لوگو طاقچه
کتاب هایی برای غلبه بر کمال گرایی

معرفی کتاب هایی درباره کمال گرایی

30,747 بازدید

فکر می‌کنیم باید بی‌عیب و نقص باشیم. گمانمان بر این است که دیگران در بهترین شرایط هر وضعی قرار دارند و همین امر سبب می‌شود تا هدف غایی را رسیدن به آن مرحله از تکامل بدانیم. شکی نیست که هرکس در حدی از توانایی قرار دارد. ممکن است با تمرین و ممارست بتواند درجه‌ای ارتقا یابد اما رسیدن به حد نهایی آن‌هم در همه امور کاری نشدنی است؛ اما ما محدودیت‌هایمان را باور نداریم. هرازگاهی سرخورده شده، خود را سرزنش می‌کنیم و پس از گذراندن دورانی اندوه دوباره به‌سوی آن هدف دست‌نیافتنی خیز برمی‌داریم. این اتفاق بارها و بارها و در همه حوزه‌ها تکرار می‌شود. هر بار نمی‌رسیم و باز وارد چرخه سرزنش و اندوه و شروع دوباره می‌شویم؛ اما اشکال از کجاست؟ می‌توان گفت ایراد از عدم درک توانایی انسانی محدود خودمان است. این خصیصه را کمال گرایی می‌نامند. در این یادداشت تلاش کردیم تا به معرفی کتاب هایی بپردازیم که در رهایی از کمال گرایی و رسیدن به آرامش به ما کمک می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به موضوع‌های مرتبط با روانشناسی علاقه دارید، سری به صفحه زیر هم بیندازید:

موهبت کامل‌ نبودن

موهبت کامل‌ نبودن

نویسنده: برنه براون

مترجم: اکرم کرمی

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

نام کامل این کتاب «موهبت کامل نبودن؛ رها کردن خودِ آرمانی و پذیرش خود واقعی» است. نویسنده کتاب دکتر «برنی براون» که ازجمله اساتید گروه پژوهشی دانشگاه هوستون است. او تجربیات خود را در قالب کتاب‌هایی با موضوعاتی چون رشد فردی و احترام به خویشتن، شجاعت و آسیب‌پذیری نوشته است. ازآنجایی‌که او به مباحثی پرداخته که دغدغه ذهنی بسیاری از مردم و ازجمله گرفتاری‌های شخصی افراد با خودشان است، این آثار با استقبال خوب خوانندگان نیز مواجه شده است.

نویسنده در این کتاب نیز همانند آثار یادشده به سراغ موضوعی رفته که اگرچه مثبت به نظر می‌رسید اما برخلاف این باور اجتماعی خصیصه‌ای است که فرد را از زندگی و لذتِ آن بازمی‌دارد. براون تلاش کرده در بخش‌های مختلفی که تنظیم کرده است مطالب موردنظرش را برای خواننده بازگو کند و او را به‌تدریج به سمت درک زندگی و لذت بردن از آن سوق دهد. او به ۱۰ اصل اساسی پرداخته که با سرلوحه قرار دادن آنها می‌توانیم به رضایت شخصی از زندگی برسیم. این کتاب علاوه بر اینکه به غلبه بر کمال گرایی کمک می کند، برای همه‌کسانی که قصد دارند زندگی را با تمام وجود بچشند،‌ مفید است.

چگونه کمال‌گرا نباشیم؟

چگونه کمال‌گرا نباشیم؟

نویسنده: استفان گایز

مترجم: نرگس محمدی

انتشارات شمشاد

اطلاعات بیشتر و خرید

خودباوری از آن ویژگی‌هایی است که برای کمال‌گرا نبودن به تقویت آن احتیاج داریم. اینگونه می‌توانیم خود را به همان نحوی که هستیم بپذیریم و از زندگی لذت ببریم. کتاب «چگونه کمال‌گرا نباشیم؛ راهی جدید به‌سوی خودباوری، زندگی بدون ترس و رهایی از کمال‌گرایی» می‌تواند در این زمینه راهنمای خوبی باشد. «استفان گایز» نویسنده کتاب که به‌تبع تحقیقات فراوان خود درزمینه ارتقای راهکارهای رشد شخصی، دانش خوبی دراین‌باره دارد تصمیم گرفت تا اطلاعاتش را به دیگران انتقال دهد.

او برای این کار بهترین راه را ترکیب دانش به‌دست‌آمده از این مسیر با تجربیات شخصی خود دانست. حاصل این تلاش کتابی شد که توانست در صدر کتاب‌های روان‌شناسی پرمخاطب قرار گیرد. از دلایل این امر می‌توان به ارائه راهکارهای عملی و گام‌به‌گام اشاره کرد. روندی که نتایج موثری به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد می‌کنیم «معرفی کتاب اثر مرکب» را هم بخوانید.

هنر در لحظه زندگی کردن

هنر در لحظه زندگی کردن

نویسنده: شانا نیکوئست

مترجم: آرزو مومیوند

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

توصیه اکثر دنیادیدگان این است که «در لحظه زندگی کنید» اما شاید خیلی از ما ندانیم چگونه؟ «کتاب هنر در لحظه زندگی کردن؛ رهایی از اضطراب و دست‌یابی به روشی ساده‌تر و پرشورتر برای زندگی» نوشته «شانا نیکوئست» کتابی در همین زمینه است. نویسنده برای انتقال دیدگاه‌ها و نظرات خود قالبی داستانی را انتخاب کرده است. او ضمن تعریف ماجراهای مختلف، خواننده را با اهمیت درک لحظه و زندگی در آن آشنا می‌کند و کم‌کم اهمیت زمان حال را برایش آشکار می‌سازد.

بدین ترتیب به‌نوعی او را از اندوه گذشته‌ای که دیگر نیست و آینده‌ای که نیامده می‌رهاند و در زمان حال نگه می‌دارد. تامل و سکون در این حال خوب یا بد است که فرد را از اضطراب‌های بی‌ثمر رهانیده و به‌تدریج طعم زندگی را به او می‌چشاند. درک زمان افراد را به این وقوف می‌رساند که در تغییر بسیاری چیزها ناتوان است پس دست از تلاش بیهوده برمی‌دارد. خواندن کتاب هنر در لحظه زندگی کردن برای همه ما موثر خواهد بود.

از حال بد به حال خوب

از حال بد به حال خوب

نویسنده: دیوید برنز

مترجم: مهدی قراچه داغی

نشر آسیم

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «از حال بد به حال خوب» ازجمله کتاب‌های حوزه شناخت درمانی است. حوزه‌ای که با ایمان به افکار انسان و تاثیر درک و شناخت او از موضوعات بر تاثیر آنها بر سلامت روان افراد تاکید دارد. «دیوید برنز» با توجه به این حوزه در کتاب «از حال بد به حال خوب» از این روش متفاوت و بی‌نیاز از دارو و تاثیر آن در بهبود حال افراد و درمان افسردگی سخن می‌گوید. او تلاش کرده تا خواننده را با احوال و روحیات فردی خود آشنا کند.

آگاه شدن نسبت به عواطف و احساسات فردی، تلاش در بازگو کردن آن و همچنین تمرین گوش دادن و شنیدن سخنان دیگران ازجمله راهکارهایی است که در این حوزه بسیار موثر است. همه اینها کمک می‌کنند تا با کسب شناخت درست از خود و حس لحظه‌ای و حتی بلندمدت خویش به عزت‌نفس دست‌یافته و با کمک آن بر احوال ناخوشایندی چون افسردگی مقابله کنیم و حتی راه را بر بروز آن ببندیم.

انتشارات نوین کتاب گویا نیز کتاب صوتی از حال بد به حال خوب را با صدای اعظم حبیبی تولید کرده که می‌توانید از طاقچه تهیه کنید.

هیچ ‌کس کامل نیست

هیچ ‌کس کامل نیست

نویسنده: هندری وایزینگر

مترجم: پریچهر معتمد گرجی

انتشارات ماه آوا

اطلاعات بیشتر و خرید

ازجمله عواملی که ما را به‌سوی کمال گرایی سوق می‌دهد ذهنیت اشتباه ما نسبت به دیگران است. اینکه در تصور ما همه همان ایده‌آل‌هایی هستند که می‌توانند و باید باشند. اینکه در هر مقطع آنها را برتر از خود بدانیم و همواره بر این اعتقاد باشیم که این ما هستیم که رشد نکرده باقی‌مانده‌ایم. این کم دیدن خود در گام نخست اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس را در ما از بین برده و اضطرابی ناشی از کمبود و ترسی برخاسته از عدم توانایی در بهبود اوضاع را بر ما غالب می‌کند. اثرات منفی ناشی از این تفکر روان‌شناسان را بر آن داشت تا با بهره‌گیری از دانش به‌دست‌آمده و تجارب و اطلاعات میدانی به این موضوع بپردازند. کتاب «هیچ‌کس کامل نیست» اثر «هندری وایزینگر» یکی از آثار این حوزه است.

روانی نوشتار کتاب باعث شده تا افراد بیشتری آن را بپسندند و خوانندگانی در اقشار مختلف داشته باشد. نویسنده ماحصل سال‌ها آموزش، تحقیق و تجربه کلینیکی خود را به‌سادگی با خواننده در میان گذاشته است. خواندن کتاب بی‌شک برای همه مفید خواهد بود که هرکدام از ما قطعا تا حدی درگیر کمال گرایی بوده و هستیم. خواندن این نتایج واقعی به درک مفهوم و پذیرش آن کمک شایانی خواهد کرد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

30,747 بازدید
برچسب ها

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
3 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه