لوگو طاقچه
چند کتاب درباره مینیمالیسم

کتاب‌هایی درباره‌ مینیمالیسم و زندگی به سبک مینیمالیسم

مینیمالیسم از هنر آمریکا شروع شد؛ جایی‌که هنرمندانی جسور مثل آد راینهارت، دانلد جاد، رابرت موریس و… دست به‌کار شدند و با کشیدن کمترین نقوش روی بوم و به‌حداقل‌رساندن محتوا در آثارشان توانستند مخاطبان را بیشتر وادار به فکر کنند. ساده‌گرایی یا مینیمالیسم یک جنبش در نقاشی بود، اما محدود به نقاشی نماند و خیلی زود به هنرهای دیگر مثل ادبیات، عکاسی و موسیقی راه پیدا کرد. بعد از اینکه نوابغی مثل استیو جابز به فلسفه‌ی شرقی و گرایش به‌سادگی پناه بردند و از این فلسفه برای خلق چیزهایی باارزش‌ و بامعنی‌تر سود بردند، نام مینیمالیسم بیشتر بر زبان‌ها جاری شد و توجه‌ها بیشتر از قبل به آن جلب شد. در این یادداشت به سراغ کتاب‌هایی رفتیم که هر یک گوشه‌هایی جالب از دنیای وسیع مینیمالیسم را نشانمان می‌دهند. 

مینیمالیسم

مینیمالیسم

نویسنده: دیوید بچلر

مترجم: حسن افشار

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب مینیمالیسم از نشر مرکز نگاهی متفاوت و بسیار هنرمندانه به این موضوع دارد. دیوید بچلر نویسنده‌ی این کتاب و هنرمندی اسکاتلندی است. او در این کتاب از آثار مینیمال یا هنر کمینه‌گرایی صحبت کرده که در دنیای هنر زمانه‌ی خود کسی آن‌ها را اثر هنری نمی‌دانسته یا به دیده‌ی حقارت به آن نگاه می‌شد. 

ماجرا از جایی در دهه‌ی ۶۰ میلادی و در آمریکا شروع شد. چند هنرمند نیویورکی دست به کاری بدیع زدند و آثاری مینیمال خلق کردند. مشکل آثار هنری مینیمال این بود که در حقیقت هنر محسوب نمی‌شد و با القاب توهین‌آمیزی مثل هنر سطحی‌نگر، هنر کمینه‌ها و… از آن‌ها یاد می‌شد. اما با پافشاری آرتیست‌های این جنبش و خلق‌شدن آثاری جسورانه جای پای محکمی برای این دست آثار ساده‌گرا که معانی مهمی را با مخاطب خود به اشتراک می‌گذاشتند، ایجاد شد.

دیوید بچلر در این کتاب که یک مقاله‌ی جذاب درمورد هنر مینیمال و هنرمندان مینیمال است به سراغ معرفی آثاری رفته که به هنر معنای جدیدی بخشیدند و کار هنرمندان مشهور مینیمالیستی را با هم مقایسه کرده که با هم اشتراکات و تفاوت‌های بارزی داشته‌اند. از این جهت این کتاب یک منبع بسیار خوب برای شناختن هنر مینیمال و سرگذشت جالب آن است. 

مینیمالیسم

مینیمالیسم

نویسنده: رایان نیکدیمس

مترجم: آذین سرداری

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب مینیمالیسم از نشر نون درباره‌ی دورریختن چیزهایی است که باارزش به نظر می‌رسند، اما دیگر برای ما کار نمی‌کنند. جاشوا فیلدز میلبورن و رایان نیکدموس دو نویسنده‌ی کتاب هستند که در سی‌سالگی به این جمع‌بندی رسیدند تا شغل پردرآمدشان در شرکت‌های بزرگ را رها کنند و به دنبال شغلی بگردند که زندگی‌شان را غنی و معنی‌دار ‌کند. این دو دوست به وسایل زندگی‌شان چوب حراج زدند یا آن‌ها را به کسانی که نیاز داشتند بخشیدند تا بتوانند توجه‌شان را به چیزهایی معطوف نگه دارند که حقیقتا پراهمیت و ارزنده است. 

جاشوا و رایان در این کتاب به‌سادگی توضیح می‌دهند که درگیر زندگی پرمشغله‌ای بودند که برای آن‌ها چیزی به‌جز افسردگی، اعتیاد به مصرف‌گرایی و احساس گم‌شدن در دنیایی بزرگ را به همراه نداشت. درست پس از اینکه توانستند خود را از هزارتویی که در آن بودند آزاد کنند، توانستند به این فکر کنند که دقیقا چه‌کار می‌خواهند با زندگی‌شان انجام دهند. چنین تصمیم و کاری در دنیای امروز ما آن‌قدرها هم راحت نیست، اما نتایج جالبی را در بر خواهد داشت. مثلا دو دوست نویسنده‌ی ما با فلسفه‌ی ساده‌گرایی به‌عنوان راه نجات آشنا شدند، یک مسیر معنادار برای خودشان پیدا کردند و نویسندگی را به‌عنوان شغل انتخاب کردند.

کتاب مینیمالیسم آن‌قدر ساده و مختصر نوشته شده که خواندن آن زمان زیادی از مخاطب نمی‌برد، اما مفاهیمی ارزنده را از خود در زندگی خواننده به یادگار خواهد گذاشت. این دقیقا همان هدفی است که نویسندگان کتاب به‌خاطر آن قید زندگی پرزرق‌وبرق و پردرآمدشان را زدند. 

بخشی از کتاب صوتی مینیمالیسم را بشنوید.

مینیمالیسم رایان نیکدموس

گوینده: حمید محمدی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مینیمالیسم دیجیتال

مینیمالیسم دیجیتال

نویسنده: کال نیوپورت

مترجم: ناهید ملکی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

مینیمالیسم دیجیتال اثری است از کال نیوپورت که علاوه بر نوشتن کتاب‌های تاثیرگذاری مثل کار عمیق و عالی و فوق‌العاده باش، پژوهشگر یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های آمریکا جورج تاون هم هست. او در فصل‌های مختلف این کتاب به مخاطب خود می‌آموزد که چطور از دنیای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی استفاده کند تا پیشرفت کنند و به اهدافشان برسند، نه اینکه درجا بزنند یا به ورطه‌ی هدردادن زمان و انرژی بیفتند. 

تکنیک‌هایی که نیوپورت در مینیمالیسم دیجیتال آموزش می‌دهد به مخاطبان کمک می‌کند تا از اعتیاد خود به دانستن تمامی اخبار، شایعات و ترندها دست بشویند، یاد بگیرند که چطور محتواهای طبقه‌بندی‌شده و مرتبط با اهدافشان را تنها در ساعات معین و کنترل‌شده‌ای دریافت کنند.

در بخش‌هایی از کتاب مثل فصل چهارم به مزایای تنهایی اشاره شده که بعد از انجام مراحل پاکسازی و تمرین‌های آن، بیشتر از قبل در دسترس خوانندگان خواهد بود. در این فصل توضیح داده شده که تنهایی چطور به کمک افراد می‌آید و چه نقش انکارناپذیری در پیشرفت افراد دارد. 

به‌علاوه، مخاطبان بعد از خواندن این کتاب متوجه می‌شوند که اهمیت و ارزش اوقات فراغت چقدر زیاد است و قرار نیست با لایک‌کردن و وقت‌گذرانی تلف شود. بنابراین افراد را به سمت داشتن اوقات فراغتی شاد و پر از لذت سوق می‌دهد. 

بخشی از کتاب صوتی مینیمالیسم دیجیتال را بشنوید.

مینیمالیسم دیجیتال کال نیوپورت

گوینده: بهادر ابراهیمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

در باب زندگی مینیمالیستی

در باب زندگی مینیمالیستی

نویسنده: فومیو ساساکی

مترجم: شبنم سمیعیان

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

برخلاف آن تصوری که مردم عادی از یک زندگی مینیمال دارند، این کتاب ژاپنی به‌خوبی نمایان می‌کند که یک زندگی مینیمالیستی یک زندگی شاد و آسوده است! نویسنده‌ی این کتاب خود را یک آدم کاملا معمولی می‌داند که بالاخره از مقایسه‌ی خود با دیگران، اضطراب و احساسات ناخوشایند خسته شد و تمام زندگی‌اش را به ساده‌ترین حالت ممکن درآورد. 

فومیو ساساکی در این کتاب به‌سادگی هرچه تمام‌تر از پی‌ریزی یک فرهنگ جدید و یک سبک زندگی منحصربه‌فرد اما ساده صحبت می‌کند. صراحت و صداقت فومیو ساساکی در خط به خط این کتاب مشهود است و همین باعث شده تا اثرگذاری آن شدت بیشتری پیدا کند.

تعریفی که فومیو از افراد مینیمالیست‌ ارائه داده شامل دو بخش است و بسیار هم جالب به نظر می‌رسد. به نظر او مینیمالیست‌ها در پله‌ی اول می‌توانند تمام وسایلشان را دور بریزند و اصولا ازدست‌دادن چیزها برایشان آسان است. در پله‌ی دوم افرادی هستند که روی مسائل و چیزهای بسیار مهم متمرکز هستند. 

پس می‌توان ادعا کرد که کتاب در باب زندگی مناسب کسانی است که احساس می‌کنند به زندگی پرتجمل، پرمشغله و پر از اضافات خود گره خورده‌اند و به دنبال راهکارهایی ساده برای کنارگذاشتن وسایل، خاطرات و ملزومات هستند. این کتاب در هر فصل کمک می‌کند تا با وسایل خداحافظی کنید، سفری به دنیای مینیمالیستی داشته باشید، عادت‌هایی که شما را ناشادمان می‌کند را کنار بگذارید و در انتها راهکارهایی برای احساس شادمانی را به شما ارائه می‌دهد. 

بخشی از کتاب صوتی در باب زندگی مینمالیستی را بشنوید.

در باب زندگی مینمالیستی فومیو ساساکی

گوینده: میثاق ابطحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

خلق شادی با هنر ژاپنی

خلق شادی با هنر ژاپنی

نویسنده: ماری کندو

مترجم: فرزانه حاج‌خلیلی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

نویسنده‌ی کتاب خلق شادی با هنر ژاپنی از فرهنگ ژاپن و جادویی که نظم و دیسیپلین به ارمغان می‌آورد استفاده کرده تا یک کتاب خلاقانه و جذاب را پیش روی مخاطب قرار دهد. در کتابی که ماری کاندو نوشته تنها عامل تعیین‌کننده‌ی اینکه چه چیزی اضافی است یا چه چیزی دورریختنی است، این سوال است: آیا انجام‌دادن این کار یا خریدن این چیز تو را شادتر می‌کند؟ 

یکی از نکات جالب در زندگی ماری کاندو این است که او دوران جوانی خود را در یک معبد ژاپنی به عنوان پیشخدمت مشغول به کار شد. کار و زندگی در معبد به او آموخت که دیسیپلین داشته باشد، به چیزها چنگ نزند و حریص نباشد. بعد از پنج سال زندگی و کار در معبد توانست کتاب‌های پرفروشی مثل جادوی نظم، خلق شادی با هنر ژاپنی و لذت کارکردن را بنویسد و در سال ۲۰۱۵ نام خود را در میان صد فرد تاثیرگذار دنیا ببیند. بعد از شناخته‌شدن به‌عنوان فردی منظم و آموزش‌دیده، توانست به‌عنوان مشاور نظم فردی و مربی دیسیپلین کسب‌وکار خود را راه بیندازد. با این همه موفقیت و اثرگذاری به نظر می‌رسد زندگی ماری کاندو به‌خوبی نشانگر جادوی نظم و فوران خلاقیت در اثر زندگی مینیمالیستی است! 

هر چه کمتر، بهتر

هر چه کمتر، بهتر

نویسنده: جوشوا بکر

نشر ترنگ

اطلاعات بیشتر و خرید

جاشوا بکر در کتاب هرچه کمتر، بهتر دلایل و اهداف گرایش به مینیمالیسم را این‌طور بیان می‌کند: همچنان  که زندگی شما از پیچیدگی به سمت سادگی می‌رود، احساس شادی، آرامش و آسودگی شما پررنگ‌تر می‌شود و فرصت پیدا می‌کنید تا  جلوه‌های زیباتر و عمیق‌تری از زندگی را کشف کنید. 

جاشوا بکر اضطراب و تجملاتی را که زندگی هنرمندان دهه‌ی ۶۰ قرن میلادی گذشته را دستخوش تغییرات بسیاری کرده بود، نقطه‌ی شروع جنبش هنری مینیمالیسم می‌داند. بنابراین آرامش و دوری از هیاهو را دستاوردی برای این جنبش می‌داند. در چنین طرز فکری است که افراد با حذف‌کردن، دورریختن و بخشیدن، فضایی برای تن‌آرامی، نفس‌کشیدن و زندگی‌کردن برای خود فراهم می‌کنند. در حقیقت، افراد با به‌حداقل‌رساندن وسایل و ملزومات زندگی، قیمتی را می‌پردازند که باید در ازای احساس آرامش و شادمانی پرداخت شود. 

اصل گرایی

اصل گرایی

نویسنده: گرگ مک کیون

مترجم: مهدی مصلحی

انتشارات آموخته

اطلاعات بیشتر و خرید

در دنیایی زندگی می‌کنیم که با انتخاب‌های بی‌شمار، سرعت فزاینده، اطلاعاتی بی‌حد و مرز و محصولاتی متنوع و اخبار گیج‌کننده‌اش این پتانسیل را دارد که ما را مات و  مبهوت کند و زندگی را برایمان مثل یک کلاف پیچیده و پر از گره کند. گرگ مک کیون در کتاب اصل‌گرایی دست روی نقطه‌ای می‌گذارد که افراد به جایی رسیده‌اند که هم بیش از حد می‌دانند و هم هیچ چیز نمی‌دانند، هم بیش از حد کار می‌کنند و هم احساس بیهودگی دارند، هم احساس آسودگی نسبی دارند، اما تمایل دارند تمام زندگی‌شان را رها و به جایی دور فرار کنند.

به عقیده‌ی نویسنده‌ی کتاب اصل‌گرایی همان نقطه‌ای است که باید یاد بگیریم چه چیزهایی را رها کنیم، چه چیزهایی را جدی بگیریم و بین تعداد بی‌شماری از گزینه تنها چیزهایی را انتخاب کنیم که از اصل و بنیادی‌بودن نیازمان بهشان آگاه هستیم. 

بخشی از کتاب صوتی اصل‌ گرایی را بشنوید.

اصل‌ گرایی گرگ مک‌کیون

گوینده: حمید محمدی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

فنگ شویی

فنگ شویی

نویسنده: جان چنگ

مترجم: یاسین قاسمی

انتشارات هورمزد

اطلاعات بیشتر و خرید

ترجمه‌ی لغت به لغت فنگ‌شویی به معنای باد و آب است که در فرهنگ نمادین و باستانی چین باد نماد به‌حرکت‌درآوردن انرژی است و آب نماد جریان داشتن زندگی. در حقیقت، فنگ‌شویی شامل تئوری‌ها و اصولی است که به کمک آن‌ها می‌توان انرژی را در محیط به حرکت درآورد و زندگی را در آن جاری ساخت. 

فنگ‌شویی مستقیما به مینیمالیسم و جنبشی که از غرب شروع شد ارتباطی ندارد، اما می‌تواند یک روش پیشنهادی و یک یار کمکی برای ساختن یک محیط مینیمال و پر انرژی و سیال باشد. اصول فنگ‌شویی باستانی اساس کار منجم‌ها و فلاسفه‌ی آسیای شرقی بود، اما رفته‌رفته پای فنگ‌شویی از چین به سراسر دنیا هم باز شد. البته می‌توان از اصول فنگ‌شویی در انتخاب سبک پوشش و چیدمان هم سود برد.

کتاب فنگ‌شویی از نشر هورمزد تاریخ فنگ‌شویی را توضیح می‌دهد، سپس به سراغ استفاده از فنگ‌شویی در طراحی محل زندگی صحبت می‌کند، بعد  به مکاتب مختلف فنگ‌شویی اختصاص دارد. در فصل‌های بعدی کاربرد یک‌به‌یک اجزا و عناصر مثل آینه، کریستال‌ها، عناصر پنج‌گانه و… را در طراحی ساده‌گرایانه که هیچگونه انسداد انرژیک در خانه را پدید نمی‌آورد شرح می‌دهد و به مخاطب کمک می‌کند تا به شکلی اصولی خانه‌ی خود را طراحی کند. 

مینیمالیست شاد

مینیمالیست شاد

نویسنده: مارک رکلاو

مترجم: فرزانه قناعتی

انتشارات اندیشه آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب مینیمالیسم شاد گستره‌ی وسیعی از مواردی را در بر می‌گیرد تا افراد را به شادی و آرامش حقیقی درونی برساند. در این کتاب که انتشارات اندیشه آگاه آن را منتشر کرده، روی مفهومی به نام لذت‌بردن از کمترین‌ چیزها تاکید شده است. 

مارک رکلاو نویسنده‌ی این کتاب از تغییراتی صحبت می‌کند که اگر در سبک زندگی افراد اعمال شود، می‌تواند در طولانی‌مدت نتایجی چشمگیر را به‌ارمغان بیاورد. او از جایی شروع می‌کند که لازم نیست موقع ترک‌کردن خانه کوله‌باری از وسایل به همراه داشته باشیم، چراکه وسایل بیشتر لزوما آسودگی و آرامش بیشتر را به همراه نمی‌آورند؛ گرچه جریان اصلی دنیای امروز و تبلیغات برعکس این جملات را در گوش ما زمزمه می‌کنند!

کتاب مینیمالیست شاد یک راهنمای اختصاصی برای تغییر ذهنیت به سادگی‌گرایی، شادی و خلق ثروت است که البته قرار نیست که یک‌شبه اتفاق بیفتد و علاوه بر صبوری و پافشاری قرار است که تمام ابعاد زندگی (از فکرکردن گرفته تا لباس‌پوشیدن و خریدکردن و…) را فرا بگیرد.  

بخشی از کتاب صوتی مینیمالیست شاد را بشنوید.

مینیمالیست شاد مارک رکلاو

گوینده: پوریا عطایی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هنر زندگی مینیمالیستی

هنر زندگی مینیمالیستی

نویسنده: اولیویا تلفورد

مترجم: نسیم سیدی اصل

انتشارات اندیشه آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

هنر زندگی مینیمالیستی یک کتاب کاملا ساده برای افرادی است که هیچ آشنایی با سبک زندگی مینیمال ندارند و البته نیاز و آمادگی کافی دارند تا تغییراتی بنیادین را در زندگی خود ایجاد کنند. 

نویسنده‌ی هنر زندگی مینیمالیستی خانمی به نام الیویا تلفورد است که کمک به مردم آرزوی دیرینه‌ی او بوده و از اینکه کتاب او آشوب و بی‌نظمی در زندگی افراد را کاهش دهد بسیار خشنود می‌شود. تمرکز اصلی محتوای کتاب کمک به سر و سامان‌دادن به زندگی‌هایی است که دچار آشفتگی و بی‌نظمی شده‌اند و نکات هر فصل برای ایجاد نظم و ترتیبی است که زندگی هر فرد را امن، خواستنی و زیبا می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی هنر زندگی مینیمالیستی را بشنوید.

هنر زندگی مینیمالیستی اولیویا تلفورد

گوینده: سپیده مالمیر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
69 بازدید
برچسب ها

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه