لوگو طاقچه
کتاب هایی درباره دوران بارداری

در دوران بارداری چه کتاب هایی بخوانیم؟

79,163 بازدید

حضور و رشد موجودی دیگر در بطن آدمی، اتفاقی سخت شگرف است. شما در بخشی از آن سهم دارید اما بیشتر این روند بی‌اختیار شما، بدون اینکه نقش آگاهانه‌ای در پیش بردش داشته باشید ادامه می‌یابد و به سرانجام می‌رسد. حضور این کوچولوی نادیده تغییراتی را در همه‌چیز به وجود می‌آورد. خلق‌وخوی مادر تغییر می‌کند، پدر مسئولیت‌هایی از جنسی دیگر بر دوشش احساس می‌کند و کم‌کم تمام امور زندگی، کار و تفریح خانواده، پیرامون حضور او شکل می‌گیرد. فکرها، ایده‌ها و برنامه‌های مختلفی برایش چیده می‌شود و هرکس در حد توان خود، بخشی از آن را پذیرا خواهد بود. در کنار همه این تغییرات، مادر دنیایی متفاوت را تجربه می‌کند. کسی را با خلق‌وخویی اختصاصی، با ذائقه و میلی از آن خود، با درکی متفاوت از دنیای کوچک خود و بزرگ دیگران، در خود می‌پروراند و تمامی اینها بر او تاثیر می‌گذارند. مادران باردار گاه مهربان‌تر از پیش می‌شوند، گاه بی‌حوصله‌اند و گاه تندخو، گاه بدغذا و گاه دائم گرسنه‌اند، گاه رقیق‌القلب‌اند و مثال «اشکِ دم مشک» و گاه بی‌تفاوت. در تمام این احوالات اما مقاوم‌تر از پیش‌اند. حتی وقتی نشسته‌اند و به حال روزگار هرچند آرام و پراحساس خود، اشک می‌ریزند، بازهم مقاوم‌ترند و همه اینها هدیه‌ی همان موهبتی است که درون خود حمل می‌کنند. این موهبت شایسته توجهی بیش از همه چیزهای دیگر است. مراقبت از او که ناشناخته‌ترین عضو زندگی خانواده است دشوار اما شدنی است. مادران باردار و گاه حتی خانواده‌های آنها تحت مراقبت و واکاوی پزشکان مختلف قرار می‌گیرند و دستورهای اکیدی برای خود و جنین دارند. در این میان آگاهی مادر، پدر و خانواده‌های این دو کمک خوبی هم برای والدین چشم انتظار و هم برای کودکِ آینده است. در این یادداشت به سراغ چند کتاب درباره بارداری خواهیم رفت که نقش موثری در بالا بردن این آگاهی ایفا می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌هایی برای تربیت فرزند در اولین روزهای پدر و مادر شدن» را هم بخوانید.

بارداری به زبان آدمیزاد

بارداری به زبان آدمیزاد

نویسنده: جوان استون

مترجم: نیالا نصیراوغلی

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

نویسندگان کتاب «بارداری به زبان آدمیزاد» در این کتاب تلاش کرده‌اند اطلاعات مختلفی را که افراد از ابتدای شروع دوران بارداری تا مرحله تولد و به دنیا آمدن نوزاد نیاز خواهند داشت، در اختیار آنان قرار دهند. گاه مادران باردار و اطرافیانش چنان دستپاچه و نگران هستند، گاه اطلاعات چندانی پیرامون این زمان شگفت‌انگیز دونفره شدن ندارند، گاه دلشان می‌خواهد وقتی پیش پزشک خود می‌روند حداقل بدانند از چه چیزهای باید بپرسند و… در همه این حالت‌ها و در نخستین گام بهترین کمک، رساندن اطلاعات به ساده‌ترین شیوه است؛ اطلاعاتی ساده و قابل‌فهم و در یک کلام «به زبان آدمیزاد».

اولین سال تولد کودک به زبان آدمیزاد

اولین سال تولد کودک به زبان آدمیزاد

نویسنده: مایکل هاگن

مترجم: روجا خداپرست

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

فرزندی که در راه است با خودش مسائل و چالش‌های مختلفی را هم به همراه می‌اورد. برای همین مهم است که در دوران قبل از تولد کودک با این چالش‌ها آشنا باشیم. در این کتاب درباره مسائلی مانند کمقدماتی که برای صاحب فرزند شدن نیاز است، نکاتی که درباره رفتار با نوزاد باید بدانیم، نیازهای کودک در زمینه تغذیه، رفتارهایی که نوزادان و کودکان در اولین سال تولدشان برای جلب توجه انجام می‌دهند، رشد حرکتی نوزادان و …. صحبت می شود. این کتاب راهنمای کاملی است که در تمام مدت می‌تواند به شما به حل مشکلات و چالش‌ها کمک کند.

مغز کودک من، از بارداری تا یک سالگی

مغز کودک من، از بارداری تا یک سالگی

نویسنده: حامد اختیاری

انتشارات مهرسا

اطلاعات بیشتر و خرید

مغز ارگانی حیاتی و موثر است که از همان ابتدای خلقت فعالیت خویش را آغاز می‌کند. ارتباط میان سایر اعضای بدن و نیز نحوه کارکرد هرکدام از آنها نسبت مستقیمی با عملکرد مغز آدمی دارند تا جایی که رشد بهتر آن سبب بالا رفتن بازدهی عملکردی انسان خواهد بود. لزوم ادراک فرد از چنین موهبتی غیرقابل انکار است و این توجه از همان بدو خلقت لازم و ضروری است. این امر نقش مادران باردار را در مراقبت‌های دوران بارداری پررنگ‌تر کرده و مسئولیت خطیری را که بر عهده دارند، گوشزد می‌کند.

اگر باردارید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید کافی است همین یک نکته را آویزه‌ی گوش خویش کنید که قرار است موجودی در بدن شما رشد کند. موجودی که در تمامی حالات و سکناتش وابستگی بی‌حدوحصری به شما دارد. چطور می‌توان بر این امر خطیر چشم پوشید و بی‌ملاحظه و درک درستی این دوران را گذراند؟ بی‌شک مطالعه نقشی اساسی در آگاهی‌بخشی به مادران و اطرافیان آنها خواهد داشت. در کتاب « مغز کودک من » تلاش شده تا روند رشد مغزی کودک مورد توجه قرارگرفته و در کنار آن به عواملی که می‌توانند تاثیر مثبت و یا منفی بر این روند داشته باشند پرداخته شود. نویسندگان این آگاهی‌بخشی را در دوره جنینی رها نکرده و در بخشی از کتاب مغز کودک من به سال نخست زندگی نوزاد نیز توجه کرده‌اند.

‌پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی لالایی‌هایی برای آرامش کودکان» را هم بخوانید.

راهنمای پدران در دوران بارداری به زبان آدمیزاد

راهنمای پدران در دوران بارداری به زبان آدمیزاد

نویسنده: مثیو ام. اف. میلر

مترجم: پریسا غریبی

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

در مواجهه با زنی باردار، آشنا باشد و یا غریبه، چه می‌کنید؟ عکس‌العمل‌ها متفاوت است و در این میان عکس‌العمل مردان دیدنی‌تر. اگر برخی‌شان را که تجربه پدر شدن دارند و یا پیش از این با زنی باردار در مراوده و حشرونشر بوده‌اند کنار بگذاریم، مابقی گویی شبیه به هم و البته جور متفاوتی هستند. آنها گاه با دیدن زنی باردار حتی دستپاچه می‌شوند و نمی‌دانند باید چه بکنند؟ در حالی که دستپاچه‌اند تلاش می‌کنند، مفید باشند. نوعی استیصال در چشمانشان موج برمی‌دارد. گویی این میل به پناه دادن به دیگران، میل به تکیه‌گاه بودن و امن بودن در مردان، گاه آنها را بی‌پناه‌تر می‌کند.

اگر قصد پدر شدن دارید و از آن می‌ترسید، یا حل چنین موضوعی در ذهنتان شما را به بن‌بست رسانده است و یا بعد از واکاوی رفتارهای خودتان بدتان نمی‌آید چیزهای بیشتری درزمینه مواجهه با چنین معجزه‌ی عظیمی بدانید، راهنمای پدران در دوران بارداری به زبان آدمیزاد پیشنهاد خوبی است. در عنوانش یک بازیگوشی هوشمندانه هم دارد؛ «به زبان آدمیزاد» یعنی می‌تواند خیالتان راحت باشد که با نوشته‌ای ثقیل و متنی دشوار مواجه نیستید. نویسنده تمام تلاش خود را به کار گرفته است حقایق را به زبانی ساده، با خواننده در میان بگذارد و او را با خود همراه کند. اطلاعاتی کاربردی را در اختیار خواننده قرار داده تا کمک حال او در کسب دانش و آگاهی برای پیمودن این مسیر همگام با همسرش باشد. طبیعتا خواندن این کتاب نه‌تنها به مردان که به زنان و مادران نیز توصیه می‌شود.

بارداری سالم

بارداری سالم

نویسنده: میریام استوپارد

مترجم: الهام زینالی‌بقا

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

به‌سلامت گذراندن دوران بارداری نیازمند داشتن آگاهی نسبت به تغییراتی است که در این دوران در بدن مادر رخ می‌دهد. تغییرات هورمونی بدن مادر که ناشی از حضور و رشد جنین است، سبب بروز فرازوفرودهایی در احوالات او می‌شوند. این اتفاق‌ها گرچه در موارد کمتری خطرزا و مشکل‌آفرین هستند اما تاثیری که در روحیات مادر می‌گذارند کم نیست. داشتن آگاهی نسبت به این اوضاع و شرایط کمک شایانی در گذران امن و آسایش مسیر خواهد بود. «میریام استوپارد» در کتاب «بارداری سالم» تلاش کرده اطلاعات مفیدی را درزمینه مراقبت‌های دوران بارداری مادر و جنین، در اختیار خوانندگان قرار دهد. اطلاعاتی در حوزه‌های مراقبت و سلامت که مواردی چون تغذیه، رژیم‌های غذایی، رفتار شخصی و… را شامل می‌شود. این کتاب کمک می‌کند تا مادر با کسب اطلاعات لازم دوران بارداری سلامت و خوشایندی را گذرانده و آغازی نو را تجربه کنند.

تغذیه دوره‌ی بارداری: راهنمای کامل تغذیه سالم

تغذیه دوره‌ی بارداری: راهنمای کامل تغذیه سالم

نویسنده: آماندا گرانت

مترجم: اکرم کرمی

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

همه ما این جمله معروف را خطاب به مادران باردار اطرافمان شنیده‌ایم که «تو حالا دیگه باید جای دو نفر غذا بخوری»؛ حقیقتی مسلم که در قالب بیانی عامیانه، دهان‌به‌دهان چرخیده است. ازآنجایی‌که سلامت جسم و روح جنین وابسته به تامین نیازهای جسمی، روحی و روانی مادر است لذا در دوران بارداری توجه به تغذیه مادر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. توجه به مواد غذایی مصرفی مادر نه‌تنها رشد کامل جنین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که ضامن سلامت و رشد کودک پس از تولد نیز خواهد بود و او را در برابر بیماری‌ها، مقاوم نگه می‌دارد. ضمن اینکه نمی‌توان تاثیر مواد غذایی را در خلقیات فرد نادیده گرفت. تاثیری که به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به جنین منتقل می‌شود و می‌تواند او را آرام یا بی‌قرار کند.

کتاب «تغذیه‌ی دوره بارداری» آگاهی‌های اولیه در این زمینه را در اختیار مادران و خانواده‌ها قرار می‌دهد. مسائلی که گرچه لزوم مراجعه به پزشک متخصص را در این زمینه نمی‌گیرد اما آگاهی افراد را بالاتر برده و آنها را متوجه موارد اولیه این علم که دانستنش برای آنها ضروری است، خواهد کرد. داشتن اطلاعاتی مختصر کمک می‌کند تا مادر دقتی ویژه در تغذیه خویش داشته باشد و حواس خود را به پیامدهای این امر بر جنین حال و نوزاد آینده بدهد.

‌‌

مراقبت‌های دوره‌ی بارداری

مراقبت‌های دوره‌ی بارداری

نویسنده: میریام استوپارد

مترجم: الهام زینالی‌بقا

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

به دنیا آوردن فرزندی سالم مستلزم داشتن آگاهی نسبت به اصول مراقبتی در دوران بارداری و حتی پیش از آن است. حضور یک کودک نه از بدو تولد و یا حتی از زمان بارداری که از وقتی‌که والدین تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند، بر سبک زندگی خانواده تاثیرگذار خواهد بود. این تاثیر زمانی مفید فایده و نه آزاردهنده می‌شود که در پس خویش خودآگاهی درستی را به همراه داشته باشد. بخشی از مراقبت‌هایی که در دوران بارداری توصیه می‌شود رفتاری است و برخی‌شان ساختاری. در هر دو حالت خانواده می‌بایست آمادگی تامین مایحتاج فیزیکی و روانی را داشته باشد پس چه بهتر که پیش از همه‌چیز شرایط را به‌خوبی بسنجد و کم‌وکاستی‌های اولیه و ضروری را برطرف کند.

کتاب «مراقبت‌های دوره بارداری» کمک می‌کند تا یک نقشه راه صحیح و هدفمند در این مسیر پیش رو داشته باشید. ذهن آدمی در اکثر موارد در مواجهه با یک مسیر مشخص بهتر عمل می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم سری به این کتاب بزنید و با آگاهی از مراحل مختلفی که در دوران بارداری با آن روبه‌رو خواهید بود، این روند خوشایند را طی کنید.

‌‌

راهنمای بارداری سالم

راهنمای بارداری سالم

نویسنده: مایرا ویک

مترجم: نگین اسلامی‌فر

پندار تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

کارشناسانی خبره درزمینه بارداری تصمیم گرفتند با تدوین تجربیات خود در این باره به خانواده‌ها و مادران آینده کمک کنند. نتیجه این تصمیم کتاب «راهنمایی بارداری سالم» شد. کتابی که نه‌تنها شامل اطلاعات و راهنمایی‌های کاربردی مربوط به دوران بارداری است که به پیچیدگی‌های این مرحله از زندگی زنان نیز می‌پردازد و تلاش دارد مراحل مختلف این بازه را در کنار شرح وضعیت جنین در هر مرحله، در اختیار خوانندگان بگذارد. این کتاب می‌تواند همراهی دائمی برای شما در دوران بارداری و حتی پس از تولد نوزاد باشد. خواندن تجربیات دیگران به‌خودی خود ارزشمند است، حال اگر پزشکانی این موارد را با توجه به دانش خود و تجربه‌های بسیاری که در طی روند کاری به‌دست آورده‌اند در اختیار شما بگذارند، بی‌شک مجموعه گرانبهایی پیش روی شماست.

79,163 بازدید
برچسب ها

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
2 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
8 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه