لوگو طاقچه
معرفی کتاب‌های برای بلوغ نوجوانان

معرفی کتاب برای دوران بلوغ نوجوانان

3,693 بازدید

دوران بلوغ یکی از مراحل رشد است که در طول دوران گذر از کودکی به نوجوانی رخ می‌دهد. دوران بلوغ در دختران و پسران متفاوت است و نشانه‌های متفاوتی هم دارد. در این دوران هم بدن و هم ذهن کودکان دچار تغییراتی می‌شود. تغییراتی که ممکن است برای کودک و همچنین والدینش ناشناخته، اضطراب‌آور و حتی نخواستنی باشد. اما راه فراری از آن نیست. 

خوشبختانه کتاب‌های خوبی وجود دارد که به والدین و نوجوانان کمک می‌کند تا دوران بلوغ را بشناسند. درباره‌ تغییراتی که در انتظارشان است، آگاه باشند و البته بتوانند این دوره را بدون تنش و استرس پشت ‌سر بگذارند. در این یادداشت وبلاگ طاقچه، کتاب‌هایی برای دوران بلوغ نوجوانان معرفی می‌کنیم. اگر نوجوان هستید، می‌توانید این کتاب‌ها را بخوانید و به جوابی برای پرسش‌هایتان دست پیدا کنید. اگر پدر یا مادر هستید، می‌توانید این کتاب‌ها را به فرزندتان هدیه کنید. 

بلوغ به زبان ساده

بلوغ به زبان ساده

نویسنده: ماندانا سلحشور

انتشارات نقش‌و‌نگار

اطلاعات بیشتر و خرید

دوران بلوغ با تغییراتی غافلگیرکننده همراه است. بدنتان چنان سریع تغییر می‌کند که نمی‌دانید چه باید بکنید. از طرف دیگر، ذهنتان نیز به هم می‌ریزد. چیزهایی که قبلا برایتان جالب بود، جذابیتش را از دست می‌دهد و ناگهان، علاقه‌مندی‌های جدیدی پیدا می‌کنید. چه چیزهای دیگری در انتظارتان است؟ تغییر در روابط دوستانه و روابط خانوادگی؟ تغییر در مدرسه؟ هیجانات عاطفی کجای این دوران رخ می‌دهد؟ اگر بدانید که قرار است با چه ماجراهایی روبه‌رو شوید، پذیرش بیشتری خواهید داشت و دوران بلوغ را با آرامش بیشتری پشت سر می‌گذارید.

ماندانا سلحشور در کتاب بلوغ به زبان ساده، تمام آنچه را که نیاز است بدانید، توضیح داده است. این کتاب متن ساده و روانی دارد و خواندنش برای شما که نوجوان هستید، یا فرزند نوجوان دارید، مفید است.

بخشی از کتاب صوتی بلوغ به زبان ساده را بشنوید.

بلوغ به زبان ساده ماندانا سلحشور

گوینده: زهرا صدیق
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟ (۱)

چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟ (۱)

نویسنده: کارا ناترسون

مترجم: مهناز جعفری

انتشارات مهرسا

اطلاعات بیشتر و خرید

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، بدن با نزدیک شدن به دوران بلوغ و آغاز نوجوانی، تغییرات زیادی می‌کند. این تغییرات در دختران به این شکل نمایان می‌شود: بدن شما تغییر می‌کند. موهایی در دست‌وپاهایتان می‌روید. ممکن است سروکله‌ی جوش‌ها نیز پیدا شود. قدتان بلند می‌شود، وزنتان افزایش پیدا می‌کند و به طور کلی بدن حالت کودکانه‌اش را از دست می‌دهد. بسیاری از دختران در همین سن، عادت ماهانه را تجربه می‌کنند و احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند. نیاز به استقلال، تغییرات عاطفی و نیاز به گذراندن زمان‌هایی به تنهایی بخشی از این تغییرات است.

بدنتان همانطور که تغییر می‌کند، نیازهای متفاوتی پیدا می‌کند. حالا مراقبت و نگهداری از بدن، باید متناسب با تغییراتی باشد که در وجودتان رخ داده است. علاوه بر این، مراقبت و نگهداری از بدن می‌تواند به شما آرامش بدهد و کمکتان کند تا با تغییرات ظاهری و روانی کنار بیایید و بتوانید نگرانی‌هایی را که دارید، مدیریت کنید.

کتاب چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟ می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این کتاب به منزله یک کتاب راهنما برای تمام دخترانی است که در آستانه‌ بلوغ هستند. البته تمام مادران و پدران می‌توانند با مطالعه این کتاب برای این تغییرات آماده شوند و به سوالات فرزندشان پاسخ بدهند. 

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

دختران و تنها ماندن در خانه

دختران و تنها ماندن در خانه

نویسنده: دوتی ریمر

مترجم: مریم اسکویی

انتشارات گام

اطلاعات بیشتر و خرید

احساس امنیت و نیاز به امنیت در زندگی، یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها است. با نزدیک شدن به نوجوانی و فرارسیدن دوران بلوغ، کودکان و نوجوانان ناگهان نیاز شدیدی به استقلال نیز پیدا می‌کنند. بسیاری اوقات والدین نگران، نمی‌دانند که چطور می‌توانند میان این دو نیاز (امنیت و استقلال) و راه‌های رسیدن به آن هماهنگی و توازن ایجاد کنند. آن‌ها ممکن است فرزند را از داشتن استقلال منع کنند و یا نیاز به امنیتش را نادیده بگیرند. اما همیشه راه‌حلی وجود دارد. آگاهی از آنچه که قرار است در آینده اتفاق بیفتد به نوجوان و والدین کمک می‌کند تا راه ایجاد توازن را دریابند.

کتاب دختران و تنها ماندن در خانه، کتاب خیلی خوبی برای نوجوانان است. این کتاب دختران را برای پذیرش استقلال و همچنین حفظ امنیتشان آماده می‌کند. با فرارسیدن دوران نوجوانی، مدت زمانی که ممکن است یک نوجوان در خانه تنها بماند، بیشتر می‌شود. علاوه بر این، موقعیت‌هایی که باید خودش به تنهایی مدیریت کند نیز افزایش پیدا می‌کند. خواندان کتاب دختران و تنها ماندن در خانه، به نوجوانان کمک می‌کند تا روش رویارویی با چنین موقعیت‌ها و چالش‌هایی را یاد بگیرند.

بلوغ کتابی راهنما، برای دختران

بلوغ کتابی راهنما، برای دختران

نویسنده: داویدا هارتمن

مترجم: شیدا معنوی

انتشارات نامه مهر

اطلاعات بیشتر و خرید

دوران بلوغ همراه با سوالات بسیاری آغاز می‌شود. فرقی نمی‌کند کودک باشید یا پدر و مادر. حتما سوالاتی برایتان به وجود می‌آید که به پاسخش نیاز دارید. پاسخی واضح، شفاف، دقیق و کامل. بسیاری اوقات پدران و مادران درست نمی‌دانند که چطور باید پاسخ سوالات فرزندانشان را بدهند. در چنین شرایطی می‌توان کودکان و نوجوانان را به سمت کتاب‌ها راهنمایی کرد. 

کتاب بلوغ کتابی راهنما، برای دختران، از آن دست کتاب‌هایی است که می‌توانید بخوانید و پاسخ سوالاتتان را بگیرید. پاسخ هر سوالی که از پرسیدنش شرم داشتید یا نمی‌دانستید چطور مطرح کنید، در این کتاب وجود دارد. 

نکته دیگری که خوب است درباره این کتاب بدانید این است که این کتاب برای دخترانی که در طیف اوتیسم قرار دارند نوشته شده است. بنابراین می‌تواند به والدینی که فرزند دختر در طیف اوتیسم دارند نیز کمک کند. 

بلوغ کتابی راهنما، برای پسران

بلوغ کتابی راهنما، برای پسران

نویسنده: داویدا هارتمن

مترجم: شیدا معنوی

انتشارات نامه مهر

اطلاعات بیشتر و خرید

دوران بلوغ در کنار سوالاتی که همراه خودش می‌آورد، دوران انتخاب و استقلال نیز هست. کودکی که در آستانه بلوغ و نوجوانی است، دوست دارد مستقل عمل کند و خودش تصمیم‌گیرنده باشد. مادر و پدر آگاه به خوبی می‌دانند که چطور می‌توانند به سوالات فرزندشان پاسخ دهند. آن‌ها را راهنمایی کنند و در هنگام بروز اتفاقات و رخدادهای مختلف در کنار فرزندشان باشند. والدین آگاه همچنین می‌دانند چطور این استقلال را به فرزندشان هدیه کنند.

دوران بلوغ، خاطرات و تاثیرات آن بر آینده کودک بسیار اثرگذار است. کتاب بلوغ کتابی راهنما، برای پسران می‌تواند به پسران و والدین آن‌ها کمک کند تا آمادگی مواجهه با این دوران را داشته باشند و جوابی برای سوالاتشان نیز پیدا کنند. 

راهنمای نوجوان‌شدن برای پسران

راهنمای نوجوان‌شدن برای پسران

نویسنده: کیت گروئنوالد ففر

مترجم: محمد ضیایی موحد

نشر تیمورزاده

اطلاعات بیشتر و خرید

بدن پسران نیز مانند دختران در طول دوران بلوغ تغییر می‌کند؛ تغییرات جسمی که پسران در این دوران تجربه می‌کنند، خود را به این شکل نشان می‌دهد. افزایش قد و وزن، بزرگ شدن شانه‌ها، تغییر حالت بدن از بدن کودک به بدن یک بزرگسال، تغییر در صدا، رشد مو در صورت، جوش زدن و .. . اما این‌ها فقط بخشی از تغییرات است. ذهن پسران نیز مانند دختران آماده تغییر است. نیاز به استقلال، نیاز به گذراندن وقت با دوستان، پیدا کردن سرگرمی‌های جدید و… همه از چیزهایی است که در زمان نزدیک شدن به دوران بلوغ باید انتظارش را داشته باشید.

چطور می‌توان با تمام این تغییرات کنار آمد؟ بالا بردن آگاهی و داشتن یک چشم‌انداز از آنچه قرار است پیش روی ما قرار بگیرد راهی برای بهتر مواجه شدن با دوره بلوغ است. کتاب راهنمای نوجوان شدن برای پسران، می‌تواند به شما کمک کند تا دوران نوجوانی خود را با آرامش بگذرانید و دغدغه‌هایتان را به نحوی موثر مدیریت کنید. 

درون و بیرون

اگر انیمیشن درون و بیرون (Inside Out) را دیده باشید، حتما درباره اینکه مغز ما در نوجوانی به چه شکل عمل می‌کند، چیزهایی می‌دانید. اگر آن را ندیده‌اید، نگران نباشید. می‌توانید با خواندن کتاب درون و بیرون، سفری شگفت‌انگیز به درون مغز داشته باشید و دریابید که احساساتتان چطور کار می‌کنند. به این ترتیب درمی‌یابید که تمام آنچه که احساس و تجربه می‌کنید، بخشی از روند طبیعی زندگی است، و البته متوجه می‌شوید که تمام آدم‌ها مانند شما چنین تجربیاتی دارند.

بخشی از کتاب صوتی درون و بیرون را بشنوید.

درون و بیرون میشل اسنونیت

گوینده: فرزانه فائزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تربیت جنسی نوجوانان؛ کتاب دختران

تربیت جنسی نوجوانان؛ کتاب دختران

نویسنده: کیوان رحیمیان

نشر دانژه

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که نوجوانان در طول این دوران تجربه می‌کنند، تجربه عشق و هیجانات و تغییرات عمیق عاطفی است. این موضوع در تمام نوجوانان رخ می‌دهد و یکی از مراحل رشد و یکی از تجربیات زندگی است. آنچه مهم است والدین بدانند، این است که چطور از فرزند نوجوان خودشان در برابر خطرات احتمالی محافظت کنند. والدین نمی‌توانند نوجوانان را در خانه حبس کنند و امکانات مختلف مانند دسترسی به روابط و گروه‌های دوستانه، تلفن همراه، اینترنت و… را از آن‌ها بگیرند. اما می‌توانند فرزندشان را از روابط، صمیمیت‌ها، حد و حدود و مرزهای روابط آگاه کنند.

کتاب تربیت جنسی نوجوانان؛ کتاب دختران، یک راهنمای عالی برای والدین است. این کتاب به والدین نشان می‌دهد که چطور می‌توانند چنین موضوعاتی را با فرزندشان درمیان بگذارند و کمک کنند تا فرزند نوجوانشان تصمیمات درست و آگاهانه بگیرد. تصمیماتی که او را از خطرات احتمالی حفظ می‌کند. پدران و مادران می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند و البته با توجه به شناختی که از فرزند خودشان دارند، بخش‌هایی از کتاب را برای مطالعه در اختیار او نیز قرار بدهند. 

کلام آخر

دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، پر از اطلاعات مختلف و متفاوت است. همه ما از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگ‌سالان در معرض بمباران‌های اطلاعاتی هستیم. اما مشکل اینجاست که برخی از این اطلاعات از فیلترهای دانش روز نگذشته‌اند. بنابراین ما را با مشکل مواجه می‌کنند. آیا می‌توانیم به چیزی که در شبکه‌های مجازی می‌خوانیم یا در اخبار می‌شنویم، اعتماد کنیم؟ 

کتاب‌هایی که در این یادداشت معرفی کردیم، کتاب‌هایی هستند که برای تمام نوجوانان، والدین و حتی افرادی که با گروه سنی نوجوان کار می‌کنند، مفیدند. این عناوین با نگاه به علم روز دنیا نوشته شده‌اند و در آن از باورهای قدیمی و عقاید کهنه و تاریخ مصرف گذشته خبری نیست. 

شما هم می‌توانید نام کتاب‌های خوبی را که می‌شناسید، در بخش نظرات برایمان بنویسید.

3,693 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه