لوگو طاقچه
خودشناسی

معرفی بهترین کتاب ها درباره خودشناسی

218,911 بازدید

سال‌ها از روزی که سوالی از خودم پرسیدم و همان سوال باعث شد تا مسیر زندگی‌ام عوض شود گذشته. روزی که پرسیدم: «این همون چیزیه که می‌خواستی؟» روزی در تاریخ زندگی‌ام برای بنای تغییرات زیادی شد. من سال‌ها قبل‌تر از آن رشته‌ای و شغلی انتخاب کردم که فکر می‌کردم می‌تواند من را به سرمنزل مقصود و شادی و خوشحالی در زندگی برساند. اما این تنها یک پیش‌فرض اولیه بود که از خودم داشتم. بعدها فهمیدم که من نه تنها هدف درستی انتخاب نکردم، نه‌تنها مسیر درستی نداشتم، نه تنها برنامه‌ریزی فردی درستی نداشتم، بلکه اصلا درست خودم، اهدافم و مسیر رشد و توسعه فردی‌ام را نمی‌شناسم.

سوال بالا باعث شد تمام پایه‌های آن چیزی که فکر می‌کردم در زندگی برای خودم ساخته‌ام، خراب کرد و مجبور شدم در دهه چهارم زندگی (اوایل ۳۰ سالگی)‌ زندگی‌ام را شخم بزنم و از اول سراغ خودم بروم و با دوباره شناختن خودم، بتوانم استعدادها و نقاط ضعفم را بشناسم و با حرکت در مسیر هدف‌هایم، که به مرور برایم شفاف‌تر شده بود، بتوانم بهترین نسخه خودم را بسازم و صیقل بزنم. جالب اینکه تازه فهمیدم این یک مسیر طولانی است و باید در مسیر رشد و توسعه فردی خودم از ایستگاه‌های مختلفی که در سر راهم قرار می‌گیرد لذت ببرم و دمی برای تامل‌ کردن پیدا کنم تا با انرژی و شناخت بهتر، بتوانم مسیر را اصلاح شده پیش‌ بروم.

شناخت از خود یکی از مهمترین مواردی است که متاسفانه در دوران نوجوانی به ما آموزش داده نمی‌شود و انگار موضوعی بدیهی است که باید همه آن را بدانیم. اکثر تصمیم‌های سرنوشت‌ساز زندگی‌مان را هم در همان دوران می‌گیریم. دورانی که شناختی از خود نداریم باید با انواع و اقسام هدف‌گذاری‌ها و تصمیم‌های بزرگ، سرنوشت زندگی‌مان را رقم بزنیم.

من در دورانی که پس از شکست‌های زیاد و گم کردن مسیر، توانستم با نگاهی به آنچه از کودکی تا آن زمان به دست‌ آورده بودم، با نگاهی به استعدادها و توانمند‌ی‌هایم و همچنین عوامل دیگر، تلاش کردم و می‌کنم تا بتوانم در راستای همان مواردی که به آنها رسیده‌ام و با داشتن و در مسیر بودن آنها فردی مفیدتر و خوشحال‌تر برای جامعه و خودم هستم قدم بردارم.

یکی از مهمترین مواردی که به من کمک کرد و هنوز هم کمک می‌کند تا در این مسیر، راه را اصلاح کنم، کتاب‌هایی است که در زمینه توسعه فردی و خودشناسی مطالعه می‌کنم. امروز تصمیم دارم تعدادی از این کتاب‌ها را برای شمایی که می‌خواهید تغییری در زندگی ایجاد کنید معرفی کنم تا با هم و در کنار هم با مطالعه این کتاب‌ها و کتابهایی بیشتر از این لیست، افرادی هدفمندتر و با شناختی دقیق‌تر از خودمان باشیم.

خودشناسی

خودشناسی

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: محمدهادی حاجی‌بیگلو

انتشارات جیحون

اطلاعات بیشتر و خرید

آلن دوباتن را خیلی از ما با کتاب «جستارهایی در باب عشق» می‌شناسیم. نویسنده‌ای که تحصیل در رشته دکتری فلسفه را رها کرد تا مدرسه زندگی‌اش را تاسیس کند. مدرسه‌ای که در آن فلسفه را به زبان ساده و با شیوه‌های مختلف به همه آدم‌ها با هر سطح دانشی یاد می‌دهد تا بتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند.

کتاب خودشناسی هم یکی از کتاب‌های مجموعه مدرسه زندگی است که در آن درباره مفهوم خودشناسی در ۶ بخش کلی صحبت می‌کند. بخش اول درباره این است که از خود بی‌خبری در عمل به چه معناست و هر کدام از ما چقدر واقعا خودمان را می‌شناسیم. بخش دوم درباره تعمق فلسفی است. بخش سوم هویت عاطفی هر کدام از ما را بررسی می‌کند و با خواندنش می‌توانیم ریشه‌های واکنش‌های عاطفی‌مان را پیدا کنیم. بخش چهارم درباره موضوع مهم روراستی و طفره‌روی است. چیزی که در فرایند روانکاوی هم به کرات دیده می‌شود که فرد در واقعیت با خودش هم روراست نیست و خیلی از ویژگی‌های خوب و بدش را نمی‌تواند بپذیرد. بخش پنجم درباره قضاوت‌های هر فرد درباره خودش است و بخش نهایی هم شک‌گرایی عاطفی نام دارد.

زبان این کتاب بسیار ساده است. اما اطلاعات صحیح و دقیقی در اختیار ما قرار می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به موضوع خودشناسی علاقه‌مندید، یادداشت «معرفی کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم» را هم بخوانید.

خودت را به فنا نده

خودت را به فنا نده

نویسنده: گری‌جان بیشاپ

مترجم: حسین گازر

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر شما هم به دنبال تلنگرهایی محکم هستید تا بتوانید به خودشناسی برسید و نسخه‌ای بهتر از خودتان بسازید، کتاب «خودت را به فنا نده؛ کمتر فکر کنم و دل به زندگی بده» کتابی است برای شما. نویسنده این کتاب یعنی گری جان بیشاپ که نویسنده‌ای اسکاتلندی است،  از شما می‌خواهد خودگویی‌های بیهوده درباره توانایی‌هایتان را پایان دهید و بیدار شوید و توانایی‌هایتان را کشف کنید. تعهد همیشگی بیشاپ به ایجاد انگیزه در مردم برای اِعمال تغییر واقعی در زندگی خودشان، همیشه و همه‌جا انگیزه راهش بوده. روش او ساده و بدون دنگ‌وفنگ است که همین باعث شده هر روز بر علاقه‌مندانش اضافه شود و کتابش کاربردی جهانی و همگانی داشته باشد.

یکی از مواردی که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود، گفتگوی ذهنی است. در واقع ما هر خصوصیت و ویژگی‌ای که داشته باشیم، با خودمان گفتگو می‌کنیم و این همان موضوعی است که در این کتاب از ما می‌خواهد از آن استقبال کنیم و آن را در جهت رشد خود به کار بگیریم.

در مقدمه کتاب می‌خوانید: «در این کتاب دست‌چینی از اظهارنظرهای شخصی دربارهٔ اختیارداشتن، زندگی‌بخشیدن، متعالی‌بودن و جسارت‌داشتن جمع کرده‌ام تا با عمل به آنها، در زندگی‌ات هر روز بهتر و بهتر شوی. همچنین صحبت‌ها و گفتارهایی از فلاسفه، شخصیت‌های مهم تاریخی، و نکته‌هایی از یافته‌های علمی هم در این کتاب خواهی یافت که همهٔ آنها به نگرشت پروبال بیشتری می‌دهند. درحالی‌که همهٔ این موارد خوب و عالی هستند، اما تنها راهِ مطالعه و تعامل با این کتاب این است که آن را در خودت جستجو کنی، و گفته‌هایم را امتحان کنی.»

زندگی خود را دوباره بیافرینید

زندگی خود را دوباره بیافرینید

نویسنده: جانت اس. کلوسکو

مترجم: ساره حسینی عطار

انتشارات شمشاد

اطلاعات بیشتر و خرید

«زندگی خود را دوباره بیافرینید» اثری مشترک از دکتر جِفری ای. یانگ و جانت اس. کلوسکو در زمینه خودیاری و موفقیت است. موضوی که در این کتاب درباره آن صحبت می‌شود، موضوع شناخت نشانه‌هایی است که نشان‌دهنده وجود مشکل در سطح الگو هستند. متخصصین شناخت‌درمانی دریافته‌اند که نشانه‌های خاصی هستند که به احتمال وجودِ مشکلِ در سطحِ الگو اشاره می‌کنند. درواقع شناخت الگوهایی در تمام طول زندگی که حس نارضایتی عمیقی را برای افراد به وجود می‌آورند. افرادی که دچار اختلالات شخصیتی هستند، علاوه بر نشانه‌های خاصی مثل افسردگی و اضطراب که گریبان‌گیر آنهاست، از مشکلات طولانی‌مدت در زندگی خود هم رنج می‌برند. این کتاب خودشناسی تکنیک‌های کاربردی را برای غلبه بر دردناکترین مشکلات تمام زندگی ما ارائه می‌کند و نشان دهنده نگرش عمیق و دلسوزانه و بینشِ درمانیِ نویسندگان آن است.

این کتاب در میان فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی طاقچه هم قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با دیگر کتاب‌های پرفروش پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی» را هم بخوانید.

موهبت کامل‌ نبودن

موهبت کامل‌ نبودن

نویسنده: برنه براون

مترجم: اکرم کرمی

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی کردن باتمام‌ وجود انتخابی نیست که در یک مقطع زمانی اتفاق بیافتد و بعد هم کنار گذاشته شود، بلکه یک جریان است. جریانی که باید آن را درک کنیم و دانسته با آن روبرو شویم. به قول نویسنده کتاب: «در واقع من آن را سفری می‌دانم که تا پایان عمر ادامه دارد.» برنی می‌گوید که هدفش از این کتاب معرفی و شفاف‌سازی گزینه‌هایی است که زندگی کردن باتمام‌ وجود را ممکن می‌کنند.

ما قبل از هر سفری، برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم و توشه سفر و وسایل مورد نیاز را تدارک می‌بینیم. حالا سوال این است که برای زندگی کردن و عشق ورزیدن از موضع ارزشمندی، به چه چیز نیاز داریم؟ چگونه با کامل نبودن خود روبه‌رو می‌شویم؟ چگونه ویژگی‌های مورد نیاز را پرورش می‌دهیم و موانع را کنار می‌زنیم؟ پاسخ تمام این پرسش‌ها این است: شجاعت، شفقت و پیوند؛ این زاد و توشه‌ای است که در سفر زندگی بدان نیاز داریم.

هنر و علم خودشناسی

هنر و علم خودشناسی

نویسنده: پیتر هالینز

مترجم: آرسام هورداد

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «هنر و علم خودشناسی» اثری از «پیتر هالینز» نویسنده موفق کتاب‌های خوشناسی و موفقیت است درباره نحوه شکل‌گیری شخصیت انسانی و عوامل تاثیرگذار روی آن صحبت می‌کند. سوالاتی مثل چرا ما این مدلی هستیم و خودمان تا چه اندازه می‌توانیم در شکل‌گیری و مدیریت خصوصیات منحصربه‌فردی که داریم نقش داشته باشیم؟ می‌تواند تنها بخش کوچکی از پازلی باشد که هالینز سعی کرده در این کتاب آن را حل کند. خودشناسی به ما کمک می‌کند به شادمانی و رضایت درونی برسیم، چون باعث می‌شود بدانیم چه چیزهایی ما را خوشحال می‌کنند و از چه چیزهایی انرژی و انگیزه می‌گیریم. به قول نویسنده، با خواندن این کتاب می‌توانید مسیر زندگی‌تان را آنگونه که مناسب خودتان طراحی کنید و پیش ببرید.

عکس نویسنده
احسان طریقت
کارشناس حوزه توسعه فردی

من احسان طریقت هستم. یک رهجو که همیشه به دنبال راهی برای بهتر فکر کردن و فردی و حرفه‌ای هستم. سال‌هاست که با همین رویکرد و با استفاده از مهارت‌هایی که کسب کرده‌ام سعی می‌کنم دریچه‌های جدیدی برای کسب‌وکارها باز کنم تا بتوانند با نگاهی به چرایی کاری که می‌کنند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. کاری که سخت اما تاثیرگذار است؛ و چه چیزی بهتر از تغییر کردن.

218,911 بازدید
برچسب ها

Avatar

مهمان


اشتراک گذاری یادداشت
3.4 14 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
36 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه