لوگو طاقچه
کتاب‌ برای کمک به فراموش‌کردن گذشته

چگونه به کمک کتاب خاطرات بد گذشته را فراموش کنیم؟

192 بازدید

همه‌ی ما در گذشته‌ی خود، لحظات و یا روزهایی را از سر گذرانده‌ایم که یادآوری آن‌ها همیشه باعث رنجش ما می‌شود. ممکن است وقتی که انتظارش را نداریم و همه‌چیز به ظاهر خوب و بر وفق مراد است، یک رخداد ساده و یا مشاهده‌ی یک تصویر، باعث یادآوری روزهای بد شود و این تجدید خاطرات ناخوشایند حال ما را دگرگون کند. در بسیاری از موارد، این مساله از کنترل ما خارج است و نمی‌توانیم افسار ذهنمان را در دست بگیریم. خاطرات و مسائل پیش آمده برای تک‌تک ما متفاوت است ولی همگی درد مشترکی را تجربه می‌کنیم و آن عدم توانایی ما در پذیرش زخم‌های گذشته و ناتوانی در گذر کردن از آسیب‌های آن است. متخصصان بسیاری در سراسر جهان در کتاب‌هایی ارزشمند به این موضوع مهم پرداخته‌اند. آن‌ها توصیه‌های علمی کاربردی و دیدگاه‌های خود را در آثارشان بازتاب داده و در قالب راهنمایی صبور و آگاه در اختیار ما قرار داده‌اند. تردیدی نیست که حل معضلات روانی برای افرادی که با گذشته‌ی خود درگیری‌های زیادی دارند کاری تخصصی است که تنها با حضور نزد کارشناسان خبره مانند روان‌درمان‌گرها و یا روان‌پزشکان مجرب و متعهد ممکن است. 

در این یادداشت از وبلاگ طاقچه قصد داریم کتاب‌هایی را بشناسیم که می‌توانند به ما کمک کنند تا از خاطرات ناخوشایند گذشته‌ی خود و آسیب‌هایی که گریبان‌گیر ما شده‌اند گذر کنیم. اگر دوست دارید درباره‌ی آسیب‌های روانی، خاطرات بد زندگی و راه‌های رهایی از آن بیش‌تر بدانید به کتاب‌هایی که در ادامه‌ی این مطلب معرفی می‌شود سری بزنید. این کتاب‌ها که هر کدام به موضوع خاصی تمرکز دارند، همگی در حوزه‌ی روان‌شناسی و آثاری در زمینه‌ی توسعه‌ی فردی هستند که در سطح جهانی خوانندگان زیادی را با خود همراه کرده‌اند. مطالعه‌ی این آثار باعث افزایش آگاهی، ایجاد حس رهایی و در نهایت رسیدن به آرامشی می‌شود که حاصل پذیرش و ترمیم زخم‌های عمیق گذشته است.

برایت چه اتفاقی افتاد؟

برایت چه اتفاقی افتاد؟

نویسنده: بروس پری

مترجم: مریم خطیبی

انتشارات شمعدونی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «چه اتفاقی برایت افتاد؟» دربردارنده‌ی گفت‌وگوهای اپرا وینفری و بروس دی پری است. نویسندگان این کتاب به‌صورت متمرکز بر تاثیرات تجربه‌های کودکی بر زندگی انسان در بزرگسالی مطالعه و تحقیق کرده‌اند. این کتاب که از پرفروش‌ترین آثار حوزه‌ی روان‌شناسی در نیویورک‌تایمز و آمازون است در پی چاره‌ای برای رهایی از تاثیرات مخرب تجربیات بد کودکی است. اپرا وینفری که چهره‌ای شناخته شده در تلویزیون آمریکاست، از خاطرات بد کودکی خود می‌گوید. او وقتی دختری کوچک و بی‌دفاع بود توسط مادربزرگ خود تنبیه بدنی می‌شد. اپرا می‌گوید مادربزرگش دلیل ضربات شلاقی که بر بدن نحیف او فرود می‌آورد را «دوست داشتن» ذکر می‌کرد. در این اثر که دربردارنده‌ی گفت‌وگوی او با روان‌شناس برجسته، پری است،

راه‌حل‌هایی برای رهایی از رنج این تجارب ناخوشایند بیان می‌شود. فرم گفت‌وگو در این کتاب باعث می‌شود خواننده خود و رنج‌هایش را بر روی صندلی مقابل او ببیند و با مشاهده‌ی انبوهی از احساسات متناقض و پیچیده در صدد رهایی از آسیب‌های دهنی خود برآید. این کتاب نامزد جایزه‌ی بهترین کتاب غیر داستانی در گودریدز بوده است. بد نیست بدانید وینفری مجری و تهیه‌کننده‌ی سرشناس به‌دلیل فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌اش به‌عنوان بزرگ‌ترین نیکوکار سیاه‌پوست در آمریکا شناخته می‌شود. او در زمینه‌ی بازیگری نیز به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده است. خواندن این اثر به تمامی آن‌هایی که از خاطرات بد گذشته در امان نیستند، پیشنهاد می‌شود.

چگونه گذشته را فراموش کنیم؟

کتاب «چگونه گذشته را فراموش کنیم؟» شامل مقالاتی از مجموعه‌ای از نویسندگان است که در آن‌ها به موضوع رهایی از افکار منفی و مخرب گذشته می‌پردازند. این مقالات از سایت هاو کن یو اخذ شده‌اند. می‌دانیم که همه‌ی انسان‌ها در زندگی در کنار خاطرات خوب و روزهای شاد، روزهای بد بسیاری را سپری می‌کنند. شیوه‌ی مواجهه‌ی ما با ناهمواری‌های زندگی متفاوت است و تاثیری که هر یک از ما از اتفاقات بد می‌بینیم هم به شکل متفاوتی در زندگی و سلامت روان ما اثر می‌گذارد. ولی آن‌چه برای همگان ضروی است، عدم انکار این تاثیرات بد، مواجه شدن با آن‌ها و رسیدن به راه‌حلی کاربردی برای پشت‌سر گذاشتن تاثیرات گذشته‌ی نامطلوب است. این اثر به خوانندگان کمک می‌کند تا از تاثیرات منفی تمامی اتفاقات بد گذشته عبور کنند. رهایی از بار این افکار منفی می‌تواند کیفیت زندگی را تغییر دهد. این کتاب که هر یک از مقالاتش به‌دست افراد متخصص حوزه‌ی روان‌شناسی نوشته شده، با بیانی روان به خوانندگان در این مسیر کمک می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی چگونه گذشته را فراموش کنیم؟ را بشنوید.

چگونه گذشته را فراموش کنیم؟ گروه نویسندگان سایت هاو کن یو

گوینده: کاوه یانقی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست

عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست

نویسنده: مگان دیواین

مترجم: آرزو مومیوند

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست» به‌قلم مگان دیواین، به‌طور متمرکز به موضوع سوگواری و فقدان از دست‌دادن عزیزان و همچنین بحران‌های عاطفی می‌پردازد. نویسنده خود نیز بعضی از تجربه‌های ناخوشایندش را در این اثر بیان می‌کند. یکی از سخت‌ترین تجربه‌های دیواین که خود روان‌درمان‌گر است، غم از دست‌دادن همسر بوده است. او در این موقعیت سخت و طاقت‌فرسا متوجه می‌شود که نمی‌تواند از طریق دانسته‌های علمی خود آرام بگیرد. او هیچ‌کدام از شیوه‌های پیشنهادی به مراجعین خود را کارآمد نمی‌بیند و به فکر چاره می‌افتد. نویسنده در این کتاب غم را امری ضروری و یک تجربه‌ی طبیعی می‌داند. او خوانندگان کتاب را تشویق می‌کند تا از بروز احساسات خود فرار نکنند و از قضاوت اطرافیان نترسند. نویسنده نقد زیادی را به اطرافیان فرد سوگوار وارد می‌داند و برای آن‌ها نیز پیشنهاداتی کاربردی را در جهت همراهی با فردی که درگیر بحران جدی روانی شده، ذکر می‌کند. او علاوه‌بر بیان تجربه‌های خود در زندگی، روایت‌های افراد دیگری را هم در کتاب خود آورده است. این مثال‌ها باعث می‌شود خواننده نسبت به مشکلات بیان شده در کتاب احساس آشنایی داشته باشد و مسائل خود را در دل کتاب مشاهده کند. این اثر، بعد از نخستین چاپش در سال 2017 مورد تشویق نشریات معتبر واقع شد. همچنین این کتاب در لیست کتاب‌هایی قرار دارد که زندگی‌تان را دگرگون خواهند کرد.

هنر ظریف بی خیالی

هنر ظریف بی خیالی

نویسنده: مارک منسون

مترجم: واحد ترجمه انتشارات کلید آموزش

انتشارات کلید آموزش

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «هنر ظریف بی‌خیالی» نوشته‌ی مارک منسن از کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز است. این کتاب که در سال ۲۰۱۶ به‌چاپ رسید، رویکرد متفاوتی را در مواجهه با ناکامی‌ها و ناتوانی‌ها بیان می‌کند. منسن می‌گوید تمامی انسان‌ها در پی یک زندگی ایده‌آل و بی‌نقص هستند. ما می‌خواهیم همه‌چیز باب میلمان باشد، به تمامی کارها مسلط باشیم و در همه‌ی موقعیت‌ها احساس توانایی کنیم. ولی اساسا چه کسی گفته تمام این‌ها باعث خوشبختی می‌شود؟ چه کسی رسیدن به تمام اهداف را شرط موفقیت می‌داند؟ معمولی بودن اصلا بد نیست و آن‌چه باید تغییر کند دیدگاه ما نسبت به تمامی این موضوعات است.

او معتقد است ما انسان‌ها باید محدودیت‌ها و ضعف‌های خود را بشناسیم و با آن‌ها کنار بیاییم. پذیرش کمبودها، ترس‌ها و تمامی نقص‌هایی که دورن هر کس وجود دارد، باعث ایجاد حس خوشحالی و رضایت خواهد شد. این نویسنده با آوردن مثال‌هایی از زندگی شخصی خودش احساس همذات‌پنداری را در خواننده به وجود می‌آورد. نویسنده برای بیان مفاهیم مورد نظر خود از زبان طنز بهره می‌گیرد. نثر او در این کتاب بسیار روان است و همین نکته باعث می‌شود طیف گسترده‌ای از خوانندگان با کتاب همراه شوند. این کتاب هم در فهرست آثاری است که مطالعه‌ی آن زندگی‌تان را دگرگون خواهد کرد.

بخشی از کتاب صوتی هنر ظریف بی خیالی را بشنوید.

هنر ظریف بی خیالی مارک منسون

گوینده: محسن زرآبادی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

رهایی از افکار منفی

رهایی از افکار منفی

نویسنده: جوئل اوستین

مترجم: مریم امامی

انتشارات ملینا

اطلاعات بیشتر و خرید

جول اوستین در کتاب «رهایی از افکار منفی» راهکارهایی کاربردی برای برنامه‌ریزی ذهن و رهایی از افکار مخرب را پیشنهاد می‌دهد. به عقیده‌ی این نویسنده که از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز است، رها کردن افکار منفی و ناخوشایند باعث رسیدن به موفقیت، سلامتی و خلاقیت خواهد شد. اگر بتوانیم ذهن خود را مدیریت کنیم تا به سراغ افکار منفی نرود به مرور کیفیت زندگی خود را ارتقا داده‌ایم. اوستین ذهن انسان را کامپیوتری می‌داند که نیازمند برنامه‌ریزی است وگرنه ورود ویروس‌ها می‌تواند عملکرد این دستگاه دقیق را مختل کند. جالب است بدانید نام این نویسنده که از مجریان معروف تلویزیون آمریکا هم هست، در سال ۲۰۰۶ در فهرست ده انسان تاثیرگذار جهان قرار داشته است. او یک کشیش ارشد است و در این کتاب نیز عنوان می‌کند که خداوند ذهن انسان را برای موفقیت و شادکامی طراحی کرده است.

او در صحبت‌ها و همچنین در آثارش تلاش می‌کند آموز‌ه‌های دینی را با زبانی متفاوت بیان کند. اوستین از قدرت عشق و محبت غافل نیست و در ارائه راهکارهایش برای رهایی از افکار منفی از این مفاهیم آشنا کمک می‌گیرد. اگر دوست دارید ذهن خود را سر و سامانی بدهید و در افکار خود تغییرات مثبت ایجاد کنید این کتاب انتخابی مناسب برای شماست.

نشخوار فکری

نشخوار فکری

نویسنده: الیور کالینز

مترجم: آرزو مهران

انتشارات اندیشه احسان

اطلاعات بیشتر و خرید

بسیاری از ما گرفتار بیش از حد فکر کردن هستیم. ما گاهی بارها و بارها از زوایای مختلف به یک موضوع فکر می‌کنیم و با این کار درگیر احساسات ناخوشایند زیادی می‌شویم. این ویژگی ذهنی که از آن با عنوان وسواس فکری هم یاد می‌شود، همان موضوعی است که الیور کالینز پژوهش‌گر حوزه‌ی روان‌شناسی، در کتاب «نشخوار فکری» به آن پرداخته است. این کتاب که در قالب جستار نوشته شده، نشانه‌ی موفقیت را بیش از موقعیت اجتماعی، وضع مالی و… ذهن سالم افراد می‌داند. کالینز می‌نویسند مسیر موفقیت واقعی از سلامت ذهن می‌گذرد. به عقیده‌ی کالینز وسواس فکری یا آن‌چه او با عنوان نشخوار فکری به خواننده معرفی می‌کند، باعث ایجاد مسمومیت در ذهن می‌شود و ذهن بیمار و آسیب‌پذیر نیز درگیر احساسات فوق‌العاده منفی مثل اضطراب خواهد شد و در نتیجه احساس خوشحالی نخواهد کرد.

نویسنده در این کتاب با توضیح کامل این عملکرد ذهنی، عوامل موثر در به‌وجود‌آمدن آن را شناسایی و به مخاطب خود معرفی می‌کند. در این اثر راهکارهایی برای تشخیص نشخوار فکری و دلایلی برای به‌وجود‌آمدن آن ذکر شده است و در نهایت با ارائه‌ی نکاتی برای غلبه به آن به خواننده کمک می‌شود تا بهبود پیدا کند. اگر افکار منفی و تکرار آن‌ها باعث شده احساس ناخوشایندی داشته باشید این اثر را مطالعه کنید.

رهایی از افکار سمی

رهایی از افکار سمی

نویسنده: زویی مک کی

مترجم: حمید نمازیها

انتشارات لیوسا

اطلاعات بیشتر و خرید

«رهایی از افکار سمی» نوشته‌ی زویی مک‌کی یکی دیگر از آثاری است که به موضوع رهایی از افکار منفی و مخرب و رسیدن به سلامت روان پرداخته است. همه‌ی انسان‌ها در زندگی خود دچار افکار و احساسات ناخوشایند بسیاری می‌شوند. گاهی پیش می‌آید که ذهن فرد مدام به احساسات بد او دامن زده و با نقدهای بی‌رحمانه و غیراصولی، حس سرخوردگی و ناراحتی را در انسان به وجود می‌آورد. مک‌کی در این کتاب اهمیت رها شدن از تمامی این افکار را برای خوانندگانش روشن کرده و سپس راهکارهایی بسیار ساده و عملی را برای ساکت کردن صداهای منفی ذهن و رسیدن به آرامش روان مطرح می‌کند. در این اثر درباره‌ی زبان بدن می‌خوانیم و راهکارهایی برای مقابله با استرس را می‌آموزیم. نویسنده تلاش کرده به مخاطبان خود کمک کند تا با خود و احساسات درونی خود بیشتر آشنا شوند و با زندگی واقعی و تمامی ناملایتمات موجود در آن به صلح برسند. به عقیده‌ی او هر انسانی وظیفه دارد نسبت به از بین بردن افکار پوچ و تخریب کننده‌ی ذهن خود احساس مسئولیت کند. این کتاب برای علاقه‌مندان به توسعه فردی و آن‌ دسته از افرادی که دوست دارند افکار و احساسات خود را بهبود ببخشند، انتخابی مفید خواهد بود.

بخشی از کتاب صوتی رهایی از افکار سمی را بشنوید.

رهایی از افکار سمی زویی مک کی

گوینده: سپیده مالمیر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

با اقتدار برخاستن؛ آن‌هم وقتی زمین خورده‌ایم و تنهاییم

با اقتدار برخاستن؛ آن‌هم وقتی زمین خورده‌ایم و تنهاییم

نویسنده: برنه براون

مترجم: سیده فرزانه حسینی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

برنه براون در کتاب «با اقتدار برخاستن آن‌هم وقتی زمین خورده‌ایم و تنهاییم» شیوه‌ی متفاوتی را برای بیان آموزه‌های روان‌شناسی خود به‌کار می‌گیرد. این نویسنده که مددکار اجتماعی و محققی صاحب‌نام بوده است، استفاده از زبان داستان را مفیدترین و تاثیرگذارترین شیوه برای بیان مقاصد خود می‌بیند و راهکارهایش برای رسیدن به موفقیت و از بین بردن احساسات بد ناشی از شکست را در دل روایت‌های ساده و خواندنی خود بیان می‌کند. براون به خوانندگان کمک می‌کند تا در قدم اول تمامی احساسات درونی خود را شناسایی کنند و سپس پذیرای تغییرات جدیدی باشند که در انتظار آن‌ها است. برنه براون تجارب شخصی خود را هم در کنار سایر داستان‌ها بیان می‌کند و در پس تمام این روایت‌ها توصیه‌هایی عملی را برای گذر کردن از ناامیدی‌ها و شکست‌ها و رسیدن به رشد شخصیتی در دسترس خوانندگان خود قرار می‌دهد. گفتنی است این نویسنده بابت خدماتی که در زمینه‌ی روانشناسی و توسعه‌ی فردی ارائه داده مورد تحسین قرار گرفته است. خواندن کتاب با اقتدار برخاستن آن‌هم وقتی زمین خورده‌ایم و تنهاییم، به دلیل فرم متفاوتی که به نسبت سایر کتاب‌های موجود در حوزه‌ی روان‌شناسی دارد، تجربه‌ای خوب و مفید را برای خوانندگان و علاقه‌مندان به این حوزه به ارمغان می‌آورد.

192 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه