لوگو طاقچه
معرفی آثار ادبیاتکلاسیک

چرا باید ادبیات کلاسیک بخوانیم؟

10,040 بازدید

«و تا آخر عمر به خوبی و خوشی زندگی کردند.» این جمله معروف، پایان خوشی بر تمام سختی‌هایی است که قهرمانان رمان متحمل شده‌اند و حالا لایق این خوشبختی و آرامش هستند. این جمله و به طور کلی پایان‌بندی خوب، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ادبیات کلاسیک جهان شناخته می‌شود. اما بد نیست اگر ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم که ادبیات کلاسیک کدام دوره ادبیات را شامل می‌شود؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا مطالعه آثار ادبیات کلاسیک مهم است؟ و سپس بهترین نمونه‌های ادبیات کلاسیک در جهان را با هم مرور کنیم.

‌پیشنهاد می‌کنیم یادداشت‌های «بهترین کتاب‌های کلاسیک جهان»، «بهترین رمان‌های عاشقانه جهان» و «بهترین آثار کلاسیک ایرانی» را هم بخوانید.

ادبیات کلاسیک چیست؟

ادبیات کلاسیک دوره‌ای از ادبیات را شامل می‌شود که همزمان با جنبش هنری کلاسیسیم  نیمه دوم قرن هفدهم، در اروپا آغاز شد این دوره ادبی ویژگی‌های خاصی دارد. اگر اثر کلاسیکی را انتخاب کنید می‌بینید داستان‌ بر اساس عقل، منطق و استدلال پیش می‌رود و تخیلات در آن محدود است. پایان بندی خوشی دارد و قهرمان‌ داستان‌، از میان نمایندگان قشرهای خاص جامعه انتخاب شده‌ است. در ادبیات کلاسیک، شاهد ترجیح وقایع بیرونی بر اتفاقات، رخدادها و احساسات درونی انسان‌ها هستیم.

رمان‌های ادبیات کلاسیک، داستان‌های ساده و خوش‌خوانی هستند که از اصل وحدت سه گانه‌ی موضوع، زمان و مکان پیروی می‌کنند. در اکثر موارد دانای کلی وجود دارد که راوی قصه است. هرچند میان رمانتیسیسم و کلاسیسیم نوعی از تعارض وجود دارد، اما میانشان پیوندی ناگسستنی وجود دارد.

حال که تا تاحدی با ویژگی‌های مهم این دوره آشنا شدیم، خوب است به یک پرسش مهم دیگر پاسخ دهیم؛ چرا باید ادبیات کلاسیک بخوانیم؟

پیشنهاد می‌کنیم اگر به ادبیات کلاسیک علاقه دارید، «اینفوگرافیک چگونه بهترین رمان کلاسیک مناسب خودمان را پیدا کنیم؟» را هم ببینید.

چرا باید ادبیات کلاسیک بخوانیم؟

پاسخ به این سوال آنقدر مهم است که ایتالو کالوینو را بر آن داشت تا کتابی درباره این موضوع بنویسد: «چرا باید کلاسیک‌ها را خواند؟» در حقیقت آثار کلاسیک همان‌هایی هستند که بیشتر از همه در بین کتابخوان‌ها با این جملات شناخته می‌شوند: «می‌خواهم دوباره بخوانمش» «از خواندنش سیر نمی‌شوم» و «حتی اگر فیلمش را دیدی، اما بازهم بیخیال خواندن اصل ماجرا نشو!» اما واقعا چرا خواندن این کتاب‌ها اینقدر اهمیت دارد؟

ادبیات کلاسیک در شرق و غرب، در ناخودآگاه بشر جای گرفته است. فکر کنید چرا امروز می‌توانیم شاهنامه فردوسی را بخوانیم، گلستان سعدی را ورق بزنیم، تاریخ بیهقی را نگاهی بیندازیم و نثرشان دور از ما و زبان ما نباشد؟ این تاثیری است که ادبیات کلاسیک بر دنیا می‌گذارد. شکل اصل و ریشه به خودش می‌گیرد و به جریان‌های ادبی بعد از خودش پر و بال می‌دهد.

شما چه دلایل دیگری می‌توانید برای خواندن این آثار بی‌نظیر بیاورید؟ پیشنهاد می‌کنیم در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید:

بهترین‌های ادبیات کلاسیک کدامند؟

بد نیست با بهترین نمونه‌های ادبیات کلاسیک آشنا شویم و فهرست مطالعاتی خودمان را بسازیم.

کشتن مرغ مینا

کشتن مرغ مینا

نویسنده: هارپر لی

مترجم: فخرالدین میررمضانی

انتشارات امیرکبیر

اطلاعات بیشتر و خرید

کشتن مرغ مینا که با نام کشتن مرغ مقلد هم ترجمه شده است، داستان بی‌نظیری از هارپر لی است. این داستان درباره وکیل سفیدپوستی است که وکالت یک جوان سیاه‌پوست را قبول می‌کند. او آگاه است که این اتهام ناروا است و سخت تلاش می‌کند تا افکار اشتباهی را که در ذهن جامعه نژادپرستش شکل گرفته است، تغییر دهد. فیلم کشتن مرغ مینا با بازی گریگوری پک، جوایز بسیاری را از آن خود کرد و مانند کتابش، به یکی از آثار جاودانه تاریخ سینما بدل شد.

جین ایر

جین ایر

نویسنده: شارلوت برونته

مترجم: مریم مؤیدی

انتشارات امیرکبیر

اطلاعات بیشتر و خرید

جین ایر داستان عاشقانه‌ای است که میان دختری به نام جین و اربابش آقای راچستر شکل می‌گیرد. جین که در محیط خشک و خشن پرورشگاه بزرگ شده است حالا با حضور در خانه آقای راچستر، کم‌کم به او دل می‌بازد و از عشق اربابش به خودش هم آگاه می‌شود. اما مانعی میان راه آنان قرار دارد و آن مانع، همسر دیوانه آقای راچستر است. جین دلشکسته از خانه می‌رود و کشیشی از او مراقبت می‌کند…

جین ایر از جمله معروف‌ترین رمان‌های عاشقانه هم هست و ما در وبلاگ طاقچه در یادداشت «معرفی بهترین رمان‌های عاشقانه» هم آن را معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این یادداشت را هم بخوانید.

بلندی‌های بادگیر

بلندی‌های بادگیر

نویسنده: امیلی‌جین برونته

مترجم: نگار غلام‌پور

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

بلندی‌های بادگیر اول با نام عشق هرگز نمی‌میرد منتشر شد. البته که این اسم به شدت هم برازنده این داستان بی‌نظیر است. بلندی‌های بادگیر داستان عشق کاترین و هیت کلیف است. عشقی آتشین که به وصال نمی‌انجامد. بعد از مرگ کاترین، هیت کلیف می‌خواهد انتقام بگیرد و سلسله انتقام‌هایش، زندگی را بر خود و دیگر اطرافیانش تلخ می‌کند.

غرور و تعصب

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستین

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

غرور و تعصب، داستان مورد علاقه خوانندگان از میان آثار جین آستن و رمان محبوب خود نویسنده است. داستان درباره زندگی خانواده بنت است. خانواده‌ای با پنج دختر و مادری که تنها فکر و ذکرش، شوهر دادن دخترانش است. آشنایی دو دختر بزرگ خانواده، الیزابت و جین با مردانی از خانواده‌های ثروتمند و سطح بالا، حوادث رمان را رقم می‌زند. دورن‌مایه داستان‌های جین آستن به موضوعاتی مانند ازدواج و زندگی خانوادگی و … می‌پردازد. بسیاری او را به همین دلیل سرزنش می‌کنند و سطح دغدغه‌هایش را پایین می‌شمارند، اما نباید فراموش کرد همین قلم به دست گرفتن و نوشتن از زندگی زنان باعث دیده شدن آن‌ها در جامعه شده است.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «نقد و بررسی کتاب غرور و تعصب» را هم بخوانید.

گتسبی بزرگ

گتسبی بزرگ

نویسنده: اسکات فیتز جرالد

مترجم: رضا رضایی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

گتسبی بزرگ، داستان عشق بی‌پایان گتسبی به دیزی است. او مهمانی‌های زیادی ترتیب می‌دهد به این امید که دیزی را در یکی از مهمانی‌ها ببیند. وقتی سر و کله‌ی نیک، همسایه گتسبی و پسرعموی دیزی پیدا می‌شود، زندگی گتسبی تغییر می‌کند . این داستان آنقدر جذاب بود که رابرت ردفورد و لئوناردو دیکاپریو را بر آن داشت تا در سال‌های ۱۹۷۴ و ۲۰۱۳ در فیلمش بازی کنند. هرچند گتسبی بزرگ را حالا در دانشگاه تدریس می‌کنند ولی در زمان زنده بودن نویسنده‌اش، اسکات فیتزجرالد، توفیق چندانی کسب نکرد.

فرانکنشتاین

فرانکنشتاین

نویسنده: مری شلی

مترجم: علی سلامی

نشر گویا

اطلاعات بیشتر و خرید

هرچند داستان‌های فانتزی‌گونه، تخیلی و کمی ترسناک در بین آثار کلاسیک دیده نمی‌شوند، اما باید برای فرانکشتاین استثنا قائل شد. مری شلی داستان فرانکشتاین را زمانی نوشت که لرد بایرون، شاعر رمانتیک انگلیسی، چنین پیشنهادی به او داد. فرانکشتاین، دانشمند جوانی است که تصمیم می‌گیرد با اعضای بدن مردگان و شوک الکتریکی موجودی زنده بسازد. او موفق می‌شود اما مخلوقش، آن چنان شرور است که حتی فرانکشتاین هم نمی‌تواند از پسش بر بیاید…

کلام آخر

این فهرست تنها چند نمونه از بهترین نوشته‌های ادبیات کلاسیک بود. در فهرتس بهترین‌های ادبیات کلاسیک، آثار مشهور دیگری مانند ناطور دشت، صد سال تنهایی، جنایت و مکافات، آوای وحش، آنا کارنینا، ۱۹۸۴ و .. هم به چشم می‌خورد. شاید بد نباشد اگر در این روزهای پرشتاب قرن بیست و یک، خودمان را به یک فنجان چای و خواندنی رمان کلاسیک دلنشین و آرامشبخشی دعوت کنیم و از سرعت سرسام‌آور این روزها خلاص شویم.

10,040 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه