لوگو طاقچه
تصویرجلد بهترین کتاب‌های کمیک برای نوجوانان

بهترین کتاب‌های کمیک برای نوجوانان

493 بازدید

حتما وقتی عنوان این یادداشت را خواندید با خودتان گفتید «کتاب کمیک یعنی چه؟» یا «واژه‌ی کمیک اصلا از کجا آمده؟»

کتاب کمیک به کتاب‌هایی گفته می‌شود که شکل ظاهری مشخصی دارند. داستان به صورت تصاویر کوچک و قاب‌بندی‌شده توصیف می‌شود و تمام داستان را در این تصاویر می‌بینید. یعنی هیچ‌قسمت از داستان از لحاظ تصویری از نظر شما پنهان نمی‌ماند و دیالوگ‌های بین شخصیت‌ها یا توضیح راوی داستان در کادرهای کوچکی کنار تصویر می‌آیند. تصویر و واژگان مکمل هم هستند و هیچ‌کدام را نمی‌شود حذف کرد. البته گاهی حس می‌کنیم حتی تصویر از کلمات هم مهم‌تر می‌شوند.

کمیک معنی خنده‌دار می‌دهد. باید بگوییم اولین داستان‌هایی که به این صورت منتشر می‌شدند محتوایی کمدی داشتند به همین دلیل این نام بر آن‌ها ماند. 

دهه‌ی ۳۰ تا ۵۰ میلادی دوران اوج کمیک‌هایی است که قهرمان‌ها و ابرقهرمان‌هایی مثل بتمن و سوپرمن در آن‌ها متولد شدند. از این زمان به بعد بود که بزرگ‌سال‌ها هم عاشق کمیک‌ها شدند.

اغلب کمیک‌ها دنباله‌دار هستند و به‌صورت سریالی منتشر می‌شوند. تمام جذابیت کمیک‌ها هم به همین است که طرفدارانشان سال‌ها آن‌ها را دنبال کنند و قهرمان داستانشان را در موقعیت‌های مختلف ببینند.

وقتی کمیک‌ها پا به ایران گذاشتند، اغلب، این کتاب‌ها را با نام داستان مصور ترجمه کردند. حال آنکه هر داستان مصوری لزوما کمیک نیست. کمیک بر پایه‌ی تصاویر ساخته شده و نمی‌توان عنصر تصویر و نقاشی را از آن حذف کرد حال آنکه می‌توان داستان مصوری را تصور کرد که عنصر اصلی‌شان واژه است و تنها چند تصویر به کمک محتوا آمده است. بنابراین ممکن است در ایران گاهی این دو واژه را به جای هم به کار ببرند. 

کتاب‌های کمیک سریالی و چندجلدی‌اند اما هر جلد آن صفحات زیادی ندارد.  درحالی‌که یک داستان یا رمان مصور ممکن است خیلی طولانی باشد.

وقتی کمیک‌خوان حرفه‌ای شوید دیگر می‌دانید چطور داستان را باید بخوانید: از بالا سمت راست یا چپ یا… . خود کمیک‌خواندن لذت بسیاری دارد. به همین دلیل است که وقتی خواندن کمیک‌ها را در نوجوانی شروع کنید تا آخر عمرتان آن را ادامه می‌‌دهید و دست از خواندنشان برنمی‌دارید. شاید یک روز بزرگ‌ترین کلکسیون کمیک‌بوک‌ها را در خانه‌ یا در گوشی‌تان جمع کنید! کسی چه می‌داند.

در این یادداشت از وبلاگ طاقچه چند کمیک مشهور و محبوب نوجوان‌ها را معرفی می‌کنیم.

مجموعه ایلیا، تولد یک قهرمان

اگر طرفدار پروپاقرص کمیک‌ها باشید لابد به این فکر کرده‌اید که چرا در ایران کمیک‌ خوب نداریم. می‌خواهیم این مژده را به شما بدهیم که مجموعه ۱۸جلدی ایلیا انتظار شما از یک کمیک ایرانی را برآورده کرده است. این مجموعه داستانِ پسری به نام ایلیا است که پدر خود را در راه نجات مردم از دست داده و حالا با خواهر و مادر بیمارش زندگی می‌کند. او هنگامی که به دنبال داروهای کمیاب مادرش می‌رود، با آزمایشگاه مخفی و محفظه‌های ژنتیکی روبه‌رو می‌شود و برای نخستین‌بار انسان‌های تغییریافته را می‌بیند.

این آزمایشگاه به دست خاندان سایه ایجاد شده است و می‌خواهد تمام مردم شهر را به هیولاهای تسخیرشده تبدیل کند. از اینجاست که ایلیا قهرمان داستان ما می‌شود تا جان مردم را نجات دهد. در این راه دوستانش نیز به کمکش می‌شتابند.

این مجموعه پر است از تصاویر مربوط به شهرهای خودمان، ساختمان‌ها، خیابان‌ها، آدم‌ها و… . بنابراین دیدن تصاویری آشنا در یک کتاب کمیک ما را حسابی سر شوق می‌آورد.

مجموعه تن‌تن

محبوب‌ترین و  معروف‌ترین کتاب کمیک تاریخ مجموعه تن‌تن است. بسیاری از دهه پنجاهی‌ها و شصتی‌ها با این مجموعه‌ی خارق‌العاده خاطره دارند و حتی کتاب‌های خودشان را از آن سال‌ها نگه داشته‌اند. این مجموعه برای آنکه به دست ما برسد راه طولانی‌ای را پشت سر گذاشته. نخستین جلد آن سال ۱۹۲۹ در بلژیک منتشر شد و هزاران اتفاق از جمله جنگ‌جهانی دوم، جنگ سرد، اکتشافات علمی، استعمارهای جدید و مسائل سیاسی را پشت‌سر گذاشت تا به جلد ۲۴ برسد. برای رسیدن به این نقطه حدود ۵۰سال طول کشید.

داستان ماجرای پسری خبرنگار و نویسنده به همراه سگ بازیگوشش میلو را نقل می‌کند. در هر جلد یک معمای پیچیده مطرح می‌‌شود که او به کمک دوستانش به حل آن‌ها می‌شتابد. تن‌تن برای اینکه سر از این ماجراها دربیاورد به کشورهای مختلفی سفر می‌کند و خطرات بی‌شماری را از سر می‌گذراند. کاپیتان هادوک یکی از دوستان اوست که در برخی سفرها همراهی‌اش می‌کند. دیالوگ و میمِ مشهور «-عجب هفته سختی!» «-کاپیتان امروز تازه دوشنبه است» از همین شخصیت بامزه و جذاب گرفته شده است.

نکته‌ی مهم درمورد این مجموعه این است که امروزه برخی از روایت‌های «هرژه» را نژادپرستانه، سیاسی، در دفاع از استعمار و استعمارگران و یک‌جانبه دانسته‌اند. ولی نکته‌ی جالب اینجاست که نوجوانان با خواندن کمیک‌های تن‌تن می‌توانند ببینند صد سال پیش مردم چه نظری درمورد رنگین‌پوست‌ها داشتند و نظر الان آن‌ها تا چه اندازه فرق کرده‌ است. خود هرژه هم برخی از این انتقادها را قبول کرده و سعی کرده بود در جلدهای آخر آن‌ها را برطرف و جبران کند.

به جز این مورد، این اثر پر است از شوخی و خنده، نکته‌های علمی، تاریخی، نوستالژیک، ماجراهای علمی‌تخیلی، جنایی و پلیسی و یک‌عالمه معما و سوال که نوجوانان دوست دارند حل و کشف‌شان کنند.

رستم در هفت‌خوان (۱)

رستم در هفت‌خوان (۱)

نویسنده: سید مصطفی حسینی

موسسه فرهنگی هنری خراسان

اطلاعات بیشتر و خرید

این مجموعه ۳جلدی کتابی کمیک با نقاشی‌های بدیع و جالب توجه، هفت‌خوان رستم را روایت کرده است. این کتاب با زبانی ساده و داستان‌گونه برای نوجوانان شرح می‌دهد که چطور کی‌کاووس به جنگ دیوها در مازندران می‌رود و آنجا گیر می‌افتاد و رستم برای نجات او به مازندران می‌شتابد. رستم هفت‌خوان را پشت‌سر می‌گذارد تا بتواند کی‌کاووس را نجات دهد. هر جلد حدود ۵۰ صفحه دارد و سعی شده کل داستان را به صورت خلاصه برای نوجوانان به‌ تصویر درآید.

لبخندها

لبخندها

نویسنده: رینا تلگمایر

مترجم: هدا نژادحسینیان

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

می‌خواهید بدانید وقتی دندان‌هایتان را ارتودنسی می‌کنید بر سر آن‌ها و البته لبخندتان چه می‌آید؟ پس باید حتما کتاب کمیک لبخندها را بخوانید. 

شاید یک نوجوان باشید که می‌خواهید دندان‌هایتان را ارتودنسی کنید. ترس تمام وجودتان را گرفته و فکر می‌کنید لبخند زدن جلوی آینه با آن همه سیم‌و‌مفتول حتما خیلی سخت و مسخره خواهد بود! شاید هم نوجوان یا جوانی هستید که بالاخره ارتودنسی دندان‌هایتان را برداشته‌اید و از آن همه سیم فقط چند خاطره در ذهنتان باقی مانده. رینا تلگمایر خاطرات خودش از آن دوره را در این کتاب به تصویر درآورده تا با هزاران نوجوان هم‌ذات پنداری کند و به آن‌ها بگوید ناراحت نباشید؛ خیلی زود این دوره می‌گذرد. البته در این داستان با یک‌عالمه اتفاقات خنده‌دار و جالب مواجه خواهید شد.

«دلهره‌ها» و «خواهرها» هم نام دو کتاب کمیک دیگر از این نویسنده و تصویرگر است.

آگاتا کریستی

آگاتا کریستی

نویسنده: ماریا ایزابل سانچز وگارا

مترجم: مریم فیاضی

انتشارات شهر قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

مانا مصور مجموعه داستان‌های آگاتا کریستی را به صورت کمیک منتشر کرده. این مجموعه ۲۰جلد دارد و داغ‌ترین و محبوب‌ترین داستان‌های جنایی خانم کریستی را دربر می‌گیرد. در هر کتاب شما با داستان و تصاویر و البته با کارآگاه همراه می‌شوید تا ببینید چه جنایتی رخ داده، قاتل چه کسی است و کارآگاه (خانم مارپل یا آقای پوآرو) چطور این معما را حل می‌کند. تصاویر کتاب جذاب و به اصل داستان نزدیک است. خیالتان راحت باشد قرار نیست نویسنده روده‌درازی کند و حوصله‌تان سر برود. در این کتاب فوری به اصل مطلب می‌رسید.

برای خواندن این مجموعه کتاب‌ها همیشه حواستان به مظلوم‌ترین شخصیت‌ها باشد. درضمن به تصاویر هم دقت کنید؛ شاید در تصاویر به نکته‌ی جالبی برخوردید که باعث شود زودتر از کارگاه‌ها قاتل را پیدا کنید.

مجموعه ناروال و ژلی

مجموعه ۳جلدی ناروال و ژلی یک داستان کمیک هیجان‌انگیز و بامزه برای کودکان ۹ تا ۹۹ساله است. چرا ۹۹ساله؟ چون شما در هر سنی که باشید می‌توانید آن را بخوانید و با آن ارتباط برقرار کنید. ناروال یک نهنگ تک‌شاخ است و ژلی یک عروس دریای کوچولوی بامزه. در هر جلد یک اتفاق جالب برایشان می‌افتد: مثلا در جلد اول ناروال و ژلی با هم آشنا و بعد دوست می‌شوند، در جلد دوم ناروال می‌خواهد قهرمان شود و در جلد سوم نمی‌تواند دست از خوردن کره بادام‌زمینی بردارد.

نکته‌ی جالب این مجموعه این است که لابه‌لای خواندن قصه با موجودات دریایی ریز و درشت آشنا می‌شوید و نویسنده اطلاعات مفیدی درباره‌ی این موجودات و اقیانوس و… به شما می‌دهد.

مجموعه معجزه‌گر

شاید انیمیشن دنیای میراکلس را دیده باشید. داستان این انیمیشن از این قرار است که هاکماث (ارباب شرارت) دو نوجوان پاریسی به نام‌های مرینت دوین چنگ و آدرین آگرست را شرور می‌کند. اما به دلایلی که باید در داستان بخوانید، این دو نوجوان به ترتیب به ابرقهرمانان دختر کفشدوزکی (لیدی باگ) و گربه سیاه (کت نویر) تبدیل می‌شوند. مجموعه معجزه‌گرها داستان کمیک همین انیمیشن است. اگر عاشق این انیمیشن هستید می‌توانید داستان مفصل و پرجزئیات آن را در کتاب کمیک‌اش دنبال کنید. تصاویر این کمیک شبیه به انیمیشن آن است و به‌راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنید.

بعد از خواندن این مجموعه می‌بینید که چطور مرینت و آدرین ابرقهرمان می‌شوند و یاد می‌گیرند احساسات منفی خود را کنترل کنند وگرنه به موجودات شرور تبدیل می‌شوند. آن‌ها می‌خواهند از شهرشان دربرابر ابرشرورها محافظت کنند.

اگر بخواهیم درمورد این دو شخصیت بیشتر بگوییم باید اضافه کنیم که مرینت دختر مو سرمه‌ای داستان است که می‌خواهد در آینده طراح مد شود. او مهربان و باهوش است. آدرین هم پسری سرسخت و با موهای طلایی است و در شجاعت نظیر ندارد. کل داستان در فرانسه می‌گذرد.

سرزمین مقدس

سرزمین مقدس

نویسنده: گی دولیل

مترجم: عاطفه احمدی

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

جنگی که در غزه رخ داد باعث شد بسیاری از نوجوانان برایشان سوال پیش آید که ریشه‌ی مشکلات و درگیری‌های بین فلسطین و اسرائیل از کجا می‌آید؟ فلسطین چطور کشوری است و مردم آنجا چگونه زندگی می‌کنند؟ بهترین کتاب برای یافتن جواب سوال‌هایتان کتاب کمیک سرزمین مقدس است. در این کتاب، گی دولیل به فلسطین سفر می‌کند و روایت خود از این سفرش را با تصاویر زیبا همراه می‌کند. در این رمانِ کمیک با زندگی مردی در اورشلیم آشنا می‌شوید که تمام روزمرگی‌ها و زندگی مردم معمولی در آنجا را بدون قضاوت‌های سیاسی نشان می‌دهد. با خواندن این کتاب متوجه می‌شوید که مردم فلسطین چطور زندگی می‌کنند.

تصاویر در این کتاب به کمک محتوا می‌آیند و مکمل آن هستند؛ به گونه‌ای که اگر تصاویر را نمی‌دیدید نیمی از سفرنامه را از دست می‌دادید.

داستان فوتبالیست‌ها و  داستان فوتبال

داستان فوتبالیست‌ها و  داستان فوتبال دو کتاب کمیک هیجان‌انگیز و جالب درمورد فوتبال است. در کتاب داستان فوتبال می‌خوانید که چطور ورزشی به نام فوتبال ایجاد شد و پا گرفت و به این شکل کنونی‌اش درآمد و در کتاب داستان فوتبالیست‌ها هم درمورد فوتبالیست‌های بزرگ تاریخ می‌خوانید؛ از شخصیت‌هایی مثل پله و رود گولیت گرفته تا رونالدو و مسی. بعضی از این اسامی را شاید نشناسید چون متعلق به ۵۰سال پیش هستند اما اگر می‌خواهید یک فوتبالی واقعی باشید باید با تاریخ فوتبال آشنا باشید چون زندگی هرکدام از این فوتبالیست‌ها نکته‌ای جالب دارد و هرکدامشان گوشه‌ای از تاریخ فوتبال را رقم زده‌اند.

من و زندگی با هیولای درون

من و زندگی با هیولای درون

نویسنده: بو آیسبت

مترجم: اعظم جوزدانی

نشر سیزده

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب را نمی‌توان صددرصد جزو کمیک‌ها قرار داد چون داستان آن‌چنانی در آن رخ نمی‌دهد. ولی با تصاویرش شما را به دنیای دیگری می‌برد: دنیای درونتان. کتاب من و زندگی با هیولای درون درباره‌ی حملات اضطراب یا به قول دکترها، پانیک است. این اثر با تصاویر جالب و توضیحات مفیدش به شما نشان می‌دهد حمله‌ی اضطراب برای چه و چگونه رخ می‌دهد و باید چطور از پس آن برآیید. این کتاب یک نوع راهنمای تصویری است برای اینکه به جنگ این هیولای درون‌تان بروید. هیولایی که خیلی هم زشت نیست و گاهی بامزه هم می‌شود.

493 بازدید
برچسب ها

Avatar

افسانه دهکامه


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه