لوگو طاقچه
چگونه کتاب صوتی بخوانیم؟

شنیدن کتاب صوتی را از کجا شروع کنیم؟

بعد از اینکه توماس ادیسون اولین کلمات را به‌شکل صوتی در سال ۱۸۷۷ خلق کرد، احتمالا پیش‌بینی آن سخت بود که فنوگراف (بعدها به آن گرامافون گفته شد) تبدیل به کتاب‌های گویایی شوند که وقتی ما سرگرم کار دیگری هستیم یا دستانمان مشغول هستند، بتوانیم به آنها گوش بدهیم. در حقیقت وقتی از کتاب‌های صوتی صحبت می‌کنیم باید بدانیم که این رویای برآورده شده‌ی ادیسون است و اکنون به‌سادگی در دسترس ما قرار گرفته! 

کتاب صوتی چیست؟

کتاب‌های صوتی برای اولین‌بار در سال ۱۹۳۲ در آمریکا برای کمک به سربازها و شهروندان نابینا ساخته شدند. بیست سالی گذشت تا شرکت Caedmon Records دست به‌کار شد و دیسک‌های صوتی که روی آن شعرهای دیلان توماس که با صدای خود او ضبط شده بود را برای مردم عادی علاقه‌مند به کتاب صوتی منتشر کرد. اما از سال ۲۰۰۸ با طراحی محصولات جذاب و قابل حملی مثل آی‌پاد که امکان گوش دادن به موسیقی و کتاب صوتی در همه‌جا را فراهم کردند، دوران اوج و شکوفایی این نوع کتاب‌های شنیدنی هم شروع شد.

 ‌

مزایای گوش دادن به کتاب صوتی

یکی از دلایل محبوبیت کتاب‌های صوتی این است که امکان کار کردن و شنیدن همزمان کتاب‌های موردعلاقه‌شان را فراهم می‌کند. در واقع نسخه‌های صوتی به افراد این فرصت را داد تا از وقت‌های مُرده‌شان بهترین استفاده را ببرند. مثلا در هنگام رانندگی یا گرفتار شدن در ترافیک‌های غیرقابل دور زدن، هنگام شستن ظرف‌ها، کارهای اجتناب‌ناپذیر خانه‌ای که معمولا نیازی به توجه و دقت ندارند، پیاده‌روی و حتی هنگام انتظار برای نوبت بانک، کارهای اداری و…! 

دومین چیزی که باعث محبوبیت کتاب‌های شنیداری شد، این بود که افراد می‌توانستند در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی کتاب را بشنوند و اگر می‌خواستند همان زمان را برای خواندن کتاب‌ها بگذارند، احتمالا باید کتاب‌های کمتری را می‌خواندند. برای مثال کتاب عادت‌های اتمی با ۲۷۳ را می‌توان تنها در ۱۰ ساعت (از ساعت‌هایی که معمولا تلف می‌شوند) شنید. یا کتاب صوتی مینیمالیسم دیجیتال را می‎توان در ۹ ساعت شنید و این در حالی است که احتمالا خواندن این کتاب ۲۲۱ صفحه‌ای بیش از یک هفته به طول خواهد انجامید. 

بخشی از کتاب صوتی عادت‌های اتمی را بشنوید.

عادت‌های اتمی جیمز کلیر

گوینده: سامان قلیچ خانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سومین دلیل برای گوش دادن به کتاب‌های صوتی باعث می‌شد تا افراد بیشتر تمرکز کنند و تمرین کنند تا برای مدت طولانی‌تری بر روی یک موضوع متمرکز باقی بمانند. در حقیقت گوش دادن به آنها علاوه‌بر این که یک تمرین عملی برای گوش دادن (به‌جای حرف زدن) به‌شمار می‌رود، یک تمرین دوست‌داشتنی و جواب‌پس‌داده برای افزایش تمرکز است.

شنیدن یک کتاب داستانی یا یک اثر نمایشی می‌تواند بسیار جذاب‌تر و دلنشین‌تر از خوانش آن باشد. مثلا تصور کنید که بتوانید در هنگام پیاده‌روی سری کتاب‌های هری پاتر را به‌صورت صوتی بشنوید و در دنیای جادویی آن غرق شوید! علاوه‌بر این که این هفت‌گانه‌ی سحرآمیز و مشهور را می‌توانید تنها در ۱۶۱ ساعت (چند ساعت کمتر از یک هفته) بشنوید و از آن لذت ببرید! 

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

روش‌هایی برای گوش دادن به یک کتاب صوتی خوب

آندره آنجلا مدیر فنی شرکت نرم‌افزاری ردگیت انگلستان است و سال پیش (۲۰۲۳) در یک پست در لینکدین از تجربه‌ی جالب و حیرت‌انگیزش با کتاب‌های صوتی نوشت. در این بخش ماجرای وابستگی‌اش به کتاب‌های صوتی و روش‌های او برای گوش دادن به یک کتاب صوتی خوب را می‌خوانید:

به نظر من افرادی که از خواندن متن‌های طولانی خسته می‌شوند، اگر مخاطب کتاب صوتی نیستند، قطعا در حال از دست‌دادن چیز مهمی هستند! شنیدن کتاب‌های صوتی دست کمی از مطالعه ندارند! مثلا خود من در سالی که توانستم ۱۰۰ کتاب صوتی را مطالعه کنم، ارتقا شغلی هم گرفتم! البته قبل از آن هم در سال ۲۰ تا ۳۰ کتاب می‌خواندم که به طور میانگین دو کتاب در ماه مطالعه می‌کردم. اما شنیدن کتاب صوتی زندگی من را زیر و رو کرد. من یک مهاجر بودم و زبان انگلیسی زبان دوم من بود. من با شنیدن کتاب‌های انگلیسی توانستم توانایی شنیدنم را هم به شکل قابل‌توجهی ارتقا بدهم و پس از مدتی توانستم سرعت شنیدنم را هم از ×۲ و ×۲٫۵ به ×۳ برسانم. این برای منی که همیشه در هنگام شنیدن به سختی می‌افتادم یک دستاورد بود! 

بنابراین دست به یک اقدام جدی زدم و تمام زمان‌های خالی‌ام را پیدا کردم: زمان‌هایی که در حال تمیزکاری خانه‌ام بودم، زمان‌هایی که در حال تمرین ورزشی یا پیاده‌روی بیرون از خانه‌ام بودم، در حال انتظار کشیدن بودم، در حال پرواز به شهری دیگر بودم و… که در حداقلی‌ترین حالت دو ساعت در روز چنین وقت‌هایی را برای کتاب صوتی پیدا می‌کردم. در همین سال (۲۰۱۷) بود که توانستم رکورد خودم را بزنم و هر هفته یک کتاب بخوانم و در عرض یک سال ۵۲ کتاب را خواندم. 

تداوم در خواندن و یاد گرفتن به من کمک کرد تا در سال بعد (۲۰۱۸) به دنیای کارآفرینی وارد شوم و محصول پروداکتیو سی (Productive C#) را راه بیاندازم. در همین موقع بود که در دسته‌بندی‌های متنوعی کتاب می‌خواندم از کسب‌وکار گرفته تا بازاریابی، مدیریت، فروش و دیزاین محصول و…

بعد از پاندمی کرونا و در سال ۲۰۲۱ توانستم سالی ۱۰۰ کتاب را به همین روش بشنوم و البته همین به من درس خوبی داد که خواندن ۵۰ تا ۷۰ کتاب در سال برای من خیلی بهتر و دست یافتنی‌تر است. موارد زیر هم نکاتی است که بعد از خواندن چند صد کتاب صوتی می‌توانم به شما یاد بدهم: 

  • در شبکه‌های اجتماعی مربوط به کتاب مثل گودریدز فعالیت کنید و از کتاب‌هایی که در حال شنیدن هستید صحبت کنید. اگر بتوانید درمورد کتاب‌ها محتوای باکیفیت تولید کنید که چه بهتر! 
  • همیشه بهترین کیفیت را برای شنیدن کتاب صوتی انتخاب کنید. 
  • هیچ اشکالی ندارد که هر از گاهی تمرکزتان را از دست می‌دهید، بدون سرزنش کردن خودتان فقط به عقب برگردانید و دوباره گوش بدهید. 
  • اگر نیاز دارید درمورد بخشی از کتاب فکر کنید یا حرف بزنید، هیچ اشکالی ندارد که موقتا آن را متوقف کنید. اما حتما در ذهن داشته باشید که در حال کم کردن از زمان کتاب‌خوانی‌تان هستید. 
  • درمورد هر موضوع به خواندن یک کتاب اکتفا نکنید. کتاب‌های بیشتری را بخوانید و سعی کنید دید جامعی نسبت به ماجرا پیدا کنید. 
  • از هندزفری یا سیستم صوتی باکیفیت استفاده کنید! این موضوع تجربه‌ی من را به کلی از شنیدن کتاب صوتی تغییر داد! 

آیا گوش دادن به کتاب صوتی با خواندن آن یکی است؟

تجربه‌ی اندرو به‌خوبی گویای این مطلب است که شنیدن کتاب‌های صوتی تا چه حد می‌تواند باعث پیشرفت افرادی شوند که به خواندن کتاب‌ها هم علاقه دارند. در حقیقت شنیدن کتاب‌های صوتی می‌توانند سرعت مطالعه‌ی افراد را بالا ببرند. 

علاوه‌بر این، گویندگان کاربلدی که شنیدن کتاب صوتی را لذت‌بخش و محتوای کتاب را قابل فهم می‌کند، موسیقی و تنظیم حرفه‌ای کتاب صوتی از جمله مواردی است که باید در انتخاب کتاب صوتی مورد توجه قرار بگیرند. 

افراد می‌توانند در مدت زمانی که معمولا یک کتاب را می‌خوانند، چندبار به آن کتاب گوش بدهند. کتاب‌های صوتی مثل هنر شفاف اندیشیدن، صد سال تنهایی، برادران کارامازوف  و جنایت و مکافات می‌توانند لذتی بی‌نظیر چندبار شنیده شدن در زمان کوتاهی را به شما هدیه دهند. 

کتاب‌های صوتی برای افرادی که به‌خاطر سالمندی یا ناتوانی کتاب خواندن را کنار گذاشته‌اند هم مفید است. چنین افرادی می‌توانند زمان‌های خود را با کتاب‌های مورد علاقه‌شان پر کنند و از شنیدن کتاب‌ها با صداهایی آشنا و دلنشین و موسیقی‌های پس‌زمینه‌ی آنها غرق در لذت شوند. چهار میثاق، چهار اصل از فلورانس اسکاول شین، منظومه‌ی خسرو و شیرین، ربکا، آنا کارنینا و… از جمله‌ی این کتاب‌های صوتی هستند که تجربه‌ی خوشایندی را برای شنونده رقم می‌زنند. 

یکی دیگر از برتری‌های این نوع کتاب‌ها به کتاب‌های نوشتاری این است که می‌تواند مهارت شنیدن را در افراد تقویت کند. به همین جهت کتاب‌های صوتی زبان اصلی داستانی ارزشمندی مثل War and peace, Jane eyre, Pride and prejudice در طاقچه برای شنیدن موجود هستند. 

اگر اصلا تجربه‌ی شنیدن یا خواندن کتاب را هم ندارید، می‌توانید از کتاب‌های صوتی رایگان موجود در طاقچه استفاده کنید. کتاب‌های صوتی مثل پادکست کتابگرد، رادیو راه، خطاب به عشق و… می‌توانند تجربه‌ی شیرینی را از شنیدن کتاب صوتی برای شما به ارمغان بیاورند. 

شنیدن کتاب صوتی برای کودکان و خردسالان هم تجربه‌ای شیرین و دوست‌داشتنی است و باعث می‌شود زودتر از این که به مدرسه بروند با کتاب انس پیدا کنند و البته سرگرم شوند. کتاب‌های صوتی رایگانی مثل شهر آی قصه، شنگال، مامان من نمی‌توانم بخوابم و… از جمله‌ی این آثار صوتی منتشر شده در طاقچه هستند. 

246 بازدید
برچسب ها

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه