لوگو طاقچه
معرفی کتاب درک یک پایان

گزارشی از چهارمین دوره باهمخوانی؛ کتاب درک یک پایان

501 بازدید

اولین باری که از دوستی کینه به دل گرفتم، خیلی خوب یادم است. دانش‌آموزی دبستانی بودم و تقریبا تمام مدتی که با دوستم قهر بودم، مطمئن بودم حق با من است. هرروز پیش مادرم از دوستم بد می‌گفتم. سال بعد هم دیگر با دوستم همکلاسی نبودم و در کلاس جدید و در میان دوستان جدید هم همیشه از تجربه بدم با دوست قبلی صحبت می‌کردم. سال‌ها گذشت تا در دوره دبیرستان دوباره با هم همکلاسی شدیم و او واقعیت را برای من تعریف کرد و من فهمیدم درباره دوستم اشتباه قضاوت می‌کردم. به بهانه چهارمین دوره باهمخوانی مروری کوتاه داریم بر کتاب درک یک پایان. باهمخوانی نام پویشی است که در آن در کنار همراهانمان در اینستاگرام کتاب می‌خوانیم و درباره آن صحبت می‌کنیم.

درک یک پایان

درک یک پایان

نویسنده: جولیان بارنز

مترجم: حسن کامشاد

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

بیرستان آن‌ها به سر می‌رسد و هر کدام راهی را برای زندگی خود انتخاب می‌کنند. تونی به کالجی در بریستول می‌رود و ایریئن در کمبریج فلسفه می‌خواند.

تونی در بریستول با دختری به نام ورونیکا آشنا می‌شود و رابطه عاشقانه‌ی خوبی با همدیگر می‌سازند. مدتی که از رابطه آن‌ها می‌گذرد، تونی تصمیم می‌گیرد ورونیکا را با صمیم‌ترین دوستانش اشنا کند. در این دیدار ورونیکا متوجه می شود ایدریئن در کمبریج فلسفه می‌خواند. برای همین از او می‌پرسد که برادرش جک را می‌شناسد یا نه. مکالمه آن‌ها با هم در همین سطح می‌ماند. تا اینکه بعد از مدتی، تونی و ورونیکا رابطه‌شان را به هم می‌زنند.

تونی از به هم خوردن این رابطه ناراحت بود، حتی با وجود اینکه خودش عامل بر هم زدن این رابطه بود. روزی نامه‌ای از ایدریئن دریافت می‌کند. در این نامه ایدریئن می‌گوید قصد دارد با ورونیکا وارد رابطه شود. تونی گیج و سر در گم بود. برای همین رابطه‌اش را به طور کامل با ایدریئن به هم می‌زند و با دیگر دوستانش هم رابطه‌اش کم‌رنگ می‌شود. زندگی جدیدی را در پیش می‌گیرد، اما همیشه از ایدریئن ناراحت است و تا حدی کینه او را به دل دارد.

سال‌ها می‌گذرد، با تونی و ماجراها و روابط عاطفی اش همراه هستیم. تا اینکه روزی مادر ورونیکا به او نامه‌ای می‌فرستد و می‌گوید که ایدریئن وصیت کرده بعد از مرگش دفترچه خاطراتش را به تونی دهند. تونی با تردید بسیار شروع به خواندن مطالب ایدریئن قبل از خودکشی می‌کند. اما متوجه می‌شود چند صفحه‌ای از آن نیست. با ورونیکا و برادرش و مادرش در این میان نامه‌نگاری می کند تا اینکه پس از کش و قوس‌های بسیار، حقیقتی بهت‌آور اشکار می‌شود.

اگر دوست دارید با جولیان بارنز و دیگر نوشته‌هایش بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «با جولیان بارنز بیشتر آشنا شویم!» را هم بخوانید.

گزارشی کوتاه از چهارمین دوره باهمخوانی

چهارمین دوره باهمخوانی با تاکید بر دو رمان جولیان بارنز بود. از میان دو کتاب «درک یک پایان» و « فقط یک داستان» همراهان ما در اینستاگرام کتاب درک یک پایان را با ۴۳۱ رای در برابر ۲۳۹ رای کتاب دیگر انتخاب کردند.

فقط یک داستان

فقط یک داستان

نویسنده: جولیان بارنز

مترجم: سهیل سمی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

فقط یک داستان ماجرای جوانی ۱۹ ساله است که دل در گرو عشق زنی سی و خورده‌ای ساله و متاهل می‌دهد. زن هم پس از مدتی عاشق جوان می‌شود و از همسرش جدا می‌شود و هر دو در کنار هم برای مدتی زندگی می‌کنند. اما ماجرا به همین سادگی پیش نمی‌رود و چالش‌ها و سختی‌های این عشق کم کم روی خودش را نشان می‌دهد.

نظرات همراهان باهمخوانی چهارم درباره این کتاب

این کتاب متاسفانه نتوانست توقع همراهان ما را برآورده کند. علی‌رغم اینکه این کتاب برنده جایزه بوکر شده و در سطح دنیا تحسین منتقدین بسیاری را برانگیخته. یکی از اصلی‌ترین دلایل نقدی بود که به ترجمه این اثر داشتند. همچننی از سانسور محتوا این کتاب چندین نفر گلایه داشتند. اما مهم‌ترین نکته‌ای که همه بر سر آن توافق داشتند این بود که این کتاب پایان شوکه‌کننده‌ای دارد.

درباره ترجمه، نیاز به بررسی تخصصی و ویژه‌ای است. اما بخشی از روان نبودن متن احتمالا به قسمت‌هایی است که افکار ایدریئن را می‌خوانیم. ایدریئن همانطور که در معرفی کتاب گفتیم، دانش‌آموخته فلسفه است. برای همین افکار پیچیده و سخت‌‌خوانی دارد. انتقال مفاهیمی که در ذهن ایدریئن بوده، کار چندان راحتی هم نیست. از طرفی اگر پایان داستان را خوانده‌اید می‌دانید که ایدریئن با چالش بزرگی در زندگیش مواجه بوده و همین باعث می‌شد سر در آوردن از افکارش سخت‌تر شود. تا حدی که ورونیکا هم بارها به تونی گفت که تو واقعیت را نمی‌توانی متوجه شوی و حق هم داشت. تونی تا آخرین لحظه نتوانست بفهمد واقعیت چیست!

در باهمخوانی طاقچه، جای شما خالیست!

باهمخوانی تقریبا هر دو هفته یکبار با هدف مطالعه دسته جمعی و صحبت کردن در اینستاگرام طاقچه برگزار می‌شود. همه ما می‌دانیم که صحبت کردن درباره کتاب‌ها تا چه حد می‌تواند به درک آن کمک کند و تاثیر بیشتری در زندگی ما بگذارد. برای همین پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل کتاب و کتابخوانی هستید، به این پویش بپیوندید و دوستانتان را هم به این پویش دعوت کنید. دیگر گزارش‌های باهمخوانی را در لینک‌های زیر بخوانید:

باهمخوانی اول؛ پاییز فصل آخر سال است 

باهخوانی دوم؛ پوست بازیافته

باهمخوانی سوم؛ نگران نباش

501 بازدید

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
3 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه