لوگو طاقچه
معرفی کتاب های لالایی برای کودکان

بهترین لالایی کودکانه برای خواب

8,543 بازدید

لالایی‌ها، آوازهای دلنشین و آرامش‌بخشی هستند که همه‌ی ما با آن‌ها آشنا هستیم. لالایی‌ها در تمام طول تاریخ وجود داشتند. در تمام فرهنگ‌ها و زبان‌های دنیا می‌توان ردپای این آواهای دلنشین مادرانه را پیدا کرد. بسیاری از لالایی‌های ملل مختلف، با اجراهای باشکوهی به روی صحنه می‌روند و در دل مردم دنیا جا باز می‌کنند. اما چرا لالایی‌ها اینقدر محبوب و دوست‌داشتنی هستند؟ آیا اصلا لالایی خواندن فایده‌ای هم به حال کودکان دارد؟

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

لالایی، یک آرامش‌بخش قوی

هرچند ممکن است در نگاه اول عجیب به نظر برسد اما لالایی‌ها، حتی بر جنین هم تاثیر می‌گذارند. جنین می‌تواند صداهای مختلف را بشنود، زیرا اندام شنوایی او کم‌کم کامل می‌شوند. شنیدن این صداها، بعد از تولد، به کودک حس آرامش و امنیت می‌بخشد. بنابراین خواندن لالایی، پخش موسیقی خوب و حرف زدن با جنین، یکی از بهترین راه‌های ساختن ارتباط عاطفی عمیق با کودک است. اگر کودک قبل از تولد صدای مادرش را شنیده باشد، بعد از تولد هم با شنیدن صدای او دوباره آرامشش را باز می‌یابد.

کودکان بزرگ‌تر چطور؟ خب، حرف زدن یکی از بهترین راه‌های تقویت مهارت‌های کلامی نوزادان است. اگر با نوزادان صحبت کنید، به رشد هوش عاطفی آن‌ها کمک کرده‌اید اما تاثیر کلام ریتمیک، می‌تواند معجزه بیافریند! تابه‌حال دقت کرده‌اید که چرا برنامه‌های کودکان بیشتر با شعر همراهند؟ چون کودکان به کلمات ریتمیک جذب می‌شوند و از آن لذت می‌برند. لالایی‌ها، به خصوص آن‌هایی که با چاشنی عشق مادرانه خوانده می‌شوند، می‌تواند حال کودک را دگرگون کند، به خواب او آرامش بدهد و ضربان قلبش را تنظیم کند.

لالایی چیست؟

لالایی‌ها، بیشتر ترکیبی از عشق، امید، آرزوها و دلتنگی‌های مادرانه هستند. مادران در لالایی‌ها از آرزوهایی که برای بچه‌هایشان دارند، قصه‌سرایی می‌کنند. امیدهایشان را دوباره می‌گویند و حتی گاهی سر درددل را هم باز می‌کنند. لالایی‌ها بسته به فرهنگ محل ساخته می‌شوند. مثلا اگر لالایی‌های مادران مناطق عشایری را بشنوید، جنبه‌های حماسی لالایی توجهتان را به خود ش جلب می‌کند اما اگر به یک منطقه‌ی کویری سر بزنید، حرف از گل و گیاه در لالایی‌هاست. جالب‌تر اینکه در بعضی از لالایی‌های باستانی فرهنگ‌های مختلف، مفاهیم ترسناکی هم وجود دارد!

در این یادداشت مجموعه‌ای از کتاب‌های لالایی را معرفی می‌کنیم که به کودک شما خوابی عمیق و آسوده هدیه می‌کنند.

دنیا دنیا لالایی

دنیا دنیا لالایی

نویسنده: مصطفی رحماندوست

نوین کتاب گویا

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب صوتی دنیا دنیا لالایی، لالایی‌های زیبایی دارد که سروده‌های یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایران، مصطفی رحماندوست است. لالایی‌های این کتاب، حرف‌های دل بچه‌ها است. راوی این لالایی‌های پدر و مادرها هستند و چندتایی را هم بچه‌ها خوانده‌اند. اگر دوست دارید که فرزندتان برای عروسک‌ها، یا حتی خواهر یا برادر کوچک‌تر خودش لالایی بخواند، این کتاب صوتی بهتان کمک می‌کند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

لالا لالالا بارونه بارون

لالا لالالا بارونه بارون

نویسنده: فریبرز لرستانی

پیک ادبیات

اطلاعات بیشتر و خرید

لالالالالا بارونه بارون، دوازده لالایی زیبا و دلنشین از فریبرز لرستانی دارد. کلماتی زیبا که در کنار یکدیگر، مفاهیم خیال‌انگیزی را ساخته‌اند و از مفاهیم آشنایی مانند پدیده‌های طبیعی، حیوانات و حتی اشیای مورد علاقه‌ی کودک حرف می‌زنند. شاید اگر لالایی‌های ادبیات شفاهی ایران را شنیده باشید، متوجه نبود پدر یا نقش کمرنگش شده باشید، اما در لالایی‌های کتاب لالالالالا بارونه بارون، نقش پدر مثبت است و خودش هم برای کودکش لالایی می‌خواند.

لالایی گل‌ها

لالایی گل‌ها

نویسنده: تاکایو نودا

مترجم: رضوانه سیدعلی

پیک ادبیات

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب لالایی گل‌ها نوشته تاکایو نودا و ترجمه رضوانه سیدعلی، روایت خواهش‌های گل‌های مختلف از سنجاقک، ابر کفشدوزک، شاپرک، رودخانه، رنگین‌کمان و … است برای اینکه برایشان لالایی بخوانند. لالایی‌های زیبایی که آن‌ها برای گل‌ها می‌خوانند، حسی از آرامش، تخیل، لطافت، نرمی و سبکی به کودک می‌بخشد و داستان لطیف و زیبای این کتاب هم می‌تواند شما و فرزندتان را خوشحال کند و رویایی درخشان برایش بسازد.

مجموعه‌ی پیش‌رو، لالایی‌های زیبایی از شاعران نمونه و درجه‌یک ادبیات کودک هستند که برای خوابی آرام سروده شده‌اند.

لالا گلدون، لا لا ماهی-از مجموعه لالایی ها

لالا گلدون، لا لا ماهی-از مجموعه لالایی ها

نویسنده: افسانه شعبان‌نژاد

انتشارات امیرکبیر

اطلاعات بیشتر و خرید

لالا گلدون، لا لا ماهی، نام لالایی‌های کوتاه سروده‌ی یکی از شعرای نامدار ایرانی، افسانه شعبان‌نژاد است. شاید نام افسانه شعبان‌نژاد را از شعرهای زیبای کتاب درسی به یاد داشته باشید. حالا در کتاب لالا گلدون، لالا ماهی، لالایی‌هایی هرچند کوتاه اما زیبا و دلنشین می‌یابید. لالایی‌هایی که با زبان و بیان کودکانه‌شان، حسی از آرامش به سوی کودک روانه می‌کنند و فضا را برای یک خواب دلچسب آماده می‌کنند.

لالالا، ابر پاره

لالالا، ابر پاره

نویسنده: اسدالله شعبانی

انتشارات امیرکبیر

اطلاعات بیشتر و خرید

اسدالله شعبانی یکی دیگر از شعرای خوش‌ذوق و پرکار کودکان است که کتاب‌های بسیاری برای کودکان نوشته و شعرهای زیبایی آفریده است. بنابراین عجیب نیست اگر ببنیم لالایی‌های زیبایی هم سروده است که می‌تواند به مادران و پدران کمک کند تا به کمک آن، یک خواب دلچسب و پر از رویاهای زیبا به فرزندشان هدیه بدهند.

عروسک جان لالا کن – از مجموعه لالایی ها

عروسک جان لالا کن – از مجموعه لالایی ها

نویسنده: جعفر ابراهیمی

انتشارات امیرکبیر

اطلاعات بیشتر و خرید

عروسک جان لالا کن، لالایی‌های جعفر ابراهیمی است؛ شاعر و نویسنده‌ای که شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیاری از آثارش را تقدیر کرده‌اند. او همچنین شعرهای زیبایی برای نوجوانان هم سروده است. در این کتاب هم یکی از زیباترین مفاهیم، یعنی بازتاب عشق مادر به فرزند در قالب عشق کودک به عروسکش را می‌بینیم. لالایی‌هایی که سرشار از عشق و محبتند.

لالا کن لولو، لولو کوچولو

لالا کن لولو، لولو کوچولو

نویسنده: مصطفی رحماندوست

انتشارات امیرکبیر

اطلاعات بیشتر و خرید

اینبار هم با یک مجموعه لالایی زیبا از مصطفی رحماندوست روبه‌رو هستیم. لالایی‌های این کتاب هم از زندگی شهری و ماشین حرف می‌زنند و هم از چیزهایی مانند عروسک و مدادرنگی که کودکان آن‌ها را از صمیم قلب دوست دارند. لالا کن لولو، لولو کوچولو، شعری هم درباره‌ی این موجود خیالی دارد و در آن به خیالی و دروغی بودن آن اشاره می‌کند!

لالایی‌های قدیمی

همانطور که پیش از این هم گفتیم، لالایی‌ها از زمان‌های قدیم در تمام فرهنگ‌های دنیا وجود داشتند. بسیاری از هنرمندان، نقاشی‌های زیبایی از لالایی خواندن مادران برای فرزندانشان کشیده‌اند و بسیاری از پژوهشگران دست به جمع‌آوری این لالایی‌ها زده‌اند. لالایی‌ها، متل‌ها و شعرهای دلنشین و قشنگی که ثمینه باغچه‌بان در یک مجموعه چهارجلدی منتشر کرده است، علاوه بر اینکه کودکان را با ادبیات شفاهی ایران آشنا می‌کند، به دلیل ریتمیک بودن، همان تاثیر لالایی‌ها را بر کودکان دارد. جم‌جمک برگ خزون، دس دسی باباش میاد، دویدم و دویدم و آهو شد و صحرا رفت این مجموعه‌ی زیبا را ساخته‌اند. اگر دوست دارید سری به لالایی‌های قدیمی بزنید، این کتاب‌ها، گزینه‌های خوبی برای شما هستند.

یک خواب رویایی

لالایی خواندن، علاوه بر تمام تاثیرات مثبتی که بر رشد کودکان دارد، به والدین و مراقبان کودک کمک می‌کند تا ارتباط عاطفی‌شان را عمیق کنند. در آغوش گرفتن کودک و خواندن لالایی‌ها در گوش او، خواباندن کودک در یک رخت‌خواب نرم و نشستن در کنارش تا زمانی که به خواب برود و حتی حرف زدن با کودک، زمانی که هنوز در رحم مادر است، رابطه‌ی والد و فرزند را قوی می‌کند. این راهکار کم‌خرج اما پرفایده را حتما امتحان کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

8,543 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
2.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه