لوگو طاقچه
کتاب داستان در مدرسه و دانشگاه

کتاب‌هایی که داستانشان در مدرسه یا دانشگاه اتفاق می‌افتد

یکی از دلایلی که داستان‌های مدرسه‌ای را پراهمیت می‌کند، دوران شیرین اما پر از ابهام نوجوانی است. این دسته از کتاب هایی که داستان و وقایع آن‌ها در مدرسه می‌گذرد، آنقدر از نظر ادبی باارزش و از نظر مفهوم غنی هستند که مخاطب آنها دیگر تنها نوجوانان نخواهند بود. برخی از این آثار با اینکه سال‌ها از نوشته شدن و انتشارشان می‌گذرد، همچنان پرفروش و مشهور باقی مانده‌اند. پس وقتی درمورد این دسته از کتاب‌ها حرف می‌زنیم، از رمان‌هایی صحبت می‌کنیم که نویسندگانشان دنیای نوجوانان را به رسمیت شناخته و براساس دنیای عمیق، مسائل و احساسات شگرف آنها داستان‌هایی جذاب و به‌یادماندنی را خلق کرده‌اند، به همین دلیل است که این آثار تا مدت‌ها در ذهن ما باقی می‌مانند. اگر نوجوان هستید یا در اطرافتان نوجوانی دارید، کتاب‌هایی که در ادامه‌ی این یادداشت معرفی می‌کنیم برای شما جالب خواهند بود.

انجمن شاعران مرده

انجمن شاعران مرده

نویسنده: ان. اچ کلاین باوم

مترجم: زهرا طراوتی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

ولتون نام یک دبیرستان پسرانه‌ی قدیمی و خوش‌نام است و آینده‌ای درخشان را برای پسرانی که در آن مشغول به تحصیل هستند تضمین می‌کند. این دبیرستان شاخص آمریکایی بر اصولی مثل سنت، افتخار، انضباط و سرافرازی بنا شده و بر این اصول تاکید ویژه می‌کند. تاد اندرسن و دوستانش همگی برای ورود به این دبیرستان زحمت کشیده‌اند و آینده‌ی آنها تضمین شده است، اما ورود معلمی به نام آقای کیتینگ به این مدرسه همه چیز را تغییر می‌دهد. آقای کیتینگ معلمی عجیب است که با استفاده از ادبیات به این پسران درس زندگی و به چالش کشیدن عقاید گذشتگان را می‌آموزد. 

این داستان آنقدر زیبا و دلنشین خلق شده که پس از گذشت ۳۴ سال از انتشار رمان انجمن شاعران مرده همچنان یکی از آثار جذاب مدرسه‌ای است. از روی داستانی که روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی آمریکایی به نام کلاین بام خلق کرده است، در سال ۱۹۸۹ فیلمی با همین نام اقتباس و تبدیل به یکی از آثار ماندگار سینمای آمریکا شد.

بخشی از کتاب صوتی انجمن شاعران مرده را بشنوید.

انجمن شاعران مرده ان. اچ کلاین باوم

گوینده: هومن خیاط
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سیزده دلیل برای اینکه … (ویراست جدید)

سیزده دلیل برای اینکه … (ویراست جدید)

نویسنده: جی. اشر

مترجم: فرمهر امیردوست

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کلی جنسن یک پسر سر‌به‌راه دبیرستانی است که یک روز پس از برگشتن از مدرسه یک بسته‌ی پستی را به نام خودش دریافت می‌کند. در این بسته هفت نوار کاست قرار دارد. این کاست‌ها را همکلاسی‌اش هانا بیکر برای او فرستاده و این در حالی است که هانا به دلیل اقدام به خودکشی روزها است که از دنیا رفته. هانا در این کاست‌ها از عوامل و نقش افرادی صحبت می‌کند که در تصمیم او به خودکشی موثر بوده‌اند. 

کلی در تمام طول این رمان مهیج، برانگیزاننده و تاثیرگذار به این موضوع فکر می‌کند که نقش خودش در مرگ خودخواسته‌ی هانا چه می‌تواند باشد. این داستان آنچنان پرسرعت و مهیج پیش می‌رود که خواننده ابدا متوجه گذر زمان نمی‌شود. به علاوه احساسات شخصیت‌ها آنقدر عمیق از آب درآمده که به خوبی خواننده (چه نوجوان و چه بزرگسال) را در خود غرق می‌کند. 

رمان سیزده دلیل برای این که در سال ۲۰۰۷ در آمریکا منتشر شد و به خاطر حساسیت موضوع که در ارتباط با میل به خودکشی در نوجوانان بود، نام آن به سرعت سر زبان‌ها افتاد و خیلی سریع براساس آن یک سریال پرطرفدار هم ساخته شد. 

بخشی از کتاب صوتی ۱۳ دلیل برای اینکه را بشنوید.

۱۳ دلیل برای اینکه جی. اشر

گوینده: رامونا شاه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مزایای منزوی‌ بودن

مزایای منزوی‌ بودن

نویسنده: استیون چباسکی

مترجم: کاوان بشیری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

شخصیت اصلی در این داستان یک پسر نوجوان مدرسه‌ای به نام چارلی است که اتفاقا پسر محبوبی هم در مدرسه نیست و تقریبا هیچ دوستی ندارد. او درونگرا، ساکت و منزوی است و عطشی سیری‌ناپذیری نسبت به مطالعه، شناختن دنیا و فکر کردن دارد. همین دو دلیل کافی است تا کسی در مدرسه اصلا او را نشناسد و خودش هم عاشقانه به دنبال سکوت و انزوا بگردد. چارلی در ارتباط گرفتن با بقیه ضعیف عمل می‌کند، اما این دلیل نمی‌شود که پسر ضعیف یا فاقد احساس باشد. مخصوصا حالا که دوست صمیمی او خودکشی کرده و او باید با این واقعه‌ی اندوه‌بار هم کنار بیاید. در همین بین تصمیم می‌گیرد تا برای یک غریبه نامه ارسال کند و در این نامه‌ها ما به دنیای شگرف و جالب این پسر نوجوان وارد می‌شویم. 

خلق یک داستان شیرین و جذاب آن هم به وسیله‌ی نامه‌نگاری برای چنین شخصیت توداری درست مثل شمشیر دو لبه است! هر لحظه امکان دارد که داستان از دست برود و نابود شود! این در حالی است که استیون چباسکی (نویسنده‌) توانسته یک داستان خوش‌خوان، قوی و طنازانه بنویسد که حسابی احساسات مخاطب نوجوان را با خود همراه کند و چندین هفته‌ی متوالی نام کتاب در صدر پرفروش‌های نیویورک تایمز باقی بماند. از این کتاب لذت‌بخش و دلنشین یک فیلم با همین نام اقتباس شده که در سال ۲۰۱۲ اکران شد. 

ناطور دشت (ناتور دشت)

ناطور دشت (ناتور دشت)

نویسنده: جی. دی. سلینجر

مترجم: آراز بارسقیان

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

هولدن کالفیلد نوجوان شانزده‌ساله‌ی نیویورکی است. شخصیت این پسر به شکلی عجیب و جالب در عین سادگی بسیار پیچیده است! سلینجر در این داستان با نگاهی عمیق و با فهمی درست به سراغ خشم و شدت احساسات نوجوانان رفته و به شکلی جذاب این دوران را نشان می‌دهد.

هولدن کالفیلد در این داستان تماما از افکارش و برداشت خود از سه روز زندگی پنهانی‌اش در نیویورک، وقایع و شخصیت‌هایی که می‌شناسد صحبت می‌کند. ناطور دشت یکی از مهم‌ترین آثار ادبی قرن بیستم و از آثار ارزشمند ادبی آمریکا است که به درونیات و عواطف یک نوجوان خشمگین و دوست‌داشتنی می‌پردازد. انتشار این رمان در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در آمریکا باعث شکل‌گیری جنجال‌های زیادی شد که البته همین هم ناطور دشت و نام هولدن کالفیلد را پرآوازه‌تر کرد تا جایی که پسرهای نوجوان برای خواندن این کتاب سر از پا نمی‌شناختند! 

بخشی از کتاب صوتی ناطور دشت را بشنوید.

ناطور دشت جی. دی. سلینجر

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

اعجوبه

اعجوبه

نویسنده: آر. جی. پالاسیو

مترجم: فرح بهبهانی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

آگوست پسری است که به تازگی سیزده‌ساله شده و امسال قرار است پا به مدرسه‌‌ای معمولی بگذارد! او به دلیل یک نقص ژنتیکی با صورتی (به نظر دیگران) بدشکل به دنیا می‌آید و به خاطر عمل‌های جراحی پی در پی که در این سال‌ها داشته، نتوانسته به مدرسه برود. او تمام این سال‌ها را در خانه با مادرش درس خوانده و البته از نظر احساسی و فکری کاملا شبیه به یک پسربچه‌ی معمولی است. او بستنی دوست دارد، کتاب می‌خواند و معلومات عمومی خوبی دارد، عاشق جنگ ستارگان است و… موضوع این جا است که آگوست از نظر دیگران اصلا معمولی نیست و ورودش به مدرسه شاید بهترین فکری نباشد که به ذهن خانواده‌اش رسیده! در حالی که والدین و خواهرش هم نسبت به مدرسه رفتن او تردید دارند، اما آگی بالاخره پا به مدرسه می‌گذارد و با دنیای واقعی و خطرات روبه‌رو می‌شود! 

مخاطب در بخش‌هایی که آگی با تلخ‌ترین وقایع روبه‌رو می‌شود و احساسات او را درک می‌کند، با دلشکستگی‌های او اشک می‌ریزد، اما با موقعیت‌های طنازانه و بی‌شماری که در داستان شکل می‌گیرد هم بلند بلند به خنده می‌افتد! این کتاب همه‌ی عواطف خواننده را به خود جلب می‌کند و از عمق دوستی و حمایتگری نوجوانان نسبت به همدیگر صحبت می‌کند. این داستان ترس‌های بیهوده از افرادی که شرایطی خاص دارند را به چالش می‌کشد و با شیرین‌زبانی از ضرورت حضور این افراد در جامعه صحبت می‌کند. سرزندگی، دوری از شعارزدگی و تغییر زاویه دید برای پیدا کردن دیدی کامل از واقعه‌های داستان از جمله موارد دیگری است که اعجوبه را تبدیل به یک رمان خوش‌خوان و حیرت‌انگیز می‌کند. 

کتاب اعجوبه در سال ۲۰۱۵ جایزه‌ی ادبی مارک تواین را دریافت کرد و فیلمی با همین نام هم بر اساس آن ساخته شد. 

حرف بزن

حرف بزن

نویسنده: لاری‌هالس اندرسون

مترجم: مریم عربی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

حرف بزن داستان دختری به نام ملیندا را روایت می‌کند که کاملا تنها و منزوی است. البته همیشه اینطور نبوده، قبلا دوستانی داشته که اکنون او را تنها گذاشته‌اند، به این دلیل که او در مهمانی تابستانی سال قبل با تلفن زدن به پلیس باعث شد تا جشن آن شب دوستان و همکلاسی‌هایش ناتمام بماند و خاطره‌ای بد در ذهن آنها باقی بماند. این در حالی است که هیچکس از دلیل ملیندا برای تلفن به پلیس سوال نکرده! ملیندا آن شب مورد آزار یکی از بچه‌های سال بالایی قرار گرفته بود و خطر از جانب آن پسر سال بالایی هنوز مرتفع نشده! چرا که او هنوز در آن دبیرستان درس می‌خواند، اما تمام همکلاسی‌ها ملیندا را از جمع خود طرد کرده‌اند! 

داستان حرف بزن به شدت گزنده و در عین حال شفادهنده است. ملیندا مورد آزار قرار می‌گیرد و جامعه نه تنها او را درک نمی‌کند که پس می‌زند و او را وادار به سکوت می‌کند! این داستان در دل تاریکی نور می‌اندازد و از حمایتگری، دوستی، هنر و ضرورت حرف زدن صحبت می‌کند. برای هر نوجوانی لازم است که بداند ستم‌دیده جرمی مرتکب نشده و جامعه باید حق و حقوق او را به رسمیت بشناسد. 

کتاب حرف بزن در سال ۱۹۹۹ منتشر و در سال ۲۰۰۴ فیلم سینمایی با همین نام از آن اقتباس شد. حرف بزن در دسته‌بندی نوجوان قرار می‌گیرد، اما چنان تاثیرگذار، تیز، طعنه‌آمیز و زیبا نوشته شده که در سال ۲۰۰۰ جایزه‌ی بادبادک طلایی و جایزه‌ی ادبی مایکل پرینتز را دریافت کرد. 

مجموعه هری پاتر

هری پسری است که در دنیای آدم‌های معمولی هیچ جایی ندارد، به او گفته شده که والدینش در تصادف از دست رفته‌اند و او حق ندارد چیزی در این باره بپرسد! او با خاله و خانواده‌ی خاله‌اش زندگی می‌کند! لباس‌های کهنه‌ی پسرخاله‌ی ابله‌اش را می‌پوشد و دائما بابت موجودی که هست مورد شماتت قرار می‌گیرد! تا این که برای او نامه‌هایی از دنیای جادویی می‌رسد که او را به مدرسه‌ی جادوگری دعوت می‌کند! خاله و شوهرخاله‌اش دست به هرکاری می‌زنند تا هری را از نامه‌ها دور کنند، اما نمی‌توانند و هری بالاخره سر از دنیای سحر و جادو درمی‌آورد!‌ اما این پایان نیست و تازه شروع ماجراهایی است که هری پاتر نوجوان باید در هفت جلد از سر بگذراند تا در نهایت با وحشتناک‌ترین و شرورترین جادوگر سیاهی که دنیا تا به حال دیده بجنگد و یا به دست او کشته شود (درست مثل والدینش) و یا او را از بین ببرد. 

هری پاتر شناخته‌شده‌ترین و مشهورترین اثر ادبی است که در چند دهه‌ی اخیر خلق شده و باعث شده تا تمام دنیا این پسر نوجوان و ماجراهای حیرت‌انگیز و جذابش را بارها و بارها بخوانند. صف‌های طولانی طرفداران جلوی کتاب‌فروشی‌ها و محبوبیت بی‌نظیر هری پاتر در دنیای ما آنقدر زیاد بود که سینما هم بیکار ننشت و از روی آن اثر سینمایی ساخته شد! 

هری پاتر و سنگ جادو اولین کتاب از این مجموعه داستانی است.

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

فعلا خوبم

فعلا خوبم

نویسنده: گری دی اشمیت

مترجم: آرزو احمی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان فعلا خوبم درباره‌ی پسری نوجوان به اسم داگ است که پدرش یک ورشکسته‌ی تمام‌عیار است، یکی از برادرهایش هر دو پایش را در جنگ ویتنام از دست داده و برادر دیگرش به خاطر دزدی در دو قدمی محکومیت و زندان است. این پسر و خانواده‌اش در حال نقل مکان به یک خانه‌ی جدید هستند که داگ به آن می‌گوید آشغال‌دونی و البته حق هم دارد!

کتاب فعلا خوبم می‌تواند یک تراژدی تمام عیار باشد، اما ترکیبی جالب از تراژدی و کمدی از کار درآمده و نویسنده در کنار تلخی‌های زندگی داگ به شیرینی‌های آن هم اشاره‌های طنازانه‌‌ای می‌کند. کتاب در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و در سال ۲۰۱۲ نامزد جایزه‌ی ادبی ادیسه شد و در اکتبر ۲۰۱۱ جایزه‌ی چیلدرن چویس را هم دریافت کرد. 

در جست‌وجوی آلاسکا

در جست‌وجوی آلاسکا

نویسنده: جان گرین

مترجم: فاطمه جابیک

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

شخصیت اصلی این رمان نوجوانی به نام مایلز پاج هالتر است که از زندگی در نقطه‌ی امن و خانه‌ی گرم و راحت خود خسته شده و به دنبال راهی هیجان‌انگیز برای زندگی‌اش می‌گردد. به همین علت است که از یک مدرسه‌ی شبانه‌روزی درمی‌آورد و در این مدرسه با دختری هیجان‌انگیز و جذاب به نام آلاسکا آشنا می‌شود که او را به دنیایی شبیه به هزارتو می‌برد و باعث می‌شود تا زندگی مایلز تغییرات شگرفی داشته باشد و مایلز وارد ماجراهایی عجیب و مهیجی شود. 

نویسنده در این رمان پرکشش تلاش کرده تا مایلز را وارد ماجراهای پیچیده‌ای کند تا این نوجوان یاد بگیرد که چطور از رنج‌ها معناها را بیرون بکشد و سختی‌ها را نور و روشنی تبدیل کند. نشریه‌ی شیکاگو تریبون این رمان از جان گرین را خردمندانه و درخشان توصیف کرده و مخاطبان آن را بامزه، مهیج  و خیره‌کننده دانسته‌اند. 

النور و پارک

النور و پارک

نویسنده: رینبو راول

مترجم: سمانه پرهیزکاری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

پارک پسری نوجوان است از شرق آسیا که در آمریکا زندگی و تحصیل می‌کند. ماجرای آشنایی او با دختری با موهای قرمز به نام النور که محبوبیت چندانی در مدرسه ندارد از اینجا شروع می‌شود که هیچکس در اتوبوس اجازه نمی‌دهد تا النور کنارش بنشیند، اما پارک با رضایت اجازه می‌دهد تا این دختر عجیب و مطرود در کنارش بنشیند. این شروع رابطه‌ی دلنشین آنها است و از اینجا به بعد النور و پارک با علائق (موسیقی، کتاب و…) و دنیاهای شگفت‌انگیز هم آشنا می‌شوند. النور و پارک یک داستان شیرین از شکل‌گیری علاقه‌ بین نوجوانان است و توانسته نظر منتقدین و مخاطبان را به خوبی به خود جلب کند. 

النور و پارک تا آوریل سال ۲۰۱۲ در دنیا حدودا یک میلیون نسخه فروش داشته، در سال ۲۰۱۴ برنده‌ی جایزه‌ی ادبی مایکل پرینتز شد. 

شفق

شفق نام اولین جلد از یک داستان چهارجلدی خون‌آشامی و فانتزی است و ماجرای عاطفی بین دو نوجوان مدرسه‌ای را روایت می‌کند. ایزابلا یک دختر معمولی است که بعد از ازدواج مادرش به خانه‌ی پدرش نقل مکان می‌کند. پدر ایزابلا پلیس است و تنها همین فرزند را دارد. ایزابلا به یکی از هم‌کلاسی‌های منزوی اما پرطرفدار خود به نام ادوارد علاقه‌مند می‌شود و سعی می‌کند از زندگی پر راز و رمز ادوارد و خانواده‌اش سر دربیاورد. در این بین متوجه می‌شود که ادوارد و خانواده‌اش یک خانواده‌ی معمولی نیستند، در واقع آنها یک دسته از خون‌آشام‌های نجیبی هستند که از نوشیدن خون انسان‌ها پرهیز می‌کنند! این تمام ماجرا نیست! چرا که حضور موجودات افسانه‌ای و باستانی مثل گرگینه‌هایی که دشمن خون‌آشام‌ها هستند، خون‌آشام‌های شروری که با ادوارد و خانواده‌اش دشمنی دارند و عشق عجیب گرگینه‌ها به ایزابلا هم ماجرا را پیچیده‌تر و مهیج‌تر می‌کند! 

چهارگانه ی شفق به نویسندگی استفنی می‌یر در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ منتشر شدند و طولی نکشید که یک چهارگانه براساس کتاب‌ها هم در دنیای سینما خلق شد که آنها هم پرفروش و پرطرفدار شدند. 

4,611 بازدید
برچسب ها

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
2.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه