لوگو طاقچه
تصویرجلد بهترین کتاب‌های مذهبی

پرفروش‌ترین و بهترین کتاب‌های مذهبی

8,120 بازدید

دین و مذهب، مجموعه‌ای از نظام‌های فرهنگی، اعتقادی و جهان‌بینی‌های مختلف هستند که تلاش می‌کنند میان انسان و ارزش‌های روحانی و گاه ارزش‌های معنوی، ارتباط برقرار کنند. بیشتر ادیان و مذاهب مانند مذهب اسلام با شرح روایات، الگوها، سنت‌ها و تاریخ‌های مقدس مخصوص به خود، قصددارند به زندگی انسان‌ها معنا ببخشند و یا جهان‌بینی خودشان را ترویج بدهند. به‌طور کلی، دین و مذهب مسیر اعتقادی انسان‌ها را نشان می‌دهند.

هر فرد ممکن است در طول زندگی خود، در راستای انتخاب مسیر درست دچار مشکل شده و یا درگیر پرسش‌ها و مسائل گوناگونی شود؛ در این شرایط، کتاب‌های مذهبی می‌توانند منابع خوبی برای آشنایی افراد با مفاهیم مختلف دینی باشند و یا حتی بتوانند به‌عنوان نوعی راهگشای مناسب برای انسان‌های سردرگم عمل کنند. کتاب‌های مذهبی می‌توانند افراد را به درک عمیقی نسبت به مذهبشان برسانند و چراغی پرنور در مسیر پرپیچ‌وخم زندگی‌شان به شمار آیند.

در ادامه‌ی این یادداشت از وبلاگ طاقچه، پرفروش‌ترین و بهترین کتاب‌های مذهبی در طاقچه را برای علاقه‌مندان این حوزه معرفی می‌کنیم.

‌پیشنهاد می‌کنیم اگر به خواندن کتاب و رمان در حوزه‌های دینی و مذهبی علاقه‌مندید یادداشت «رمان مذهبی» را هم بخوانید.

کتاب صوتی رشد

کتاب صوتی رشد اثر علی صفایی حائری است و به گویندگی نجم‌الدین شریعتی، توسط انتشارات لیله‌القدر منتشر شده است. این کتاب در واقع تفسیری معنایی و محتوایی بر سوره‌ی والعصر است و شنونده را دعوت می‌کند تا با دید و نگرش تازه‌ای به سراغ این سوره برود.علی صفایی حائری، مجتهد، فقیه، عارف و اندیشمند شیعه، در ۱۳‌سالگی تحصیل در حوزه‌ی علوم دینی را آغاز کرد و تحصیلات در این حوزه را در کمتر از ۴سال به پایان رساند. این فقیه در طول حیات خود بیش از ۵۰ عنوان کتاب را در زمینه‌های گوناگونی ازجمله زمینه‌های تربیتی، نقد و روش نقد، ادبیات هنر، روش تدریس، قرآن کریم و شیوه‌های تفسیر آن و آموزه‌های اقتصادی و اجتماعی نوشته است. انتشارات لیله‌القدر که کتاب رشد را به چاپ رسانده‌ناشر تخصصی آثار این مجتهد نیز محسوب می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی رشد را بشنوید.

رشد علی صفایی حائری

گوینده: نجم الدین شریعتی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

طرح کلی اندیشه‎ ی اسلامی در قرآن

طرح کلی اندیشه‎ ی اسلامی در قرآن

نویسنده: سید‌علی خامنه‌ای

انتشارات صهبا (فرهنگی هنری ایمان جهادی)

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن پنجمین اثر مکتوب آیت‌الله خامنه‌ای است که پیش از انقلاب، در سال ۱۳۵۴ به انتشار درآمده است. این کتاب در واقع مجموعه‌ای از نوشته‌هایی است که در جلسات روزانه‌ی ماه رمضان، در سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن در اختیار حاضران در مسجد قرار می‌گرفت.

این کتاب، معارف اسلامی را از ذهنیت محض خارج کرده و مسائل فکری اسلام را به‌منظور استنتاج یک ایدئولوژی کامل و متناسب با زندگی چندبعدی انسان، به شکلی هماهنگ و پیوسته مورد مطالعه قرار داده است. این کتاب همچنین نگاهی جامع و نو به مفاهیم دینی مختلفی از جمله ولایت ارائه کرده و اندیشه‌ی اسلامی را نه فقط به مسلمانان، بلکه به جهانیان از نو می‌شناساند.

کتاب صوتی اخبات

کتاب صوتی اخبات یکی دیگر از آثار علی صفایی حائری، نویسنده‌ی کتاب صوتی رشد است و به گویندگی خود این نویسنده در اختیار علاقه‌مندان کتاب‌های مذهبی قرار گرفته است. او در این کتاب توضیح می‌دهد که وصال حق، تنها با اعمال نیک و حالات خوش به‌ دست نخواهد آمد و تنها راه وصال به حضرت دوست، «اخبات» است. اخبات به معنای انکسار و خشیت باطنی و همچنین نوعی دل‌شکستگی است که انسان را به وصال رحمت حق می‌رساند. نویسنده در این کتاب، شنوندگان را با مفهوم، علائم، زمینه‌ها، عوامل، مراحل و آثار اخبات آشنا می‌سازد. این آشنایی به‌‌واسطه‌ی کتابی به‌‌ظاهر ساده و کم‌حجم، ولی در واقع عمیق و پرمحتوا رخ می‌دهد که عمق کلمات و شور آتشین آن‌ها بر خواننده‌ی هوشیار، پوشیده نخواهد ماند.

صفایی حائری معتقد است که نه طاعت و نه عصیان، هیچ‌یک نزدیک‌کننده‌ی انسان به خدا نیست، بلکه چیزی که تقرب را به ارمغان می‌آورد، «انکسار» است. با توجه به آنکه این کتاب براساس سه سخنرانی در شب‌های قدر نگاشته شده، در آن بحث‌های دیگری در باب این لیالی نیز مطرح شده است. استفاده از اصطلاحات قرآنی و تسلط نویسنده بر مباحث دینی، یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کتاب ارزشمند است.

بخشی از کتاب صوتی اخبات را بشنوید.

اخبات علی صفایی حائری

گوینده: علی صفایی حائری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟

چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟

نویسنده: علیرضا پناهیان

بیان معنوی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟ برگرفته از سلسله‌مباحث استاد علیرضا پناهیان درباره نماز خوب است که در مشهد ارائه شده و مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته است، به‌طوری‌که تنها یک سال پس از انتشارش، به چاپ هشتم رسید.

در این کتاب، به پرسش‌های بسیاری پاسخ داده می‌شود، ازجمله: راه ساده‌ی خواندن یک نماز خوب چیست، مهم‌ترین ویژگی یک نماز خوب چیست، چگونه نماز بخوانیم تا از نماز لذت ببریم، چرا نماز در ما تاثیر نمی‌گذارد، نماز ما چه اشکالی دارد و مهم‌ترین راه ترویج نماز چیست؟. 

این کتاب از زاویه‌ا‌ی کاملا جدید و کاربردی و همچنین با استفاده از مضامین روانشناسانه، به علل خواندن نماز و چگونگی خواندن یک نماز خوب پرداخته و مهم‌ترین آثار و فواید روحی و روانی نماز را که اغلب به آن توجهی نمی‌شود، به زبانی ساده و تحلیلی توضیح داده است.

انسان ۲۵۰ ساله (حلقه دوم)

انسان ۲۵۰ ساله (حلقه دوم)

نویسنده: مؤسسه ایمان جهادی صهبا

انتشارات صهبا (فرهنگی هنری ایمان جهادی)

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب انسان ۲۵۰ ساله (حلقه‌ی دوم) از سلسله سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای است که به موضوع زندگی سیاسی و مبارزاتی امامان معصوم می‌پردازد. این کتاب به زبان فارسی نوشته شده و متن اصلی آن بیش از ۸۵بار به چاپ مجدد رسیده‌ است. این کتاب همچنین به زبان‌های مختلف دیگری از جمله عربی، فرانسوی، ترکی، آلمانی و اردو ترجمه شده است.

نام کتاب به دوران ۲۵۰ساله‌ی امامت امامان شیعه از زمان وفات پیامبر(ص) در سال ۱۱ هجری تا آغاز غیبت صغری در سال ۲۶۰ اشاره دارد که آیت‌الله خامنه‌ای، آن را به مثابه‌ی انسانی با عمر ۵۰ ساله عنوان کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای طرح کلیدی این کتاب را در سال ۱۳۶۵ و در کنگره‌ی جهانی امام رضا(ع) مطرح نمود که تصویری تازه از حرکت ائمه ترسیم می‌نمود، حرکتی یکپارچه و پیوسته به‌‌سوی مقصدی واحد. مدتی پس از انتشار این کتاب، مطالب کتاب با دسته‌بندی جدیدتر و همچنین افزودن مطالبی از سخنرانی‌های دیگر آیت‌الله خامنه‌ای، تحت عنوان حلقه‌ی اول و حلقه‌ی سوم نیز منتشر شد.

کتاب انسان ۲۵۰ساله شامل ۱۵ فصل است. نحوه‌ی چینش این فصول، براساس ترتیب تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اعظم تا دوره‌ی امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری تنظیم شده و البته مطالب مرتبط با این سه امام، در یک فصل ارائه شده است.

ترگل

ترگل

نویسنده: عماد داوری دولت آبادی

اعتلای وطن

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ترگل، اثر عماد داوری دولت‌آبادی با ادبیاتی کاملا روان و امروزی، به ارائه‌ی ۲۰ دلیل عقلی و روان‌شناسی برای حجاب می‌پردازد. مقدمه‌ی این کتاب توسط آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی نوشته شده است. یکی از ویژگی‌های این کتاب، علاوه‌بر قلم روان، تصویری و تمام‌رنگی بودن آن است.

در کتاب ترگل، به ارائه‌ی دلایل دینی برای حجاب پرداخته نمی‌شود، بلکه تنها از جهت عقلانی و روان‌شناسی در رابطه با پوشش اسلامی و حجاب سخن گفته می‌شود.

همچنین توضیح داده می‌شود که امروزه دانشمندان، با پیشرفت علم بهداشت، سلامت جسم و روان و کشف نیازهای فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی انسان، به برخی از منافع و مصلحت‌های پوشش و حجاب پی برده‌اند. در این کتاب مسائلی ازجمله وجود حیا، حفظ عفت، استحکام پیوند‌ زناشویی، انحصار تعلق خاطر و محبت به همسر و افزایش یکدلی میان زن و شوهر به‌عنوان دلایلی برای حفظ حجاب مطرح می‌شوند.

بخشی از کتاب صوتی ترگل را بشنوید.

ترگل عماد داوری دولت آبادی

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کهکشان نیستی

کهکشان نیستی

نویسنده: محمدهادی اصفهانی

نشر فیض فرزان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب کهکشان نیستی، اثر محمدهادی اصفهانی، براساس زندگی‌ ۱ ساله‌ی آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی در شهر نجف نوشته شده است؛ در واقع نویسنده به شرح ۸ دهه مجاهدت و بندگی این روحانی بزرگ پرداخته است. شیوه‌ی روایت این کتاب این‌گونه است که در هر کدام از فصل‌ها، داستان از زبان یک راوی و از قول دانای کل روایت می‌شود. 

اصفهانی در این اثر تلاش کرده تا تمام زندگی آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی را از زمان ورود به نجف و آشنایی‌اش با اساتید مختلف و همچنین شیوه‌ی تربیت و سیر‌و‌سلوک شاگردان، هم به‌شکلی مستند و هم به‌شکلی جذاب و داستانی، به رشته‌ی تحریر درآورد.

نویسنده داستان زندگی آیت‌الله قاضی طباطبایی را از زمان ۲۷سالگی او و سفرش به شهر نجف شروع می‌کند. این سفر، سفری شگفت‌انگیر و خواندنی است که شروع‌کننده‌ی همه‌چیز است و تا پایان عمر پرافتخار این روحانی ادامه پیدا می‌کند.

محمدهادی اصفهانی، کتاب کهکشان نیستی را در ۷۵ بخش مختلف تنظیم کرده است که هرکدام از این بخش‌ها، با یکی از آیات قرآن آغاز می‌شود. اگرچه طرح داستان با تخیل نویسنده ساخته و پرداخته شده است، اما در نهایت تلاش شده که سوابق و وقایع اصلی زندگی آیت‌الله در داستان حفظ شود تا تصویری حقیقی و روشن از حیات، دستاوردها و اصول مهم و اساسی شخصیتی این روحانی به مخاطب ارائه گردد. در پایان کتاب نیز بخش‌هایی با عنوان دستورات، سفارشات و منابع و اسناد وجود دارد که به خواننده این امکان را می‌بخشد تا در رابطه با این روحانی والادرجه، اطلاعات بیشتری را به دست آورد.

یکی از وجوه تمایز و برتری این کتاب نسبت به سایر آثار این‌چنینی، آن است که کتاب در عین داستانی بودن و داشتن نثری روان، کاملا مستند است. این موضوع، نشان‌دهنده‌ی کوشش نویسنده برای توجه به اصل رویدادهای تاریخی بوده که در نهایت، اثری ارزشمند را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

همرزمان حسین (ع)

همرزمان حسین (ع)

نویسنده: سید‌علی خامنه‌ای

انتشارات انقلاب اسلامی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب همرزمان حسین(ع)، اثر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، توسط انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. این کتاب در رابطه با نقش ائمه برای حفظ معارف اسلام در سال‌های سراسر التهابی سخن می‌گوید که اوج آن، در واقعه‌ی کربلا اتفاق افتاده است.

این کتاب حاصل تالیف چندین سخنرانی مختلف از آیت‌الله خامنه‌ای است که در محرم سال ۱۳۹۳ هجری قمری (بهمن ۱۳۵۱ هجری شمسی) ایراد شده‌اند. این سخنرانی‌ها در هیئت انصار الحسین(ع) تهران درباره‌ی اهمیت شناخت صحیح ائمه و توطئه‌ی دشمنان، انجام شد تا معنای مجاهدت از نگاه ائمه(ع) به درستی تبیین شود. در این سخنرانی‌ها همچنین مسئله‌ی ‌جهاد و حیات سیاسی حتی با تقیه در زمان امام سجاد(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) تحلیل شده و با طرح انسان ۵۰ ساله، مفهوم آن شرح داده شده است.

جاذبه و دافعه علی (علیه السلام)

جاذبه و دافعه علی (علیه السلام)

نویسنده: مرتضی مطهری

انتشارات صدرا

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب جاذبه و دافعه‌ی علی(ع) توسط استاد مرتضی مطهری نگاشته شده و به گویندگی مریم رادپور و علی همت مومیوند، در قالب کتاب صوتی درآمده است. این کتاب مجموعه‌ای از ۴ سخنرانی است که در روزهای ۱۸ تا ۲۱ ماه رمضان سال ۱۳۸۸ قمری در حسینیه‌ی ارشاد ایراد شده‌ است.

این کتاب شامل یک مقدمه و دو بخش است. در مقدمه‌ی کتاب، کلیاتی در باب جذب و دافعه به‌طور عمومی و جاذبه و دافعه‌ی انسان‌ها به‌طور خصوصی صحبت شده است. در بخش نخست، جاذبه‌ی امام علی(ع) و فلسفه‌ی آن و همچنین فواید و تاثیر آن، مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم نیز دافعه‌ی نیرومند امام علی(ع) که چگونه عناصری را به‌سختی طرد می‌نمود و دور می‌انداخت، توضیح و تشریح داده شده است.

بخشی از کتاب صوتی جاذبه و دافعه علی (ع) را بشنوید.

جاذبه و دافعه علی (ع) مرتضی مطهری

گوینده: علی همت مومیوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن

سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن

نویسنده: حسین الهی قمشه‌ای

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب سیصدوشصت‌وپنج‌ روز در صحبت قرآن، اثر حسین الهی قمشه‌ای است و توسط انتشارات سخن به انتشار درآمده است. این کتاب شامل ۳۶۵ قطعه‌ی کوتاه و بلند براساس آیه و یا آیاتی از قرآن است که برای بهره بردن از نکات ارزنده‌ی این کتاب در هر روز از سال در نظر گرفته شده است. استاد الهی قمشه‌ای در این اثر از نظرگاه ادبی، زیبایی‌شناسی، اخلاقی، اجتماعی و عرفانی به قرآن نگریسته و بر عشق انسان نسبت به پروردگارش و پیوند عمیق میان آن‌ها، تاکید می‌ورزد.

این کتاب با زبانی ساده و روان، برای آشنایی جوانان با تعلیمات قرآن تهیه شده و تصویری همه‌جانبه و کامل از این کتاب را برای مخاطبان مهیا می‌کند. دکتر الهی قمشه‌ای در مقدمه‌ی این کتاب این‌چنین نوشته است: «بهترین نصیحت دنیا این است که زندگی‌تان را به عشق بفروشید نه به مال دنیا و چهار روز آسایش و جاه و مقام». او در جمله‌ی دیگری نیز گفته است: «همه صفات بد ما به‌خاطر این است که حضور خداوند را در اطرافمان حس نمی‌کنیم و به‌طور کلی فراموش کرده‌ایم که او هست».

8,120 بازدید
برچسب ها

Avatar

مریم شعبانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه