لوگو طاقچه
کتاب برای کنترل خشم

معرفی کتاب‌‌هایی برای کنترل خشم

17,937 بازدید

ما در روزگاری زندگی می‌‌کنیم که فشارهای گوناگون در ابعاد مختلف زندگی باعث می‌‌شود که گاهی اوقات عصبانیت و خشم بر ما مسلط شده و از پس کنترل آن برنیاییم. به دلیل همین فشارهای جانبی، بارها خوانده‌‌ و دیده‌‌ایم که افراد نمی‌‌توانند بر خشم آنی خود غلبه کنند و در نهایت از این خشم لحظه‌‌ای به‌سرعت پشیمان می‌‌شوند. در چنین مواقعی به سراغ رسانه‌‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری از جمله کتاب می‌رویم و انتظار داریم راهکارهای مناسبی برای کنترل خشم متناسب با اقشار مختلف جامعه ارائه بدهند. در این یادداشت وبلاگ طاقچه سعی داریم به مهم‌‌ترین کتاب‌‌هایی که در حوزه‌‌ی کنترل خشم نوشته شده‌‌اند، اشاره کرده و آن‌‌ها را معرفی کنیم. 

ارتباط بدون خشونت، زبان زندگی

ارتباط بدون خشونت، زبان زندگی

نویسنده: مارشال بی. روزنبرگ

مترجم: کامران رحیمیان

انتشارات اختران

اطلاعات بیشتر و خرید

از پرفروش‌‌ترین و مطرح‌‌ترین کتاب‌‌های مفید برای کنترل خشم می‌‌توان به «ارتباط بدون خشونت» اثر مارشال برترام روزنبرگ اشاره کرد. بیش از یک میلیون نسخه از این کتاب تاکنون در سراسر جهان به فروش رفته و به بیش از ۳۰  زبان ترجمه شده است.

کتاب «ارتباط بدون خشونت» راهکارهایی برای نزدیک‌شدن افراد به یکدیگر در یک جامعه ارائه می‌‌دهد. تمرکز کتاب روزنبرگ روی چهار حوزه‌‌ی مشاهده، احساس، نیاز و تقویت مثبت‌‌اندیشی در زندگی است. همچنین روزنبرگ در این کتاب برای صمیمیت و نزدیکی میان افراد با اندیشه‌‌های گوناگون در جامعه، از چهار عنصر آگاهی (حمایت افراد از دانش یکدیگر در یک مکالمه)، زبان (درک مفاهیم ردوبدل‌شده میان افراد)، ارتباط (احترام به اندیشه‌‌ی تفکر فرد مقابل اگرچه مخالف اندیشه‌‌ی خود) و ابزار نفوذ (همیاری و همکاری در کلام و گفتگو برای شنیدن افکار طرف مقابل) سخن به میان می‌‌آورد.

جان‌‌مایه‌‌ی سخنان مارشال روزنبرگ در کتاب «ارتباط بدون خشونت»، احترام به عقاید و فرصت‌دادن برای افکار متفاوت جامعه در جهت رسیدن به نوعی همدلی در جمع است. بدین‌‌گونه افراد در یک جمع (چه خانواده، چه محیط کار و چه اجتماع) می‌‌توانند با یکدیگر تعامل کرده و صمیمیت و شفقت میان آن‌‌ها افزایش خواهد یافت.

به‌کارگیری توصیه‌های روزنبرگ در این کتاب، می‌تواند شما را از خشم دور نگه دارد.

موهبت شگفت انگیز خشم

موهبت شگفت انگیز خشم

نویسنده: مارشال بی. روزنبرگ

مترجم: ندا رحیمیان

انتشارات اختران

اطلاعات بیشتر و خرید

کتابچه‌‌ی «موهبت شگفت‌‌انگیز خشم» در واقع گزارشی از جلسه‌‌ی پرسش و پاسخ با حضور مارشال برترام روزنبرگ است. پیش از این اشاره شد که روزنبرگ در کتاب «ارتباط بدون خشونت»، راهکارهایی در باب تعامل میان اشخاص گوناگون ارائه می‌‌کند. روزنبرگ در «موهبت شگفت‌‌انگیز خشم»، در سؤال و جواب میان افراد در باب کنترل خشم، نکاتی پیرامون همان راهکارها ارائه می‌‌دهد.

این کتابچه از آن جهت مفید است که به صورت مکالمه‌‌ی دوبه‌دو با افرادی که در معرض عصبانیت و خشونت هستند، صورت پذیرفته است و عمل‌‌گرایی در آن مشهود است. چهار عنوان کلیدی که روزنبرگ در این جلسه روی آن تأکید دارد شامل کنترل قضاوت فرد پیرامون افراد یا پدیده‌‌هایی است که باعث خشم فرد مورد نظر می‌‌شود؛ عدم تأثیرگذاری قضاوت اشتباه دیگران درباره‌‌ی فرد باعث کاهش بروز خشم احتمالی می‌‌گردد؛ تشخیص نیازهای فرد باعث کاهش خشم و عصبانیت خواهد شد و در نهایت مثبت‌‌اندیشی در قبال موقعیت‌‌های خشونت‌‌برانگیز راه را برای بروز خشم خواهد بست.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

خرد تسلط بر خشم

خرد تسلط بر خشم

نویسنده: تیچ نات هان

مترجم: مریم هاشمی احتساب

انتشارات فراروان

اطلاعات بیشتر و خرید

تا به حال شده به کنترل خشم از زاویه‌‌ی معنوی نگاه کنید؟ کتاب «خرد تسلط بر خشم» نوشته‌ی تیک نات‌‌هان، دقیقا روی این موضوع صحه می‌‌گذارد که تمرین‌‌های معنوی و سنتی به راحتی راه مقابله با خشم را درون انسان فعال می‌‌کند. نات‌‌هان از خشم به عنوان کودک درونی انسان که زخمی است نام می‌‌برد؛ کودکی که نیازمند تقویت و کنترل از راه‌‌های گوناگون مانند صبر و شفقت است.

تمرین‌‌های نات‌‌هان علاوه بر اینکه سنتی هستند به ما این نکته را یادآور می‌‌شوند که راه‌‌های کنترل خشم از دیرباز مسئله‌‌ای برای یک انسان اجتماعی بوده است. یکی از جالب‌‌ترین راه‌‌هایی که نات‌‌هان از بودا برای کنترل خشم مثال می‌‌زند این است که به کسی که ما را عصبانی و خشمگین کرده است، هدیه بدهیم. این هدیه‌دادن به مانند آب روی آتش برای مواقع خشم و غضب عمل کرده و از عصبانیت به‌‌طور کامل جلوگیری می‌‌کند.

راه دیگری که نات‌‌هان در کتاب «خرد تسلط بر خشم» بر آن تأکید می‌‌کند این است که هرگاه خشم بر شما غلبه کرد، به آینه نگاه کنید. با نگاه‌کردن به یک آینه و با یک نفس عمیق، تا حدودی می‌‌توانید خشم خود را کنترل کرده و آرام‌‌تر شوید.

به کسانی که به باورهای معنوی و سنتی کنترل خشم اعتقاد دارند حتما توصیه می‌‌شود که کتاب «خرد تسلط بر خشم» تیک نات‌‌هان را بخوانند.

روش های کنترل خشم

روش های کنترل خشم

نویسنده: رابرت نای

مترجم: دلارام موسایی سنجره‌یی

انتشارات دوران

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از مهم‌‌ترین و پرفروش‌‌ترین کتاب‌‌های حوزه‌‌ی کنترل خشم در دهه‌‌ی گذشته، کتاب «روش‌‌های کنترل خشم» اثر رابرت نای است. نای این کتاب را سال ۲۰۱۴ روانه‌‌ی بازار کرد و از آن زمان تاکنون علاقه‌‌مندان و خوانندگان فراوانی را برای خود دست‌وپا کرده است. رابرت نای که تخصصش در حوزه‌‌ی روانشناسی بالینی است در این کتاب به معضل مهم ناشی از عدم کنترل خشم یعنی ضربه‌زدن به روابط اجتماعی، شخصی و کاری اشاره می‌‌کند.

همان‌‌گونه که از نام اصلی کتاب یعنی «روش‌‌های کنترل خشم: چگونه پاسخ‌‌های مخرب را به رفتار سازنده تبدیل کنیم؟» پیداست، نویسنده در متن کتاب به‌صورت یک راهنمای کاربردی سراغ موضوع کنترل خشم می‌‌رود.

رابرت نای نیز مانند سایر افراد متخصص در این حوزه، اصلی‌‌ترین نکته در کنترل خشم را خودشناسی تدریجی می‌‌داند. بدین نحو که فردی که زود عصبانی و خشمگین می‌‌شود بایستی ابتدا افکار مخرب و زودگذر ناشی از عصبانیت را درونش شناسایی کند. سپس این افکار را با شخصی به‌عنوان مشاور در میان گذارد. اگر حتی شخص راضی به انجام این کار نبود، می‌‌تواند این افکار را روی کاغذ یادداشت نماید. بعد از این مرحله بایستی ایده‌‌های کنترلی برای این افکار مخرب را اندیشیده و بنویسد. در مرحله نهایی این افکار مخرب و ایده‌‌های کنترلی را روزانه به خود گوشزد کند. شاید در یک نظر تمرین رابرت نای خیالی به نظر آید ولی با پژوهشی که وی انجام داده، مشخص شده که به‌‌طور تدریجی ایده‌‌ها در ذهن شخص جایگزین افکار مخرب می‌‌شوند و شخص در طول یک زمان مشخص آرامش بیش‌‌تری از خود نشان می‌‌دهد.

این‌‌قدر عصبانی نباش

رونالد پاتر افرون با نگارش کتاب «این‌‌قدر عصبانی نباش: روش‌‌های مؤثر برای مهار خشم» پایه‌‌گذار اهمیت‌‌بخشی به حوزه‌‌ی کنترل خشم شد. این کتاب آن‌‌قدر خوانده و فروخته شد که در موسسه‌های روانشناختی برای افرادی که نمی‌‌توانند خشم خود را کنترل کنند، تدریس و آموزش داده می‌‌شود.

دلیل استقبال بیش از حد از این کتاب این بود که پاتر افرون درباره‌‌ی تله‌‌ای سخن به میان آورد که افراد عصبانی در آن گیر کرده‌‌اند. افراد عصبانی دائما چیزی را می‌‌گویند که منظورشان نیست، یک‌باره خشم بر آن‌‌ها غلبه کرده و دوستی‌‌ها را تبدیل به دشمنی و خود را دچار آزار و اذیت می‌‌کنند. اما برای حل مشکل این افراد چه باید کرد؟

«این‌‌قدر عصبانی نباش» از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش ابتدایی درباره‌‌ی درک خشم و مشکلات آن است که به خواننده درباره‌‌ی علل خشم توضیحاتی ارائه می‌‌کند. بخش دوم کتاب که به‌نوعی تمرین عملی است، اقدام افراد به صورت گام‌به‌گام علیه خشم‌‌شان است.

رونالد پاتر افرون یازده قانون علیه خشم برمی‌‌شمرد که شامل نگه‌داشتن زمان، استراحت به خود، تلاش برای درک دیگران، پذیرش تفاوت میان افراد، پرسش به‌‌جای مطالبه‌‌گری بی‌‌محابا، پرهیز از تشویق یا تنبیه خود، آرام‌کردن تُنِ صدا، مسئولیت در قبال سخنان، احترام در رفتار، حرف‌زدن در دایره‌‌ی ادب و پرهیز از تکرار کلمه‌‌ی «من» است. کتاب «این‌‌قدر عصبانی نباش» شما را آرام‌آرام در مسیر کنترلی خشم قرار خواهد داد.

بخشی از کتاب صوتی اینقدر عصبانی نباش را بشنوید.

اینقدر عصبانی نباش رونالد تی پاتر افرون

گوینده: سپیده مالمیر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

رهایی از خشم و پرخاشگری

رهایی از خشم و پرخاشگری

نویسنده: شهربانو قهاری

نشر دانژه

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از جالب‌‌ترین کتاب‌‌هایی که درباره‌‌ی کنترل خشم نوشته شده است، کتاب «رهایی از خشم و پرخاشگری» اثر شهربانو قهاری است. دلیل جالب‌بودن کتاب این است که به خشم به‌عنوان یک هیجان طبیعی که در انسان وجود دارد، نگاه می‌‌کند، یعنی اینکه خشم را ذاتا طبیعی می‌‌داند اما نحوه‌‌ی شناخت آن را از طریق فرد نادرست تلقی می‌‌کند.

این نوع نگاه، نگاهی به‌شدت امروزی و برپایه‌‌ی شناخت روان فرد شکل گرفته است. قهاری توضیح می‌‌دهد که هرکسی در جامعه امکان از دست دادن کنترل خود بر روی خشم را دارد و بروز پرخاشگری امری اجتناب‌‌ناپذیر از سمت تمامی افراد جامعه است. تأکید او روی این نکته است که به جای برچسب زدن به دیگری به‌عنوان بیمار و پرخاشگر بایستی این هیجان طبیعی را شناخت و آرام‌آرام آن را به مسیر درست هدایت کرد.

شهربانو قهاری با دیدی روانکاوانه، ماجرای خشم را به دوران کودکی و آموزش‌‌های بعضا اشتباه خانواده‌‌ها نسبت می‌‌دهد که نه‌تنها باعث کنترل و هدایت این هیجان نمی‌‌شود که حتی باعث سرکوب خشم شده و از جایی دیگر این سرکوب به فرد آسیب می‌‌زند. اگر علاقه‌‌مند به راهکارهای روانکاوانه پیرامون تربیت و هدایت خشم هستید، خواندن کتاب «رهایی از خشم و پرخاشگری» به شما توصیه می‌‌شود.

درمان خشم در سی دقیقه

درمان خشم در سی دقیقه

نویسنده: پاتریشیا اس. پاتر افرون

مترجم: شمس‌الدین حسینی

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

رونالد پاتر افرون به همراه پاتریشیا پاتر افرون، در کتابچه‌‌ای مختصر و سریع راهکارهایی را به خواننده ارائه می‌‌دهند تا خشم فرد، سریع‌‌تر از آنچه که قابل‌تصور باشد، کنترل شود. در دنیایی که همه‌‌چیز سرعت گرفته است خواندن «درمان خشم در 30 دقیقه» راهنمایی سریع ولی دقیق پیرامون کنترل خشم ارزیابی می‌‌شود

این کتاب شامل سه بخش شناسایی منابع خشم در هر فرد، اهداف فرد برای مدیریت خشم و هدایت خشم برای کارایی در امور مختلف گردآوری شده است. همان‌‌گونه که قبل‌‌تر اشاره شد رونالد پاتر افرون در کتاب «این‌‌قدر عصبانی نباش» از فرمول‌‌ها و قوانینی سخن می‌‌گوید که انسان امروز را می‌‌تواند در جهت کنترل خشم یاری رساند. در بخش سوم کتابچه‌‌ی «درمان خشم در ۳۰ دقیقه» وی به همراه پاتریشیا افرون، روی همان قوانین تأکید کرده و به این نکته اعتقاد دارد که کنترل خشم از طریق همان قوانین، صورت خواهد پذیرفت.

خواندن کتابچه‌‌ی «درمان خشم در ۳۰ دقیقه» برای کسانی که می‌‌خواهند به‌صورت اجمالی ولی دقیق با نکات کنترل خشم آشنا شوند، منبع خوبی به حساب می‌‌آید.

تقویت هشیاری عاطفی در بزرگسالان

تقویت هشیاری عاطفی در بزرگسالان

نویسنده: حمیدرضا بلوچ

انتشارات آینده درخشان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب پژوهشی «تقویت هشیاری عاطفی در بزرگسالان» نوشته‌ی سوساین ریو، جوآن براینر و لارنس بوکبیندر، اثری آکادمیک در حوزه‌‌ی علوم تربیتی و روانشناسی هوش هیجانی به حساب می‌‌آید. این اثر پژوهشی به این دلیل مهم است که ابتدا نگاهی اجمالی به هوش عاطفی هیجانی انداخته و سپس نظریاتی پیرامون این هوش در زمینه‌‌ی مهارت کنترل خشم و دیگر پدیده‌‌های زندگی ارائه می‌‌دهد.

تعریفی که ریو و همکارانش درباره‌‌ی هوش هیجانی می‌‌دهند برگرفته از تعریف هوش هیجانی مثبت است که شامل شناخت و کنترل عواطف یک فرد می‌‌شود. مقصود از هوش هیجانی مثبت هوشی است که فرد با استفاده از آن می‌‌تواند رفتارها و اعمال روزانه‌‌اش را بهبود بخشیده و خلاقیت خود را در زمینه‌‌ی کاری بروز دهد. زمانی که قرار است فرد با شخص دیگری ارتباط برقرار کند (چه کودک و چه بزرگسال) این هوش هیجانی، کنترل‌‌کننده و هادی ارتباط میان آن دو خواهد بود. زمانی که فرد در کودکی هوش هیجانی خود را شناخته باشد (این شناخت ناشی از خودشناسی فرد در دوران کودکی یا نوجوانی است)، کم‌‌کم در طول زمان همدلی و صمیمیت با سایر افراد را در پیش خواهد گرفت. این همدلی همزمان زمینه‌‌ساز کنترل خشم و هدایت خشم برای بهره‌‌وری امور دیگر خواهد بود.

کتاب «تقویت هشیاری عاطفی در بزرگسالان» برای کسانی مفید است که می‌‌خواهند به‌صورت آکادمیک با شیوه‌‌های روز علوم تربیتی در حوزه‌‌ی کنترلی آشنا گردند.

مدیریت خشم در رابطه های کلیدی

در سال ۲۰۰۷، ویلیام دویل جنتری به همراه چارلز الیوت و لورا اسمیت، کتابی با عنوان «مدیریت خشم در رابطه‌‌های کلیدی» را نوشتند که مورد توجه خوانندگان و مخاطبان قرار گرفت. آن‌‌ها در این کتاب راهکارهای ده‌‌گانه‌‌ای را برای کنترل خشم در روابط همگانی پایه‌‌گذاری کردند که تاکنون در محافل مختلف از آن سخن به میان می‌‌آید. این راهکارها برای شخصی است که از موضوعی عصبانی شده و می‌‌خواهد خشم خود را بروز دهد.

جنتری و همکارانش برای چنین شخصی ده راهکار اعم از قطع‌کردن کلام به هنگام خشم، پرت‌کردن حواس از طریق نفس‌‌های عمیق، تجزیه و تحلیل رفتار پیش از خشم، چیستی هدف خشم آنی در لحظه، روی یک پا ایستادن برای حفظ تعادل، تکرار عبارات آرام‌‌بخش همچون «خونسرد باش» و غیره، تفکر درباره‌‌ی اینکه آیا این خشم برای شما کارایی خواهد داشت یا خیر، پاداش ذهنی به خود برای کنترل خشم، تمرکز روی خشم به جای تمرکز روی طرف مقابل و در نهایت آرام‌کردن تُنِ صدا را پیشنهاد می‌‌دهند.

نکته‌‌ی جالب این راهکارها این است که شخص باید بتواند در ۹۰ ثانیه تمامی این کارها را انجام دهد و پس از این زمان بلافاصله خشم خود را کنترل خواهد کرد. جالب است: فاصله‌‌ی میان عصبانیت و کنترل آن تنها ۹۰ ثانیه است!

بخشی از کتاب صوتی مدیریت خشم در رابطه‌های کلیدی را بشنوید.

مدیریت خشم در رابطه‌های کلیدی ویلیام دویل جنتری

گوینده: مصطفی هرآیینی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

روش های خودیاری غلبه بر ترس و خشم

روش های خودیاری غلبه بر ترس و خشم

نویسنده: رابرت کورتاد

مترجم: مهدی قراچه‌داغی

انتشارات لیوسا

اطلاعات بیشتر و خرید

از جمله دیگر کتاب‌‌ها در زمینه‌‌ی کنترل خشم، کتاب «روش‌‌های خودیاری غلبه بر ترس و خشم: مهم نیست چه احساسی داریم، مهم این است چگونه عمل کنیم» اثر رابرت کورتاد است. این کتاب در سال ۲۰۱۶ میلادی روانه‌‌ی بازار گردید و در سراسر جهان از جمله ایران خوانندگان خود را پیدا کرد.

کتاب کورتاد اساسا کتابی آموزشی-درمانی به شمار می‌‌آید؛ بدین معنی که تجربیات و پژوهش‌‌های وی در مورد افراد مختلفی که خودیاری و خودشناسی به آن‌‌ها در زمینه‌‌ی غلبه بر ترس و خشم کمک کرده در این کتاب جمع‌‌آوری شده است. به همین دلیل این کتاب، کتابی عمل‌‌گرا و تمرین‌‌دهنده برای افرادی است که می‌‌خواهند جلوی ترس و خشم خود ایستاده و آن را کنترل کنند.

این کتاب نیز مانند کتاب «این‌‌قدر عصبانی نباش» رونالد پاتر افرون امروزه در موسسه‌های روانکاوی به افرادی که دچار اضطراب و خشم آنی هستند، آموزش داده می‌‌شود. روش‌‌هایی که در این کتاب آمده است، جملگی از نتایجی است که روانپزشک مطرح -آبراهام لو– در جلسات درمانی خود روی بیماران آزمایش کرده است. خواندن این کتاب در سال‌‌های گذشته به عنوان کتابی آموزشی-درمانی به‌شدت مورد استقبال افراد مختلف قرار گرفته است.

کلام آخر

غفلت از خودشناسی، زمینه‌‌ساز بروز رفتارهایی نامناسب از جمله خشم و عصبانیت خواهد شد. در یادداشتی که از نظرتان گذشت، به بخشی از کتاب‌‌های مهم در زمینه‌‌ی کنترل خشم در دنیای کنونی اشاره شد. ناگفته پیداست که بیش و پیش از همه‌‌ی این‌‌ها هر فردی که نمی‌‌تواند خشم خود را در دنیای معاصر کنترل کند باید بخواهد رفتار خویش را اصلاح کرده و خشم خود را مدیریت و آن را در جهت بازدهی و بهره‌‌وری امور روزانه به کار گیرد. امید است که خواندن این کتاب‌‌ها برای همه‌‌ی افراد جامعه مفید واقع گردد.

17,937 بازدید
برچسب ها

Avatar

محمدرضا رسولی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه