لوگو طاقچه
بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان

معرفی کتاب‌های فلسفی برای کودکان و نوجوانان

15,713 بازدید

زمانی که پای فلسفه به میان می‌آید، با دو واکنش طرف هستیم؛ عده‌ای آن را علمی بیهوده می‌دانند که از حرف آغاز می‌شود و به حرف تمام می‌شود. عده‌ای دیگر نیز آن را یک رکن اصلی پیشرفت‌های علمی می‌دانند. چراکه فلسفه با سوال پرسیدن عجین شده است و هرکسی که سوالی را پرسیده است، به دنبال جوابی قانع‌کننده برای آن گشته و از طریق جستجوهایش، به پیشرفت علم و آگاهی بشر کمک‌های بسیاری کرده است. شاید هم بتوان فلسفه را دنیایی اعجاب‌انگیز دانست که تلاش می‌کند تا هر مسئله‌ای را از بعد دیگری نگاه کند. با تمام این اوصاف، فلسفه نشان داده که چقدر می‌تواند مفید باشد و به بشر، در بزنگاه‌های تاریخی کمک کند. در این یادداشت به سراغ کتاب‌های فلسفی برای کودکان و نوجوانان می‌رویم؛ کتاب‌هایی که برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با فلسفه بسیار مناسب‌اند.

‌کتاب‌های فلسفی برای کودکان

‌آبی کوچولو، زرد کوچولو

اگر نخواهیم که مستقیم به بچه‌ها درس فلسفه بدهیم، باید تلاش کنیم آن‌ها را با کتاب‌هایی آشنا کنیم که خوراک ذهنی برایشان بسازد و آن‌ها را وادارد تا سوال بپرسند و به دنبال پاسخ برای سوالاتشان باشند. آبی کوچولو، زرد کوچولو، داستان کوتاه و بامزه‌ای است که به بزرگسالان کمک می‌کند تا باب گفتگو را با کودکشان باز کنند و فلسفه برای کودک را از نوع جذابش، تجربه کنند.

بستن تبلیغ

کارل و معنای زندگی

کارل و معنای زندگی

نویسنده: دبورا فریدمن

مترجم: آناهیتا حضرتی کیاوندانی

انتشارات: انتشارات پرتقال

خرید کتاب

کارل و معنای زندگی، یکی دیگر از داستان‌های بامزه‌ای است که می‌توان به همین منظور خواند. کارل کرم کوچکی است که به زندگی عادی کرم‌ها مشغول است؛ تونل می‌سازد و از زندگی‌اش راضی است. اما زمانی که با یک موش صحرایی برخورد می‌کند، تمام معادلاتش به هم می‌ریزد. موش از کارل می‌پرسد که تونل کندن برای چیست؟ این آغاز سفر کارل، برای پیدا کردن این جواب این پرسش است…

مجموعه کتاب‌های فلسفه برای کودکان از نشر یار مانا

اردک کوچولو سوال داره

نویسنده: پریسا اختیاری

انتشارات: انتشارات یار مانا

خرید کتاب

آموزش فلسفه به کودکان آغازگر سفر فکری است و چه خوب است توشه‌ی راه این سفر داستان‌ها باشند. کودکان بسیار کنجکاو هستند و دوست دارند درباره‌ی جهان و خودشان سؤال بپرسند. چه خوب است مسیر درست تفکر و پاسخ به این سؤالات را به آن‌ها نشان دهیم. آموزش فلسفه به کودکان آموزش نظریات پیچیده نیست، بلکه در این راه کودکان باید تفکر انتقادی، خلاقیت، خودآگاهی و مهارت‌های ارتباطی را بیاموزند و آن‌ها را تقویت کنند. چند سالی است که موضوع آموزش فلسفه به کودکان (فبک) در ایران داغ است. نشر یار مانا به همت خانم دکتر منیره عابدی و پریسا اختیاری مجموعه‌ای از داستان‌هایی را آماده کرده‌اند که در سفر فلسفه‌ورزی به کودکان کمک می‌کنند. این مجموعه شامل ده جلد کتاب برای کودکان پیش از دبستان است و مفاهیم مختلفی را در خود جای داده است. این کتاب‌ها علاوه‌بر داستان در انتها، بازی‌ها و دستورالعمل‌هایی دارند که والدین و مربیان می‌توانند از آن‌ها برای آموزش و تثبیت مفاهیم گفته‌شده استفاده کنند. 

تمام ده جلد این مجموعه یعنی «اردک کوچولو سوال داره»، «نیلا و دانه‌های گندم»، «جوجه عجیب و غریبه، «دانه‌های خوشمزه»، «روباه نارنجی و طبل ترسناک»، «خوشید شبیه کیست»، «مادرجان موشی»، «خرگوش،فیل، ماه»، «پر سیاه و دم پشمالو» و «شغال رنگارنگ» در طاقچه موجود هستند.

مجموعه افلاطون‌های کوچک از نشر کتاب «چ»

تماشاخانه کوچک هانا آرنت

نویسنده: ماریون مولر کلار

مترجم: شیرین کریمی

انتشارات: نشر کتاب چ

خرید کتاب

دانستن نام فیلسوفان بزرگ دنیا و آشنایی با نظراتشان در سفر آموختن فلسفه مهم است؛ اما شناخت فلسفه‌ی ذهنی آن‌ها برای کودکان و نوجوانان مهم‌تر است. کتاب‌های مجموعه افلاطون‌های کوچک از نشر کتاب چ بسیار خلاقانه این موضوعات و مباحث را برای کودکان و نوجوانان بیان می‌کند. نویسندگان هر کدام از کتاب‌های این مجموعه با شناخت کافی از یکی از فیلسوفان غرب دست به نوشتن این کتاب‌ها زده‌اند. آن‌ها تفکرات این فیلسوفان را در داستان‌هایی که خلق کرده‌اند به کودکان عرضه کرده‌اند. 

«تماشاخانه‌ی هانا آرنت» یکی از کتاب‌های این مجموعه است و نویسنده فلسفه‌ی هانا آرنت را در موضوعات مختلف در قالب داستان آورده است. موضوع امیدواری و دانستن اینکه در تاریک‌ترین روزها هم امکان تغییر اوضاع وجود دارد در این کتاب بسیار پررنگ است.

این مجموعه شش کتاب با نام‌های «دیوژن مرد سگی»، «شبح کارل مارکس»، «غرغرو و مارتین هایدگر»، «آقای دکارت و شیطان فریب کارش» و «مرگ سقراط» دارد و برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال مفید است. مجموعه «افلاطون‌های جوان» را نیز که شامل سه کتاب است نشر هوپا روانه‌ی بازار کرده است.

داستان های شاهنامه و فلسفه برای کودکان

داستان های شاهنامه و فلسفه برای کودکان

نویسنده: علی حمیدی

انتشارات: نشر آواهیا

خرید کتاب

شاهنامه کتاب ابدی ایرانیان است که از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است؛ اما می‌توان از آن به‌عنوان منبعی برای آموزش فلسفه به کودکان هم استفاده کرد. دکتر یحیی قائدی در کتاب «داستان‌های شاهنامه و فلسفه برای کودکان» روش چگونگی انجام این کار را می‌گوید. یکی از عناصر اصلی در آموزش کودکان در عصر حاضر داستان‌ها هستند و شاهنامه پر است از داستان‌های حماسی و اسطوره‌ای. از طرفی دیگر، یکی از جنبه‌های شاهنامه خردگرایی آن است. فردوسی در شاهنامه صحنه‌هایی از اندیشه‌های فلسفی خلق می‌کند و چه گنجی بهتر از شاهنامه برای آموزش فلسفه؟! این کتاب برای والدین و مربیان نوشته شده است و شامل داستان‌هایی است که می‌توان از آن‌ها برای آموزش فلسفه به کودکان دوره‌ی ابتدایی استفاده کرد. در ابتدای کتاب روش استفاده از کتاب و داستان‌ها برای بهره‌وری بیشتر و بهتر توضیح داده شده است. نشر آواهیا این کتاب را منتشر کرده است. 

انتشارات خط آخر نیز کتابی با نام «آموزش کاربردی فلسفه به کودکان» را منتشر کرده است که براساس داستان‌های مولانا است. این کتاب نیز راهنمای بسیار خوبی برای معلمان و مربیان است تا کلاسی برای آموزش فلسفه برای کودکان طراحی کنند. هر دوی این کتاب‌ها را می‌توانید در طاقچه مطالعه کنید.

مارک

مارک

نویسنده: متیو لیپمن

مترجم: معصومه رمضانی

انتشارات: انتشارات دانشگاه خوارزمی

خرید کتاب

متیو لیپمن نویسنده‌ی کتاب مارک از پیشگامان آموزش فلسفه به کودکان است. لیپمن زمانی که استاد دانشگاه بود، متوجه شد دانشجویان قدرت استدلال و تفکر ندارند و به این نتیجه رسید که این مهارت‌ها باید از کودکی آموزش داده شوند. او بنیان‌گذار مؤسسه‌ی پیشبرد فلسفه برای کودکان است و در این مدرسه برنامه‌های درسی فلسفه برای کودکان را طراحی کرده است. کتاب مارک یکی از محصولات این مؤسسه است و برپایه‌ی فلسفه‌ی اجتماعی و برای دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم و دوازدهم نوشته شده است. لیپمن این کتاب را برای درس مطالعات اجتماعی طراحی کرده است و هدف آن آموزش تفکر عمیق و نقد قوانین و هنجارهای جامعه‌ای است که دانش‌آموزان به آن تعلق دارند. قالب کتاب داستان است و در هشت فصل نوشته شده است. داستان براساس گفت‌وگوهای بین دانش‌آموزان و تسهیلگری معلمشان پیش می‌رود و موضوعات مختلفی در آن مطرح می‌شود. کتاب مارک را انتشارات دانشگاه خوارزمی با ترجمه‌ی یحیی قائدی و معصومه رمضانی روانه‌ی بازار کرده است.

مجموعه کتاب‌های من، فلسفه، زندگی از نشر پی‌نما

کتاب راهنما

نویسنده: کاوه رستمی

انتشارات: انتشارات پی نما

خرید کتاب

گاهی داستان‌های فلسفی کارشان این است که سؤالاتی را در ذهن خواننده ایجاد کنند نه اینکه به آن‌ها پاسخ‌های مستقیم دهند. اساس این سؤالات تفکر درباره‌ی مسائل عمیق زندگی است. مجموعه داستانی «من، فلسفه، زندگی» از این دسته داستان‌هاست. این مجموعه را دکتر کاوه رستمی نوشته است و از ده کتاب تشکیل شده است. بعضی از این داستان‌های این مجموعه «بادبادک»، «آلاله»، «زیباترین گل» و «پنجره» نام دارند. هر کدام از این داستان‌ها سوالاتی را در ذهن خواننده ایجاد می‌کنند. 

کتاب «سوری و دم سیاه» یکی از کتاب‌های این مجموعه به دو نگاه متفاوت به زندگی و کار پرداخته است و مفهوم دم را غنیمت شمردن را متبادر می‌کند. هر کدام از این کتاب‌ها و داستان‌ها مفاهیم مختلفی را در خود جای داده‌اند و ممکن است افراد برداشت‌های مختلفی از هر کدام داشته باشند و پرسش‌های متفاوتی به ذهنشان خطور کند. انتشارات پی‌نما علاوه‌بر انتشار این مجموعه داستان‌ها یک کتاب راهنما نیز آماده کرده است. این کتاب برای تسهیلگران و مربیان است و در آن تمام ده داستان آورده شده است؛ همچنین برای تمام ده داستان اهداف کلی و فعالیت‌های مرتبط با هر کدام ذکر شده است. این کتاب به تسهیلگران و مربیان کمک می‌کند تا با یک برنامه مشخص و کامل فلسفه را با دانش‌آموزان کار کنند.

فلسفه در کلاس درس

فلسفه در کلاس درس

نویسنده: رون شاو

مترجم: روح‌الله حیدری

انتشارات: انتشارات آوای نور

خرید کتاب

ازوپ نویسنده‌ی یونانی است که از او قصه‌ها و افسانه‌های پندآموز بسیاری بر جای مانده است. رون شاو معلمی کارکشته و خلاق است که از این افسانه‌ها برای آموزش تفکر انتقادی بهره برده است. او در کتاب «فلسفه در کلاس درس» روشی خلاق و سرگرم‌کننده را ابداع کرده است. این کتاب پانزده درس دارد و در هر درس شاو از یکی از داستان‌های ازوپ استفاده کرده است. در انتهای داستان پرسش‌هایی مطرح می‌شود. پرسش‌هایی که توانایی اندیشیدن و سازمان‌دهی تفکر را محک می‌زنند. این کتاب یک ابزار بسیار مناسب برای تسهیلگران و مربیان است تا در کلاس‌های خود تفکر انتقادی و فلسفه را با کودکان کار کنند. کتاب صوتی فلسفه در کلاس درس با ترجمه‌ی حسن سالاری و گویندگی الهه پرسون در طاقچه موجود است.

بخشی از کتاب صوتی فلسفه در کلاس درس را بشنوید.

فلسفه در کلاس درس

نویسنده: رون شاو

گوینده: الهه پرسون

انتشارات: واوخوان

علامت سوال های من؛ دنیای ما

علامت سوال های من؛ دنیای ما

نویسنده: آسترید دبورد

مترجم: مطهره حیدری

انتشارات: انتشارات پرتقال

خرید کتاب

بزرگ‌ترها همیشه با سوالات فلسفی کودکان روبه‌رو می‌شوند. کودکان با کنجکاوی ذاتی خود به اطراف دقیق می‌نگرند و پرسش‌هایی درباره‌ی همه چیز برایشان پیش می‌آید. آسترید دبورد به‌ خوبی این ویژگی را در «کتاب علامت‌ سوال‌های من» انعکاس داده است. آرشیبالد، پسرک داستان «علامت سوال‌های من»، سؤال‌های زیادی از پدرش دارد. او با دیدن دسته‌ی پرستوها ناگهان دلش می‌خواهد به سفری دور و دراز برود. سؤال‌های زیادی هنگام سفر برای او پیش می‌آید. آسترید دبورد سؤال‌های شاید سطحی و عمیقی را درباره‌ی زندگی در این کتاب مطرح می‌کند. سؤالاتی درباره‌ی پیداکردن راه، ترس، شادی و تنهایی. پدر آرشیبالد جواب‌های مطمئن و تقریبا کوتاهی به پسرش می‌دهد. این کتاب می‌تواند برای والدین همچون دروازه‌ای باشد برای ورود به دنیای سؤالات کودکان و پیداکردن پاسخ‌های آن‌ها همراه با کودکان. این کتاب را نشر پرتقال با ترجمه‌ی مطهره حیدری منتشر کرده است.

فلسفه را بچشیم

بسیاری از اوقات می‌توان کودکان را در گروه‌های کوچک گردهم آورد و یک گفتگوی جالب میانشان به راه انداخت. گفتگو درباره مسائلی که در دنیا اتفاق می‌افتد و کودکان هم جزیی از آن هستند یا به نحوی از آن تاثیر می‌گیرند. مجموعه فلسفه را بچشیم، مجموعه جالبی است که می‌تواند در همین مسیر به شما کمک کند. داستان‌های کوتاه و پرسش‌هایی که بعد از هر داستان مطرح می‌شود، از مسائل مهم دنیا حکایت می‌کند: عشق و دوستی، بودن و داشتن، کلام و سکوت، خشونت و عدم خشونت، عادی بودن و عادی نبودن و…

بهره بردن از کتاب‌ها برای پاسخ‌گویی به سؤالات کودکان و آموزش تفکر انتقادی و شیوه‌ی رسیدن به پاسخ به آن‌ها بسیار کمک‌کننده خواهد بود. کتاب‌های بسیاری در سال‌های اخیر در این زمینه منتشر شده است. «مجموعه ماجراهای ریگو و رزا» از انتشارات ایران بان، «دقیقا مناسب» از نشر هوپا، «نقطه می‌خواست فرار کند» از نشر اطراف، «مجموعه فیلسوف کوچک» از نشر افق و «مجموعه پوملو فیل فیلسوف» از نشر هوپا از جمله کتاب‌هایی در زمینه فلسفه برای کودکان هستند.

کتاب‌های فلسفی برای نوجوانان

دنیای سوفی

دنیای سوفی

نویسنده: یوستاین گاآردر

مترجم: مهدی سمسار

انتشارات: انتشارات جامی

خرید کتاب

دنیای سوفی، سفری به دل تاریخ فلسفه است. سفری که با یک پرسش عجیب آغاز می‌شود: تو کیستی؟ این سوال که روی که تکه کاغذی نوشته شده است، آغاز سفری است به کوچه پس‌کوچه‌های یونان باستان. همانجایی که اولین فیلسوف‌های عالم، قدم می‌زدند و با مردم خوش‌وبش می‌کردند و سعی می‌کردند ذهن آن‌ها را به موضوعی جلب کنند که به نظر بسیار بی‌ارزش و بی‌اهمیت می‌آید: زندگی چیست؟

یوستین گاردر با نوشتن دنیای سوفی، در واقع در تلاش بود تا متن مناسبی آماده کند که دانشجویانش در کلاس‌های فلسفه بتوانند از آن استفاده کنند. متنی که چند ویژگی مهم داشته باشد: تاریخ فلسفه را در قالب داستان بیان کند. فلسفه را به صورتی طبقه‌بندی‌شده و به زبان ساده بیاموزد و از همه مهم‌تر، داستانی باشد تا بتواند برای مخاطبانش جذاب باشد. و همه‌ی این ویژگی‌ها باعث شده این رمان یکی از بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان و بزرگسالان بشود.

بخشی از کتاب صوتی دنیای سوفی را بشنوید.

دنیای سوفی

نویسنده: یوستین گوردر

گوینده: سارا فیض

انتشارات: آوانامه

محفل فیلسوفان خاموش

محفل فیلسوفان خاموش

نویسنده: ویتوریو هوسله

مترجم: کورش صفوی

انتشارات: انتشارات شرکت کتاب هرمس

خرید کتاب

نگاه نوجوانان به دنیا، نگاهی سرشار از اعجاز و شگفتی است. همین شگفتی که در دنیای پیرامون خود می‌بینند، سبب می‌شود تا ذهنشان آماده پرسیدن سوال باشد. سوال‌هایی که نمی‌توان برای پاسخ‌هایشان حد و مرزی تعیین کرد. سوال‌هایی که آن‌ها می‌پرسند جواب‌هایی به همان اعجازانگیزی دارد.

نورا، دختر یازده‌ساله‌ای است که علاقه زیادی به فلسفه دارد و مدام سوال می‌پرسد. او سوال‌هایش را از ویتوریو هوسله، استاد فلسفه دانشگاه آلمان، می‌پرسد. نامه‌نگاری میان این دو نفر از ژانویه‌ی سال ۱۹۹۴ آغاز می‌شود و تا ژانویه‌ی سال ۱۹۹۶ طول می‌کشد. نورا سوال می‌کند و هوسله، به دقت و البته با زبانی ساده و قابل فهم به او جواب می‌دهد. حاصل این ارتباط یک کتاب فلسفی برای نوجوانان دنیا می‌شود. در کتاب محفل فیلسوفان خاموش، می‌توان ردپایی از تمام فیلسوفان را دید: از افلاطون گرفته تا هگل و حتی فروید. در این کتاب از مسائل مهم زندگی سخن به میان می‌آید و دیدگاه‌های مختلف درباره موضوعاتی مانند خداپرستی، ایمان، عشق و زندگی پس از مرگ نیز مطرح می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی محفل فیلسوفان خاموش را بشنوید.

محفل فیلسوفان خاموش

نویسنده: نورا ک

گوینده: محمد سلیمی

انتشارات: نشر سماوا

شازده کوچولو

شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری

مترجم: احمد شاملو

انتشارات: انتشارات نگاه

خرید کتاب

شازده کوچولو کتابی است که نامش را می‌توانید در فهرست‌های مختلف پیدا کنید. در فهرست کتاب‌هایی که باید پیش از مرگ خواند، کتاب‌هایی که پرفروشند، بیش از همه کتاب‌های فرانسوی در جهان خوانده و یا ترجمه شده‌اند و … . این بار هم نامش در فهرست کتاب‌هایی برای آشنایی با فلسفه برای نوجوانان آمده است. جای چندان تعجبی هم نیست. این کتاب کوچک و کم‌حجم بیشتر از هزاران هزار ساعت درس و آموزش می‌تواند فلسفه زندگی را بیان کند.

آنتوان دوسنت اگزوپری در این کتاب که مرور خاطرات و گفتگوهای خلبانی با یک مسافر کوچک است، از زندگی صحبت می‌کند. در این کتاب، روح فلسفه جریان دارد؛ همان شگفتی معصومانه و کودکانه‌ای که مسافر کوچولو در سفرهایش تجربه می‌کند و همان سوال مهم همیشگی که در تمام بحث‌های فلسفی وجود داشته است، در این کتاب وجود دارد. مسافر کوچک سوال می‌پرسد و مدام می‌خواهد از همه‌چیز سردربیاورد. او می‌خواهد چرایی همه‌چیز را بداند و با این سوال پرسیدن‌هایش است که در نهایت یکی از جذاب‌ترین کتاب‌های دنیا را می‌سازد.

بخشی از کتاب صوتی شازده کوچولو را بشنوید.

شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری

گوینده: جمعی از گویندگان

انتشارات: انتشارات نگاه

جاناتان مرغ دریایی

جاناتان مرغ دریایی

نویسنده: ریچارد باخ

مترجم: نسیم امیرعظیمی

انتشارات: نشر ثالث

خرید کتاب

همیشه، وقتی پای فلسفه به میان می‌آید، ذهن به سمت سوالاتی از این دست می‌رود: ما که هستیم؟ برای چه زندگی می‌کنیم؟ یا به عبارت بهتر

از کجا آمده‌ام؟ آمدنم بهر چه بود؟ / به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم

به هرحال، این تجربه میان تمام انسان‌ها مشترک است. فکر کردن درباره اینکه چه کسی هستند و چه رسالتی در زندگی خود دارند. از طرف دیگر گاه باید جرات به خرج داد و در انتظار تغییرات، دست به کاری زد. جاناتان لیوینگستون، مرغ دریایی بود که این سوال را از خودش پرسیده بود و به پاسخ هم رسیده بود. او دوست داشت پرواز را تجربه کند. پروازی بلند، طولانی و در ارتفاعی بالا. جایی که هرگز پای هیچ مرغ دریایی دیگری به آنجا نرسیده است. اما این فکر جاناتان، به مذاق دیگران خوش نمی‌آید. پدر و مادرش سخت نگران حال او هستند و دیگر مرغ‌ها، او را دیوانه می‌پندارند. آرزوی پرواز برای مرغ دریایی، زیاد از حد به نظر می‌رسد. روزی می‌رسد که همه مرغ‌های دریایی، جلسه‌ای تشکیل می‌دهند تا درباره جاناتان تصمیم‌گیری کنند…

جاناتان، مرغ دریایی، داستانی کوتاه و خوش‌خوان است که مطمئنا لذت را به تمام خوانندگانش هدیه می‌کند و یکی از بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان است.

بخشی از کتاب صوتی جاناتان مرغ دریایی را بشنوید.

جاناتان مرغ دریایی

نویسنده: ریچارد باخ

گوینده: امیرمحمد صمصامی

انتشارات: انتشارات ماه آوا

کندوکاو فلسفی برای نوجوانان

کندوکاو فلسفی برای نوجوانان

نویسنده: فاطمه یونسی

انتشارات: نشر کرگدن

خرید کتاب

کندوکاو فلسفی برای نوجوانان کتابی راهنما برای فراگیری فلسفه نوشته سعید ناجی، سمانه عسکری و فاطمه یونسی است. در این کتاب فلسفه در قالب داستان آموزش داده شده است. این داستان‌ها کمک می‌کنند کودکان با سفری تخیلی به زندگی شخصی‌شان گره‌های اساسی یا فلسفی زندگی خود را به یاد آورند و آنها را به‌منظور بررسی یا یافتن راه‌حل از زبان شخصیت‌های داستان مطرح کنند تا با همفکری و کمک دوستانشان در حلقهٔ کندوکاو راهی برای درک و فهم و حل آنها بیابند.

همه‌ چیز، همه ‌چیز

همه‌ چیز، همه ‌چیز

نویسنده: نیکولا یون

مترجم: میترا امیری

انتشارات: انتشارات خوب

خرید کتاب

دنیا برای ما انسان‌ها، مجالی است برای کسب تجربه‌های متفاوت. از خوردن غذاهای سرزمین‌های گوناگون گرفته تا دیدن دنیا و عاشق شدن. هرکدام از این تجربیات می‌توانند نگاهمان را به زندگی تغییر دهند و خرد یا آگاهی دیگری به ما ببخشند. اما گاهی، رخدادها و اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای مسیر زندگی را متفاوت می‌کنند. مثل یک بیماری عجیب. این همان اتفاقی است که در کتاب همه چیز، همه چیز، رخ می‌دهد.

شخصیت اصلی این کتاب فلسفی برای نوجوانان، مادلین، دختری جوان است که تا به حال پایش را از خانه بیرون نگذاشته است. برخلاف هفده‌ساله‌های دوروبرش زندگی‌اش از مسیر مدرسه، کلاب، جشن‌های مدرسه و دورهمی‌های دوستانه خالی است. دنیای او از مادرش، پرستارش و کتاب‌هایش تشکیل شده است. زندگی او در یک قرنطینه دائمی می‌گذرد که البته برای حفظ سلامتی و حفظ جانش ضروری است. اما از روزی که همسایه‌های جدید به محله آن‌ها اسباب‌کشی می‌کند، زندگی مادلین هم تغییر می‌کند و دوروبرش با چیزهای جدیدی پر می‌شود. تجربه‌هایی متفاوت…

بخشی از کتاب صوتی همه چیز همه چیز را بشنوید.

همه چیز همه چیز

نویسنده: نیکولا یون

گوینده: مریم محبوب

انتشارات: نشر نون

راز فال ورق

راز فال ورق

نویسنده: یوستین گوردر

مترجم: عباس مخبر

انتشارات: نشر مرکز

خرید کتاب

اگر دوست دارید با فلسفه آشنا شوید و البته حال و حوصله متن‌های طولانی را ندارید، یا دلتان می‌خواهد فلسفه را در قالب یک داستان جذاب خیالی فرابگیرید، راز فال ورق همان کتابی است که باید انتخاب کنید. یوستین گردر در کتاب راز فال ورق، بار دیگر مهارتش را در داستان‌پردازی به رخ کشیده است. این داستان جذاب که درونمایه فلسفی دارد، ماجرای سفر طولانی پسری به نام هانس توماس است که همراه با پدرش، در جستجوی مادرش هستند. مادری که سال‌ها پیش آن‌ها را ترک کرده بود. اما این کتاب را نباید فقط یک داستان فلسفی ساده، یا یک سفرنامه خشک و خالی دانست. این کتاب ترکیبی است از خیال و واقعیت. ماجراهای عجیبی که ارتباطاتی پیچیده با هم دارند و معماهایی که هرکدام، مسافران را یک قدم به هدفشان نزدیک می‌کند. داستان‌گوی ماهری به نام یوستین گردر، در این کتاب هم مانند کتاب‌های دیگرش، قصه، افسانه، تخیل، واقعیت و فلسفه را درهم می‌آمیزد و دوباره و دوباره به طرح همان سوال‌هایی مشغول می‌شود که همه ما بارها از خود پرسیده‌ایم: هدف زندگی چیست؟

اگر از سبک نگارش و داستان‌پردازی این استاد فلسفه و نویسنده توانا لذت برده‌اید، سراغ کتاب‌های دیگر او مانند «دختر پرتقالی» و «آریل» را هم بگیرید. ردپای فلسفه در در این کتاب‌ها هم می‌توانید پیدا کنید.

پرسشگری و گفت و گو با کودکان و نوجوانان

پرسشگری و گفت و گو با کودکان و نوجوانان

نویسنده: مایکل باروز

مترجم: مرتضی براتی

انتشارات: نشر لگا

خرید کتاب

کتاب پرسشگری و گفتگو با کودکان و نوجوانان را می‌توان کتابی جامع در زمینه‌ی آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان دانست. جانا مورلون، مدیر مرکز فلسفه برای کودکان دانشگاه واشنگتن و مایکل دی باروز، مدرس ارشد فلسفه، در این کتاب به‌طور مفصل درباره‌ی فلسفه برای کودکان سخن می‌گویند. آن‌ها این کتاب را برای بزرگسالانی نوشته‌اند که به هر طریقی با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند. آن‌ها در فصل یک و دو از اهمیت و چرایی فلسفه‌ورزی برای کودکان می‌گویند. در فصل سه تا پنج به فلسفه آموزش و پرورش و رویکردهای آموزشی می‌پردازند. در فصل شش تا هشت طرح درس‌های فلسفی بسیاری را برای فلسفه‌ورزی با کودکان و نوجوانان در تمام مقاطع تحصیلی ارائه کرده‌اند و در بخش پایانی کتاب از مسائلی در حوزه‌ی ادبیات فلسفه و چگونگی راه‌یابی این مبحث به موضوعات درسی بچه‌ها سخن می‌گویند. این کتاب را نشر لگا با ترجمه‌ی مرتضی براتی منتشر کرده است. 

نشر لگا مجموعه‌ای با عنوان «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» آماده کرده است. این مجموعه از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول شامل کتاب‌های داستانی فلسفی است. داستان‌هایی که از آثار ادبی و فلسفی مهم جهان انتخاب شده‌اند. بخش دوم کتاب‌های نظری درباره‌ی فلسفه برای کودکان است و کتاب‌هایی از نظریه‌پردازان مختلف در این زمینه منتشر شده است. «کندوکاو فلسفی برای کودکان»، «کودک فلسفی»، «فکرکردن به واسطه‌ی داستان‌ها» و «داستان‌های فکری و فلسفی برای کودکان و نوجوانان » از جمله کتاب‌های این مجموعه هستند.

چطور زندگی می کنید؟

چطور زندگی می کنید؟

نویسنده: گنزابورو یوشینو

مترجم: ناهید شیرزاد

انتشارات: انتشارات میلکان

خرید کتاب

کتاب «چطور زندگی می‌کنید؟» داستانی است درباره‌ی پسری پانزده‌ساله به نام کاپر. او یک پسر ژاپنی است و پیش از جنگ جهانی دوم زندگی می‌کند. کاپر سؤالات زیادی از زندگی دارد. کاپر همراه با دایی‌اش ترس را بررسی می‌کند، از او درباره‌ی شرم می‌پرسد، دوستی را معنا می‌کند و درباره‌ی موضوعات بسیار دیگر فکر می‌کند و به سؤالات دیگر می‌رسد. این کتاب هم برای نوجوانانی که داستان دوست دارند و هم نوجوانانی که از خواندن مطالب علمی لذت می‌برند لذت‌بخش خواهد بود؛ چون در سیر داستان نویسنده از مقالات علمی برای فهم مطالب استفاده کرده است و این موضوع بر جذابیت اثر افزوده است. هایائو میازاکی، خالق انیمیشن‌های خلاقانه و شگفت‌انگیز، از روی این کتاب یک انیمیشن ساخته است. این کتاب را می‌توانید با ترجمه‌ی امیر آذرهوش و ناهید شیرزاد در طاقچه مطالعه کنید.

انسان در جستجوی معنا

انسان در جستجوی معنا

نویسنده: ویکتور فرانکل

مترجم: امیر لاهوتی

انتشارات: انتشارات جامی

خرید کتاب

یاس فلسفی چیزی است که شاید تجربه‌اش کرده باشیم. لحظاتی دردناک که شرایط روحی و روانی خودمان به هم ریخته است و از طرف دیگر، شرایط اجتماعی نیز هر چراغ امیدی را خاموش می‌کند. امیدوار ماندن و ایمان داشتن به زندگی و ساختن هدف، در چنین شرایطی از همیشه سخت‌تر است. اما اگر بتوانیم به تجربه‌های متفاوت دست پیدا کنیم، کنار آمدن با شرایط و تلاش برای بهبودی برایمان آسان‌تر می‌شود.

ویکتور فرانکل، درست زمانی که در اردوگاه کار اجباری بود و تمام اعضای خانواده‌اش را از دست داده بود، به معنای زندگی فکر می‌کرد. در جستجوی دستاویزی که به آن چنگ بزند و زندگی‌اش را دوباره سرهم کند. خوشبختانه او موفق شد و بعدا، خاطرات و تجربه‌های آن دوران را در کتاب مشهورش، انسان در جستجوی معنا منتشر کرد. هرچند این اثر یک کتاب فلسفی برای نوجوانان نیست اما اگر تمام کتاب‌های قبلی را خوانده‌اید، حالا می‌توانید به سراغ این کتاب هم بروید.

بخشی از کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا را بشنوید.

انسان در جستجوی معنا

نویسنده: ویکتور فرانکل

گوینده: میلاد میرزایی

انتشارات: آوانامه

کلام آخر

فلسفه خواندن ساده نیست. اما زندگی بدون فلسفه، بدون سوال پرسیدن و دنبال جواب گشتن، خالی به نظر می‌رسد. شما هم این فهرست را ادامه بدهید تا تعداد کتاب‌های جذابی که فلسفه را ساده و آسان، در دلشان جای داده‌اند، کامل‌تر شود و با تعداد بیشتری کتاب فلسفی برای نوجوانان آشنا بشویم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

پی‌نوشت: بخشی از یادداشتی که مطالعه کردید، به قلم آیلار اسماعیلی، نویسنده‌ی بلاگ طاقچه بود.

15,713 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه