لوگو طاقچه
معرفی بهترین سایت های دانلود رمان

نگاهی به سرگذشت سایت های دانلود رمان

4,929 بازدید

در این یادداشت وبلاگ طاقچه سعی کردیم درباره سایت های دانلود رمان به عنوان بازیگران قدیمی بازار دانلود کتاب صحبت کنیم. در این یادداشت همه تلاشمان را کردیم جانب انصاف را رعایت کنیم و مطالب را مطابق با واقعیت بنویسیم. اما اگر در قسمتی مطلبی خلاف واقعیت نوشته‌ایم و یا فکر می‌کنید موضوعی را از قلم انداخته‌ایم، لطفا در قسمت دیدگاه‌ها پیشنهاد و نظر خودتان را بنویسید.

جایی که در آن این یادداشت را می‌خوانید، وبلاگ طاقچه است. طاقچه فروشگاه کتاب الکترونیکی و صوتی است. پیشنهاد می‌کنیم در یادداشت زیر «داستان طاقچه» را بخوانید.

از دیوارنویسی در غارها تا سایت دانلود رمان

تصور کنید سوار ماشین زمان شده و به ۵ هزار سال پیش رفته‌ایم. در عصری پاییزی، از شکار برگشته‌ایم و می‌خواهیم همراه خانواده به مراسم رونمایی از اثر جدید رئیس قبیله برویم. او یک «کتاب» نوشته! لوحی گلی که چند علامت روی آن حک شده. موضوع کتاب زندگی روزمره قبیله ما در پاییز و زمستان است. از آتش و داس و البته خدا در این کتاب صحبت کرده و برای ما خلاقیت رئیس حیرت‌انگیز است. سفر ادامه پیدا می‌کند، به ۲ هزار سال پیش می‌رویم، کنار رود نیل. در جمعی نشسته‌ایم و حرف می‌زنیم. کسی می‌گوید، سینوهه پزشک مخصوص فرعون سرگذشتش را بر روی کاغذهای پاپیروس نوشته. سفر ادامه پیدا می‌کند، می‌رویم به سال دوم بعد از میلاد مسیح، در روم، برای مراسم عید پاک به کلیسا می‌رویم. پدر روحانی می‌گوید بخشی از دعاهایی که همه ما باید در زندگی بخوانیم، در کدکس نوشته است. کدکس چیزی شبیه کتاب امروزی است.  اما هیچ کدام از ما نمی‌توانیم این کدکس را ببینیم و بخوانیمش. سواد که نداریم، هیچ. این اثر مهم‌تر و ارزشمندتر از آن است که به دست همه آدم‌ها برسد!

سوار ماشین زمان می‌شویم، می‌رویم به قرن ۱۵ میلادی، آلمان، نزد یوهانس گوتنبرگ. یوهانس برایمان قهوه‌ای می‌ریزد و می‌گوید جدیدا دستگاهی اختراع کرده که می‌تواند نوشته‌ها را به سرعت رونویسی کند! دیگر نیاز نیست آدم‌ها از روی نسخه‌های خطی کتاب‌ها یادداشت برداری کنند. به کمک این دستگاه می‌توان از هر کتاب چندین و چند نمونه داشته باشیم. یوهانس می‌گوید آرزو می‌کند روزی همه آدم‌های جهان یک انجیل در خانه خود داشته باشند.

دوباره سوار ماسین زمان می‌شویم، می‌رویم به قرن نوزدهم، بعد از دوران انقلاب صنعتی، دوران سلطنت ناصر‌الدین شاه قاجار حوالی بازار امروزی شهر تهران، تیمچه حاجب‌الدوله، حاج آقایی در مغازه خود نشسته و مشغول صحافی کردن کتابی است. از او می پرسیم چند نسخه از این کتاب دارد؟ حاج‌اقا می‌گوید: «کتاب نه! بگو روشنای چشم! قرآن است. ده نسخه‌ای دارم که عازم قم است. اما هر چقدر بخواهی برایت آماده می‌کنم.»

کمی جلوتر می‌رویم، دهه ۱۳۵۰، رادیو را روشن می‌کنیم. می‌گوید: « انتشارات امیرکبیر یکی از بزرگترین ناشران خاورمیانه، کتاب مکه مکرمه و مدینه منوره را منتشر کرده است. این کتاب را احمد آرام برگردان کرده است.»

و می‌رسیم به اصل قصه‌ای که این یادداشت را به بهانه آن نوشته‌ایم. سال ۱۳۸۸ ، مهندس جوانی به نام محمد جوشنی، تصمیم گرفت سایتی تاسیس کند که در آن نویسنده‌هایی گم‌نام، ولی عاشق نوشتن رمان‌هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. این شد که اولین سایت دانلود رمان یعنی «رمان نودهشتیا» شکل گرفت و این سرآغازی شد بر قصه بی‌پایان سایت های دانلود رمان.

سایت رمان نودهشتیا

معجون عشق

معجون عشق

نویسنده: یوسف علیخانی

نشر آموت

اطلاعات بیشتر و خرید

همانطور که در مقدمه هم گفتیم سایت رمان نودهشتیا اولین سایت دانلود رمان است که بر خلاف باور خیلی‌ها، فعالیتش بر اساس قانون کپی‌رایت بوده و هیچ وقت یک کتاب از یک ناشر را برای دانلود به صورت غیر قانونی در این سایت نمی شد پیدا کرد (اگر هم چنین کتابی پیدا می‌شد، ناشر می‌توانست تذکر دهد آن کتاب از سایت حذف شود). این سایت بستری برای نویسنده‌های رمان‌های عامه‌پسند فراهم کرده که در فضایی که صنعت نشر به آن‌ها مجالی برای حضور نمی داد، بتوانند داستانشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. مخاطبان این سایت کسانی بودند که خواندن کتاب یکی از سرگرمی‌های اصلیشان بود. اگر شما هم از آن دسته‌ای هستید که رمان‌های عامه‌پسند را با رمان‌های مبتذل یکی می‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب معجون عشق، نوشته یوسف علیخانی، مدیر نشر آموت را بخوانید. در این کتاب او با نویسندگان رمان‌های عامه‌پسند در این‌باره صحبت کرده است. ممکن است بعد از خواندن این مجموعه گفتگو نظر متفاوتی نسبت به رمان‌های عامه‌پسند پیدا کنید

خلاصه، رمان نودهشتیا به خوبی این نیاز (یعنی نیاز به مطالعه رمان‌های عامه‌پسند و نیاز به پیدا کردن مخاطب برای نویسندگان تازه‌کار) را پیدا کرد و سال‌ها فعالیت کرد تا اینکه در سال ۱۳۹۴ محمد جوشنی از دنیا رفت. بعد از آن سایت رمان نودهشتیا به مرور ضعیف شد. البته فیلتر شدن پیاپی آن هم مزید بر علت شد. تا آنجا که دیگر رد و نشانی از سایت اصلی در سطح اینترنت پیدا نمی شود. (اگر این مطلب مغایر با واقعیت است، مدیران این سایت می‌توانند با طاقچه تماس بگیرند تا این متن را اصلاح کنیم)

معروف‌ترین رمان‌های این سایت، رمان «هم‌خونه» و رمان «اسطوره» بود. بارها و بارها بعد از موفقیت و محبوببیت این رمان‌ها میان اعضای سایت رمان نودهشتیا، نویسندگان دیگر داستان‌های مشابه آن‌ها را نوشتند. اما هیچ کدام سعادت نسخه اولیه را پیدا نکردند!

سایت یک رمان

بعد از اینکه به مرور سایت رمان نودهشتیا جایگاهش را به خاطر همان دو دلیلی که بالاتر گفته شد، از دست داد، سایت یک رمان همین ایده را دنبال کرد. در این سایت دانلود رمان هم، می‌توان هزاران رمان در ژانرهای مختلف پیدا کرد که همگی آثار نویسنده‌های کمتر شناخته شده هستند. در حال حاضر بر اساس نظر کاربران مختلف این سایت‌ها در انجمن‌ها و فوروم‌های مختلف اینترنتی، این سایت بزرگترین و محبوب‌ترین سایت در این زمینه است.

دیگر سایت های دانلود رمان

از اینجا به بعد تفاوت زیادی میان سایت‌های مختلف وجود ندارد، برای همین تصمیم گرفتم لیست کوتاهی از این سایت ها قرار دهم. پیشنهاد می‌کنم شما هم اگر سایتی در این زمینه می‌شناسید در قسمت «دیدگاه‌ها» بنویسید.

رمان‌بوک

ناول‌من

ناول‌کافه

رمان‌آرا

نقدی بر این سایت‌ها

مثل هر پدیده دیگری در جهان، که هم خوبی دارد و هم بدی، سایت های دانلود رمان هم مشکلاتی دارند که گفتنش خالی از لطف نیست. اولین نکته‌ در مورد سایت های دانلود رمان این است که نظارتی بر محتوای داستان ها وجود ندارد. سایت‌های دانلود کتابی مانند طاقچه، فقط محتواهایی را منتشر می‌کنند که از فیلتر وزارت فرهنگ و ارشاد رد شده‌اند. برای همین ممکن است داستان‌هایی را در این سایت‌ها پیدا کنید که چندان محتوای آموزنده‌ای ندارند.

تفاوت طاقچه با این سایت‌ها

تنوع موضوعی کتاب اصلی‌ترین تفاوت طاقچه با سایت های دانلود رمان است. از رمان و داستان گرفته تا کتاب‌های تخصصی رشته پزشکی در طاقچه پیدا می شود و کتاب‌های طاقچه محدود به رمان‌ها و داستان‌ها نیست. علاوه بر این مجله‌های مختلفی هم در طاقچه وجود دارد.

نکته دیگر هم این است که فرمت کتاب‌ها در سایت‌های دانلود رمان غالبا pdf است. این فرمت برای مطالعه کتاب در گوشی موبایل چندان فرمت مناسبی نیست. در طاقچه بخش زیادی از کتاب‌ها با فرمت epub ارائه می شود. در این فرمت می‌توانید اندازه فونت کتاب را تغییر دهید تا به چشمتان آسیبی نرسد. پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «تفاوت epub و pdf چیست؟» را بخوانید.

تفاوت دیگر طاقچه با این سایت ها، در این است که برای دانلود بیشتر کتاب‌های آن باید هزینه‌ای پرداخت کنید. علتش این است که در طاقچه کتاب‌ها را از ناشر دریافت می‌کنیم و سهمی از این فروش را به ناشر می‌دهیم و ناشر هم به مولف کتاب بسته به نوع قراردادش سهمی پرداخت می‌کند. البته کتاب های رایگانی هم در طاقچه پیدا می شود که می‌توانید از طریق این لینک  آن‌ها را پیدا کنید.

4,929 بازدید
برچسب ها

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
4 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
13 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه