لوگو طاقچه
معرفی بهترین رمان های چینی

معرفی بهترین داستان‌ها و رمان‌های چینی 

1 بازدید

ادبیات پلی بین تمام مردم دنیا و راوی احساسات و عواطف مشترک ماست. با کمک ادبیات می‌توانیم به گوشه‌های دیگری از دنیا سفر کنیم و جزئیات زندگی آدم‌ها را بی‌پرده ببینیم. چین یکی از کشورهایی است که ادبیاتی غنی و کهن دارد و آثارش برای علاقه‌مندان به ادبیات جهان قابل‌اعتنا و جذاب هستند. در تاریخ ادبیات این کشور نام‌های مهمی می‌درخشند و فرصتی فراهم می‌کنند تا به دل این کشور برویم و داستان‌های تازه‌ و متفاوتی تجربه کنیم. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، به سراغ بهترین رمان‌های چینی رفته‌ایم. رمان‌هایی پرشور و خواندنی که بی‌شک برای علاقه‌مندان به آثار عاشقانه، تجربه‌ای دلپذیر خواهند بود و آن‌ها را به قلب فرهنگ، باورها، اعتقادها و اساطیر این کشور کهن می‌برند و سرشار از نگاه‌ها و اتفاق‌های تازه و جذاب‌اند. 

ذرت سرخ

ذرت سرخ

نویسنده: مو یان

مترجم: ناصر کوه‌گیلانی

انتشارات: نشر چشمه

خرید کتاب

مو یان از نویسنده‌های بزرگ چینی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل سال ۲۰۱۲ است. او در کتاب مشهور، بزرگ و درخشانش یعنی «ذرت سرخ» داستان سه نسل از خانواده‌ای چینی را در یک روستا روایت می‌کند. ما از خلال این روایت‌ها و خاطرات، اطلاعات زیادی از آنچه بر چین و مردمش گذشته به دست می‌آوریم. مصائب جنگ با ژاپن در این کتاب به‌قدری هولناک و واقعی تصویر شده‌اند که خواننده هر بار شگفت‌زده می‌شود. 

مو یان با همان قدرت شگفت‌انگیزش در پیوند زدن تاریخ و حقایق با داستان‌هایی قدرتمند، در کتاب ذرت سرخ پرده از جنایت‌های جنگی و التهاب‌های جامعه چین برمی‌دارد و این کار را به ماهرانه‌ترین و زیباترین شکل ممکن انجام می‌دهد. ذرت سرخ در دنیا به شهرت زیادی رسیده و همچنین مورد اقتباس سینمایی به کارگردانی جانگ ای مو قرار گرفته است. رمان به سبک رئالیسم جادویی نوشته شده و از زبان راوی حدوداً سی ساله‌اش، به گذشته برمی‌گردد و در خلال روایت سرگذشت خانواده، تاریخ را هم روایت می‌کند. ذرت سرخ رمانی جذاب و مهم است که نمی‌توانید مطالعه‌اش را متوقف کنید.

خانم چاپستیک

خانم چاپستیک

نویسنده: شین ران

مترجم: الهام صیفی کار

انتشارات: انتشارات دانش‌آفرین

خرید کتاب

خانم چاپستیک رمانی خواندنی و تاثیرگذار از شین ران، نویسنده‌ی مطرح چینی است. این رمان سرنوشت سه خواهر در روستایی در چین را روایت می‌کند. این سه خواهر که سواد آن‌چنانی ندارند، برای بهبود زندگی و رسیدن به رویاهایشان، روستا را به مقصد شهر ترک می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند به‌نوعی از سرگذشت مادرشان که همیشه به دلیل نداشتن پسر سرزنش شده، فرار کنند. شهر با خیابان‌های شلوغش، با جریان زندگی تندش و با مسائل زندگی مدرن، میزبان خواهرها می‌شود. ما در این کتاب با سه خواهر همسفر می‌شویم و می‌توانیم دغدغه‌ها و درگیری‌های آن‌ها را چه به‌عنوان مهاجر و کارگر و چه به‌عنوان سه زن، به‌صورت ملموس درک کنیم. 

کتاب در خلال داستان گیرایش تصویر زنده و متفاوتی از جامعه‌ی چین ارائه می‌دهد و بر مسائلی مثل زنانگی، پیوندهای خانوادگی، هویت و تلاش برای رسیدن به رویاها تاکید دارد. شین ران در کتابش با توصیفات زنده و نگاهی منحصربه‌فرد، خواننده را به چین می‌کشاند و تصویری متفاوت از این کشور برایش ترسیم می‌کند. 

رمان فارغ از اهمیت‌های تاریخی و اجتماعی‌اش، اثری بسیار خوش‌خوان و جذاب است که خواننده‌اش را تا پایان با خود می‌کشاند. در ضمن شین ران به‌عنوان راوی دغدغه‌های زنان شهرت دارد و فعالیت‌های متعددی در زمینه‌ی حقوق زنان به انجام رسانده است. او برای آثارش جوایز مختلفی دریافت کرده و کتاب‌هایش جز پرفروش‌ترین‌های گاردین بوده‌اند.

بستن تبلیغ

زیستن

زیستن

نویسنده: یو هوآ

مترجم: مهدی غبرایی

انتشارات: نشر ثالث

خرید کتاب

زیستن رمانی جنجالی، قدرتمند و مهم است که به زعم بسیاری می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین آثار ادبیات چین معرفی شود. یو هوآ، نویسنده‌ی چینی، در این رمان داستان مردی ثروتمند را روایت می‌کند که بعد از ازدست‌دادن ثروتش در راه خوش‌گذرانی، حالا پشیمان شده و کشاورزی می‌کند. در این بین ناگهان جنگ داخلی چین شروع می‌شود و مرد باید به جنگ برود. او بعد از سال‌ها برمی‌گردد ولی دیگر هیچ‌چیز شبیه گذشته نیست!

زیستن رمان بسیار جذاب و زیبایی است که در کنار داستان قدرتمندش، سال‌ها تاریخ چین را نیز روایت می‌کند. یو هوآ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نویسنده‌های کشور چین، جایزه‌های بسیاری مثل جایزه جیمز جویس را دریافت کرده و رمان زیستن نیز برنده‌ی جوایز مختلفی شده است. در ضمن این رمان یک بار مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته و در سراسر دنیا خوانندگان بسیاری دارد. در خلال این کتاب می‌توانید با فرهنگ، جامعه و باورهای مردم چین آشنا شوید و در ضمن از یک داستان بسیار گیرا لذت ببرید.

روزها، ماه‌ها، سال‌ها

روزها، ماه‌ها، سال‌ها رمان زیبا و متفاوتی است که به رابطه‌ی یک مرد با سگش می‌پردازد. دوستی این مرد و سگش عمیق‌تر از رابطه‌ی یک انسان و حیوان است. در واقع مصیبت و رنج آن‌ها را به‌هم پیوند زده و با هم همراه کرده است. رمان در واقع روایت مقاومت است؛ روایت زیستن با وجود رنج‌هایی که هر کدام می‌توانند قاتل زندگی و خوشحالی باشند. کتاب نشان می‌دهد انسان در برابر حوادث مختلف و در برابر رنج‌ها اراده‌ی شگفت‌انگیزی دارد و در واقع می‌تواند از هر مصیبت سهمگینی عبور کند و دوباره به جریان پرشور زندگی برگردد. 

یان لیانکه، نویسنده‌ی مطرح چینی و برنده‌ی جایزه‌ی فرانتس کافکا در سال ۲۰۱۴ است. او که کودکی سختی داشته، در اکثر داستان‌هایش به ستایش زندگی نشسته است. داستان‌های لیانکه زنده، سرشار از توصیف‌های زیبا و شگفت‌انگیز و سرشار از نوآوری‌اند. به‌خصوص کتاب روزها، ماه‌ها، سال‌ها که فضای متنوع، متفاوت و بسیار گیرایی دارد. 

بخشی از کتاب صوتی روزها، ماه‌ها، سال‌ها را بشنوید.

روزها، ماه‌ها، سال‌ها

نویسنده: یان لیانکه

گوینده: مهیار ستاری

انتشارات: نوین کتاب گویا

پریزاده ای که با جوان گاوچران ازدواج می کند

پریزاده ای که با جوان گاوچران ازدواج می کند

نویسنده: دوآن لیکسین

مترجم: سمیه نوروزی

انتشارات: گروه انتشاراتی ققنوس

خرید کتاب

پریزاده‌ای که با جوان گاوچران ازدواج می‌کند از افسانه‌های قدیمی کشور چین است. در این داستان شاهد زندگی گاوچرانی تنها و گوشه‌گیر هستیم. او از دار دنیا یک گاو پیر دارد و زندگی‌اش به تنهاترین شکل ممکن می‌گذرد. همه‌چیز از جایی شروع می‌شود که مرد گاوچران با پریزاده‌ای آشنا می‌شود و حضور عشق، طعم زندگی را تغییر می‌دهد. 

کشور چین به‌عنوان کشوری کهن، افسانه‌های بسیار جالب و شگفت‌انگیزی در دلش دارد که معجونی از خیال و رویا و فرهنگ و اساطیر این کشور هستند. داستان پریزاده‌ای که با جوان گاوچران ازدواج می‌کند داستان لطیفی است در ستایش عشق و زندگی. در این داستان می‌بینیم که عشق چطور می‌تواند معجزه کند و به شریان‌های یک زندگی مرده، خون ببخشد. در ضمن این داستان از گروه سنی نوجوان تا بزرگسال، برای همه می‌تواند جذاب و خواندنی باشد. دوآن لیکسین، نویسنده‌ی این کتاب، در چند کتاب دیگر نیز به افسانه‌های چینی پرداخته است که همگی جالب و دوست‌داشتنی‌اند.

صدای رسا

صدای رسا

نویسنده: ما پینگ

مترجم: حسین خلیفی

انتشارات: انتشارات گونیا

خرید کتاب

صدای رسا رمان زیبای چینی به قلم ما پینگ است. رمان در یکی از روستاهای چین اتفاقی می‌افتد. جایی که مردم از ظلم و بی‌عدالتی حاکمان به ستوه آمده‌اند و به دنبال دریچه‌ای رو به آزادی و زندگی‌اند. مبارزه‌ی مردم با ظلم، فرهنگ حاکم بر روستاهای چین و تلاش برای پیروزی و رسیدن به آزادی، از درون‌مایه‌های اصلی این کتاب هستند. اگرچه مبارزه با ظلم موضوع هزاران کتاب بوده است، ولی در صدای رسا چهره‌ی تازه‌ای از این دغدغه‌ی کهنه و مشترک می‌بینیم و در ضمن به دل فرهنگ چین سفر می‌کنیم. 

کتاب صوتی صدای رسا، با صدای عاطفه حیدری، اثری زنده و سرشار از جزئیات ناب است که خواننده را به خود به دنیایی دیگر می‌برد و در جریان آداب و رسوم و جزئیات زندگی چینی‌ها قرار می‌دهد.

بخشی از کتاب صوتی صدای رسا را بشنوید.

صدای رسا

نویسنده: ما پینگ

گوینده: عاطفه حیدری

انتشارات: آوا رسا

مزه‌شناس

مزه‌شناس یکی از مهم‌ترین و بهترین رمان‌های چینی است که تاریخ این کشور را از زوایای گوناگون به تصویر می‌کشد. کتاب شخصیت‌های متعددی دارد؛ یکی نماد گروه سرمایه‌دار جامعه است و علاقه‌ی بسیار شدیدی به خوردن دارد و دیگری جامعه‌ی کارگران را نمایندگی می‌کند و از ارباب و کارفرمایش متنفر است. کتاب در واقع راوی حکومت کمونیستی چین است و به نحوه‌ی شکل‌گیری و سازوکار آن می‌پردازد. روایت انقلابی مهم و تاثیرگذار به این شکل روان و همراه با جزئیات بسیار، باعث شده این رمان از هر لحاظ اثر متفاوت و درخشانی به نظر بیاید. در ضمن نقطه‌ی قوت رمان این است که نویسنده به جای روایت صرف، تاریخ را در لفافی داستان روایت کرده و این باعث شده رمان مزه‌شناس برای هر خواننده‌ای جذاب به نظر بیاید. 

لو ونفو نویسنده و روزنامه‌نگار چینی است که آثار متعددی در کارنامه‌اش دارد و یکی از نویسندگان خوش‌قلم و مهم این کشور به شمار می‌آید. او در کتاب مزه‌شناس عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و رمانی چند جانبه از یک کشور پرفرازوفرود و پررمزوراز خلق کرده است. 

بخشی از کتاب صوتی مزه‌شناس را بشنوید.

مزه‌شناس

نویسنده: لو ونفو

گوینده: بهرام ابراهیمی

انتشارات: انتشارات ماه آوا

بالزاک و خیاط کوچولوی چینی

بالزاک و خیاط کوچولوی چینی

نویسنده: دای سیجی

مترجم: الهه هاشمی

انتشارات: انتشارات روزبهان

خرید کتاب

بالزاک و خیاط کوچولوی چینی رمانی با رنگ‌وبوی عشق و سیاست است. این رمان داستان دو پسر جوان را روایت می‌کند که به جرم داشتن افکار متفاوت در دوران انقلاب فرهنگی چین به روستایی دورافتاده تبعید می‌شوند. آن‌ها در روستا با دختر خیاطی آشنا می‌شوند و به گنجینه‌ی پنهانی از آثار کلاسیک غربی به زبان چینی دست پیدا می‌کنند. یکی از پسرهای به دختر دل می‌بازد و شروع به خواندن آثار بالزاک برای او می‌کند. دختر کم‌کم پا به دنیای شگفت‌انگیز ادبیات می‌گذارد و در دوران ظلم و سرکوب، دریچه‌ای رو به علم و روشنی می‌یابد.

دای سیجی نویسنده و فیلم‌ساز چینی که خود در زندگی طعم سرکوب و ظلم را چشیده، در رمانش سعی کرده نشان دهد که زندگی حتی در شرایط سرکوب و ظلم نیز ادامه پیدا می‌کند و نمی‌شود جلوی نور را گرفت. از نظر او ادبیات سلاحی محکم است که می‌تواند ما را به آگاهی و آزادی برساند. این رمان با موضوع خاص و پرداخت زیبای نویسنده، اثری به‌شدت دلنشین و زیباست که قدرت و شکوه داستان و ادبیات و عشق را برای خواننده به تصویر می‌کشد.

روزی که خورشید مرد

روزی که خورشید مرد

نویسنده: یان لیانکه

مترجم: لادن کزازی

انتشارات: انتشارات گیوا

خرید کتاب

روزی که خورشید مرد رمان معاصر چینی و اثری قابل‌اعتناست که فضای متفاوتی دارد. راوی این رمان روایتش را با معرفی همسایه‌ای شروع می‌کند که به نظرش عادی نیست. او از ما می‌خواهد برای شنیدن روایتش صبور باشیم. راوی نماینده یک دهکده است و داستان‌های عجیب و گرمی از دهکده‌اش تعریف می‌کند.

یان لیانکه به‌عنوان نویسنده‌ای قدرتمند که جایزه‌ی فرانتس کافکا را در کارنامه دارد، در این رمان روایت‌هایی زنده و پرشور از یک روستا ارائه می‌دهد و خواننده را به دل فرهنگ خاص کشورش می‌برد. رمان شیوه‌ی روایت متفاوتی دارد و خواننده را مسحور می‌کند تا پایان با داستان‌های این دهکده همراه باشد و با راوی پیش‌تر برود.

کوهسار جان

کوهسار جان را می‌توان یک سفرنامه دانست. سفرنامه‌ی شگفت‌انگیزی حاصل سفر ده‌ماهه‌ی نویسنده‌اش با پای پیاده و در چین. گائو شینگجیان ناگهان به سرطان ریه مبتلا شد و مرگ را در چند قدمی خودش دید. اما ناگهان چند هفته بعد سرطان ناپدید شد و زندگی دوباره‌ای پیش روی او قرار گرفت. گائو از پکن و محیط بسته‌اش فرار کرد و به جنگل‌های دوردست رفت. 

رمان کوهسار جان روایت همین تجربه‌ی غریب است. همین تجربه‌ای که شاید تصور یا آرزویش به سر هر یک از ما زده باشد. رمان بسیار تکان‌دهنده، گیرا و متفاوت سات و جسورانه به دل زندگی و معنای آن می‌رود و خواننده را هم با خود همراه می‌کند. 

گائو شینگجیان برنده‌ی نوبل سال ۲۰۰۰ است و در رمان کوهسار جان با توصیف‌های زیبا و بدیع، افکار و نگاه متفاوتش به جهان را برای خواننده تصویر کرده است. 

از گائو شینگجیان دو کتاب شاخص دیگر نیز به فارسی ترجمه شده، به نام‌های کتاب یک مرد تنها و قلاب ماهیگیری پدربزرگ که هر دو قالب توجه و جذاب هستند و خوانندگان فارسی‌زبان را نیز راضی کرده‌اند.

1 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

سپیده بیگدلی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه