لوگو طاقچه
کتاب مناسب سن ۷ سال تا ۹ سال

کتاب هایی برای بچه های ۷ ساله تا ۹ ساله

16,590 بازدید

دنیای هفت‌ساله‌ها دنیای جالب و بامزه‌ای است. پر از چیزهای جدید که شناخت آن‌ها را از دنیا کامل می‌کند. پر از تجربه‌های جدیدی که حضور در فضای مدرسه به آن‌ها می‌بخشد و در نهایت آموختن سواد و به دست آوردن این توانایی که خودشان بخوانند، بنویسند و در دنیای جذاب کتاب‌ها و داستان‌ها غرق شوند. در این یادداشت به سراغ معرفی چند کتاب مناسب سن ۷ سال تا ۹ ساله می‌رویم که احتمالا عطش آن‌ها را به مطالعه مستقل، فرومی‌نشاند و شوقشان را به خواندن، بیشتر و بیشتر می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به یادداشت‌های زیر هم بیندازید:

مهمان‌های ناخوانده

مهمان‌های ناخوانده

نویسنده: فریده فرجام

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

مهمان‌های ناخوانده، همان داستان بامزه حیواناتی است که به خانه پیرزن پناه می‌آورند. این کتاب را می‌توان در هر سنی خواند و از آن لذت برد. اما برای کودکانی که در آستانه رفتن به مدرسه، قرار گرفتن در محیط جدید با آدم‌هایی جدید و ناشناخته هستند، یک هدیه ارزشمند است تا یادآور مهربانی و دوستی باشد. نمایش بازی کردن از روی آن نیز، یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که می‌توان به همراه بچه‌ها انجام داد.

مجموعه مکس لوکیدو

اگر به دنبال داستان‌هایی لطیف مناسب ۷ سال تا ۹ سال می‌گردید که مفاهیمی عمیق را بیان کنند و به کودکان عزت‌نفس را هدیه کند، مجموعه کتاب‌های مکس لوکیدو را بخوانید. این داستان‌های بامزه در شهر آدم‌چوبی‌ها اتفاق می‌افتد و ماجراهایی است که پانچلو کوچولو با سازنده مهربانش، ایلای دارد. هرکدام از داستان‌ها درباره یک مفهوم مانند پذیرش خود، قضاوت نکردن، دوست داشتن خودمان و … صحبت می‌کند و خواندنش، عشق و آرامش را به همراه دارد.

از جمله کتاب‌های این مجموعه می‌توان به «ای کاش بینی من هم سبز بود»، «تو برای من عزیزترینی»، «هدیه‌ی مخصوص تو» و «تو بی‌نظیری» اشاره کرد.

بخشی از کتاب صوتی ای کاش بینی من هم سبز بود را بشنوید.

ای کاش بینی من هم سبز بود مکس لوکیدو

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

درخت بخشنده

درخت بخشنده

نویسنده: شل سیلوراستاین

مترجم: کمال مرادی

انتشارات پلک

اطلاعات بیشتر و خرید

احتمالا همه با شنیدن نام شل سیلوراستاین به یاد درخت بخشنده می‌افتیم. داستان دوستی پسرک با درختی که همیشه همراهش بود و کمکش می‌کرد در ذهن و دل همه ما نقش بسته است. اما سیلوراستاین یکی از خلاق‌ترین نویسنده‌هایی است که دنیا تا به حال به خودش دیده است. او شعرهای جذابی نوشته که با تصاویری خلاقانه همراه شدند و کودکان را حسابی می‌خندانند (بزرگ‌ترها را هم، همینطور!) علاوه بر این کوتاه و ساده‌اند و برای بچه‌هایی که به تازگی خواندن و نوشتن آموخته‌اند، حسابی جالبند.

کتاب‌های «یک زرافه و نیم» و «کسی یک کرگدن ارزون نمی‌خواد؟» از دلنشین‌ترین کتاب‌های شل سیلوراستاین و کتاب مناسب سن ۷ سال تا ۹ سال هستند.

دشمن

دشمن

نویسنده: دیوید کالی

مترجم: رضی هیرمندی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

دشمن یکی از زیباترین و درخشان‌ترین آثار دیوید کالی است. این کتاب با جمله‌ای شروع می‌شود که شما را به فکر فرو می‌برد و از همان ابتدا هم خیالتان را راحت می‌کند که «جنگ هنوز ادامه دارد.» دیوید کالی دو سرباز را نشان می‌دهد که دفترچه‌ی راهنمایی دارند. در این دفترچه‌ی راهنما قوانین نوشته شده است. دشمن بی‌رحم است و باید قبل از اینکه ما را بکشد، او را بکشیم. دشمن اگر ما را بکشد، خانواده‌مان را هم می‌کشد و به درخت‌ها و حیوانات و گیاهانمان هم آسیب می‌رساند. اما هر دو سرباز وقتی کمی فکر می‌کنند باید متوجه این بشوند که این خصوصیاتی که درباره‌ی دشمن ذکر شده است، در مورد خودشان هم صدق می‌کند.
دیوید کالی در کتاب دشمن به خوبی موفق شده است تا زشتی‌ها و کثیفی جنگ را نشان بدهد و مخاطب را متوجه این نکته کند که دو طرف درگیر جنگ، مستاصل، درمانده و پریشان هستند.

دیوید کالی یکی دیگر از آن نویسنده‌هایی است که هرجا کتاب‌هایش را دیدید، باید دودستی بچسبید و رهایش نکنید. او هم داستان تعریف می‌کند، هم در نهایت سادگی به بچه‌ها یاد می‌دهد چطور فکر کنند و به دنیا نگاه کنند که زیبا‌تر و بامزه‌تر شود. راستی، او توی بهانه آوردن و خلق کردن ماجراهای خنده‌دار هم حسابی هنرمند است: مجموعه کتاب‌های او با تصویرگری بنجامین چاد که در انتشارات افق منتشر شده‌اند، یکی از بی‌نظیرترین کتاب‌هایی است که می‌توانید به کودکتان هدیه دهید و بعدا، حتما خودتان هم از خواندنش، لذت می‌برید!

دور دنیا در یک روز

دور دنیا در یک روز

نویسنده: مت لَموت

مترجم: سیدجواد راهنما

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر اهل سفر رفتن باشید و دوست داشته باشید با زندگی مردم دیگر در نقاط مختلف دنیا آشنا شوید، کتاب دور دنیا در یک روز می‌تواند ترتیب سفر شما را بدهد. اینطوری می‌توانید به هند، پرو، ایتالیا، اوگاندا، ژاپن، ایران و روسیه سفر کنید و ببینید بچه‌های دیگر دنیا، چه می‌خورند، لباس مدرسه‌شان چه شکلی است، خانه‌شان کجاست و بعد از مدرسه چه بازی‌هایی انجام می‌دهند؟

ما این جا زندگی می کنیم

ما این جا زندگی می کنیم

نویسنده: الیور جفرز

مترجم: شبنم حیدری‌پور

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

حالا که کشورها و شهرهای مختلف زمین را دور زدیم، خوب است خودش را بهتر بشناسیم. زمین، همین سیاره مهربانی که سال‌هاست پذیرای ما انسان‌ها بوده است. خانه بزرگی که همه ما را در خود جای داده است. الیور جفرز در کتاب ما اینجا زندگی می‌کنیم ما را آماده یک سفر جذاب و هیجان‌انگیز دیگر می‌کند. سفری که سیاره زمین را، با تمام دریاها، خشکی‌ها و جنگل‌هایش به ما می‌شناساند و یادمان می‌دهد چطوری مراقبش باشیم تا بیشتر از این، بیمار نشود. این کتاب مناسب سن ۷ سال تا ۹ سال است.

کتاب‌های استیسی مک‌آنتلی

استیسی مک‌آنلتی، در سه کتاب جذاب و بامزه، بچه‌ها را با زمین، خورشید و ماه آشنا می‌کند. سه دوست مهربانی که هرسه در منظومه شمسی خانه دارند. با کمک‌های خورشید و ماه است که زمین، می‌تواند به حیات و زندگی خود ادامه دهد. دوست دارید بدانید چطور؟ این سه کتاب را بخوانید و پاسخ سوالاتتان را بگیرید.

من زمین هستم؛ یک سیاره چند میلیارد ساله

من زمین هستم؛ یک سیاره چند میلیارد ساله

نویسنده: استیسی مک‌آنلتی

مترجم: آناهیتا حضرتی کیاوندانی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب من زمین هستم؛ یک سیاره چند میلیارد ساله داستان سیاره‌ی زمین از زبان خودش با تصاویر جذاب است. در این کتاب زمین از خودش و خواهر‌ها و برادرهایش می‌گوید و همچنین توضیح می‌دهد چطور خودش و قاره‌ها و دایناسورها و حیوانات و انسان‌ها به‌وجود آمدند.

من خورشید هستم؛ یک ستاره درخشان

من خورشید هستم؛ یک ستاره درخشان

نویسنده: استیسی مک‌آنلتی

مترجم: آناهیتا حضرتی کیاوندانی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

در این کتاب مصور و جذاب، سیاره خورشید به کودکان معرفی می‌شود. لحن این کتاب بسیار شیرین و تصاویر رنگی آن بسیار دوست‌داشتنی و جذاب است و واقعیت‌های علمی با زبانی کودکانه شرح داده شده‌اند.

من ماه هستم؛ بهترین دوست زمین

من ماه هستم؛ بهترین دوست زمین

نویسنده: استیسی مک‌آنلتی

مترجم: آناهیتا حضرتی کیاوندانی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

ماه در این کتاب بهترین دوست زمین معرفی شده است دوستی که همیشه کنارش خواهد ماند و می‌تواند رویش حساب کند.

کوتی کوتی

هزارپا بودن هم دردسرهای خاص خودش را دارد. مثلا هیچکس حاضر نمی‌شود با هزارپا اتل متل توتوله بازی کند، یا سنگ‌پا زدن در حمام به اندازه یک روز طول می‌کشد. با اینحال، کوتی کوتی یک هزارپای خیلی بامزه است که کلی داستان می‌سازد، کنجکاوی می‌کند، سوال می‌پرسد، دنبال جواب سوالاتش می‌گردد و کتاب‌هایش، یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های تمام بچه‌ها و از بهترین کتاب ها برای بچه های ۷ تا ۹ سال است. این مجموعه را فرهاد حسن‌زاده نوشته است.

مجموعه موجودات حال‌به‌هم زن!

بله، گاهی اوقات هم دنبال علم بودن به این ختم می‌شود که درباره موجودات حال به‌هم زن، مثل مگس، وزغ، موش، کرم، حلزون و … تحقیق کنیم. اما به نظر شما راهی وجود دارد برای اینکه تحقیق کردن ما حسابی باحال باشد و کلی هم چیز جالب یادمان بدهد؟ الیس گراول که قبل از ما به این فکر افتاده بود، مجموعه موجودات حال‌به‌هم زن را نوشت. در این کتاب‌ها هرچیزی را که لازم است درباره این موجودات عجیب و غریب بدانیم، یاد می‌گیریم!

مدرسه برای ما بچه‌ها کلی برنامه داره! جلد ۷

مدرسه برای ما بچه‌ها کلی برنامه داره! جلد ۷

نویسنده: کاساندرا فلورا

مترجم: لیلا کاشانی وحید

انتشارات مهرسا

اطلاعات بیشتر و خرید

هفت سالگی سن مدرسه رفتن است و فضای مدرسه با فضای مهدکودک یا کلاس‌های متفاوتی که بچه‌ها تا قبل از این می‌رفتند، متفاوت است. همیشه ممکن است مدرسه رفتن برای بچه‌ها ترسناک یا اضطراب‌آور باشد اما اگر بچه‌ها دقیقا بدانند که چه چیزی در انتظار آن‌هاست، می‌توانند خودشان را با شرایط و محیطی که در آن قرار می‌گیرند، تطبیق دهند. کتاب مدرسه برای ما بچه‌ها کلی برنامه داره! با زبانی ساده به کودکان کمک می‌کند تا با موضوعات مختلفی که در مدرسه ممکن است با آن روبه‌رو شوند، آگاه شوند و بر اضطراب خود غلبه کنند.

معلم من یک هیولاست!

معلم من یک هیولاست!

نویسنده: پیتر براون

مترجم: نینا فراهانی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

حالا که بچه‌ها به مدرسه می‌روند، احتمال اینکه چنین جملاتی را از آن‌ها بشنویم زیاد می‌شود. ممکن است همیشه در حال غر زدن باشند و از زمین و زمان و به خصوص معلمشان بد بگویند. اما اگر همان معلم هیولا، بتواند به یک شخصیت شوخ، بامزه و عادی تبدیل شود، اوضاع بهتر نمی‌‌شود؟ این همان اتفاقی است که در کتاب معلم من یک هیولاست! برای بابی رخ می‌دهد. چطورش را خودتان بخوانید!

مجموعه ماجراهای فرانتس

فرانتس ریزه میزه است. به همین دلیل هم با اینکه شش‌ساله شده هنوز با چهارساله‌ها اشتباه گرفته می‌شود و خب، می‌توانید حدس بزنید که این موضوع چقدر عصبانی‌اش می‌کند. اما کاش مشکل همین بود. خیلی‌ها حتی نمی‌دانند که او پسر است. همیشه به او می‌گویند: «سلام دخترخانم!» خب، مشکلات فرانتس زیاد است و البته او هم دست روی دست نمی‌گذارد، بلکه برای اینکه مشکلاتش را حل کند، آستین بالا می‌زند و کلی ماجرای جذاب می‌سازد!

از افسانه‌ها غافل نشویم!

شاید بد نباشد اگر اول به این سوال جواب بدهیم که چرا باید برای بچه‌ها افسانه‌ها را خواند؟ افسانه‌ها می‌توانند به تکامل روانی انسان کمک کنند. افسانه‌ها به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند می‌توانند اعتماد به نفس را در کودکان تقویت کنند؛ در یک افسانه عموما شخصیت‌های ضعیف به چالش‌های بزرگ کشیده می‌شوند و همین مسیری برای رشد و تکامل آن‌ها شکل می‌دهد. علاوه بر این، افسانه‌ها می‌توانند برای انتقال و آموزش ارزش‌ها و مفاهیم اخلاقی نیز به کار بروند چراکه احساسات و مفاهیمی مانند جوانمردی، صداقت و شجاعت را به کودکان می‌آموزند. حالا شاید سوال این باشد که سراغ کدام افسانه‌ها برویم؟

افسانه‌های آلمان

برادران گریم، یاکوب و ویلهم، دو برادری بودند که به داستان‌ها و افسانه‌های فولکلور و محلی علاقه داشتند و همین علاقه آن‌ها را بر آن داشت تا به جمع‌آوری داستان‌ها و افسانه‌ها برآیند. داستان‌های مهشور بسیاری که دوران کودکی ما را پر کرده‌اند مانند شنل قرمزی، سفید برفی، سیندرلا، هانسل و گرتل، راپونزل و شاهزاده قورباغه از نتیجه زحمات و تلاش‌های این دو برادر به دست آمده است.

افسانه‌های پریان

نام هانس کریستین اندرسن همیشه در هرجایی که صحبت و گفتگو از ادبیات و قصه‌های کودکان باشد، در صدر می‌درخشد. شاید به همین دلیل هم او را پدر ادبیات کودکان جهان نام داده‌اند. در میان کارها و فعالیت‌های او نیز می‌توان افسانه‌هایی را دید که به نام افسانه‌های پریان مشهورند. در عین حال داستان‌های مشهور دیگری مانند پری دریایی، بند انگشتی، جوجه اردک زشت، ملکه برفی، لباس جدید امپراطور و دختر کبریت فروش نیز از داستان‌های او است که هرکدام ارزشی اخلاقی را به کودکان می‌آموزد و دنیایی جدید را به او نشان می‌دهد.

مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب

در میان کتاب‌های ایرانی نیز داستان‌ها و همچنین افسانه‌های زیادی به چشم می‌خورد. مشهورترین آن‌ها، مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، اثر مهدی آذریزدی است. این اثر مجموعه‌ای از قصه‌های بازنویسی یا بازآفرینی‌شده از متون ادبی کلاسیک فارسی است و کودکان را با آثاری مانند کلیله و دمنه،‌ مرزبان نامه، سند بادنامه، ‌سیاست نامه،‌ گلستان،‌ مثنوی و آثار عطار آشنا می‌کند.

افسانه‌های آذربایجان

افسانه‌های آذربایجان

نویسنده: بهروز دهقانی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

صمد بهرنگی نیز یکی از افرادی بود که دست به جمع‌آوری افسانه‌های آذربایجان زد و نمونه‌هایی از آن‌ها را هم در کتاب قصه‌های بهرنگ منتشر کرد.

‌پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با صمد بهرنگی یادداشت «بابای قصه‌های آذربایجان» را بخوانید.

علی‌اشرف درویشیان نیز یکی از نویسندگانی است که برای بزرگسالان می‌نوشت اما یکی از ارزشمندترین فعالیت‌های او، جمع‌آوری افسانه‌های مردم ایران بود که اثری جامع و کامل است. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این نویسنده یادداشت «ف مثل فصل نان» را بخوانید.

خوبی دنیای امروز ما این است که تعداد کتاب‌های خوب آن، روز به روز زیادتر می‌شود. دست ما در انتخاب باز است و می‌توانیم با توجه به سلیقه خودمان، کتاب‌های جذابی انتخاب کنیم. شما هم می‌توانید در کامل کردن این فهرست به ما کمک کند و کتاب‌های مورد علاقه خودتان را نام ببرید. دسته‌بندی کتاب‌های کودک و نوجوان طاقچه هم به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب‌ها را برای کتاب مناسب سن ۷ سال تا ۹ سال داشته باشید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

16,590 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.3 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه