لوگو طاقچه
پرفروش‌ترین کتاب‌های ماجراجویی بزرگسالان

کتاب‌های ماجراجویی بزرگسالان

2,009 بازدید

مطالعه‌ی کتاب‌های ماجراجویی برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای کتاب نقطه‌ی آغاز این مسیر بوده است. این کتاب‌ها، با این‌که اغلب یادآور شور و هیجان دوران نوجوانی‌اند، اما گاه می‌توانند به یکی از شیرین‌ترین تفریحات بزرگسالی تبدیل شوند. از طرفی، در دنیای مدرن که روزبه‌روز به سوی سکون و روزمرگی در حرکت است، خواندن کتاب‌های ماجراجویی می‌تواند هیجانی را که جای آن در میان تجربه‌ی زیسته‌ی بسیاری از انسان‌ها خالی است به آن‌ها عرضه کند؛ بنابراین و به‌رغم فراز و فرودهای بسیار، این ژانر کماکان طرفداران پروپاقرص خودش را دارد. در ادامه به معرفی برخی از برترین کتاب‌های ماجراجویی برای بزرگسالان خواهیم پرداخت.

هر دو در نهایت می میرند

هر دو در نهایت می میرند

نویسنده: آدام سیلورا

مترجم: الهه مرادی

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب هر دو در نهایت می میرند رمانی از آدام سیلورا نویسنده‌ی جوان آمریکایی است. این اثر داستان «متیو» و «روفوس» است که متوجه می‌شوند یک روز بیش‌تر از زندگی‌شان باقی نمانده است. مرگ پیش‌رو باعث می‌شود این‌دو با هم آشنا شوند و در یک روز باقی‌مانده از زندگی، اتفاقات متفاوتی را تجربه کنند. ماجراهایی که زیبایی‌ها و غیرقابل پیش‌بینی بودن زندگی حتا در آخرین ساعاتش را به‌زیبایی تصویر می‌کند.

این رمان یکی از تحسین‌شده‌ترین رمان‌های نوجوانان در چند سال اخیر بوده است. نویسنده‌ی کتاب با مهارت و ظرافت از ماجرایی تلخ و دردناک اما محتوم به نام مرگ، داستانی جذاب، ارزشمند و خواندنی در ستایش زندگی نوشته است.

ماجراهای هاکلبری فین

ماجراهای هاکلبری فین

نویسنده: مارک تواین

مترجم: الهه کشاورزی خوزانی

نشر دادجو

اطلاعات بیشتر و خرید

ماجراهای هاکلبری فین، نوشته‌ی مارک تواین، نخستین‌بار در سال ۱۸۸۴ میلادی منتشر شد. این رمان که ادامه‌ای بر رمان تام سایر، دیگر اثر معروف این نویسنده‌ی آمریکایی است، فراز و فرودهای زندگی نوجوانی به همین نام را روایت می‌کند. هاک که در کنار مادرخوانده‌اش، خانم واتسون، روزگار می‌گذراند، با ورود پدر دائم‌الخمرش به شهر با ماجراهای عجیبی مواجه می‌شود. او برای فرار از دست پدرش، به همراه پسری به نام جیم، سفری را آغاز می‌کند که ماجراهای بسیاری را برای آن‌ها در پی دارد.

این کتاب در ابتدا نظر منتقدین را به خود جلب نکرد و انتشار آن، تنها یک سال پس از توزیع، توسط کتابخانه‌ی ماساچوست ممنوع اعلام شد؛ اما گذر زمان توانست ارزش اثر مارک ‌تواین را آشکار کند، تا جایی که ارنست همینگوی، نویسنده‌ی بزرگ آمریکایی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، آن را «منشأ تمام داستان‌های آمریکایی» دانست.

جزیره گنج

جزیره گنج

نویسنده: رابرت‌لوئیس استیونسون

مترجم: آرمین هدایتی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

جزیره گنج، رمانی از رابرت لویی استیونسن، نویسنده‌ی اسکاتلندی است. داستان این کتاب که برای اولین‌بار در سال ۱۸۸۳ میلادی منتشر شد، درباره‌ی جوانی به نام جیم هاوکینز است که همراه پدرش مهمان‌خانه‌ای را اداره می‌کند. دست تقدیر نقشه‌ی گنجی را بر سر راه جیم گذاشته و او برای یافتن آن گنج راهیِ جزیره‌ای اسرارآمیز می‌شود. جیم این سفر دریایی را با همراهی تعدادی از خدمه‌ی کشتی آغاز کرده و در مسیر آن با مصائب بسیاری مواجه می‌شود.

کتاب جزیره گنج به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین رمان‌های ماجراجویی جهان نه‌تنها خواننده را به دنیایی هیجان‌انگیز از ماجراها می‌برد، بلکه در خلال داستان‌گویی جذاب خود به برخی از مباحث اخلاقی و انسانی مانند دوستی، گذشت و استقامت نیز می‌پردازد.

دور دنیا در هشتاد روز

دور دنیا در هشتاد روز

نویسنده: ژول ورن

مترجم: آرمین هدایتی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

دور دنیا در هشتاد روز، اثر ژول ورن، نویسنده‌ی شهیر فرانسوی است که به‌عنوان پدر داستان‌های علمی-تخیلی شناخته می‌شود. شخصیت اصلی این کتاب که داستان آن در قرن ۱۹ می‌گذرد، مردی به نام ویلی فاگ است که در یک شرط‌بندی با دوستانش مدعی می‌شود در ازای دریافت بیست‌هزار پوند می‌تواند دور دنیا را در کمتر از هشتاد روز بپیماید. او این سفر را با همراهی خدمتکار وفادارش، ژان پاسپارتو، آغاز کرده و در این مسیر سرزمین‌های بسیاری چون هند، چین، ژاپن و آمریکا را پشت سر می‌گذارد. ویلی فاگ این مسیر صعب و دشوار را در حالی طی می‌کند که اتفاقات غیرمنتظره‌ای نیز بر او حادث می‌شود، با این‌حال آن‌چه او را نسبت به ادامه‌‌دادن مسیری که در آن قدم گذاشته مصمم‌تر می‌سازد، اراده‌ی استوار اوست.

از وجوه تمایز ژول ورن نسبت به نویسندگان هم‌عصرش می‌توان به پیش‌گویی‌های او اشاره کرد. ژول ورن شگفتى‌هاى اختراعات مدرن را سال‌ها پیش از اختراعشان شرح داده است و جزئیات برخی از آن‌ها را به‌طرز حیرت‌آوری به تصویر کشیده است.

بخشی از کتاب صوتی دور دنیا در هشتاد روز را بشنوید.

دور دنیا در هشتاد روز ژول ورن

گوینده: مهدی مجنونی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

جاده

جاده

نویسنده: کورمک مک‌کارتی

مترجم: حسین نوش‌آذر

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان جاده، داستانی آخرالزمانی به قلم کورمک مک‌کارتی، نویسنده‌ی مشهور ایرلندی است. این کتاب روایتگر وضعیت نقطه‌ای از زمان و مکان است که تعداد کمی از انسان‌ها در آن زنده مانده‌اند. در چنین شرایطی، پدر و پسری که از معدود بازماندگان یک انفجار اتمی در آمریکا به شمار می‌روند، سفر خود را جهت بقا شروع می‌کنند.

شخصیت‌های داستان در کتاب جاده اسم ندارند و با عناوینی چون مرد، پسربچه، مادر و دزد معرفی می‌شوند. پدر که تنها دارایی او یک اسلحه و چرخ‌دستی است، به همراه پسرش راهیِ جنوب شده و در این مسیر، علاوه‌بر تمام تهدیداتی که وجود دارد، با انسان‌هایی نیز مواجه می‌شود که ویژگی‌های انسانی را فراموش کرده و به مانعی بر سر راه رهایی آن‌ها تبدیل می‌شوند. 

رمان جاده در سال ۲۰۰۶ میلادی جایزه‌ی یادبود جیمز تیت بلاک را دریافت کرد و کورمک مک‌کارتی توانست در سال ۲۰۰۷ میلادی برای نگارش آن موفق به دریافت جایزه‌‌ی پولیتزر شود.

هابیت

هابیت

نویسنده: جی. آر. آر. تالکین

مترجم: فرزاد فربد

انتشارات پریان

اطلاعات بیشتر و خرید

هابیت، یا «آنجا و بازگشت دوباره» یکی از جذاب‌ترین رمان‌های علمی-تخیلی است که جی.آر.آر. تالکین، آن را در سال ۱۹۳۷ میلادی منتشر کرد. این کتاب که به‌عنوان مقدمه‌ی رمان ارباب حلقه‌ها شناخته می‌شود، سفر یک هابیت معمولی به نام بیلبو بگینز در جست‌وجوی گنجی افسانه‌ای را روایت می‌کند.

هابیت -که موجودی ساخته و پرداخته‌ی ذهن تالکین است- نام قومی است که عموماً قد بسیار کوتاهی دارند و و سرزمینشان، شایر، مملو از صلح و شادی است. در این میان، زندگی بیلبو بگینز دستخوش حوادث ناخوشایندی شده و او به همراه جادوگری به نام گاندولف و چند تن از قومی دیگر به نام دورف راهی سرزمین اهریمنی می‌شود. هدف آن‌ها از این سفر، گرفتن کوه اِزبور از اژدهایی خشمگین و تنومند به نام اسماگ است. بیلبو بگینز و دورف‌ها خطرات و حواشی زیادی را در این راه می‌گذرانند تا در نهایت به آن‌جا می‌رسند و این آغاز مسیری دشوار‌تر است.

بیلبو در این سفر با موقعیت‌هایی مواجه می‌شود که او را ناخواسته با ماجراهای جدیدی درگیر کرده و باعث می‌شود به مرور زمان از یک هابیت معمولی به موجودی شجاع تبدیل شود. 

هابیت پس از انتشار توانست جوایز فراوانی را به دست آورد و با گذشت بیش از هشتاد سال از نگارش آن، همچنان جزء پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتاب‌های ماجراجویی برای بزرگسالان به شمار می‌رود.

سالار مگس‌ها

سالار مگس‌ها

نویسنده: ویلیام گلدینگ

مترجم: حمید رفیعی

انتشارات بهجت

اطلاعات بیشتر و خرید

سالار مگس‌ها، اثر ویلیام گلدینگ، داستان یک گروه نوجوان است که پس از سقوط هواپیمایشان در یک جزیره‌ی متروکه، سعی در بقا دارند. آن‌ها به‌سرعت متوجه می‌شوند که برای این کار می‌بایست زندگی اجتماعی خود را سروسامان داده و یک رهبر انتخاب کنند، اما با گذشت زمان و شکل گرفتن جامعه، اتحاد آن‌ها برهم‌ خورده و خشونت و تمرد در جامعه‌شان فراگیر می‌شود.

از رمان سالار مگس‌ها که نخستین‌بار در سال ۱۹۵۴ میلادی منتشر شد، به‌عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات انگلیسی قرن بیستم نام برده می‌شود. این رمان تصویر دقیقی از فرایند تغییر و تحول در جوامع بشری، از به‌دست‌آوردن قدرت و ازدست‌دادن آن تا شکل‌گیری خشونت در جامعه، ارائه می‌کند. 

بخشی از کتاب صوتی سالار مگس‌ ها را بشنوید.

سالار مگس‌ ها ویلیام گلدینگ

گوینده: فرهاد اتقیایی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

رابینسون کروزوئه

رابینسون کروزوئه

نویسنده: دانیل دفو

مترجم: سمیه نصرالهی

مهرگان خرد

اطلاعات بیشتر و خرید

رابینسون کروزوئه، یک رمان کلاسیک و ماجراجویانه اثر دانیل دفو است و داستان دریانوردی به همین نام را روایت می‌کند که بعد از یک سفر طولانی، در مسیر بازگشت به خانه اسیر طوفان می‌شود. او خود را به یک جزیره‌ی دورافتاده می‌رساند و پس از این‌که از رهایی از آن‌جا ناامید می‌شود، با استفاده از تجربیات خود در آن جزیره خانه‌ای می‌سازد و پس از مواجهه با چالش‌ها و خطرات بسیار، موفق می‌شود با یکی از بومیان جزیره ارتباط برقرار کند.

رمان رابینسون کروزوئه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین رمان‌های ماجراجویی در ادبیات جهان شناخته می‌شود. این رمان، به‌عنوان نمادی از مبارزه برای بقا، تحمل شرایط سخت و جلب اعتماد معرفی شده است؛ البته بسیاری از صاحب‌نظران نیز با توجه به اوضاع روز انگلستان، آن را نمادی از استعمار و سلطه بر بومیان یک سرزمین دانسته‌اند.

به سوی طبیعت وحشی

به سوی طبیعت وحشی

نویسنده: جان کاراکائر

مترجم: نازنین عظیمی

نشر ستاک

اطلاعات بیشتر و خرید

به سوی طبیعت وحشی رمانی است که جان کاراکائر آن را بر اساس سرگذشت واقعی شخصی به نام کریستوفر مک کندلس نوشته است. کریستوفر، فرزند خانواده‌ی ثروتمندی است که پس از تحصیل در دانشگاه، در تصمیمی عجیب و غیرمنتظره تمامی پس‌اندازش را وقف امور خیریه کرده و با وسایلی ابتدایی و بسیار محدود، ب ‌تنهایی راهی آلاسکا می‌شود. او با یک اسلحه‌ی شکاری و یک دوربین، به منطقه‌ای دور از تمدن انسانی رفته و در جست‌وجوی معنای حقیقی زندگی و یافتن پاسخ پرسش‌های فلسفی‌اش، راه پرفراز و نشیبی را در پیش می‌گیرد.

این اثر که در سال ۱۹۹۶ میلادی منتشر شد، تنها یک سال بعد از انتشار جایزه‌ی کتاب واشنگتن را به خود اختصاص داد و در سال ۲۰۰۷ میلادی دستمایه‌ی ساخت فیلمی با همین نام قرار گرفت که توانست جایزه‌ی اسکار را در دو بخش تدوین و نقش مکمل به دست آورد.

مریخی

مریخی

نویسنده: اندی وییر

مترجم: حسین شهرابی

انتشارات کتابسرای تندیس

اطلاعات بیشتر و خرید

مریخی، نخستین اثر اندی وایر، داستان مردی به نام مارک واتنی را روایت می‌کند که همراه گروهی از فضانوردان ناسا به مریخ سفر می‌کند. گروه پس از شروع طوفان شدیدی به‌سرعت مجبور به ترک مریخ می‌شوند و مارک که به‌عنوان یکی از خدمه آن‌ها را همراهی می‌کرده است، جا می‌ماند. او که خود را بدون هیچ کمک و آذوقه‌ای بر روی مریخ تنها می‌یابد، تمام تلاش خود را برای فرار از مرگ به کار می‌گیرد. مارک می‌کوشد با استفاده از تمام توان و هوش خود اسباب اولیه‌ی زندگی بر روی کره‌ی مریخ را فراهم کرده و در انتظار کمکی از زمین بماند.

رمان ماجراجویانه‌ی مریخی تصویری دقیق و درست از تنهایی، اراده و میل به زندگی در شرایط سخت را به مخاطب خود ارائه می‌دهد.

این کتاب پس از انتشار با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان به کتاب‌های ماجراجویی و علمی-تخیلی بزرگسالان مواجه شد و جایزه‌ی بهترین داستان علمی از سوی سایت گودریدز را به دست آورد. ریدلی اسکات، کارگردان انگلیسی نیز بر اساس داستان این رمان یک فیلم سینمایی به همین نام ساخت که پس از اکران در سال ۲۰۱۵ میلادی بسیار مورد توجه قرار گرفت و در هفت رشته از جوایز اسکار به‌عنوان نامزد کسب جایزه معرفی شد.

موبی دیک

موبی دیک

نویسنده: هرمان ملویل

مترجم: رضا مرتضوی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

موبی دیک، معروف‌ترین اثر هرمان ملویل، در سال ۱۸۵۱ میلادی منتشر شد. داستان کتاب درباره‌ی یک ناخدای کشتی ماهی‌گیری به نام اسماعیل است که در جریان حادثه‌ای در دریا، کشتی‌اش نابود شده و یک پای خود را از دست داده است. او عامل این اتفاق را نهنگ سفیدی به نام موبی دیک می‌داند و برای انتقام‌گرفتن از او روانه‌ی دریا می‌شود. در این سفر طولانی و ماجراجویانه، اسماعیل و خدمه‌ی کشتی‌اش با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند و در نهایت به مبارزه‌ی بزرگی با موبی دیک می‌پردازند. این رمان روایتگر مبارزه‌ی انسان با طبیعت و تلاشش برای مهار زدن بر آن است.

موبی دیک برای اولین‌بار در لندن به چاپ رسید و پس از مواجهه با یک شکست اقتصادی بزرگ، ملویل تصمیم گرفت آن را با یک ویرایش متفاوت و عنوانی دیگر در نیویورک منتشر کند. البته بعدها کاشف به عمل آمد که این دو نسخه هیچ ارتباطی با هم نداشتند و او کتابی را که برای ناشر آمریکایی ارسال کرد -و امروز جهان آن را به نام موبی دیک می‌شناسد- تقریباً از اول نگاشته بود.

بخشی از کتاب صوتی موبی دیک را بشنوید.

موبی دیک هرمان ملویل

گوینده: حامد فعال
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کنت مونت کریستو

کنت مونت کریستو

نویسنده: الکساندر دوما

مترجم: مریم اصغرپور

نشر دادجو

اطلاعات بیشتر و خرید

کنت مونت کریستو، اثر الکساندر دوما، روایتگر داستان مردی به نام ادموند دانتس است که در روز ازدواجش، با توطئه و اتهام دروغین طرفداری از ناپلئون دستگیر شده و در زندانی مخوف در بندر مارسی اسیر می‌شود. او پس از چهارده‌ سال تحمل زندان، با کمک یکی از زندانیان نقشه‌ی فراری را برنامه‌ریزی می‌کند، اما مرگ هم‌دستش، در حالی که پیش از مرگ نقشه‌ی یک گنج در جزیره‌ی مونت کریستو را به او داده بود، مسیر زندگی ادموند پس از رهایی را تغییر می‌دهد. او پس از به دست آوردن آن گنج افسانه‌ای و کسب ثروت، به پاریس می‌رود تا انتقامش را از کسانی که جوانی او را تباه کرده‌ و او را به زندان انداخته‌اند، بگیرد.

این کتاب در سال ۱۸۴۵ میلادی منتشر شد و شهرت کم‌نظیرش با نمایشی که خودِ نویسنده بر اساس آن تنظیم کرد و به روی صحنه برد، افزایش یافت. علاوه‌بر این، فیلم‌ها و مجموعه‌های بسیاری با اقتباس از رمان کنت مونت کریستو ساخته شده‌اند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به یک مینی‌سریالی چهارقسمتی به همین نام اشاره کرد که به‌عنوان محصول مشترک ایتالیا و فرانسه در سال ۱۹۹۸ میلادی منتشر شد.

اغلب کتاب‌های ماجراجویی با سفر شخصیت اصلی داستان شروع می‌شوند؛ سفری بیرونی که در طول داستان به سیری درونی تبدیل شده و با پایان تمام ماجراجویی‌ها و جدال‌ها، خواننده را با شخصیت جدیدی مواجه می‌سازند که هیچ شباهتی با تصویر اولیه ندارد. در این راه آن‌چه بر جذابیت داستان‌های ماجراجویانه، به‌ویژه برای مخاطب بزرگسال می‌افزاید، امکان همراهی او با شخصیت‌هایی است که گاه بر سر دوراهی قرار گرفته و می‌بایست انتخابی سرنوشت‌ساز داشته باشد، و این درست همان‌چیزی است که بسیاری از مخاطبان در دنیای واقعی نیز با آن مواجه‌اند. می‌توانید در بخش نظرات برایمان بنویسید که کدام کتاب از این فهرست را خوانده‌اید و نظرتان درباره‌ی آن چیست؟ آیا داستان ماجراجویانه‌ی دیگری را می‌شناسید که جایش در این فهرست خالی باشد؟

2,009 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه ارغوان


اشتراک گذاری یادداشت
2 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه