لوگو طاقچه
معرفی کتاب زندگینامه مشاهیر برای کودکان و نوجوانان

معرفی کتاب‌های زندگینامه‌‌ی مشاهیر برای کودکان و نوجوانان

123 بازدید

زندگی برای تمام آدم‌ها بالا و پایین دارد. فرقی نمی‌کند آدم‌ها موفق و مشهور باشند یا نه! اتفاقاً در این شرایط، سختی‌های زندگی و چالش‌های پیش‌بینی‌ناپذیر بیشتر هم می‌شود. اما وقتی از دور به زندگی یک فرد موفق نگاه می‌کنیم، فقط موفقیتش به چشممان می‌آید. سختی‌های مسیر را، مشکلاتی را که با آن دست‌وپنجه نرم کرده است، اوقاتی را که از خستگی نفسش درنیامده، زمان‌هایی را که ادامه‌دادن راه برایش غیرممکن شده است و … نمی‌بینیم. خواندن زندگینامه‌ها اما به ما کمک می‌کند تا بتوانیم دید کامل‌تری به دست بیاوریم. وقتی تمام خوشی‌ها و ناخوشی‌های مسیر زندگی یک فرد را می‌بینیم، مسیری را که او طی کرده است با وضوح و روشنی بیشتری درک می‌کنیم. 

در این یادداشت وبلاگ طاقچه کتاب‌های زندگینامه‌ی مشاهیر جهان را برای کودکان و نوجوانان معرفی کرده‌ایم؛ به این امید که مخاطبان جوان با خواندن این آثار دریابند که مسیر زندگی چه چیزهایی برایشان تدارک دیده است.

زمانی که همسایه‌ی میکل آنژ بودم

زمانی که همسایه‌ی میکل آنژ بودم

نویسنده: محمدرضا مرزوقی

انتشارات هوپا

اطلاعات بیشتر و خرید

لئوناردو داوینچی را همه با نقاشی مشهور مونالیزا می‌شناسند، میکل آنژ با نقاشی خلقت آدم شناخته می‌شود و ونسان ونگوگ با شب پرستاره‌اش. پابلو پیکاسو با نقاشی گرونیکا به جنگ خونین پایان داد و فریدا کالو با پرتره‌هایی که از خودش کشید، روح زنانه را تصویر کرد. سالوادور دالی با ساعت‌هایی که در حال ذوب‌شدن هستند و جکسون پولاک با سبک جدیدی که بنیان گذاشته است، دنیای هنر را به‌نوعی تکان داده‌اند. اما چطور می‌توان از زندگی آن‌ها و مسیری که طی کرده‌اند، سردرآورد؟

محمدرضا مرزوقی، با نوشتن مجموعه‌ی بچه محل نقاش‌ها، بچه‌ها را به سفری شگفت‌انگیز دعوت می‌کند. سفری همراه با بچه‌های کنجکاو و دایی سامان که گویی در کنار تک‌تک این هنرمندها بوده و همراهشان به کارگاه خلق آثار هنری‌شان سرزده است. دایی سامان همه‌ی خاطرات و تجربیاتی را که از زندگی با داوینچی، میکل آنژ، ونگوگ، پیکاسو، فریدا، دالی و پولاک به دست آورده است، جایی نوشته است. وقتی بچه‌های کنجکاو فامیل دفتر خاطرات او را پیدا می‌کنند و به درون خاطرات او شیرجه می‌زنند، یک ماجراجویی هیجان‌انگیز در دل تاریخ هنر در انتظارشان است. اگر از این کتاب خوشتان آمده، پیشنهاد می‌کنیم سایر جلدهای مجموعه را در سایت طاقچه ببینید.

‌‌

چطور مثل فروید فکر کنیم

چطور مثل فروید فکر کنیم

نویسنده: دانیل اسمیت

مترجم: سیامک دشتی

ایران‌بان

اطلاعات بیشتر و خرید

دنیا پر از نابغه‌هایی است که زندگی امروز ما را شکل دادند. کامپیوتری که با آن کار می‌کنیم و درس می‌خوانیم، موبایلی که به منبع درآمد برای خیلی‌ها تبدیل شده است، حتی هواپیمایی که امروز سوارش می‌شویم تا ما را از یک نقطه‌ی جهان به نقطه‌ی دیگری ببرد، همه و همه از ذهن نابغه‌ها بیرون آمده است. آدم‌های زیادی را می‌توانیم در دنیای سیاست، روانشناسی، حل‌کردن معماهای جنایی، دنیای عجیب و پیچیده‌ی ریاضی و فیزیک کیهانی و تکنولوژی‌های امروزی و … پیدا کنیم. اما همه‌ی این آدم‌ها تبدیل به چهره‌های ماندگار و شخصیت‌های فراموش‌نشدنی نمی‌شوند. گروه خاصی که طرز فکری متفاوت با دیگران داشتند، می‌توانند نامشان را در تاریخ جاودانه کنند. 

دنیل اسمیت در مجموعه کتاب‌های از نگاه نوابغ به سراغ این نابغه‌ها رفته است. از دنیای تکنولوژی، بیل گیتس و استیو جابز را انتخاب کرده است، از دنیای سیاست وینستون چرچیل را، در دنیای ریاضی و فیزیک، آلبرت انیشتین و استیون هاوکینگ و از دنیای روانشناسی فروید، پدر علم روانشناسی را. از دنیای هنر لئوناردو داوینچی و از دنیای کشف جرم و جنایت، شرلوک هلمز را. او با انتخاب‌ این شخصیت‌ها و کاوش در دنیای زندگی و حرفه‌ای آن‌ها به مخاطبانش نشان می‌دهد که چطور می‌توانند مانند نابغه‌ها فکر کنند، ایده‌پرداز و خلاق باشند، مشکلات و موانع را از سر راهشان بردارند و درنهایت به موفقیتی بزرگ در عرصه‌ی حرفه‌ای‌شان دست پیدا کنند. 

‌‌‌

زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران

زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران

نویسنده: سحر سلیمانی متین

انتشارات هوپا

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی برای زنان همیشه با محدودیت‌های زیادی همراه بوده است. بسیاری از زنان از حق انتخاب محروم بوده‌اند و مجبور شده‌اند با علایق یا خواسته‌هایشان خداحافظی کنند تنها به این دلیل که زن بوده‌اند. اما در میان تمام زنان جهان، بسیاری روی خواسته‌هایشان پافشاری کردند. حاضر به عقب‌نشینی نشدند و تلاش کردند تا برای به‌دست‌آوردن آنچه می‌خواهند راهی پیدا کنند. زنانی که توانستند الهام‌بخش زنان دیگر باشند تا نشان بدهند قدم‌‌‌‌‌‌گذاشتن در مسیر موفقیت هرچند سخت است، اما غیرممکن نیست. زنانی که توانستند راه را برای زنان دیگر باز کنند و از سختی چنین مسیر دشواری برایشان کم کنند. 

الهام نظری، گلچهره سهراب و شهرزاد حدادان در کتاب‌های زنان پیشرو داستان‌هایی از زندگی زنان ایرانی را برای دختران و البته پسران ایرانی نوشته‌اند. آن‌ها به زندگی زنان سرک کشیده‌اند که محدودیت‌ها را کنار زده‌اند. پیشرفت کرده و موفق شده‌اند ولی شاید برایمان ناشناخته باشند و نامشان را نشنیده باشیم. زنانی که نامی ازشان به میان نیامده است اما شناختنشان می‌تواند برایمان الهام‌بخش باشد و انرژی ببخشد. 

بخشی از کتاب صوتی زنان پیشرو را بشنوید.

زنان پیشرو مهرناز شیرازی عدل

گوینده: فرناز حداد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌

گاندی

گاندی

نویسنده: دینا میچن راو

مترجم: محمدرضا افضلی

انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)

اطلاعات بیشتر و خرید

نویسنده‌ها، تاریخ‌سازان، دانشمندان، ورزشکاران، هنرمندان و مخترعان، هریک به شیوه‌ی خودشان در ایجاد تغییرات سازنده در دنیا نقش داشتند. آن‌ها با موفق‌شدن در حوزه‌های تخصصی که در آن مشغول به‌کار بودند، توانستند قوانین حاکم را شکل دهند یا حتی با شکستن قوانین و عمل‌کردن خارج از چارچوب، مسیر جدیدی بسازند. مسیری که بنیان‌گذار عصری نوین با خلاقیت‌هایی باورنکردنی است. 

مجموعه‌ی کی؟ چی؟ کجا؟ با واردشدن به زندگی افراد مختلفی که در زمینه‌های متفاوت برجسته بودند، نشان می‌دهد که هر طرز تفکر و هر قدم کوچکی که برمی‌داریم چطور زندگی‌مان را شکل می‌دهد و متفاوت می‌کند. در این مجموعه‌کتاب‌ها می‌توانید از زندگی افراد مختلفی مانند کریستف کلمب، لویی بریل، دیوید بکام، استیون اسپیلبرگ و حتی سرگذشت اسباب‌بازی محبوب لگو بخوانید. 

‌‌

دانشمندان و آزمایش های حیرت انگیز

دانشمندان و آزمایش های حیرت انگیز

نویسنده: مایک گلد‌اسمیت

مترجم: شهره نورصالحی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

به نویسنده‌ی مورد علاقه‌تان فکر کنید. دانشمندی که کارهایش را تحسین می‌کنید، مخترعی که با اختراعش زندگی شما را زیباتر کرده است… هیچ خبر دارید که زندگی آن‌ها در دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و قبل از اینکه معروف شوند، چطور بوده است؟ ممکن است شغل‌های عجیب‌غریب و مختلفی را امتحان کرده باشند. ممکن است دست به کارهای خنده‌دار یا خجالت‌آوری زده باشند. حتی شاید رازهای سیاه و تاریکی در زندگی‌شان داشته باشند که احتمالاً خیلی‌ها از آن بی‌خبرند… دوست دارید از تمام گوشه‌وکنارهای زندگی این آدم‌ها سردربیاورید؟ دوست دارید بدانید قبل از اینکه مشهور شوند و به شخصیتی تبدیل شوند که امروزه می‌شناسیم، چه کار می‌‌کردند؟

مجموعه‌ی مشاهیر خفن درست برای جواب‌‌‌دادن به همین سوالات اینجاست! در این مجموعه به سراغ آن دسته از مشاهیری می‌رویم که واقعاً خفن هستند و نگاهی به زندگی‌شان می‌اندازیم. رازهای پنهانی‌شان را پیدا می‌کنیم و البته به خاطر زبان طنز مجموعه، با خواندن این کتاب‌ها حسابی می‌خندیم!

‌‌

فریدا کالو

فریدا کالو

نویسنده: ماریا ایزابل سانچز وگارا

مترجم: مریم فیاضی

انتشارات شهر قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

خواندن و نوشتن درباره‌ی زنان موفق همیشه لازم است و در حال حاضر، اهمیتش بیشتر هم شده است. اما این به این معنی نیست که چنین کتاب‌هایی فقط برای دختران نوشته شده است. پسران هم می‌توانند و باید چنین کتاب‌هایی با قهرمانان دختر را بخوانند تا درباره‌ی دختران آگاه شوند و دریابند که هیچ فرقی میان دختران و پسران نیست و آنچه که مهم است اراده و تلاش برای دستیابی به موفقیت است. 

مجموعه‌ی زنان کوچک؛ رویاهای دور و دراز قصه‌هایی از زندگی زنان موفق برای کودکان است. آگاتا کریستی، خالق داستان‌های جنایی، فریدا کالو، نقاش معروف اهل مکزیک، ماری کوری، دانشمند زن برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، ایدا لاولیس، اولین زن برنامه‌نویس، املین پینک هرست، فعال حقوق اجتماعی، هریت تابمن، زن مبارز با برد‌ه‌داری، آملیا ارهارت، اولین خلبان زن، رزا پارکس، فعال حقوق بشر و مبارزه با نژادپرستی و سیمون دوبوار، فیلسوف و نویسنده‌ی معروف از جمله شخصیت‌هایی هستند که در این کتاب با آن‌ها آشنا می‌شویم. 

نکته‌ی مثبتی که در مجموعه کتاب‌های زنان کوچک؛ رویاهای دور و دراز وجود دارد، تصویرسازی‌های زیبایی است که به کودکان کمک می‌کند تا اشتیاقشان برای خواندن کتاب بیشتر شود و بهتر بتوانند در فضای داستان قرار بگیرند. 

مجموعه‌ی زنان و مردانی که ایران را ساختند

تاریخ ایران پر از شخصیت‌ها و چهره‌هایی است که در ساختن ایران نقش داشتند. هرکدام نقشی در پیشرفت ایفا کرده‌اند و با تلاش‌هایی که انجام داده‌اند، تحولی ایجاد کرده‌اند. تحولاتی که زندگی را برای خودشان و برای مایی که امروز زندگی می‌کنیم راحت‌تر کرده است. سوال اصلی این است که ما چندنفر از آن‌ها را می‌شناسیم؟ چقدر از کارهایی که انجام داده‌اند و تحولاتی که ایجاد کرده‌اند آگاهی داریم؟ می‌دانیم در مسیر فعالیت‌هایشان با چه موانعی روبه‌رو شده‌اند؟ چه کسانی مشوقشان بوده‌اند؟ وقتی با مشکلات مواجه می‌شدند، چه رفتاری از خودشان نشان می‌دادند؟

مجموعه‌ی زنان و مردانی که ایران را ساختند، به سراغ مشاهیر ایرانی رفته است؛ افرادی که با آگاهی و هوشمندی، متوجه مشکلات دوره و زمانه‌ی خودشان شده‌اند و از استعدادها، توانایی‌ها و دانششان استفاده کردند تا مشکلات را حل کنند. نویسندگان مختلف این مجموعه به سراغ افرادی رفته‌اند که اسمشان را کمتر شنیده‌ایم. هرچند ما از ثمره‌ی فعالیت‌هایی که انجام داده‌اند، بهره‌مند شده‌ایم، اما ممکن است آن‌ها را نشناسیم.

مجموعه‌ی زنان و مردانی که ایران را ساخته‌اند، مجموعه‌ای ارزشمند برای شناخت افرادی است که در ساخت ایران دست داشته‌اند هرچند کمتر شناخته شده باشند. 

نلسون ماندلا؛ مردی با مشت گره کرده

نلسون ماندلا؛ مردی با مشت گره کرده

نویسنده: استیون کرنسکی

مترجم: مریم مهدوی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

مبارزه با نژادپرستی سال‌هاست که جریان دارد. اما در میان مبارزان چهره‌های شاخصی وجود دارد که به دلیل ویژگی‌های خاص از قبیل طرز تفکر متفاوت یا حتی توانایی رهبری از دیگران متمایز شده‌اند. نلسون ماندلا که یکی از مهم‌ترین چهره‌های مبارزه با نژادپرستی است، یکی از افرادی است که در این گروه جا می‌گیرد. 

استیون کرنسکی در کتاب نلسون ماندلا؛ مردی با مشت‌های گره‌کرده به زندگی نلسون ماندلا پرداخته است و از همان طرز فکر متفاوتی سخن گفته که او را به یک شخصیت متمایز بدل کرده است: نلسون ماندلا در زمان مبارزه با سیاست آپارتاید که در آفریقا جریان داشت، بیست و هفت سال حبس را تحمل کرد. اما پس از آزادی از زندان، او به دنبال انتقام نبود، بلکه برایش اهمیت داشت که از گذشته عبور کند و به آینده‌ای بیندیشد که در پی تغییر آن بود. به این ترتیب، او موفق شد به یکی از مهم‌ترین الگوهای مبارزه در جهان تبدیل شود. 

گاندی؛ رویایی برای هند

گاندی؛ رویایی برای هند

نویسنده: دایان بیلی

مترجم: آزاده کامیار

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

هند کشوری غنی است. با جمعیتی زیاد، آداب و رسومی جذاب و البته دیدنی و هزاران هزار طرز فکر متفاوت. اما آنچه که سال‌ها هند را عقب نگاه داشته بود و مسیر پیشرفت را از آن دور می‌کرد، مشکل استعمار بود. مردم هند سال‌ها بود که تحت نفوذ و سلطه‌ی مردم انگلستان قرار داشتند. نتیجه‌ی تلاش‌هایشان برای خودشان نبود و زندگی آن‌ها طوری می‌چرخید که انگلستان تصمیم می‌گرفت. گاندی کسی بود که به این وضع پایان داد.

دایان بیلی در کتاب گاندی؛ رویایی برای هند، از زندگی شگفت‌انگیز این مرد معمولی صحبت کرده است. مردی که ثروتمند نبود، دوستان بانفوذ دور و برش را نگرفته بودند و البته اشتباهاتی هم می‌کرد. اما باور داشت که در مسیر درستی قدم گذاشته است و به همین دلیل از کاری که کرده بود، عقب نکشید. او تلاش کرد و تلاش کرد تا بتواند بدون به‌کاربردن خشونت، کشورش را پس بگیرد و مردم هند را به استقلالی برساند که لایق و شایسته‌ی آن بودند. اینکه او چطور موفق شد تا در مسیر مبارزاتش بدون خشونت باقی بماند، همان چیزی است که در این کتاب می‌خوانید. 

هلن کلر؛ دختری که عاشق نور بود

هلن کلر؛ دختری که عاشق نور بود

نویسنده: لیبی رومرو

مترجم: مهسا خراسانی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

مسیر تحصیلات معمولاً سختی‌های ناپیدایی همراه خود دارد. اما اگر قرار باشد این مسیر را با مشکلات دیگری از قبیل نابینایی و ناشنوایی طی کنیم، چطور؟ هلن کلر، اولین کسی بود که نشان داد این مشکلات نمی‌تواند مانعی برای او باشد تا از کاری که دوست دارد، دست بکشد. هلن کلر در زمان تولد مشکلی نداشت. اما بیماری مننژیت در کودکی بینایی و شنوایی‌اش را گرفت. حالا او، خانواده و البته معلمش باید تصمیم می‌گرفتند که هلن را به یک مرکز مخصوص کودکان استثنایی بفرستند یا کمکش کنند تا رویاهایش را دنبال کند؟

لیبی رومرو با نوشتن کتاب هلن کلر؛ دختری که عاشق نور بود نشان داده است که چطور استمرار ورزیدن می‌تواند به آدم‌ها کمک کند تا رویاهایشان را زندگی کنند. هلن کلر با همراهی آنی سالیوان موفق شد روش خاصی برای ارتباط برقرارکردن پیدا کند و به مسیری که دوست داشت، درس‌خواندن در دانشگاه، فارغ‌التحصیل‌‌‌شدن از دانشگاه، نوشتن و روشنگری درباره‌ی مسائل اجتماعی، حقوق زنان و … بپردازد. 

از لیبی رومرو، دو کتاب دیگر درباره‌ی دو زن تاثیرگذار دیگر نیز منتشر شده است: کتاب جین گودال؛ در قلمرو شامپانزه‌ها درباره‌ی یکی از مهم‌ترین دانشمندان حوزه‌ی رفتارشناسی جانوران و کتاب آملیا ارهارت؛ دختری با بال‌های آهنین که از زندگی یکی از زنان پیشگام هوانوردی صحبت کرده است. 

حالا شما بگویید که انتخابتان برای خواندن زندگینامه کدام کتاب است؟ چه اثر دیگری را دوست دارید به این فهرست اضافه کنید؟

124 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه