لوگو طاقچه
کتاب‌هایی که افراد درونگرا باید بخوانند!

کتاب‌هایی که افراد درونگرا باید بخوانند!

5,127 بازدید

این روزها اغلب آدم‌ها به‌واسطه‌ی کتاب‌، فیلم‌ یا شبکه‌های اجتماعی با دسته‌بندی خلقیات و روحیات همدیگر آشنا شده‌اند. مثلا می‌دانند آدم‌ها یا درون‌گرا هستند یا میانه‌گرا یا برون‌گرا. یا اختلال ای‌دی‌اچ‌دی چیست، یا مثلا می‌دانند درون‌گرابودن به معنی خجالتی‌بودن نیست یا اگر کسی خجالتی باشد ممکن است اضطراب اجتماعی داشته باشد یا حتی آدم‌ها ممکن است طی گذر زمان تغییر کنند. مهم‌تر از دانستن این اطلاعات، دیگر اغلب آدم‌ها می‌دانند که داشتن هرکدام از این ویژگی‌ها یا اختلا‌ل‌ها نه‌تنها بد نیست بلکه نشان از عمق شناخت ما نسبت به پیچیدگی‌های روحی‌روانی‌مان دارد. 

درون‌گرابودن ویژگی گروهی از آدم‌هاست که  احساسات و افکار خود را به درون خود جهت می‌دهند؛ یعنی علاقه‌ای به بروز آن‌ها ندارند. این دسته، از خلوت خود بسیار لذت می‌برند و اگر بخواهند در میان جمع باشند جمع‌های یکی‌دو‌نفره را به چندنفره ترجیح می‌دهند. 

درون‌گراها به همین دلیل شنوندگان فوق‌العاده‌ای هستند؛ اما معمولاً پس از معاشرت طولانی‌مدت انرژی خود را از دست می‌دهند و به قول معروف، باتری اجتماعی‌بودنشان تمام می‌شود. 

اما درون‌گراها خصوصیات دیگری هم دارند و البته تعامل با آن‌ها و همچنین معاشرت آن‌ها با خلق‌وخوهای متمایز با خودشان، راه و روش خاصی دارد که بعضی از کتاب‌ها به آن‌ها پرداخته‌اند. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه به معرفی چند نمونه از کتاب‌هایی که درون‌گراها باید بخوانند می‌پردازیم. 

قدرت سکوت

قدرت سکوت

نویسنده: سوزان کین

مترجم: ناهید سپهرپور

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

می‌خواهید بدانید درون‌گراها در جهانی که قادر نیست از سخن‌گفتن باز‌ایستد، چگونه به قدرت خودشان اتکا می‌کنند؟ کتاب قدرت سکوت را حتما بخوانید. در این دنیا که انگار متعلق به برون‌گراهاست و درون‌گراها باید تظاهر به برون‌گرایی کنند، چه بهتر که درون‌گراها به جای اینکه انرژی خودشان را صرف سروکله‌زدن با دیگران کنند تا درون‌گرایی را درک کنند، بر شکوفاکردن استعداد و توانایی‌هایشان تمرکز کنند. لابد برایتان سخت است بپذیرید که درون‌گراها هم می‌توانند رهبر و مدیر شوند و اتفاقا مدیران موفق‌تری نسبت به برون‌گراها هستند یا از آن جالب‌تر اینکه درون‌گراها سخنرانان ماهری هستند. کتاب قدرت سکوت به قلم سوزان کین و نشر نوین، نشان می‌دهد که چطور مهربانی باعث می‌شود درون‌گراها قدرتمند شوند و چگونه تنهایی به آن‌ها کمک می‌کند روابط اجتماعی سازنده‌تری داشته باشند.

اگر درون‌گرا هستید، کتاب قدرت سکوت شما را از این هراس که باید حتما برون‌گرا باشید تا موفق شوید نجات می‌دهد. دیگر از این خبرها نیست. می‌توانید با خیال راحت زندگی کنید. دیگر قرار نیست برون‌گرایی، ایدئالِ فرهنگی باشد. می‌توانید با خصوصیت درون‌گرایی‌تان عاشق شوید و عاشق بمانید. از آن طرف، اگر برون‌گرا هستید می‌توانید با خواندن این کتاب راه و رسم ارتباط با یک درون‌گرا را کشف کنید. هیچ نگران نباشید. 

نکته‌ی جالب درباره‌ی این کتاب این است که برون‌گراها هم با خواندن آن درک بهتری نسبت به درون‌گراها پیدا می‌کنند و می‌توانند ارتباط بهتری با آن‌ها داشته باشند که درنتیجه برای هردوی آن‌ها مفید است.

بخشی از کتاب صوتی قدرت سکوت را بشنوید.

قدرت سکوت سوزان کین

گوینده: رامونا شاه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

از ذهنت بیرون بیا و زندگی کن

از ذهنت بیرون بیا و زندگی کن

نویسنده: استیون سی هیز

مترجم: مهدی اسکندری

نشر دانژه

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب درباره‌ی حرکت از رنج به‌سوی درآغوش‌کشیدن زندگی است، به‌جای اینکه صبر کنید تا در نبرد با افکار و احساسات درونی‌تان پیروز شوید و آن‌گاه زندگی‌کردن را شروع کنید. موضوع این کتاب زیستن در زمان حال و زندگی‌کردن همراه با گذشته‌ی خود و در کنار خاطرات، ترس‌ها و غم‌ها (و نه زندگی‌کردن در گذشته و یا در خاطرات) است.

این کتاب اثری از استیون سی هیز بر مبنای درمان پذیرش و تعهد، یا به اختصار ACT تألیف شده است. هدف کلی این درمان، رسیدن به انعطاف‌پذیری روانی است به گونه‌ای که نیاز به حذف یا از بین بردن احساسات منفی نباشد.

روش پذیرش و تعهد بر چگونگی کارکرد ذهن انسان، استوار است. این روش نشان می‌دهد بسیاری از ابزارهای ما برای حل مسئله، ممکن است ما را به‌سوی دام‌هایی بکشانند و موجب رنجشمان شوند. 

درواقع، انسان‌ها درگیر بازی قدرتمندی هستند که ذهن آن‌ها برای غلبه بر محیط اطرافشان و تسلط بر آن ترتیب داده است، ولی این بازی اولین آسیب را به خود آنان می‌زند.

بعد از خواندن این کتاب متوجه می‌شوید دردِ روان‌شناختی طبیعی است و همه آن را تجربه می‌کنند. نمی‌توانید از درد روان‌شناختی خود خلاص شوید، اگرچه می‌توانید گام‌هایی را برای جلوگیری از افزایش آن بردارید. درد و رنج دو مرحله‌ی متفاوت از وجود ما هستند. نباید خودتان را با رنج‌تان یکی بدانید. پذیرفتن درد، گامی در جهت رهایی از آن است. می‌توانید از همین حالا شروع کنید که براساس ارزش‌هایتان زندگی کنید، اما برای این کار باید بیاموزید چگونه از ذهن خود بیرون بیایید و وارد زندگی شوید.

در نهایت، روش پذیرش و تعهد، ایجاد تغییری اساسی در دیدگاهتان را از شما می‌خواهد: تغییر شیوه‌ی برخورد با تجربه‌های درونی‌تان. 

پروژه شادی

پروژه شادی

نویسنده: گرچن روبین

مترجم: آرتمیس مسعودی

نشر آموت

اطلاعات بیشتر و خرید

چرا بعضی از آدم‌ها وقتی در تمام ماه‌های سال، صبح‌ها آواز بخوانند خوشحال‌اند، بعضی دیگر وقتی کمدشان را مرتب کنند، عده‌ای وقتی درست‌وحسابی دعوا کنند و عده‌ای دیگر وقتی ارسطو بخوانند و آدم‌های دیگر وقتی بیشتر تفریح کنند؟ 

شادی‌کردن آدم‌ها چرا با هم فرق دارد؟ خب قطعا به این دلیل که روحیات آدم‌ها با هم فرق دارد. هرکسی باید راه شاد بودن خودش را پیدا کند و البته روش خود را با دیگران مقایسه نکند. 

چطور روش شادی خودتان را پیدا کنید؟ کتاب پروژه شادی به شما کمک می‌کند.

«پروژه شادی»، شیوه‌ای برای ایجاد تغییر در زندگی شماست. اولین گام آمادگی است. یعنی زمانی که شما متوجه می‌شوید چه چیز برای شما خوشحالی، رضایت و تعهد به بار می‌آورد و چه چیز برایتان گناه، خشم، کسالت و ندامت به همراه دارد. دومین گام آن است که وقتی متوجه شدید چه اقداماتی واقعا شادی شما را افزایش می‌دهند، برای انجام دادن آن‌ها تصمیم‌های قاطع بگیرید. پس از آن نوبت به بخش جالب پروژه می‌رسد، یعنی به اجرا درآوردن تصمیم‌ها.

راه‌هایی که گرچن روبین در این کتاب برای افزایش شادی پیشنهاد می‌کند از این قرار است:

افزایش انرژی

به‌یادداشتن عشق

بزرگ‌ترکردن هدف‌ها

بازکردن اخم‌ها

جدی‌گرفتن تفریح و سرگرمی

زمانی را به دوستان اختصاص دادن

کمی شادی خریدن

به معنویت اندیشیدن

دنبال‌کردن علایق

توجه‌کردن و هوشیاری ذهن

داشتن روحی قانع

سخت تلاش ‌کردن

بخشی از کتاب صوتی پروژه شادی را بشنوید.

پروژه شادی گرچن روبین

گوینده: فرزانه فائزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آدم بسیار حساس

آدم بسیار حساس

نویسنده: الین ان آرون

مترجم: مینو پرنیانی

آشيان

اطلاعات بیشتر و خرید

در دسته‌بندی آدم‌ها از لحاظ ویژگی‌های روحی و خلقی، گروهی وجود دارد به نام «اچ‌اس‌پی» یعنی بسیار حساس. اگر به شما زیاد گفته‌اند چقدر حساسی، شاید جزو این دسته قرار دارید. 

اچ‌اس‌پی‌ها بسیار همدل‌اند، زود احساساتشان برانگیخته و تحریک می‌شود، بسیار ظریف و دقیق و اغلب درون‌گرا هستند. کتاب آدم بسیار حساس درباره‌ی این دسته از افراد است. این اثر از الین ان آرون سعی می‌کند با آزمون‌های مختلف بسنجد شما تا چه میزان حساس هستید. درنهایت اگر در این دسته‌بندی قرار دارید شناخت شما از این ویژگی روحی و خلقی باعث می‌شود خودتان را بهتر بشناسید و به دیگران هم توضیح بدهید که چه روحیاتی دارید.

‌‫ظرافت جوجه تیغی

‌‫ظرافت جوجه تیغی

نویسنده: موریل باربری

مترجم: مرتضی کلانتریان

انتشارات آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

خانه‌ای اشرافی را تصور کنید که در آن یک خانم سرایدار با دختری نوجوان از اهالی خانه دوست می‌شوند و با هم درباره‌ی مهم‌ترین مسائل فلسفی حرف می‌زنند. داستان ظرافت جوجه تیغی بر همین اساس نوشته شده است.

رنه میشل، راوی نخست رمان، سرایدار ۵۴ساله‌ی خانه و زنی اهل مطالعه و آگاه است و پالوما، راوی دوم داستان و دختری ۱۲ساله، دو شخصیت اصلی این رمان را تشکیل می‌دهند. پالوما افسرده است. او بیشتر از سنش می‌فهمد. به خودکشی فکر می‌کند و حالش از آدم‌های متظاهر و بی‌فکر به هم می‌خورد. رنه عاشق هنر و ادبیات است و شوق زندگی دارد اما پالوما برخلاف سن کمی که دارد از زندگی بیزار است. گویی این دو نفر یک نفر هستند اما در سنین مختلف و درحالی‌که تجربه‌ی زیسته‌شان فرق دارد. تااینکه مردی از ژاپن به ساختمان آن‌ها نقل مکان کرده و آن‌ها را به یک مهمانی دعوت می‌کند. این مهمانی زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد؛ به‌خصوص زندگی رنه را.

ظرافت جوجه تیغی رمانی برای درون‌گراهاست، برای تمام آن‌هایی که فکر می‌کنند روحیات خاص دارند و کسی آن‌ها را درک نمی‌کند. برای آن‌هایی که فکر می‌کنند با بقیه بسیار فرق دارند و نمی‌توانند آدم‌ها را بیشتر از چند دقیقه تحمل کنند. خواندن این اثر از موریل باربری به آن‌ها نشان می‌دهد که تنها نیستند و البته دنیا و بقیه‌ی آدم‌ها آن‌قدر که آن‌ها فکر می‌کنند، افتضاح نیستند.

بخشی از کتاب صوتی ظرافت جوجه تیغی (خلاصه کتاب) را بشنوید.

ظرافت جوجه تیغی (خلاصه کتاب) موریل باربری

گوینده: فرزانه فائزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سوکورو تازاکی بی رنگ و سال های زیارتش

سوکورو تازاکی بی رنگ و سال های زیارتش

نویسنده: هاروکی موراکامی

مترجم: امیرمهدی حقیقت

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

این رمان به قلم هاروکی موراکامی داستان پسری به نام سوکورو تازاکی است که یک روز هر چهار دوست صمیمی‌اش که سال‌ها بود می‌شناختشان، خبر دادند که دیگر نه می‌خواهند او را ببینند، نه با او حرفی بزنند. بی‌اینکه راهی برای آشتی باز بگذارند. برای چنین خبر تندِ ناگواری حتی یک کلمه توضیح هم ندادند. 

گروه دوستی آن‌ها متشکل از سه پسر و دو دختر جوان بود. هر پنج‌تا از خانواده‌هایی بودند حومه‌نشین و بالاتر از طبقه‌ی متوسط. والدینشان از نسل دوره‌ی انفجار جمعیتِ بعد از جنگ جهانی دوم در ژاپن بودند. پدرها همه شغل درست‌وحسابی داشتند. خانواده‌هاشان، دست‌کم در سطح، آرام و باثبات بودند. 

البته جز سوکورو تازاکی، باقیِ آن‌ها اشتراک کوچک و تصادفیِ دیگری هم داشتند: در نام‌خانوادگی هر چهارتای آن‌ها اسم یک «رنگ» بود. نام‌خانوادگی یکی از پسرها آکاماتسو بود به معنی کاجِ قرمز و یکی اُومی به معنی دریای آبی؛ نام‌خانوادگی دخترها هم شیرانه بود به معنای ریشه‌ی سفید و کورونو، مزرعه‌ی سیاه. 

تازاکی تنها نامی بود که اسم هیچ رنگی در خود نداشت و از همان اول کاری کرده بود که سوکورو بفهمی‌نفهمی خودش را تک‌افتاده ببیند؛ یک‌جور بی‌رنگ، یک‌جور خنثی. 

سوکورو تازاکی تنها آدم این گروه بود که هیچ ویژگیِ به‌خصوصی نداشت. نمره‌هاش کمی بالاتر از متوسط بود. به تحصیلات دانشگاهی علاقه‌ی خاصی نداشت، بااین‌حال سر کلاس خوب حواسش را جمع می‌کرد تا بعدش زیاد تمرین و مرور نخواهد. 

اما این دوستان یک روز او را تنها گذاشتند و رفتند. حالا چند سال از آن ماجرای غم‌انگیز و غافل‌گیر‌کننده می‌گذرد و سوکورو می‌خواهد بداند چرا آن‌ها با او این کار را کردند؟

داستان سوکورو داستان تمام درون‌گراهایی است که یک روز احساس طردشدن را چشیدند. احساس دوست‌داشتنی‌نبودن و تنهابودن. اما ماجرای سوکورو کمی خاص‌تر و پیچیده‌تر است. او به جز درون‌گرایی چه داشت که دوستانش این‌طور او را ترک کردند؟

شجاعت مطلوب نبودن

شجاعت مطلوب نبودن

نویسنده: فومیتاکه کوگا

مترجم: آراز بارسقیان

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

لابد بعضی وقت‌ها از خودتان می‌پرسید راز شادزندگی‌کردن ژاپنی‌ها چیست؟ چطور می‌توانند این‌قدر در زندگی موفق، شادکام و پرتلاش باشند؟ 

کتاب شجاعت مطلوب نبودن شما را با راز اصلی زندگی ژاپنی‌ها آشنا می‌کند. این کتاب با بقیه‌ی کتاب‌های خودیاری فرق دارد از این جهت که نویسنده، یافته‌های خودش را به‌صورت نظریه بیان نمی‌کند؛ بلکه ساختار این کتاب در قالب گفت‌وگوی بین یک فیلسوف و یک جوان است. این دو با سوال و جواب‌هایشان در طول کتاب ما را با راز زندگی ژاپنی‌ها و شجاعت مطلوب نبودن آشنا می‌کنند.

نکته‌ی جالب این است که در این کتاب با نظریات آدلر، روان‌شناس مشهور نیز آشنا می‌شویم. آدلر به ما می‌گوید تمام معضلات، معضلاتِ روابط فردی هستند. ولی اگر آدم نداند چطور باید روابط فردی خوبی بسازد، شاید درنهایت سعی کند انتظارات دیگران را برآورده کند و نتواند ارتباطی برقرار کند که عاری از ترسِ آزاردادن دیگران یا آزاردیدن خودش باشد.

شخصیت جوان این کتاب، آدمی است با معضی‌های بسیار و رویارو با واقعیت‌های سخت. برای همین شاید این کتاب برای خواننده‌ی جوان بسیار شگفت‌انگیز باشد؛ چراکه با دیدگاه‌هایی آشنا می‌شود که فیلسوف مطرحشان می‌کند و می‌فهمد دنیایش جای ساده‌ای است و هرکسی می‌تواند از امروز به بعد خوشخبت باشد.

در محاصره احمق ها

در محاصره احمق ها

نویسنده: توماس اریکسون

مترجم: علی‌اکبر عبدالرشیدی

نشر گویا

اطلاعات بیشتر و خرید

‌ممکن است شما درون‌گرا باشید و بخواهید در حوزه‌ی تجارت کار کنید یا اینکه برون‌گرا باشید و بخواهید بر درون‌گراها به روش خودشان تاثیر بگذارید؛ باید چه کار کنید؟ کتاب در محاصره احمق‌ها با چهار الگوی رفتاری به ما یاد می‌دهد چگونه با هر فردی در دنیای تجارت و زندگی ارتباط مؤثر برقرار کنیم. منظور از احمق در این کتاب چه کسی است؟

خود نویسنده هم نمی‌خواهد از این صفت استفاده کند اما منظورش «ورّاج‌های پررو»، «نره‌خرهای دست‌وپاگیر»، «عوضی‌های گستاخ»، «بدقلق‌ها» و «زبان‌نفهم‌های به‌دردنخور» است. آدم‌هایی که کار با آنها غیرممکن است. چرا بعضی‌ها کم‌حرف هستند، چرا بعضی دیگر هرگز از حرف زدن دست نمی‌کشند، چرا بعضی‌ها همیشه حقیقت را می‌گویند درحالی‌که برخی دیگر هرگز؟ چرا بعضی همیشه سر وقت می‌آیند درحالی‌که برخی دیگر به‌ندرت موفق به این کار می‌شوند؟ در محاصره احمق‌ها به شما پاسخ تمام این سوال‌ها را می‌دهد.

این کتاب به قلم توماس اریکسون درباره‌ی روشی است که احتمالاً رایج‌ترین روش مورد استفاده‌ی همگان در دنیا برای توصیف تفاوت‌های موجود در ارتباطات انسانی است. این روش «دیسا» نامیده می‌شود؛ یک واژه‌ی اختصاری برای کلمات برتری‌طلبی، انگیزه‌بخشی، سلطه‌پذیری و توانایی تحلیلی. این چهار اصطلاح، تیپ‌های رفتاری اصلی هستند که مشخص می‌کنند مردم خود را در رابطه با محیط اطراف خود چگونه می‌بینند. هریک از این تیپ‌های رفتاری به یک رنگ نسبت داده شده است: قرمز، زرد، سبز و آبی. 

چهار دسته‌ای که این کتاب طبقه‌بندی می‌کند از این قرار هستند: «وظیفه‌گرا و مسئله‌گرا»، «برون‌گرا و کنش‌گر و اجراکننده»، «درون‌گرا و کنش‌پذیر و خوددار»، «رابطه‌گرا». سلطه‌گر رنگ قرمز، تحلیل‌گر رنگ آبی، الهام‌بخش رنگ زرد و باثبات رنگ سبز دارد.

با خواندن این کتاب متوجه می‌شوید هر آدمی جزو کدام دسته قرار دارد و باید با آن‌ها چطور رفتار کنید و البته خودتان را هم بهتر می‌شناسید.

نکته مهم اینجاست که این‌ دسته‌بندی‌ها همه طیف هستند و صفری و صدی نیستند. هر دسته هم ویژگی‌های مثبت دارد هم منفی. شما فقط باید بدانید از کدام طریق با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

هنر شفاف اندیشی

هنر شفاف اندیشی

نویسنده: پاتریک کینگ

مترجم: میترا میرشکار

انتشارات تمدن علمی

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از عواملی که باعث می‌شود در مواجهه با آدم‌ها منطقی فکر کنید، زود قضاوت نکنید و درگیر احساسات خود یا طرف مقابلتان نشوید شفاف‌اندیشیدن است. شفاف‌اندیشی هنری است که باید به آن مهارت پیدا کنید. اما چگونه؟

شفاف‌اندیشی یعنی استدلال و تصمیم بر اساس شواهد، تجزیه و تحلیل‌های مهم و دنبال‌کردن سرنخ‌ها برای رسیدن به جایی که شما را هدایت می‌کنند نه جایی که می‌خواهید به آن هدایت شوید یا فکر می‌کنید باید به آن سمت بروید. شفاف‌اندیشی بر این نکته تأکید می‌کند که ما باید حقیقت عینی را دنبال کنیم و تحت اثر آنچه در اولین نظر می‌بینیم به بیراهه نرویم. شفاف‌اندیشی، ذره‌بینی است که تمام جزئیات مهم را نشانمان می‌دهد و در عین حال ما را با موضوع طرح‌شده هم‌سو می‌گرداند.

استفاده‌ی مداوم از این هنر، یاری‌مان می‌دهد به درک، بینش و بصیرت بیشتری دست یابیم. هدف اصلی این است که دنیا را آن‌گونه که هست، ببینیم و بتوانیم حقیقت عریان آنچه را می‌بینیم، تشخیص دهیم.

کتاب هنر شفاف‌اندیشی اثر پاتریک کینگ مجموعه‌ای از اصول و تمرینات را در اختیارتان قرار می‌دهد تا صادقانه و منطقی‌تر فکر کنید. مهارتی که در تمام عرصه‌های زندگی‌تان از آن منفعت خواهید برد. به این ترتیب می‌توانید به جای اینکه امیدوار باشید دری به تخته بخورد تا مشکلتان حل شود، راه‌حل تمام مشکلاتِ خود را بیابید.

نخستین جنبه‌ی شفاف‌اندیشی،صداقت فکری و ذهنی است. این حالت رخ می‌دهد که شما با خود و دیگران صادق هستید و نخستین وظیفه‌تان این است که به دنبال حقیقت باشید نه دیگر انگیزه‌ها. این‌گونه یک قدم بزرگ برای برقراری رابطه با دیگران برداشته‌اید.

تفکر، سریع و آهسته

تفکر، سریع و آهسته

نویسنده: دنیل کانمن

مترجم: رضا اردلان

شنیدار نگار نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

خیلی وقت‌ها به ما می‌گویند وقتی می‌خواهیم با کسی ارتباط برقرار کنیم یا در یک جلسه‌ی کاری مهم هستیم «تفکرمان» را در لحظه به کار بیندازیم. برای ما عجیب است که چطور باید تفکرمان را به کار بیندازیم آن هم وقتی که باید زود تصمیم بگیریم و البته جوری هم تصمیم بگیریم که بعد به ما نگویند زود نتیجه گرفته‌ایم؟ کتاب تفکر سریع و آهسته به ما نشان می‌دهد که درون ذهنمان دو سیستم وجود دارد:

سیستم اول عملکردی غریزی دارد و انرژی زیادی مصرف نمی‌کند.

سیستم دوم منطقی‌تر بوده و نیازمند توجه بیشتری از جانب ماست. افکار و رفتارهای ما بسته به اینکه کدام‌یک از این سیستم‌ها تحت کنترل مغزمان هستند، عملکردی متفاوت دارند.

در این کتاب به پرسش‌های زیر پاسخ داده می‌شود:

۱. ذهن چگونه از میانبرها برای بررسی و تحلیل محیط استفاده می‌کند؟

۲. کدام را می‌خرید: «دارویی با ۰.۰۵ درصد احتمال تخریب عضلات» یا «دارویی که از هر ۲۰۰۰ نفر، یک نفر دچار تخریب عضله می‌شود؟»

جالب است بدانید درون ذهن ما دو شخصیت وجود دارد که دقیقاً مثل فیلم‌های اکشن در حال درگیری و کشمکش هستند. این دو شخصیت درواقع دو سیستم متفاوت‌اند که تعاملات این دو سیستم بر رفتارها، تصمیم‌ها و عملکرد ما تأثیر می‌گذارد.

سیستم اول: تحریک‌کننده، خودکار و حسی

سیستم دوم: متفکر، خودآگاه و سنجیده

سیستم اول بخشی از مغز ماست که به‌صورت ناگهانی و مستقیم عمل می‌کند و معمولاً تحت کنترل خودآگاه ما قرار ندارد. وقتی صدایی بسیار بلند و ناگهانی می‌شنوید، چه‌کار می‌کنید؟ احتمالاً ناخودآگاه توجهتان به سمت صدا جلب می‌شود؛ این همان سیستم اول شماست.

سیستم دوم آن بخش از مغز ماست که باعث می‌شود هنگام بر عهده گرفتن مسئولیت، با بررسی شرایط تصمیمات سنجیده‌تری بگیریم. این سیستم با رفتارهای خودآگاه ما در تعامل است؛ رفتارهایی از قبیل «خودکنترلی، تصمیم‌گیری و توجه به اهداف مشخص‌شده!».

این کتاب به ما یاد می‌دهد چطور می‌توانیم از هر دو سیستم ذهنمان در جای خودش استفاده کنیم. البته این کتاب چند نکته‌ی آموزنده‌ی دیگر را هم به ما گوشزد می‌کند که از این قرار هستند:

ذهن به دنبال آسان‌ترین راه‌حل مسئله است!

بسیاری از رفتارهای ما تحت کنترل خودآگاهمان نیست.

ذهن انسان در اغلب مواقع سطحی قضاوت می‌کند.

میانبرهای ذهنی مانع از قضاوت درست می‌شوند.

اشتباهات آماری که به دامش افتاده‌ایم!

چرا نمی‌توانیم در زمان حال زندگی کنیم.

پیام‌های تکراری متقاعدکننده‌تر هستند.

تأثیر شانس بر روی برداشتمان از یک رویداد.

همه چیز را نمی‌توان بر مبنای منطق سنجید.

وقتی احساسات جای تصمیم‌گیری منطقی را می‌گیرد!

همیشه به تصویر ذهنی خود اعتماد نکنید.

بخشی از کتاب صوتی تفکر ، سریع و آهسته را بشنوید.

تفکر ، سریع و آهسته دنیل کانمن

گوینده: مصطفی طالبیان مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
5,127 بازدید
برچسب ها

Avatar

افسانه دهکامه


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه