لوگو طاقچه
تصویر جلد کتاب‌هایی که تا قبل از سی سالگی باید بخوانید

کتاب‌هایی که قبل از ۳۰ سالگی باید خواند

دهه‌ی منتهی به ۳۰ سالگی مقطعی از زندگی انسان است که تقریبا تمام زندگی فرد را تحت شعاع خود قرار می‌دهد. کیفیت زندگی انسان تماما تحت‌تاثیر دریافت‌هایی است که از جهان پیرامونش به‌دست می‌آورد و نقش کتاب‌ها در این میان پررنگ‌تر از همیشه است. 

در این یادداشت از وبلاگ طاقچه به سراغ کتاب‌هایی رفته‌ایم که زندگی افراد بین بیست تا سی‌سالگی را دگرگون می‌کنند، جهان‌بینی مخاطبان را به‌کلی تغییر می‌دهند و پایه‌گذار نگرشی جدید در زندگی آنها می‌شوند. بعضی از این کتاب‌ها در مقاله‌ای مفصل که ایندیپندنت در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد، معرفی شدند که هر کسی باید پیش از ۳۰ سالگی بخواند. 

تاملات

تاملات

نویسنده: مارکوس اورلیوس

مترجم: عرفان ثابتی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب تاملات از مارکوس اورلیوس اثری است با 1800 سال قدمت و نویسنده‌ی آن نه‌تنها فیلسوفی شناخته شده در ابتدای قرون وسطی بود، بلکه بر تخت سلطنت امپراطوری روم تکیه می‌زد و فرمانروایی می‌کرد! 

اورلیوس یک پادشاه معمولی نبود، چرا که تاریخ از او به‌عنوان یکی از پنج پادشاه خوب دودمان نروایی یاد کرده است. در نوجوانی به فلسفه‌ی سقراط علاقه‌مند شد و بدون آنکه چشمداشتی به حکومت داشته باشد، ولیعهد عموی خود شد. جالب‌تر این است که امپراطور اورلیوس در هنگام نوشتن این مجموعه از تفکرات شرقی و معنویات خود هیچ قصدی برای منتشر کردن آن نداشت و این مجموعه پس از مرگ او در سال 180 میلادی منتشر شد. 

اگرچه این اثر از نظر نثر احتیاج به ترجمه‌ی دوباره داشت تا برای مخاطب امروزی قابل‌فهم باشد، اما مغز کلام و مفاهیم اورلیوس پس از گذشت ۱۸۰۰ سال همچنان زنده و پویا است و می‌تواند با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کند. در حقیقت چیزی که از تاملات اثری ژرف و جاودان ساخته، خِرد شرقی و باستانی آن است که زندگی مخاطب را برای همیشه دگرگون می‌کند.

چند سالی است که در تمام جهان فلسفه‌ی رواقی‌گری و جهان‌بینی رواقی دوباره سر از خاک برآورده و مخاطبان و پیروان خود را پیدا کرده است. این کتاب یک اثر شایان توجه و بسیار عمیق است که علاقه‌مندان به فلسفه‌ی رواقی را به‌خوبی با خود همراه می‌کند و آموزه‌های باستانی خود را به رواقیون پست‌مدرن منتقل می‌کند. 

جنایت و مکافات

جنایت و مکافات

نویسنده: فئودور داستایفسکی

مترجم: اصغر رستگار

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

شاهکار جنایت و مکافات اثر نامیرای فئودور داستایفسکی است که گذشتن یک قرن و سی‌و‌پنج سال از نوشته شدنش هم نتوانسته به ارزش ادبی، شهرت و محبوبیتش در میان کتاب‌خوان‌های سراسر دنیا خدشه‌ای وارد کند. 

این اثر اولین‌بار در گاهنامه‌ی The Russian Messenger به‌ شکل یک داستان سریالی منتشر شد. انتشار این داستان باعث رونق گرفتن این نشریه شد و مردم بسیاری در روسیه روی خوشی به این نشریه نشان دادند. 

این رمان درون‌مایه‌های پیچیده‌ای مثل اخلاق، عدالت و شرایط را در دل خود گنجانده و این اثر پیشگامانه که دهه‌ها از زمانه‌ی خود جلوتر بود مخاطبش را به سفری ژرف در قلب سیاهی‌ها و ذهن مردی به نام راسکولنیکوف می‌برد. راسکولنیکف پیرزنی را به قتل می‌رساند و ذهن آشفته‌اش دچار افکار مالیخولیایی شده و در حال گریختن از دست مامور پلیسی است که به او شک دارد.

رمان بعد از این که منتشر شد، اثری غیرقابل‌انکار بر جهان ادبیات، فلسفه و روانشناسی گذاشت. شخصیت‌های پیچیده و موشکافی و تجزیه‌و‌تحلیل روانکاوانه در چندراهی‌های اخلاقی در قالب داستانی منطقی، پیچیده، باورپذیر و درگیرکننده نویسندگان بسیاری در دنیا را تحت‌تاثیر خود قرار داد. 

سارتر، کامو، کافکا از جمله نویسندگانی بودند که دهه‌ها بعد از داستان‌های پیچیده و فلسفی داستایوفسکی دست به خلق داستان‌هایی با نگاه به فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم زدند. به‌علاوه‌ی فردریش نیچه (فیلسوف آلمانی) و زیگموند فروید (روانکاو اتریشی) که احترام و علاقه‌ای بی‌حد به آثار داستایفسکی داشتند. 

بخشی از کتاب صوتی جنایت و مکافات را بشنوید.

جنایت و مکافات فئودور داستایفسکی

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آناکارنینا

آناکارنینا

نویسنده: لئو تولستوی

مترجم: مهدی کریمی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

آنا کارنینا زنی زیبا است و با همسر قدرتمند و دولتمردش زندگی راحتی دارد. داستان از جایی شروع می‌شود که آنا دل به افسری جوان، خوش‌چهره و جذاب می‌بندد، او پی می‌برد که همیشه عشق را در زندگی‌اش کم داشته و حالا می‌خواهد دست در دست عشق خوشبختی را احساس کند. این در حالی است که جامعه و اطرافیان آنا زهر ارزش‌های نادیده‌گرفته‌شده‌شان را به او می‌ریزند و ماجراهای بعدی را پدید می‌آورند. 

این رمان در زمانه‌ای نوشته شد که دغدغه‌های زنان ارزشمند شمرده نمی‌شد و آنا کارنینا تبدیل به شخصیتی شد که کشمکش میان احساس و تعهد در زنان را تجربه کرد و هزینه‌ی تخطی از ارزش‌های مردسالارانه را پرداخت کرد. 

این رمان درون‌مایه‌های عشق، بی‌وفایی و انتظارات جامعه در قرن نوزدهم روسیه را به خوبی می‌شکافد و می‌تواند برداشتی از زندگی زنان بسیاری باشد که بار ارزش‌های جوامع مردسالار مثل روسیه در ۱۸۷۷ را به‌دوش کشیده‌اند. 

نباید نادیده گرفت که لئو تولستوی این رمان جاودانه‌ را بر اساس یک رویداد واقعی نوشت. در حقیقت تولستوی شاهد خودکشی یک زن بود که خودش را جلوی قطار در حال حرکت پرت کرد و ایده‌ی خلق رمانی با محوریت احساسات انسانی و درگیری در روابط به ذهنش رسید. 

بخشی از کتاب صوتی آنا کارنینا (مجموعه دو جلدی) را بشنوید.

آنا کارنینا (مجموعه دو جلدی) لئو تولستوی

گوینده: علی عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شازده کوچولو

شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری

مترجم: مریم صبوری

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

شازده کوچولو اثری پراحساس و سحرکننده است که این قدرت جادویی و استثنایی را دارد تا هرگز از یاد خوانندگانش نرود. جالب این است که این اثر جان‌دار و سرشار از عاطفه وقتی خلق شد که نویسنده‌ی آن دوران تبعید خود در آمریکا را می‌گذراند!

یکی از تعجب‌آورترین حقایق درمورد این اثر این است که در بحبوحه‌ی جنگ‌جهانی دوم از تخیلات یک خلبان ارتش فرانسه پا به جهان ما گذاشت! در این زمان بود که ارتش فرانسه شکست سختی از آلمان نازی خورده بود و پافشاری آنتوان دو سنت اگزوپری برای ترغیب دولت فرانسه برای جنگیدن و مقاومت باعث شد که آنتوان از ارتش اخراج و تبعید شود. 

بنابراین بیراه نیست که شازده کوچولو را بخشی کودکانه از خود نویسنده بدانیم که در حال کشف جهانی جدید است؛ همان جهانی که آدم‌بزرگ‌ها آن را بیش از حد جدی می‌گیرند و در آن جنگ‌های خونبار به‌راه می‌اندازند. شازده با گل سرخ محبوب و دوست دانایش روباه در جهان پرسه می‌زند، فلسفه می‌بافد و جهان و زندگی را از نو کشف می‌کند. 

مطمئنا وقتی نویسنده این کتاب را می‌نوشت، نمی‌دانست در حال خلق کردن مشهورترین اثر داستانی کودکان است! همانطور که خودش را تصویرساز یا آرتیست قابلی هم به‌حساب نمی‌آورد. این در حالی است که تمام تصویرسازی‌های ماندگار این کتاب که با تکنیک آبرنگ خلق شده‌اند، کار خود اگزوپری است!

تمام این نکات درمورد این اثر و خالقش این را به مخاطب بین بیست تا سی‌ساله‌اش می‌آموزد که تمام وقایع وحشتناک جهان واقعی، شکست‌ها، بدبیاری‌ها و دوری از وطن‌ها می‌توانند راهی باشند که به کشف دنیایی جدید و ساختن چیزی هنرمندانه، خیال‌انگیز و زیبا ختم شوند و البته قلب آدمیزاد این راه را به‌خوبی می‌شناسد! 

بخشی از کتاب صوتی شازده کوچولو را بشنوید.

شازده کوچولو آنتوان دوسنت اگزوپری

گوینده: جمعی از گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

قدرت اسطوره

قدرت اسطوره

نویسنده: جوزف کمبل

مترجم: عباس مخبر

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب قدرت اسطوره یک مصاحبه‌ی تمام عیار و باشکوه است که هر لحظه دری تازه را برای مخاطب باز می‌کند؛ از فلسفه و هنر گرفته تا ادیان و داستان‌های علمی تخیلی! 

جوزف کمبل کسی بود که اسطوره‌ها را به‌شکلی عمیق درک کرد و آنها را به جهان ما انسان‌های امروزی آورد. البته درمورد اسطوره‌ها کتابهای بسیاری وجود دارد و شایان توجه است که این کتاب لزوما از اسطوره‌ها و افسانه‌ها صحبت نمی‌کند! این کتاب یک گفتگو بین بیل مایرز روزنامه‌نگار آمریکایی و جوزف کمبل اسطوره‌شناس مشهور است که ابتدا به شکل یک مستد بسیار جذاب در آمریکا پخش شد و بعد به شکل کتاب در دسترس مخاطبان قرار گرفت. 

سیذارتا

سیذارتا

نویسنده: هرمان هسه

مترجم: امیر فریدون گرگانی

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

سیذارتا داستانی است که سفر فردیت‌یافتگی و پیدا کردن معنا در زندگی انسان را به‌شکلی از یاد نرفتنی به‌تصویر می‌کشد. سیذارتا یک برهمن هندی است که می‌فهمد هیچ چیز خوشحالش نمی‌کند. او دقیقا نمی‌داند چه می‌خواهد، اما می‌داند که دیگر چه چیزهایی را نمی‌خواهد. بنابراین دست از تمام داشته‌هایش می‌شوید و راهی سفری دور و دراز می‌شود تا تبدیل به فردی شود که روحش از او طلب می‌کند. 

شخصیت او در ابتدا ممکن است که برای مخاطب امروزی کمی دور از ذهن و ناآشنا جلوه کند، اما داستان به نحوی پیش می‌رود که خرد جمعی ما انسان‌ها با آن آشنایی کامل دارد! معجزه‌ای که هرمان هسه نویسنده‌ی آلمانی سوئیسی خلق کرده تا بتواند سازوکار دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را به شکل یک داستان تاثیرگذار شرقی توضیح دهد. 

داستان این کتاب یک داستان معناگرا است که انسان امروزی را مجبور می‌کند برای دقایقی از روز دست از منطق و عقلانیتش بردارد و آنچه نادیدنی است را با قلبش درک و لمس کند. 

بخشی از کتاب صوتی سیذارتا را بشنوید.

سیذارتا هرمان هسه

گوینده: پیمان قریب پناه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مرد مرد

مرد مرد

نویسنده: رابرت بلای

مترجم: فریدون معتمدی

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

رابرت بلای در کتاب مرد مرد یک داستان کهن اروپایی به نام آیرون جان یا جان آهنین را بازنویسی کرده. او اولین‌بار این داستان را در میان داستان‌های برادران گریم خوانده بود و به کنه معنای آن در زندگی مردان پی برده بود. به همین علت تصمیم گرفت تا این داستان را از نو خلق کند و سر و شکلی منسجم‌تر به آن ببخشد. 

داستان این کتاب داستان عبور مردی است که باید به کمک یک مربی وحشی و تقریبا دیوانه‌اش از هشت مرحله‌ی مرگبار عبور کند تا بتواند به یک مرد واقعی تبدیل شود. نویسنده جهانی حیرت‌انگیز و ناشناخته را پیش روی مخاطبان ترسیم می‌کند که زنده بیرون آمدن از آنها فقط از انسان‌های واقعی برمی‌آید که حقیقتا آبدیده شده‌اند! 

البته که این داستان قرار نیست تمام اقشار جامعه را راضی کند! مخاطب خاص این کتاب مردانی هستند که احساس می‌کنند با درون مردانه‌ی خود در تماس نیستند و البته زنانی که تمایل دارند از منطق بدوی دنیای مردان سر در بیاورند و آن را بشناسند! 

این کتاب اثر رابرت بلای به خوبی سفر قهرمان را نمایش می‌دهد و داستان‌نویس‌های جوان هم می‌توانند از آن درس‌های مهم و عمیقی بگیرند. 

قوی سیاه

قوی سیاه

نویسنده: نسیم نیکولاس طالب

مترجم: محمد ابراهیم محجوب

انتشارات آریانا قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

قوی سیاه کتابی است در ستایش ریسک‌پذیری که در سال 2007 یعنی در بحبوحه‌ی بحران اقتصادی جهانی منتشر شد. نسیم نیکلاس طالب کسی است که توانست در آن بحران و رکود اقتصادی با انتشار کتابش در اولین نوبت چاپ چهارمیلیون و هفتصد دلار ارزش خلق کند. 

او در این کتاب از داستان‌های واقعی رخ داده در سراسر دنیا استفاده کرده تا مفهومی به نام ریسک‌پذیری را جا بیاندازد. این داستان‌ها ارتباطی به دنیای ادبیات ندارند. برای مثال او از ماجرای پیدا شدن یک قوی سیاه در استرالیا این نتیجه را می‌گیرد که همیشه یک درصد احتمال وجود دارد که ما احتمالش را نمی‌دهیم و شاید دلیل بسیاری از تصمیمات نادرست اقتصادی‌مان همین باشد. 

بخشی از کتاب صوتی قوی سیاه را بشنوید.

قوی سیاه نسیم نیکولاس طالب

گوینده: مازیار ملکی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

معجزه توجه‌آگاهی

معجزه توجه‌آگاهی

نویسنده: تیک نات هان

مترجم: پیوند جلالی

نشر کرگدن

اطلاعات بیشتر و خرید

تیک نات هان مربی مدرسه‌ی بودایی در ویتنام بود و این کتاب از نامه‌ی او به مدیر مدرسه برای برنامه‌ریزی اصولی و طرح درس برای دانش‌آموزان مدرسه گرفته شده. در این کتاب از ضرورت نظم برای توجه و آگاهی روزانه صحبت شده و به‌شکلی ساده و قابل‌فهم این موضوع بیان شده است. 

این اثر کتابی است که برای افزایش آرامش و در لحظه زندگی کردن نوشته شده و این تکنیک‌ها در مدرسه‌های تخصصی تای ویتنام تدریس می‌شوند. بنابراین هم برای افراد مبتدی که به‌دنبال ایجاد آرامش هستند و هم برای افرادی که مدیتیشن و تمرین‌های ذهن‌آگاهی را می‌شناسند، مفید خواهد بود. 

جین ایر

جین ایر

نویسنده: شارلوت برونته

مترجم: محمدتقی بهرامی حرّان

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

جین ایر شاهکار قرن نوزدهمی انگلیسی و اثری از شارلوت برونته است. این داستان یکی از بهترین داستان‌های نوشته شده در دنیای ادبیات کلاسیک به‌حساب می‌آید. داستان این رمان علاوه‌بر زنانه بودن، خیال‌انگیز، پیشرو و جلوتر از زمانه‌ی خودش است. 

شخصیت اصلی این رمان دختری جوان به نام جین است که در کودکی والدینش را از دست داده و در جوانی سعی می‌کند استقلال خود را به‌دست بیاورد. استقلال یک زن برای جامعه‌ی ویکتوریایی یک گستاخی تمام عیار به‌شمار می‌رفت. از سوی دیگر او عاشق مردی متمول و نجیب‌زاده به نام آقای راچستر می‌شود که با توجه به طبقه‌ی اجتماعی جین و قوانین اشراف‌زادگان این ازدواج نمی‌تواند سرانجامی داشته باشد و این موضوع ماجراهای بعدی این کتاب را پدید می‌آورد.

بخشی از کتاب صوتی جین ایر را بشنوید.

جین ایر شارلوت برونته

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هرگز رهایم مکن

هرگز رهایم مکن

نویسنده: کازوئو ایشی گورو

مترجم: صبا کاظمی (آسو)

انتشارات شانی

اطلاعات بیشتر و خرید

هرگز رهایم مکن یک داستان جذاب و درگیرکننده از نویسنده‌ای ژاپنی است که شهرتی جهانی دارد و البته وقایع آن به هیچ‌وجه برای مخاطب قابل‌پیش‌بینی نیست. داستان در اواخر قرن نوزده و اوایل بیست در یک مدرسه‌ی مرموز می‌گذرد و پرستار زنی به نام کتی آن را روایت می‌کند. این مدرسه هیچ شباهتی به مدارس معمولی ندارد و دانش‌آموزان آن محکوم به سرنوشتی رازآلود هستند. سه دانش‌آموز که رابطه‌ای عجیب و عاشقانه با هم دارند، می‌توانند سر از این راز مهروموم دربیاورند و درک کنند که به چه علت در این مدرسه حضور دارند.

داستان این کتاب یک داستان نمادین، پیچیده و پرمعناست که نه‌تنها مخاطب را تا انتها با خود همراه نگه می‌دارد، بلکه او را وادار می‌کند تا به زندگی از زوایای دیگری نگاه کند و به دلیل حضورش در این جهان فکر کند. 

بخشی از کتاب صوتی هرگز رهایم مکن را بشنوید.

هرگز رهایم مکن کازوئو ایشی گورو

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
1,168 بازدید
برچسب ها

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه