لوگو طاقچه
تصویرجلد بهترین کتاب‌های روانشناسی اخلاق

بهترین کتاب‌های روانشناسی اخلاق

1,276 بازدید

یکی از ویژگی‌های متمایزکننده‌ی موجود انسانی از دیگر موجودات، توانایی تفکر و همچنین توانایی در آگاهی از آنچه که به آن می‌اندیشد است. ویژگی دوم، جامعه‌پذیری و اهمیت اساسی است که ما برای افراد دیگر قائل هستیم (هر چند این موضوع، بین انسان با برخی از گونه‌های حیوانی مشترک است). اخلاق، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسانی است؛ ما به‌ عنوان کسانی که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم، اگر نتوانیم اصول و ضوابطی را تبیین کنیم، نه‌تنها زندگی خود، بلکه زندگی دیگران را تحت‌فشار قرار می‌دهیم. احتمالا همه‌ی ما خوب می‌دانیم که تعامل با افرادی که اخلاقیات را زیرپا می‌گذارند گاهی چقدر سخت و ناشدنی می‌شود. خوب است بدانیم یکی از جنبه‌های مهم رشد هر انسان، تحول و تکامل اخلاقی است که از بدو طفولیت تا سنین جوانی خط سیر مشخصی دارد. در یک تعریف کلی، رشد اخلاقی به معنای احترام به قوانین و عدالت اجتماعی است و توانایی یا ناتوانی در آن، نشان‌ از وضعیت رشد شناختی و کسب تجارب اجتماعی ما دارد. 

از منظر روانشناسی، اخلاق عبارت است از اصولی که برای تشخیص درست از نادرست به کار می‌رود؛ حتی می‌توان اینگونه آن را تعریف کرد که چقدر می‌توانیم بر خود میان‌بینی‌مان غلبه کنیم تا یک رفتار اخلاقی را انجام دهیم؛ یا حتی اینکه سطح وجدان در ما چگونه است. اخلاقی عمل کردن را باید یک نتیجه دید؛ یعنی، ما زمانی رفتار اخلاقی خواهیم داشت که از شناخت، باورها، ارزش‌ها، دیدگاه‌ها و به‌طور کل، درون سالمی برخوردار باشیم. بنابراین، اگر قرار باشد چیزی تغییر کند تا ما را به انسا‌ن‌های اخلاق‌مدارتری تبدیل کند، باید آن را در درون خود جست‌و‌جوکنیم. 

احتمالا کتاب‌ها و مطالبی خوانده باشید که به شکل مستقیم به موضوع اخلاق اشاره کرده‌اند اما عمدتا به نظریات و توضیحات کلی پرداخته‌اند و احتمالا نتوانسته‌اند کمک کنند که چه چیزی در ما باید تغییر کند. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه به این موضوع می‌پردازیم که شناسایی و تقویت چه عواملی ما را به سمت اخلاقی‌تر عمل کردن سوق می‌دهد.

تکنیک های شناختی برای افزایش عزت نفس

تکنیک های شناختی برای افزایش عزت نفس

نویسنده: پاتریک فانینگ

مترجم: سیدمرتضی ارجمندی نسب

انتشارات ارجمند

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید از اینکه در این یادداشت، به کتابی با موضوع عزت نفس اشاره شده است تعجب کرده باشید اما یکی از عوامل اثبات شده و موثر بر رفتار و عمل اخلاقی همین عزت نفس است. نویسنده‌ در این کتاب می‌نویسد: «یکی از عوامل اصلی که انسان را از حیوانات دیگر متمایز می‌کند، آگاهی او نسبت به خودش است» و این آگاهی یعنی فرد بتواند هویت خود را تعریف کند و بعد تصمیم بگیرد که آیا این هویت را دوست دارد یا نه؟ که بر اساس این تصمیم، عزت نفس بالا و پایین معنا پیدا می‌کند.

اما چرا دانستن این موضوع مهم است؟ اثبات شده است افرادی ک عزت نفس بالایی دارند، به هنگام ارتکاب رفتار غیراخلاقی زودتر از افراد با عزت نفس پایین برآشفته می‌شوند؛ به بیان دیگر، برای کسی که عزت نفس پایینی دارند خیلی مشکل نیست که مرتکب عمل غیراخلاقی شوند چون ارتکاب یک عمل غیراخلاقی با خودپنداره (یعنی تصوری که ما از خودمان داریم) هماهنگ است. اما شخصی که عزت نفس بالایی دارد احتمالا در برابر وسوسه‌ی ارتکاب یک عمل خلاف، مقاومت می‌کند؛ چون رفتار خلاف، ناهماهنگی زیادی را در او به‌وجود می‌آورد.

بنابراین، ضرورت دارد که ما عمیق‌تر به جوانب این موضوع نگاه کنیم و بررسی کنیم که در کدام دسته قرار خواهیم گرفت. این کتاب یکی از قدرتمند‌ترین کتاب‌ها در این حوزه است و در ۱۷فصل ما را با عزت نفس و ابعادش آشنا کرده و به ما می‌گوید چگونه می‌توانیم با استفاده از رویکرد درمانی شناختی-رفتاری، آن را ارتقا دهیم. در فصل اول کتاب، نویسنده سعی می‌کند بر چیستی، اهمیت و ضرورت این موضوع صحبت کند و در ادامه، تحریف‌های شناختی که در کاهش عزت نفس نقش دارند را معرفی کرده و در هر فصل توضیح می‌دهد تا چگونه مشکلاتی نظیر: بایدهای انعطاف‌ناپذیر، کمال‌گرایی، آسیب‌پذیری بالا در برابر انتقاد و قاطع نبودن را حل کنید.

پرورش عزت نفس با هنردرمانی

پرورش عزت نفس با هنردرمانی

نویسنده: سوزان آی بوچالتر

مترجم: شیما شهرکی

انتشارات مانیان

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از کتاب‌های جالب در حوزه عزت نفس کتاب پرورش عزت نفس با هنر درمانی است که با یک رویکرد درمانی جدید به تقویت این اخلاق در شما می‌پردازد. هنر درمانی یکی از رویکردهای درمانی است که عمدتا به‌عنوان یک درمان حمایتی شناخته می‌شود و در درمان بسیاری از مشکلات کاربرد فراوان دارد. در فصل اول این کتاب مفصلا به انواع تکنیک‌ها اشاره می‌شود؛ مثل، «کاسه‌ی شادی»، «صندوقچه گنج»، «برج عزت نفس»، «باغ علف هرز و بسیاری دیگر» از تکنیک‌ها که در این کتاب توضیح داده شده است. این رویکرد به‌خصوص می‌تواند برای کودکان جالب‌توجه باشد ولی به‌طور کلی، انجام این روش‌ها در هر سن‌و‌سالی میسر است و می‌تواند با ایجاد یک جَو سازنده و مثبت، به شما کمک کند تا بیشتر خودتان را بپذیرید و دوست داشته باشید.

نکته‌ی مثبت دیگر در این کتاب، توجه به دیگر رویکردها در تقویت عزت نفس است. نویسنده تلاش کرده است رویکردهای درمانی شناختی-رفتاری، رفتار درمانی دیالکتیکی، ذهن آگاهی و دیگر رهنمودها همچون خودآگاهی، خودمراقبتی، نوشتن انعکاسی و بیشتر را معرفی کند. با این حساب، این اثر می‌تواند مکمل خوبی بعد از کتاب تکنیک‌های شناختی برای افزایش عزت نفس باشد و همچنین، اگر به‌عنوان یک مدرس یا مربی به‌دنبال روش‌های عملی هستید تا در دوره‌های آموزشی خود از آن استفاده کنید، این اثر می‌تواند یک انتخاب خوب باشد چرا که شیما شهرکی، مترجم این کتاب باور دارد که تکنیک‌های ارائه شده در این کتاب را می‌توان به شکل فردی و گروهی اجرا کرد.

نکته‌ی مثبت دیگری که این اثر را به یک گزینه‌ی مناسب برای مطالعه تبدیل می‌کند، تجربه‌ی تخصصی مترجم در این حوزه است. هر اندازه که مترجم یک کتاب دانش و تجربه‌ی کافی در خصوص محتوای کتاب داشته باشد، بهتر می‌تواند با متن ارتباط برقرار کرده و ترجمه‌‌ای منسجم و قابل فهم را به مخاطبان ارائه نماید که به خوبی در این کتاب مشهود است.

راهنمای آموزش عملی مهارت همدلی

راهنمای آموزش عملی مهارت همدلی

نویسنده: حکیمه حرمتی

انتشارات رشد فرهنگ

اطلاعات بیشتر و خرید

همدلی از دیگر ویژگی‌هایی است که مهارتِ داشتنِ آن، شما را به سمت اخلاقی عمل کردن سوق می‌دهد اما چرا؟ زمانی که شخصی را همدل دیدیم و یا از دیگران توقع همدلی داریم یعنی نیاز داریم دیگران ما را در شرایط سخت و دشوار درک کنند و کمتر به ما آسیب بزنند. همچنین، طبق مقدمه‌ی این کتاب، همدلی به حل‌و‌فصل اختلافات و بهبود روابط بین افراد کمک می‌کند. حتی به این موضوع نیز اشاره شده است که همدلی و آموزش آن سبب کاهش قلدری، نژادپرستی و تعصب می‌شود و اراده‌ی افراد را برای کمک به دیگران افزایش می‌دهد که یاری رسانی به دیگران یکی از مصادیق اخلاقی عمل کردن است. این اثر نیز جزو آن دسته کتاب‌های فوق‌العاده مفید و کاربردی است؛ به‌ویژه برای مدرسان این حوزه. این کتاب در ۶بخش، گام‌به‌گام شما را به این فضا وارد می‌کند و در هر بخش به شما راهکارهایی می‌دهد که چگونه عمل کنید. در ابتدا به شما کمک می‌کند که چگونه مخاطب خود را با اهمیت و ضرورت این موضوع آشنا کنید و سپس مهارت‌های اساسی مثل گوش دادن فعال، انعکاس محتوا و احساسات را توضیح می‌دهد، نشان‌ می‌دهد چگونه می‌توانید از حالات چهره‌ای و بدنی افراد، حال‌و‌هوای درونی‌شان را متوجه شوید و در آخر چه ابزارهای سنجشی در این مورد وجود دارد.

هوش هیجانی

هوش هیجانی

نویسنده: دانیل گولمن

مترجم: غلامحسین خانقایی

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

ممکن است هر کدام از ما با درک احساسات دیگران مشکل داشته باشیم. همدلی کردن با فردی که با او تجربه‌ زیسته‌ی مشترکی نداریم می‌تواند چالش‌ برانگیز باشد و ما را در درک احساس دیگران عاجز کند. هوش هیجانی همان چیزی است که در اینجا نقش اساسی ایفا می‌کند. دانیل گولمن در این کتاب، هوش هیجانی را نوعی هوش تعریف می‌کند که توانایی فرد برای تشخیص و مدیریت یا کنترل احساسات و هیجانات خود و دیگران را نشان می‌دهد. بنابراین، ما در این کتاب یاد می‌گیریم چگونه هیجانات و تمایلات و … را در خود و دیگران شناسایی کرده و آن‌ها را مدیریت کنیم. گلمن برای هوش هیجانی چهار بعد را مطرح کرده است که دو بعد اول، در رابطه‌ی با تعامل فرد با خودش (درون فردی) و دو بعد دیگر، در رابطه‌ی با نحوه‌ی برخورد فرد با دیگران (برون فردی) می‌باشد و شامل: خودآگاهی، خودمدیریتی (خودگردانی)، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه (مهارت‌های اجتماعی) است. به‌طورکلی، توانایی در مهارت‌های بالای ارتباطی، برای تمام افراد جامعه با هر جایگاه اجتماعی از نان شب واجب‌تر است و اگر همگی در این مورد توانا شویم، بهتر می‌توانیم از نیازهای یکدیگر مطلع شویم و یکدیگر را درک کنیم.

مسئولیت های سرنوشت ساز

مسئولیت های سرنوشت ساز

نویسنده: دیوید مکس‌فیلد

مترجم: دردانه داوری

افرند

اطلاعات بیشتر و خرید

از دیگر مواردی که افراد به‌عنوان عمل اخلاقی می‌شناسند، مسئولیت‌پذیری است و این ویژگی در هر نقشی که در آن «ارتباط» معنا داشته‌ باشد، حضور پررنگ دارد و تقریبا یکسان معنا می‌شود. بنابراین، ما نسبت به همکاران، خانواده و دوستان و حتی خودمان مسئولیت‌هایی داریم که نپرداختن به آن می‌تواند موجب سلب آرامش و رضایت از زندگی شود. این اثر سعی بر آن دارد تا نحوه و شیوه‌ی برخورد فعالانه برای حل مشکلاتی که گاه بنیان خانواده‌، گروه‌های اجتماعی و محیط کار را در معرض آسیب قرار می‌دهد را به ما بیاموزد و یا به بیان ساده‌تر، ما را نسبت‌ به آن‌ها مسئولیت‌پذیرتر نماید.

نکته‌ی جالب توجهی که نویسنده‌ی این کتاب به آن اشاره کرده است درجه‌ی تغییر ماست؛ یعنی، لزومی ندارد برای بهبود این موضوع تغییرات اساسی داشته باشیم و بخواهیم همه‌چیز را تغییر دهیم، بلکه به‌نظر می‌رسد ممارست و ایجاد تغییرات کوچک، تغییرات بزرگ و ملموسی را نیز پدید خواهد آورد. این کتاب مقدمه‌ی بسیار جذابی دارد که به این نتیجه می‌رسد: اکثرا ما در برابر رفتار غیرمسئولانه و غیراخلاقی سکوت می‌کنیم. همینطور به بررسی ریشه‌های این موضوع می‌پردازد و مهارت‌های لازم برای تغییر این شرایط را ارائه می‌کند.

ارتباط بدون خشونت، زبان زندگی

ارتباط بدون خشونت، زبان زندگی

نویسنده: مارشال بی. روزنبرگ

مترجم: کامران رحیمیان

انتشارات اختران

اطلاعات بیشتر و خرید

در توضیح اثر قبلی به این موضوع اشاره کردیم که اکثر افراد در برابر عمل غیراخلاقی غالبا سکوت می‌کنند اما عده‌ای هم بودند که اعتراض خود را با لحنی توهین‌آمیز و پرخاشگرانه مطرح کنند و این عمل، با اینکه در یک آزمایش رفتاری انجام شده بود اما مشاهده‌گران از انجام چنین برخوردی اجتناب می‌کردند و در یک تحقیق دیگر اثبات شد اگر از لحن همدلانه‌ و مهربانانه‌تر استفاده شود، قطعا دیگران از این برخورد تقلید خواهند کرد. کتاب ارتباط بدون خشونت یکی از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین کتاب‌ها در زمینه‌ی کنترل خشم است؛ زمانی که ما با ناکامی و بی‌عدالتی روبه‌رو می‌شویم طبیعتا سعی می‌کنیم از حقوق خود دفاع کنیم اما احتمالا این تجربه را داشته‌اید که در تمامی شرایط نیازی به پرخاشگری نیست و گاهی عواقب عکس داشته است. روشی که نویسنده رد این کتاب ارائه می‌دهد از چهار مرحله تبعیت می‌کند: مشاهده، احساس، نیازها و تقاضا. به این صورت که اول آنچه را که رخ داده است با دقت مشاهده کنید. سپس، احساساتتان را بیان کنید، در گام بعد، مشخص کنید این احساس برخاسته از کدام نیاز شماست و در آخر، تقاضای مشخصی ارائه نمایید و بنابراین، بدون نیاز به انجام عمل غیراخلاقی، می‌توانید فرد را به پذیرش مسئولیت دعوت کنید.

آسیب‌شناسی وفاداری در زندگی زناشویی

آسیب‌شناسی وفاداری در زندگی زناشویی

نویسنده: دیوید لاسترمن

مترجم: سارا واجب‌منفرد

نشر دانژه

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از مصادیق دیگر اخلاقی عمل کردن، وفاداری است که البته این خصوصیت بیشتر در روابط عاطفی نزدیک، بسیار با اهمیت‌ جلوه کرده است. وفاداری در زندگی زناشویی از ضرورت‌های اخلاقی است و به‌نظر نمی‌رسد کسی با آن مخالف باشد اما با این وجود، چرا این اتفاق می‌افتد؟ اگر این اتفاق رخ داد چه باید کرد؟ آیا راهی برای ترمیم وجود دارد؟ و درنهایت،‌ چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟ جواب تمام این سوالات را می‌توانید در این کتاب بیابید چراکه نویسنده‌ی این کتاب تلاش کرده است به شکل جامع و کامل به جوانب این موضوع بپردازد. در ابتدا بحث را با این شروع می‌کند که بی‌وفایی چه علائمی دارد و به هنگام آشکار شدن این واقعه، چه باید کرد. سپس به علت و ریشه‌یابی این موضوع پرداخته و عوامل دخیل را توضیح می‌دهد. این کتاب همچنین به وضوح توضیح می‌دهد که خیانت به چه عملی گفته می‌شود و به بارزترین درگیری‌های افرادی که با این پدیده مواجه می‌شود، پاسخ می‌دهد؛ مواردی همچون ادامه دادن یا خاتمه ازدواج بعد از کشف بی‌وفایی. همچنین، نباید از اثر این پدیده بر فرزندان و خانواده‌ها زوجین غافل شد که در انتهای کتاب، مفصلا به این موضوع و حواشی آن پرداخته شده است.

همانطور که اشاره شد اخلاقی عمل کردن یکی از ضرورت‌های زندگی اجتماعی ماست و در این یادداشت سعی بر آن شد تا به برخی از کتاب‌هایی که می‌تواند به افزایش رفتار اخلاقی کمک کرد، اشاره کنیم.

1,277 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه موسوی


اشتراک گذاری یادداشت
2 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه