لوگو طاقچه
تصویرجلد کتاب‌های اطلاعات عمومی برای کودکان و نوجوانان

کتاب‌هایی برای افزایش اطلاعات عمومی برای کودکان و نوجوانان

570 بازدید

ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم. با بالا بردن اطلاعات عمومی‌مان می‌توانیم مغز را تقویت کنیم، اعتماد به نفسمان را افزایش دهیم و مهارت خوب صحبت کردن را به‌دست بیاوریم. از طرفی دسترسی به اطلاعات آسان است و از سوی دیگر، همیشه این خطر وجود دارد که منابع نامعتبر، با دادن اطلاعات غلط، مخاطبان را گمراه کنند. چگونه می‌توان از دسترسی به منابع معتبر مطمئن شد؟ 

کتاب‌ها یکی از منابع عالی و معتبری هستند که برای افزایش اطلاعات عمومی می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم. بسیاری از ناشران ایرانی که کتاب‌های اطلاعات عمومی و کتاب علمی منتشر می‌کنند با دقت و وسواس بالا به دنبال منابع معتبر و روزآمد هستند. از همین‌رو به‌راحتی می‌توان با انتخاب کتاب‌های خوب اطلاعات عمومی را افزایش داد. 

در این یادداشت از وبلاگ طاقچه به‌سراغ کتاب‌هایی برای افزایش اطلاعات عمومی کودکان و نوجوانان رفتیم. با اینحال، کتاب‌های خوب و همچنین جستجوی علم، سن‌و‌سال نمی‌شناسد. در هر سنی که باشید می‌توانید از کتاب‌های این یادداشت استفاده کنید و از خواندنشان لذت ببرید.

مجموعه سلام دنیا

کنجکاوی درباره مسائل مختلف از ویژگی‌های مشترک تمام کودکان دنیاست. اما گاهی اوقات برای پدر و مادرها، مربیان، معلمان و تسهیلگران کودک، جواب‌دادن به سوالات تمام نشدنی بچه‌ها سخت می‌شود. گاهی هم بزرگ‌ترها جواب سوالات بچه‌ها را نمی‌دانند. در این مواقع می‌توان سراغ کتاب‌ها رفت و از آن‌ها کمک گرفت.

مجموعه سلام دنیا با توضیحات ساده، تصویرسازی‌های جذاب و باکیفیت درباره موضوعات مختلف به کودکان توضیح می‌دهد: از آب و هوا و وسایل باغبانی گرفته تا اعضای بدن، حیوانات جنگلی، خزنده‌ها، حشره‌ها و …

این کتاب‌ها برای کودکان به‌ویژه خردسالان بسیار جذاب است و همراه کردن هر کتاب با یک فعالیت می‌تواند به تقویت مهارت جستجوگری و پرسشگری کودکان نیز کمک کند. 

بزن روی درخت جادویی

بزن روی درخت جادویی

نویسنده: کرستی میتسون

مترجم: شیدا رنجبر

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

برای یک کودک که صبر کمی دارد، توضیح دادن چرخه فصل‌ها و زندگی گیاهان شاید سخت باشد. کودک برای اینکه بتواند درختی را با جوانه و شکوفه، میوه، در برگ‌ریزان و با شاخه‌های خالی از برگ ببیند، باید یک‌سال صبر کند. و این مدت زمان بسیار طولانی است. اما کمک گرفتن از ابزارهای مختلف کمک آموزشی می‌تواند راهی عالی برای یادگیری باشد. 

کتاب بزن روی درخت جادویی، به‌معنای واقعی کلمه جادویی است. خردسالان و کودکان با دنبال کردن دستورالعمل‌هایی که در هر صفحه نوشته شده است، می‌توانند تغییرات درخت را در مراحل مختلف زندگی‌اش مشاهده کنند. از جوانه و شکوفه زدن گرفته تا زمان چیدن میوه‌های آبدار و خوشمزه، از برگ‌ریزان پاییزی گرفته تا خواب زمستانی گیاه و آماده شدن برای بهاری دیگر و سبز شدنی دوباره.

کریستی میسون با خلق یک کتاب تعاملی، کودک را به سرک کشیدن در دنیای جذاب گیاهان آشنا می‌کند و او را قدم‌به‌قدم همراه می‌کند تا روند رشد یک گیاه را از نزدیک ببیند. کتاب‌های تعاملی و کتاب‌هایی که قابلیت بازی کردن را به کودکان می‌دهند، در علاقه‌مند کردن کودک به کتابخوانی نیز بسیار موثرند.

مجموعه ما و جهان

منظومه شمسی، ستاره‌ها و سیارات، کهکشان‌ها و … یکی از جذاب‌ترین و پررمز و رازترین مسائل برای انسان‌ها است؛ از همان دورانی که آسمان هفت طبقه داشت و مردم تصمیمات مهم زندگیشان را بر اساس حرکت ستاره‌ها می‌گرفتند، تا امروز که پای موشک‌ها و ماهواره‌ها به دورترین کهکشان‌ها هم باز شده است. با اینحال بازهم چیزی از جذابیت این دنیای شیرین و درخشان کم نشده است. گاهی ممکن است دسترسی به منابع معتبر سخت باشد. پیدا کردن توضیحات به زبان ساده برای کودکان از آن هم سخت‌تر است. اما خوشبختانه حالا به یک منبع معتبر و جذاب دسترسی داریم!

استیسی مک آنلتی با نوشتن چند کتاب بامزه درباره سیارات و ستاره‌های منظومه شمسی مثل زمین، ماه، مریخ و خورشید کودکان را با این بخش از دنیای بیکران آشنا می‌کند. طنز شیرین این کتاب‌ها کودکان را می‌خنداند و شوقشان را به یادگیری بیشتر می‌کند. 

علاوه‌بر این کتاب‌ها، کتاب‌های دیگری مانند من اقیانوس هستم، همیشه پای خورشید در میان است، پلوتو سیاره کوتوله و … هم از مجموعه کتاب‌های من و دنیای علم در انتشارات پرتقال به‌چاپ رسیده است. کتاب‌هایی که هرچند برای کودکان نوشته شده‌اند، اما برای تمام علاقه‌مندان به دنیای علم جذاب است. 

چیستان‌های علمی

چیستان‌های علمی

نویسنده: رز وایلر

مترجم: کتایون صدرنیا

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

یک راه عالی برای ترغیب کودکان و نوجوانان به یادگیری بیشتر، تشویق آن‌ها به پیدا کردن جواب سوالات، معماها و چیستان‌های مختلف است. هرچند که می‌توان جواب‌ها را با کمی خلاقیت مخلوط کرد. اما فرآیندی که یک کودک یا یک نوجوان طی می‌کند تا به جواب برسد، جذابیت دارد، سرشار از یادگیری است و ذوق جستجو و تحقیق و پژوهش را در دلش روشن نگه می‌دارد. 

رز وایلر با نوشتن کتاب چیستان‌های علمی ما را برای رسیدن به این هدف کمک می‌کند. او در این کتاب با طرح چیستان‌های خلاقانه به مخاطبانش کمک می‌کند تا در جستجوی پاسخ باشند، مشاهده را تمرین کنند و به‌دقت به کوچک‌ترین جزئیاتی که آن‌ها را به جواب می‌رساند، فکر کنند. جواب‌های جالب هم به کودک کمک می‌کند تا هم مطلب جدیدی بیاموزد و هم او را به شوق می‌آورد تا آموخته‌های جدیدش را با دیگران در میان بگذارد.

سلام، من زمین هستم

سلام، من زمین هستم

نویسنده: لوکا نوولی

مترجم: حسین ابوالقاسمی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

زمین خانه ماست. جایی که در آن زندگی می‌کنیم، کار می‌کنیم، از هوا، خاک، آب و مواد غذایی‌اش استفاده می‌کنیم و البته برای کشف و گشت‌و‌گذار به جای‌جایش سر می‌زنیم. زمین با جنگل‌های سبز و زیبا، با کوه‌های بلند و کوتاه، با بیابان‌های گرم و سوزان و با دریاها و اقیانوس‌های آبی و درخشانش، سال‌های سال است که خانه و پناهگاه ما انسان‌ها و موجودات دیگر بوده است. از دایناسورها گرفته تا ریزترین حشراتی که حتی با چشم هم دیده نمی‌شوند. 

زمین بیش از آنچه که فکرش را بکنیم، عمر دارد و بیش از آنچه که ما بدانیم، داستان برای تعریف کردن دارد. داستان‌های جذاب از لحظه تولدش، از موجوداتی که مهمانش بوده و از مسیری که از تولدش تا امروز طی کرده است. اگر دوست دارید این داستان شگفت انگیز را بخوانید، کتاب سلام من زمین هستم، یک انتخاب عالی برای شماست.

سلام، من صفر هستم

سلام، من صفر هستم

نویسنده: لوکا نوولی

مترجم: حسین ابوالقاسمی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

صفر همان عددی است که هرچند به‌تنهایی چندان ارزشی ندارد، اما اگر در کنار اعداد دیگر قرار بگیرد به آن‌ها ارزش و اعتبار می‌بخشد. هیچوقت به این فکر کرده‌اید که این عدد چه ماجراهایی دارد که برایتان تعریف کند؟

لوکا نوولی در کتاب سلام من صفر هستم، مخاطب را با آقای هیچ آشنا می‌کند. از لحظه‌ای که به وجود آمد تا امروز. آقای هیچ خوانندگانش را به یک سفر می‌برد و شرق و غرب دنیا را به آن‌ها نشان می‌دهد. از روز اولی که آقای هیچ به دنیا آمد و احساس می‌کرد که بی ارزش است تا زمانی که با کمک برادرش، یعنی عدد یک، موفق شد توانایی‌هایش را پیدا کند.

این کتاب علاوه‌بر اینکه کودک را با یکی از مهم‌ترین اعداد آشنا می‌کند، ارزش وجودی‌اش را هم به او یادآوری می‌کند. 

خرس شمشیر به دست

خرس شمشیر به دست

نویسنده: دیوید کالی

مترجم: رضی هیرمندی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

آیا کودکان و نوجوانان از پیامدهای کارهایی که انجام می‌دهند، آگاهند؟ آیا می‌دانند که هرکار کوچک و بزرگی که انجام می‌دهند، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در تمام جهان داشته باشد؟ گاهی بها و هزینه‌ای که باید برای آگاهی بپردازیم بسیار زیاد است. پس چطور می‌توان این آگاهی را به کودکان و نوجوانان داد؟ داستان‌های علمی راه خوبی برای افزایش آگاهی است. 

خرس شمشیر به دست یکی از همین داستان‌های خوب است. دیوید کالی، نویسنده این کتاب به‌خوبی نشان داده است که یک رفتار ظاهرا بی‌خطر از سوی ما می‌تواند مشکلات عجیب‌و‌غریبی برایمان به وجود بیاورد. علاوه‌بر این، هر حرکت ما چطور می‌تواند زندگی دیگر موجودات را نیز تحت‌تاثیر قرار بدهد. خرس قهوه‌ای که شمشیری بزرگ و تیز دارد، برای نشان دادن قدرت شمشیرش، تمام درختان یک جنگل را قطع می‌کند. فردا متوجه می‌شود که آب قلعه‌اش را گرفته است. خب، مسلم است که خرس باید دنبال مقصر باشد! بنابراین راه می‌افتد تا مقصر خرابی خانه‌اش را پیدا کند. فکر می‌کنید تمام این ماجراها زیر سر چه کسی است؟

با خواندن داستان با یک تیر دو نشان می‌زنید، هم اطلاعات عمومی خودتان را بالا می‌برید و هم از یک داستان خوب لذت برده‌اید.

مجموعه‌ دانشنامه تصویری بریتانیکا

دنیا پر از شگفتی است. هر گوشه‌ای را که نگاه کنیم، یک شگفتی جدید می‌بینیم. از فضای دوردست و گاه دست نیافتنی گرفته تا زندگی حشرات، خزندگان و پرنده‌هایی که دور و اطراف ما هم وجود دارند. از دایناسورهایی که میلیون‌ها سال پیش منقرض شده‌اند تا حیواناتی که هنوز روی زمین نفس می‌کشند. از تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که زندگی انسان‌ها را حسابی راحت کرده‌اند تا علومی که در تشخیص و درمان بیماری‌ها و اختلالات، هر روز به کشف جدیدی می‌رسند.

فکر کردن به این دنیا ممکن است سرگیجه‌آور باشد. دانستن تمام این موضوعات با یکدیگر هم غیرممکن است. اما دانشنامه‌ها می‌توانند راهی برای ما باز کنند تا به این مباحث وارد شویم. توضیحات دقیق در کنار تصاویر باکیفیت به مخاطب کمک می‌کند تا عطش دانستن را در دلش احساس کند و به دنبال یادگیری مطالب جدید باشد. 

مجموعه دانشنامه تصویری بریتانیکا مجموعه کاملی است که درباره موضوعات مختلف و متفاوت کتاب دارد. این مجموعه کتاب‌ها متونی ساده و قابل‌فهم دارند. مطالبشان به‌روز است و تصاویری دارند که به درک بهتر مطلب کمک می‌کند. این مجموعه درست مانند یک دایره‌المعارف است که می‌تواند راهنمای خوبی برای کودکان و نوجوانان و حتی علاقه‌مندان به موضوعات علمی باشد. 

وقت چای در اطراف جهان

وقت چای در اطراف جهان

نویسنده: دنیس ویسبلوث

مترجم: الهام شوشتری زاده

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید در نگاه اول، اصطلاح اطلاعات عمومی تنها بخشی محدود از اطلاعات را به ذهن بیاورد. اما دنیای جذاب اطلاعات بسیار بزر‌گ‌تر و پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. بخش جالبی از اطلاعات می‌تواند به دنیای خوراکی‌ها و عادات رفتاری مردم جهان در هنگام صرف یک وعده غذایی خاص باشد. مثلا نوشیدنی چای نه‌تنها در ایران بسیار پرطرفدار است بلکه در تمام جهان از نوشیدنی‌های محبوب به‌شمار می‌رود. اما همانطور که ایرانی‌ها آداب و رسوم خاصی برای نوشیدن چای دارند، مردم نقاط دیگر جهان هم روش‌های خاصی دارند. 

کتاب وقت چای در اطراف جهان، کتابی شیرین درباره این نوشیدنی محبوب است. همراه با نویسنده به کشورهای مختلفی سفر می‌کنیم. همراه با مردم جهان، انواع مختلفی از چای را دم می‌کنیم و با آداب مخصوص به خودش و در زمان معین می‌نوشیم. چای در شهرها و کشورهای مختلف به شکل‌های متفاوتی دم می‌شود و گاهی ترکیبات عجیبی با آن همراه می‌شود. دنیس ویسبلوث در این کتاب زیبا، این نوشیدنی را به‌شکلی هیجان‌انگیز و متفاوت از تجربه ما به نمایش می‌گذارد. 

مجموعه انقلاب انرژی

انرژی امواج، انرژی هسته‌ای، سوخت‌های فسیلی و … همه از عباراتی است که شاید بارها شنیده باشیم. یا در کتاب‌های خشک درسی درباره‌شان خوانده باشیم. اما اینکه هرکدام از این‌ها چیستند، چطور کار می‌کنند و چگونه می‌توانند زندگی را برای انسان‌ها متحول کنند، بحث دیگری است. 

مجموعه کتاب‌های انقلاب انرژی که در انتشارات نردبان منتشر شده است، از سری کتاب‌های جذابی است که نوجوانان را حسابی به  خود جذب می‌کند. کتاب‌هایی که اطلاعات مفیدی به مخاطبش می‌دهد. توجه او را به نکات و جزئیاتی جلب می‌کند که شاید پیش از این کمتر به آن‌ها توجه شده است و در نهایت به کمک تصاویر با کیفیت درک مطلب را راحت‌تر می‌کند. 

مجموعه آزمایشگاه لوسی

لوسی عاشق علم است. او همیشه حواسش را جمع می‌کند تا با دقت به اطرافش نگاه کند و گیاهان، حیوانات و حشرات را ببیند. میوه‌ها را دوست دارد و مکان مورد علاقه‌اش، آزمایشگاه مدرسه است. مسیر او از خانه به مدرسه و حضورش در آزمایشگاه دوست داشتنی مدرسه همیشه برایش جذاب است. زیرا هربار یک ماجرای تازه برایش دارد. ناپدید شدن درخت بلوط بزرگ، یا مرتب شدن دوباره آزمایشگاه برای شروع به کار، همه به لوسی فرصت می‌دهد تا حسابی دنبال علم باشد، سوالاتش را بپرسد، آزمایش کند و جوابی برای چرایی‌های ذهنش پیدا کند. 

کلام آخر

برخی از کتاب‌های معرفی شده در این فهرست، ترکیبی از مسائل علمی به همراه داستان بودند. اگر کودک یا نوجوان شما به کتاب‌های علمی علاقه ندارد، می‌توانید خواندن کتاب‌های داستانی علمی را به او پیشنهاد بدهید. احتمالا این کتاب‌ها جرقه علاقه‌مند شدن به کتاب علمی را در ذهنش روشن می‌کند.

اگر شما هم کتاب خوبی خوانده‌اید اما جایش را در این فهرست خالی دیدید، نامش را برای ما بنویسید. 

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

570 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه