لوگو طاقچه
تصویرجلد بهترین کتاب‌های آگاتا کریستی

بهترین کتاب‌های آگاتا کریستی

2,143 بازدید

لازم نیست از طرفداران پروپاقرص رمان‌های جنایی و معمایی باشید تا نام کارآگاه پوآرو و خانم مارپل به گوشتان خورده باشد. این شخصیت‌ها از مشهورترین آفریده‌های ذهن خلاق نویسنده‌ی انگلیسی، آگاتا کریستی، به‌شمار می‌روند که با نگارش بیش از ۸۰ رمان و داستان، عناوین و افتخارات متعددی را در دنیای ادبیات به‌دست آورده است.

دلایل شهرت آگاتا کریستی

کریستی که بیش از هرچیز به واسطه‌ی نگارش رمان‌های کارآگاهی شناخته می‌شود، نویسنده‌ای است که کتاب‌هایش بیشترین ترجمه به زبان‌های مختلف را داشتند. علاوه‌بر این، به گواه کتاب رکوردهای جهانی گینس، کریستی پرفروش‌ترین نویسنده‌ی داستان در تمام ادوار نیز به‌شمار می‌رود و تاکنون بیش از دو میلیارد نسخه از آثار او در جهان به فروش رسیده است. البته به تمام این افتخارات، رکورد پرتعدادترین اجرای مستمر یک تئاتر را نیز می‌توان اضافه کرد که به نمایشنامه‌ی تله‌موش به‌قلم این نویسنده تعلق دارد.

یکی از نکات جالب توجه درباره‌ی نویسنده این است که او به همان‌اندازه که در نگارش آثار جنایی موفق بوده، در خلق داستان‌های رمانتیک توفیق نداشته است، چرا که کتاب‌های عاشقانه‌ای که با نام مستعار مری وستماکوت منتشر کرد نتوانستند نظر منتقدین و مخاطبان را به خود جلب کنند. با این‌حال، استقبال از آثار معمایی کریستی به‌حدی بوده که علاوه‌بر تمام دستاوردهایی که پیش از این به آن‌ها اشاره شد، لقب «بانوی جنایت» را نیز برای او به ارمغان آورد.

در ادامه‌ی این یادداشت از وبلاگ طاقچه به معرفی تعدادی از بهترین آثار این نویسنده‌ی بزرگ می‌پردازیم:

و آنگاه هیچکس نماند

و آنگاه هیچکس نماند

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: محمد خیریان

انتشارات یوشیتا

اطلاعات بیشتر و خرید

فرض کنید توسط یک فرد ناشناس برای گذراندن تعطیلات به جزیره‌ای دورافتاده دعوت شده‌اید، واکنش شما چیست؟ این دعوت را می‌پذیرید یا آن را رد می‌کنید؟ این اتفاق درست همان‌چیزی است که نویسنده ماجرای کتاب را با آن شروع می‌کند. 

هفت مرد و سه زن که از اقشار موجه جامعه‌شان به‌شمار می‌روند به بهانه‌های مختلف به جزیره‌ی سلجر دعوت شده‌اند تا تعطیلات خود را در این جزیره بگذرانند اما این موضوع تنها وجه اشتراک آن‌ها نیست، چرا که همه‌شان در گذشته مرتکب اعمالی شده‌اند که به یک قتل منجر شده است. در ادامه و با کشته شدن یکی از مدعوین با الهام از شعری کودکانه به نام «ده پسربچه‌ی سرباز»، بازی کریستی با مخاطب برای یافتن قاتل آغاز می‌شود.

آن‌چه این کتاب را از دیگر آثار نویسنده متمایز می‌کند این است که در این رمان خبری از حضور کارآگاهان باهوش نیست و این مسئله باعث می‌‌شود فضای رعب‌آوری بر داستان حکم‌فرما شود و مخاطب تلاش بیشتری برای کشف راز قتل‌ها انجام دهد.

این اثر را می‌توان یکی از پرفروش‌ترین آثار او دانست. از این کتاب بیش از صدمیلیون نسخه در سرتاسر جهان به فروش رسیده و آثار نمایشی متعددی با اقتباس از آن ساخته شده است که مینی‌سریال «سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» به کارگردانی کریگ ویویروس یکی از موفق‌ترین آن‌هاست.

قتل در قطار سریع السیر شرق

قتل در قطار سریع السیر شرق

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: محمد گذر‌آبادی

انتشارات شرکت کتاب هرمس

اطلاعات بیشتر و خرید

چقدر یک قاتل باید بدشانس باشد که درست در لحظه‌ای که قصد دارد پس از مدت‌ها برنامه‌ریزی نقشه‌ی یک انتقام را عملیاتی کند، با حضور اتفاقی کارآگاه پوآرو مواجه شود؟  

داستان کتاب قتل در قطار سریع‌السیر شرق از جایی شروع می‌شود که کارآگاه پوآرو پس از انجام مأموریتی در سوریه قصد سفر و اقامت چندروزه در ترکیه را دارد که با دریافت یک تلگراف اضطراری به لندن فراخوانده می‌شود. او همان‌روز با تهیه‌ی بلیط یک قطار سریع‌السیر استانبول را به مقصد لندن ترک می‌کند. 

مسافرین این قطار را طیف گسترده‌ای از اقشار تشکیل می‎دهند و یکی از آن‌ها تاجری آمریکایی است به نام راچت که طی یک ملاقات خصوصی از پوآرو می‌خواهد محافظت از جانش را برعهده بگیرد. پوآرو نمی‌پذیرد و راچت همان‌شب، در حالی که قطار به‌خاطر بارش سنگین برف متوقف شده‌است، به قتل می‌رسد.

این اثر شاهکاری پرکشش با پایان غیرقابل‌پیشبینی است که نویسنده آن را در جریان سفری که به ترکیه داشته در هتل پرا نوشته است. این کتاب نیز چون دیگر آثار کریستی دست‌مایه‌ی ساخت آثار نمایشی بسیاری قرار گرفته که جدیدترین آن‌ها فیلمی به همین نام با بازی کنت برانا در نقش پوآرو است.

قتل راجر آکروید

قتل راجر آکروید

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: خسرو سمیعی

انتشارات شرکت کتاب هرمس

اطلاعات بیشتر و خرید

این‌که کریستی با کدام‌یک از 66 داستان جنایی خود به شهرت رسیده پرسشی است که پاسخ آن می‌تواند یک تبلیغ تمام‌عیار برای یک کتاب باشد. قتل راجر آکروید، کتابی است که به عقیده‌ی بسیاری از صاحب‌نظران، کریستی شهرت خود را مدیون نگارش آن است.

ماجرا با مرگ خانم فرارز شروع می‌شود. او که قرار بوده با مرد ثروتمندی به نام راجر آکروید ازدواج کند در آخرین مکالمه با آکروید اعتراف می‌کند که همسر سابقش را به قتل رسانده است و شخصی که از این موضوع اطلاع دارد، مشغول اخاذی از اوست. مرگ خانم فرارز که در نگاه اول خودکشی به‌نظر می‌رسد شروع داستانی است که با قتل راجر آکروید اوج می‌گیرد. در این میان پوآرو که دوران بازنشستگی خود را در روستایی به نام کینگزابوت می‌گذارند، مسئولیت حل این پرونده را بر عهده می‌گیرد.

این داستان با ضرب‌آهنگ مناسب خود قدم‌به‌قدم مخاطب را به درون ماجرای یک جنایت پیچیده می‌کشاند و با یک پایان مبتکرانه او را غافلگیر می‌کند.

شبح مرگ بر فراز نیل

شبح مرگ بر فراز نیل

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: نیما حضرتی

انتشارات شرکت کتاب هرمس

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید اولین سوالی که با شنیدن نام کتاب شبح مرگ بر فراز نیل به ذهن مخاطب خطور می‌کند این باشد که آیا واقعاً این کارآگاه پوآرو است که به دنبال کشف رازهای نهفته در پس قتل‌ها و جنایات می‌رود یا برعکس، این حوادث جنایی‌اند که او را دنبال می‌کنند؟

در شروع داستان کتاب، زوج جوانی که برای ماه‌عسل به مصر آمده‌اند روی یک کشتی تفریحی روی رود نیل در حال سفر هستند و کارآگاه پوآرو نیز یکی از مسافران همین کشتی است. در طول سفر دختر و پسر جوان احساس می‌کنند کسی آن‌ها را تحت‌نظر دارد و در ادامه، دختر به قتل می‌رسد. حال این وظیفه‌ی کارآگاه پوآرو است که کشف کند در پس پرده‌ی این واقعه‌ی هولناک چه اتفاقاتی رخ داده است.

این اثر طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارد و گواه این ادعا، ترجمه‌ی آن به بیش از ۱۰۰ زبان زنده دنیا است. 

علاوه‌بر این، داستان این کتاب مورد توجه فیلم‌سازان و اهالی هنر نیز قرار گرفت و اقتباس‌های مختلفی براساس آن انجام شد؛ برای مثال در سال ۲۰۱۹ کنت برانا از روی این کتاب فیلمی با نام مرگ بر روی نیل ساخت که با استقبال مخاطبان مواجه شد و به فروش بیش از ۱۳۷ میلیون دلار رسید.

قتل های الفبایی

قتل های الفبایی

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: محمدعلی ایزدی

انتشارات شرکت کتاب هرمس

اطلاعات بیشتر و خرید

در طول تاریخ قاتلان زنجیره‌ای بسیاری وجود داشته‌اند که قربانیان خود را بر اساس یک ویژگی مشترک انتخاب ‌کرده‌اند، اما آن‌چه کریستی در کتاب قتل‌های الفبایی به آن می‌پردازد یک گونه‌ی ویژه از انتخاب قربانی است: قتل براساس حروف الفبا!

آلیس اشر در شهر آندور، بتی برنارداز از شهربکسیل-ان-هیل و سومین نفر سر کارمیل کلارک از شهر چرچستون سه نفری هستند که در ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای موسوم به قتل‌های الفبایی کشته شده‌اند؛ اما این تنها نکته‌ی عجیب این پرونده نیست؛ چرا که قاتل این قتل‌ها قبل از از ارتکاب هر قتل به پوآرو نامه می‌نویسد و او را از وقوع حادثه آگاه می‌کند!

نویسنده در این کتاب بیش از آن‌که بر پرونده‌های قتل تمرکز کند، به کارکرد ذهن قاتل، چرایی اعمالش و سازوکار ذهن او می‌پردازد، از این‌رو، بسیاری از مخاطبان آثار جنایی و معمایی از جمله دیوید سوشی-هنرپیشه معروف نقش هرکول پوآرو- قتل‌های الفبایی را یکی از بهترین رمان‌های کریستی می‌دانند. 

طلوع در استایلز، اسرار خانه ییلاقی

طلوع در استایلز، اسرار خانه ییلاقی

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: بهرام افراسیابی

انتشارات مهرفام

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر یافتن نقطه‌ی ورود هرکول پوآرو به داستان‌های آگاتا کریستی و مسیر تکامل شخصیت او برایتان جذاب است، خواندن طلوع در استایلز، اسرار خانه ییلاقی را از دست ندهید. این کتاب شامل دو داستان است که اولین و آخرین اثر آگاتا کریستی به‌شمار می‌روند.

در این کتاب با دو شخصیت متفاوت از پوآرو همراه می‌شویم. در بخش اول (طلوع در استایلز)، پوآرو یک بازرس بلژیکی است که در خلال جنگ‌جهانی اول به کشور انگلستان مهاجرت کرده و در یکی از املاک متعلق به خانم‌اینگلتورپ، صاحب عمارت استایلز، مستقر شده است. با قتل خانم اینگلتورپ، نخستین تحقیقات جنایی پوآرو در این کشور آغاز می‌شود.

طلوع در استایلز ماجرای اولین پرونده‌ی پوآرو پس از مهاجرت است و مخاطب در آن با کارآگاهی دقیق و پرانرژی، اما کم‌تجربه آشنا می‌شود، اما بخش دوم کتاب (اسرار خانه ییلاقی) ما را با کارآگاهی مسن و پخته روبه‌رو می‌کند که پس از سال‌ها به نقطه‌ی شروع مسیر خود بازگشته است و این‌بار باید پرونده‌ای به‌مراتب پیچیده‌تر را در همان خانه‌ی ییلاقی حل کند.

اخبار جنایات همیشه پس از وقوع به گوش ما می‌رسد، اما آن‌چه این رمان کریستی را از دیگر داستان‌های جنایی متمایز می‌کند این است که در آن قاتل جزئیات قتل را پیش از وقوع منتشر ساخته است.

اعلام یک قتل

اعلام یک قتل

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: محمدعلی ایزدی

انتشارات شرکت کتاب هرمس

اطلاعات بیشتر و خرید

اخبار جنایات همیشه پس از وقوع به گوش ما می‌رسد، اما آن‌چه این رمان کریستی را از دیگر داستان‌های جنایی متمایز می‌کند این است که در آن قاتل جزئیات قتل را پیش از وقوع منتشر ساخته است.
«روز جمعه، بیست‌ونهم اکتبر، ساعت شش‌ونیم بعدازظهر، در محل لیتل پلاکس، یک قتل انجام خواهد گرفت». این جمله همان‌چیزی است که قاتل مرموز این داستان در بخش آگهی‌های یک روزنامه محلی منتشر کرده است، اما ساکنین روستا در بهترین حالت آن را تبلیغی خلاقانه برای یک نمایش هنری می‌دانند. آن‌ها در زمان مقرر در محل اعلام‌شده حاضر می‌شوند تا به خیال خود، شاهد یک نمایش تئاتر سرگرم‌کننده باشند، اما برخلاف تصور مردم ساده‌‌ی دهکده‌ی چی‌پینگ کلگ‌هورن، این آگهی نه‌تنها مربوط به نمایش تئاتر نیست، بلکه جنایتی هولناک در پس آن نهفته که دهکده را در شوکی بزرگ فرو می‌برد.
این کتاب که از مجموعه‌ داستان‌های خانم مارپل آگاتا است، با شروع جذاب و روایت پرکشش خود به‌خوبی مخاطب را با خود همراه می‌کند.

قطار ساعت ۴:۵۰ از پدینگتون

قطار ساعت ۴:۵۰ از پدینگتون

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: محمدعلی ایزدی

انتشارات شرکت کتاب هرمس

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر شاهد وقوع یک جنایت باشید، اولین کاری که می‌کنید چیست؟ در حالی که به پاسخ این سؤال فکر می‌کنید این شرایط را نیز در نظر بگیرید که شاهد وقوع یک جنایت بوده‌اید و دوست نزدیکتان یک کارآگاه خبره است؛ در این حالت انتخاب شما چیست؟

پاسخ احتمالی شما همان کاری است که خانم مک‌گیلکادی، دوست صمیمی دوشیزه مارپل، در مواجهه با قتل زنی جوان در قطار انجام می‌دهد. او ماجرا را برای خانم مارپل تعریف کرده و با پیگیری‌های او و کمک زنی به نام لوسی آیلس‌بارو موفق می‌شوند قاتل را بیابند.

آگاتا در این کتاب نیز مانند سایر آثارش یک داستان معمایی و جنایی بی‌نقص را روایت می‌کند. او با قرار دادن جزئیات متعدد، اتفاقات این داستان را مانند پازل در کنار هم قرار داده و یک ماجرای نفس‌گیر و مرموز خلق کرده است که مخاطب را تا پایان با خود همراه می‌کند.

پنج خوک کوچک

پنج خوک کوچک

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: محمدعلی ایزدی

انتشارات شرکت کتاب هرمس

اطلاعات بیشتر و خرید

در مورد جنایت‌های سربه‌مهر عموماً گذر زمان با حذف سرنخ‌ها به قاتل کمک می‌کند تا از مجازات بگریزد؛ مگر در مواردی که پای کارآگاه باهوشی چون هرکول پوآرو درمیان باشد. 

16 سال پس از محکومیت کارولین کرالس به جرم قتل همسرش، دخترش کارلا با هرکول پوآرو ملاقات می‌کند. در این جلسه، کارلا ادعا می‌کند که مادرش بی‌گناه است اما او نگران است که اگر این موضوع را فاش کند و حقیقت این قتل مشخص نشود، نامزدش او را ترک کند. پوآرو درخواست کمک به کارلا را می‌پذیرد و تحقیق در مورد این پرونده را آغاز می‌کند. او به‌سرعت درمی‌یابد که در روز قتل، پنج نفر دیگر نیز در خانه کرالس حضور داشته‌اند که او آن‌ها را «پنج خوک کوچک» می‌نامد.

این کتاب با استقبال خوبی از سوی منتقدان و مخاطبان مواجه شد و منتقدان آن را با جملاتی چون «مهارت بی‌نظیر نویسنده»، «یک مسئله‌ی جذاب برای خواننده‌ی خلاق»، «یک کتاب کاملاً زیبا و غنی» و «به احتمال زیاد بهترین کتاب نویسنده» توصیف کردند. علاوه‌بر این، از روی این کتاب در سال ۱۹۶۰ نمایشنامه‌ای نوشته شد که نگاه‌ها را به خود جلب کرد و در سال ۱۹۹۴، رادیو بی‌بی‌سی نیز اقتباسی از این اثر انجام داد که در آن، جان موفات نقش کارآگاه پوآرو را به عهده داشت.

شرارتی زیر آفتاب

شرارتی زیر آفتاب

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: مجتبی عبدالله نژاد

انتشارات شرکت کتاب هرمس

اطلاعات بیشتر و خرید

«زیر هر آفتاب شرارتی پنهان است». این جمله را می‌توان یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین دیدگاه‌های کریستی درمورد قتل و جنایت دانست. 

این کتاب -که با نام شیطان زیر آفتاب نیز شناخته می‌شود- قصه‌ی زنی زیبا و اغواگر به‌نام آرلنا استوارت را روایت می‌کند. او که در گذشته هنرپیشه بوده است، برای گذراندن تعطیلات، همراه همسرش، کنت مارشال، به هتلی در یک جزیره‌ آمده است؛ همان محلی که کارآگاه پوآرو نیز برای تفریح در آن‌جا اقامت دارد.

 داستان با کشف جسد آرلنا در ساحل شروع می‌شود و در ادامه، پوآرو با بازجویی از مهمانان هتل درمی‌باید چندین نفر از آن‌ها به‌وضوح انگیزه‌ی لازم برای کشتن آرلنا را داشته‌اند.

در این داستان، پوآرو با نگاه تیزبین و دانش عمیقی که از ذات انسانی دارد، از یکی از پیچیده‌ترین رازهای دوران فعالیت حرفه‌ای خود پرده بر داشته و همین موضوع، این اثر را به یکی از خواندنی‌ترین آثار کریستی تبدیل کرده است.

ترتیب خواندن کتاب‌های آگاتا کریستی

ترتیب خواندن آثار یک نویسنده، به‌ویژه اگر مانند آگاتا کریستی آثار متعددی نیز داشته باشد، یکی از چالش‌هایی است که اکثر دوست‌داران مطالعه با آن مواجه بوده‌اند. در این میان برخی ترجیح می‌دهند به پختگی قلم نویسنده اعتماد کنند و آثار او را براساس سال انتشار بخوانند. اگر شما نیز جزء این دسته هستید، کتاب‌هایی که پیش از این معرفی شدند را به ترتیب زیر بخوانید:

  1. ماجرای اسرارآمیز در استایلز (۱۹۲۰)
  2. قتل راجر آکروید (۱۹۲۶)
  3. قتل در قطار سریع‌السیر شرق (۱۹۳۴)
  4. قتل به ترتیب الفبا (۱۹۳۶)
  5. مرگ بر روی نیل (۱۹۳۷)
  6. و آن‌گاه هیچ‌کس نماند (۱۹۳۹)
  7. شیطان زیر آفتاب (۱۹۴۱)
  8. پنج خوک کوچک (۱۹۴۲)
  9. اعلام یک قتل (۱۹۵۰)
  10. قطار ساعت ۴:۵۰ از پدینگتون (۱۹۵۷)

اما اگر برای انتخاب کتاب‎ها با وسواس بیشتری تصمیم می‌گیرید و از غافلگیر شدن لذت  می‌برید، پیشنهاد ما مطالعه‌ی کتاب‌های معرفی‌شده به این ترتیب است:

  1. و آن‌گاه هیچ‌کس نماند
  2. قتل در قطار سریع‌السیر شرق
  3. قتل راجر آکروید
  4. مرگ بر روی نیل
  5. قتل به ترتیب الفبا
  6. شیطان زیر آفتاب
  7. پنج خوک کوچک 
  8. ماجرای اسرارآمیز در استایلز
  9. قطار ساعت ۴:۵۰ از پدینگتون
  10. اعلام یک قتل
2,143 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه ارغوان


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه