لوگو طاقچه
کتاب هایی درباره ازدواج و روانشناسی زناشویی

کتاب هایی درباره ازدواج

183,631 بازدید

ازدواج یکی از مهم‌ترین نقطه‌های عطف زندگی افراد است. به این معنی که لازم است در قلب خود برای حضور فردی دیگر جایی برای همیشه باز کنید و متعهد شوید  که به او عشق بورزید، از او مراقبت کنید، و شریک زندگیتان را در سختی‌ها و مشکلات ریز و درشت زندگی حمایت کنید. این قول و قرارها چندان کار راحتی نیستند. نویسندگان و پژوهشگران مختلفی سعی کرده‌اند در این زمینه کتاب هایی بنویسند که به ساختن رابطه‌ای بهتر کمک می‌کنند. در این یادداشت وبلاگ طاقچه چند کتاب معرفی می‌کنیم که چه پیش از ازدواج و چه بعد از آن به ما کمک می‌کنند رابطه‌ای بتر را با شریک زندگیمان تجربه کنیم.

پیش از اینکه سراغ معرفی کتاب‌ها برویم، لازم است چند توصیه و یا بهتر بگوییم پیشنهاد بکنیم. اولین پیشنهاد ما این است که یادداشت «تفاوت کتاب‌های روانشناسی، موفقیت و انگیزشی» را بخوانید. در این یادداشت پریا نقی زاده با دقت تفاوت‌های این کتاب‌ها را گفته است و همچنین به ما توصیه کرده است موقع خواندن کتاب ها نگاهی انتقادی داشته باشیم و همه آموزه‌های کتاب‌ها را به صورت صد در صدی قبول نکنیم. پیشنهاد بعدی ما این است که همیشه در چنین موضوعاتی در صورتی که احساس می‌کنید مشکل مهمی وجود دارد، از یک متخصص و یا مشاور کمک بگیرید و به خواندن کتاب‌ها اکتفا نکنید.

۵ زبان عشق

۵ زبان عشق

نویسنده: گری چاپمن

مترجم: محمد یوسفی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

پنج زبان عشق کتابی است که بیش از ۱۱ میلیون نسخه از آن در جهان در دستان مخاطبانش قرار گرفته و در ایران هم جزو کتاب‌های پرفروش است. در طاقچه هم در فهرست کتاب‌های پرفروش سال ۱۳۹۷ قرار گرفته. این کتاب که برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ منتر شد، درباره این صحبت می‌کند که به طور کلی افراد مختلف از ۵ راه برای ابراز و تجربه عشق استفاده می‌کنند: تماس بدنی، اختصاص وقت، دریافت هدیه، ارائه خدمات و کلام تاییدآمیز. چاپمن در این کتاب اعتقاد دارد که همه آدم‌ها با شناختن بیشتر خودشان و شیوه‌‌های مخصوص به خودشان و طرف مقابلشان برای ابراز و دریافت عشق می‌توانند رابطه‌ی بهتری را تجربه کنند. این کار باعث می‌شود سو تفاهم‌های مختلف در رابطه هم کمتر شود و عمر و کیفیت رابطه بیشتر شود.

محکم در آغوشم بگیر

محکم در آغوشم بگیر

نویسنده: سو جانسن

مترجم: سمانه پرهیزکاری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

عشق و تمنای داشتن رابطه‌ای عاشقانه از همان زمانی که بشر پایش را به زمین گذاشت آغاز شد. چنانچه جهان نیز بر پایه همین عشق می‌چرخد و استوار مانده است. در ادبیات و فرهنگ تمام دنیاها، داستان‌های عاشقانه حضور دارند و زندگی با عشق، زندگی ایده‌آلی است که هر کسی آرزوی داشتنش را دارد. اما چرا برخی از زوج‌ها می‌توانند زندگی خودشان را همانطور که دوست دارند، عاشقانه رقم بزنند و برخی دیگر، چاره را در طلاق می‌بینند؟ چطور می‌شود روابط را از گرفتار شدن در دام روزمرگی نجات داد و مشکلات و چالش‌های مسیر را حل کرد؟ چه چیزی سبب می‌شود تا زندگی که با عشق آغاز شده است در نهایت با تنفر و طلاق به جدایی بینجامد؟ آیا راهی برای جلوگیری از افتادن در دام جدایی وجود دارد؟

سو جانسون، در کتاب محکم در آغوشم بگیر، پاسخی برای این سوالات دارد. این کتاب، اثری جذاب و کاربردی است که زنان و مردان، جوانان، بزرگسالان و هر کسی از هر فرهنگی می‌تواند از آن استفاده کند.

سیر عشق

سیر عشق

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: زهرا باختری

انتشارات چترنگ

اطلاعات بیشتر و خرید

سیر عشق کتاب داستانی روانشناسانه است که در آن رابطه زوجی را از ابتدای شکل‌گیری و عاشق شدن، تا ازدواج و بچه‌دار شدن آن‌ها روایت می‌کند. در این داستان آلن دوباتن به ما به صورت غیر مستقیم یاد می‌دهد بفهمیم چگونه رابطه را بعد از کم‌رنگ شدن حس شیفتگی اولیه ادامه دهیم و بعد از مرحله شیفتگی چه موضوعاتی مهم هستند و رابطه را در بلند مدت حفظ می‌کند.

هفت اصل اخلاقی برای موفقیت در ازدواج

هفت اصل اخلاقی برای موفقیت در ازدواج

نویسنده: نان سیلور

مترجم: مهدی قراچه‌داغی

نشر آسیم

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب را جان گاتمن- روانشناس و تراپیست- بر اساس سال‌ها تحقیق و پژوهش بر روی زوج‌های مختلف نوشته است. گاتمن در این کتاب ۷ نکته اصلی را مطرح می‌کند. نکاتی مانند «عشق و تحسین خود را پرورش دهید»، «مشکلات قابل حل خود را حل کنید» و .. در این کتاب او یک پرسشنامه قرار داده که به شناخت بیشتر خودمان منجر می‌شود و در هر فصل تمرین‌هایی قرار داده که می‌توانند به ما کمک کنند آموخته‌هایمان را در رابطه‌مان استفاده کنیم.

بازی جوانمردانه

بازی جوانمردانه

نویسنده: ایو رادسکی

مترجم: آرتمیس مسعودی

نشر آموت

اطلاعات بیشتر و خرید

بازی جوانمردانه حاصل پژوهش و مشاوره به صدها زوج است. در این کتاب ایو رادسکی کمک می‌کند زوج‌ها تعادلی میان کار، بهره‌وری و صلح در خانه‌شان ایجاد کنند. این کتاب به طور کلی به ۳ بخش اصلی تقسیم می‌شود: بخش اول، مشکل؛ که در آن توضیح می‌دهد اساسا بازی جوامردانه چیست و چرا نیاز است در زندگی به آن توجه کنیم. بخش دوم، راه‌حل؛ که در آن توضیح می‌دهد قوانین اصلی بازی جوانمردانه چیست. بخش سوم و آخر ، چطور در بازی جوانمردانه برنده شویم؛ که در آن توضیح می‌دهد که این بازی اساس یک بازی برد-برد است و همه اعضای خانواده اگر به قوانین آن احترام بگذارند، برنده می‌شوند.

رازهای ازدواج بدون شکست

رازهای ازدواج بدون شکست

نویسنده: ویلیام گلاسر

مترجم: اکرم توکلی

انتشارات ارمغان گیلار

اطلاعات بیشتر و خرید

ویلیام و کارلین گلاسر در کتاب رازهای ازدواج بدون شکست بررسی می‌کنند که چرا برخی ازدواج‌ها جواب می‌دهند و برخی دیگر شکست می‌خورند. این نویسنده‌ها به خوانندگان خود می‌آموزند که چگونه با استفاده از «نظریه یا تئوری انتخاب» که علامت تجاری دکتر گلاسر است، روابط عاشقانه و شادی را ایجاد کنند. در نتیجه، کتاب ازدواج بدون شکست اطلاعات جدیدی در مورد اینکه چه کسی می‌تواند یک شریک سازگار ایجاد کند و هر رابطه‌ای را بهبود بخشد، در اختیار خوانندگانش قرار می‌دهد.

دکتر ویلیام گلاسر و همسرش کارلین در این کتاب، با به‌کارگیری روش‌ها و ایده‌هایی که در دیگر کتاب محبوب ویلیلام گلاسر یعنی تئوری انتخاب نیز مطرح شده است، راهنمایی عملی برای ازدواجی پایدار، رضایت‌بخش و موفق را ارائه می‌دهند. در این کتاب درس‌هایی برای داشتن ازدواج شادتر و همچنین راه‌حل‌های ساده و عملی متعددی برای غلبه بر دام‌های نشان‌داده‌شده در مسیر یک ازدواج ارائه داده شده است. زنده و قوی نگه داشتن عشق آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست؛ تنها کافی‌ست اجازه دهید ویلیام و کارلین گلاسر و این کتاب ضروری، به شما نشان دهند که چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید!

هنر عشق ورزیدن

هنر عشق ورزیدن

نویسنده: اریک فروم

مترجم: پوری سلطانی

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

آیا مطمئنید که می‌توانید توانایی خودتان را انقدری بالا ببرید که یک نفر دیگر را دوست داشته باشید؟ شاید برای شما این سوال عجیب باشد، اما باید بگوییم که دوست داشتن یک نفر دیگر چندان هم کار راحتی نیست. اما اریک فوروم-روانشناس و فیلسوف- در کتاب «هنر عشق ورزیدن» به ما می‌گوید باید بتوانید و اگر بخواهید حتما می‌توانید این کار را بکنید. کتاب «هنر عشق ورزیدن» در سال ۱۹۵۶ نوشته شده است، اما همچنان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه عشق و است. اریک فوروم در این کتاب انواع مختلف عشق مانند عشق رمانتیک، عشق برادرانه، عشق اروتیک، عشق والد-فرزندی و عشق به خود را توضیح داده و نشان داده که چگونه افراد مختلف می‌توانند در هنر عشق ورزیدن با تمرین و اشتیاق بهتر شوند.

والدین سمی همسر

گاهی این ازدواج شما و رابطه شما با همسرتان نیست که مشکل دارد و باید بازنگری شود، بلکه مشکل اصلی در رابطه شما با خویشاوندان سببی (اعم از والدین همسرتان و خواهرها و برادرهای او) و رفتارهای آن‌هاست. زمانی که فردیت شما نقض می‌شود و یا شما با خویشاوندان سببی کنترل‌گر و حساس روبه‌رو هستید، باعث می‌شود تاثیر این احساسات و تجربه‌های ناخوشایند را در رابطه خودتان با همسرتان هم ببینید. تاکید بیشتر این کتاب برای این است که شما نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. پس لازم است زاویه دید و نوع نگاهتان را به آن‌ها و رابطه‌تان با آن‌ها تغییر دهید. سوزان فوروارد به زوج‌ها یاد می‌دهد که چگونه با رفتارهای اشتباه آن‌ها به طورسازنده‌ای برخورد کنید و مهم‌تر از همه چگونه یاد بگیرید از رابطه خودتان دربرابر نیروهای بیرونی محافظت کنید.

نکته مهم درباره این کتاب این است که عنوان انگلیسی آن «toxic in-laws» است که به معنی «خویشاوندان سببی سمی» است. اما در فارسی برای روان‌تر شدن و به تبعیت از عنوان کتاب دیگر سوزان فوروارد یعنی «والدین سمی» با نام «والدین همسر سمی» منتشر شده است.

کتاب کار روابط یک طرفه

یکی از مشکلاتی که در هر رابطه‌ای از جمله ازدواج ممکن است وجود داشته باشد، این است که یکی از طرفین رابطه دچار خودشیفتگی شود. چرا که باعث می‌شود رابطه به یک رابطه یک سویه و ناسالم حرکت کند. در این کتاب نیل لوندر پدیده خودشیفتگی را توضیح می‌دهد و انواع خودشیفتگی را معرفی می‌کند. همچنین می‌گوید که چرا یک نفر خودشیفته می‌شود. پس از آن راهکارهای عملی برای رهایی از خودشیفتگی را بیان می‌کند. با انجام راه‌کارهای این کتاب می‌توان در جهت تغییر رابطه ناسالم و یک‌طرفه خود به سمت رابطه دوسویه و سال حرکت کنیم.

منابع:

معرفی ۱۳ کتابی که قبل از ازدواج باید خواند، از وبسایت businessinsider.com

معرفی ۱۲ کتاب درباره ازدواج که زوج‌ها برای داشتن رابطه سالم باید بخوانند، از وبسایت lifehack.org

۱۰۰ کتاب از بهترین کتاب‌های در زمینه ازدواج، از وبسایت bookauthority.org

183,631 بازدید
برچسب ها

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
3.8 13 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
21 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه