لوگو طاقچه
مسابقه استعدادیابی جستار

مسابقه استعدادیابی جستار

931 بازدید

از ابتدای سال ۱۴۰۰ در طاقچه مسابقاتی را با موضوع عمومی استعدادیابی و با همکاری ناشران شاخص برگزار می‌کنیم. هدف از برگزاری این مسابقه‌ها ایجاد پلی میان ناشران و مخاطبان مستعد آنهاست. در طاقچه با توجه به مسئولیت فرهنگی خود، دوست داریم به‌عنوان پلتفرم، فضایی بسازیم که اولاً استعدادهای ناشناخته فرصت دیده‌شدن پیدا کنند، ثانیاً ناشران بتوانند بی‌واسطه با نسل جدیدی از مؤلفان آشنا بشوند.

این مسابقه‌های استعدادیابی، فصل به فصل برگزار می‌شوند. در فصل بهار، مسابقۀ «جهان تازه‌دم» را با کمک نشر چشمه برگزار کردیم. موضوع این مسابقه داستان کوتاه طنز بود. در فصل تابستان، مسابقۀ «پردۀ اول» را در زمینۀ نمایشنامۀ تک‌پرده‌ای با همکاری نشر بیدگل برپا کردیم. در فصل سوم سال هم مسابقۀ دیگری تدارک دیده‌ایم.

در پاییز ۱۴۰۰، مسابقه‌ای با نام «جستار» برگزار خواهیم کرد. همان‌طور که از نام مسابقه روشن است، موضوع آن جستارنویسی است. جستار یکی از شاخه‌های ناداستان (nonfiction) است که در ادامه درباره‌اش توضیح بیشتری می‌خوانید. در مسابقه جستار هم با یکی از مجموعه‌های فرهنگی شاخص در زمینۀ جُستارنویسی و ناداستان‌نویسی همکاری می‌کنیم.

مسابقۀ «جُستار» با همراهی مجلۀ «ناداستان» برگزار می‌شود. ناداستان مجله‌ای است که هم‌سو با نام خود، به‌صورت متمرکز روایت‌های غیرداستانی (ناداستان) منتشر می‌کند. این مجله به‌سردبیری محمد طلوعی منتشر می‌شود. ناداستان به بیان ادبی موضوعاتی می‌پردازد که در زندگی امروز ما جریان دارند. شمارۀ اول این مجله با موضوع «خانه» در آغاز سال ۱۳۹۸ درآمد و هم به‌صورت کاغذی و هم به‌صورت الکترونیکی (برروی طاقچه) منتشر شد.

مختصری دربارۀ ناداستان و انواع آن

ناداستان یکی از قالب‌های ادبی و روایی است. ناداستان برخلاف داستان که جزو ادبیات تخیلی است، از واقعیت سرچشمه می‌گیرد. واقعیت در ناداستان شاید به‌شیوه‌ای مشابه با داستان روایت شود؛ اما معمولاً روشن‌تر و بی‌پرده‌تر در مقابل چشم خواننده قرار می‌گیرد؛ چون ناداستان راوی تجربه‌هایی ملموس و شخصی است. این واقعیت تجربی و تجربه‌های واقعی به شکل‌های گوناگونی در قالب ناداستان درمی‌آیند.

ناداستان شامل انواع متفاوتی از نوشتار است که همه در یک چیز مشترک‌اند: بیان روایی واقعیت. از زیرشاخه‌های ناداستان می‌توان به جستار (essay)، زندگی‌نگاره (memoir)، سفرنامه و زندگی‌نامه اشاره کرد. این فهرست البته بسیار طولانی‌تر است و هریک از اجزای آن ممکن است زیرمجموعه‌هایی داشته باشد.

از آنجا که تمرکز این مسابقه بر جستار است، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «جستار چیست؟» را بخوانید.

شرایط شرکت در مسابقه جستار

برای شرکت در مسابقه، کافی است جستاری با موضوع «جوانی» و شرایط زیر بنویسید و بفرستید:

۱. جستار باید نوشتۀ خودتان باشد و پیش از این مسابقه منتشر نشده باشد.

۲. جستار باید حداکثر ۳۰۰۰ کلمه داشته باشد.

۳. متن جستار را در نرم‌افزار ورد (word)، با قلم (فونت) BNazanin و اندازۀ ۱۴ بنویسید.

برای فرستادن جستار هم به این نکات توجه کنید:

فایل ورد جستار را به نشانی ایمیل JostaarNevisi@gmail.com بفرستید. در عنوان ایمیل بنویسید «مسابقۀ استعدادیابی جستار». در متن ایمیل حتماً نام، نام خانوادگی و یک شمارۀ تماس بنویسید.

مهلت فرستادن آثار ۵ آذر ۱۴۰۰ است. این تاریخ به‌هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. هر فرد فقط می‌تواند یک اثر را در مسابقه جستار شرکت بدهد. فرقی نمی‌کند اثر فرستاده‌شده به‌صورت کدام‌یک از دوازده نوع جستار نوشته شده باشد.

داوران و روند داوری

داوری در دو بخش انجام می‌گیرد: بخش تخصصی و بخش مردمی.

داوری تخصصی

در داوری تخصصی، افراد معتبری از حوزۀ جستارنویسی، آثار فرستاده‌شده را داوری می‌کنند. این داوران ابتدا ده اثر را برای حضور در بخش بعدی (داوری مردمی) انتخاب می‌کنند؛ سپس از میان همین ده اثر، سه جستار را به‌عنوان برگزیدگان تخصصی مسابقه معرفی می‌کنند.

داوری مردمی

بخش مردمی داوری «جستار» درون اپلیکیشن طاقچه برگزار می‌شود. در این بخش، همۀ مردم می‌توانند ده جستاری را که داوران تخصصی انتخاب کرده‌اند، در طاقچه بخوانند و به اثر دلخواه خود رأی بدهند. یکی از آثار که بیشترین رأی را آورده باشد، به‌عنوان برگزیده مردمی معرفی می‌شود.

برای شرکت در این رأی‌گیری باید حساب کاربری داشته باشید.

رأی‌گیری مردمی از ۲۵ تا ۲۸ آذر از طریق اپلیکیشن طاقچه برگزار می‌شود. در این چند روز، همه می‌توانند جستارهای راه‌یافته به داوری مردمی را بخوانند و به آنها رأی بدهند. در پایان، جستاری که بیشترین رأی را بیاورد، با عنوان «اثر برگزیدۀ مردمی» معرفی خواهد شد.

جایزه‌ها

به چهار اثری که در داوری‌های تخصصی و مردمی برگزیده شوند، جوایزی از طرف «طاقچه» و «ناداستان» هدیه داده می‌شود. هر جایزه ترکیب شده است از هدیه‌ای نقدی، اعتبار خرید کتاب کاغذی از سایت دکه و اشتراک طاقچه بی‌نهایت.

جایزۀ برندگان داوری تخصصی

نفر اول: یک‌میلیون تومان وجه نقد + یک‌میلیون تومان اعتبار خرید کتاب کاغذی + اشتراک شش‌ماهۀ طاقچه بی‌نهایت

نفر دوم: ۷۰۰هزار تومان وجه نقد + ۷۰۰هزار تومان اعتبار خرید کتاب کاغذی + اشتراک سه‌ماهۀ طاقچه بی‌نهایت

نفر سوم: ۵۰۰هزار تومان وجه نقد + ۵۰۰هزار تومان اعتبار خرید کتاب کاغذی + اشتراک یک‌ماهۀ طاقچه بی‌نهایت

جایزۀ منتخب مردمی

یک‌میلیون تومان وجه نقد + یک‌میلیون تومان اعتبار خرید کتاب کاغذی + اشتراک شش‌ماهۀ طاقچه بی‌نهایت

اعلام نتیجه

در شب یلدای ۱۴۰۰، اسم هر چهار برنده را در اینستاگرام طاقچه و اینستاگرام مجلۀ ناداستان اعلام می‌کنیم. سپس با برندگان تماس می‌گیریم تا برای اهدای جوایز هماهنگی‌های لازم را بکنیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه از اطلاع‌رسانی‌ها و نتایج مسابقه به‌موقع مطلع شوید، اینستاگرام طاقچه و ناداستان را دنبال کنید.

اینستاگرام طاقچه | اینستاگرام مجلۀ ناداستان

چند نکتۀ پایانی

از این جستارها استفادۀ تجاری نمی‌‌شود. تعدادی از جستارها به‌صورت رایگان و در قالب کتاب الکترونیکی، به مدتی محدود و برای رأی‌گیری مردمی در طاقچه منتشر می‌شوند و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

پس از پایان مسابقه و اهدای جوایز، از بین جستارهای فرستاده‌شده، ممکن است چند جستار که کیفیت مطلوب و شرایط مناسب برای چاپ داشته باشند، به انتخاب هیئت‌تحریریۀ مجلۀ ناداستان در شمارۀ ۰۱۴ ناداستان منتشر شوند.

اگر سؤال یا پیشنهادی داشتید، می‌توانید به پشتیبانی طاقچه پیام بدهید (وارد حساب خود در اپلیکیشن طاقچه شوید و این مسیر را دنبال کنید: بخش حساب کاربری > پشتیبانی > ارسال پیام مستقیم). اگر هم در طاقچه حساب ندارید، برای ارتباط با پشتیبانی طاقچه، به شمارۀ ۰۲۱۹۱۰۷۱۰۰۱ زنگ بزنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

931 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
2 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
16 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه