لوگو طاقچه
کتاب‌هایی درباره تاریخ مشروطه

تاریخ مشروطه به روایت کتاب‌ها

68 بازدید

اگر برگردیم و به تاریخ پرفرازونشیب کشورمان ایران، نگاهی بیندازیم، بی‌شک یکی از قله‌ها و مهم‌ترین نقاط این مسیر، انقلاب مشروطه است. انقلاب مشروطه، تاریخ ایران را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرد و روی سرنوشت کشور و تمام ایرانیان تاثیر گذاشت. انقلابی که در سال ۱۲۸۵ به‌وقوع پیوست، ولی در واقع جرقه‌اش از سال‌ها پیش زده شده بود. ایرانِ آن‌ سال‌ها، ایران ضعیف و آسیب‌دیده‌ای بود که در جنگ‌های مختلف ضربه دیده بود؛ از طرفی فقر، گرانی، بی‌سوادی و بیماری‌های واگیردار هرروز گسترش پیدا می‌کرد. در این وضع، شخصیت‌های سیاسی و مهمی مثل عباس‌میرزا، امیرکبیر و… در راستای اصلاح ایران، تصمیم گرفتند افرادی را به کشورهای پیشرفته بفرستند و ارتباطات با دنیا را گسترش دهند. 

ارتباط با دنیا برای مردم رنج‌دیده‌ی ایران مساوی بود با آگاه‌شدن به بسیاری از حق و حقوق خود و پیداشدن روحیه‌ی مطالبه‌گری. جنبش شکل گرفت و شخصیت‌های مهم علمی و مذهبی دست به دست هم دادند تا وضعیت ایران را از پادشاهی مطلق به پادشاهی مشروط تغییر دهند و اختیار تام را از شاه وقت (مظفرالدین‌شاه) بگیرند. تشکیل مجلس شورای ملی، تأسیس عدالتخانه، تدوین اولین قانون اساسی و… از دستاوردهای انقلاب مشروطه بودند و شرایط کشور را تغییر دادند. 

بااین‌حال، شکل‌گیری انقلاب مشروطه به‌همین سادگی اتفاق نیفتاد؛ روندی طولانی و چندلایه داشت و بعد از امضاشدن هم در معرض حوادث بسیاری قرار گرفت. آشنایی با این دوره از تاریخ ایران نه‌تنها برای علاقه‌مندان به تاریخ، بلکه برای هر ایرانی نقاط روشن بسیاری دارد! چراکه بدون شناخت تاریخ نمی‌شود به درک درستی از حال رسید و در ضمن، تاریخ درس‌های بسیاری برایمان دارد. مشروطه بزنگاهی بود که مردم ایران را تا حد خوبی از تاریکی بیرون کشید و آن‌ها را به حقوق خودشان آگاه کرد. 

در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، سعی کرده‌ایم از بین خیل مطالب و کتاب‌های چاپ‌شده در مورد تاریخ مشروطه، بهترین‌ها و معتبرترین‌ها را برایتان معرفی کنیم تا تاریخ را با صداهای رسا و معتبر بشنوید و بشناسید. 

‌‌‌‌‌‌‌

تاریخ مشروطه ایران

تاریخ مشروطه ایران

نویسنده: احمد کسروی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

«تاریخ مشروطه ایران» به‌قلم احمد کسروی را می‌توانیم یکی از بهترین و درخشان‌ترین آثار در باب تاریخ مشروطه بدانیم. کسروی به‌عنوان مبارزی که در بطن ماجرای مشروطه حضور داشت، سعی کرد تاریخ زمانه‌اش را زنده نگه دارد تا آیندگان به‌صورتی شفاف و دقیق، این دوران مهم و حساس را درک کنند. در ضمن کسروی، تاریخ‌نگار هوشمند و متعهدی است که می‌داند تاریخ را چطور و از کدام نقطه روایت کند تا به تمام سوالات احتمالی خواننده‌اش پاسخ داده باشد. 

شاید بتوانیم بگوییم بدون تلاش‌های کسروی بخشی از روایت تاریخ مشروطه ناقص می‌ماند؛ او بود که با جزئیات به روایت پرداخت و اثرش تا سال‌های سال بعد، راهنمای سفر ایرانیان به یکی از دوره‌های تاریخی مهم کشورشان شد.

کتاب تاریخ مشروطه ایران از پیش‌زمینه‌های مشروطه شروع می‌کند و به وضعیت زندگی مردم، شخصیت‌های برجسته‌ی مشروطه، وضعیت دربار، امضای مشروطه، به‌توپ‌بستن مجلس، تنش‌های تبریز می‌پردازد و با جزئیات و قلمی روان، تاریخ ایران را پیش چشم مخاطب ترسیم می‌کند. 

کتاب تاریخ مشروطه ایران یکی از مهم‌ترین و معتبرترین اسناد دوران مشروطه است. 

‌‌‌‌‌

تاریخ بیداری ایرانیان (جلد ۱)

تاریخ بیداری ایرانیان (جلد ۱)

نویسنده: ناظم‌الاسلام کرمانی

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

تاریخ بیداری ایرانیان یکی از آثار مهم تاریخ مشروطه است. ناظم‌الاسلام کرمانی، به‌عنوان مدرس مدرسه‌ی سید محمد طباطبایی، یکی از رهبران مشروطه، در این کتاب خاطراتش را از ذی‌حجه ۱۳۲۲ تا رجب ۱۳۲۷ نوشته و یکی از مهم‌ترین منابع شناخت دوران مشروطه را خلق کرده است. 

نقطه‌ی قوت کتاب تاریخ بیداری ایرانیان این است که ناظم‌الاسلام بدون وابستگی به شخص یا نهادی و به‌صورت کاملاً خودجوش دست به تاریخ‌نگاری زد و از دل مردم نوشت. در ضمن او در بسیاری از جلسات مشروطه‌خواهان حاضر بود و با آن‌ها ارتباطی تنگاتنگ داشت، بنابراین در اثرش به نکاتی پرداخت که در آثار سایر تاریخ‌نگاران قابل دسترسی نیستند.

تاریخ بیداری ایرانیان اثری چند جلدی است و تاریخ مشروطه را از همان ابتدا، یعنی پدیدارشدن زمینه‌های آزادی‌خواهی بررسی می‌کند. علمای مشروطه، امیرکبیر، نامه‌نگاری‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، زندگی و حکومت ناصرالدین‌شاه، وضعیت رعیت، حضور پررنگ روس و انگلیس در مناسبات کشور و مسائل مهمی از این دست، در کتاب به‌خوبی شکافته و پرداخته شده‌اند. در ضمن ناظم‌الاسلام در اثرش ترتیب زمانی را رعایت کرده و این مسئله باعث سهل‌‌شدن مطالعه‌ی این کتاب شده است. 

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مشروطه ایرانی

مشروطه ایرانی

نویسنده: ماشاءالله آجودانی

انتشارات اختران

اطلاعات بیشتر و خرید

در میان آثار متعددی که در مورد تاریخ مشروطه وجود دارد، کتاب مشروطه‌ی ایرانی به قلم پژوهشگر و تاریخ‌نگار ایرانی، دکتر ماشاءالله آجودانی جایگاه ویژه‌ای دارد. مشروطه‌ی ایرانی اثری عمیق، روشنگر، تحلیلی و جسورانه است که دست روی نقاط مهمی گذاشته و در کنار روایت تاریخ، آن را به نقد و چالش کشیده است. از نگاه ماشاءالله آجودانی، انقلاب مشروطه انقلاب موفقی نبود و تنها شکل استبداد را تغییر داد. او نظریات و باورهای روشنفکران را مورد انتقاد قرار داده و نگاه بی‌پرده‌ای به تاریخ مشروطه داشته است. 

به‌زعم بسیاری از منتقدان، کتاب تاریخ مشروطه بیش از هر کتاب دیگری وجوه تاریک این رویداد را نمایش می‌دهد و روی نقاطی نور می‌اندازد که سال‌ها در سایه مانده بودند و کسی به سراغشان نرفته بود. اثر جسورانه و درخشان آجودانی در بین آثار تاریخ هم‌پایی ندارد و مطالعه‌اش برای هر شخصی می‌تواند روشنگر و تکان‌دهنده باشد. نگاه مستقل و تند و تیز آجودانی به شما کمک می‌کند مشروطه را بهتر و دقیق‌تر ببینید و بشناسید.

خشونت، تلقی مردم از آزادی و حکومت، ولایت فقیه در دوران مشروطه، نظریات روشنفکران، اختلاف دولت و ملت و… از مسائلی هستند که در مشروطه‌ی ایرانی مورد بحث قرار گرفته‌اند. 

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی

مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی

نویسنده: علی باغدار دلگشا

روشنگران و مطالعات زنان

اطلاعات بیشتر و خرید

انقلاب مشروطه فارغ از نقاط روشن و تاریکش، خیلی چیزها را در کشور تغییر داد که یکی از آن‌ها جایگاه زنان بود. در همان تاریخ، زنانِ محروم و ظلم‌دیده‌ی ایران از پس پرده‌ها بیرون آمدند و برای اولین بار خواستار حقوق طبیعی خود شدند. حق تحصیل، حق رأی، حق اشتغال، حق حضور در جامعه و تمام حقوقی که سال‌های سال از زن ایرانی دریغ شده بود. انگار مشروطه پرده‌ای را از جلوی چشم‌های زنان کنار زده بود تا برای اولین بار خودشان را ببینند. در کتاب مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی می‌بینیم که زنان حق شهروندی خود را شناخته‌اند و مطالبه‌کردن را آموخته‌اند؛ آن‌ها توانسته‌اند در مطبوعات بنویسند و مدارس دخترانه را تاسیس کنند. دیگر در ادبیات روزمره کمتر از واژه‌های ضد زن شناخته می‌شود و حالا زنان به‌عنوان نیمی از جامعه رسمیت پیدا کرده‌اند. 

دکتر علی باغدار دلگشا در کتاب مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی روایتی ناب از بیداری و شنیده‌شدن صدای زنان ارائه می‌دهد. روایتی که به ما کمک می‌کند ریشه‌های آزادی‌خواهی و برابری‌خواهی را بشناسیم و تأثیر مشروطه در جامعه را رصد کنیم. 

‌‌‌‌‌‌

مکتوبات خیالی

مکتوبات خیالی

نویسنده: علی باغدار دلگشا

روشنگران و مطالعات زنان

اطلاعات بیشتر و خرید

مکتوبات خیالی یکی از کتاب‌های مهم و متفاوت از تاریخ مشروطه است که پنج متن انتقادی منتشرشده در روزنامه‌های دوران مشروطه را در بر می‌گیرد. عناوین این متن‌ها عبارت‌اند از ندای طفل مشروطه، ناله‌ی وطن، جواب میرزا ترسوی کاشانی از ملا بی‌پروای خراسانی، مکالمه‌ی میرزا سعید سمنانی با ابومفید کرمانی و حمام جنیان. در ضمن متن‌ها در سال‌های ۱۲۸۵ تا ۱۲۹۰ در روزنامه‌های استبداد، پروانه، خورشید ، چهره‌نما و تمدن به انتشار رسیده‌اند. 

مطالعه‌ی این یادداشت‌ها شما را در جریان گفتمان مطبوعاتی دوران مشروطه قرار می‌دهد؛ در ضمن یادداشت‌ها دربرگیرنده‌ی اطلاعاتی دست‌اول و ناب هستند و دیدگاه مردم و روشنفکران و منتقدان را بازتاب می‌دهند.

اگرچه افراد مکالمه‌کننده در این متون خیالی‌اند، ولی وقایع کتاب حقیقت دارند و تصویر خوب و روشنی هم از سال‌های پایانی حکومت قاجار ارائه می‌دهند. مطالعه‌ی نقدها و نظرات افراد صاحب‌نظر در آن دوران، شناخت عمیق و قابل‌توجهی از دوران مشروطه به ما می‌بخشد. 

‌‌‌‌‌‌

عهد قاجار

عهد قاجار

نویسنده: ونسا مارتین

مترجم: حسن زنگنه

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

عهد قاجار، با قلم خانم ونسا مارتین، تاریخ‌نگار و ایران‌شناس اهل انگلیس، نگاه تازه‌ای به دوران قاجار و زمینه‌های مشروطه است. خانم مارتین با تسلط بر زبان فارسی و تاریخ ایران، این اثر مهم را نوشت و در آن زندگی روزمره و اجتماعی و سیاسی مردم در دوران قاجار را به تصویر کشید. 

این کتاب از آن جهت قابل‌توجه است که نویسنده‌اش ایرانی نیست و توانسته کاملاً بدون قضاوت و سوگیری، تنها تاریخ را روایت کند. این نویسنده برای نوشتن کتاب عهد قاجار به ایران سفر کرد و پژوهش‌های بسیار گسترده‌ای صورت داد که هر کدام به عنوان سندی ارزشمند شناخته می‌شوند.

از مطالب کتاب می‌توان به زندگی مردم ضعیف و فرودست در دوران قاجار، شیوه‌ی حکومت ناصرالدین‌شاه، دلیل نارضایتی مردم از حکومت و وضعیت کشور، پدیدآمدن زمینه‌های اعتراض و شکل‌گیری گروه‌های اعتراضی اشاره کرد که هر کدام به تفصیل در کتاب مورد توجه قرار گرفته‌اند. 

‌‌

سمفونی مشروطه

سمفونی مشروطه

نویسنده: محمود علی‌پور

انتشارات عقل سرخ

اطلاعات بیشتر و خرید

سمفونی مشروطه بررسی زندگی و افکار چهار تن از مشروطه‌خواهان تاثیرگذار است که با شناخت آن‌ها می‌توانیم بار دیگر رویداد مشروطه را ببینیم و در آن چیزهای جدیدی کشف کنیم. «محمداسماعیل محلاتی» یکی از مراجع تقلید و فقهای نجف، «حاجی میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین» خطیب و سخنور مطرح دوران مشروطیت، «سید جمال‌الدین واعظ» یکی از رهبران تاثیرگذار مشروطه و «میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل» مدیر روزنامه «صوراسرافیل»، اشخاصی هستند که در این کتاب به زیر ذره‌بین رفته‌اند. 

در این کتاب می‌بینیم که اهداف حقیقی و درست مشروطه چه بوده و تا چه حد در مسیر واقعی خودش پیش رفته است. در ضمن شناخت این چهره‌های تاثیرگذار باعث می‌شود مسیر مشروطه را بهتر ببینیم و بتوانیم برداشت دقیق‌تری از آن داشته باشیم. 

‌‌

تاریخ ۱۸ ساله آذربایجان (سرگذشت گردان و دلیران)

تاریخ ۱۸ ساله آذربایجان (سرگذشت گردان و دلیران)

نویسنده: احمد کسروی

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

تاریخ ۱۸ساله آذربایجان اثر دیگری از احمد کسروی، تاریخ‌دان، نویسنده و حقوق‌دان ایرانی است. اثری که در کنار تاریخ مشروطه از بهترین آثار نوشته‌شده در باب مشروطه به شمار می‌رود. کسروی در این کتاب حقایق جنبش را برای آیندگان روشن می‌کند تا همه بدانند جنبش چطور پیش رفت و چه کسانی مسیرش را تغییر دادند. رویدادهای مهم شهرهای مختلف ایران مثل شورش اسپهان و بختیاری، شورش گیلان، رفتارهای روس‌ها در آذربایجان، جنبش زنجان، رفتن روس‌ها به اردبیل و… در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

از نگاه کسروی این کتاب ادامه‌ی تاریخ مشروطه است و از نگاه منتقدان یکی از مهم‌ترین منبع‌ها برای مطالعه‌ی تاریخ پرفرازوفرود مشروطه به‌شمار می‌آید. روایت‌های کسروی به‌عنوان یکی از افراد متعلق به همان تاریخ، معتبر، تیز و بی‌پرده‌اند و همچنین با زبانی روشن و روان نوشته شده‌اند. 

 ‌

مردم در سیاست ایران؛ پنج پژوهش موردی

مردم در سیاست ایران؛ پنج پژوهش موردی

نویسنده: یرواند آبراهامیان

مترجم: بهرنگ رجبی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

یرواند آبراهامیان، نویسنده و مورخ ایرانی، در کتاب «مردم در سیاست ایران: پنج پژوهش موردی» به پنج بزنگاه تاریخ ایران اشاره کرده که دو تای آن‌ها به مشروطه می‌پردازند. آبراهامیان به‌طور ویژه در مقاله‌هایش نقش مردم را در رویدادهای مهم بررسی می‌کند و تاثیر آن‌ها در شکل‌دهی به بزنگاه‌ها را به تصویر می‌کشد. 

آبراهامیان در مقاله‌های بعدی به انقلاب سال ۵۷، فرقه‌ی دموکرات آذربایجان و حزب توده می‌پردازد و در هر کدام از این مقاله‌ها بیشتر روی مردم تمرکز دارد.

نگاه آبراهامیان به نقش مردم در رویدادهای مهم، منحصربه‌فرد و تیزبینانه است و باعث شده آثارش مورد توجه مردم و تاریخ‌نگاران قرار بگیرند و از مراجع مهم مطالعه تاریخ شناخته شوند. 

بخشی از کتاب صوتی مردم در سیاست ایران را بشنوید.

مردم در سیاست ایران یرواند آبراهامیان

گوینده: تایماز رضوانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌ ‌

انقلاب مشروطیت ایران

انقلاب مشروطیت ایران

نویسنده: نسیم خلیلی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب انقلاب مشروطیت ایران با زبانی روان و نگاهی دقیق به روایت مشروطه پرداخته است. در این کتاب می‌توانید مشروطه را از همان پدیدآمدن زمینه‌ها تا مسیر طی‌شده و سرگذشت آن در طول زمان بشناسید. وجه تمایز انقلاب مشروطیت ایران زبان روان و ساده‌ی کتاب است که باعث می‌شود این اثر برای شروع انتخابی مناسب باشد و دری باز کند به دنیای پرماجرای مشروطه. 

زمینه‌های مشروطه، تاسیس مجلس، قیام باقرخان و ستارخان، به‌توپ‌بستن مجلس و… از مسائلی هستند که در این کتاب موشکافانه مطرح شده‌اند. 

بخشی از کتاب صوتی انقلاب مشروطیت ایران را بشنوید.

انقلاب مشروطیت ایران نسیم خلیلی

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌

چرا شد محو از یاد تو نامم؟

چرا شد محو از یاد تو نامم؟

نویسنده: افسانه نجم‌آبادی

مترجم: شیرین کریمی

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

زنان کجای تاریخ ایران‌اند؟ این سوالی است که افسانه نجم‌آبادی سعی کرده در کتاب چرا شد محو از یاد تو نامم برایش پاسخی پیدا کند. کتاب شامل نه مقاله است که هر کدام به‌شکلی نقش زنان در اجتماع و تاریخ ایران را بازتاب می‌دهند و سال‌ها تلاش آن‌ها برای گرفتن حقوقشان را به تصویر می‌کشند. در بین آثار مختلف مشروطه کمتر کتابی به نقش زنان در این بزنگاه مهم پرداخته. در تاریخ مطالعات زنان، مشروطه نقش مهمی دارد چون در این دوره بود که زنان کم‌کم به حقوق خودشان آگاه شدند و تصمیم گرفتند صدایشان را به گوش دیگران برسانند و به‌عنوان نیمی از جامعه، در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند.

افسانه نجم‌آبادی، استاد دانشگاه هاروارد و نوه‌ی هادی نجم‌آبادی، یکی از مشروطه‌خواهان است و سعی کرده در کتابش روی مسائل کمتر شنیده‌شده‌ی مشروطه نور بیندازد. برای مثال، حکایت فروش دختران قوچان به ترکمان‌ها یکی از رویدادهای مهم سال‌های مشروطه بود که متاسفانه چندان به آن پرداخته نشد. نجم‌آبادی در این کتاب به صورت کلی و در کتاب «حکایت دختران قوچان: از یاد رفته‌های انقلاب مشروطیت» به تفصیل سرگذشت این دختران را نقل می‌کند. 

بخشی از کتاب صوتی چرا شد محو از یاد تو نامم ؟ را بشنوید.

چرا شد محو از یاد تو نامم ؟ افسانه نجم‌آبادی

گوینده: فروغ حداد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌‌‌

ایران بین دو انقلاب

ایران بین دو انقلاب

نویسنده: یرواند آبراهامیان

مترجم: محمدابراهیم فتاحی

نشر نی

اطلاعات بیشتر و خرید

یرواند آبراهامیان، تاریخ‌نگار مطرح ایرانی در کتاب ایران بین دو انقلاب به روایت وضعیت کشور از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی پرداخته و پرحادثه‌ترین دوره‌ی تاریخی کشور را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده است. 

مدرنیته، قومیت‌های ایرانی، وضعیت اقتصادی، جنبش‌های مختلف، جنگ‌های جهانی، برچیده‌شدن حکومت قاجار، دوران رضاشاه، کودتای ۲۸ مرداد، زمینه‌های انقلاب اسلامی، نحوه‌ی رفتن محمدرضا شاه و حوادث مهمی از این‌دست در کتاب مطرح شده‌اند؛ حوادثی که هر کدام مسیر کشور را به نوعی تغییر داده‌اند و ما را به موقعیتی که حالا در آن هستیم رسانده‌اند.

ایران بین دو انقلاب در بین سایر آثار تاریخی ایران چه به لحاظ نوع روایت و چه گستردگی مسائل پرداخت‌شده اثری مهم و تاثیرگذار است. 

بخشی از کتاب صوتی ایران بین دو انقلاب را بشنوید.

ایران بین دو انقلاب یرواند آبراهامیان

گوینده: حامد فعال
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
69 بازدید
برچسب ها

Avatar

سپیده بیگدلی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه