لوگو طاقچه
رمان های صوتی ایرانی

ده رمان صوتی ایرانی که باید بشنوید

3,799 بازدید

بسیاری از ما ممکن است در زمان برنامه‌ریزی روزانه، وقتی را برای خواندن کتاب در نظر بگیریم. اما به دلیل مشکلات یا اتفاقات پیش‌بینی‌نشده، نتوانیم به برنامه‌ریزی خودمان پایبند بمانیم. یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که از زمان‌های مرده در طول روز استفاده کنیم. هنگامی که مشغول انجام دادن کارهای روزمره هستیم زمان مناسبی برای گوش دادن به موسیقی، پادکست یا کتاب‌های صوتی است. گوش دادن به کتاب صوتی می‌تواند زمان‌هایی را که در طول روز از دست می‌دهیم، برایمان زنده کند. با گوش دادن به کتاب صوتی می‌توانیم از شنیدن یک رمان یا داستان زیبا لذت ببریم و همزمان به کارهای دیگرمان رسیدگی کنیم.

این یادداشت وبلاگ طاقچه معرفی ده رمان ایرانی است که به کتاب صوتی تبدیل شده‌اند. این رمان‌های صوتی ایرانی از میان آثار نویسندگان معاصر انتخاب شده‌اند و شنیدنشان حس خوب در خانه بودن را در وجودمان زنده می‌کند. در این یادداشت هم می‌توانید قصه‌هایی را پیدا کنید که عمیقا شما را به فکر فروببرد و هم داستان‌هایی که شما را از ته دل بخنداند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «رمان صوتی عاشقانه ایرانی» را هم بخوانید.

سال بلوا

سال بلوا قصه‌ زنان در دنیایی است که جایگاهی در آن ندارند. عباس معروفی در کتاب صوتی سال بلوا از زنانی سخن می‌گوید که در دنیای مردسالار به گوشه رانده شده‌اند و در حاشیه قرار گرفته‌اند. حق انتخابی ندارند و باید طوری زندگی کنند که گویی وجود ندارند.

نوشآفرین یا همان نوشا، دختر سرهنگ نیلوفری است که در سنگسر زندگی می‌کند. پدرش با خیال پیشرفت در کار، همسر و دخترش را به شهر سنگسر آورد اما خودش، پیش از آنکه بتواند طعم خوشی و رشد را بچشد، از دنیا رفت. حالا نوشا همراه با مادرش در شهری غریب زندگی می‌کند. او سخت دلبسته‌‌ جوان کوزه‌گری به نام حسینا شده است. عشق میان نوشا و حسینا آنچنان شیرین است که زندگی او را از یکنواختی درمی‌آورد و به آن رنگ و بویی می‌بخشد اما دست تقدیر برای نوشا، تصمیم دیگری گرفته است. تصمیمی که مانند همیشه، نقش زن و قدرت انتخاب او را زیر سوال می‌برد. 

شاید داستان‌هایی که درباره‌ زنان باشند یا از زنان بگویند و بتوانند ظلمی را که به زنان رفته، تا این حد زیبا روی کاغذ بیاورند، همان چیزی هستند که امروز به آن نیاز داریم. تا دریابیم زنان قدرتمند با چه موانعی روبه‌رو هستند و چطور برای رشد و موفقیتشان تلاش می‌کنند.

بخشی از کتاب صوتی سال بلوا را بشنوید.

سال بلوا عباس معروفی

گوینده: عاطفه رضوی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ماشاءلله‌خان در بارگاه هارون‌الرشید 

کتاب صوتی ماشاءلله‌خان در بارگاه هارون‌الرشید داستان مردی به نام ماشاءالله است. او دربان یک بانک است اما عشق و علاقه‌اش به دوران تاریخی و به ویژه دوران خلافت هارون‌الرشید کار دستش می‌دهد. ماشاءالله‌خان وقتش را به خواندن کتاب‌های تاریخی می‌گذراند و در خیالش در آن روزگار باشکوه و طلایی زندگی می‌کند. روزی یک آگهی می‌بیند. مرتاضی هندی ادعا می‌کند که می‌تواند ارواح درگذشتگان را احضار کند و… ماشاءالله‌خان نزد او می‌رود و از او می‌خواهد کار متفاوتی برایش انجام دهد و روح او را به دوران طلایی هارون‌الرشید بفرستد. مرتاض هم او را به دوران هارون‌الرشید می‌فرستد.

حالا ماشاءالله‌خان به آرزوی خودش رسیده است و در قرن دوم هجری زندگی می‌کند. غافل از اینکه چه رویدادها و ماجراهایی در انتظار او است. ماشاءالله‌خان در بارگاه هارون‌الرشید داستانی است برای تمام آن‌هایی که به قصه‌های طنز علاقه دارند. اگر کتاب دایی جان ناپلئون را خوانده‌اید یا سریالش را تماشا کرده و دوست داشتید، از شنیدن این کتاب هم لذت می‌برید.

بخشی از کتاب صوتی ماشالله خان در بارگاه هارون‌الرشید را بشنوید.

ماشالله خان در بارگاه هارون‌الرشید ایرج پزشکزاد

گوینده: ایوب آقاخانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کتاب صوتی رمان‌های معروف

در ۶ دقیقه بخوانید

بانو گوزن 

طاهره، شخصیت اصلی رمان بانو گوزن، زنی متاهل و کارمند است. کارمندی که از زندگی یکنواخت و بی‌روحش خسته شده است و تصمیم گرفته تا با انجام‌دادن کاری جدید، رویاهای خودش را دنبال کند. او با سختی و البته مخالفت‌های همسرش کارگاهی برای کارهای هنری‎اش راه می‌اندازد. اما چیزی نمی‌گذرد که زندگی‌ مانع جدیدی سر راهش قرار می‌دهد؛ این‌بار به شکل یک جنین درون شکمش. طاهره یا همان طاطا، نمی‌خواهد از رویایش دست بکشد اما دکتر به دلیل شرایط سخت بچه‌‌ی درون شکمش، برایش استراحت مطلق تجویز می‌کند. حالا طاهره در میان رویاها، خواسته‌ها و حسرت‌هایش مانده است.

مریم حسینیان در کتاب بانو گوزن زندگی را با تمام بالا و پایین‌هایش به تصویر کشیده است؛ زندگی درست در نقطه‌ای که فکر می‌کنیم همه‌چیز روبه‌ بهبودی است، خراب می‌شود. زندگی بار سهمگین گذشته را همراه دارد و حالا تمام آن بار و سختی خودش را به شکل یک گوزن نشان می‌دهد. گوزنی با شاخ‌های تیز و بزرگ…

بخشی از کتاب صوتی بانو گوزن را بشنوید.

بانو گوزن مریم حسینیان

گوینده: سحر دولتشاهی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها

همه‌ی‌ ما قصه‌ تبعید، یا مهاجرت را شنیده‌ایم. اگر خودمان مهاجرت نکرده باشیم، دوستان یا عزیزانی داریم که مهاجرت کرده‌اند. بسیاری خودخواسته و بسیاری دیگر به اجبار. قصه‌ی همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها هم قصه‌ای از همین مهاجران است. 

راوی داستان، مردی روشنفکر است که در طبقه‌ ششم ساختمانی در پاریس زندگی می‌کند. روزها می‌خوابد و شب‌ها نقاشی می‌کشد. همسایگانی ایرانی دارد که به نظر می‌رسد همه‌ی آن‌ها از زندگی‌ای که این‌طور برایشان رقم خورده است، اندوهگین و ناراضی هستند. اما راوی زمانی که مردی به نام پروفت (پیامبر) به همسایگی آن‌ها می‌آید، ادعای وحی می‌کند و با چاقو به دوستش، سید الکساندر، حمله می‌کند، احساس خطر می‌کند…

رضا قاسمی بعد از انتشار کتاب همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها جوایز متعددی مانند جایزه‌ بنیاد گلشیری برای بهترین رمان اول در سال ۱۳۸۰، عنوان رمان تحسین‌‌شده‌ جایزه مهرگان ادب در سال ۱۳۸۰ و عنوان بهترین رمان از سوی منتقدین مطبوعات را از آن خودش کرد. این هم یک دلیل دیگر برای آنکه بدانید کتابی که انتخاب کرده‌اید، اثری است که ارزش خواندن و شنیدن را دارد.

بخشی از کتاب صوتی همنوایی شبانه‌ ارکستر چوب‌ ها را بشنوید.

همنوایی شبانه‌ ارکستر چوب‌ ها رضا قاسمی

گوینده: مانی حقیقی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کورسرخی

کورسرخی، روایت‌هایی از جان و جنگ است. روایت‌هایی که از نگاه یک انسان آسیب‌دیده از جنگ بیان می‌شود؛ عالیه عطایی، گوینده و نویسنده‌‌ی این اثر، ایرانی-افغانستانی است که در یکی از شهرهای مرزی به دنیا آمده است. و در کتابش جنگ و آسیب‌هایی را که جنگ می‌زند، بیان کرده است. حتی به آن‌هایی که سرباز نیستند. 

عالیه عطایی در کتاب کورسرخی نه روایت برای مخاطبانش دارد. روایت‌های او از سال ۱۳۶۵ آغاز می‌شوند؛ یعنی زمانی که نویسنده دختربچه‌ای کم‌سن‌وسال بوده اما تلاش کرده تا با شجاعت رفتار کند تا سال ۱۳۹۵ که دیگر زنی بزرگسال به حساب می‌آید اما هنوز هم جای زخم‌ها و درد و رنج‌های جنگ، روی تنش تازه است. روایت‌های او از جنگ و نگاهی که به این مسئله و مسائل دیگر مانند هویت، مهاجرت و… دارد، تکان‌دهنده و گزنده است. او غم و دردی را که به چشم دیده است و با گوشت و استخوانش حس کرده است، در قالب کلماتش ریخته است و دنیایی متفاوت را به تصویر کشیده است. دنیایی که از دیدگاه سیاستمداران به یک شکل است و از نگاه مردم عادی، به شکلی دیگر: خونبارتر و رنج‌آورتر.

بخشی از کتاب صوتی کورسرخی را بشنوید.

کورسرخی عالیه عطایی

گوینده: عالیه عطایی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ملکوت

در ساعت یازده شب چهارشنبه آن هفته، «جن» در آقای «مودت» حلول کرد؛ میزان تعجب آقای «مودت» را پس از بروز این سانحه، با علم به اینکه چهره‌ی او به‌طور طبیعی همیشه متعجّب و خوشحال است، هرکس می‌تواند تخمین بزند؛ آقای «مودت» و سه نفر از دوستانش، در آن شب فرح‌بخش مهتابی، بساط خود را بر سبزه باغی چیده بودند…

این جملات آغازین به یکی از مشهورترین صحنه‌های شروع یک کتاب در ادبیات ایران بدل شده است. داستان ملکوت داستانی است که با حلول جن در آقای مودت آغاز می‌شود و با تلاش برای پیدا کردن دکتر برای آقای مودت و درمانش ادامه پیدا می‌کند. داستان ملکوت داستانی درباره رویارویی زندگی و مرگ است.

بهرام صادقی که در نوشتن داستان‌های کوتاه مهارت داشت، با نوشتن کتاب ملکوت نشان داد که در نوشتن داستان‌های بلند نیز تواناست. هرچند عمر کوتاهش برای اینکه آثار بیشتری خلق کند، کافی نبود. ملکوت تنها داستان بلند به‌جامانده از اوست. داستانی که با درهم آمیختن رئالیسم جادویی و سوررئالیسم، ما را به دنیایی عجیب می‌برد. دنیایی میان مرگ و زندگی با رویدادهایی باورنکردنی.

بخشی از کتاب صوتی ملکوت را بشنوید.

ملکوت بهرام صادقی

گوینده: بهنام تشکر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

خانه ادریسی‌ها

خانه ادریسی‌ها، رمانی از غزاله علیزاده است که یک زندگی شگفت‌آور را به تصویر کشیده است. در خانه ادریسی‌ها چهار نفر زندگی می‌کنند. خانم ادریسی‌ها که نامش زلیخا است و به نام مادربزرگ هم شناخته می‌شود. دخترش لقا، دختری میانسال که همواره در کنار مادرش بوده است و هرگز با مردی رابطه نداشته است، وهاب، نوه‌ی پسری خانم ادریسی‌ها که در خارج درس خوانده و حالا در جستجوی یک عشق خیالی به عشق آباد برگشته است و یاور، مستخدم و باغبان خانه. این چهارنفر زندگی خودشان را با مرور خاطرات دورو گذشته از سر می‌گذرانند. زنان این خانواده همواره مجبور بودند که در فضای مردسالار بمانند و دست از انتخاب‌هایشان بشویند. 

زلیخا در جوانی دل به پسری آشوبگر به نام قباد داده بود اما او را به زور به همسری آقای ادریسی‌ها درمی‌آورند. او زندگی و جوانی را از یاد می‌برد تا زمانی که دختر سومش، رحیلا به دنیا می‌آید. لقا نیز، فراموش کرده است که چه زیبایی‌ها و توانایی‌هایی دارد. تا اینکه روزی دست به پیانو می‌‌برد و شور نواختنش، گویی دوباره او را جوان می‌کند. 

غزاله علیزاده در کتاب خانه ادریسی‌ها از خانواده‌ای اشرافی می‌گوید که در خانه خود محصور مانده‌اند و زندگی‌شان را پیش می‌برند. اما با ورود عده‌ای به شهر، همه‌چیز زندگی‌شان تغییر می‌کند؛ مردمی که به شهر وارد شده‌اند و می‌خواهند حق ستمدیدگان را بستانند و ثروت را از چنگ ثروتمندان دربیاورند تا به فقرا بدهند. حالا، خانه‌ای که تا پیش از این آرام، ساکت و سوت‌وکور بود، دچار آشفتگی می‌شود. خانه و افکاری که تا پیش از این تنها با ارزش‌های اشرافی و تجملی سرپا مانده بود، حالا ناگهان خود را در معرض نابودی می‌بیند. دنیایی که تا پیش از این غرق در خیالات گذشته بود، حالا باید تلاش کند تا همگام با جهان جدید و مدرن پیش برود…

بخشی از کتاب صوتی خانه ادریسی ها را بشنوید.

خانه ادریسی ها غزاله علیزاده

گوینده: سلمی الهی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شوهر آهو خانم

شوهر آهو خانم داستانی دیگر درباره فقر، زن ایرانی و مصائب و مشکلاتش است. زنی که گرفتار چارچوب‌ها و عقایدی پوسیده است. باید با مشکلات روبه‌رو شود، کنار بیاید و دم نزند. این کتاب اثری ارزشمند است که در قالب داستانی بلند، هم مشکلات زنان را به تصویر می‌کشد و هم چندهمسری را نکوهش می‌کند. 

شوهر آهو خانم، داستان سید میران سرابی است. مردی که دکان نانوایی دارد و رئیس صنف نانوایان است. روزی با حضور زنی به نام هما در مغازه‌اش، فکرش درگیر می‌شود. هما زیبا و جوان و تنها است. سید میران دل به دل هما می‌دهد و قصه‌ زندگی او و رنج‌هایش را می‌شنود و از طلاقش باخبر می‌شود. به دنبال هما به خانه‌ حسین‌خان ضرابی می‌رود و تصمیم می‌گیرد هما را سروسامان دهد. آنجا می‌بیند که حسین‌خان می‌زند و هما می‌رقصد. سید میران که مردی متدین است، با دیدن این صحنه از خانه بیرون می‌رود، اما هرچه می‌کند، نمی‌تواند زیبایی هما را از سرش بیرون کند…

علی محمد افغانی داستان شوهر آهو خانم را زمانی نوشت که در زندان محبوس بود. او بعد از آزادی‌اش از زندان تلاش بسیاری کرد تا کتابش را منتشر کند، اما ناشران حاضر نبودند برای یک داستان بلند، آن هم از یک نویسنده‌ی ناشناخته، ریسک کنند. در نهایت او تصمیم گرفت تا کتاب را با هزینه شخصی خودش به چاپ برساند. علی محمد افغانی در همان سال انتشار کتابش، جایزه بهترین کتاب سال را هم از آن خود کرد. 

بخشی از کتاب صوتی شوهر آهو خانم را بشنوید.

شوهر آهو خانم علی‌محمد افغانی

گوینده: پیمان قریب پناه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دالان بهشت

دالان بهشت یک داستان عاشقانه است. اما عاشقانه‌ای که برای برخی شیرین است و برای برخی دیگر تلخ. کتاب یک داستان عاشقانه‌ی عامه‌پسند پر از فراز و نشیب است که بارها و بارها تجدید چاپ شده است. 

ماجرای کتاب دالان بهشت با ازدواج مهناز آغاز می‌شود. مهناز شانزده‌ساله، ناگهان خود را غرق در افکار ازدواج و رویای زندگی مشترک می‌بیند. او درک درستی از ازدواج و مسئولیت‌هایش ندارد اما عشق به خواستگارش، محمد، او را پای سفره عقد می‌نشاند. هرچند روزهای ابتدایی زندگی مشترک شیرین و دلنشین است اما مشکلات کم‌کم سر راهشان قرار می‌گیرند. رفتارهای کودکانه و انتخاب‌های اشتباه شخصیت‌های داستانی سبب کم‌نور شدن شعله‌ی عشق میان مهناز و محمد می‌شود و آن‌ها را با انتخاب‌های سختی روبه‌رو می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی دالان بهشت را بشنوید.

دالان بهشت نازی صفوی

گوینده: آنالی طاهریان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کلام آخر

از میان رمان‌های صوتی ایرانی معرفی‌شده در این یادداشت، کدام‌یک را خوانده یا شنیده‌اید؟ شما دوست دارید چه کتاب دیگری به این فهرست اضافه شود؟ نامش را در بخش نظرات برایمان بنویسید. 

3,799 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه