لوگو طاقچه
معرفی کتاب هایی برای افزایش تمرکز و کنترل ذهن

معرفی ۷ کتاب برای افزایش تمرکز

104,426 بازدید

عصر اطلاعات در انبوه تصاویر و صداها و پیچیدگی روابط خلاصه می‌شود. در بستری از فرصت‌های فراوان و زمان محدود، این پیچیدگی‌های ارتباطی با جهان پیرامون، هر انسانی را دچار سرگیجه می‌کند. هجوم بی‌امان اطلاعات به مغز، حافظه را دچار پرش‌های ناگهانی می‌کند و تسلط و تمرکز فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. روش‌ها و مهارت‌هایی برای حفظ و افزایش تمرکز و کنترل ذهن خود وجود دارد. در این یادداشت کتاب هایی معرفی کرده‌ایم که هر کدام با توضیحات و ارائه‌ی روش‌های عملی، این مهارت‌ها را عنوان کرده‌اند.

اما پیش از خواندن این مطلب شاید لازم باشد از خود بپرسیم تمرکز ذهن و افزایش تمرکز چه ضرورتی دارد؟ موفقیت در زمینه‌های تحصیلی و اقتصادی و منحصر به‌فرد بودن در جهان متنوع امروز، بسیار پر اهمیت است و اغلب کتاب هایی که معرفی کرده‌ایم هم به این موارد نگاه ویژه‌ای داشته‌اند. اما نتیجه‌ی بهبود عملکرد ذهن در حفظ تمرکز، تنها موفقیت‌های اجتماعی نیست. ما می‌توانیم دقیق‌تر به جهان پیرامون نگاه کنیم و به تحلیل دقیق هر مسئله‌ای در زندگی‌مان بپردازیم؛ عواطف درونی و رویدادهای بیرونی را با جزئی نگری فوق العاده‌ای ببینیم و نوعی شادی را تجربه کنیم که حاصل توجه و تسلط بر زندگی روزمره است.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «فواید ذهنی و روانی رنگ‌‌آمیزی برای بزرگسالان» را هم بخوانید.

اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟

اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟

نویسنده: نیکلاس کار

مترجم: محمود حبیبی

نشر گمان

اطلاعات بیشتر و خرید

«نیکلاس کار»، نویسنده، روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه‌ی فناوری، در کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» به این پرسش می‌پردازد که اینترنت و فناوری‌های وابسته به آن چگونه بر نحوه‌ی تفکر انسان، شیوه‌ی مطالعه کردن و نوع تعاملش با جهان پیرامون تأثیر می‌گذارد. او با ارجاعات علمی بسیار دقیق و با رویکردی بی‌طرف نسبت به این حوزه، به این مسئله توجه نشان می‌دهد. این کتاب با عنوان انگلیسی «کم عمق‌ها»، فیزیولوژی مغز را در ارتباط با خوانش‌های وبلاگی و رسانه‌های مجازی مورد مطالعه قرار می‌دهد.

«شیوه‌ی ژرف‌خوانی‌ای که در پی اختراع گوتنبرگ عمومیت یافت و در آن سکوت بخشی از معنا بود و بخشی از ذهن، اندک‌اندک محو و احتمالا به قلمروی جامعه‌ی کوچک و تحلیل‌رونده‌ای از نخبگان منحصر خواهد شد».

این کتاب را پیش از این در یادداشت «چگونه در دنیای انلاین به خواندن کتاب ادامه دهیم؟» معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این یادداشت را هم بخوانید.

مغز من در گذر زمان: چگونه توانمندی‌های مغز خود را در گذر زمان، حفظ و تقویت کنیم؟

مغز من در گذر زمان: چگونه توانمندی‌های مغز خود را در گذر زمان، حفظ و تقویت کنیم؟

نویسنده: تارا رضاپور

انتشارات مهرسا

اطلاعات بیشتر و خرید

«تارا رضاپور» و «حامد اختیاری»، پژوهشگران حوزه‌ی روان‌شناسی شناختی، با تألیف کتاب «مغز من در گذر زمان» به روش‌های حفظ و تقویت توانمندی‌های مغز انسان پرداخته‌اند. آن‌ها مغز انسان را به عنوان یک پردازشگر بسیار قدرتمند معرفی می‌کنند که خروجی آن، دریافت و شناخت است.

نویسندگان کتاب ابتدا بخش‌های مختلف مغز، عملکرد و تغییرات آن در گذر زمان را معرفی می‌کنند، سپس به راهکارهای اندازه‌گیری عملکرد شناختی و روش‌های تقویت ذهن می‌پردازند؛ چند بیماری مرتبط با مغز و زوال عقل را بررسی کرده و به روش‌های بهبود عملکرد مغز و سالم و جوان داشتن آن اشاره می‌کنند.

تمرکز

تمرکز

نویسنده: دانیل گلمن

مترجم: حمیدرضا بلوچ

پندار تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

«دانیل گلمن» نویسنده‌ی نام‌آشنا و پرکارِ کتاب‌های حوزه‌ی هوش هیجانی، در کتاب «تمرکز» به این وضعیت ذهنی می‌پردازد. او با نگاهی به وضعیت پرآشوب جهان امروز و اغتشاش تبادل اطلاعات و تصویرهای متعدد که در فضای مجازی حواس انسان را درگیر می‌کنند، بر توجه به تمرکز تأکید می‌گذارد. گلمن توضیح می‌دهد که به چه علت نیاز است متمرکز بود و آسیب‌های ناشی از پرش ذهن و عدم تسلط بر اداره‌ی امور را به روشنی توضیح می‌دهد. در کتاب «تمرکز» راه‌کارهای عملی فراوانی ذکر شده که به شکل مفید و مؤثری برای افزایش تمرکز می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. پادکست «بی‌پلاس» هم در یک قسمت به این کتاب پرداخته و «علی بندری» با دقت و وسواس همیشگی خود، آن را معرفی کرده است.

ایجاد ارتباط، نیاز به تمرکز و توجه متقابل و دوطرفه دارد. برای دستیابی به این ارتباطِ انسانی نیاز به تلاش داریم چون در زندگی روزمره با سیلی از عوامل برهم‌زننده‌ی تمرکز و توجه رو به رو هستیم

اگر مشتاقید با هوش هیجانی در کودکان و بزرگسالان آشنا شوید پیشنهاد میکنیم یادداشت «کتاب هوش هیجانی» را هم بخوانید.

کار عمیق

کار عمیق

نویسنده: کال نیوپورت

مترجم: ناهید ملکی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

در میان تعداد بالای نرم افزارهای کامپیوتری و شبکه‌های مجازی، تمرکز ذهن به راحتی از دست می‌رود. ذهن سردرگم می‌شود و منفعل می‌ماند. انجام تمام کارها به سمت یک فعالیت سطحی با تولیداتی متوسط پیش می‌رود. «کال نیوپورت» در کتاب «کار عمیق» به لزوم توجه به تمرکز ذهن و انجام کار عمیق پرداخته است. او تأکید می‌کند تمام فعالیت‌های روزمره در آشوب جهان امروز دچار اختلال شده است و اگر برای انجام فعالیت‌های جدی‌مان به تمرکز ذهن اهمیت ندهیم و تمرکز خود را افزایش ندهیم، در سطحی متوسط باقی خواهیم ماند و با توجه به گردش اطلاعات در شرایط کنونی جهان، هر رقیبی می‌تواند جایگزین ما در حوزه‌های اقتصادی یا خلاقیت شود.

نکته‌ی مهم راجع به «کار عمیق» این است که در آن نیوپورت  به دور از تکرارهای همیشگی راجع به مشکلات فضای مجازی و اینترنت، به صورت جدی‌تری به اهمیت تمرکز می‌پردازد. این کتاب از زمان انتشار در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و آمازون قرار گرفته است. این کتاب را هم علی بندری در پادکست بی‌پلاس معرفی کرده است.

عادت‌های اتمی

«جیمز کلیر» با نوشتن کتاب «عادت‌های اتمی» توجه خواننده را به یک مسئله‌ی ساده در وضعیت روزمره جلب می‌کند که می‌تواند نتایج شگفت انگیزی در طولانی مدت به همراه داشته باشد: انجام تغییرات بسیار کوچک و ساده در عادت‌های‌مان.

هر انسانی عادات مشخصی در انجام کارهای جدی و هم‌چنین فعالیت‌های روزمره دارد. نویسنده‌ی این کتاب ما را ترغیب می‌کند تا با شناخت کوچک‌ترین عادت‌های‌مان بر آن‌ها مسلط شویم و بتوانیم مدیریت‌شان کنیم. مدیریت این رفتارها، تمرکزی ناگهانی را در تمام شرایط زندگی ما حاکم می‌کند. در نتیجه به تدریج شاهد تغییراتی بزرگ و موثر خواهیم بود.

«جیمز کلیر» با تکیه بر مسائل بیولوژیک، اصول روانشناسی و علم عصب شناسی، روش‌های عملی‌ای ارائه می‌دهد که هم در حوزه‌ی خودشناسی آگاهی بخش است و هم بر تغییر محیط اطراف و شرایط بیرونی تأکید دارد.

ترجمه دیگری از این کتاب با عنوان «خرده عادت‌ها» وجود دارد.

بخشی از کتاب صوتی عادت‌های اتمی را بشنوید.

عادت‌های اتمی جیمز کلیر

گوینده: سامان قلیچ خانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شگفتی تمرکز فکر

شگفتی تمرکز فکر

نویسنده: ویلیام‌واکر اتکینسون

مترجم: سیامک صادقی‌خیابانیان

انتشارات پلک

اطلاعات بیشتر و خرید

در این کتاب راه‌کارهایی عملی و موثر به منظور کسب مهارت تمرکز آگاهانه ارائه شده است. قدرتی که نیاز اصلی ما برای انجام دقیق و سریع فعالیت‌های کوچک وبزرگ، کم اهمیت و پر اهمیت‌مان است.

آموزه‌های عملی کتاب «شگفتی تمرکز» به گونه‌ای است که از همان ابتدا شاهد تغییرات‌مان خواهیم بود. «ویلیام واکراتکینسون»، نویسنده‌ی کتاب، هم‌چنین به توضیح ضرورت فکر کردن به چیزهای مفید و ارزشمند و اثربخشی تمرکز در کشف خود حقیقی‌مان پرداخته است.

مهارت های فکر کردن؛ استفاده از مغز در عصر اطلاعات

مهارت های فکر کردن؛ استفاده از مغز در عصر اطلاعات

نویسنده: اریک گارنر

مترجم: طوبی مردانی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی کردن در عصر اطلاعات، نوع استفاده‌ی ما از بدن‌مان را نیز تغییر داده است. «اریک گارنر» در کتاب «مهارت‌های فکر کردن» بر این نکته تأکید می‌کند که با نوع جدید سبک زندگی، بدن ما از ابزاری دارای عضلات قدرت فیزیکی به ابزاری خلاق و صاحب فکر تغییر وضعیت داده است.

گارنر در کتاب خود به توضیح شیوه‌های فکر کردن و عملکرد مغز پرداخته است، نیازهای انسان امروز را در جهان مدرن بررسی کرده است و نیروی فکری را به عنوان اصلی‌ترین نیاز امروز معرفی می‌کند. گارنر معتقد است برای فکر کردن به مهارت‌هایی نیاز دارد. او در این کتاب، روش‌هایی طبقه بندی شده و مفصل به منظور کسب این مهارت‌ها ارائه کرده است.

104,426 بازدید
برچسب ها

Avatar

مریم زراعتکار


اشتراک گذاری یادداشت
3.8 9 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
5 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه