لوگو طاقچه
تصویر جلد بهترین کتاب‌های صوتی برای نوجوانان

بهترین کتاب‌های صوتی برای نوجوانان

1,133 بازدید

در بین نوجوانان علاقمند به مطالعه گروهی وجود دارد که از خواندن کتاب‌های الکترونیکی و یا کاغذی به دلایل مختلف از جمله کم‌بودن فرصت فراغت در ایام هفته دورند. با توجه به اهمیت مطالعه و دوستی با کتاب‌ها، کتاب صوتی به این دسته از نوجوانان پیشنهاد می‌شود. کتاب‌های صوتی امکان انجام چند کار هم‌زمان مانند گوش‌دادن به کتاب و انجام تکالیف را به نوجوانان می‌دهند. علاوه‌بر این گوش سپردن به کتاب‌های صوتی مهارت‌های شنیداری نوجوان را تقویت می‌کند. با گوش فرا سپردن به کتاب‌های صوتی نوجوان می‌تواند با شخصیت‌های داستان به‌طور ویژه‌تری همراه شوند و با قوه‌ی تخیل خود داستان را بشنوند. در ادامه لیستی از بهترین کتاب‌های صوتی مخصوص نوجوانان را معرفی خواهیم کرد.

کتاب صوتی بادام

کتاب بادام رمانی نوشته سون وون-پیونگ، نویسنده کره جنوبی است. این رمان به بررسی مضامین هویت، سلامت روان، و قدرت ارتباط انسانی می‌پردازد. داستان یون‌جائه، پسر جوانی است که دچار بیماری به نام آلکسی تایمیا است، که او را از تجربه احساسات یا درک آن‌ها در دیگران باز می‌دارد. علی‌رغم ناتوانی در احساس کردن، او مصمم است که یک زندگی عادی داشته باشد و جایگاه خود را در جهان پیدا کند. عنوان این کتاب نمایانگر بخش بادام شکلی از مغز به نام آمیگدال است که نقش مهمی در پردازش احساسات دارد. داستان پسری که حول تلاش او برای درک و ارتباط با دیگران، علی‌رغم محدودیت‌های عاطفی‌اش، می‌چرخد. یون از طریق برخورد با افراد مختلف، از جمله مادرش، دختری به نام گون و درمان‌گری به نام سونگ، پیچیدگی‌های احساسات انسانی را بررسی می‌کند و قدرت دگرگون‌کننده همدلی را کشف می‌کند. نسخه‌ی صوتی این کتاب در هفت‌ساعت و یک‌دقیقه به‌صورت صوتی توسط انتشارات نوین‌کتاب‌گویا و به گویندگی میلاد فتوحی منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی بادام را بشنوید.

بادام وون پیونگ سون

گوینده: میلاد فتوحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی دختری که ماه را نوشید

کتاب دختری که ماه را نوشید یک رمان فانتزیِ گیرا نوشته‌ی کلی بارنهیل است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است. این کتاب برنده مدال معتبر نیوبری در سال ۲۰۱۷ است و با داستانی دلربا خوانندگان را به سفری جادویی و پر از شگفتی درباره‌ی شجاعت و قدرت عشق می‌برد. داستان این کتاب در دنیایی اتفاق می‌افتد که تصور می‌شود یک جادوگر باستانی و مرموز به نام زان تهدیدی برای مردم پروتکتوریت است، داستان سرنوشت دختر جوانی به نام لونا را روایت می‌کند. هر سال، مردم حفاظت، یک نوزاد را قربانی می‌کنند تا جادوگر را آرام کنند، بی‌آنکه بدانند زان شیطان نیست. در عوض، او نوزادان رها شده را نجات می‌دهد و آن‌ها را به خانواده‌های دوست‌داشتنی در آن سوی جنگل می‌سپارد. در یک‌سال سرنوشت‌ساز، زان به‌طور تصادفی با نور مهتاب به لونا غذا می‌دهد و لونا به کودکی با جادوی خارق العاده‌ای تبدیل می‌شود. او با پی‌بردن به اشتباه خود تصمیم می‌گیرد لونا را مانند خودش بزرگ کند. همانطور که لونا رشد می‌کند، توانایی‌های منحصر به‌فرد خود را کشف می‌کند و مشتاق کشف رازهای گذشته خود است. لونا در کنار دوستان وفادارش، از جمله یک اژدهای کوچک و یک پسر شاعر تلاشی را آغاز می‌کند که باورهای او را به چالش می‌کشد، حقیقت هویت او را آشکار می‌کند و با تاریکی‌ای که با آن روبه‌رو می‌شوند، مقابله می‌کند. نسخه‌ی صوتی کتاب به‌مدت سیزده‌ساعت و سیزده‌دقیقه با کمک انتشارات آوانامه و با گویندگی ماهتینار احمدی منتشر شده است. 

بخشی از کتاب صوتی دختری که ماه را نوشید را بشنوید.

دختری که ماه را نوشید کلی بارن‌هیل

گوینده: ماهتینار احمدی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه کتاب صوتی آنی‌شرلی

مجموعه کتاب آنی‌شرلی در گرین گیبلز مجموعه‌ی رمانی دوست‌داشتنی نوشته لوسی مود مونتگومری است. این کتاب برای اولین‌بار در سال ۱۹۰۸ منتشر شد و به یک کلاسیک جاودانه در ادبیات کودکان و نوجوان تبدیل گشته و خوانندگان در تمام سنین را برای بیش از یک قرن مجذوب خود کرده است. داستان این مجموعه در اواخر قرن نوزدهم در جزیره پرنس ادوارد در کانادا اتفاق می‌افتد و زندگی آنی‌شرلی، یک دختر یتیم با روحیه و تخیل بالا را روایت می‌کند. پس از یک‌سری سوء تفاهم‌ها، آنی به همراه ماریلا و متیو کاتبرت، یک برادر و خواهر میانسال که در ابتدا قصد داشتند پسری را برای کمک به آن‌ها در مزرعه خود به فرزندخواندگی بپذیرند، فرستاده می‌شود. علیرغم اختلاط اولیه، کاتبرت‌ها تصمیم می‌گیرند آنی را نگه دارند و به او جایی در مزرعه گرین گیبلز خود بدهند. تخیل زنده، شخصیت پر جنب‌و‌جوش و تمایل آنی برای وارد شدن به حوادث ناگوار، شادی و هیجان را به زندگی کاتبرت‌ها و جامعه آوونلیا می‌آورد. در حین گذراندن دوران کودکی و نوجوانی، آنی با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شود و هم پیروزی‌ها و هم سختی‌های دوران نوجوانی را تجربه می‌کند. این رمان مضامین دوستی، هویت، قدرت دگرگون‌کننده عشق و پذیرش خود و دیگران را بررسی می‌کند. نسخه‌ی صوتی این مجموعه‌ی هشت‌جلدی با کمک نشر آوانامه و با گویندگی مریم پاک‌ذات منتشر شده‌ است.

بخشی از کتاب صوتی آنی شرلی در گرین گیبلز را بشنوید.

آنی شرلی در گرین گیبلز ال. ام. مونتگمری

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی نفرین جغد

کتاب نفرین جغد نوشته‌ی الهام فلاح است که برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۰ منتشر شده است. این کتاب داستان پسری به نام بامداد را روایت می‌کند که بدون این که در مدرسه حاضر شود و تلاشی داشته باشد شاگرد اول مدرسه شده است. این موضوع برای دوستانش عجیب به نظر می‌رسد و به همین‌خاطر دست به اقداماتی می‌زنند که پرده از راز بامداد بر دارند. در این بین متوجه می‌شوند که بامداد تحت طلسم یک جغد قرار گرفته است و باید دوستانش تلاش کنند تا این طلسم را باطل کنند و بامداد را به زندگی عادی خود باز گردانند. کتاب صوتی این اثر به مدت دو ساعت و چهل‌و‌یک دقیقه به کوشش انتشارات شرکت توسعه محتوای لحن دیگر و به گویندگی پوریا نوش‌مهر منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی نفرین جغد را بشنوید.

نفرین جغد الهام فلاح

گوینده: پوریا نوش‌مهر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه کتاب صوتی سرگذشت استعمار

مجموعه کتاب سرگذشت استعمار نوشته‌ی مهدی میرکیایی است که جلد پایانی آن در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است. او در این کتاب پانزده‌جلدی درباره‌ی تاریخ جهان به ویژه تاریخ استعمار سخن می‌گوید و به بررسی روند استعمارگری غرب و آمریکا در دل تاریخ پرداخته است. پانزده‌جلد کتاب با نام‌های «سفر به آن سوی دریاها»، «گرگ‌ها با چشم باز می‌خوابند»، «شکار انسان»، «صلیب خونین»، «راهپیمایی اشک‌ها»، «فاخته‌ها لانه ندارند.»، «سفر الماس»، «به دنبال کادی»، «افطار در کلیسا»، «گنج‌های کلات»، «جوانه‌های آتش»، «بازی بزرگ»، «ماجرا هنوز تمام نشده»، «فارغ‌التحصیل زندان» و «ملکه‌ی تهی‌دست» منتشر شده‌اند. کتاب صوتی این اثر را انتشارات نشر سماوا با گویندگی پیمان طالبی منتشر کرده است.

بخشی از کتاب صوتی سرگذشت استعمار (جلد اول: سفر به آن سوی دریاها) را بشنوید.

سرگذشت استعمار (جلد اول: سفر به آن سوی دریاها) مهدی میرکیایی

گوینده: پیمان طالبی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی بادبادک‌باز

کتاب بادبادک‌باز یک رمان مشهور به‌قلم نویسنده‌ی معروف، خالد حسینی، است. این کتاب در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و به سرعت به موفقیت بزرگی در سراسر جهان دست یافت. این اثر به زیبایی داستانی پیچیده را روایت می‌کند که در آن ماجراهای دوستی، خیانت و عشق در هم تنیده شده است. داستان کتاب بیانگر دوستی بین دو پسر به نام‌های امیر و حسن است. آنها در کابل، پایتخت افغانستان، در دهه ۱۹۷۰ همراه هم بزرگ می‌شوند. آن‌ها با هم بادبادک پرواز می‌دهند و از زمین‌های خالی شهرشان لذت می‌برند. اما در یک رویداد تلخ، امیر به حسن خیانت می‌کند و این اتفاق تأثیری بر زندگی و روابط آینده‌ی هر دو می‌گذارد. در طول داستان، خواننده شاهد تحولات سیاسی در افغانستان در دهه‌های مختلف بعد از وقوع جنگ و حضور طالب‌ها است و در حین دنبال کردن ماجرای زندگی امیر با تاریخ معاصر سیاسی اجتماعی افغانستان آشنا می‌شود. در این داستان امیر در پی یافتن راهی برای رهایی از گذشته و تلاش برای جبران خطاهای گذشته خود به سفری پرمخاطره می‌رود. نسخه‌ی صوتی این کتاب به‌مدت چهارده ساعت و پنجاه‌و‌پنج دقیقه با تلاش نشر ماه‌آوا و با صدای دلنشین رضا عمرانی منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی بادبادک باز را بشنوید.

بادبادک باز خالد حسینی

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی تیمارستان متروک

کتاب تیمارستان متروک اثری تخیلی نوشته‌ی دن پبلاکی است که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر شد. پبلاکی در این کتاب داستان ماجراجویی یک خواهر و برادر به نام نیل و بری را روایت می‌کند. آن‌ها برای گذراندن تابستان با عمه‌شان در شهر کوچک فرنوود به این شهر فرستاده می‌شوند. این شهر به خاطر تاریخ تاریک خود، به ویژه بیمارستان روانی متروکه به نام گریلاک، شناخته شده است. به زودی پای این خواهر و برادر به همراه دوست جدیدشان وسلی به معمایی پیرامون گریلاک و شایعه حضور شبحی در آن باز می‌شود. همانطور که آن‌ها در حال ماجراجویی در بیمارستان هستند، رازهای نگران‌کننده‌ای را کشف می‌کنند و با اتفاقات عجیبی روبه‌رو می‌شوند. آنها به‌زودی متوجه می‌شوند که حضور شبح‌ چیزی بیش از یک افسانه است و گریلاک دارای قدرتی تاریک و خطرناک است. نیل، بری و وسلی خود را در رقابتی با زمان می‌یابند تا اسرار گریلاک را کشف کنند و از نیروهای بدخواه آن فرار کنند. نسخه‌ی صوتی این کتاب به مدت هفت‌ساعت و چهل‌و‌سه دقیقه به کوشش انتشارات آوانامه و با صدای گرم آرمان سلطان‌زاده، مریم پاک‌ذات و سحر بیرانوند منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی تیمارستان متروک را بشنوید.

تیمارستان متروک دن پبلاکی

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی خنگ‌آبادی‌ها

کتاب خنگ‌آبادی‌ها نوشته‌ی نویسنده‌ی آلمانی اریش کستنر است که برای اولین‌بار در سال ۱۳۷۷ توسط نشر هرمس منتشر شده است. کستنر در این کتاب داستانی از مردم شهری به نام «خنگ‌آباد» را روایت می‌کند. این شهر در قلب آلمان قرار دارد و مردم آن مردمانی بی‌خرد و احمق‌اند که همه‌ی کارها را وارونه انجام می‌دهند و هر فرد جدیدی که به شهرشان وارد می‌شود را با خنگی خود غافلگیر می‌کنند. اما رازی در بین مردم این شهر وجود دارد و آن این است که این مردم واقعا خنگ نیستند بلکه افراد بسیار باهوشی هستند که یک روز تصمیم می‌گیرند خود را به خنگی بزنند و مانند احمق‌ها زندگی کنند چرا که باور داشته‌اند زندگی برای احمق‌ها راحت‌تر از زندگی افراد باهوش و آگاه است. این تصمیم مردم شهر ماجراهای عجیب و بامزه‌ای خلق می‌کند. نسخه‌ی صوتی این اثر، به‌مدت یک‌ساعت و چهارده‌دقیقه با کمک نشر رادیو گوشه منتشر شده است. گویندگی این کتاب صوتی را آرش راسخ انجام داده است.

بخشی از کتاب صوتی خنگ آبادی ها را بشنوید.

خنگ آبادی ها اریش کستنر

گوینده: آرش راسخ
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی اولدوز و کلاغ‌ها

کتاب اولدوز و کلاغ‌ها نوشته‌ی نویسنده‌ی نامی فارسی‌زبان صمد بهرنگی است که برای اولین‌بار در سال ۱۳۴۷ منتشر شده است. بهرنگی در این کتاب داستان دختری تنها به نام اولدوز را روایت می‌کند که با نامادری خود زندگی می‌کند و با چالش‌های فراوانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. او که دوستی جز پسر همسایه‌شان، یاشار، ندارد روزی با کلاغی به نام ننه‌کلاغه دوست می‌شود و برای او از تنهایی و زندگی خود درد دل می‌کند. ننه‌کلاغه بچه کلاغی را برای هم‌بازی با اولدوز نزد او می‌آورد و در همین‌حین قالب صابونی از نامادری اولدوز نیز می‌دزدد که این کار او باعث خشم نامادری‌اش می‌شود و درنهایت نامادری کلاغ را اعدام می‌کند. پس از این ماجرا دسته‌ی کلاغ‌ها برای نجات اولدوز و دوستش یاشار به نزد آن‌ها آمده و آن‌ها را با توری که خودشان بافته‌اند به شهر کلاغ‌ها که به‌نوعی آرمان‌شهر تصویرشده در کتاب است، می‌برند. از این اثر نمایشی با همین نام به کارگردانی مرضیه برومند در سال ۱۳۵۹ اقتباس شده و به روی صحنه آمده است. نسخه‌ی صوتی آن هم به همت انتشارات آوای خورشید منتشر شده است. الهام پاوه‌نژاد گویندگی این اثر را عهده‌دار بوده است.

بخشی از کتاب صوتی الدوز و کلاغ‌ها را بشنوید.

الدوز و کلاغ‌ها صمد بهرنگی

گوینده: الهام پاوه‌نژاد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی قصه‌های کلیله‌و‌دمنه

کتاب‌ قصه‌های کلیله‌و‌دمنه کتابی مناسب کودکان و نوجوانان است که مهدی آذریزدی آن را از نسخه‌ی اصلی که توسط نصرالله منشی به فارسی ترجمه شده، بازنویسی کرده است. این مجموعه مجموعه‌ای از داستان‌های هند باستان است که ابن مقفع آنها را جمع‌آوری و به عربی برگردان شده است. پس از آن این اثر در قرن ششم هجری توسط یکی از دبیرهای دربار غزنوی به نام نصرالله مشی به فارسی ترجمه شده است. نام کتاب از اسم دو شغال به نام‌های «کلیله» و «دمنه» گرفته شده است که راویان ماجراهای این داستان هستند. داستان‌های این کتاب هرچند از زبان حیوانات روایت شده است اما در بر دارنده‌ی حکمت‌های فراوان و مضامین مهمی در زندگی انسانی هم چون پیامدهای طمع، اهمیت آینده‌نگری، خطرات چاپلوسی، و ارزش دوستی و وفاداری است. محبوبیت این مجموعه فراتر از دنیای عرب‌زبان گسترش یافته و به زبان‌های متعددی ترجمه شده است. این مجموعه تأثیر قابل‌توجهی بر ادبیات جهان داشته است و اقتباس‌های مختلفی در قالب‌هایی همچون نمایشنامه، نثر، نظم و حتی آثار هنری از آن شده است. مهدی آذریزدی که نویسنده‌ی نام‌آشنای حوزه‌ی کودک و نوجوان است با زبانی شیوا و روان داستان‌هایی از این کتاب فاخر را بازنویسی کرده است. نسخه‌ی صوتی این اثر را انتشارات نوین کتاب گویا با گویندگی نیما کرمی به مدت سه‌ساعت و پنجاه‌ودو دقیقه منتشر شده است. 

بخشی از کتاب صوتی قصه‌های کلیله و دمنه را بشنوید.

قصه‌های کلیله و دمنه مهدی آذریزدی

گوینده: نیما کرمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
1,133 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه حسین‌خانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه