لوگو طاقچه
کتاب هایی مانند جز از کل

عاشقان کتاب جز از کل بخوانند

8,486 بازدید

گاهی اوقات ویژگی‌های یک کتاب چنان برای ما جذاب هستند که به‌محض اتمام آن در پی داستان‌هایی با همان ویژگی‌ها می‌گردیم. این خصلتی است که در میان علاقه‌مندان به فیلم و سینما نیز دیده می‌شود و همین است که فورا ویژگی‌های مدنظر خود را ردیف کرده و از مطلعین پرس‌وجو می‌کنیم و سعی می‌کنیم تا لذت کتاب و یا فیلم قبلی زیر دندانمان هست و تا کیف وافری که نصیبمان شده فروکش نکرده، سراغ گزینه بعدی برویم. مخاطبان اصلی این یادداشت همین افراد هستند گرچه خواندن آن برای دیگران نیز مفید خواهد بود.

جزء از کل

جزء از کل

نویسنده: استیو تولتز

مترجم: پیمان خاکسار

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

پیش‌ازاین در یادداشتی مجزا به معرفی و نقد کتاب «جزء از کل» نوشته «استیو تولتز» پرداخته‌ایم. در این یادداشت تلاش خواهیم کرد کتاب هایی مانند جز از کل را معرفی کنیم. کتاب جزء از کل که نخستین اثر نویسنده خود نیز بود این شانس را پیدا کرد که در فهرست نهایی نامزدهای جایزه بوکر قرار بگیرد و این موفقیتی چشمگیر به‌حساب می‌آمد. جزء از کل روایت پسری است که در روند رشد شخصیت خود تلاش می‌کند شبیه پدرش نباشد. تولتز در خلال روایت خود به مفاهیمی چون زندگی، مرگ، عشق، خانواده، تنهایی، جاودانگی، معنا و… که دغدغه ذهنی بسیاری از ما نیز هست، می‌پردازد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر کتاب جز از کل را خوانده‌اید، نقد و بررسی این رمان را هم بخوانید.

کوه جادو

کوه جادو

نویسنده: توماس مان

مترجم: ح‍س‍ن‌ ن‍ک‍وروح‌

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

«کوه جادو» کتابی است که چند سال پس از نوشته شدن، جایزه نوبل ادبیات را برای نویسنده خود «توماس مان» به ارمغان آورد. نویسنده در این کتاب قهرمان داستان را در یک آسایشگاه مسلولین و در موقعیتی مرگ‌آلود قرار می‌دهد. در ماجرای روایت‌شده ملاقات با یک بیمار که امری اختیاری و با زمان‌بندی سه‌هفته‌ای بوده است به حضور اجباری و هفت‌ساله‌ی قهرمان داستان در آسایشگاه می‌انجامد. زمانی که بر قهرمان داستان می‌گذرد، در او تحولی روحی پدید می‌آورد و سلوک شخصی او را دگرگون می‌سازد.

نقطه مشترک این کتاب و کتاب «جزء از کل» بهره بردن از قالبی داستانی به‌منظور پیشبرد تلاش توماس مان برای پرداختن به جنبه‌های دیگری از زندگی است. نویسنده قهرمان داستان و ماجراهایش را واسطه بیان مفاهیم مختلف قرار می‌دهد. مفاهیم زندگی واقعی در لفافه‌ی کلمات و جملات و یا در ظاهر روزمرگی‌های قهرمان داستان خود را به خواننده نشان می‌دهند.

ببر سفید

ببر سفید

نویسنده: آراویند آدیگا

مترجم: ابوالفضل رئوف

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب روایتی پیرامون بی‌عدالتی‌های رایج در جامعه هند است. قهرمان اصلی در قالب نوشته‌های خود تلاش دارد تا از وضعیتی که در آن به سر می‌برد و سختی‌ها و موفقیت‌هایی که به دست آورده است سخن بگوید. طاقچه این کتاب را با ترجمه ابوالفضل رئوف در اختیار شما می‌گذارد. از میان دیگر ترجمه‌های موجود می‌توان به ترجمه خانم مژده دقیقی که از مترجمان نام‌آشنا هستند نیز اشاره کرد. مژده دقیقی مهم‌ترین موضوعی را که در این کتاب توجه نویسنده را به خود معطوف داشته است، فقر، اختلاف طبقاتی و در کنار آن فساد ریشه‌داری می‌داند که در جامعه هند وجود دارد. روایت به‌گونه‌ای پیش می‌رود چنان‌که نویسنده در حال هشدار دادن به صاحب‌منصبان و عیان ساختن کاستی‌ها و نواقص موجود است.

در مقایسه با کتاب «جزء از کل» می‌توان به این نکته اشاره کرد که نام این کتاب نیز در فهرست نهایی نامزدهای جایزه بوکر سال ۲۰۰۸ وجود داشت. جایزه آن سال درنهایت به «آراویند آدیگا» نویسنده هندی-استرالیایی کتاب «ببر سفید» رسید.

تهوع

تهوع

نویسنده: ژان پل سارتر

مترجم: حسین سلیمانی‌نژاد

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

«تهوع» کتابی از «ژان پل سارتر» است. رمانی فلسفی که می‌توان آن را منعکس‌کننده عقیده شخصی نویسنده دانست. سارتر طرفدار عقیده‌ای بود که انسان را آزاد و او را مسئول اعمال و رفتار خود می‌داند. این امر موافقان و مخالفانی را برای او تراشیده بود. سارتر که نبوغ نویسندگی او بر همگان عیان بود کتاب «تهوع» را بر مبنای همین عقیده خود نگاشته است. داستان روایت جوان نویسنده‌ای است که در روند نوشتن موضوعی که در دست نگارش دارد، خاطرات خود را نیز ثبت می‌کند. او در خلال این امر متوجه احوال متفاوت و عجیب خود و تهوعی که سراغش آمده می‌شود. سارتر با نگارش این کتاب حال‌وروز انسان امروزی را در قالب قهرمان داستانش روایت می‌کند. انسانی که به‌تنهایی و انزوای خویش پناه می‌برد تا از شر روزگار مصون باشد.

اما چرا تهوع را در لیست کتاب هایی مانند جز از کل قرار دادیم؟ سارتر از نویسنده‌هایی است که «استیو تولتز» نویسنده کتاب «جزء از کل» نیز از او تاثیر پذیرفته است. از دیگر شباهت‌های این دو کتاب می‌توان به فضای فسلفی حاکم بر داستان اشاره کرد.

ریگ روان

ریگ روان

نویسنده: استیو تولتز

مترجم: پیمان خاکسار

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب دومین اثر «استیو تولتز» به‌عنوان نویسنده است. او که کتاب اولش «جزء از کل» بسیار موفق بود و در جهان با استقبال خوانندگان مختلف مواجه شد از نویسندگانی است که از همان ابتدای کار طرفداران بسیاری پیدا کرد. محتوای «ریگ روان» نسبت به کتاب نخست از بار فلسفی بیشتری برخوردار است. تولتز آن را کتابی در باب ترس از زندگی می‌داند. کتاب ماجرای یک علاقه‌مند به نویسندگی است که ازقضا پلیس شده است و دوست او که با رفتارهای فلسفه‌مابانه‌اش موضوع نوشتن‌های اوست.

در مقایسه این دو کتاب با یکدیگر می‌توان گفت که هرکدام نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارند. اگرچه شروع جذاب و گیرای «جزء از کل» در «ریگ روان» دیده نمی‌شود اما روند داستان به‌گونه‌ای است که مخاطب را جذب خود می‌کند. بهره‌گیری در طنز را در کنار دیدگاه فلسفی موجود در روایت، می‌توان خصیصه مشترک هر دو کتاب عنوان کرد.

سه‌گانه نیویورک: شهر شیشه‌ای

«شهر شیشه‌ای» نخستین اثر از سه‌گانه «پل استر» است؛ سه‌گانه‌ای متشکل از «شهر شیشه‌ای»، «ارواح» و «اتاق دربسته». شهر شیشه‌ای در دسته کتاب‌ها و روایت‌هایی جای می‌گیرد که به‌گونه‌ای به وضعیت انسان مدرن می‌پردازد و برخی جملات آن تنه به فلسفه می‌زنند. استر که در آثار خود در جستجوی حقیقت گمشده‌ی انسان در دنیای مدرن است در این کتاب نیز همین مسیر را دنبال کرده است. داستان پیرامون ماجرایی می‌چرخد که فردی که خود را یک کارآگاه خصوصی جا زده است آن را پیش می‌برد. نویسنده‌ای که داستان‌های پلیسی می‌نوشته و اکنون در پی یک تماس اشتباه با او، تصمیم می‌گیرد کارآگاه خصوصی یادشده باشد و محافظت از جان کسی را که می‌گوید در خطر است، بپذیرد. آن فرد مرد جوانی است که از پدرش می‌ترسد. پدر او در کودکی آزمایش‌های فلسفی عجیبی روی او اجرا می‌کرده و برای همین آن مرد همچنان از پدرش می‌ترسد. استر با مهارت توانسته ویژگی‌های انسان مدرن را در شخصیت قهرمان داستان خود متجلی کرده و به آنها بپردازد. شاید بتوان گفت انتخاب شهر نیویورک به‌عنوان فضایی که اتفاق‌های این داستان در آن رخ می‌دهند نیز تناسبی با همین امر دارد.

بخشی از کتاب صوتی سه‌گانه نیویورک را بشنوید.

سه‌گانه نیویورک پل آستر

گوینده: تایماز رضوانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

8,486 بازدید
برچسب ها

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه