لوگو طاقچه
تصویرجلد بهترین کتاب‌های فن بیان

معرفی بهترین کتاب‌های فن بیان

44,196 بازدید

هر وقت اسم فنِ بیان را می‌‌شنویم ناخواسته یاد بازیگران، خوانندگان یا سخنرانان قهار می‌‌افتیم اما آیا فن بیان صرفا برای این افراد کاربرد دارد؟ مسلما خیر. تمامی اشخاص زمانی که نیازمند معرفی خود، مهارت و حرفه‌‌ای که در آن مشغول به کار هستند، حتما به فن بیان برخورد خواهند کرد. قدرت و کیفیت فن بیان از این هم فراتر می‌‌رود؛ زمانی که دو نفر برای آشنایی با افکار و مهارت‌‌های همدیگر با هم دیدار می‌‌کنند، این فن بیان است که قدرت جذب یک طرف به طرف دیگر را می‌‌دهد. در زمانه‌‌ای که هر کدام از ما نیازمند بروز مهارت‌‌های خود در زندگی شخصی، اجتماعی و کاری هستیم، دانشِ فن بیان به ما کمک می‌‌کند که سریع‌‌ترین راه را برای بروز این مهارت‌‌ها بپیماییم. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه سراغ معرفی چند کتاب مطرح در زمینه‌‌ی فن بیان خواهیم رفت تا ضمن آشنایی با این کتاب‌‌ها، با فن بیان و ویژگی‌‌های آن بیش‌‌تر آشنا شویم.

آیین سخنرانی

آیین سخنرانی

نویسنده: دیل کارنگی

مترجم: حسین معارف‌وند

انتشارات طلایه

اطلاعات بیشتر و خرید

بعضی‌‌ها گمان می‌‌کنند افرادی که کاریزماتیک هستند و در یک جمع بزرگ خوب سخنرانی می‌‌کنند، به شکل مادرزاد و ذاتی از این مهارت برخوردارند. اما آیا واقعا چنین چیزی درست است؟ دِیل کارنگی در «آیین سخنرانی» چنین موضوعی را رد می‌‌کند و مهارت‌‌های سخنرانی را همگانی می‌‌داند. کارنگی معتقد است که برقراری ارتباط خوب یک عنصر اساسی موفقیت است و دانستن نحوه‌‌ی ارائه یا سخنرانی بخشی جدایی‌‌ناپذیر از آن است. کارنگی یک سخنران خوب در جمع را دارای ده ویژگی می‌‌داند. اساسا او معتقد است که وقتی فرد در یک جمع صحبت می‌‌کند، این موارد برای وی اتفاق می‌‌افتد: صحبت در جمع باعث از بین رفتن ترس‌‌های خود می‌‌شود؛ صدای فرد، راحت و کنترل‌‌شده می‌‌شود و فرد در طول گفتگو لحن بهتری به خود می‌‌گیرد؛ کاریزمای بیش‌‌تری در فرد ایجاد می‌‌شود؛ اعتماد به نفس رشد می‌‌کند؛ صحبت در جمع به توسعه‌‌ی مهارت‌‌های ارتباطی عمومی فرد کمک می‌‌کند؛ وضعیت ذهنی تبدیل به وضعیت عینی می‌‌شود و فرد رؤیای خود را عینیت می‌‌بخشد؛ شبکه‌‌ی ارتباطی فرد با افراد دیگر در جمع وسعت می‌‌یابد؛ کسب‌‌و‌کار و حرفه‌‌ی فرد رونق می‌‌یابد؛ این‌‌گونه صحبت کردن در جمع باعث می‌‌شود که دیگران از فرد الهام بگیرند و در نهایت فرد در مهارت‌‌های بازاریابی خود ارتقا می‌‌یابد.

او در این کتاب تکنیک‌‌های سخنرانی عمومی را برای خواننده‌‌اش فهرست می‌‌کند. کتاب او، کتاب راهنمایی است که با تمرین تکنیک‌‌های درون آن، می‌‌توان از یک فرد معمولی به سخنرانی قهار ارتقا یافت. درست است که تکنیک‌‌هایی که کارنگی در این کتاب آورده است برای حدود ۱۰۰ سال پیش از این است اما این تکنیک‌‌ها با گذشت زمان، همچنان کاربرد دارند. 

کتاب خیلی زود در بازار ایران منتشر گردید. اولین نسخه‌‌ی ترجمه‌‌شده‌‌ی این کتاب به سال‌‌ ۱۳۲۷ شمسی بازمی‌‌گردد که عباسقلی خواجه‌‌نوری آن را ترجمه کرد و توسط انتشارات کتابفروشی زوار روانه‌‌ی بازار شد. در طول دهه‌‌های گذشته، ترجمه‌‌های متعددی از این کتاب منتشر شده است. با این حال، به دلیل روان بودن و خوانا بودن، ترجمه‌‌هایی که محمد محمدی (انتشارت آتیسا) و حسین معارف‌‌وند (انتشارات طلایه) از این کتاب انجام داده‌‌اند، بیش‌‌تر مورد استقبال قرار گرفته است.

بخشی از کتاب صوتی آیین سخنرانی را بشنوید.

آیین سخنرانی دیل کارنگی

گوینده: امین علی‌نیا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ارتباط موثر به زبان آدمیزاد

ارتباط موثر به زبان آدمیزاد

نویسنده: مارتی برونستاین

مترجم: نرگس یزدی

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

حتما برای شما هم پیش آمده وقتی در یک جمع مثلا در محیط کار حاضر هستید، بعضی از افراد به سرعت با لحن و بیانشان در ارتباط‌‌گیری با شما بسیار تأثیرگذار ظاهر می‌‌شوند. عکس این افراد را نیز ملاقات کرده‌‌اید؛ افرادی که در محیط کاری نه آن‌‌قدر با شما ارتباط می‌‌گیرند و نه می‌‌توانند در یک گفتگو بر روی شما تاثیر بگذارند. طبیعتا شما با افرادِ اول راحت هستید. «ارتباط موثر به زبان آدمیزاد» اثر مارتی برونستاین، کتابی راهنما در جهت تبدیل شدن به افراد دسته‌‌ی اول است. برونستاین در این اثر تأکید می‌‌کند که به کار بردن دانش و مهارت در شغل هر کسی، کار آسانی است؛ آن‌‌چیزی که در محیط کاری اغلب دشوار به نظر می‌‌رسد، ارتباط‌‌گیری با دیگران و تاثیرگذاری روی آن‌‌هاست. این کتاب راهنمایی مفید است که به شما این امکان را می‌‌دهد تا تعاملات و ارتباطات خود را در محیط‌‌های مختلف به حداکثر برسانید. تکنیک‌‌هایی همچون درگیر نگه داشتن شنونده در یک فرآیند گفتگو یا آموزش برای تبدیل شدن به یک شنونده‌‌ی بهتر، از جمله مهارت‌‌هایی است که برونستاین در این کتاب روی آن‌‌ها متمرکز شده است.

خصوصیت کتاب‌‌های راهنما، آموزش قدم‌به‌قدم به خواننده برای درک و دریافت بهتر مطالب است. برونستاین در بخشی دیگر از کتاب، تمرین‌‌هایی برای تسلط بر حالات صورت ما و دیگران –به عنوان دو سمت یک فرآیند گفتگویی– می‌‌آورد. این تمرین‌‌ها برای اصلاح مواردی همچون ارتباط منفعل چشم، پرخاشگری، زبان بدن نامناسب و غیره قابل‌استفاده هستند.

بخشی از کتاب صوتی ارتباط موثر؛ به زبان آدمیزاد را بشنوید.

ارتباط موثر؛ به زبان آدمیزاد مارتی برونستاین

گوینده: محسن خدری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

فن بیان

فن بیان

نویسنده: رضا یادگاری

انتشارات هومیس

اطلاعات بیشتر و خرید

قرار است شما در یک جمع سخنرانی کنید. زمانِ سخنرانی چه حسی به شما دست می‌‌دهد؟ آیا ترس و عدم اعتماد‌ به‌ نفس به سراغ شما می‌‌آید؟ متنِ سخنرانی‌‌تان را براساس چه متر و معیاری تنظیم کرده‌‌اید؟ تا به حال شده پس از سخنرانی احساس خجالت به شما دست بدهد؟ و… تمام این حالات و سوالاتی که می‌‌توان در نظر گرفت، موضوع کتاب «فن بیان» اثر احمد حلت و رضا یادگاری است. حلت و یادگاری در این کتاب اصول بنیادین سخنرانی در جمع را به زبانی ساده و به صورت گام‌به‌گام آموزش می‌‌دهند. آن‌‌ها برای غنای هرچه بیش‌‌تر مطالب کتاب، از نمونه سخنرانی‌‌های حلت به عنوان ابزاری کاربردی، مثال می‌‌زنند. بخش‌‌هایی از کتاب به روش‌‌های مختلف تولید و سازمان‌‌دهی متن سخنرانی می‌‌پردازد. در این مورد ویژگی‌‌های سه بخش اصلی سخنرانی یعنی آغاز، میانه و بدنه سخنرانی نیز تشریح می‌‌گردد. نکته‌‌ی جالب درباره‌‌ی کتاب این است که آن‌‌ها برای بهبود حالات ناخوشایند در یک فرآیند سخنرانی یعنی عدم اعتماد به نفس در قبل از سخنرانی، احساس ترس و اضطراب حین سخنرانی و احساس خجالت پس از سخنرانی مطالبی کاربردی ارائه می‌‌دهند.

جادوی بداهه گویی

جادوی بداهه گویی

نویسنده: آندری سدنیف

مترجم: صدف حکیمی زاده

انتشارات آموخته

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی یک فرآیند گفتگو پیش می‌‌آید، به‌‌خصوص زمانی که گفتگو به حالت پرسش و پاسخ صورت پذیرد یکی از جذاب‌‌ترین ابزار گفتگویی خود را نشان می‌‌دهد. بداهه؛ ابزاری جذاب و غافلگیرکننده در یک فرآیند گفتگویی است. وقتی اسم بداهه و عمل بداهه‌‌گویی در نظرمان می‌‌آید، به دلیل ماهیت معنایی آن، گمان می‌‌بریم که بداهه نوعی عمل پیش‌‌بینی‌‌نشده و بدون ساختار و سازمان است ولی آندری سدنیف در کتاب «جادوی بداهه‌‌گویی» این مورد را نادرست می‌‌داند. او برای بداهه‌‌گویی، ساختار و ویژگی‌‌هایی برمی‌‌شمرد که تا حدود بسیار زیادی اکتسابی هستند. کتاب از ساختار گفتار حرف می‌‌زند. سدنیف معتقد است که گفتار بدون ساختار، شنونده نخواهد داشت و بداهه‌‌گویی در این گفتار عملا بی‌‌فایده است.

داستان این کتاب به ما یاد می‌‌دهد که برای بداهه‌‌گویی در یک فرآیند پرسش و پاسخ، از عمل داستانگویی استفاده کنیم. بدین شکل که یک داستانک در پاسخ به سوالی که از ما پرسیده می‌‌شود، تعریف کنیم و نکته‌‌ای که قرار است به عنوان پاسخ به سوال بدهیم را در این بداهه‌‌گویی در داستان ارائه دهیم. او تأکید دارد که نباید تعریف داستانک به مدت بیش از ۲ دقیقه طول بکشد، چون ممکن است بداهه‌‌ی سخنران تأثیر خود را از دست بدهد. پس بیش‌‌ترین هم و غم نویسنده در کتاب زمان‌‌بندی مناسب برای بداهه گفتن، بداهه گفتن در خلال یک داستانک کوتاه و تسلط روی تعریف داستانک است. نویسنده در انتهای کتابش این نکته را گوشزد می‌‌کند که هرچقدر یک سخنران، تجربیات جدیدی را امتحان کند، با افراد جدیدی صحبت کند و کتاب بخواند، بداهه‌‌ی او اثرگذاری بیش‌‌تری خواهد داشت.

بخشی از کتاب صوتی جادوی بداهه‌گویی را بشنوید.

جادوی بداهه‌گویی آندری سدنیف

گوینده: میلاد فتوحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

فن بیان را قورت بده

فن بیان را قورت بده

نویسنده: مجتبی مصطفایی

انتشارات سخنوران

اطلاعات بیشتر و خرید

آیا مبحث فن بیان مبحثی سخت و تخصصی است و کسانی که برای اولین‌بار با چالش مهمی همچون بهبود فن بیان آشنا می‌‌شوند، نمی‌‌توانند آن را راحت بیاموزند؟ کتاب «فن بیان را قورت بده» اثر مجتبی مصطفایی به این سؤال پاسخ منفی داده و آموزش فن بیان را به ساده‌‌ترین شکل ممکن به خواننده ارائه می‌‌دهد. از عنوان کتاب گرفته تا بخشِ تکرارشونده‌‌ی لقمه‌‌ی فن بیان -که در انتهای هر فصل از این کتاب آمده است- جملگی ترفندهای عامی است که نویسنده از آن‌‌ها استفاده کرده است تا با خواننده‌‌ی اثر بیش‌‌تر ارتباط بگیرد. مصطفایی در ابتدای کتاب و در بخش «لطفا این کتاب را فقط نخوانید» حواس خواننده را به این نکته جلب می‌‌کند که این کتاب صرفا خواندنی نیست و باید به‌‌طور مداوم و مکرر تمرین‌‌های درون آن انجام و تکرار شود. اساسا رویکرد کتاب این است که شما به یکباره نمی‌‌توانید سخنران خوبی شوید و باید با تمرین و ممارست به این مهم دست پیدا کنید. اهمیت تمرین و تکرار در این کتاب به‌‌حدی است که نویسنده در انتهای هر فصل، تمرین‌‌هایی را برای بهبود تکنیک‌‌های فن بیان به خواننده ارائه می‌‌دهد و تأکید می‌‌کند که باید این تمرین‌‌ها را بارها و بارها تجربه کرد.

این کتاب از آن دست کتاب‌‌هایی است که می‌‌توان با آن ماه‌‌ها و ماه‌‌ها زندگی کرد و از تمرین‌‌های فن بیانی‌‌اش سود جست.

اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED

اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED

نویسنده: کریس اندرسون

مترجم: غزال پارسا

انتشارات تحول

اطلاعات بیشتر و خرید

ما در روزگاری زندگی می‌‌کنیم که به دلیل پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به ابزارهای گوناگون ارتباطی، شیوه‌‌های سخنرانی‌‌مان نیز تغییر کرده است. یکی از مهم‌‌ترین و اصلی‌‌ترین تغییرات سخنرانی در قرن جدید، سخنرانی‌‌های تد است که به راحتی در بستر اینترنت قابل جستجو و دنبال کردن است. تد، تحولی نوین در فرآیند سخنرانی در قرن جدید ایجاد کرد که «اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED» اثر کریس اندرسون به آن‌‌ها توجه کرده است. اندرسون در این کتاب توضیح می‌‌دهد که بهترین راه برای تاثیرگذاری در دنیای کنونی این است که شما بایستید و حرف بزنید. اهمیت سخنرانی به شیوه‌‌ی ایستاده و گفتاری، تأثیر بیش‌‌تری نسبت به کلام نوشتاری دارد. او نیز بر روی همین اصل توانسته است مخاطبان زیادی را در سال‌‌های گذشته به خود جذب کند. اندرسون در کتابِ تبیینی خودش به نکات کلیدی اصول سخنرانی و فن بیان تد همچون اشتراک‌‌گذاری ایده در سخنرانی‌‌های تد، ایجاد یک خط ارتباطی برای فرآیند گفتگو در این نوع سخنرانی، نوین بودن و ساختارشکنی متونِ سخنرانی‌‌های او، استفاده از تصاویر بصری در این نوع سخنرانی‌‌، استفاده از بستر اینترنت برای جلب توجه بیش‌‌تر شنوندگان در سخنرانی‌‌های او و غیره اشاره می‌‌کند.

این کتاب در سال ۲۰۱۶ میلادی به چاپ رسید و به سرعت در میان خوانندگان، مطرح گشت. کتاب اندرسون در بازار نشر ایران نیز ترجمه‌‌های متعددی به خود دیده است. 

بخشی از کتاب صوتی اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED را بشنوید.

اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED کریس اندرسون

گوینده: میلاد فتوحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

قدرت بیان

قدرت بیان

نویسنده: برایان تریسی

مترجم: سمانه فلاح

انتشارات طاهریان

اطلاعات بیشتر و خرید

فرض کنید که شما اعتماد به نفس دارید؛ از عهده‌‌ی ترس و اضطراب سخنرانی هم برآمده‌‌اید و از روی صحنه آمدن و سخنرانی هم خجالت نمی‌‌کشید. دردسر جدیدی در این موقع سراغ شما می‌‌آید و آن این است که چگونه کلیدی‌‌ترین مطالب را در قالب سخنرانی به شنوندگان ارائه دهید. کتاب «قدرت بیان» برایان تریسی به این موضوع می‌‌پردازد. تریسی در این کتاب آموزش می‌‌دهد که یک سخنران خوب، برای ثانیه به ثانیه‌‌ی سخنرانی‌‌اش برنامه‌‌ریزی می‌‌کند. از دید او یک سخنران خوب، کسی است که در سخنرانی‌‌اش به جای بیان ریز و درشت مطالب، بر روی ایده‌‌ها -بهتر است بگوییم تک ایده‌‌ها- تمرکز می‌‌کند. تریسی پیشنهاد می‌‌دهد که متن سخنرانی را باید بارها و بارها تمرین کرد تا هم بر متن مسلط شد و هم اینکه نکته‌‌های کلیدی متنِ سخنرانی را از آنِ خود کرد. نویسنده‌‌ی کتاب مطرح «قورباغه‌‌ات را قورت بده» توصیه‌‌ی جالبی به سخنرانان می‌‌کند. او در بخشی از کتاب می‌‌گوید که شما باید به مخاطب خود احترام بگذارید و هرگز وقت او را تلف نکنید؛ پس تا می‌‌توانید تمرکزتان را روی ارائه‌‌ی هرچه بهتر و مفیدتر سخنرانی‌‌تان بگذارید.

به دلیل مطرح بودن نام برایان تریسی در حوزه‌‌ی موفقیت و خودیاری، کتاب‌‌های او در بازار به سرعت مورد توجه خوانندگان قرار می‌‌گیرند، به چاپ‌‌های بعدی می‌‌رسند و به زبان‌‌های گوناگون ترجمه می‌‌شوند. این کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ابراز وجود

ابراز وجود

نویسنده: کال لمون

مترجم: حمید حاتمی

انتشارات اردوی سوره

اطلاعات بیشتر و خرید

انسان ذاتا موجودی اجتماعی است. همین گزاره نشان می‌‌دهد که ما تا چه حد نیازمند این هستیم که مانند یک شطرنج‌‌باز در صفحه‌‌ی شطرنج زندگی رفتارهایی از خود بروز دهیم تا بتوانیم به موفقیت دست پیدا کنیم. ما چون اجتماعی هستیم، به تنهایی نمی‌‌توانیم موقعیت‌‌های معمول و غیرمعمول زندگی را ایجاد کنیم. برای چنین موردی، ارتباط با افراد دیگر ما را درون موقعیت‌‌هایی قرار می‌‌دهد که ما بخشی از خودمان را که تا به حال بروز نداده‌‌ایم، بروز می‌‌دهیم. کتاب «ابراز وجود» کال لمون پیرامون همین نکته نوشته شده است. ما چگونه می‌‌توانیم رفتارهایمان را در موقعیت‌‌های پیش‌‌بینی‌‌نشده‌‌ای که دیگران آن‌‌ها را ایجاد کرده‌‌اند، کنترل کرده و در عین حال با بهترین وجه ممکن خود را بروز دهیم؟ احتمالا برای پاسخ به این سؤال نیاز به این داریم که مراحل مورد نظر لمون در این کتاب را طی کنیم.

او در کتاب، ابتدا انواع شخصیت‌‌ها و رفتارهایی که ما ممکن است در موقعیت‌‌های مختلف از زندگی شخصی گرفته تا زندگی کاری، بروز دهیم را مرور می‌‌کند. برای هر کدام از این شخصیت‌‌ها و رفتارهایشان، نکاتی در جهت بهبود روابط ارائه می‌‌کند. نکته‌‌ی کلیدی این است که او از زبان بدن و تمرین مکرر فن بیان برای هرچه بهتر شدن ابراز وجود شخص سخن به میان می‌‌آورد. ساختار کتاب به‌‌گونه‌‌ای است که خواننده به صورت پله‌‌پله و مرحله به مرحله با تیپ‌‌های شخصیتی آشنا می‌‌شود و برای هر کدام از این تیپ‌‌ها، مسائل و پاسخ‌‌هایی پیش روی خود می‌‌بیند که می‌‌تواند او را در بهبود کیفیت برقراری ارتباط در یک محیط جمعی کمک کند.

کلام آخر

آموزش و تسلط به اصول، شیوه و مهارت‌‌های سخنرانی در روزگار کنونی یک ضرورت انکارنشدنی است. در روزگاری که ما انسان‌‌ها با جهانی به نام اینترنت خود را به هم وصل کرده‌‌ایم و هرکسی با یک شبکه‌‌ی اجتماعی به راحتی با دیگری در تماس است، ما بیش از پیش نیاز به این داریم که خود و مهارت‌‌هایمان را در چارچوب سخنوری به دیگران ارائه کنیم. در چنین روزگاری، اگر ما نتوانیم خود را در یک جمع درست معرفی کنیم و مهارت‌‌های خود را درست تبیین کنیم، نه تنها دیده و شنیده نمی‌‌شویم بلکه به مرور زمان از حافظه‌‌ی دیگران پاک خواهیم شد. برای این‌‌که چنین اتفاقی نیفتد بهتر است اصول سخنرانی و فن بیان را یاد بگیریم تا ما هم مسیر موفقیت را طی کنیم. خواندن کتاب‌‌های این حوزه یکی از بهترین بسترهای آموزشی برای ماست. امیدواریم که کتاب‌‌هایی که درباره‌‌ی فن بیان معرفی نمودیم برای علاقه‌‌مندان به این حوزه مفید واقع گردد.

44,197 بازدید
برچسب ها

Avatar

محمدرضا رسولی


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه