لوگو طاقچه
بهترین نویسندگان، داستان‌‌ها و رمان‌های دهه ۸۰ ایران

بهترین داستان‌ها و رمان‌های دهه‌ ۸۰ ایران

43 بازدید

اگر قرار باشد تعریفی کلی از ادبیات ارائه کنیم، باید آن را مجموعه‌ای از آثار هنری و ذوقی یک ملت بدانیم که در قالب مکتوب ثبت شده‌اند. ویژگی‌های خاصی که می‌توانیم برای ادبیات در نظر بگیریم این است که یک اثر ادبی، متأثر از زمان، مکان، آداب و رسوم و شرایط سیاسی و اجتماعی دوران است. شاید به همین دلیل است که برای درک بهتر یک اثر، لازم است به بستر تاریخی که اثر ادبی در آن شکل گرفته است، نگاهی بیندازیم. 

در این یادداشت وبلاگ طاقچه، به سراغ بهترین نویسندگان ایرانی و آثار شاخص آنان در دهه‌ی ۸۰ رفته‌ایم. به این امید که ردپایی از زندگی در این بازه‌ی زمانی به‎خصوص را در آثار این نویسندگان پیدا کنیم و برای آیندگان به یادگار بگذاریم. فراموش نکنیم که این یادداشت تنها مروری بر آثار نویسندگانی است که در دهه‌ی ۸۰ درخشیده‌اند و ادای احترامی است به آن‌ها. 

بهترین داستان‌نویس‌ها و رمان‌نویسان دهه ۸۰ ایران

زویا پیرزاد: چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم

چراغ ها را من خاموش می کنم

نویسنده: زویا پیرزاد

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

زویا پیرزاد، نویسنده‌ی ایرانی ارمنی که با روایت و نگاه متفاوتش به دنیای زنان، توانست قلب مخاطبانش را لمس کند، در سال ۱۳۳۱ در آبادان به‌دنیا آمد. شهر زیبایی که منزلگاه قصه‌ی زیبای چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم، شد. زویا پیرزاد در آبادان درس خواند. برای ازدواج به تهران آمد و در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کند. دو پسر به نام‌های ساشا و شروین دارد و پیش از اینکه قلم به دست بگیرد تا روایتگر داستان‌های خودش باشد، ترجمه می‌کرد. کتاب آلیس در سرزمین عجایب یکی از ترجمه‌‌های اوست که در سال ۱۳۷۵ برای نخستین بار منتشر شد. 

زویا پیرزاد در دهه‌ی ۷۰ شمسی، داستان‌های کوتاه و بلندی را که نوشته بود منتشر کرد، اما با انتشار کتاب چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم، در سال ۱۳۸۰ بود که نامش بر سر زبان‌ها افتاد. این کتاب برای او افتخارات زیادی به‌ارمغان آورد: عنوان بهترین رمان سال پکا، بهترین رمان سال جایزه‌ی هوشنگ گلشیری و کتاب سال و همچنین لوح تقدیر جایزه‌ی ادبی یلدا. کتاب‌های او به زبان‌های مختلفی از جمله فرانسوی، انگلیسی، آلمانی، ترکی، چینی و … ترجمه شده است.

چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم داستان زندگی زنی به نام کلاریس است. او با همسر و سه فرزندش، در بوارده آبادان، در شهرکی که محل زندگی کارمندان شرکت نفت است، زندگی می‌کند. دغدغه‌هایی مانند همه‌ی مادران دارد: تربیت فرزندان، درست‌کردن غذا و رسیدگی به امور خانه و … اما از وقتی که همسایه‌های جدید به محل زندگی کلاریس می‌آیند، زندگی او رنگ دیگری به خودش می‌گیرد و دل‌مشغولی‌هایش شکل دیگری می‌شوند. 

کورش اسدی: باغ ملی

باغ ملی

نویسنده: کورش اسدی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

کورش اسدی در سال ۱۳۴۳ در آبادان به‌دنیا آمد. نوشتن را از همان نوجوانی آغاز کرد اما تا سال ۱۳۵۹ و زمانی که همراه با خانواده به تهران مهاجرت کرد، نوشتن برایش یک کار شخصی بود. زندگی در تهران به آشنایی او با افرادی مانند هوشنگ گلشیری منجر شد و سبب شد تا در مسیر نوشتن به شکل حرفه‌ای قدم بگذارد. او با حاضرشدن در جلسات داستان‌خوانی پنجشنبه‌ها با نویسندگان دیگر که اهل جنوب ایران بودند، آشنا شد؛ آشنایی که تأثیر بسیاری بر او داشت و در طرز تفکر و سبک نوشتاری‌اش هم مشهود است. 

کورش اسدی در داستان‌هایش همواره شخصیتی را می‌آفریند که به جست‌وجوی پاسخی برای رازی است و این گشتن و کشف گمشده‌ها محور اصلی در داستان‌های اوست. آثاری که افتخارآفرین بوده‌اند و جوایزی مانند جایزه‌ی گلشیری برای کتاب باغ ملی، نامزد دریافت جایزه‌ی ادبی هفت اقلیم، عنوان رمان برگزیده و اثر تحسین‌شده‌ی جایزه‌ی ادبی مهرگان را از آن خود کرده‌اند. او همچنین چندسالی را به برگزاری دوره‌های آموزشی داستان‌نویسی و نوشتن نقدهای ادبی پرداخت. اسدی در ۱۳۹۶ به زندگی‌اش پایان داد.

باغ ملی مجموعه داستان‌های کوتاهی است که در سال ۱۳۸۲ منتشر شد. داستان‌های این کتاب سان‌شاین، باغ مهتاب، باغ من، باغ سوخته، باغ ملی، ایستگاه فانوس، جفت و کوچه‌ی بابل نام دارند. نویسنده در داستان‌های این کتاب از فضاسازی‌های بسیاری استفاده کرده است، دغدغه‌های اجتماعی را مطرح می‌کند و با نمادسازی، حقیقت را از ورای غبار داستانی بیرون می‌کشد. 

مصطفی مستور: روی ماه خداوند را ببوس

روی ماه خداوند را ببوس

نویسنده: مصطفی مستور

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

مصطفی مستور در سال ۱۳۴۳ در اهواز به‌دنیا آمد. در رشته‌ی عمران درس خواند؛ اما چاره‌ی زندگی‌کردن را در ادبیات و کلمه‌ها دید. کارشناسی ارشدش را در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی گرفت و از آن روز به بعد، داستان‌ها همراه او و او همراه داستان‌ها است. اولین داستانش را در نشریه‌ی ادبی کیان منتشر کرد و پس از آن به انتشار داستان‌هایش مشغول است. 

مصطفی مستور با نوشتن کتاب روی ماه خداوند را ببوس، شناخته شد و جایزه‌ی ادبی قلم زرین را هم از آن خود کرد. اما ویژگی مشترک آثار مستور، سوالاتی است که در کتاب مطرح می‌کند. همچین سادگی کلام و شخصیت‌های باورپذیری که در هر شهر و روستایی چشم بگردانی، می‌توانی ببینی. همه‌ی این‌ها باعث شده تا آثارش در دسته‌بندی کتاب‌های محبوب و ساده‌خوان قرار بگیرد. آثار او جوایز دیگری مانند لوح تقدیر جایزه‌ی ادبی صادق هدایت، عنوان بهترین کتاب سال و نامزدی جایزه‌ی هنری ادبی دفاع مقدس را هم از آن خود کرده است.

روی ماه خداوند را ببوس داستان فلسفی و هستی‌شناسانه است. شخصیت اصلی داستان، یونس است. جوانی که مشغول کار روی پایان‌نامه‌اش است و از خودکشی فیزیکدانی به نام محسن پارسا می‌نویسد. کار روی پایان‌نامه و دیدار او با دوستی قدیمی، یونس را به فکر وامی‌دارد و شکی در دلش می‌اندازد. اعتقادات دینی‌اش را سست می‌کند و حالا او باید به دنبال جوابی برای سوال‌هایش باشد. 

یعقوب یادعلی: آداب بی‌قراری 

آداب بی قراری

نویسنده: یعقوب یاد علی

انتشارات نیلوفر

اطلاعات بیشتر و خرید

یعقوب یادعلی، نویسنده‌ای با عمری کوتاه و آثاری انگشت‌شمار اما ارزشمند، در سال ۱۳۴۹ در اصفهان به دنیا آمد. در دانشگاه در رشته‌ی صداوسیما تحصیل کرد و مدتی را هم به عنوان کارگردان در صداوسیمای یاسوج مشغول به کار بود. اولین کتابش، حالت‌ها در حیاط را در سال ۱۳۷۷ منتشر کرد اما انتشار رمان آداب بی‌قراری در سال ۱۳۸۳ بود که او را به‌عنوان نویسنده‌ای صاحب‌نام به مردم شناساند و همچنین دردسرهایی برایش آفرید. 

یعقوب یادعلی بعد از انتشار این کتاب، جایزه‌ی ادبی هوشنگ گلشیری را از آن خود کرد. اما شیرینی دریافت جایزه چندان طول نکشید. کمی بعد به دلیل واهی توهین به قوم لر بازداشت شد. چندسالی با مشکلات دستگیری و شکایت سپری کرد. کانون نویسندگان ایران و انجمن جهانی قلم به دفاع از او پرداختند تا نویسنده را به جای شخصیت کتابش، محکوم نکنند! تا اینکه در نهایت، بعد از گذشت ۸ سال از اتهاماتش تبرئه شد. پس از این ماجرا راهی بوستون آمریکا شد و در سال ۱۴۰۰ به دلیل حمله‌ی قلبی از دنیا رفت.

آداب بی‌قراری داستان زندگی مهندس کامران خسروی است. یا شاید هم روایتی از خیالات او و آنچه که دوست دارد تجربه کند. داستان در مرز بین واقعیت و رویا می‌گذرد و کامران، آنچه را دوست دارد در زندگی تجربه کند، تصور می‌کند. همسرش از یاسوج به اصفهان رفته و از او خواسته که همراهش برود. مهندس هم در مسیر یاسوج به اصفهان، نقشه‌های مختلفی می‌کشد تا شاید با عملی‌کردن یکی از آن‌ها، بتواند زندگی جدیدی برای خودش دست‌وپا کند…

رضا جولایی: نسترن‌های صورتی

نسترن های صورتی

نویسنده: رضا جولایی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

رضا جولایی، نویسنده‌ای که همواره شخصیت‌های خیالی و تاریخی را در داستان‌هایش در کنار هم قرار می‌دهد، در سال ۱۳۲۹ به‌دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی‌اش به خواندن آثار ادبی بزرگان جهان گذشت و نوشتن را هم از همان ایام شروع کرد؛ درست مانند حالا، در آن روزگار هم تاریخ معاصر و نزدیک ایران برایش جذابیت داشت و قصه‌هایش در دوران سلطنت قاجار و پهلوی رخ می‌داد. کتاب‌هایی مانند جنگ و صلح و شازده احتجاب از کتاب‌های محبوبش در دوران کودکی بود. او در دانشگاه در رشته‌ی پزشکی درس خواند که البته نیمه‌تمام ماند و به سراغ اقتصاد رفت. 

رضا جولایی اولین کتابش به نام، حکایت سلسله‌ی پشت‌کمانان را در سال ۱۳۶۲ منتشر کرد و پس از آن، مجموعه داستان‌ها و رمان‌هایی با درونمایه‌ی تاریخی منتشر کرده است. آثارش جوایزی مانند جایزه‌ی احمد محمود، جایزه‌ی ادبی یلدا و جایزه‌ی ادبی اصفهان را برایش به‌ارمغان آورده‌اند. سوءقصد به ذات همایویی، ماه غمگین، ماه سرخ، شکوفه‌های عناب و نسترن‌های صورتی از مشهورترین کتاب‌های اوست.

نسترن‌های صورتی، مجموعه داستان‌هایی است که جولایی در طول سال‌های مختلف نوشته و منتشر کرده بود. داستان‌هایی که روایتگر تاریخ غیررسمی تهران در دوران قاجار هستند و مخاطبان را با خود به سفری در تاریخ می‌برند. در دربار و در خیابان‌های سوت‌وکور تهران… ترس و وحشتی که از جرم و جنایت‌ها ناشی شده است، در تک‌تک صفحات کتاب جای دارد و میخکوب‌کننده است.

رضا قاسمی: همنوایی شبانه‌ی ارکستر چوب‌ها

همنوایی شبانه ارکستر چوب ها

نویسنده: رضا قاسمی

انتشارات نیلوفر

اطلاعات بیشتر و خرید

رضا قاسمی نویسنده‌ای که علاوه بر نوشتن، آهنگسازی و کارگردانی هم می‌کند، در سال ۱۳۲۸ به‌دنیا آمد. در دانشگاه در رشته‌ی تئاتر درس خواند و در همان دوران هم علاقه‌اش به نمایشنامه‌ نوشتن و اجراکردن را به‌طور جدی پیگیری کرد. نمایش‌هایش مانند کسوف، آمدورفت و نامه‌هایی بدون تاریخ از من به خانواده‌ام و بالعکس را روی صحنه برد. 

رضا قاسمی نویسندگی و کارگردانی را دوست داشت اما پس از انقلاب شرایط کار در ایران برای او سخت شد. بنابراین راهی فرانسه شد. نوشتن کتاب همنوایی شبانه‌ی ارکستر چوب‌ها و انتشار آن در آمریکا و ایران، نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. این کتاب جایزه‌ی رمان اول از بنیاد گلشیری، عنوان رمان برگزیده‌ی نویسندگان و منتقدان مطبوعات و تندیس ویژه‌ی رمان تحسین‌شده‌ی جایزه‌ی ادبی مهرگان را از آن خود کرد.

همنوایی شبانه‌ی ارکستر چوب‌ها، داستان زندگی مردی روشنفکر به نام یدالله است که در فرانسه زندگی می‌کند. او موسیقیدان است، در یک آپارتمان زیرشیروانی زندگی می‌کند و برای اینکه بتواند مخارجش را تأمین کند، نقاشی ساختمان می‌کند. ذهن آشفته‌ی او، تقابلش با مردم دیگر و همسایه‌ها و موضوعاتی مانند هویت و روان‌رنجوری، داستان کتاب را شکل می‌دهد. 

بخشی از کتاب صوتی همنوایی شبانه‌ ارکستر چوب‌ ها را بشنوید.

همنوایی شبانه‌ ارکستر چوب‌ ها رضا قاسمی

گوینده: مانی حقیقی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شهرام رحیمیان: دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد

دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد

نویسنده: شهرام رحیمیان

انتشارات نیلوفر

اطلاعات بیشتر و خرید

شهرام رحیمیان، نویسنده‌ی کتاب کوتاهی که حسابی سروصدا به پا کرد، در سال ۱۳۳۸ به‌دنیا آمد. در سال ۱۳۵۶ به آلمان مهاجرت کرد و از همان زمان در هامبورگ زندگی می‌کند. آثار دیگر او مانند ممد دیوونه، مردی در حاشیه و بویی که سرهنگ را دلباخته کرد در خارج از ایران منتشر شد. اما کتاب دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد، در ایران هم چاپ شد و به عنوان کتاب شایسته‌ی تقدیر جایزه‌ی ادبی مهرگان شناخته شد. 

دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد، داستانی ساده و کوتاه است که نویسنده با ترکیب خیال و واقعیت نوشته است. دکتر نون که به عنوان معاون دکتر مصدق فعالیت می‌کند و در جریان نخست‌وزیر شدنش نقش پررنگی داشته است، در جریان کودتا دستگیر می‌شود. حالا اوست که زیر شکنجه باید بین عشقش و دکتر مصدق انتخاب کند… شهرام رحیمیان برای نوشتن این کتاب سبک جریان سیال ذهن را انتخاب کرده است تا هم بتواند حوادث عینی و ظاهری و هم تأثیرات درونی وقایع را نشان دهد.

فریبا وفی: پرنده‌ی من

پرنده من

نویسنده: فریبا وفی

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

فریبا وفی، نویسنده‌ای که توجه شگفت‌انگیزی به جزئیات ریز زندگی می‌کند و روایت‌هایی ساده و صمیمی با نثری روان می‌آفریند، در سال ۱۳۴۱ در تبریز به دنیا آمد. نوشتن را از نوجوانی جدی گرفت. داستان‌هایش را در نشریات مختلف منتشر می‌کرد و چند مجموعه داستان و چند رمان از او چاپ شده است. موضوعات داستان‌ها و کتاب‌های او عموماً درباره‌ی زنان است. دقت او به مسائلی که زنان در جامعه با آن درگیر هستند و متن ساده و سرراست سبب شده تا آثارش همیشه محبوب و پرطرفدار باشد. 

فریبا وفی با نوشتن داستان بلند پرنده‌ی من، جوایز مختلفی مانند جایزه‌ی هوشنگ گلشیری و جایزه‌ی ادبی یلدا را از آن خود کرد. کتاب‌ دیگرش، ترلان، نیز افتخاراتی مانند تقدیرشده‌‌ی بنیاد ادبی مهرگان و جایزه‌ی ادبی لیتپروم آلمان را برنده شده است. جایزه‌ی ادبی احمد محمود، جایزه‌ی بنیاد گلشیری و عنوان برگزیده‌ی بهترین کتاب سال تبریز از جمله افتخارات دیگر اوست. کتاب‌های فریبا وفی به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، ترکی، فرانسوی، نروژی و … ترجمه شده است.

پرنده‌ی من داستان زندگی زنی خانه‌دار با هزاران مشکل است. خانه‌شان در محله‌ای پایین قرار گرفته است. همسرش به فکر مهاجرت است و در رویاهای شیرین خودش غرق شده است. زن در تلاشی دائمی است تا چراغ خانه‌شان را روشن نگاه دارد و زندگی را گرم کند اما آیا به‌تنهایی از پس این همه برمی‌آید؟

بلقیس سلیمانی: بازی آخر بانو

بلقیس سلیمانی، روایتگر زندگی زنانی با مشکلات پیچیده در سال ۱۳۴۲ در کرمان به دنیا آمد. در دانشگاه در رشته‌ی فلسفه درس خواند و علاوه بر داستان نوشتن، فعالیت‌های دیگری مانند نقدنویسی، مقاله‌نویسی، آموزش رمان‌نویسی و داوری جوایز ادبی مختلف را هم برعهده داشته است. او در کرمان، گیلان زندگی کرده و حالا ساکن تهران است. 

بلقیس سلیمانی از زنان می‌نویسد. داستان‌هایش همواره، نمایانگر اقلیم، جغرافیا و تأثیر آن بر زندگی آدم‌ها است. مسائل سیاسی اجتماعی و تأثیری که بر زندگی آدم‌ها دارد نیز از موضوعاتی است که سلیمانی در داستان‌هایش به آن می‌پردازد. بازی آخر بانو، سگ‌سالی، من از گورانی‌ها می‌ترسم و روز خرگوش از نوشته‌های محبوب او است. 

بازی آخر بانو که جایزه‌ی ادبی مهرگان و جایزه‌ی ادبی اصفهان را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد داستانی است که در دهه‌ی ۶۰ و در ایرانی پر از تب‌وتاب سیاسی رخ می‌دهد. گل‌بانو که دختری اهل روستا اما با آرزوهای بزرگ است، زندگی عجیب و پرفرازونشیبی را پشت‌سر می‌گذارد. دوست دارد درس بخواند تا زندگی‌اش از مادرش متفاوت باشد، خواستگارهایش را رد می‌کند و در نهایت تن به ازدواجی عجیب می‌دهد…

بخشی از کتاب صوتی بازی آخر بانو را بشنوید.

بازی آخر بانو بلقیس سلیمانی

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

فرشته مولوی: سگ‌ها و آدم‌ها

سگ ها و آدم ها

نویسنده: فرشته مولوی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

فرشته مولوی، نویسنده، پژوهشگر و جستارنویس در سال ۱۳۲۲ به‌دنیا آمد. تا سال ۱۳۷۷ در کتابخانه‌ی ملی مشغول تحقیق بود و پس از بیست‌ودو سال کار پژوهشی به کانادا مهاجرت کرد. در دانشگاه‌های تورنتو، یورک و کالج سنکا زبان و ادبیات فارسی و جستارنویسی درس داد و چند سالی را هم در کتابخانه‌ی استرلینگ دانشگاه ییل، به عنوان کتابدار و کتابشناس فعالیت کرد. 

از میان فعالیت‌های دیگر فرشته مولوی می‌توان به انتشار مقالات در نشریات مختلف و همچنین راه‌اندازی برنامه‌ی فرهنگی کتاب ماه تهرانتو اشاره کرد. نتیجه‌ی فعالیت این برنامه، نقد و بررسی آثار برجسته‌ی ادبیات فارسی بوده است.

کتاب سگ‌ها و آدم‌ها مجموعه داستان‌های کوتاهی است که در فاصله‌ی بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۵ نوشته شده است. داستان‌هایی که دغدغه‌های مردم را در طول این سال‌ها به تصویر کشیده است. هر داستان در یک سرزمین رخ می‌دهد از هندوستان و ترکیه گرفته تا ایران. قصه‌ها روایتگر درد و رنج مهاجران، مشکلات زنان، بیماری، خرافات و … است. 

43 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه