لوگو طاقچه
تصویر جلد چند کتاب صوتی مناسب ۱۲ سال

معرفی چند کتاب داستان صوتی برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ ساله

10,630 بازدید

پیدا کردن کتاب‌های خوب برای نوجوانان امروز کار چندان سختی نیست. نویسندگان بسیاری در سراسر دنیا آثاری را خلق کرده‌اند که برای مخاطبان نوجوان مناسب است. این کتاب‌ها ویژگی‌های خاصی دارند؛ از دنیای نوجوانان و دغدغه‌های آنان صحبت می‌کنند. به نوجوانان کمک می‌کنند درک کنند که آن‌ها تنها نیستند. و از همه مهم‌تر، همیشه قهرمان‌های این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌توانند تغییر ایجاد کنند. خواندن چنین کتاب‌هایی برای نوجوان‌ها و آن‌هایی که اول راه مطالعه کردن هستند، لذت‌بخش است و می‌تواند کمکشان کند تا مطالعه برایشان به یک عادت تبدیل شود.

در این یادداشت وبلاگ طاقچه به معرفی چند کتاب صوتی مناسب برای نوجوانان سنین ۱۲ تا ۱۴ سال پرداختیم. به این امید که با گوش دادن به کتاب‌ صوتی در اوقات بیکاری و زمان‌های ازدست‌رفته، لذتی عمیق را تجربه کنند. لذتی از جنس دوستی با کلمات.

مجموعه مدرسه نابودکنندگان اژدها

ویگلاف، کوچک‌ترین عضو خانواده‌ است. برادرهایش همیشه او را دست می‌اندازند و پدر و مادرش هم انگار اصلا توی باغ نیستند. اینطور می‌شود که ویگلاف، با دیدن آگهی ثبت‌نام در مدرسه نابودکنندگان اژدها وقت را تلف نمی‌کند و سریع به مدرسه می‌رود. ولی خب، او که زورش حتی به یک مورچه هم نمی‌رسد، چطور می‌تواند در این مدرسه دوام بیاورد؟

برای خیلی از ما، مدرسه خاطره‌انگیز بوده است و برخی دیگرمان، مدرسه را دوست نداشتیم. بااین‌حال، کودکان و نوجوانان زمان بسیار زیادی را در مدرسه سپری می‌کنند و به همین دلیل مدرسه‌ها همیشه نقش پررنگی در داستان‌های نوجوانان دارند. مجموعه‌ مدرسه نابودکنندگان اژدها، یک مجموعه بیست جلدی از ماجراهایی است که ویگلاف، بعد از ثبت‌نام در مدرسه‌ عجیب و غریبش تجربه می‌کند. او که باید به جای زور بازو از قدرت عقلش کمک بگیرد، با داستان‌های بامزه‌اش، می‌تواند حسابی شما را بخنداند.

بخشی از کتاب صوتی چرخ بدشانسی را بشنوید.

چرخ بدشانسی کیت مک‌مولان

گوینده: اعظم حبیبی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه‌ی مانولیتو

مانولیتو، که توی مدرسه او را به اسم مانولیتوی عینکی صدا می‌زنند، در اسپانیا زندگی می‌کند. او همراه با مامان و بابا، برادرش جونور و پدربزرگش زندگی می‌کند. او به مدرسه می‌رود. بعد از مدرسه همراه بقیه‌ بچه‌ها در پارک درخت اعدامی جمع می‌شوند. بازی می‌کنند، خوش می‌گذرانند و آتش می‌سوزانند. گاهی اوقات هم توی خانه با مامان و بابا به مشکل برمی‌خورد. اما خدا را شکر، همیشه پدربزرگ هست تا گندکاری‌هایش را جمع کند و او را از مخمصه‌ها نجات دهد.

مجموعه کتاب‌های مانولیتو، یک مجموعه‌‌ی هفت‌جلدی از ماجراهایی است که این شخصیت محبوب ادبیات کودکان اسپانیا برای بچه‌ها تعریف می‌کند. شخصیت محبوبی که جایزه‌ی ملی ادبیات کودکان اسپانیا را برنده شده است. مانولیتو یک پسربچه‌ واقعی است و خانواده‌اش هم یک خانواده‌ واقعی و معمولی است. مثل هزاران هزار خانواده‌ای که در جهان وجود دارند. آن‌ها در زندگی و تعامل با یکدیگر، می‌آموزند و می‌آموزانند. خنده را به لب‌هایتان می‌‌آورند و زندگی واقعی و لذت‌بخش را نشانتان می‌دهند.

بخشی از کتاب صوتی مانولیتو را بشنوید.

مانولیتو الویرا لیندو

گوینده: مهشید اژده‌فر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه فروشگاه جادویی

اگر بتوانید قدم‌زنان به یک فروشگاه جادویی وارد شوید و یکی از چیزهایی را که در فروشگاه است، برای خودتان بردارید، چه چیزی را انتخاب می‌کنید؟ یک وزغ سخنگو یا یک جوجه اژدها؟ شاید هم باید خودتان سری به فروشگاه بزنید و چیزی را که جلوی راهتان سبز می‌شود بردارید. این همان اتفاقی است که برای ژولیت، جنیفر، جریمی، چارلی و راسل می‌افتد. ناگهان یک فروشگاه جادویی جلویشان ظاهر می‌شود و آن‌ها هم وارد فروشگاه می‌شوند. البته هیچ فکری ندارند که بعد از خارج شدن از فروشگاه قرار است چه ماجراهایی برایشان رخ بدهد

بروس کوویل در مجموعه کتاب‌های فروشگاه جادویی به مسائلی پرداخته است که نوجوانان بسیاری با آن درگیرند. مثل خجالتی بودن، دروغگویی یا ماجراهای خجالت‌آوری که در خانه و مدرسه برایمان رخ می‌دهد. اما نوجوانان این مجموعه قرار است با آنچه که اذیتشان می‌کند، روبه‌رو شوند و یاد بگیرند چطور می‌توانند با تکیه به قدرت خودشان، مشکلاتشان را حل کنند و با چالش‌ها مواجه شوند. «ژولیت ملکه قلب‌ها»، «جمجمه‌ی حقیقت»، «حلقه‌ی هیولا» و… از جمله جلدهای این مجموعه هستند.

بخشی از کتاب صوتی ژولیت ملکه قلب‌ها را بشنوید.

ژولیت ملکه قلب‌ها بروس کوویل

گوینده: مریم نوری درخشان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تیستوی سبز انگشتی

تیستوی سبز انگشتی، پسرکی بود که در یک خانواده‌ی ثروتمند به دنیا آمد. پدرش، مالک کارخانه‌ی بزرگ توپ‌سازی بود و آن‌ها هرچیزی را که می‌خواستند، داشتند. اما تیستو احساس خوشحالی نمی‌‌کرد. او حسابی آشفته و ناراحت بود و از همه بیشتر نگران جنگی بود که قرار بود به زودی میان کشور آن‌ها و کشور همسایه دربگیرد. تیستو که فهمیده بود قدرتی جادویی دارد، روز جنگ همه را غافلگیر کرد.

داستان تیستوی سبزانگشتی، امروزه به یکی از داستان‌های کلاسیک ادبیات کودکان و نوجوانان بدل شده است. این کتاب به زیبایی، صلح و اهمیت دادن به زمین را تصویر می‌کند و به نوجوانان این پیام را می‌دهد که می‌توانند بانیان تحولی بزرگ در جهان باشند. تنها کافی است که بخواهند.

بخشی از کتاب صوتی تیستو سبز انگشتی را بشنوید.

تیستو سبز انگشتی موریس دروئون

گوینده: افسانه بایگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه کتاب‌های رولد دال

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که اگر یک نابغه‌ی تمام‌عیار باشید اما گرفتار آدم‌هایی شوید که قدرتان را نمی‌دانند، زندگیتان چه شکلی می‌شود؟ این یکی را تصور کنید: یک غول بزرگ اما مهربان، نصفه شبی با دوتا انگشت از توی اتاق بلندتان می‌کند و شما را همراه خودش می‌برد. می‌دانید کجا؟ اگر خیلی خیلی فقیر باشید و برنده‌ی بلیط‌های طلایی بازدید از کارخانه‌ی شکلات‌سازی آقای ویلی وانکا شوید، چه کار می‌کنید؟

این‌ها فقط چند مورد از اتفاقاتی هستند که در داستان‌های رولد دال، اتفاق می‌افتد. اگر دنبال داستان‌های فانتزی می‌گردید که با اتفاق‌های عجیب و غریبش و شخصیت‌های غیرعادی‌اش سرگرمتان کند، بی بروبرگرد باید سراغ کتاب‌های رولد دال را بگیرید. کتاب‌هایی با قهرمان‌های نوجوان که از پس هر مشکلی برمی‌آیند و به دنیا نشان می‌دهند که می‌توانند!

بخشی از کتاب صوتی غول بزرگ مهربان را بشنوید.

غول بزرگ مهربان رولد دال

گوینده: زهره زاهدی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پولینا: چشم و چراغ کوهپایه

پولینا پدر و مادرش را از دست داده است و با عمه سوزانا زندگی می‌کند. اما قرار است تغییر هیجان‌انگیزی در زندگی‌اش ایجاد شود؛ او قرار است برای زندگی نزد پدربزرگ و مادربزرگش، در کوهستان برود. سفر با قطار، چشم‌انداز زندگی در دل طبیعت و پیدا کردن دوستان تازه، چیزهایی است که پولینا را هیجان‌زده می‌کند و وقتی زندگی در کوهستان را آغاز می‌کند، ارزش‌های جدیدی از زندگی را نیز کشف می‌کند…

کتاب پولینا: چشم و چراغ کوهپایه، از داستان‌های دلنشین و جذابی است که آرامش را به آدم هدیه می‌کنند. اگر در این روزهای شلوغ به دنبال ذره‌ای آرامش هستید یا دوست دارید داستانی قدیمی بشنوید و تجربه‌ متفاوتی از کتاب خواندن به دست بیاورید، این کتاب صوتی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. 

بخشی از کتاب صوتی پولینا را بشنوید.

پولینا آنا ماریا ماتوته

گوینده: گلاره عباسی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بچه‌های راه‌آهن

روبرتا، پیتر و فیلیس همراه با پدر و مادرشان در خانه‌ای بزرگ و زیبا در شهر زندگی می‌کردند. آن‌ها همه‌چیز داشتند. از کتاب و اسباب‌بازی گرفته تا وقت‌گذرانی با پدر و مادرشان. اما درست روز تولد پیتر، زندگی آن‌ها برای همیشه تغییر می‌کند. دو مرد وارد خانه می‌شوند و بعد از مدتی صحبت کردن، پدر را همراه خودشان می‌برند. مادر به بچه‌ها می‌گوید که پدر برای کار رفته و مدتی به خانه برنمی‌گردد و ما هم باید خانه‌مان را عوض کنیم. اینطور می‌شود که آن‌ها به خانه‌ای در نزدیکی ایستگاه قطار اسباب‌کشی می‌کنند.

ادیت نسبیت با نوشتن کتاب بچه‌های راه‌آهن، نام این اثر را در فهرست کلاسیک‌های ادبیات کودکان و نوجوانان ثبت کرده است. این کتاب اولین بار در سال ۱۹۰۵ منتشر شد و از آن روز به بعد به زبان‌های بسیاری ترجمه و بارها تجدید چاپ شده است. این کتاب چندین بار هم دستمایه‌ ساخت فیلم، سریال تلویزیونی، نمایش‌های رادیویی و اجراهای زنده شده است. 

بخشی از کتاب صوتی بچه‌های راه‌آهن را بشنوید.

بچه‌های راه‌آهن ای نزبیت

گوینده: رامین ناصرنصیر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه‌ی آنی شرلی

متیو و ماریلا کاتبرت، خواهر و برادر مزرعه‌داری هستند که برای انجام کارهای خانه و مزرعه به کمک احتیاج دارند. همین موضوع آن‌ها را به این فکر می‌اندازد که سرپرستی پسری از یتیم‌خانه را قبول کنند تا کمک‌‌حالشان باشد. اما به دلیل یک اشتباه، دختری به نام آنی شرلی سر از آنجا درمی‌آورد. آنی شرلی که موهای قرمزرنگی دارد، با شیرین‌زبانی، پرحرفی و شور و شوقش برای زندگی، متیو و ماریلا را وادار می‌کند که او را نزد خودشان نگه دارند. حالا آنی زندگی جدیدی را در گرین گیبلز آغاز می‌کند.

آنی شرلی، دختری با موهای قرمز را احتمالا از روی انیمه معروفی به یاد می‌آوریم که از روی شخصیت و داستان‌های او ساخته شد و سال‌ها از تلویزیون پخش می‌شد. ال. ام. مونتگمری، نویسنده‌ اهل کانادا با آفریدن داستان‌های مجموعه‌ی آنی شرلی، یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های جهان ادبیات را خلق کرده است. دخترکی که با خنده‌ها، حرف‌ها، کاراها و اشتباهاتش، در خاطرات دوران کودکی بسیاری از ما نقشی پررنگ دارند.

بخشی از کتاب صوتی آنی شرلی در گرین گیبلز را بشنوید.

آنی شرلی در گرین گیبلز ال. ام. مونتگمری

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه‌ی هری پاتر

مدرسه رفتن دردسرهای زیادی دارد و تعداد بچه‌هایی که از مدرسه خوششان بیاید هم چندان زیاد نیست! اما اگر قرار باشد در یک مدرسه جادوگری درس بخوانیم و جادو بیاموزیم، حاضرید به مدرسه بروید؟ 

هری پاتر، قهرمان مجموعه‌ هری پاتر که همراه با خاله، شوهرخاله و پسرخاله‌اش زندگی می‌کند، روز تولد یازده‌سالگی‌اش متوجه می‌شود که جادوگر است. همین موضوع هم دلیل تمام اتفاق‌های عجیب و غریبی را که برایش رخ داده است، روشن می‌کند! اما هرچه بیشتر درباره جادوگر بودنش یاد می‌گیرد، بیشتر درباره‌ زندگی‌اش هم می‌فهمد؛ مثلا متوجه می‌شود که جادوگر سیاهی، پدر و مادرش را به قتل رسانده است و بعد از اینکه نتوانسته او را بکشد، ناپدید شده است. حالا هری باید برای رفتن به مدرسه‌ جادوگری و کلی ماجراهای جدید که در انتظارش است، آماده شود!

مجموعه کتاب‌های هری پاتر، یکی از محبوب‌ترین مجموعه داستان‌های فانتزی در سراسر جهان است. زمانی که جی. کی. رولینگ در ایستگاه قطار منتظر بود و ایده‌ نوشتن داستانی بامزه به سرش زد، هرگز فکرش را نمی‌کرد که داستانش اینطوری در سراسر جهان سروصدا به پا کند و مخاطب داشته باشد. اما به‌هرحال قرار بود دنیا به کام او باشد. حالا بچه‌های زیادی در انتظار روزی هستند که نامه‌ مدرسه جادوگری با جغد به دستشان برسد تا بتوانند باروبندیلشان را ببندند، به سکوی ۹ و ¾ بروند و سوار قطاری شوند که آن‌ها را به بزرگ‌ترین مدرسه‌ جادوگری دنیا می‌برد.

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

راز فال ورق

هانس توماس چیز زیادی از مادرش به یاد نمی‌آورد. چون زمانی که خیلی کوچک بود، مادرش او و پدرش را رها کرد و به دنبال شغل موردعلاقه‌اش رفت. حالا هانس توماس بزرگ‌تر شده است و قرار است همراه با پدرش، یک سفر طولانی در پیش داشته باشند؛ سفری برای پیدا کردن مادر گمشده‌ هانس توماس. هانس توماس می‌داند که پدرش احتمالا در طول راه قرار است برایش حسابی درباره‌ فلسفه‌ جهان سخنرانی کند اما نمی‌داند قرار است با چه ماجراهای عجیب و غریب دیگری روبه‌رو شود. 

یوستین گردر استاد فلسفه است، اما اگر او را استاد داستان‌نویسی نیز بدانیم، به حق است. او با آفریدن داستان‌هایی تودرتو، ماجراهایی را شکل داده است که در دل یکدیگر رخ می‌دهند و جذابیت ماجرا را چندبرابر می‌کنند. کتاب راز فال ورق، علاوه بر اینکه مخاطبش را با فلسفه آشنا می‌کند و نگاهی جدید به دنیا دارد، یک داستان جذاب و غافلگیر کننده نیز دارد. 

بخشی از کتاب صوتی راز فال ورق را بشنوید.

راز فال ورق یوستین گوردر

گوینده: مهیار ستاری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دنیای سوفی

سوفی آموندسن، در آستانه تولد پانزده‌سالگی‌اش، نامه‌هایی عجیب دریافت می‌کند. نامه‌هایی که تنها از او سوال می‌کند: تو کیستی؟ جهان از کجا به وجود آمده است؟ و … حالا سوفی حسابی به فکر فرو می‌رود. او جواب‌های مختلف را پیش خودش سبک سنگین می‌کند اما این نامه‌ها قرار است در آینده او را به سفری جادویی در دل تاریخ باستان و سرآغاز فلسفه ببرند.

کتاب دنیای سوفی، در پی پاسخ به نیازی نوشته شد که یوستین گردر، همواره احساس می‌کرد. او که فلسفه درس می‌داد، متن مناسبی برای دانش‌آموزان و دانشجویانش نداشت که به سادگی تاریخ فلسفه را توضیح دهد. به همین دلیل هم خودش دست به کار شد و داستان مخصوص خودش را آفرید. این کتاب هنوز هم در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود و برای نوجوانانی که به دنبال آشنایی با فلسفه هستند، مناسب است.

بخشی از کتاب صوتی دنیای سوفی را بشنوید.

دنیای سوفی یوستین گوردر

گوینده: سارا فیض
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی


تا اینجای یادداشت، رمان‌هایی را معرفی کردیم که برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ ساله مناسبند. رمان‌هایی که می‌توانند یک تجربه‌ی جدید و متفاوت به نوجوان‌ها هدیه کنند. اما گاهی اوقات، کمبود وقت، نبود تمرکز و… گوش دادن به رمان را سخت می‌کند. اینطور مواقع می‌توان به داستان‌های کوتاه پناه برد. 

صمد بهرنگی یکی از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان ایرانی است که داستان‌های بسیاری آفریده است. او همچنین با جمع‌آوری افسانه‌های کهن آذربایجان، گنجینه ارزشمندی را برای کودکان نسل‌های بعد به یادگار گذاشته است. داستان‌های کوتاه او، هرکدام یک دنیای جذاب دارند. با قصه‌های متفاوت و ماجراهایی که گاه یادآور اتفاقات روزمره‌ زندگی شهری‌اند و گاه نشانی از دنیای هزارویک شب دارند.

بخشی از کتاب صوتی قصه های بهرنگ را بشنوید.

قصه های بهرنگ صمد بهرنگی

گوینده: امید تقوی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شما نیز درباره‌ی کتاب‌های صوتی‌‌ای که از شنیدنشان لذت برده‌اید، برایمان بنویسید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

10,631 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه