لوگو طاقچه
معرفی کتاب هایی برای لذت بردن از زندگی

معرفی کتاب‌هایی برای لذت‌بردن از زندگی

69 بازدید

انسان‌ها وقتی از زندگی اولیه‌ی خود فاصله گرفتند و شانس بقایشان افزایش پیدا کرد، به سمت خودآگاهی و تامل در معنای زندگی پیش رفتند و به‌تدریج شکل دغدغه و نیازهایشان تغییر کرد. امروزه لذت‌بردن از زندگی یکی از نیازها و اهداف ماست. ما همواره در پی راه‌هایی هستیم که بتوانیم از زندگی محدود خود نهایت استفاده را برده و از لحظات تکرارنشدنی آن لذت ببریم.

وقتی یاد بگیریم چطور از زندگی لذت ببریم می‌توانیم کیفیت کلی زندگی‌مان را بهبود ببخشیم. لذت‌بردن از زندگی در سلامت ذهن و جسم ما مؤثر است و باعث افزایش سطح رضایت از زندگی می‌شود. همچنین موجب می‌شود که در هنگام مواجه‌شدن با سختی‌ها تاب‌آوری بیشتری داشته باشیم.

در ادامه‌ی این یادداشت از وبلاگ طاقچه، به معرفی چندین کتاب می‌پردازیم که کمک می‌کند به این هدف مهم دست یابیم.

نیروی حال

نیروی حال

نویسنده: اکهارت تله

مترجم: هنگامه آذرمی

انتشارات: انتشارات کلک آزادگان

خرید کتاب

کتاب نیروی حال نوشته‌ی اکهارت تله از جمله کتاب‌هایی نیست که یکبار بخوانید و تمام شود، بلکه می‌توان بارها به آن بازگشت و هربار مطالب جدیدی از آن آموخت و معنای جدیدی را کشف کرد.

نویسنده‌ی کتاب ادعا می‌کند راهی وجود دارد که می‌توان با پیمودن آن از رنج به سمت آرامش پیش رفت و لذت حضور آگاهانه در لحظه‌ی حال را حس کرد. خواندن کتاب نیروی حال کمک می‌کند لایه‌های محکم مقاومت ذهنی برای سرگردانی در میان گذشته و آینده را باز کنیم و آگاهانه در لحظه حال باشیم. نگارش کتاب به نحوی است که خواننده احساس می‌کند در حال گفت‌وگو با نویسنده است. اکهارت تله در قالب پرسش و پاسخ با افرادی که در جست‌وجوی تحول وجودی هستند، مسیری را برای شناخت خودِ درونی و رهایی از اسارت ذهن ترسیم می‌کند. 

کتاب نیروی حال اولین بار در کانادا منتشر شد و در همان سال‌های اولیه بعد از چاپ توانست در زندگی افراد زیادی مؤثر باشد. اپرا وینفری این کتاب را به‌عنوان کتابی که تحت تاثیر محتوای آن قرار گرفته‌ است، معرفی کرد و بعد از آن فروش کتاب به اوج رسید. این کتاب به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده‌ است.

بخشی از کتاب صوتی نیروی حال را بشنوید.

نیروی حال

نویسنده: اکهارت تله

گوینده: مجید حمیدا

انتشارات: انتشارات کلک آزادگان

خودت را تباه نکن؛ فکر و خیال بس است به زندگی‌ات برس

خودت را تباه نکن؛ فکر و خیال بس است به زندگی‌ات برس

نویسنده: گری‌جان بیشاپ

مترجم: مانا اسلامی

انتشارات: انتشارات میلکان

خرید کتاب

همه‌ی ما در زندگی لحظاتی را تجربه کرده‌ایم که در آن با وجودی که همه‌ی تلاشمان را کردیم اما احساس یک بازنده‌ی تمام‌عیار را داریم. معمولا در این مواقع هیچ‌گونه سرزنش و توهینی را به خود دریغ نمی‌کنیم. کتاب خودت را تباه نکن درباره‌ی قدرت گفت‌وگوهای ذهنی با خودمان است که همواره در مغزمان جاری است و ما مجبوریم به این افکار که ظاهرا کنترلشان دست ما نیست گوش دهیم. 

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند مثبت‌گویی با خود تاثیر بسیار خوبی بر خلق‌وخو، اعتمادبه‌نفس و خلاقیت ما دارد؛ ولی این کتاب درباره‌ی مثبت‌گویی نیست! همین نکته وجه تمایز کتاب خودت را تباه نکن با کتاب‌های انگیزشی این حوزه است که بدون پشتوانه علمی هستند.

دانشمندان علوم عصبی اخیرا پدیده‌ی انعطاف‌پذیری عصبی مغز انسان را کشف کرده‌اند. این پدیده یعنی مغز ما توانایی این را دارد که با تجارب جدید در زندگی مسیرهای عصبی جدیدی را شکل دهد. در کتاب خودت را تباه نکن یاد می‌گیریم مغز خود را از نو تربیت کنیم، این‌بار با کلمات و افکاری که به ما کمک می‌کنند کشمکش درونی خود را کنترل کنیم.

نویسنده در این کتاب از راه و روشی صحبت می‌کند که بتوانیم شیوه‌ی صحبت‌کردن با خودمان را تغییر دهیم؛ به نحوی که در زندگی کارگشای ما باشد نه اینکه باعث ایجاد احساسات و رفتاری شود که مانع ماست. هدف کتاب این است که هنگام درماندگی بتوانیم دوباره از جا بلند شویم.

بخشی از کتاب صوتی خودت را به فنا نده را بشنوید.

خودت را به فنا نده

نویسنده: گری جان بیشاپ

گوینده: مارال نوحی

انتشارات: رمانو

بستن تبلیغ

نیلوفر و مرداب

نیلوفر و مرداب

نویسنده: تیچ نات هان

مترجم: علی امیرآبادی

انتشارات: نشر بیدگل

خرید کتاب

کتاب نیلوفر و مرداب نوشته‌ی تیچ نات هان، راهب بودایی و مبارز صلح‌طلب اهل ویتنام است. مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش سیاه‌پوستان آمریکا در ستایش نویسنده گفته که او شایسته‌ی دریافت جایزه‌ی صلح نوبل است. 

وقتی با کسانی که مصیبتی دیده‌اند صحبت می‌کنیم دور از انتظار نیست که این سوال را از آن‌ها بشنویم: «چرا من باید این رنج را تحمل کنم؟» 

نویسنده در پاسخ به این سوال از این اصل کمک می‌گیرد که هر چیزی در این جهان با وجود متضادش معنا می‌یابد. همانطور که اگر مرگ نبود، تولد معنایی نداشت. او توضیح می‌دهد که بوی خوش نیلوفر فقط در میان گل‌ولای بدبوی مرداب به‌دست می‌آید و از سنگ زیبا و تمیز مرمر گل نیلوفر نمی‌روید. مهارت شادی چیزی جدا از غم و رنج نیست بلکه زمانی می‌توانیم شاد باشیم که مهارت درست رنج کشیدن را داشته باشیم.

هیچ زمین بازی در این دنیا وجود ندارد که فقط حاوی شادی باشد؛ اگر درست رنج کشیدن را بیاموزیم می‌توانیم شاد زیستن را از دل آن بیرون بکشیم.

در این زمانه‌ اغلب افراد به سمت فردگرایی پیش می‌روند و شاد زیستن را یک مسئله‌ی فردی قلمداد می‌کنند؛ اما آرامش و شادی افراد در بستر یک جامعه معنا می‌یابد. تیچ نات هان تلاش کرده است مفهوم رنج و شادی جمعی و در ادامه‌ی آن آگاهی جمعی را مطرح کند. با خواندن این کتاب می‌توان قدمی در جهت شادی و آزادی جمعی برداشت.

با توجه به اینکه رنج و غم بخش بزرگی از احساسات ما هستند، اگر دید درستی نسبت به آن‌ها داشته باشیم، لذت بردن از زندگی به موضوعی قابل دسترس‌تر تبدیل می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی نیلوفر و مرداب را بشنوید.

نیلوفر و مرداب

نویسنده: تیچ نات هان

گوینده: مهرداد مهمان‌دوست

انتشارات: انتشارات ماه آوا

هنر در لحظه زندگی کردن

هنر در لحظه زندگی کردن

نویسنده: شانا نیکوئست

مترجم: آرزو مومیوند

انتشارات: انتشارات میلکان

خرید کتاب

ما برای اینکه با تمام وجود زندگی کنیم به چیزی فراتر از قوانین و اصول نیازمندیم. شانا نیکوئست در این کتاب از انگیزه و اشتیاق درونی که برای زندگی به معنای واقعی لازم است صحبت می‌کند و آن را درون مخاطب بیدار می‌کند. نویسنده در این کتاب با روایت داستان‌هایی از زندگی خود، خواننده را به مسیری فرا می‌خواند که از طریق آن بتواند از اضطراب و احساس همیشگی ناکام ماندن رها شود.

نویسنده مخاطب را به سفری دعوت می‌کند که از چرخه‌ی کمال‌گرایی که در آن فرد هرچه بیشتر کار می‌کند فشار و احساس شکست بیشتری تحمل می‌کند فاصله بگیرد، علاوه بر آن به سمت زندگی ساده اما پرشور و ارتباط با افرادی که اهمیت واقعی در زندگی دارند، حرکت کند. این روند دقیقا همانی است که نویسنده در زندگی خود تجربه کرده است.

بخشی از کتاب صوتی هنر در لحظه زندگی کردن را بشنوید.

هنر در لحظه زندگی کردن

نویسنده: شانا نیکوئست

گوینده: سحر طهرانچی

انتشارات: انتشارات آگاه باشیم

فلسفه‌ای برای زندگی

فلسفه‌ای برای زندگی

نویسنده: ویلیام اروین

مترجم: محمود مقدسی

انتشارات: نشر گمان

خرید کتاب

یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌هایی که افراد در زندگی مجبور به پرداخت می‌شوند نداشتن فلسفه‌ای برای زندگی است و همین مسئله موجب می‌شود که از زندگی خود لذت کافی نبرند. در زندگی مدرن به دلیل گسترش فضای آکادمیک؛ فلسفه و کتاب‌های فلسفی تبدیل به ترکیب‌های ثقیلی شده‌اند که افراد به خود می‌گویند خواندن آن‌ها از من بر نمی‌آید و در دایره‌ی علایق من نیست.

اما شاید فراموش کرده‌اند که فلسفه در دل زندگی ما جریان دارد و در طول روز ممکن است بارها به سوالات فلسفی فکر کنیم و در مورد آن با دیگران صحبت کنیم. فلسفه پاسخی به این سوال است که چگونه می‌توانیم بهتر زندگی کنیم؟

کتاب حاضر درباره‌ی فلسفه رواقیون برای زندگی است. فلسفه‌ای باستانی که جای آن در زندگی انسان مدرن بسیار خالی است. در این فلسفه به این پرداخته می‌شود که انسان چگونه می‌تواند با خود در صلح و آشتی باشد و به افکار منفی غلبه کند و همواره از آنچه در اختیار اوست لذت ببرد. ویلیام اروین در این کتاب به بررسی تکنیک‌های روان‌شناختی که در فلسفه رواقیون برای رسیدن به آرامش و حفظ آن در جریان است می‌پردازد و تلاش می‌کند فلسفه‌ی رواقی را به‌عنوان روشی برای بهتر و شادتر زیستن به افراد معرفی کند.

بخشی از کتاب صوتی فلسفه‌ای برای زندگی را بشنوید.

فلسفه‌ای برای زندگی

نویسنده: ویلیام اروین

گوینده: مهشاد پهلوان‌صادق

انتشارات: انتشارات شرکت توسعه محتوای لحن دیگر

زندگی خوب و بسنده

زندگی خوب و بسنده

نویسنده: آورام الپرت

مترجم: نگار شاطریان

انتشارات: نشر بیدگل

خرید کتاب

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که رنج بهترین و بالاترین بودن را به زندگی افراد تزریق می‌کنند. خیلی از افراد به هر دستاوردی که می‌رسند ممکن است شاد نباشند چون به چیزی بیشتر از آنچه به‌دست آورده‌اند می‌اندیشند.

آورام الپرت در کتاب زندگی خوب و بسنده مدلی از زندگی را ارائه می‌دهد که در آن برتری‌جویی و رقابت‌طلبی به نفع هیچ کس نیست، نه آنکه در اوج است و نه کسی که در قعر مشکلات با زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این مدل زندگی خوب و بسنده منکر ارزش و اثر تلاش نیست، بلکه از نوعی جهان‌بینی سخن می‌گوید که به‌جای رقابت، جنگ‌جویی و خیانت بر پایه‌ی مراقبت، اعتماد و منزلت همه‌ی افراد جامعه استوار است.

نویسنده در کتاب با لحنی صمیمی و گیرا توضیح می‌دهد که چگونه دیدگاه برتری‌جویی به ما، روابطمان، جهان و سیاره‌مان آسیب می‌رساند و از بهبود وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جلوگیری می‌کند. شاید جایگزین‌کردن زندگی بسنده بتواند ما را از اضطراب روزافزون بهترین‌شدن جدا کند و به زندگی اصیل و شاد نزدیک کند.

روانشناسی ملال

روانشناسی ملال

نویسنده: جان دی. ایستوود

مترجم: مریم حیدری

انتشارات: نشر نوین

خرید کتاب

تعریف‌های مختلفی از واژه ملال ارائه شده است. می‌توان آن را تنبلی یا احساس بی‌تابی برای انجام کاری که امکانش را نداریم تعریف کرد، هرکدام از تعاریف را که در نظر بگیریم همه‌ی ما تجربه‌ی این احساس ناخوشایند را داشته‌ایم. ما انسان‌ها به واسطه‌ی ذاتمان تمایل داریم همواره مشغول باشیم و در صورتی که نتوانیم ذهن یا جسممان را مشغول انجام کار دلخواهمان کنیم دچار ملال می‌شویم. نویسندگان در مقدمه‌ی کتاب توضیح می‌دهند که کتاب روانشناسی ملال در پاسخ به این سوال نیست که وقتی دچار احساس ملال شدیم چه کنیم؟ بلکه سعی دارد کمک کند که درک روشنی از پیامی که احساس ملال برای ما دارد به‌دست آوریم.

ملال احساسی مفید است برای اینکه ما را به انجام یک فعالیت معنادار و جذاب ترغیب کند. نویسندگان بر این باورند که وقتی خود را در حصار ملال می‌یابیم، نباید خود را مشغول فعالیت‌هایی کنیم که برای ما لذت آنی به همراه دارند، بلکه باید به پیام عمیقی که در پس این احساس است دقت کنیم.

با خواندن کتاب روانشناسی ملال، علاوه بر اینکه دید روشنی از معنای ملال به‌دست می‌آوریم، می‌توانیم بفهمیم که چرا این احساس ناخوشایند برای ما مفید است و چگونه به آن پاسخی سازگارانه بدهیم که به شکوفا شدنمان کمک کند.

هنر زندگی آسوده

هنر زندگی آسوده

نویسنده: شونمیو ماسونو

مترجم: مرجان ایمانی

انتشارات: نشر سنگ

خرید کتاب

کتاب هنر زندگی آسوده نوشته شونمیو ماسونو یک راهب مشهور بودایی است. زیربنای آیین ذن، مفاهیمی است که به افراد کمک می‌کند زندگی بهتری داشته‌ باشند. در آیین ذن افراد با دیدگاه و عادت‌هایی آشنا می‌شوند که آرامش و شادی را به زندگی آن‌ها هدیه می‌دهد.

در میان کتاب‌هایی برای لذت‌بردن از زندگی جای کتابی که با راهکارهای عملی و روشن به ما کمک کند که بتوانیم به هدف خود برسیم، خالی بود. شونمیو ماسونو در کتاب هنر زندگی آسوده ۹۹ راهکار عملی روزانه بر طبق آیین ذن با بیانی گیرا و جذاب ارائه می‌دهد که از طریق آن فشار و استرسی که زندگی ناگزیر به ما روا می‌دارد را کنترل کنیم و اجازه ندهیم که این احساسات منفی ما را هدایت کنند. با انجام این تمرین‌های روزانه و آموختن آن‌ها برای انجام‌دادن در طول زمان می‌توان یک زندگی سرشار از لذت را تجربه کرد.

بخشی از کتاب صوتی هنر زندگی آسوده را بشنوید.

هنر زندگی آسوده

نویسنده: شونمیو ماسونو

گوینده: حسن همایی

انتشارات: نشر سماوا

مخلوقات فوق العاده تیزهوش

مخلوقات فوق العاده تیزهوش

نویسنده: شلبی ون پلت

مترجم: محمد عباس آبادی

انتشارات: نشر نون

خرید کتاب

تجربه‌ی سوگ در زندگی اثر بسیاری بر میزان لذت‌بردن از زندگی دارد. سوگ منحصر به مرگ عزیزان نیست بلکه می‌تواند شامل هرنوع ازدست‌دادنی مثل ازدست‌دادن شغل، خانه و… باشد. افرادی که سوگ را تجربه می‌کنند ممکن است به این موضوع فکر کنند که دیگر هیچ‌گاه از زندگی لذت نخواهند برد.

کتاب مخلوقات فوق‌العاده تیزهوش روایت ارتباط بین سه نفر است که هرکدام به نوعی دچار سوگ شده‌اند: یک هشت‌پا به‌نام مارسلوس که در آکواریوم زندگی می‌کند و زندگی در اقیانوس را از دست داده است. نفر دوم زنی به‌نام تووا که نظافتچی آکواریوم است؛ او به‌تازگی همسرش را از دست داده است و سی سال از گم‌شدن پسرش می‌گذرد. کامرون نفر سوم این رابطه است. او پدرش را هرگز ندیده است. برای پیداکردن پدرش به خلیج می‌آید و تصمیم می‌گیرد در این مدت در آکواریوم کار کند. 

آیا هر یک از این سه نفر می‌توانند به گم‌شده‌ی خود برسند؟ نحوه‌ی برخورد هرکدام با سوگ چگونه است؟ اگر دچار سوگ شده‌اید خواندن این کتاب می‌تواند مرهمی برای شما باشد.

شهر خرس

شهر خرس

نویسنده: فردریک بکمن

مترجم: الهام رعایی

انتشارات: نشر نون

خرید کتاب

کتاب نشر خرس نوشته فردریک بکمن، نویسنده‌ی سوئدی است که با نوشتن رمان «مردی به‌نام اوه» به شهرت رسید.

رمان شهر خرس داستان یک تیم هاکی در شهری کوچک است. اهالی این شهر برای رونق زندگی‌شان و آمدن اسپانسرها به شهرشان بسیار مشتاق برنده‌شدن تیم هاکی نوجوانان شهر هستند. رمان حاوی اتفاقات بین اعضای تیم و موضوعات شخصی زندگی آن‌هاست. خواندن رمان و همراه شدن با احساسات مختلف از جمله غم، شادی، خشم، صداقت، همکاری و… که در روایت جاری است، به خواننده احساس راحتی و آرامش می‌دهد. بکمن مانند باقی آثارش سعی کرده است که یکنواختی را از داستان دور کند و مخاطب را در جاهای مختلف داستان غافلگیر کند.

69 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

فاطمه فاطمی


اشتراک گذاری یادداشت
5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه