لوگو طاقچه
کتاب هایی که جوانان باید بخوانند

کتاب هایی که جوانان باید بخوانند

61,608 بازدید

و اما جوانی؛ بازه‌ای از عمر ما که در تلاش برای رشد و بهتر شدن و ساختن دنیا و آینده‌ای بهتر برای خود هستیم. تا پیش از سی‌سالگی تمام تلاشمان بر آموختن و بهتر و بهتر شدن است. نه اینکه قانونی خاص و همگانی برای دهه‌های زندگی ما وجود داشته باشد، اما روندی که پیش می‌رود معمولا اینگونه است. در این سال‌های پرهیجان و حتی سرشار از استرس چیزی که می‌تواند بسیار مفید باشد خواندن کتاب‌هایی موثر است تا بدانیم که هستیم و از این دنیا و این زندگی که نصیب ما شده است چه می‌خواهیم؟ پا در راه گذاشتن و تجربه کردن و شکست‌ها و پیروزی‌هایی که به دست می‌آوریم همگی در راستای همین امر هستند اما عمر کوتاه آدمی مجال تجربه کردن همه امور را به ما نمی‌دهد. با این وضع بهترین انتخاب بهره گرفتن از آموزه‌ها و تجارب دیگرانی است که پیش از ما پای در راه نهاده‌اند و مسیرهایی را به درست یا غلط پیش‌گرفته‌اند و ماحصل آنها را در قالب کتاب در اختیار ما قرار داده‌اند. خواندن این کتاب‌ها درست به‌مانند تجربه یک زندگی دیگر است. قطعا منظور من کتاب‌های انگیزشی نیست بلکه کتاب‌هایی است که در کنار پاسخ دادن به سوال‌هایمان بتوانند نوری بر صفحه پیش روی زندگی ما بتابانند تا ما قادر به انتخاب راه و مسیر درست باشیم. لازم نیست بگویند چه بکنیم و از چه چیزهایی پرهیز کنیم. تنها کافی است پیش پای ما را روشن کنند تا بتوانیم با کمک آنها راه را از چاه بازشناسیم و به پاسخی درست برسیم. در این یادداشت تلاش شده تا با معرفی کتاب هایی که جوانان باید بخوانند، شروعی از این جنس را رقم بزنیم.

این یادداشت، نسخه خلاصه شده‌ای از یادداشتی با همین عنوان در وبسایت بیزینس‌اینسایدر است. نسخه اصلی این یادداشت را می‌توانید در این لینک بخوانید.

افسانه‌ی سیزیف

افسانه‌ی سیزیف

نویسنده: آلبر کامو

مترجم: محمود سلطانیه

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

از افسانه‌های یونانی چیزی می‌دانید؟ «افسانه سیزیف» یکی از همان‌هاست. او محکوم‌به انجام کاری بیهوده شده بود؛ غلتاندن سنگی تا بالای کوه درحالی‌که تا به نزدیکی قله می‌رسید سنگ به پایین می‌لغزید و او محکوم به انجام دوباره آن بود و باز هم روز از نو. «آلبر کامو» برای شرح ارزش زندگی و اینکه این عامل از هر موضوع دیگری در زندگی ارزشمند‌تر است به این افسانه رجوع کرده است. جوانی بهترین برهه برای درک چنین مفهومی از زندگی است. خواندن کتاب به ما کمک می‌کند تا در درک انواع مفاهیم و قیاس آنها در ترازوی زندگی هوشیارانه عمل کنیم.

Meditations

Meditations

نویسنده: Marcus Aurelius

Taaghche

اطلاعات بیشتر و خرید

«مارکوس اورلیوس» فیلسوف نامدار مکتب رواقی است. او در این کتاب از تفکرات خود نوشته است و مخاطب نوشته‌هایش خود اوست. تلاش او بر این بوده تا با واکاوی خویش به درک معانی والایی دست یابد. او یافته‌های خود را در باب مفاهیمی چون ناپایداری امور، شناخت و عزت نفس، زندگی، منش و روش صحیح و… با خواننده به اشتراک گذاشته است. خواندن این کتاب در سنین جوانی می‌تواند هم بخشی از پرسش‌های فرد را جواب دهد و هم بر شیوه نگرش او به جهان و اطراف خود تاثیرگذار باشد. نسخه رایگان این کتاب را می‌توانید از طاقچه دریافت کنید.

سیدارتها

سیدارتها

نویسنده: هرمان هسه

مترجم: سروش حبیبی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

«سیدارتها» اثری از «هرمان هسه» نویسنده شهیر است. کتاب داستان سرنوشت پسری به همین نام است که در پی رسیدن به آرامش سرانجام به خودشناسی می‌رسد. او درست زمانی به این امر دست می‌یابد که می‌خواهد به زندگی‌اش خاتمه دهد اما یادآوریِ یک کلام او را دوباره به زندگی و تلاش مجدد بازمی‌گرداند؛ کلامی در باب ادامه دادن مسیر و رسیدن به کمال. شاید بتوان گفت که تلاش نویسنده در این کتاب بر اهمیت فردی بودن خودشناسی است و اینکه چنین موضوع را نمی‌توان همچون نسخه‌ای یکسان به همگان پیشنهاد کرد بلکه هرکس بایستی مسیر شخصی خودش را پیداکرده و در طول آن به مفاهیم عالی زندگی و معرفت دست یابد.

شازده کوچولو

شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری

مترجم: احمد شاملو

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

«شازده کوچولو» از آن کتاب‌هایی است که ممکن است پیش از جوانی، در قالب داستانی مختصر و به‌ظاهر ساده و یا انیمیشنی برای کودکان، با آن برخورد داشته باشیم. کتابی برای همه سنین با نوشتاری سرشار از معنا و معرفت و در عین حال به زبانی بسیار ساده. این کتاب نوعی حدیث نفس است. جستجویی در پی فهم و رسیدن به آن معنای حقیقی وجود که پیمودن مسیر آن گرچه وقت و زمان نمی‌شناسد اما چه‌بهتر که در همین آغازین سال‌های عمر جایی در تفکر ما داشته باشد. «آنتوان دوسنت اگزوپری» که با خلق این اثر در جهان جاودانه شد تلاش کرده تا خواننده را گام‌به‌گام و در طول یک سفر به پاسخ سوالاتش برساند.

گزیده آثار مولانا

گزیده آثار مولانا

نویسنده: مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی

انتشارات سوره مهر

اطلاعات بیشتر و خرید

خواندن دیوان مولانا از آن کارهایی است که زمان را برای آدمی متوقف می‌کند پس چه‌کاری بهتر از پیشنهاد کردن آن برای همگان و ازآنجاکه مولانا در میانه‌های کلامش و با تکیه‌بر همان وزن شیرین از زندگی و احوال مختلف آن می‌گوید این کتاب یک مدرسه عال است که در آن از زندگی و احوال مختلف آن بیاموزیم. او چنان روان مفاهیم معنوی و فلسفی را به بیان و کلام درمی‌آورد که نه‌تنها چیزی از مضمون کاسته نمی‌شود که درک آن معنا امکان‌پذیر است. چه چیزی بهتر از این‌که از جوانی خواندن اشعارش را شروع کنیم. پیشنهاد ما برای شروع نسخه‌ای به گزینش و تفسیر محمدرضا شفیعی کدکنی است.

سال تفکر جادویی

سال تفکر جادویی

نویسنده: جوان دیدیون

مترجم: نیوشا افخمی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی همیشه روی خوش ندارد و کسی نمی‌داند آن روی سخت و جانکاهش چه زمانی برای هرکدام از ما نمایان می‌شود. گاه آماده بودن برای مواجهه با این امر به ما کمک می‌کند تا راحت‌تر و عاقلانه‌تر از آن بگذریم. «جوآن دیدیون» نویسنده کتاب «سال تفکر جادویی» در این کتاب از لحظات سخت خود گفته است؛ دوران کنار آمدن با غم فراق همسر و مبارزه برای نجات جان دخترش. این کتاب داستانی واقعی است که به‌خوبی توانست نظرها را به خود جلب کند؛ کتابی که نه‌تنها برای آنها که عزیزی را ازدست‌داده‌اند مفید است که جنگیدن و ادامه دادن زندگی را نیز به ما یادآوری می‌کند.

قوی سیاه

قوی سیاه

نویسنده: نسیم نیکولاس طالب

پندار تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

تابه‌حال پیش آمده که با پدیده‌ای غیرقابل‌پیش‌بینی و حتی بسیار نادر مواجه شوید؟ بازخورد شما در آن ماجرا چه بوده است؟ در تصور ما قو پرنده‌ای زیبا و سفید است. آیا تابه‌حال با یک قوی سیاه برخورد داشته‌اید؟ کتاب «قوی سیاه» تلاش دارد تا به همین موضوع بپردازد؛ اتفاق‌هایی که در عین حالی که ذهن برای آنها پیش‌فرض‌هایی دیگر دارد، به‌گونه‌ای متفاوت رخ می‌دهند. موضوع جالبی است و حتی به نظر می‌رسد ازآنجاکه آدمی همواره تلاش داشته تا برای هر موضوع و رخدادی توضیحی بیابد، بیراه هم نرفته است. خواندن این کتاب از این نظر که به ما کمک می‌کند تا بهترین اتفاق‌ها و رویدادهای زندگی خود را بشناسیم و از آنها به بهترین نحو ممکن بهره ببریم کتابی مفید است.

بده و بستان؛ رویکردی انقلابی به موفقیت

بده و بستان؛ رویکردی انقلابی به موفقیت

نویسنده: آدام گرانت

مترجم: مریم حیدری

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

«آدام گرانت» در این کتاب به سوالی بنیادین پرداخته است. اینکه چرا تعاملات ما با دیگران در موفقیت‌هایمان تاثیرگذارند؟ یکی از ویژگی‌های دنیای مدرن در تحلیل موفقیت‌های مختلف نمود می‌یابد؛ تاثیر دیگران در یک موفقیت. او در این کتاب تلاش کرده به بررسی عواملی بپردازد که نقشی در موفقیت‌های هرکدام از ما ایفا می‌کنند. پاسخ به این سوال مشخص می‌کند که چرا برخی موفق هستند و برخی دیگر نه. ازآنجاکه موفق بودن و رسیدن به اهداف چیزی نیست که کسی در پی آن نباشد، خواندن این کتاب به‌خصوص در سنین جوانی توصیه می‌شود.

نقطه‌ی عطف

نقطه‌ی عطف

نویسنده: مالکوم گلدول

مترجم: فریبرز آذرنیا

انتشارات روزبهان

اطلاعات بیشتر و خرید

«مالکوم گلدول» گرچه نویسنده چندان پرکاری نیست اما آثاری که نوشته همگی مخاطبان خود را پیداکرده و فراگیر شده‌اند. او در این کتاب به موضوعی جالب می‌پردازد. اینکه چطور یک اتفاق کوچک گاه پایه و اساس شکل گرفتن اتفاقی بزرگ‌تر شود. اتفاق‌هایی که گاه چنان با سرعت رخ می‌دهند که حتی ممکن است برای مدتی از فهم چگونگی و چرایی آن بازبمانیم. او پیوستگی بین مسائل را یکی از دلایل چنین امری می‌داند.

جنایت و مکافات

جنایت و مکافات

نویسنده: فئودور داستایفسکی

مترجم: اصغر رستگار

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتابی در باب مبارزه خیر و شر؛ داستایوفسکی در این کتاب قهرمانی را برای ما تصویر می‌کند که تحت‌فشار فقر و برای رسیدن به اهداف خود دست به جنایت می‌زند. نویسنده ما را در جریان کشمکش‌های درونی او و حتی گفتگوهای شخصی قهرمان داستان با خودش قرار می‌دهد و با این کار به‌نوعی ما را به بطن ماجرا برده و وادارمان می‌کند تا همسو با شخصیت‌ها وارد تصمیم‌گیری‌های مختلف شویم. خواندن این کتاب از آنجایی اهمیت می‌یابد که آدمی در بسیاری مواقع میان نفع خود که گاه حتی منطق شخصی‌اش هم آن را تایید می‌کند و آنچه به‌واقع درست است گیر می‌افتد. انتخاب درست همیشه به نفع ما نیست اما برگزیدن آنچه درست است همان چیزی است که از ما توقع می‌رود.

آنا کارنینا

رمان‌ها با جاذبه روایی خود ما را وارد دنیایی متفاوت کرده و با شخصیت‌های خود همراه می‌کنند. بی‌شک هرچه توانایی نویسنده در نوشتن بیشتر باشد، داستان باورپذیرتر و همسویی با قهرمانان آن بیشتر خواهد بود. «آنا کارنینا» داستانی پیرامون زندگی، عشق، تعهد، شجاعت و خیانت است. ماجراهایی که در زندگی هرکدام از ما پیش می‌آیند و ما را بر سر دوراهی‌های مختلف به انتخاب وامی‌دارند. لئو تولستوی با آن توانایی بی‌نظیرش در وصف و با آن جزئیاتی که از هر اتفاق و هر صحنه برای خواننده تصویر می‌کند به‌واقع بخشی از زندگی را پیش روی چشم ما می‌آورد؛ شفاف، زلال و حقیقی.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

61,608 بازدید
برچسب ها

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
3.8 4 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
7 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه