لوگو طاقچه
کتاب پرفروش نیویورک تایمز و نوجوان

معرفی کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز برای نوجوانان

5,153 بازدید

شما برای انتخاب کتاب مناسب، چه معیاری دارید؟ وقتی قرار است کتابی را انتخاب کنیم، معمولا به سراغ سلیقه شخصی می‌رویم. برخی ممکن است به کتاب‌های داستانی علاقه داشته باشند درحالی‌که دیگران ممکن است به ادبیات تاریخی، شعر، فلسفه و… علاقه‌مند باشند. معیارهای بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد کتابی می‌تواند برای شما مناسب باشد یا نباشد. یکی از این معیارها، پرفروش بودن کتاب‌ها است.

کتاب‌هایی که به فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز راه پیدا کرده‌اند، معمولا انتخاب‌های خوبی به شمار می‌آیند. این کتاب‌ها از محبوبیتی جهانی برخوردارند و توانسته‌اند طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کنند. علاوه بر این، روزنامه‌ نیویورک تایمز، بخشی را به مرور و نقد کتاب بررسی داده است و خواندن همین نقد و مرورها نیز می‌تواند به ما در انتخاب کتاب کمک کند.

در این یادداشت وبلاگ طاقچه به سراغ کتاب‌هایی رفته‌ایم که دو ویژگی مهم دارند: برای مخاطبان نوجوان نوشته شده‌اند و راهشان به فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز باز شده است.

شاگرد ته کلاس

شاگرد ته کلاس

نویسنده: آنجالی ق. رئوف

مترجم: شهره نورصالحی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

شاگرد ته کلاس، داستان یک صندلی خالی در کلاس خانم خان است. همان صندلی که قبلا جای یکی از بچه‌ها بود. از وقتی که او رفت، صندلی‌اش خالی ماند تا اینکه این پسرک عجیب و غریب وارد شد. پسری که تنها آنجا می‌نشست، با هیچکس حرف نمی‌زد. نمی‌خندید و زنگ تفریح‌ها هم غیبش می‌زد. همین رفتارهای عجیب و غریبش باعث شده بود تا حسابی پشت سرش حرف بزنند و شایعه‌های زیادی درباره‌اش دهن به دهن می‌گشت. اما من دوست داشتم با او دوست بشوم و برایم سخت بود منظور خانم خان را از اینکه می‌گفت شاگرد جدید به انزوا نیاز دارد، بفهمم…

آنجالی ق. رئوف در داستان شاگرد ته کلاس، ماجرای زندگی پسری سوری را روایت می‌کند که به دلیل شرایط جنگی کشورش، از آنجا گریخته است و حالا باید سعی کند تنها با تمام مشکلات روبه‌رو شود. دوری از دوستان و خانواده‌اش، آشنا شدن و خو گرفتن با محیط جدید و دوباره شروع کردن مدرسه. 

آنجالی ق. رئوف، نویسنده کتاب شاگرد ته کلاس، مدتی را مشغول کار داوطلبانه در اردوگاه‌هایی بود که برای پناهندگان تاسیس شده است. او تحت تاثیر تجربیاتی که در آن اردوگاه‌ها به دست آورده بود و نیز برای آشنا کردن کودکان با مفهوم پناهنده، این داستان ارزشمند را نوشت. 

پسرک، موش کور، روباه و اسب

پسرک، موش کور، روباه و اسب

نویسنده: چارلی مکسی

مترجم: سیدوحید کریمیان

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب پسر، موش کور، روباه و اسب، داستانی تصویری است. هرچند ممکن است در نگاه اول به نظر برسد داستان‌های تصویری برای نوجوانان مناسب نیستند، اما این داستان به قدری قوی و سرشار از مفاهیم عمیق است که هرکسی را، چه نوجوان باشد و چه بزرگسال، شیفته‌ خودش می‌کند.

چارلی مکسی، در این داستان، از مفاهیمی مانند شجاعت، دوستی و عشق ورزیدن صحبت می‌کند و آن را در قالب دوستی میان یک پسربچه با یک موش کور، یک روباه و یک اسب بیان می‌کند. او به درون انسان‌ها نگاه می‌کند. به کودکی که گاهی ممکن است بترسد و گاهی ممکن است تردیدهایی داشته باشد. اما چطور می‌توان با این کودک زندگی کرد، ترس‌هایش را شناخت و در برابرشان ایستاد و کمکش کرد تا علایقش را نیز بشناسد و آن را بزرگ کند؟

هرچند ممکن است کتاب پسر، موش کور، روباه و اسب را در عرض چند دقیقه بخوانید، اما خیالتان راحت باشد، این کتابی است که شما بارها و بارها به آن بازمی‌گردید.   

کتابخانه نیمه شب

کتابخانه نیمه شب

نویسنده: مت هیگ

مترجم: محمدصالح نورانی‌زاده

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر می‌توانستید زندگی دیگری را انتخاب کنید، آیا این کار را می‌کردید؟ اگر می‌توانستید هربار که تصمیمی می‌گیرید، آینده آن را ببینید، باز هم انتخابتان همان بود؟ 

نورا، زن جوانی است که از زندگی‌اش ناراضی است. برای همین تصمیم می‌گیرد به آن پایان بدهد. او شبی دست به خودکشی می‌زند اما سر از کتابخانه نیمه شب درمی‌آورد. جایی که هزاران کتاب از زندگی او در آن وجود دارد. هر کتاب یک داستان از زندگی نورا است. اگر نورا تصمیم‌هایم متفاوتی می‌گرفت، حالا زندگی‌اش چطور بود؟ آیا از آن خوشحال و راضی بود؟ یا ناراحت و ناراضی؟

مت هیگ که خودش نیز از افسردگی و اختلال اضطراب رنج برده است، در داستان کتابخانه نیمه شب، به زیبایی از زندگی نورا و ناامیدی او می‌گوید و از عمیق‌ترین معانی زندگی حرف می‌زند. 

اگر از طرفداران کتابخانه نیمه‌شب هستید و نمیدانید کدام ترجمه‌ی آن بهتر است؟ پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «بهترین ترجمه کتابخانه نیمه شب» را بخوانید.

بخشی از کتاب صوتی کتابخانه نیمه شب را بشنوید.

کتابخانه نیمه شب مت هیگ

گوینده: شیما درخشش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

خوب مثل مرده ها

خوب مثل مرده ها

نویسنده: هالی جکسون

مترجم: محدثه احمدی

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

برای خیلی از آدم‌ها پادکست درست کردن یک تفریح است. برای خیلی‌های دیگر درست کردن پادکست، کاری است که برای کسب درآمد روی آن حساب می‌کنند. پیپ هم یکی از آن‌هایی است که مانند خیلی از انسان‌ها پادکست درست می‌کند. البته او برای پادکستش به سراغ موضوعات جنایی رفته است. همین موضوع هم باعث شده تا همیشه پیام‌هایی تهدیدآمیز برایش بیاید. هرچند او به این موضوع عادت کرده است، اما یک پیام تکراری، ترس را در وجودش بیدار می‌کند.

مدتی می‌شود که یک شخص ناشناس، برای او پیام می‌فرستد و مدام او را تهدید می‌کند: اگر خودت نفر بعدی باشی که ناپدید می‌شود، چه کسی به دنبال تو می‌گردد؟ هرچند موضوع تهدیدها جدی به نظر می‌رسد اما پلیس حاضر نیست حرف پیپ را قبول کند و در مسئله دخالتی نمی‌کند. حالا پیپ باید خودش این شخص ناشناس را پیدا کند.

هالی جکسون، نویسنده جوان اهل بریتانیا است که با نوشتن داستان‌های جنایی، طرفداران بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده است. او که پیش از این اثر، کتاب‌های راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب و دختر خوب، خون بد را نوشته است، حالا با نوشتن کتاب خوب مثل مرده‌ها نشان داد که بار دیگر توانایی غافلگیر کردن مخاطبانش را دارد.  

هر دو در نهایت می میرند

هر دو در نهایت می میرند

نویسنده: آدام سیلورا

مترجم: الهه مرادی

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر متوجه شوید که تنها یک روز دیگر از زندگی‌تان باقی مانده است، چه تصمیمی می‌گیرید؟ دوست دارید روز آخر زندگی‌تان را چگونه بگذرانید؟ 

آدام سیلورا در آغاز داستانش، هر دو در نهایت می‌میرند، خواننده‌هایش را غافلگیر می‌کند. او قاصد مرگ را به سراغ شخصیت‌های اصلی داستانش، یعنی متیو و روفوس می‌فرستد تا به آن‌ها خبر دهد که تنها یک روز از فرصتشان برای زندگی کردن باقی مانده است. متیو و روفوس البته برای آخرین روزی که زنده‌اند، یک برنامه دارند: پیدا کردن دوست جدید. 

آدام سیلورا در کتاب هر دو در نهایت می‌میرند، زیبایی‌های زندگی را به تصویر می‌کشد. او می‌داند که زندگی بدون عشق، فقدان یا حتی اندوه ارزشی ندارد و در تلاش است تا این زیبایی را در قالب داستانی پرکشش و خواندنی به تصویر بکشد. 

یکی از ما دروغ می‌گوید

یکی از ما دروغ می‌گوید

نویسنده: کارن ام مک منس

مترجم: فائزه ابراهیمی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

مرگ نوجوانان و جوانان همیشه تاسف‌برانگیز است و قلب‌ها را عمیقا به درد می‌آورد. اما زمانی که مرگ یک نوجوان به ماجرای قتل مربوط می‌شود، نمی‌توان به سادگی از آن گذشت و آن را به دست فراموشی سپرد. 

کارن ام. مک ‌منس در داستان یکی از ما دروغ می‌گوید به سراغ ماجرای قتل پسر نوجوانی به نام سایمون رفته است. سایمون در دبیرستان درس می‌خواند و کمی گوشه‌گیر و منزوی است. اما دوستانی به نام‌های برانوین، ادی، نیت و کوپر دارد. پلیس هم بعد از ماجرای مرگ سایمون به این افراد مشکوک می‌شود و تحقیقاتش را آغاز می‌‌کند. اما کدام یک از دوستان سایمون، دروغ می‌گوید؟

داستان یکی از ما دروغ می‌گوید، علاوه بر قرار گرفتن در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز، نامزد بهترین داستان ادبیات کودک و نوجوان گودریدز نیز شد. کارن ام. مک‌منس‌ تصمیم گرفت داستان جذابش را ادامه دهد و کتابی دیگر به نام یکی از ما نفر بعد است، متولد شد.

پسر هزار ساله

پسر هزار ساله

نویسنده: راس ولفورد

مترجم: زهره خرمی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

دوست داشتید عمری هزاران ساله داشته باشید؟ اگر می‌توانستید انتخاب کنید که عمری طولانی داشته باشید یا اینکه مانند بسیاری دیگر از مردم زندگی و عمر کنید، کدام را انتخاب می‌کردید؟ اگر به دنبال انتخاب عمر هزاران ساله‌ هستید، شاید بد نباشد اگر کتاب پسر هزارساله را بخوانید.

راس ولفورد در کتاب پسر هزارساله داستان زندگی آلفی را نوشته است. او معمولی به نظر می‌رسد و زندگی معمولی هم دارد. همراه با مادر و گربه‌اش بیفا، در نیوکاسل زندگی می‌کنند. اما آنچه که درباره او نمی‌دانید این است که آلفی هزاران سال زندگی کرده است. هزاران جنگ و پیروزی را به چشم دیده است و…

پدر آلفی، در یک جنگ، دانه‌های مرواریدی را پیدا می‌کند که خوردنشان سبب می‌شود تا عمر جاویدان داشته باشید. او مرواریدها را به آلفی می‌دهد اما تاکید می‌کند که آلفی برای خوردنشان عجله نکند. او باید صبر کند تا جوان شود و بعد به سراغ مرواریدها برود اما عجله آلفی کار را خراب می‌کند. حالا او هزار و یازده سال سن دارد. 

موریگان کرو؛ در سرزمین نورمور

موریگان کرو؛ در سرزمین نورمور

نویسنده: جسیکا تاونزند

مترجم: مروا باقریان کوشکقاضی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید شما به طلسم اعتقاد نداشته باشید، شاید به اینکه کسی نحس است باور نداشته باشید و نتوانید چنین چیزهایی را تحمل کنید، اما دنیایی که موریگان کرو در آن زندگی می‌کند، چنین دنیایی نیست. مردمی که آنجا زندگی می‌کنند، اعتقاد دارند موریگان کرو نفرین شده است. شاید چون در نحس‌ترین روز سال به دنیا آمده است. حالا همه چیز را به گردن او و نفرینش می‌اندازند: از بارش تگرگ گرفته تا مردن باغبان.

موریگان کرو دوست دارد مانند همه زندگی کند و در کنار اعضای خانواده‌اش باشد که او را دوست دارند. اما حالا اعضای خانواده‌اش هم از دست این نفرین خسته شده‌اند و البته خودش هم وضع خوبی ندارد. او در انتظار سرنوشتش نشسته است که سروکله‌ مردی به نام ژوپیتر نورث ظاهر می‌شود و او را به مکانی جادویی می‌برد: به این ترتیب سفر موریگان کرو در سرزمین نورمور آغاز می‌شود.

ما تمامش می کنیم

ما تمامش می کنیم

نویسنده: کالین هوور

مترجم: آرتمیس مسعودی

نشر آموت

اطلاعات بیشتر و خرید

کالین هوور در کتاب ما تمامش می‌کنیم، داستانی را بر پایه‌ همین جمله ساخته است: گاهی اوقات کسی که دوستش داری، بیشتر از همه آزارت می‌دهد. داستان درباره‌ لیلی است. او به تازگی وارد رابطه‌ای عاطفی با جراحی به نام رایل شده است. رابطه آن‌ها بسیار زیبا پیش می‌رود. رایل زندگی را برای لیلی به بهشت تبدیل کرده است. اما نقطه ضعف‌هایی هم دارد… . درست وسط تمام این زیبایی‌ها، سروکله‌ یار قدیمی لیلی پیدا شده است. حالا لیلی نمی‌تواند از فکر کردن به او دست بردارد. بیش از همه به این خاطر که تمام چیزهای که همراه با رایل ساخته است، حالا در معرض خطر قرار گرفته است.

بخشی از کتاب صوتی ما تمامش می‌کنیم را بشنوید.

ما تمامش می‌کنیم کالین هوور

گوینده: آنالی طاهریان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ما شروعش می کنیم

ما شروعش می کنیم

نویسنده: کالین هوور

مترجم: مهدی شمسایی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

آیا داستان در همین نقطه به پایان می‌رسد؟ کالین هوور تصمیم گرفته بود داستانش را ادامه دهد. داستانی که به گفته‌ خودش، سخت‌ترین کتابی بوده است که تابه‌حال نوشته بود. اما استقبال از آن کتاب به قدری زیاد بود که تصمیم هووو برای ادامه دادن داستان، منطقی به نظر رسید. 

در داستان قبلی، ماجراهایی مانند خشونت خانگی و… وجود دارد. اما داستان جدید سرشار از امید و عاطفه است. لیلی سختی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است تا به این مرحله در زندگی‌اش رسیده است. مخاطب داستان که از ابتدا همراه او بوده است، می‌داند که لیلی با چه مشکلاتی روبه‌رو بوده و چه چیزهایی را از سر گذرانده است تا به اینجا رسیده است. 

از سوی دیگر، بلوغ عاطفی لیلی و کسی که می‌خواهد رابطه‌ای دوباره با او بسازد، یکی از زیبایی‌های داستان است. 

کالین هوور با نوشتن هر دو کتاب ما تمامش می‌کنیم و ما شروعش می‌کنیم، نامش را وارد فهرست نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز کرد. 

چرا تا به حال کسی این ها را به من نگفته بود؟

چرا تا به حال کسی این ها را به من نگفته بود؟

نویسنده: جولی اسمیت

مترجم: آرزو شنطیایی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر شما هم باور دارید که ارزش زندگی کردن، بیشتر از زنده بودن است، احتمالا از خواندن کتاب چرا تابه‌حال کسی این‌ها را به من نگفته بود؟ لذت می‌برید.

جولی اسمیت که سال‌هاست به عنوان روانشناس و روان‌درمانگر فعالیت می‌کند، در این کتاب مطالبی را با مخاطبانش درمیان می‌گذارد که به حفظ سلامت روان آن‌ها کمک می‌کند. کتاب چرا تابه‌حال کسی این‌ها را به من نگفته بود؟ البته ادعای این را ندارد که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای روان‌درمانی عمل کند، اما مطالب بیان‌شده در کتاب به ما کمک می‌کند تا با نحوه عملکرد ذهن آشنا شویم. در واقع این کتاب درست مانند یک جعبه ابزار است: جعبه ابزاری که به ما کمک می‌کند در شرایط سخت، موقعیت‌های بحرانی، دشوار و متفاوت زندگی، عملکرد بهتری داشته باشیم.

استفاده از این جعبه ابزار به ما در حفظ سلامت روانمان کمک می‌کند؛ که درست به اندازه سلامت جسم اهمیت دارد. جولی اسمیت پیام‌های کتاب را با زبانی بسیار ساده و قابل فهم نوشته است و همین موضوع سبب شده تا کتاب میان قشر مختلف مردم، جذاب و خواستنی باشد. 

شما به خواندن کتاب‌های پرفروش علاقه دارید؟ اگر هرکدام از این کتاب‌ها را خوانده‌اید، نظرتان را برایمان بنویسید. 

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

5,154 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
4.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه