لوگو طاقچه
درس گرفتن از زندگی‌نامه

معرفی مشهورترین و بهترین زندگینامه‌های افراد خارجی

وقتی در مورد آدم‌های معروف حرف می‌‌زنیم، معمولاً تجربه‌های موفقشان را به یاد می‌آوریم و تحسینشان می‌کنیم. گاهی ممکن است شرایطمان را با موفقیت‌هایی که آن‌ها به‌دست آورده‌اند مقایسه کنیم و خودمان را در جایگاه پایین‌تری ببینیم. شاید کمتر پیش بیاید از شکست‌های آدم‌های موفق مثال بزنیم و حتی ممکن است چیزی در مورد شکست‌هایشان ندانیم. خواندن زندگینامه‌ی کسانی که دوست داریم و آن‌ها را آدم‌های موفقی می‌دانیم، کمک می‌‌کند شناخت بهتری از آن‌ها به‌دست بیاوریم. در این زندگینامه‌ها، با جزئیات زندگی‌شان بیشتر آشنا می‌شویم و شکست‌هایشان را می‌بینیم. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، با بهترین و مشهورترین زندگینامه‌های خارجی آشنا خواهیم شد.

داستان کودکی من

داستان کودکی من

نویسنده: چارلی چاپلین

مترجم: محمد قاضی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

چاپلین کمدین، بازیگر، نویسنده، کارگردان و آهنگساز برجسته‌ی هالیوود است. چاپلین ۷۷ سال در سینما و تئاتر فعالیت کرد که نتیجه‌اش تولید بیش از ۷۰ اثر سینمایی و تأسیس «اتحادیه‌ی سینماگران» بود.

چاپلین کودکی سخت و طاقت‏‌فرسایی داشت: «به‌راستی چنان وضعی داشتیم که انگار همیشه در فقر و فلاکت زندگی کرده‌ایم. اکنون افقِ زندگیِ ما اندک نوری از شادی و نشاط نداشت. کار پیداکردن بسیار سخت بود. مادرم زنی بود کوتاه قد، ظریف و حساس و با شرایط زندگی وحشتناک عصر ویکتوریایی مبارزه می‌کرد، عصری که در آن ثروت و فقر در اوج خود بود و زنان طبقه‌ی فقیر چاره‌ای جز این نداشتند که کلفتی کنند یا در کارگاه‌ها مثل بردگان جان بکنند. مادرم هر کاری از دستش برمی‌آمد [می‌کرد] چون لباس‌های تئاتری خود را شخصاً دوخته بود خیاطی می‌دانست و می‌توانست با لباس‏دوختن برای اعضای دیگر گروه‌های تئاتر چند شیلینگی به‌دست ‌آورد»

چاپلین از همان روزهای اولِ کودکی، بی‌پشت و پناه و غالباً گرفتار سرما و نداری بود. وقتی چارلی سه ساله بود، پدر و مادرش از هم جدا شدند. بعدها مادرش دچار مشکل روانی شد و پدرش درگیر الکل. چارلی چالین از سن پنج سالگی در یتیم خانه زندگی کرد. در آنجا، غذا و لباس کافی گیر نمی‌آمد و بچه‌ها همیشه گرسنه بودند.

بیشتر وقت‌ها برهنه و آواره در خیابان‌ها می‏‌گشت و گدایی می‏‌کرد. شب‌‏ها هر جایی می‌‏توانست می‌‏خوابید و به هر ترتیبی خودش را زنده نگه می‏‌داشت. گاهی صاحب شغلی موقتی می‏‌شد؛ در آرایشگاه‌ها ریش مشتری‌ها را با فرچه صابون می‌زد، در کاباره‌ها سرایداری می‌کرد. در نمایش‏‌های سبُک نقش کمدی یا رقاص را بازی می‌کرد. تمام این شکست‌ها و غم‌ها در آینده تبدیل شد به ایده‌هایی برای ساختن فیلم‌هایش.

چاپلین داستان زندگی‌اش را در کتاب «داستان کودکی من» نوشته است. کتاب زندگی‌نامه چاپلین را محمد قاضی به فارسی ترجمه کرده است.

بازیگری و آغاز شهرت آواره‌ی ولگرد

سال ۱۹۱۰ چاپلین از لندن به امریکا مهاجرت کرد و در اجرایِ چند نمایش کوچک شرکت کرد. در ۲۶ سالگی توانست هفته‌ای ده هزار دلار درآمد به دست آورد. بعدها، چاپلین اولین فیلم کمدیش را با نام «ساختن یک زندگی» ساخت. کمدی ریشه‌ای عمیق در چاپلین داشت. انگار کمدی راهی بود برای مقابله با رنج‌هایی که در زندگی کشیده بود. چاپلین طرح‌های فیلم‌نامه‌ها را بداهه در ذهنش می‏‌ساخت و در شکل‏‌دادن داستان و شخصیت‌ها ابتکار به خرج می‏‌داد. مردم دنیا او را با نام «آواره» می‏‌شناختند؛ آواره‌ای ولگرد با رفتارهای پیچیده و زیرکانه.

 چاپلین سه بار برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد، اما معتقد بود: «به نظر من تصمیم گروه کوچکی بر اینکه من بهترین فیلم را تهیه کرده‌ام افتخاری ندارد. من به تحسین مردم احتیاج دارم؛ اگر آن‌ها کار مرا دوست داشته باشند، این جایزه برای من کافی است.»

بخشی از کتاب صوتی داستان کودکی من را بشنوید.

داستان کودکی من چارلی چاپلین

گوینده: شهراد بانکی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آبراهام لینکلن و زندگی در فقر و تنگدستی

آبراهام لینکلن در خانواده‌ای فقیر به ‌دنیا آمد. همراه با خانواده‌اش به ایندیانا مهاجرت کردند. در آنجا کلبه‌ای چوبی، بدون در و پنجره ساختند که کفش پر از علف‌های وحشی بود. رختخواب، یک یا دو چهارپایه، یک میز، یک کتاب مقدس، همه‌ی داراییشان بود.
لینکلن در کودکی مادرش را از دست داد و خودش ماجرای را این ‌طور روایت می‌کند: «در دنیای غم‌‏انگیز ما غم و غصه به سراغ هر کس می‏آید و با جگرسوزترین دردها به سراغ کودکان می‌‏آید تا آن‏‌ها را غافل‏گیر کند.»

لینکلن به خاطر فقر و تنگ‏دستی نمی‏‌توانست به مدرسه برود و بیشتر اطلاعاتش را از راه مطالعه‏ به‏‌دست آورد. هر کتابی که به دستش می‌‏رسید می‏‌خواند؛ از کتاب مقدس گرفته تا کتاب‌‏هایی درباره‌‏ی جرج واشنگتن، بنجامین فرانکلین، تاریخ امریکا، روزنامه‌‏های گوناگون و… لینکلن از دوران نوجوانی کار می‌کرد و شغلی‌های مختلفی را تجربه کرد؛ کشاورزی، کارگری روی کشتی، آهنگری، آسیابانی، کار در پستخانه، مساحی و…

لینکلن از همان نوجوانی به سیاست نیز علاقه داشت. پس از پایان جنگِ سرخ پوستی بک هاوک، در انتخابات شرکت کرد و شکست خورد. این شکست‌ها ادامه داشت اما ناامید نشد و آنقدر به تلاشش ادامه داد که در سال ۱۷۸۹ به عنوان شانزدهمین رئیس جمهور امریکا انتخاب شد. لینکلن اصلاحات زیادی در جامعه‌ی امریکا انجام داد که مهم‌ترینش پایان دادن به سنت برده‌داری بود.

بخشی از کتاب صوتی آبراهام لینکلن را بشنوید.

آبراهام لینکلن براندا هاوگن

گوینده: سالار حسین‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سخنرانی آبراهام لینکلن

سخنرانی آبراهام لینکلن

نویسنده: آبراهام لینکلن

مترجم: اسماعیل قهرمانی‌پور

نشر روزگار نو

اطلاعات بیشتر و خرید

آبراهام لینکلن از نوجوانی به قصه‌‏گویی و سخنرانی شهرت داشت. نطق گتیسبورگ (Gettysburg Address) مشهورترین سخنرانی آبراهام لینکلن است. این نطق به مدت دو دقیقه در نوزدهم نوامبر ۱۸۶۳ ایراد شد که برای همیشه در یادها ماند. لینکلن با کمتر از سیصد واژه مشکلات و موانع جنگ و برده‌داری را برای رسیدن امریکا به آزادی بیان کرد.

لینکلن گفت: «پدران ما ۸۷ سال پیش به این قاره پا گذاشتند. کشوری جدید بر مبنای آزادی شکل گرفت و به این نکته متعهد شد که تمامی انسان‌ها برابر آفریده شده‌اند. اکنون ما درگیر جنگ بزرگ داخلی شده‌ایم و در حال آزمودن این مرحله‌ هستیم که آیا این کشور یا هر کشور دیگری که بر این مبنا شکل گرفته باشد و به چنان آرمانی متعهد شده باشد می‌تواند در دراز مدت به حیات خود ادامه دهد یا خیر.»

این نطق به شدت بر حاضران و مردم امریکا تأثیر گذاشت و باعث شروع اصلاحات مهمی در جامعه‌ی امریکا شد.

چراغ سبزها

چراغ سبزها

نویسنده: متیو مک‌کانهی

مترجم: سمانه پرهیزکاری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

چراغ سبزها اثری است از متیو مک‌کانهی، بازیگر هالیوود که این کتاب را در ستایش زندگی نوشته. او کتابش را یک نامه‌ی عاشقانه برای زندگی می‌داند و البته داستان‌های حیرت‌آور واقعی از زندگی خودش را هم ضمیمه‌ی کار کرده تا آنچه در شش دهه‌ی زندگی‌اش تجربه کرده را در این کتاب بیاورد. 

البته قرار نیست که مخاطبانش را نصیحت کند، او تمام این‌ها را به‌عنوان آزمون و خطاهایش در درک زندگی یک‌جا جمع کرده و ماجراهای شغلی‌اش در هالیوود، زندگی عاطفی و خانوادگی‌اش را همراه با دریافتی که از سازوکار زندگی داشته در این کتاب آورده است. 

متیو در تگزاس آمریکا و در یک خانواده‌ی پرتشنج به دنیا آمد. پدر و مادر او دائما با یکدیگر دعوا می‌کردند و دوباره عاشق هم می‌شدند. آن‌ها دو بار از یکدیگر جدا شدند و سه بار با یکدیگر ازدواج کردند!

این تمام ماجرا نبود، او از برادر بزرگ‌ترش به دلایل مختلف کتک می‌خورد، اما در مدرسه بین همکلاسی‌هایش مخصوصا دخترها بسیار محبوب بود و عضو تیم روتاری هم بود. کمی بعد سر از دانشگاهی در استرالیا درآورد. تصور می‌کرد آنجا هم قرار است تمام وقتش را با دوستان جدید و محبوبیت عجیب و غریبش پر کند، اما ورق برگشته بود و آن دوران برای او با تنهایی و انزوای کامل سپری شد. جالب اینجا است که او نقطه‌ی شروع داستان عاشقانه‌اش با زندگی را همین یک سال تنهایی و عزلت می‌داند! 

بخشی از کتاب صوتی چراغ سبزها (صد خلاصه برتر) را بشنوید.

چراغ سبزها (صد خلاصه برتر) متیو مک‌کانهی

گوینده: اشکان فتولی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ویل

ویل

نویسنده: مارک منسون

مترجم: محمدرضا شفایی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ویل زندگینامه‌ی ویل اسمیت بازیگر و رپر آمریکایی است که اسم آن در حقیقت یک هم‌آوایی جالب با کلمه‌ی Will به معنای اراده و خواستن دارد. این کتاب به قلم مارک منسون، نویسنده‌ی پرفروش کتاب‌های خودیاری و موفقیت نوشته شده و در سال ۲۰۲۱، قبل از آن سیلی پرحاشیه‌ی ویل اسمیت در مراسم اسکار، منتشر شد. 

 مارک منسون نوشتن این کتاب را یکی از پرافتخارترین کارهای خودش می‌داند و درمورد آن توضیح می‌دهد که ویل اسمیت می‌خواست این کتاب نه‌تنها بازگوکننده‌ی خاطرات و وقایع مهم زندگی‌اش باشد، بلکه قصه‌ی تروماها، رنج‌ها، زخم تبعیض نژادی، تقلاها، جازدن‌ها و پیروزی‌هایش هم باشد. به‌خاطر همین تمام وجوه زندگی‌اش را در این کتاب می‌آورد.

علاوه بر این‌ها، ویل اسمیت علاقه‌مند بود تا در این کتاب بیشتر از مسیر خودشناسی و رسیدن به خودآگاهی صحبت کند. او در این مورد می‌گوید «باید به ذهن خود مسلط شوی تا بتوانی در دنیایی که پر از تبعیض است، حرکت کنی!»

یدک

یدک

نویسنده: شاهزاده هری

مترجم: صدرا صمدی دزفولی

نشر مون

اطلاعات بیشتر و خرید

انتشار کتاب یدک از شاهزاده هری یک ساختارشکنی بسیار بزرگ محسوب می‌شد که از یکی از اعضای خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا سر زد. هری در این کتاب از زندگی به‌ظاهر پرزرق و برق و بی‌نظیرش صحبت می‌کند که همراه با سختی‌های بسیاری همراه بوده است. او در این کتاب از آسیب‌های کودکی، رابطه‌ با پدر و مادرش، علاقه‌اش به ارتش، هنر و خیریه می‌گوید. 

ازدواج ساختارشکنانه‌ی هری، همچنین جدایی رسمی‌اش از خاندان سلطنتی و مهاجرت به کانادا از جمله تصمیمات او بودند که در سال‌های اخیر سروصدای بسیاری به پا کردند و او تصمیم گرفت در یک کتاب توضیحات لازم درخصوص هر یک از آن‌ها را ارائه بدهد.

نام کتاب از اصطلاحی در سلطنت بریتانیا گرفته شده که به جانشینِ جانشین پادشاه گفته می‌شود. در حقیقت، این موضوع که پادشاه چارلز، پسر بزرگ‌ترش یعنی ویلیام را به‌عنوان جانشین خود انتخاب کرد و هری به‌عنوان جانشین ویلیام انتخاب شد، به کام پسر کوچک‌تر خوش نیامد. بنابراین، او با انتخاب این اسم برای زندگینامه‌اش دهن‌کجی بزرگی به خاندان سلطنتی کرد و عطای تمام امتیازهای خود را به لقایش بخشید و با انتشار این کتاب آخرین ضربه را هم به خانواده‌ی سلطنتی‌اش زد. 

بخشی از کتاب صوتی شاهزاده هری، یدکی را بشنوید.

شاهزاده هری، یدکی شاهزاده هری

گوینده: منصور ضابطیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ایلان ماسک

ایلان ماسک

نویسنده: والتر آیزاکسون

مترجم: مینا صفری

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگینامه‌ی ایلان ماسک را والتر آیزاکسون، نویسنده‌ی مشهور آمریکایی به رشته‌ی تحریر درآورده و طبق انتظار قرار است شما را با مردی سرسخت آشنا کند که زیاد نه می‌گوید و مطلقا هیچ کس و هیچ چیز نمی‌تواند او را متوقف کرده یا از رویاپردازی‌هایش دور کند. 

زندگینامه‌ی ایلان ماسک قرار است به ما ثابت کند که همیشه چیزی می‌تواند سخت‌تر و انجام‌شدنی‌ باشد، همیشه می‌توان بزرگ‌تر فکر کرد، بیشتر تاب آورد و بلندتر پرواز کرد. 

آیزاکسون نویسنده‌ای است که بیوگرافی استیو جابز را هم نوشت و آن کتاب هم تبدیل به اثری ماندگار و پرفروش شد. البته استیو جابز ابدا شخصیتی پرحاشیه و پرنوسان نبود، این در حالی است که درمورد ایلان ماسک می‌توان گفت او یک دلقکِ خوش‌فکرِ نابغه، بلندپروازِ پرتلاشِ شیاد، خوش‌شانسِ پول‌سازِ بی‌فکر و صدها ترکیب متناقض و جذاب دیگر است!

ماجرای این کتاب از آفریقای جنوبی محل تولد ایلان ماسک شروع می‌شود که دوران سختی برای او بود، چراکه علاوه بر کمبود امکانات در این کشور، والدینش هم از هم جدا شدند. سپس مهاجرت به کانادا و بعد آمریکا را توضیح می‌دهد. جست‌وجوگری و تلاش او برای عبور از بحران‌ها از جمله وجوه درخشان شخصیت او بود که راه فرار او از مشکلاتش را به او نشان داد. علاوه بر زندگی خانوادگی، از روابط کاری، تغییرات دائمی، کارآموزی و سرسختی ماسک برای بقا در اکوسیستم پررقابت استارت‌آپ‌ها در ایالت متحده هم صحبت کرده که برای هر کسی که سودای رشد دارد، ارزشمند و راهگشا خواهد بود. 

فریدا

فریدا

نویسنده: هایدان هررا

مترجم: فروغ پوریاوری

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

فریدا کالو یکی از خلاق‌ترین نقاشان و البته برجسته‌ترین زنان هنرمند قرن بیستم است. زندگینامه‌ی او نه فقط برای هنرمندان، اصولا برای هر کس که قرار است در زندگی آثاری بدیع خلق کند و برای زندگی بجنگد، یک کتاب فراموش‌نشدنی و تاثیرگذار خواهد بود. 

فریدا کالو انگار از وسط یکی از داستان‌های گابریل گارسیا مارکز بیرون پریده بود. او زنی جادویی، زیبا، بی‌رحم، جسور، تسلیم‌نشدنی و البته شوخ‌طبع بود که تمام دی‌ان‌ای و ابعاد شخصیتش را به هنرش و خودنگاره‌هایش تزریق می‌کرد. خواندن زندگینامه‌ی چنین زنی یک تجربه‌ی پرشور و ازیادنرفتنی است.

کتاب از خانه و محله‌ی کودکی شروع می‌شود و بعد از دبیرستان آن تصادف وحشتناک را شرح می‌دهد. ستون فقرات او شکسته بود، اما ستون اراده‌ی فریدا قرص و محکم برجایش استوار بود و او در تخت خواب هم نقاشی می‌کشید. ماجرای ازدواج فریدا، سیاست و اولین نمایشگاه آثار فریدا که آخرین لحظات زندگی او بود از جمله موضوعات پرداخته‌شده در این کتاب هستند. 

آدری هپبورن؛ یک روح زیبا

آدری هپبورن؛ یک روح زیبا

نویسنده: شان هپبورن فرر

مترجم: آیدا کریمی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

آدری هپبورن فقط یک بازیگر خوش‌چهره نبود. او یک قلب آسمانی و رئوف داشت که از همکاران تا مخاطبان سینما به آن اقرار می‌کنند. سی سال از مرگ او می‌گذرد، اما به هر کسی که عکس او را نشان دهیم، نام او را می‌داند و حتی او را دوست دارد بدون آنکه فیلمی از او دیده باشد. در زندگینامه‌ی مصوری که پسر آدری از او نوشته است، راز چنین محبوبیتی را کشف می‌کنیم و به زیبایی روح او اقرار می‌کنیم. 

برعکس آنچه که انتظار داریم، آدری دختری نبود که ناگهان سر از پرده‌ی سینما دربیاورد، او سال‌ها تمرین باله و آواز کرده بود و تمام کسانی که با او همکار بوده‌اند به روحیه‌ی تسلیم‌ناشدنی و تلاشگر او اشاره می‌کنند. خصلت‌هایی از آدری هپبورن وجود دارد که تحت تاثیر زیبایی سحرآمیز و معصومیتش در سایه قرار گرفته‌اند که در این کتاب از آن‌ها رونمایی می‌شود.

کتاب آدری هپبورن یک روح زیبا درست مثل یک آلبوم خانوادگی است که حرف‌های نگفته‌ای درمورد آدری دوست‌داشتنی به زبان می‌آورد و عشقی که «شان» نسبت به مادرش دارد را عیان‌تر از نور خورشید برملا می‌کند. 

استالین

استالین

نویسنده: ادوارد رادزینسکی

مترجم: آبتین گلکار

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب استالین زندگینامه‌ی دیکتاتور مخوف اتحاد جماهیر شوروی است به قلم یک فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌‌نویس روسی که برای نوشتن این کتاب از مدارک باقی‌مانده از دوران تاریک شوروی استفاده کرده است. زندگینامه از دوران کودکی استالین شروع می‌شود، در معماهای دوران‌های مختلف زندگی او پرسه می‌زند، تاثیرات او بر شوروی و دنیا را بررسی و تا لحظه‌ی مرگ او را دنبال می‌کند. 

یکی از بحث‌برانگیزترین نکات درمورد کتاب این است که رادزینسکی بیشتر از اینکه کتابی تاریخی درمورد این شخصیت بنویسد، یک درام تاریخی را خلق کرده و این چیزی نیست که تمام مخاطبان را خوشحال کند. البته همین ویژگی به جذابیت اثر آن‌قدر کمک کرده تا مخاطبان بیشتری بتوانند آن را تا پایان همراهی کرده و آن را نیمه‌کاره رها نکنند.

یک زندگینامه‌ی حیرت‌آور دیگر که این اثر را تکمیل می‌کند، کتاب دختر استالین است. این کتاب زندگینامه‌ی فرزند استالین، سوتلانا استالین است که در هنگام تشکیل اتحاد جماهیر شوروی به دنیا آمد و با از هم پاشیده‌شدن آن به ایالات متحده‌ی آمریکا مهاجرت کرد. او در این کتاب می‌گوید پیش از سفر به آمریکا هیچ نمی‌دانست که دنیا درمورد استالین و جنایاتش چه می‌گوید، چراکه تمام دنیای او در کاخ کرملین خلاصه می‌شد که تمام عمرش را در آن گذرانده بود. زندگینامه‌ی دختر استالین دنیا را شوکه کرد و جوایزی مثل هیلاری وستون و پن ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داد. 

بایگانی همیشگی

بایگانی همیشگی

نویسنده: ادوارد اسنودن

مترجم: علی مجتهدزاده

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

تا سال ۲۰۱۳ کسی به جز همکاران و خانواده‌ی ادوارد اسنودن او را نمی‌شناختند. او یک مهندس کامپیوتر خبره بود که با سازمان امنیتی ایالات متحده همکاری می‌کرد و البته این موضوع کاملا مخفیانه بود. اما ناگهان ورق برگشت و ادوارد ۲۹ساله تصمیم گرفت علیه این سیستم بشورد و هر آنچه می‌داند را به دنیا اعلام کند. دانسته‌های او دنیا را در شوک فرو برد و کتاب زندگینامه‌اش فن نهایی او را تکمیل کرد. 

کتاب بایگانی همیشگی اثری است از ادوارد اسنودن که درمورد تمام زندگی‌اش، خانواده‌ی نظامی و کودکی‌اش، نوجوانی، تحصیل و ورود به ارتش، تصمیمات مهم و زندگی کاری خود و البته هفت سالی که به‌عنوان جاسوس مشغول بود، صحبت می‌کند.

اسنودن بعد از انتشار کتاب بایگانی همیشگی که پرده از جاسوسی آمریکا از طریق تلفن و اینترنت برداشت، ایالات متحده را به مقصد روسیه ترک کرد. او ده سال اخیر را در روسیه سپری کرده و در سال ۲۰۲۲ شهروند این کشور شد. درمورد اسنودن کتاب‌های بسیاری نوشته و منتشر شده و البته در سال ۲۰۱۶ فیلم مستندی درخصوص زندگی و فعالیت‌های او ساخته شد. 

مارادونا

مارادونا

نویسنده: گیم بالاگه

مترجم: علی شهروز ستوده

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

گیلم بالاگه، روزنامه‌نگار اسپانیایی، یک زندگینامه‌ی کامل و دقیق از زندگی مارادونا، اسطوره‌ی فوتبال آرژانتین نوشته که تمام وقایع از ابتدا تا انتهای زندگی دیه‌گو مارادونا را در قالب یک مستند داستانی شرح داده است. 

مارادونا برعکس آنچه میان فوتبالیست‌ها مرسوم است، فوتبالیستی سیاسی بود. او با سیاست‌های بریتانیا آشکارا می‌جنگید و سرمایه‌داری را مطلقا قبول نداشت. بنابراین یک فوتبالیست چپ‌گرا شناخته می‌شد و این را هرگز انکار نکرد. این کتاب علاوه بر اینکه سراسر وقایع زندگی عاطفی، خانوادگی و فوتبالی مارادونا را پوشش می‌دهد، گرایش سیاسی و طرز فکر او را نادیده نمی‌گیرد.

کتاب آن‌قدر منسجم و پرکشش نوشته شده که خواننده را نه‌تنها با خود درگیر می‌کند، بلکه او را تا پایان با خود همراه نگه می‌دارد. بالاگه برای گردآوری محتوای این کتاب از منابع مختلف استفاده کرده و با اطرافیان، دوستان و خانواده‌ی مارادونا مصاحبه کرده است. 

فرندز؛ زندگی و خاطرات متیو پری

فرندز؛ زندگی و خاطرات متیو پری

نویسنده: متیو پری

مترجم: مرجان حمیدی

نشر مون

اطلاعات بیشتر و خرید

سال ۲۰۲۳ بود که مرگ ناگهانی و غمبار متیو پری در جکوزی خانه‌اش در لس‌آنجلس سروصدا به پا کرد و هم‌بازیانش در سریال فرندز با انتشار آخرین چت‌هایشان نمک بیشتری بر زخم مخاطبان و عاشقان فرندز پاشیدند. 

پایان غم‌انگیز و خودخواسته‌ی متیو پری باعث شد که داستان زندگی‌اش برای طرفدارانش رنگ و اهمیت بیشتری پیدا کند. او در این خودزندگینامه از ۵سالگی‌اش صحبت می‌کند، از دوران مدرسه که ستاره‌ی تنیس بود و آینده‌ای درخشان انتظارش را می‌کشید. از ۲۴سالگی و انتخاب‌شدنش برای فرندز می‌گوید و از دوستی‌های عمیق و روزهای طلایی و فراموش‌نشدنی خاطراتی جالب را تعریف می‌کند. اما ورق برمی‌گردد و وقتی از روزهایی می‌گوید که در هنگام فیلم‌برداری فرندز با افسردگی و اعتیاد به الکل دست‌به‌گریبان بود، ابرهای تاریک افسردگی آسمان را می‌پوشانند.

او با صداقتی بی‌همتا تعریف می‌کند که چطور بارها و بارها به اعتیاد روی ‌آورد و  بارها و بارها ترک کرد. ستاره‌ی تنیس مدرسه و یکی از ستاره‌های سریال فرندز میلیون‌ها دلار برای پاک‌شدن از اعتیاد و بهبود روانش خرج می‌کند و کسی باور نمی‌کند که ستارگان دنیای ما چه مسائل ریز و درشتی برای حل‌کردن دارند. 

بخشی از کتاب صوتی فرندز ، زندگی و خاطرات متیو پری را بشنوید.

فرندز ، زندگی و خاطرات متیو پری متیو پری

گوینده: آرمان سلطان زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

روح یک زن

روح یک زن

نویسنده: ایزابل آلنده

مترجم: علی‌اکبر عبدالرشیدی

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب روح یک زن زندگینامه‌ای نویسنده‌ای شیلیایی به نام ایزابل آلنده است که در تمام زندگی‌اش تلاش کرده به‌عنوان یک زن تمام و کمال زندگی کند و هیچ چیز او را متوقف نکند. 

آلنده در این کتاب ماجرای مبارزاتش در طول زندگی‌اش را نوشته و از هویت خودش دفاع می‌کند که زیر سایه‌ی اسم پسرعموی سوسیالیست مشهورش در حال دفن بود. 

ایزابل آلنده از کودکی نابرابری و ناترازی حقوق زنان را مشاهده می‌کرد، در مدرسه با سختگیری‌های راهبه‌های کاتولیکی که آن را اداره می‌کردند مواجه شد و در نتیجه‌ی نافرمانی‌هایش از مدرسه اخراج شد. اما در پاسخ به تمام این وقایع، در خود فرو نرفت و سعی نکرد ستم را به‌عنوان سرنوشت محتوم خود به‌عنوان یک زن بپذیرد.

ایزابل پس از متارکه دوباره با چارچوب‌های سفت و سختی که جامعه‌ی شیلی برای زنان تعریف کرده بود مواجه شد و این بار مهاجرت به آمریکا و آزادی را انتخاب کرد. در آمریکا تحصیل کرد، کتاب نوشت و توانست هویت خود را بازتعریف کند. او با قلم جادویی خود در این زندگینامه قصه‌ای قابل درک برای تمام زنانی که در کلیشه‌های جامعه نگنجیده‌ند را تعریف می‌کند. 

چرچیل؛ قهرمان پیش‌بینی‌ناپذیر

چرچیل؛ قهرمان پیش‌بینی‌ناپذیر

نویسنده: پاول ادیسون

مترجم: محسن عسکری‌جهقی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

باهوش، جسور و سیاستمدار سه کلمه‌ای هستند که به‌خوبی وینستون چرچیل را توصیف می‌کنند. بعید است سیاستمداری در دنیا به پای چرچیل برسد، چراکه در تمامی فرهنگ‌ها او را سَیّاسی کارکُشته، غیرقابل پیش‌بینی و خبره می‌شناسند. 

چرچیل یک محافظه‌کار سنتی است که به بازار آزاد و لیبرالیسم باور داشت. او یک ارتشی بود که بعدها سر از سیاست درآورد و همین باعث شد نام او با مفهوم زیرکی و سیاست‌بازیِ روباهِ پیرِ استعمار گره‌ بخورد!

کتاب زندگینامه‌ی او به‌خوبی نشان می‌دهد که شهرت چرچیل به‌عنوان یک سیاستمدار حتی با شکست هم خدشه‌دار نشد و زندگی سیاسی او حتی با مرگش هم تمام نشد! 

آنگلا مرکل

آنگلا مرکل

نویسنده: استفن کورنلیوس

مترجم: هایده وهاب زاده

روشنگران و مطالعات زنان

اطلاعات بیشتر و خرید

آنگلا مرکل که در دوره‌ای صدراعظم آلمان بود، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین زنان جهان شناخته می‌شود. او با تمامی کشورهای غربی از آمریکا تا فرانسه و بریتانیا و قدرت‌های شرقی مثل روسیه و چین و ژاپن ارتباط خوبی داشت و از تمام این روابط در جهت تامین منافع آلمان استفاده می‌کرد. 

زندگینامه‌ی این زن به‌خوبی نشان می‌دهد که این زن چه مسیر سختی را برای زنان در آینده هموار کرده است. او بحرانی‌ترین روزهای اروپا را برای آلمان به بهترین شکل مدیریت کرد، بحران پاندمی کرونا را به‌خوبی کنترل و با درایتش بهینه‌ترین تصمیمات را برای اقتصاد آلمان گرفت. 

مارگارت تاچر، بانوی آهنین: زنی که چهره‌ی تاریخ را دگرگون کرد

مارگارت تاچر، بانوی آهنین: زنی که چهره‌ی تاریخ را دگرگون کرد

نویسنده: جان بلاندل

مترجم: هانیه چوپانی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

همانطور که وینستون چرچیل از یاد تاریخ نخواهد رفت، مارگارت تاچر، بانوی آهنین بریتانیا هم در حافظه‌ها باقی خواهد ماند. او یک رهبر سیاسی بود که همت پولادین او به شکل یک اصطلاح در فرهنگ عامه‌ی بریتانیا باقی ماند. 

زندگینامه‌ی مارگارت تاچر به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا مسیری که این زن خوش‌فکر و بااراده طی کرد، به‌تنهایی شایسته‌ی این است که به‌عنوان یک مکتب سیاسی شناخته و مطالعه شود.

چرا زندگینامه بخوانیم؟

زندگینامه‌ها، داستان‌های واقعی افرادی هستند که آن‌ها را می‌شناسیم. آدم‌های موفقی که ممکن است فقط چهره‌شان را در تلویزیون یا اینترنت دیده باشیم. خواندن زندگینامه کمک می‌کند تا مثل یک پازل بخش‌های مختلف زندگی این آدم‌ها را کنار هم بچینیم و تصویر کامل‌تری از آن‌ها در ذهنمان بسازیم. خواندن تجربه‌های شکست‌ِ آدم‌های موفق، ما را به این باور می‌رساند که آنها هم فرق زیادی با ما ندارند، جز اینکه از شکست‌خوردن ناامید نشدند و به تلاششان ادامه دادند.

اگر علاقه دارید زندگی‌نامه‌های بیشتری بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم به دسته‌ی زندگی‌نامه‌های طاقچه سری بزنید.

شما چه زندگی‌نامه هایی برای خواندن پیشنهاد می‌کنید؟

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

پی‌نوشت: قسمتی از یادداشتی که مطالعه کردید، نوشته‌ی الهه سوداچی، نویسنده‌ی بلاگ طاقچه بود.

3,433 بازدید

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه