لوگو طاقچه
کتاب‌هایی درباره فروید

پدر علم روانشناسی، فروید را با چه کتاب‌هایی بشناسیم؟

221 بازدید

زیگموند فروید، کسی که او را امروزه به عنوان پدر علم روانشناسی می‌شناسیم، از تأثیرگذارترین چهره‌های قرن بیستم است. او در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. عصب‌شناس بود و پس از فرازونشیب‌های بسیاری که در زندگی پزشکی‌اش از سر گذراند، به روش درمانی نوینی دست پیدا کرد: روش تداعی آزاد. زمانی که فرد بیماری بدون هیچگونه سانسوری از هرآنچه که به ذهنش می‌آید صحبت کند. این روش هنوز هم در اتاق‌های درمان کاربرد دارد. 

در این یادداشت وبلاگ طاقچه به سراغ معرفی کتاب‌هایی رفتیم که نویسندگان مختلف درباره‌ی فروید نوشته‌اند. برخی از این کتاب‌ها در قالب زندگینامه، مخاطب را با زندگی این پزشک مشهور آشنا می‌کنند و برخی دیگر، از نظریات، آرا و عقاید او به عنوان روانشناس می‌گویند. برخی از کتاب‌ها به دلیل حجم کم و بیان مطالب به زبانی ساده برای تمام مخاطبان مناسب است و برخی دیگر، برای افرادی است که دوست دارند درباره‌ی فروید و روانشناسی او، به طور تخصصی مطالعه کنند. 

فروید

فروید

نویسنده: جاناتان لیر

مترجم: مجتبی جعفری

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

آیا می‌توان میان فلسفه و روانشناسی نقطه‌ی مشترکی پیدا کرد؟ شاید از آنجایی که فلسفه دانشی کهن است و روانشناسی علمی امروزی، پیداکردن اشتراکات سخت به نظر برسد. اما از سوی دیگر فلسفه همواره در پی یافتن معنای زندگی و روانشناسی نیز در تلاش برای یافتن چگونگی زیستن است. به باور جاناتان لیر، روانکاوی پاسخی برای این پرسش اخلاقی سقراط است: چگونه باید زیست؟ از همین رو، لیر با نوشتن کتاب فروید و بررسی عقاید روانکاوانه‌ی او و همچنین درآمیختن آموزه‌های فروید با دانش فلسفی خودش، می‌کوشد به این سوال پاسخ دهد. 

کتاب فروید، اثری است برای درک آموزه‌ها و آنچه امروز به نام مفاهیم کانونی روانکاوی می‌شناسیم. به همین دلیل نویسنده خود را درگیر زندگی فروید نکرده است. در واقع تمرکز او، درک مفاهیمی است که فروید مطرح کرده است و همچنین چرایی ماندگاری این مفاهیم. اما نگاه فلسفی که نویسنده در حین نگارش اثر به آن تزریق کرده است، اثری متفاوت و متمایز ساخته است. متمایز از کتاب‌های دیگری که درباره‌ی پدر علم روانشناسی و روانشناسی نوشته شده است. 

فروید

فروید

نویسنده: پیتر گی

مترجم: رضا اردلان

شنیدار نگار نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر قرار است زیگموند فروید را بشناسیم و به درک بهتری از نظریات او دست پیدا کنیم، لازم است که مسیر زندگی او را نیز بشناسیم. بسیاری از آرا و عقایدی که فروید مطرح کرده است، تحت تأثیر رخدادهایی بوده که در دوران کودکی‌اش پشت‌سر گذاشته است. با دنبال‌کردن زندگی او و همچنین نظریاتی که در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای مطرح کرده است، می‌توانیم به ارتباط زندگی شخصی او و دیدگاه‌های روانشناسانه‌اش پی ببریم. 

پیتر گی، مورخ آمریکایی در کتاب فروید، به بررسی همین موضوع پرداخته است. او باور دارد که بخش عمده‌ای از تفکر جهان در قرن بیستم، تحت تأثیر روانکاوی فروید بوده است. بدون تلاش‌های او، ما نمی‌توانستیم درکی چنین عمیق درباره‌ی انسان به دست بیاوریم. به همین دلیل هم در کتاب فروید، می‌توانیم داستان زندگی او به عنوان یک روانشناس را بخوانیم و با دیدگاه‌های روانکاوانه‌ی او نیز آشنا شویم. در واقع پیتر گی، با بررسی آراء فروید در بافت تاریخی زندگی او، کتابی جامع برای درک این شخصیت مهم، نوشته است. شنیدار نگار نوین این کتاب را به‌صورت خلاصه‌کتاب منتشر کرده است.

بخشی از کتاب صوتی فروید را بشنوید.

فروید پیتر گی

گوینده: مصطفی طالبیان مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

فروید در زمانه خودش و ما

فروید در زمانه خودش و ما

نویسنده: الیزابت رودینسکو

مترجم: گلناز ملک

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

فروید همواره به دلیل ارائه‌ی نظریات جدید و انقلابی‌اش، مورد خشم قرار می‌گرفت. حتی همین امروز هم او را به دلیل دیدگاه‌هایی که درباره‌ی زنان داشت، نقد می‌کنند. همچنین اظهارنظرهای نادرستی که گاهی داشت (مانند نظرش درباره‌ی کوکائین و اثر مثبت آن بر کارکرد مغز و دستگاه گوارش)، هرچند از آن‌ها دست کشید، اما هنوز مانند یک لکه‌ی سیاه در کارنامه‌ی او وجود دارد. 

الیزابت رودینسکی، پژوهشگر و تاریخ‌نگار فرانسوی در کتاب فروید در زمانه‌ی خودش و ما تلاش کرده تا فروید را به ما بشناساند؛ دور از تمام افسانه‌هایی که درباره‌ی او وجود دارد، به دور از جهت‌گیری‌ها و نقدهایی که بی‌انصافانه به او روا داشته‌اند. رودینسکی با تمرکز بر زندگی فروید، ابعاد مختلف سیاسی، تاریخی و اجتماعی دوران او را بررسی کرده است تا نشان دهد فروید و افکار و نظریاتش، محصول چه دورانی است! این کتاب در چهار بخش، زندگی فروید را شرح داده است. از دوران کودکی و فعالیت‌هایی که انجام داد آغاز می‌کند و تا ابداع روانکاوی، ادامه می‌دهد. رابطه‌ی او و روش‌های درمانی که برای زنان به‌کار می‌برد و در نهایت سال‌های پایانی عمرش را تشریح می‌کند و تصویری دقیق از زندگی این متفکر بزرگ به نمایش می‌گذارد.

فروید و غیر اروپایی ها

فروید و غیر اروپایی ها

نویسنده: ادوارد سعید

مترجم: نوید حمزوی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

آیا می‌توان با کمک آموزه‌های روانشناسانه و روانکاوانه‌ی فروید، راهی برای پایان‌دادن به آشوب‌های تمام‌نشدنی کره‌ی زمین پیدا کرد؟ آیا می‌توان با نگاهی روانشناسانه به جنگ خونین هزاران ساله میان فلسطین و اسرائیل پایان داد؟ ادوارد سعید، متفکر، نظریه‌پرداز و فعال سیاسی فلسطینی – آمریکایی، در کتاب فروید و غیر اروپایی‌ها با ترکیب‌کردن نقد سیاسی و روانکاوی، با نگاهی به کتاب موسی و یکتاپرستی، اثر فروید، تلاش می‌کند تا راه‌حلی برای مسائل خاورمیانه پیدا کند. 

فروید با نوشتن کتاب موسی و یکتاپرستی، ادعایی را مطرح می‌کند که می‌تواند زمینه‌ساز تغییرات عظیمی در خاورمیانه باشد. او احتمال عبرانی نبودن موسی را مطرح می‌کند. او را اهل مصر می‌داند و ادعا می‌کند که او از پیروان آمن هوتپ چهارم باشد؛ فرعونی که بر خلاف نیاکانش، یکتاپرستی را رواج داد. حالا ادوارد سعید، کتاب فروید و غیر اروپایی‌ها را نوشته است. کتابی که به تفسیر خشونت‌های اسرائیل می‌پردازد و تلاش می‌کند با کمک‌گرفتن از ایده‌های فروید، راهی برای پایان‌دادن به این تعارضات خونین پیدا کند. 

زیگموند فروید

زیگموند فروید

نویسنده: نیک رنیسون

مترجم: وحید تقی‌پور

انتشارات پارسیک

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر امروز ما در اتاق‌های درمان امن می‌نشینیم و با درمانگر گفت‌وگو می‌کنیم و در نهایت می‌توانیم ریشه‌ی مشکلاتمان را دریابیم و برای رفع مشکلات تلاش کنیم، باید از فروید ممنون باشیم. او از بنیان‌گذاران آن چیزی بود که امروز گفت‌وگو درمانی نامیده می‌شود. بررسی زندگی فروید، در بستر تاریخی، اجتماعی و سیاسی، تنها یک بخش از بررسی است که باید انجام شود تا این شخصیت شناخته شود. بررسی ایده‌هایی که او به عنوان یک پزشک عصب‌شناس مطرح کرد و مسیری که طی کرد تا ایده‌های خلاقانه و جسورانه‌اش را تکامل بدهد و شناخت افرادی که بر ذهن و روش‌های درمانی او تأثیر گذاشتند هم بخش دیگری از این جست‌وجو است.

نیک رنیسون در کتاب زیگموند فروید این کار را به‌خوبی انجام داده است. هرچند این کتاب، اثری کوتاه و کم‌حجم است، اما کیفیت مطالب و دقت بالا در بیان موارد، کتاب را متمایز کرده است. ویژگی‌های شخصیتی او، ایده‌های شگفت‌انگیزش و مسیر تکامل ایده‌ها، نمونه‌های موفق از روش درمانی او، افرادی که توانستند بر ذهن و روش کار او اثر بگذارند و برخی از آثار مهم فروید در این کتاب آمده است. نیک رنیسون با نوشتن این کتاب، مقدمه‌ای از دریای جذاب و حیرت‌انگیز روانکاوی و روان‌تحلیلی در اختیارتان قرار می‌دهد. به این ترتیب بعد از خواندن این کتاب می‌تواند با ابعاد مختلف این موضوع آشنا شده و مسیر تخصصی خود و مطالعاتتان را پیدا کنید. 

مارتا فروید

مارتا فروید

نویسنده: نیکول روزن

مترجم: شهرزاد همامی

نشر شورآفرین

اطلاعات بیشتر و خرید

نام افراد مشهور، معمولاً همواره درخشش خود را دارد. اما در کنار این افراد باید به اعضای خانواده، فعالیت‌هایی که انجام داده‌اند، کمک‌ها و حمایت‌ها، درگیری‌ها و مخالفت‌هایی که داشتند هم توجهی کرد. اگر این افراد در مسیر زندگی یک فرد مشهور، طور دیگری رفتار کرده بودند، اگر حمایتشان را از این آدم دریغ کرده بودند یا اشتباهاتی مرتکب نمی‌شدند، زندگی او چه شکل و شمایلی به خود می‌گرفت؟ شاید این همان سوالی باشد که نیکول روزن، در زمان نوشتن کتاب مارتا فروید در سر داشت و در واقع این کتاب، تلاش اوست برای پاسخ‌دادن به این سوالات.

مارتا فروید، همسر زیگموند فروید، حاضر نشد تا زندگینامه‌ای از خودش بنویسد. در واقع او اعتقاد داشت که حرف‌زدن از زندگی خودش، بدون حرف‌زدن از زندگی همسرش، کاری عبث و بیهوده است. از سوی دیگر، برای فروید همیشه مهم بود تا اسرار زندگی خصوصی‌اش حفظ شود. بنابراین این هم دلیل دیگری برای مارتا بود تا از نوشتن زندگینامه‌اش فرار کند. اما او به نامه‌نگاری‌ها با نویسنده‌ای که دوست داشت زندگینامه‌اش را بنویسد ادامه داد. نامه‌هایی که میان این دو نفر ردوبدل شد، اطلاعات بسیاری را در اختیار ما قرار می‌دهد. اطلاعاتی که کمک می‌کند تا به درک درست و دقیقی از زندگی زیگموند فروید برسیم و نقش مارتا، همسرش، را نیز در این میان بهتر بشناسیم. این کتاب می‌تواند نقاط خالی را که میان زندگینامه‌ها و آثار فروید وجود دارد، پر کند.

چگونه فروید بخوانیم

چگونه فروید بخوانیم

نویسنده: جاش کوهن

مترجم: صالح نجفی

نشر نی

اطلاعات بیشتر و خرید

تفکرات فروید در زمانه‌ی خودش انقلابی بود و بسیاری از تفکرات قدیمی را که پایه و اساس خرافی داشتند، بی اعتبار کرد. اما حالا، با گذشت چندین دهه از ظهور ایده‌های او، هنوز هم انقلابی‌بودن افکار و نظراتش او را از دیگران متمایز می‌کند و البته دیدگاه‌های او را محل نقد و انتقادهای تند قرار می‌دهد. شاید دلیل این همه مخالفت با او، این باشد که فروید، نگاه دقیق و ریزبین داشت. او عادت داشت موشکافی کند و در پس هر تفکری، هر جمله یا هر عملی به دنبال دلیلی روانشناختی بگردد. 

جاش کوهن در کتاب چگونه فروید بخوانیم؟ نگاهی به بخش‌هایی از نظریات فروید می‌اندازد و تلاش می‌کند تا مسیر و روند نگاه او به دنیا را برای مخاطب روشن کند. خواب و رویا، تمایلات جنسی، لغزش‌ها و اشتباهات کلامی و به تعبیری تمام اعمالی که ما در زندگی روزمره‌ی خود انجام می‌دهیم، ریشه در ناخودآگاه ما دارد. اما برای درک سازوکار ضمیر ناخودآگاه پیچیده، چه منبعی بهتر از خواندن آثار فروید ما را راهنمایی می‌کند؟ 

مقدمات روان‌شناسی فروید

مقدمات روان‌شناسی فروید

نویسنده: کالوین اس. هال

مترجم: شهریار شهیدی

انتشارات آینده درخشان

اطلاعات بیشتر و خرید

هرچند امروزه نگاه مردم به فروید و ایده‌هایی که مطرح کرده است، بسیار تغییر کرده است، اما در طول سال‌های طولانی، او از گزند نقدهای بی‌رحمانه، درک نادرست گفته‌ها و نظریاتش و سوءتعبیرها در امان نبوده است. بااین‌حال، برای درک او و آنچه که امروزه، پایه‌های علم روانشناسی است، باید با تفکراتش آشنا شد. روانشناسی از نظر او چه مفهومی داشت؟

کالوین هال در کتاب مقدمات روانشناسی فروید، نظریه‌های رون‌شناختی فروید را به شکلی روشن، موجز و البته به دور از سوءتعبیرها بیان می‌کند. در این کتاب خبری از ارزیابی، نقد یا مقایسه‌ی آرا و عقاید او با دیگر روانشناسان بزرگ دنیا نیست. بلکه تمرکز روی همان چیزی است که خود فروید به عنوان روانشناس مطرح کرده است. منابع کالوین هال برای نوشتن این کتاب، نه آثاری که درباره‌ی او نوشته‌اند، بلکه آثار، کتب و نظریات خود شخص زیگموند فروید بوده است. شاید این کار او تلاشی باشد تا کتابش را از مسیر افتادن به کج‌فهمی‌ها و سوءتعبیرها حفظ کند. 

نکته‌ی دیگری که کتاب مقدمات روانشناسی فروید را ارزشمند می‌کند، زبان ساده و بیان شیوای نویسنده است. به این ترتیب، این اثر برای هرکسی که دوست داشته باشد فروید و روانشناسی و روان‌تحلیلی او را بشناسد، مفید است. 

مقدمه‌ای بر روانشناسی فروید

مقدمه‌ای بر روانشناسی فروید

نویسنده: ادوارد اروین

مترجم: بهروز سلطانی

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

شناخت فروید شاید برای بسیاری همراه با کلیدواژه‌هایی مانند: روان، غرایز بشری، دوران سه‌گانه‌ی جنسی، هیپنوتیزم، ضمیر ناخودآگاه، خواب، تعریف، تعبیر و تفسیر آن، نقش مذهب در روان و … باشد. فروید در این زمینه‌ها پژوهش‌های مفصلی انجام داده بود. نتیجه‌ی تحقیقات او، پایه‌های روانشناسی‌اش را بنیان نهاد. از سوی دیگر، انتشار کتاب‌هایی مانند تعبیر خواب، موسی و یکتاپرستی و دیگر کتاب‌هایش نشان می‌دهد که چنین مسائلی چقدر ذهن او را به خود درگیر کرده بودند و او چگونه تلاش کرده بود تا پیوندی میان این موضوعات، با کارش، روانشناسی پیدا کند. 

ادوارد اروین در کتاب مقدمه‌ای بر روانشناسی فروید، در کنار بررسی کوتاهی از زندگی و آثار فروید به سراغ مفاهیم و موضوعات دلخواه او رفته است. مباحثی مانند تمدن، سعادت بشری، عدالت و آزادی که در نگاه اول به طور مستقیم ارتباطی با روانشناسی ندارند، در ذهن فروید، به روانشناسی متصل می‌شوند. ادوارد اروین، این مباحث را برای خوانندگان باز می‌کند و از نقطه‌ی اتصال آن‌ها با روانشناسی می‌گوید.  

چطور مثل فروید فکر کنیم

چطور مثل فروید فکر کنیم

نویسنده: دانیل اسمیت

مترجم: سیامک دشتی

ایران‌بان

اطلاعات بیشتر و خرید

در روزگار قدیم، آن زمانی که مفاهیم روانشناسی اعتبار امروزش را نداشت، مردم بیماری‌‌های روح و روان را به عواملی ناشناخته و خرافی، مانند شیطانی‌شدن، جن‌زدگی و …. ربط می‌دادند. اگر امروز می‌توانیم دلیل بسیاری‌ از بیماری‌های روانی را درک کنیم و در عین حال برای درمانشان اقدامی کنیم، باید ممنون زیگموند فروید باشیم. کسی که نگاهی متفاوت به روان انسان داشت و با مطالعات و پژوهش‌های بسیار در این زمینه، موفق شد تغییری اساسی در دیدگاه مردم جهان ایجاد کند.

دنیل اسمیت در کتاب چطور مثل فروید فکر کنیم؟ به مخاطبان کمک می‌کند تا با آن چیزی مواجه شوند که برای ایجاد تغییرات پایدار و تحولات سازنده، به آن نیاز دارند؛ یعنی ایجاد تغییر در طرز فکر و نوع نگاه به مسائل مختلف. فروید، شخصیت، زندگی و فعالیت‌های او، مثال خوبی برای درک بهتر این موضوع است. 

221 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه