لوگو طاقچه
تصویرجلد کتاب برای منظم شدن

کتاب‌‌هایی برای منظم شدن

386 بازدید

یکی از مهم‌‌ترین دغدغه‌‌هایی که همه‌‌ی ما از کودکی تا کهنسالی داریم و به دنبال بهتر و بهتر شدن در آن هستیم، نظم است. محیط خانواده، محیط مدرسه، محیط دانشگاه، محیط‌‌های مختلف درون جامعه و غیره همه‌و‌همه، برای رعایت نظم برای ما قوانین متعددی را وضع می‌‌کنند. با این حال، برخی از ما معتقدیم که نظم باید از درونِ خودمان آغاز شود. بعد از وضع قوانین مختلف برای خودمان است که حالا باید نظم در محیط‌‌های مختلف را یاد گرفته و رعایت کنیم. در روزگار کنونی، آثار متعددی برای منظم شدن انسان به نگارش درآمده‌‌اند که در این یادداشت از وبلاگ طاقچه به‌سراغ برخی از مهم‌‌ترین این آثار می‌‌رویم. اگر شما هم فکر می‌‌کنید نیاز است برای یادگیری نظم، مطالعه کنید و تکنیک بیاموزید، با ما در این مطلب همراه شوید.

قدرت انضباط شخصی

قدرت انضباط شخصی

نویسنده: دنیل والتر

مترجم: علیرضا نظری انامق

انتشارات اندیشه آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

دنیل والتر، نویسنده‌‌ی «قدرت انضباط شخصی» با نوشتن این کتاب دنبال این نکته است که به ما نشان دهد که چگونه عاداتی را ایجاد کنیم تا زندگی ما بهبود یابد. والتر در این کتاب، به خواننده‌‌اش گوشزد می‌‌کند که خودِ خواننده باید انضباط قوی برای انجام امور روزانه را کسب کند و این امر به دیگران ارتباطی ندارد. نویسنده، حقایق علمی روانشناختی و فلسفی، اصول، قوانین و دستورالعمل‌‌های متعددی را برای تقویت کنترل خود و غلبه بر اختلال‌‌هایی که مانع از دست‌‌یابی به بزرگ‌‌ترین اهداف ما می‌‌شوند را ارائه می‌‌دهد. والتر از پدیده‌‌ای به نام «خود انضباط» صحبت می‌‌کند و آن را به تمرکز هر فرد مرتبط می‌‌داند. فرد همان‌‌طور که بیش‌‌تر روی هدف خود تمرکز می‌‌کند، انجام وظایف لازم برای وی آسان‌‌تر می‌‌شود. توانایی تمرکز ما توسط عملکردهای اجرایی ما تعیین می‌‌شود؛ از جمله عملکرد حافظه، انعطاف‌‌پذیری شناختی، سازگاری و کنترل انگیزه. تقویت این مهارت‌‌ها به‌‌طور منظم از طریق بازی‌‌های مغزی و سایر فعالیت‌‌های تقویت‌‌کننده‌‌ی مغز به ما کمک می‌‌کند تا بهتر تمرکز کنیم. والتر برای پاسخ به این سؤال که چه عواملی باعث می‌‌شوند برخی از ما نتوانیم در امور روزانه‌‌مان نظم را رعایت کنیم، سه دلیل شامل میل از دست ندادن عادت‌‌های پیشین، ترس از پشیمانی و قرار گرفتن در معرض یک عادت (و وابستگی به آن عادت) را برمی‌‌شمرد. این اثر کتابی راهنما در جهت علت‌‌یابی عدم‌رعایت نظم و انضباط و تکیه روی بهبود نقاط ضعف پیرامون این موضوع است. 

این اثر اولین بار با ترجمه‌‌ی سید تیمور سیدی اصل و علیرضا نظری انامق به همت نشر اندیشه‌‌ی آگاه در بازار عرضه شد.

بخشی از کتاب صوتی قدرت انضباط شخصی را بشنوید.

قدرت انضباط شخصی دنیل والتر

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

جادوی نظم

جادوی نظم

نویسنده: ماری کاندو

مترجم: شهاب حاجی‌زاده

انتشارات ذهن آویز

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب سرگرم‌‌کننده، ساده و سرراست ماری کندو یعنی «جادوی نظم» به خواننده یاد می‌‌دهد که چگونه فضای خود (اعم از محیط شخصی، کاری و غیره) را به‌‌گونه‌‌ای مرتب کند که زندگی‌‌اش برای همیشه تغییر یابد. در اصل، مرتب کردن باید عمل بازگرداندن تعادل بین مردم، اموال‌‌ و خانه‌‌شان باشد که در آن زندگی می‌‌کنند. ماری کندو یاد می‌‌دهد که ما اولین کاری که باید بکنیم، دور انداختن است! دور انداختن هر چیز زایدی به ما کمک می‌‌کند که فضای خود را سازماندهی کنیم. اگر چنین روشی را اتخاذ کنیم (او این روش را روش کُنماری می‌‌نامد) دیگر هرگز به آشفتگی و هرج‌و‌مرج پیش از آن باز نخواهیم گشت. او در این کتاب توضیح می‌‌دهد که هر یک از ما نیاز به مرتب‌‌سازی بر اساس دسته‌‌بندی چیزها داریم. اگر بتوانیم وسایلمان را با ترتیب و دسته‌‌بندی جمع کنیم و به آن‌‌ها نظم دهیم، به‌‌طرز چشم‌‌گیری حجم چیزهایی که داریم، کاهش خواهد یافت. کندو مورد جالب هیجانِ نظم و دسته‌‌بندی را در چنین زمان‌‌هایی پیش‌‌بینی می‌‌کند؛ یعنی وقتی قرار است ما وسایلمان را بر اساس دسته‌‌بندی مرتب کنیم، خود دچار هیجان ناشی از جمع‌‌بندی وسایلمان خواهیم بود که این عمل نشاط‌‌آور نیز است.

با این حال مانعی که در این بین وجود دارد، سختی دور انداختن و جداسازی وسایل است. وی می‌‌گوید که مردم در کنار گذاشتن چیزهایی که هنوز می‌‌توانند از آن‌‌ها استفاده کنند (ارزش عملکردی)، حاوی اطلاعات مفید (ارزش اطلاعاتی) و روابط عاطفی (ارزش عاطفی) مشکل دارند. وقتی این چیزها سخت به‌دست آمده است، طبیعتا جداسازی یا حتی دور انداختن آن‌‌ها نیز سخت‌‌تر می‌‌شود. او تکنیک‌‌ها و روش‌‌هایی را برای چنین زمان‌‌هایی نیز اندیشیده است. خواندن این اثر، به ما علاوه‌بر این‌‌که در نظم‌دادن به وسایل و امورمان کمک می‌‌کند، تکنیک‌‌هایی را نیز در جهت کاهش وسواس و دلبستگی به وسایل‌‌مان یاد می‌‌دهد.

این کتاب با ترجمه‌‌ی گلسا دیبا و شهاب حاجی‌‌زاده با کمک انتشارات ذهن آویز روانه‌‌ی بازار شده است. شما می‌‌توانید نسخه‌‌ی الکترونیکی این کتاب را از سایت و اپلیکیشن طاقچه دریافت کرده و مطالعه نمایید.

بخشی از کتاب صوتی جادوی نظم را بشنوید.

جادوی نظم ماری کوندو

گوینده: نازنین آذرسا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟

چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟

نویسنده: آتول گوانده

مترجم: مریم شبیری

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

بسیاری از اوقات پیش آمده که ما برخی از اموری که باید در طول روز انجام دهیم را فراموش می‌‌کنیم و یا با پس و پیش کردن این امور، راه را برای بی‌‌نظمی در زندگی روزانه‌‌مان باز می‌‌گذاریم. در چنین مواقعی است که اهمیت چک لیست عیان می‌‌شود. آتول گاوانده در کتاب «چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟» توضیح می‌‌دهد که چرا چک لیست‌‌ها می‌‌توانند زندگی را نجات دهند و به ما یاد می‌‌دهد که چگونه آن‌‌ها را به‌درستی پیاده‌‌سازی کنیم. آگاوانده در کتابش، سه درس بسیار مهم به ما انسان‌‌های عصر تکنولوژی می‌‌دهد: اول این‌‌که استفاده از چک لیست به ما کمک می‌‌کند تا از اشتباهات رایجی که عواقب بسیار جدی دارند، جلوگیری کنیم. دوم این‌‌که روی موارد ضروری تمرکز کنیم و چک لیست‌‌هایمان را کوتاه و واضح بنویسیم. سوم این‌‌که وقتی ما برای کارهایمان چک لیست تهیه می‌‌کنیم، تهیه‌‌ی این چک لیست‌‌ها ناخودآگاه کمک می‌‌کند تا ما انسان موثرتری در امور خود شویم. 

هر کسی با هر شغل و مرتبه‌‌ای که در جامعه دارد، نیازمند تهیه‌‌ی چک لیست است تا بتواند امور روزانه‌‌ی خود را دقیق‌‌تر انجام دهد. ضمنا تهیه‌‌ی چک لیست علاوه‌بر ایجاد نظم در امور روزانه، به انسان کمک می‌‌کند که فایده‌‌ی بیش‌‌تری از زمان خود ببرد. این همان چیزی است که نویسنده بر آن تأکید می‌‌کند.

این اثر اولین بار با ترجمه‌‌ی شهاب چیت‌‌سازان با کمک نشر ارجمند چاپ شد. با این حال ترجمه‌‌ی مریم شبیری از این کتاب که نشر نوین توسعه آن را به چاپ رسانده است به دلیل نزدیک بودن به نثر ابتدایی اثر و روان بودن متن، بیش‌‌تر مورد توجه خوانندگان قرار گرفته است. تاکنون این ترجمه ۹ بار تجدید چاپ شده است.

شما می‌‌توانید نسخه‌‌ی الکترونیکی این کتاب را از سایت و اپلیکیشن طاقچه دریافت نموده و مطالعه کنید.

انضباط فردی سرنوشت شما را تعیین می کند

انضباط فردی سرنوشت شما را تعیین می کند

نویسنده: رایان هالیدی

مترجم: فرزانه کامگاری

انتشارات اندیشه آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

از جمله جدیدترین آثاری که درباره‌‌ی منظم‌شدن به نگارش درآمده است «انضباط فردی سرنوشت شما را تعیین می‌‌کند» اثر رایان هالیدی است. این کتاب در سال 2022 میلادی منتشر شد و در همین زمان کوتاه، توانست خوانندگان زیادی را به خود جلب کند. هالیدی در این کتاب توضیح می‌‌دهد که اساسا نظم چیست و چرا برای ما مهم است. او توضیح می‌‌دهد که چگونه در مراحل مختلف زندگی‌‌مان، نظم و انضباط را تمرین کنیم.

نویسنده ادعا می‌‌کند که نظم و انضباط توانایی مهار کردن خواسته‌‌های ما در جهت جستجوی بهترین چیزها برایمان است. وقتی نظم و انضباط داریم، با اعتدال عمل می‌‌کنیم و توانایی خود را برای کنترل کامل بر خودمان بهبود می‌‌بخشیم. تاکید رایان هالیدی روی این موضوع است که رعایت نظم و انضباط، چهار دلیل مهم دارد: اول این‌‌که نظم و انضباط انسان را از گرفتن فضایلی همچون جرات، حکمت، عدالت و مهار به افراط و تفریط و تبدیل آن‌‌ها به نقصان باز می‌‌دارد. دوم این‌‌که نظم و انضباط منجر به زندگی خوب برای انسان می‌‌شود؛ بدین نحو که هر انسانی که نظم و انضباط دارد، علاوه‌بر دقت در انجام امور خود، از زمان خود نیز استفاده‌‌ی بهینه کرده است. سومین نکته از نظر هالیدی این است که نظم و انضباط به انسان اجازه می‌‌دهد زندگی خوب خود را حفظ کند، چون فرد را از اعمال احساسی یا تمایلات ساده‌‌انگارانه باز می‌‌دارد. و نهایتا چهارمین نکته‌‌ی تاکیدی او این است که نظم و انضباط انسان را خودآگاه‌‌تر می‌‌کند، یعنی خودآگاه انسان در کنش روانی میان امیال مختلف، آگاهانه‌‌تر عمل می‌‌کند و انسان از یک خودکنترلی مفید برخوردار خواهد بود.

اگر دنبال درک مفهومِ نظم و انضباط و چگونگی عملکرد آن هستید، خواندن این اثر مفید خواهد بود.

این کتاب با ترجمه‌‌ی سیده مرضیه طاهائی، سمیرا آزادپیما و فرزانه کامگاری، با کمک نشر اندیشه‌‌ی آگاه به‌ چاپ رسید.

شما می‌‌توانید نسخه‌‌ی الکترونیکی این اثر را از سایت و اپلیکیشن طاقچه دریافت کرده و مطالعه نمایید.

بخشی از کتاب صوتی انضباط فردی سرنوشت شما را تعیین می‌کند را بشنوید.

انضباط فردی سرنوشت شما را تعیین می‌کند رایان هالیدی

گوینده: پیمان شیخی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سازماندهی زندگی

سازماندهی زندگی

نویسنده: جورجن لاکوود

مترجم: آزیتا نجات‌مهر

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

رعایت قوانین در زندگی هر کسی باعث ایجاد شاکله‌‌ای مستحکم از سلسله اصولی می‌‌شود که زندگی را کاربردی‌‌تر می‌‌کند. جورجن لاکوود در کتاب «سازماندهی زندگی»، به عاداتی توجه می‌‌کند که در نهایت زندگی را برای فرد آزادتر و سازمان‌‌یافته‌‌تر خواهد کرد. لاکوود از ده قانونی سخن می‌‌گوید که همه‌‌ی ما باید آن را در ذهن خود نگهداریم تا بتوانیم نظم و انضباط را در زندگی‌‌مان به وجود آوریم. ده قانونِ لاکوود همچون چیزهای بی‌‌فایده، چیزهای خوب را از بین می‌‌برند؛ چیزهای بی‌‌فایده، اشغال‌‌کنندگی بالایی دارند؛ هزینه کردن برای بی‌‌نظمی بسیار بیش‌‌تر از هزینه کردن برای نظم است؛ نظم می‌‌تواند تاثیر عمیقی بر وضعیت ذهنی هر فرد بگذارد و غیره، به‌صورت کاربردی در زندگی انجام‌‌پذیر هستند.

یکی از نکات بسیار مهمی که نویسنده به مخاطبش گوشزد می‌‌کند این است که بی‌‌نظمی هر زمان که بخواهد، می‌‌تواند دوباره به زندگی ما بازگردد اما مانع اصلی بازگشت بی‌‌نظمی رعایت ده قانون مورد اشاره‌ی نویسنده است. این کتاب در سال ۱۳۹۳ با ترجمه‌‌ی آزیتا نجات‌‌مهر توسط انتشارات نسل نواندیش در بازار عرضه شد.

قدرت عادت: چرایی کارهایی که انجام می دهیم، در زندگی و کسب و کار

قدرت عادت: چرایی کارهایی که انجام می دهیم، در زندگی و کسب و کار

نویسنده: چارلز داهیگ

مترجم: معصومه ثابتقدم

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب بسیار پرطرفدار و پرفروش چارلز داهیگ یعنی «قدرت عادت: چرایی کارهایی که انجام می‌‌دهیم، در زندگی و کسب و کار»، به‌دنبال بررسی جوانب مختلف عادت است. این کتاب به‌دنبال پاسخ به چرایی وجود عادت‌‌ها، کارایی آن‌‌ها و تغییراتشان است.

کتاب داهیگ، به خواننده درک لازم برای ایجاد عادت جدید را می‌‌دهد تا موفقیت او را هدایت کند و عادات قدیمی – که زندگی‌‌ها را محدود می‌‌کند – را از بین ببرد. نویسنده معتقد است که عادت‌‌ها به وجود می‌‌آیند چون مغز به‌‌طور مداوم به‌دنبال راه‌‌هایی برای صرفه‌‌جویی در تلاش است. به‌همین خاطر عادت‌‌ها از طریق مغز به وجود می‌‌آیند تا میانبری برای هر فرد شوند. از نظر بیولوژیکی، همه‌‌ی ما عادت‌‌هایی را برای صرفه‌‌جویی در انرژی خودمان به وجود می‌‌آوریم، پس هر کاری که به‌‌طور منظم انجام می‌‌دهیم هم خودبه‌‌خود تبدیل به یک عادت می‌‌شود. نویسنده در این کتاب از قانون طلایی تغییر عادت سخن می‌‌گوید و فرمولی جالب را پیش روی خواننده‌‌ی کتاب می‌‌گذارد. قانون طلایی تغییر عادت یعنی ما نمی‌‌توانیم یک عادت بد را از بین ببریم، بلکه فقط می‌‌توانیم آن را تغییر دهیم. این قانون، به ما کمک می‌‌کند که به‌جای تلف کردن انرژی‌‌مان برای از بین‌بردن یک عادت، نشانه‌‌ی قدیمی آن را حفظ کرده و اما رویکرد (یا به زعم داهیگ روال) جدیدی را برای آن متصور شویم.

با خواندن این اثر به وسعتِ عظیم عملکرد عادت‌‌هایمان پی می‌‌بریم و می‌‌توانیم روندِ مناسب‌‌تری را برای ایجاد عاداتِ مثبت در نظم زندگی روزانه ایجاد کنیم.

این اثر با ترجمه‌‌ی مصطفی طرسکی و معصومه ثابت‌‌قدم با همت نشر نوین توسعه، منتشر شده است.

نظم بیرونی، آرامش درونی

نظم بیرونی، آرامش درونی

نویسنده: گرچن روبین

مترجم: سهند نصر

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از ایده‌‌آل‌‌های اصلی ما در زندگی این است که با رعایت نظم، آرامش پیدا کنیم. کتاب «نظم بیرونی، آرامش درونی» اثر گرچن روبین، به ما توصیه می‌‌کند که اگر بتوانیم فضای پیرامونی خود را مرتب کنیم و نظم را رعایت کنیم، به‌‌طور خودکار آرامش درونی خود را تقویت خواهیم نمود. نتیجه‌‌ی این عمل، شکوفا شدن استعدادها و خلاقیت‌‌های ما خواهد بود. روبین این نکته را متذکر می‌‌شود که غالبا آشفتگی، شروع به نفوذ در روانِ آدمی می‌‌کند و انسان فکر می‌‌کند که به‌جای مواجهه با آشفتگی بهتر است آن را نادیده بگیرد. این نادیده گرفتن، باعث تشویش و اضطراب پنهان در انسان می‌‌شود و او نمی‌‌تواند برای کارهای مختلف، متمرکز شود. نویسنده تمرین جالبی را به خواننده‌‌ی کتاب پیشنهاد می‌‌کند: بیایید محیط نامنظم پیرامونی‌‌تان را مرتب و منظم کنید. در طول انجام این کار دوربینی را روشن کنید و از خود فیلم بگیرید. پس از منظم کردن، فیلم را ببینید، متوجه می‌‌شوید که در انتهای منظم کردن شما به وضوح خوشحال‌‌تر از ابتدای کار هستید. 

روبین روی خوشحال شدن و آرامش پس از این خوشحالی، تأکید دارد. او معتقد است یک فضای منظم، می‌‌تواند خلق‌و‌خوی هر کدام از ما را بهبود بخشد و توانایی عینی کردن امور ذهنی‌‌مان را افزایش دهد. او توصیه می‌‌کند که ذهنیت درستی را در هنگام درک آن‌‌چه نیاز داریم، شکل دهیم. تمرین مستمر در رعایت نظم، باعث خودشناسی و مهارت در مبارزه و جلوگیری استرس می‌‌کند. رویکردی که او در این کتاب اتخاذ می‌‌کند، رویکردی دوگانه است؛ یعنی با منظم‌کردن فضای پیرامون هم می‌‌توان خوشحال شد و توانایی‌‌های خود را ارتقا داد و هم می‌‌توان از استرس و اضطراب جلوگیری کرد.

این کتاب، با ترجمه‌‌ی سهند نصر توسط انتشارات میلکان منتشر گردیده است.

بخشی از کتاب صوتی نظم بیرونی آرامش درونی را بشنوید.

نظم بیرونی آرامش درونی گرچن روبین

گوینده: فرزانه فائزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دوازده قانون زندگی

دوازده قانون زندگی

نویسنده: جردن پیترسون

مترجم: رضا اردلان

شنیدار نگار نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

«دوازده قانون زندگی» اثر جردن پیترسون، از جمله خواندنی‌‌ترین و پرفروش‌‌ترین کتاب‌‌های حوزه‌‌ی موفقیت و خودیاری در یک دهه‌‌ی گذشته است. این کتاب در سال 2018 میلادی منتشر شد و از آن زمان تاکنون به سرعت مورد پسند خوانندگان قرار گرفته است. با دوازده قانونی که پیترسون معرفی می‌‌کند، خواننده یاد می‌‌گیرد که چگونه می‌‌تواند از این دوازده قانون به عنوان مانعی برای بی‌‌نظمی و هرج‌مرج در امور روزانه‌‌ی زندگی استفاده کند. دوازده قانون مورد اشاره نویسنده به اختصار چنین است:

قانون اول این است که انسان باید وضعیت بدنی خود را اصلاح کند و روی صلابت بدنی خود تمرین کند؛ قانون دوم به انسان گوشزد می‌‌کند به خود اهمیت دهد و از خود مراقبت کند؛ قانون سوم این است که انسان باید خود را با افرادی که بهترین‌‌ها را برای وی می‌‌خواهند، معاشرت کند؛ قانون چهارم در پی مقایسه فرد با خودش به‌جای مقایسه فرد با دیگران است؛ قانون پنجم یاد می‌‌دهد که انسان و اطرافیانش باید از قوانین جامعه پیروی کنند؛ قانون ششم این است که به‌جای ایراد گرفتن از وضعیت نظم در زندگی دیگران، بهتر است فرد روی اصلاح نظم و انضباط خود تمرکز کند؛ قانون هفتم تأکید دارد که به‌جای رضایت سریع از کارها، بایستی به‌دنبال تمرکز بر هدف بالاتر بود؛ قانون هشتم این است که انسان به‌جای دروغ گفتن به خود بهتر است حقیقت زندگی‌‌اش را پیدا کند و خود را بهتر بشناسد؛ قانون نهم در پی این است که به انسان گوشزد کند که شنونده‌‌ی خوبی شود؛ قانون دهم این است که انسان بایستی در گفتن مشکل خود، دقیق شود تا بتواند آن را کنترل کند؛ قانون یازدهم به انسان می‌‌آموزد که باید قبول کرد که در هر سطحی از تعامل انسان با جامعه، نابرابری وجود دارد و در نهایت قانون دوازدهم این است که انسان باید وقت بگذارد تا چیزهای خوب زندگی را درک کند.

با تمرین دوزاده قانونِ زندگی که جردن پیترسون به آن‌‌ها اشاره می‌‌کند می‌‌توان به سطح بالاتری از خودشناسی و در نتیجه موفقیت در زندگی رسید. ترجمه‌‌های مختلفی از این کتاب در بازار کتاب ایران، موجود است. با این حال یکی از موردتوجه‌‌ترین ترجمه‌‌ها از این کتاب به دلیل سادگی در متن، ترجمه‌‌ی رضا اردلان است که انتشارات شنیدار نگار نوین آن را به بازار کرده است.

بخشی از کتاب صوتی ۱۲ قانون زندگی را بشنوید.

۱۲ قانون زندگی جردن پیترسون

گوینده: مصطفی طالبیان مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کلام آخر

بحث درباره‌‌ی نظم و انضباط، بحثی طولانی و با ریشه است. صحبت درباره‌‌ی نظم در زندگی، به دلیل پیشرفت زندگانی انسان‌‌ها، روزبه‌‌روز موارد جدید و متنوعی را دربرمی‌‌گیرد. همانطور که مشاهده کردید در این مطلب سعی شد به برخی از جدیدترین و بهترین آثاری که درباره‌‌ی منظم شدن، نوشته شده‌‌اند، اشاره کنیم. امیدواریم همه با خواندن این کتاب‌‌ها و انجام تمرین‌‌هایی که نویسندگانشان برای ما متصور شده‌‌اند، امور روزانه‌‌ی زندگی خود را بهبود بخشیم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

387 بازدید
برچسب ها

Avatar

محمدرضا رسولی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه