لوگو طاقچه
کتاب هایی برای ورود به دنیای بازاریابی

معرفی بهترین کتاب های بازاریابی و فروش

4,092 بازدید

اگر فیلم سینمایی گرگ وال استریت را دیده باشید، حتما سکانس معروف « این خودکار را به من بفروش» را به خاطر دارید. سوال معروفی که نشان می‌دهد یک فرد واقعا چقدر در زمینه فروش و بازاریابی محصولات دانش و مهارت دارد. من قبل از اینکه به حوزه بازاریابی وارد شوم، دیدگاهی منفی نسبت به این فرایند فروش خودکار داشتم. چرا که حس می‌کردم فروشنده مدام به فکر این است که از ناآگاه بودن مخاطب سو استفاده کند و سرمایه او را از چنگش درآورد. اما حالا فهمیده‌ام اگر باور داشته باشی محصولی خوب است، همه تلاش‌هایی که می‌کنی در واقعیت به نفع خریدار است. بهترین نوع بازاریابی هم همین است. خبردار کردن افراد مختلف از وجود محصولی که زندگی آن‌ها را راحت‌تر و معنادارتر می‌کند. اگر شما هم باور دارید بازاریابی می‌تواند به بهتر شدن محیط اطراف ما کمک می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم این یادداشت را بخوانید و با کتاب هایی که به رشد و پیشرفت ما در مسیر بازاریابی کمک می‌کنند، آشنا شوید.

بازاریابی چیست؟

به همه فعالیت‌هایی که برای پیدا کردن مخاطبان بیشتر برای یک محصول انجام می‌شود، بازاریابی می‌گوییم. البته منظور ما از محصول فقط یک کالا نیست! گاهی ممکن است برای خودمان و خدماتی که می‌توانیم به دیگران ارائه کنیم، هم بازاریابی کنیم (موضوعی که این روزها به عنوان پرسونال برندینگ شناخته می‌شود).

این روزها با افزایش نقش اینترنت در زندگی هر کدام از ما، بازاریابی شاخه‌ای جدید پیدا کرده به نام دیجیتال مارکتینگ که در کنار آفلاین مارکتینگ می‌تواند کلیت فعالیت یک بنگاه اقتصادی و یا غیر اقتصادی را در زمینه بازاریابی شکل دهد. دیجیتال مارکتینگ به کلیه فعالیت‌هایی که برای پیدا کردن مخاطبان بیشتر برای محصولاتمان در بستر اینترنت انجام می‌دهیم، گفته می‌شود؛ مانند فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و یا تولید محتوا در وب‌سایت. در عوض کلیه فعالیت‌هایی که در خارج از فضای اینترنت مانند بیلبورهای تبلیغاتی و یا رسانه‌های چاپی و تبلیغات تلویزیونی و یا حتی بازاریابی شبکه‌ای حضوری به منظور جذب مخاطبان بیشتر و افزایش آگاهی از محصول انجام می‌شود، آفلاین مارکتینگ است.

موضوعی که به در مجموع باعث می‌شود فعالیت‌های بازاریابی اثربخش باشند، داشتن استراتژی و هدف مشخص است. برای این کار لازم است شناخت درست و صحیحی نسبت به ابزارهای بازاریابی و استرتژی‌های کسب و کار داشته باشیم. یکی از راه‌های به دست آوردن دانش لازم برای ورود به حیطه بازاریابی مطالعه کتاب هایی در این زمینه هستند. برای همین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این یادداشت همراه ما باشید. اگر خودتان هم کتابی سراغ دارید که در این یادداشت معرفی نکردیم، حتما در قسمت دیدگاه‌ها نامش را بنویسید.

استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی

نویسنده: رنه مابورنیا

مترجم: علیرضا پورممتاز

انتشارات آریانا قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

اقیانوس گستره‌ای وسیع و بی‌کران است که بخش ناشناخته‌ی آن بسیار وسیع‌تر از بخشی است که نسبت به آن آگاهی داریم. در این کتاب چان کیم و رنه مابورنیا دنیای کسب و کار را به اقیانوس آبی تشبیه کرده‌اند. آن‌ها اعتقاد دارند می‌توانیم به جای اینکه در ابتدای کسب و کارمان شروع به رقابت با دیگر بازیگران حوزه خودمان شویم، بگردیم و قسمت‌های ناشناخته را پیدا کنیم تا مشتری‌های بالقوه بیشتری که نیاز به محصول و یا خدمت ما دارند، پیدا کنیم. البته استراتژی اقیانوس آبی به این موضوع هم اشاره می‌کند که برای دست یافتن به این قسمت ناشناختاه، لازم است محصولمان هم متناسب با نیازهای همان افراد دور از عرصه فعلی رقابت باشد.

طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک

طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک

نویسنده: آلن دیپ

مترجم: فواد معصومی

انتشارات آریانا قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب مناسب همه کسانی است که چندان سررشته ای از دانش بازاریابی و کسب و کار ندارند اما می‌خواهند تغییری در میزان فروش محصولشان داشته باشند. در این کتاب آلن دیپ تاکید می‌کند یک کسب و کار و شرکت کوچک به هیچ وجه نباید از شرکت‌های بزرگ تقلید کند و باید برای خودش راه جدیدی در پیش بگیرد. در این کتاب آلن دیپ یک فرم یک صفحه‌ای کشیده و در کل کتاب به ما کمک می‌کند این فرم را پر کنیم.

جذب؛ چگونه یک استارتاپ می‌تواند به رشد انفجاری مشتری دست یابد!

جذب؛ چگونه یک استارتاپ می‌تواند به رشد انفجاری مشتری دست یابد!

نویسنده: جاستین مارس

مترجم: سجاد خدایی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از مواردی که در معرفی کتاب طرح کسب و کار یک صفحه‌ای هم دیدید، این بود که به عنوان یک بازاریاب باید در همان گام‌های اولیه اصلی‌ترین رسانه ای را که برای افزایش فروشتان در نظر گرفته‌اید، مشخص کنید. حالا این رسانه می‌تواند نصب بنر در یک خیابان باشد، می‌تواند چاپ و پخش تراکت باشد و می‌تواند هم به راه انداختن یک وبسایت و یا پیچ اینستاگرام باشد.

در کتاب جذب به هر کدام از رسانه هایی که منجز به جذب مخاطب و یا بهتر بگویم، مشتری بیشتر می‌شود، «کانال جذب» گفته می‌شود. در این کتاب نویسنده ویژگی‌های هر کدام از این کانال‌های جذب را توضیح می‌دهد و کمک می‌کند استراتژی ورود به این کانال‌ها را یاد بگیریم. همچنین به ما کمک می‌کند چگونه انر‌زی و زمانمان را بین همه این کانال‌های جذب پخش کنیم.

نسل چهارم بازاریابی

نسل چهارم بازاریابی

نویسنده: هرماوان کارتاجایا

مترجم: مصطفی اسماعیلی‌مهیاری

انتشارات آریانا قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب بیشتر به تفاوت‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی در عصر دیجیتال می‌پردازد. در این کتاب هم شما می توانید نکته‌ها و مثال‌های مختلفی را برای ورود به عرصه دیجیتال مارکتینگ را بیاموزید. یکی از نکته‌های اساسی این کتاب توجه به موضوع تاثیر صدای دیگر مشتریان در شبکه‌های اجتماعی است. در واقع فیلیپ کاتلر اعتقاد دارد دیگر کمتر کسی به صرف دیدن تبلغ شما تصمیم می‌گیرد از شما کالایی بخرد. بلکه این روزها آدم‌ها در شبکه‌های اجتماعی تحقیق می‌کنند و سعی می‌کنند نظر دیگران را هم بدانند. همین موضوع باعث می‌شود مراقب نوع برخورد و چهره‌ای که از برندتان در برابر مشتری‌ها ارائه می‌دهید باشید.

شیوه گرگ؛ سیستم فروش خط مستقیم

شیوه گرگ؛ سیستم فروش خط مستقیم

نویسنده: جردن بلفورت

مترجم: امیرپویا چراغی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر شما کسب و کاری دارید که به طور مستقیم با مشتریان سر و کار دارید، مثلا کارشناس فروش B2B هستید و یا ساده‌تر، یک مغازه‌دارید، حتما این کتاب را بخوانید. چرا که در این کتاب جردن بلفورت تمام شیوه‌هایی که در مذاکره با مشتریان و متقاعد کردن آن‌ها برای خرید را انجام می‌داده، توضیح داده است. جوردن بلفورت بازاریاب موفقی در وال استریت است که در فیلم گرگ وال استریت به شهرت جهانی رسید. این کتاب مجموعه‌ای از همه تکنیک‌های فروش اوست.
اگر شما کسب و کاری دارید که به طور مستقیم با مشتریان سر و کار دارید، مثلا کارشناس فروش B2B هستید و یا ساده‌تر، یک مغازه‌دارید، حتما این کتاب را بخوانید. چرا که در این کتاب جردن بلفورت تمام شیوه‌هایی که در مذاکره با مشتریان و متقاعد کردن آن‌ها برای خرید را انجام می‌داده، توضیح داده است. جوردن بلفورت بازاریاب موفقی در وال استریت است که در فیلم گرگ وال استریت به شهرت جهانی رسید. این کتاب مجموعه‌ای از همه تکنیک‌های فروش اوست.

در کنار این چند کتاب، پیشنهاد می‌کنیم بعضی از مهارت‌های نرم را هم یاد بگیرید. برای مثال داشتن روابط عمومی بالا می‌تواند به شما کمک کند رابطه بهتری با همکاران و مشتری‌هایتان داشته باشید. پس کتاب‌هایی که در یادداشت «معرفی کتاب‌هایی برای بهبود رابطه با دیگران» معرفی کردیم، می تواند مناسب شما باشد.

به خاطر ماهیت پیچیده‌ و غیر روتینی که این کار دارد، ممکن است نتوانید زمانتان را به خوبی کنترل کنید تا به همه هدف‌هایتان برسید. برای همین پیشنهاد می‌کنیم اگر در این زمینه هم می‌خواهید پیشرفت کنید، کتاب های معرفی شده در یاددشات زیر را بخوانید:

چند سایت و وبلاگ مناسب برای پیشرفت در زمینه بازاریابی

در کنار مطالعه کتاب‌ها، پیشنهاد می‌کنیم همیشه منابع اینترنتی و وبلاگ‌ها را در نظر داشته باشید. در اینجا چند سایتی که می‌توانید از آن‌ها نکته های زیادی را یاد بگیرید، معرفی می‌کنیم:

۱- وبسایت نیل پتل

۲- بلاگ هاب‌اسپات

۳- بلاگ موسسه بازاریابی محتوا

۴- وبلاگ هک رشد (که بر اساس یادداشت‌های این بلاگ کتاب هک رشد نوشته شده است)

۵- جای پیشنهاد شما خالیست! لطفا سایت و یا وبلاگی که در زمینه بازاریابی به شما کمک کرده را در قسمت دیدگاه‌ها معرفی کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

4,092 بازدید
برچسب ها

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه