لوگو طاقچه

معرفی ۷ کتاب با پایان خوش

12,489 بازدید

دنیای کتاب ها درست مثل همین دنیای واقعی خودمان است… با همین شکل و شمایل و تنوع و گستردگی؛ گاه یکنواخت و کسل‌کننده، زمانی تلخ و پراشک و یک‌وقت‌هایی هم شاد و پر از رنگ و نور و هلهله. هرکدامشان هم بخشی از اوقات و احوالمان را پوشش می‌دهند. کتاب هایی با پایان خوش اما از آن دسته کتاب‌ها هستند که چه ناخوش‌احوال باشیم و چه دنیایمان پرستاره و درخشان باشد، به سراغشان خواهیم رفت. به نظر می‌رسد چنین قابلیتی ارزش این را داشته باشد که در یک یادداشت چند نمونه از این دسته کتاب‌ها را معرفی کنیم.

غرور و تعصب

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستین

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

«جین آستین» را بقولی می‌توان راویِ زندگی نامید. داستان‌هایش برآمده از جامعه و محیط پیرامونی است و ریزه‌کاری‌هایی در آنها دیده می‌شود که هر خواننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند. داستان‌های او به‌قدری باورپذیرند که با خواندنشان اینگونه به نظر می‌رسد که آن روایت را خودمان زندگی کرده‌ایم. «غرور و تعصب» در میان آثار او از محبوب‌ترین‌هاست. «جین»ِ جوان کتابی را که در سن بسیار کم نوشته بود اما چندین سال بعد چاپ شد و بر سر زبان‌ها افتاد، «بچه دلبند من» نامیده است. کتابی که در آن داستان عشقی ملموس و درآمیخته با زندگی روزمره روایت می‌شود؛ داستان یک دلدادگی در خلال فرازوفرود زندگی دختران خانواده‌ای فقیر، داستان خودداری‌ها و نگفتن‌ها. اگر در پی یک عاشقانه‌ی دلپذیر هستید، بی‌شک «غرور و تعصب» از بهترین‌هاست. روایتی که گرچه بارها فیلمی به اقتباس از آن ساخته‌شده است اما به‌واقع خواندن کتابش پیش از دیدن فیلم توصیه می‌شود.

چگونه با پدرت آشنا شدم؟

چگونه با پدرت آشنا شدم؟

نویسنده: مونا زارع

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

مونا زارع در این کتابش، طنز را دستمایه نوشتار خود قرار داده و روایتی را خلق کرده است که در آن راوی، داستانِ آشنایی با عشق زندگی‌اش را در قالب نامه‌هایی که به دخترش می‌نویسد، تعریف می‌کند. او در همان آغاز می‌گوید که درست در یک‌زمان مشخص تصمیم گرفت که دیگر مجرد نباشد و این شد که تکاپوی تغییر، در احوالش نمایان شد. نویسنده در همان جملات ابتداییِ داستان، حس طنز ماجرا را به‌خوبی به خواننده منتقل و او را تا ادامه‌ی جریان با خود همراه می‌کند. ممکن است در طول روایت و در برخی لحظات احساس کنید که اتفاق‌های رخ‌داده دیگر چندان هم بامزه نیستند؛ اما بد نیست تا انتهای آن پیش بروید و ببینید ماجرای این «تصمیمِ به عاشق شدن» درنهایت به کجاها ختم می‌شود.

میشل‌ شدن

میشل‌ شدن

نویسنده: میشل اوباما

مترجم: سودابه قیصری

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب در دسته کتاب‌هایی قرار دارد که هزاران نفر پیش از انتشارش، منتظر آمدن آن به بازار کتاب بودند. میزان اشتیاق تا به آنجا بود که رکورد پیش‌فروش کتاب در سال ۲۰۱۸ را از آن خود کرد. «میشل اوباما»، بانوی اول پیشین آمریکا، در این کتاب، خاطرات زندگی خود را روایت می‌کند. گفتن از روزهای خوب و بد، خوشی‌ها و ناخوشی‌ها، تلاش‌ها، شکست خوردن‌ها و دوباره ایستادن‌ها و ادامه دادن مسیر، در کنار لحن خودمانی او در بازگویی خاطرات بر جذابیت کتاب افزوده و گام‌به‌گام با خود همراهمان می‌کند. او در این سیرِ روایی، آنچه را تجربه کرده با ما در میان می‌گذارد. گویی دستمان را گرفته، همراه خود از محله‌های فقیرنشین کودکی‌اش تا کاخ ریاست‌جمهوری آمریکا می‌آورد. هرچند که او از زندگی مشترکش با «باراک اوباما» و اتفاق‌هایی که با آن روبه‌رو شده هم می‌گوید اما ما در این کتاب با «میشل اوباما» به‌عنوان شخصیتی مستقل و نه در قالب «همسر یک رئیس‌جمهور» روبه‌رو هستیم که این نکته را می‌توان از شاخصه‌های بارز کتاب دانست.

روی ماه خداوند را ببوس

روی ماه خداوند را ببوس

نویسنده: مصطفی مستور

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

«مصطفی مستور» در این کتاب به روایت یک شک می‌پردازد. شکی که در گذار از جدلی سخت به کشف معنا می‌انجامد. بیان مسئله‌ای عمیق همچون جستجوی خداوند و یا تلاش برای کشف خود و روایت آن به زبانی ساده و روان در قالب تقابل آدم‌هایی با شخصیت‌های مستقل، با دنیای تلخ بیرونی کار دشواری است که مستور به خوبی از پس آن برآمده است. روی ماه خداوند را ببوس به زبانی ملموس از همه این چیزهایی می‌گوید که به‌ظاهر پیچیده و دست‌نیافتنی‌اند.

زندگی داستانی ای. جی فیکری

زندگی داستانی ای. جی فیکری

نویسنده: گابریل زوین

مترجم: لیلا کرد

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

تصور کنید زندگی آن روی ناخوش خودش را به شما نشان داده است. در جایی دوردست زندگی می‌کنید و سختی‌ها یکی پس از دیگری رخ می‌نمایند. راه‌حل که هیچ، حتی راه فراری هم پیش پای شما نیست. مردمانِ کمی را دوروبر خودتان نگه‌داشته‌اید و بی‌هیاهو در سکوتی مطلق روزگار می‌گذرانید. در این احوالِ نه‌چندان گذرا، بیماری هم به سراغتان آمده و مهمان جسمتان شده است. در این حین به ناگاه تنها روزنه امیدی که به آن چشم دوخته بودید هم بسته می‌شود. چه می‌کنید؟

کتاب داستان زندگی ای جی فینکری روایتگر زندگی مردی است که در همین شرایط قرار دارد. حتما بخوانیدش تا بار بعد که با چنین سوالی مواجه شدید جوابی برای آن داشته باشید!

سوکورو تازاکی بی رنگ و سال های زیارتش

سوکورو تازاکی بی رنگ و سال های زیارتش

نویسنده: هاروکی موراکامی

مترجم: امیرمهدی حقیقت

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

نام «هاروکی موراکامی» به‌اندازه کافی برای انتخاب یک کتاب ترغیب‌کننده هست. نویسنده‌ای از شرق که خوانندگانش در سرتاسر جهان پراکنده‌اند. داستان گیرای این کتاب که در ژاپن منتشرشده است، سبب شد تا در مدت‌زمانی اندک آمار فروش بالایی داشته باشد. موراکامی در این کتاب قهرمان داستانش را در پی سوالی عادی از زندگی روزمره و اتفاقی که برایش رخ‌داده است به دنیای درونش می‌برد. تلاش در مواجهه شخص با خودِ خود، کندوکاوی عمیق در ذات فرد و رسیدن به پاسخ اصلی در درون و نه دنیای واقع، ‌اتفاقی است که داستان این کتاب را شکل داده است.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « هاروکی موراکامی؛ از سوکورو تازاکی بی‌رنگ تا سامسای عاشق » را هم بخوانید.

پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد

پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد

نویسنده: یوناس یوناسون

مترجم: شادی حامدی

انتشارات به‌نگار

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب هم ازجمله کتاب‌هایی است که ناشرانِ نخستین به آن روی خوش نشان ندادند و کتاب همچنان روی دست نویسنده‌اش مانده بود تا در پایان یک نفر پیدا شد و متن نوشته‌شده با آن عنوان طولانی و خنده‌دار، به دلش نشست. با انتشار کتاب، موج هواخواهان برای خرید سرازیر شدند. تا جایی که از سال ۲۰۰۹ این کتاب در صدر پرفروش‌های بازار نشر جهان جای گرفته است. نویسنده این کتاب توانسته به روشی خلاقانه قهرمان داستانش را در طول زمان، درگیر ماجراها و اتفاق‌هایی خاص و ملاقات با شخصیت‌های شناخته‌شده کند و این کار را با چنان مهارتی انجام داده است که خواننده یک‌نفس تا انتها با او همراه خواهد شد.

کیمیاگر

کیمیاگر

نویسنده: پائولو کوئیلو

مترجم: حسین نعیمی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

سیری از بیرون به درون و یافتن گنج نهایی در نهان خویش و در پایان رسیدن به آرامش درونی همه‌ی آن چیزی است که کیمیاگر در پی روایت آن است؛ چیزی شبیه «حدیث نفس» که از هر زبان که بخوانیم و بشنویم، بی‌شک نامکرر است. «پائولو کوئیلو» با انتخاب موضوعی چنین ساده اما فراگیر، توانست کتاب «کیمیاگر» را در باشگاه پرطرفدارترین‌ها در جهان، جای دهد. او ما را با قهرمان داستانش از نقطه‌ی آغازین تا انتهای مسیر همراهی و در طول راه با بهره‌گیری از زبان نماد و نشانه‌ها راز‌های زندگی را در قالب یک روایت دلنشین برای ما بازگو می‌کند و در نهایت ما را به این اصل می‌رساند که هر چه هست و نیست، چه خوش و چه ناخوش، همه درون خود ماست و نه میان این جهان پهناور!

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «در دوران افسردگی چه کتاب‌هایی بخوانیم؟» را هم بخوانید.

12,489 بازدید
برچسب ها

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه