لوگو طاقچه
کتاب‌های مذهبی برای نوجوانان

کتاب‌های مذهبی برای نوجوانان

5,089 بازدید

نوجوانی یکی از حساس‌ترین دوره‌ها در زندگی هر فردی به شما می‌رود. زمانی که انواع تلاطم‌های روحی و عاطفی در ذهن و فکر افراد به وجود می‌آید. در این دوره نیاز به راهنمایی درست و اصولی بیش از هر زمانی احساس می‌شود. به همین دلیل کتاب‌های نوجوان و موضوعات آن از پیچیدگی خاصی برخوردارند. نه باید نثری کودکانه داشته باشند و نه محتوای سخت و سنگین. زیاد به دنبال نصیحت و پند و اندرز نباشند و بیشتر با داستان‌ها و خاطراتی جذاب نوجوان را به سمت درست هدایت کنند. اتفاقی که در بسیاری از کتاب‌های مذهبی گروه سنی نوجوان افتاده و خوانندگان زیادی را جذب خود کرده است. 

در این یادداشت وبلاگ طاقچه قصد داریم تعدادی از کتاب‌های مذهبی مناسب برای نوجوانان را معرفی کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب زندگی‌نامه شهدا» را هم بخوانید.

تشنه‌ی دیدار

تشنه‌ی دیدار

نویسنده: محمدرضا سرشار

انتشارات سوره مهر

اطلاعات بیشتر و خرید

 محمدرضا سرشار در این کتاب یکی از جنگ‌های زمان پیامبر اسلام را برای کودکان و نوجوانان روایت می‌کند. داستانی مصور و جذاب که واقعه‌ای تاریخی را با زبانی روان و دلنشین برای مخاطب بازگو می‌کند.

داستان از آخرین روزهای تابستان در مدینه شروع می‌شود. روزهایی گرم و پرحرارت. نویسنده، خواننده را با خود به نخلستان‌های سوزان و آتشین مدینه می‌برد و روزی را روایت می‌کند که پیک مسلمانان از راه می‌رسد و خبر می‌آورد که امپراطور روم برای جنگ با مسلمانان مهیا شده است. پیامبر دستور جنگ را صادر می‌کند و سپاهیان آماده‌ی مقابله می‌شوند. 

از طرفی دیگر با مردی به نام ابوذر غفاری آشنا خواهید شد که برای کمک به رسول خدا بسیار مشتاق است ولی مرکبی پیر و خسته دارد و نمی‌تواند با شترش پا به پای جنگجویان دیگر حرکت کند. داستان روی این شخصیت متمرکز می‌شود و از تنهایی او در بیابان می‌گوید. 

این کتاب در سال ۱۳۶۲ به‌عنوان اثر برگزیده‌ی سال ۱۳۶۱ برای کودکان و نوجوانان انتخاب شد. همچنین در اولین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لوح زرین افتخار برای بهترین کتاب قصه‌ی دینی برای کودکان و نوجوانان تا سال ۱۳۶۷ را از آن خود کرد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

معرفی رمان‌های مذهبی

در ۶ دقیقه بخوانید

ماه به روایت آه

ماه به روایت آه

نویسنده: ابوالفضل زرویی نصرآباد

انتشارات نیستان هنر

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از شناخته‌شده‌ترین کتاب‌ها در حوزه مذهبی کتاب ماه به روایت آه، اثر ابوالفضل زرویی نصرآباد است که انتشارات نیستان آن را به چاپ رسانده. زرویی در این کتاب با نثری بسیار دلنشین و زیبا به روایت زندگی حضرت عباس می‌پردازد. او برای روایت زندگی این بزرگ‌مرد از دوازده راوی استفاده می‌کند. این روایت‌ها به جنبه‌هایی از زندگی حضرت ابوالفضل می‌پردازند که در کمتر کتابی خوانده‌اید.

در کتاب ماه به روایت آه از نحوه‌ی شهادت و مرگ حضرت عباس سخنی به میان نیامده است. شما داستانی از زندگی آن حضرت خواهید خواند. کودکی، خانواده‌ی مادری، ازدواج، فرزندان، برادران، جایگاه حضرت عباس بین اهل بیت و مسلمانان آن زمان و… تمام این روایت‌ها هم به دور از اغراق، گزافه‌گویی و نگاه احساسی نوشته شده‌اند. شما می‌توانید با قلم شیوا و نثر بسیار زیبای نویسنده، روایتی از حضرت ابوالفضل بخوانید که کاملاً مستند و قابل اعتماد است.

زرویی نصرآباد برای نوشتن این کتاب مستندات و منابع بسیار زیادی را جمع‌آوری کرد، از جمله مطالعه‌ی نزدیک به ۶۰ کتاب. نکته‌ی جالب دیگری که با خواندن کتاب ماه به روایت آه به آن پی خواهید برد، ذکر تاریخ‌های شمسی برای همه‌ی رخدادهای کتاب است. خواننده می‌تواند متوجه شود این اتفاقات در چه سال و زمانی از تاریخ شمسی به وقوع پیوسته‌اند.  

بخشی از کتاب صوتی ماه به روایت آه را بشنوید.

ماه به روایت آه ابوالفضل زرویی نصرآباد

گوینده: مریم مه‌نگار
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

نامیرا

نامیرا

نویسنده: صادق کرمیار

انتشارات نیستان هنر

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب نیز از آن دست داستان‌هایی است که با نگاهی متفاوت به واقعه‌ی عاشورا پرداخته است و در دل داستانی زیبا این حادثه را روایت می‌کند. انتشارات نیستان هنر برای اولین بار در سال ۱۳۸۸ کتاب نامیرا را به نویسندگی صداق کرمیار روانه‌ی بازار کرد و تا به امروز به چاپ سی و هشتم رسیده است که این خود نشان از استقبال خوانندگان از این کتاب دارد. نامیرا توانسته است از زمان انتشار جوایز متعددی را از آن خود کند و حتی به زبان عربی نیز منتشر شود.

صادق کرمیار می‌گوید ایده‌ی نوشتن این کتاب از تفکر درباره‌ی شخصیتی به نام عبدالله بن عمیر و چرایی اتفاقی که در کوفه رخ داد، شکل گرفت. او داستان را از جایی شروع می‌کند که عبدالله با همسرش در راه رسیدن به نخیله با شخصی به نام انس بن حارث آشنا می‌شوند. زمانی که تشنگی به آنها فشار آورده بود مردی را می‌بینند که در بیابان به تنهایی زندگی می‌کند. حارث که در بیابان به انتظار رسیدن قافله‌ی امام حسین نشسته بود، عبدالله و همسرش را سیراب می‌کند. اما اتفاقات بزرگ در راه است و هیچ‌کدام نمی‌دانند قرار است چه واقعه‌ای رخ بدهد.

بخشی از کتاب صوتی نامیرا را بشنوید.

نامیرا صادق کرمیار

گوینده: احسان چریکی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

در اسارت نفرت

در اسارت نفرت

نویسنده: عطیه سادات صالحیان

نشر مهرستان

اطلاعات بیشتر و خرید

عطیه سادات صالحیان در این کتاب از نوجوانی دوازده‌ساله به نام روزبه و برادر هشت‌ساله‌اش به نام سام می‌نویسد که به همراه پدرشان برای تجارت عازم حجاز شدند، اما نزدیک مدینه گرفتار راهزنان شدند و زندگی‌شان به ناگاه دگرگون شد. این دو برادر به بردگی گرفته می‌شوند. نقشه‌ی فرارشان با شکست مواجه می‌شود و اوضاع بدتری رقم می‌خورد. آنها از هم جدا می‌شوند. روزبه غلام زبیده، دختر خالد، می‌شود و در گیرودار ماجراهایی پرفرازونشیب قرار می‌گیرد.

انتشارات مهرستان این کتاب خواندنی و جذاب را برای نوجوانان به چاپ رسانده و روانه‌ی بازار کرده است.

حماسه حسینی (جلد اول)

حماسه حسینی (جلد اول)

نویسنده: مرتضی مطهری

انتشارات صدرا

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از منابع مهم درباره واقعه کربلا که نوجوانان می‌توانند از آن استفاده کنند کتاب حماسه حسینی است. این کتاب شامل سخنرانی‌ها و یادداشت‌های گران‌قدر شهید مرتضی مطهری است که در باب حادثه‌ی کربلا گفته و نوشته شده است. حماسه حسینی از آن جهت بسیار ارزشمند است که به رد خرافات در مورد برخی اتفاق‌های عاشورا پرداخته و تلاش کرده است تصویر درستی از واقعه‌ی کربلا ترسیم کند.

شهید مطهری به جنبه‌های مختلفی از این حادثه پرداخته و تحلیل‌های بسیار عمیقی ارائه کرده است. آن‌چه این کتاب را از سایر کتاب‌های مذهبی که به موضوع کربلا پرداخته‌اند متمایز می‌کند، صحبت از موضوعاتی است که کمتر کسی به سراغ آنها رفته است. فصل اول کتاب با نام «حماسه حسینی» مجموعه‌ی ۳ سخنرانی شهید مطهری است که در سال ۱۳۴۷ در حسینیه ارشاد ایراد شده است. فصل‌های بعدی نیز به همین منوال مجموعه‌ی چند سخنرانی ایشان است که در سال‌های مختلفی انجام داده‌اند. 

در جلد اول با موضوعات مختلفی مانند «تحریفات در واقعه‌ی تاریخی کربلا»، «تحلیل واقعه‌ی عاشورا»، «عنصر تبلیغ در نهضت حسینی» و… آشنا خواهید شد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

ماجراهای کلاس پرحاشیه

ماجراهای کلاس پرحاشیه

نویسنده: محمد‌اسماعیل حاجی‌علیان

ستاد اقامه نماز

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب از آن دست داستان‌هایی نیست که گذری به تاریخ گذشته زده باشد. قرار نیست روایتی از زمانی دور بخوانید. داستان در زمانی روایت می‌شود که همه‌ی ما با آن آشنایی داریم و موضوع، حول محور کلاس درس و معلمی بازنشسته می‌چرخد. 

محمداسماعیل حاجی علیان در کتاب ماجرای کلاس پرحاشیه مجموعه داستان‌هایی به‌هم‌پیوسته را درباره‌ی نماز و فضائل آن برای نوجوانان نوشته است. او از معلمی می‌گوید که بعد از سال‌ها بازنشسته شده و حالا مسئول کتابخانه‌ی مسجد محل است. اما دست تقدیر باز هم او را به سمت کلاس و مدرسه می‌کشاند. معلم بچه‌ها که قرار است برای عمل جراحی مدتی مدرسه را ترک کند از او می‌خواهد تا ۱۴ جلسه سر کلاس بیاید و دوباره به مدرسه‌ی قبلی خود بازگردد؛ و این آغاز ماجراهایی می‌شود که همگی حول محور نماز و عبادت می‌گردند.

انتشارات ستاد اقامه‌ی نماز این کتاب را منتشر و راونه‌ی بازار کرده است. 

فاطمه (س)

فاطمه (س)

نویسنده: فرزانه زنبقی

انتشارات لک لک

اطلاعات بیشتر و خرید

فرزانه زنبقی در این کتاب از زندگی حضرت فاطمه (س) گفته است. هدف او از نوشتن کتاب، آگاهی دادن به نوجوانان درباره‌ی بانوی بزرگ اسلام بوده و تلاش کرده است با زبانی دلنشین زندگی حضرت فاطمه را از ابتدا تا انتها روایت کند. او در نگارش این کتاب از مهم‌ترین منابع دینی استفاده کرده است و ادعا می‌کند هیچ‌گونه تخیل و توصیف غیرواقع در آن وجود ندارد.

مطالبی که در فصل اول کتاب می‌خوانید به این شرح است: تولد کوثر، مأموریت عجیب، کوثر، ام ابیها، دره‌ی ابی طالب، مرگ مادر، نقشه‌ی قتل پیامبر، تبلیغ دین، هجرت پیامبر، هجرت فاطمه، فاطمه در مدینه، مرگ خواهر. 

نشر لک لک این کتاب را در سال ۹۸ به چاپ رسانده و نویسنده تمام تلاش خود را کرده است تا کتابی را روانه‌ی بازار نشر کند که برای نوجوانان جذاب و خواندنی باشد.

فرمانده گندم خوار

فرمانده گندم خوار

نویسنده: سیدسعید هاشمی

نشر مهرستان

اطلاعات بیشتر و خرید

فرمانده گندم‌خوار نام کتابی است به نویسندگی سعید هاشمی که انتشارات مهرستان آن را به چاپ رسانده است. این کتاب داستانی تاریخی را از زمانی که یزید و عبیدالله بن زیاد بر سر کار بودند روایت می‌کند. راوی داستان اول شخص است و از جایی شروع می‌شود که راوی در بیرون شهر کوفه و کنار لشکرش ایستاده است. نکته‌ی جالب توجه در این کتاب پیوند تاریخ اسلام با تاریخ ایران است. موضوع محوری داستان، کربلاست، اما از زمانی گفته می‌شود که عمر سعد به قصد گرفتن حکومت ری سپاهی مهیا می‌کند و برای جنگ آماده می‌شود. والی کوفه برای رسیدن به حکومت ری شرط جنگی سخت را پیش پای او می‌گذارد. عمر سعد مردد است و باید تصمیم بزرگی بگیرد.

سعید هاشمی برای نگارش این کتاب مطالعات بسیاری انجام داده و از منابع مختلفی مانند «قرآن کریم»، «الکامل فی التاریخ» و «اعیان الشیعه» استفاده کرده است تا داستانی قابل استناد و دقیق ارائه دهد. این کتاب می‌تواند برای نوجوانانی که اطلاع چندانی از تاریخ اسلام و به‌خصوص واقعه‌ی کربلا ندارند بسیار مفید و خواندنی باشد.  

بچه‌های فرات

بچه‌های فرات

نویسنده: لیلا قربانی

انتشارات کتاب جمکران

اطلاعات بیشتر و خرید

لیلا قربانی در داستان بلند بچه‌های فرات از چند نوجوان می‌نویسد که در گیرودار واقعه‌ی کربلا و همراهی با امام حسین و یارانش در تنگنا و دوراهی سختی قرار گرفته‌اند. این داستان روایتی متفاوت از ماجرای کربلاست. درباره‌ی روز عاشورا و اتفاق‌های صحرای کربلا زیاد خوانده و شنیده‌ایم. داستان‎های بسیاری از یاران شهید امام حسین روایت شده است. اما هنوز هم زوایایی وجود دارند که کمتر به آن پرداخته شده است.

بچه‌های فرات داستانی است که زاویه‌‌ی دیگری از قیام عاشورا را به نمایش می‌گذارد. نوجوانانی که سودای همراهی با امام حسین در سر دارند و چالش‌های زیادی پیش روی‌شان است. آن‌ها متوجه شده‌اند که دعوت‌کنندگان امام ترسیده و پشت او را خالی کرده‌اند. بزرگترهایی که تردید کرده‌اند و نگران مقام و مالشان شده‌اند. ترسیده‌اند دنیا و هر چه را در آن هست، از دست بدهند و به همین خاطر امام حسین را تنها گذاشته‌اند. اما در مقابل، نوجوانانی تلاش می‌کنند به سپاه امام بپیوندند و در کنار تعداد قلیل یاران او بجنگند.

لیلا قربانی این داستان را بر اساس اخبار و اطلاعات تاریخی و موثق به رشته‌ی تحریر درآورده و از منابع معتبری استفاده کرده است. 

این کتاب را انتشارات کتاب جمکران برای نوجوانان به چاپ رسانده است.

اصول دین نوجوان (۲)

اصول دین نوجوان (۲)

نویسنده: علی شعیبی

نشر معارف

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب مباحث دینی را برای نوجوانان به زبانی ساده و روان بیان می‌کند و آموزش می‌دهد. علی شعیبی در کتاب اصول دین نوجوانان تلاش کرده است قسمتی از اعتقادات و باورهای شیعه را به نوجوانان آموزش دهد. این‌که مذهب شیعه چه جایگاهی دارد و تاریخچه‌ی آن چیست؟

نویسنده تلاش کرده اعتقادات اسلامی را با روشی تازه به کودکان و نوجوانان بیاموزد. روشی که برگرفته از سخنان امام علی (ع) است و می‌تواند برای نوجوانانی که هنوز از دین و مذهب تشیع اطلاعات کاملی ندارند بسیار سودمند و مفید باشد. 

شعیبی در پایان کتاب، فصلی را با عنوان «تقویم شیعه» آورده است. او با این کار تلاش کرده است کودکان و نوجوانان را با روزهای مهم شیعه آشنا کند.

فصل خوب پیوستن

فصل خوب پیوستن

نویسنده: سیدمهدی شجاعی

انتشارات نیستان هنر

اطلاعات بیشتر و خرید

بسیاری از علاقه‌مندان به کتاب‌های مذهبی با نام سیدمهدی شجاعی آشنا هستند. این نویسنده آثار متعددی درباره‌ی ائمه‌ی اطهار برای بزرگسالان و همچنین گروه سنی کودک و نوجوان منتشر کرده است. کتاب فصل خوب پیوستن نیز اثری دیگر از این نویسنده‌ی نام‌آشناست که به زندگی یکی از یاران امام حسین (ع) پرداخته و توسط انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است.

این کتاب درباره‌ی فردی به نام مسلم ابن عوسجه است. کسی که در کوفه تمام تلاش خود را به کار بست تا به مسلم بن عقیل کمک کند، اما پس از فریب‌خوردن از جاسوسی به نام معقل و شهادت مسلم، از کوفه فرار کرد و به سپاه امام حسین پیوست، و سرآخر هم در کنار امام و یارانش به شهادت رسید. 

تصویرگری زیبای صدیقه احمدی در کنار نثر ساده و روان نویسنده، این کتاب را برای گروه سنی نوجوان بسیار جذاب و خواندنی کرده و باعث شده است تا داستان در ذهن و فکر مخاطب ماندگار شود. تصویرها واقعی‌اند و با کمترین تخیل بر صفحات کتاب نقش بسته‌اند و همین موضوع ارتباط خواننده را با داستان بیش از پیش می‌کند و به او کمک می‌کند خود را در کنار شخصیت داستان تصور کند. 

5,090 بازدید
برچسب ها

Avatar

راضیه حسینی


اشتراک گذاری یادداشت
4 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه