لوگو طاقچه
پادکست درباره تاریخ ایران و جهان

معرفی پادکست‌هایی درباره تاریخ

31,728 بازدید

پادکست یک رسانه‌ی صوتی تازه است که در دو دهه‌ی اخیر بسیار محبوب شده است. واژه‌ی پادکست از ترکیب واژه‌های آی‌پاد (iPod)  و پخش گسترده (broadcasting) به وجود آمده ‌است. پادکست مجموعه یا مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی دیجیتال است که برای دانلود و یا شنیدن آن باید سراغ اینترنت بروید. تفاوت پادکست با رادیو هم در این موضوع است که پادکست در بستر اینترنت منتشر می‌شود. اما امروزه به آن رادیو اینترنتی هم می‌گویند. پادکست با گسترش آی‌پادهای اپل همه‌گیر شد. در این یادداشت تعدادی از بهترین پادکست‌های فارسی درباره تاریخ ایران و جهان را معرفی کنیم و در کنار هر پادکست تاریخی به کتاب‌هایی برای مطالعه بیشتر در همان زمینه اشاره می‌کنیم.

کمتر کسی است که در دنیای امروز اسم پادکست را نشنیده باشد و طرف‌دار آن نباشد. پادکست‌ها به مردم کمک کردند تا بتوانند به‌راحتی درباره‌ی موضوعات مورد علاقه‌ی خودشان اطلاعات داشته باشند و یا موضوعی را که دوست دارند با دیگران به اشتراک بگذارند. پادکست رسانه‌ی شخصی است. هرکس فقط با یک تلفن همراه می‌تواند برای دیگران پادکست تولید کند و آن را در اینترنت در برنامه‌های مخصوص پادکست منتشر کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های پادکست این است که کاملاً در اختیار شنونده است. شنونده می‌تواند پادکست را متوقف کند، ‌سریع‌تر بشنود و یا یک بخش را چندین بار تکرار کند. همین موضوع پادکست را به یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین رسانه‌های دنیای معاصر تبدیل کرده است.

پادکست‌هایی درباره تاریخ جهان

پادکست پاراگراف

یکی از مشهورترین پادکست‌های تاریخی ایران، پادکست پاراگراف است که علیرضا بنی‌‌جانی آن را تولید می‌کند. 

پاراگراف با شعار «تاریخ مثل قصه ا‌ست، قصه‌ها کمک می‌کنند ما عمیق‌تر زندگی کنیم» تولید می‌شود. علیرضا بنی‌جانی در پادکست پاراگراف سراغ تاریخ می‌رود و هر بار یک موضوع را به شکل مفصل بررسی می‌کند. پادکست پاراگراف با اپیزودی با عنوان «انقلاب کشاورزی» آغاز می‌شود و کم‌کم جوامع و تمدن‌های مختلف را بررسی می‌کند.

پادکست پاراگراف هر موضوع را کامل بررسی می‌کند و سعی می‌کند از چندین منبع اطلاعات کاملی در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ قرار دهد. 

در پادکست پاراگراف با موضوعاتی مثل تمدن مایا، مصر باستان، بین‌النهرین، یونان باستان، عصر امپراتوری و پادشاهی روم، چین باستان، تاریخ ژاپن و آزتک‌ها آشنا می‌شوید. در ادامه چند کتاب جذاب که به شما کمک می‌کند از شنیدن پادکست پاراگراف بیشتر لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم.

امپراتوری بیزانس

کتاب امپراتوری بیزانس اثری نوشته‌ی جیمز آ. کوریک است. این کتاب به شهری می‌پردازد که کنستانتین بنا کرد. شهری به نام قسطنطنیه که بر خرابه‌های شهر بیزانتیوم به دستور کنستانتین بنا شد. این کتاب حلقه‌ی گمشده‌ی داستان اعراب و ترک‌ها و رومی‌ها و اروپایی‌ها است. این کتاب داستان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تمدن جهان است که امروزه همه آن را با نام استانبول می‌شناسند. 

شهری که به قول راوی پادکست پاراگراف «کنستانتین آن را ساخت و ترک‌ها عاشقش شدند»

بخشی از کتاب صوتی امپراتوری بیزانس را بشنوید.

امپراتوری بیزانس جیمز آ کوریک

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تمدن مایا

کتاب تمدن مایا نوشته‌ی پاتریشیا د. نتسلی اثری جذاب درباره‌ی یکی از مشهورترین‌ تمدن‌های تاریخ بشر است. نویسنده در این کتاب توضیح می‌دهد تاریخ مایاها از حدود ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد شروع شده و تا قرن ۱۶ میلادی، تا قبل از حمله اسپانیایی‌ها ادامه دارد. این تمدن یکی از تأثیرگذارترین تمدن‌های تاریخ بشر است که در این کتاب می‌توانید درباره‌ی آن اطلاعات جالبی به دست بیاورید.  

راوی پادکست پاراگراف از تمدن مایا با عبارت «روح زنده‌ی آمریکای مرکزی» یاد می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی تمدن مایا را بشنوید.

تمدن مایا پاتریشیا د. نتسلی

گوینده: فرناز مرکباتی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پادکست پرچم سفید

پادکست پرچم سفید را احسان طریقت روایت می‌کند. پرچم سفید روایتی است از سیاه‌ترین اتفاقاتی که در تاریخ بشریت افتاده؛ روایتی از داستان جنگ. جنگ‌هایی که ویرانگر بودند. 

احسان طریقت پادکست خودش را با این جمله معرفی می‌کند‌ «پرچم سفید نمادی است برای درس‌گرفتن از جنگ و امیدی برای پایان‌دادن به آن‌ها»

جنگ یکی از بزرگ‌ترین بلایایی است که بشر همواره با آن روبه‌رو بوده. مردان و زنان و کودکان بسیاری در دوران مختلف قربانی جنگ‌هایی بودند که خودشان در شروع آن نقشی نداشتند و یا حتی در آن شرکت هم نکرده بودند. احسان طریقت در پادکست پرچم سفید هم جنگ‌های مهم جهان مانند دو جنگ بین‌الملل را بررسی می‌کند و هم در چند پرونده مهم‌ترین عملیات جنگ هشت‌ساله‌ی ایران و عراق را تحلیل می‌کند. در ادامه چند کتاب به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با خواندن آن‌ها درک بهتری از اپیزودهای پادکست پرچم سفید داشته باشید. 

موسولینی

موسولینی

نویسنده: کریستوفر هیبرت

مترجم: بیژن اشتری

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب موسولینی نوشته‌ی کریستوفر هیبرت یکی از مشهورترین کتاب‌ها درباره‌ی یکی از بزرگ‌ترین رهبران فاشیست جهان است. 

موسولینی رهبر فاشیست ایتالیایی رؤیای گسترش امپراتوری ایتالیا در سرتاسر جهان را داشت و با همدست خود هیتلر برای رسیدن به این هدف همراه شد. این کتاب به زندگی «بنیتو آمیلکره آندره‌آ موسولینی» بنیان‌گذار حزب ملی فاشیست ایتالیا می‌پردازد و زندگی او را از آغاز دنبال می‌کند. موسولینی همواره معتقد بود که دنیا را تحمل می‌کند و نیاز می‌بیند دنیای جدید مدنظر خودش را بسازد. این تفکر خطرناک باعث شد او دیکتاتوری خودش را در سال‌های ۱۹۳۰ گسترش دهد. 

پادکست پرچم سفید در اپیزود ۱۸ خود به پرونده‌ی جنگ جهانی دوم و اهمیت موسولینی در این جنگ می‌پردازد. 

نبردهای جنگ جهانی دوم ۱۹۴۲-۱۹۳۹ (جلد اول)

نبردهای جنگ جهانی دوم ۱۹۴۲-۱۹۳۹ (جلد اول)

نویسنده:

انتشارات آرمان رشد

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب نبردهای جنگ جهانی دوم ۱۹۳۹-۱۹۴۲ (جلد اول) را میثم نوبخت گردآوری کرده است. این کتاب به نبردهای جنگ جهانی دوم می‌پردازد. این جنگ بزرگ که ۳۰ کشور جهان در آن درگیر شدند اول سپتامبر سال ۱۹۳۹ آغاز شد و تا شکست کامل متحدین در سال ۱۹۴۵ ادامه داشت. این جنگ یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های تاریخ است که طبق نظر متخصصان حدود ۶۰ میلیون نفر قربانی داشته و ۴۰ میلیون‌ نفر از این قربانیان را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند. این جنگ به دلیل اتفاقات هولناکی مانند نسل‌کشی‌، اردوگاه‌های کار اجباری، آزمایشگاه‌های انسانی و کشتار گسترده غیرنظامیان یکی از خونین‌ترین جنگ تاریخ بوده است. 

پادکست پرچم سفید در بیش از ۳۰ اپیزود مرحله‌به‌مرحله اتفاقات جنگ جهانی را دنبال می‌کند و با خواندن این کتاب و شنیدن پادکست می‌توانید کامل‌ترین اطلاعات را درباره‌ی جنگ جهانی دوم به دست آورید. 

پادکست رخ 

پادکست رخ را امیر سودبخش روایت می‌کند. او در هر قسمت از پادکست رخ زندگی افرادی را روایت می‌کند که بخشی از تاریخ ایران یا جهان را رقم زده‌اند. 

امیر سودبخش در پادکست رخ سراغ مشهورترین افراد ایران و جهان می‌رود و با روایتی ساده اما جذاب زندگی آن‌ها را بررسی می‌کند. امیر سودبخش در پادکست رخ زندگی افرادی مثل کوروش کبیر، چه‌گوارا، گاندی، قذافی، مارتین لوتر کینگ، خیام و لوئی بریل را روایت می‌کند. 

این پادکست اگرچه به حوادث تاریخی نمی‌پردازد؛ اما زندگی افرادی را بررسی می‌کند که هرکدام نقش مهمی در تاریخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران و جهان داشتند. رخ یکی از مشهورترین پادکست‌های ایران است و با روایتی جذاب شما را به دیدن شخصیت‌های مهم تاریخ می‌برد. در ادامه با معرفی چند کتاب به شما کمک می‌کنیم از شنیدن پادکست رخ لذت بیشتری ببرید. 

گاندی چه می‌گوید

گاندی چه می‌گوید

نویسنده: نورمن فینکلشتاین

مترجم: محمد واعظی‌نژاد

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب گاندی چه می‌گوید نوشته‌ی نورمن فینکلشتاین روایتی کامل از طرز فکر گاندی درباره‌ی خشونت‌پرهیزی، مقاومت و شجاعت است. 

گاندی رهبر سیاسی و معنوی هند بود که ملت هند را در راه آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا رهبری کرد. او در طول زندگی‌اش استفاده از هر نوع ترور و خشونت برای رسیدن به هدف را رد می‌کرد. این فلسفه در زندگی گاندی که هرگونه خشونت را رد می‌کند در زبان سانسکریت، ستیاگرهه نام دارد. موضوع اصلی این کتاب نیز بر پایه‌ی شرح و تفسیر این رویکرد است، اما چیزی که در این کتاب نویسنده سعی کرده است آن را کامل توضیح دهد نگاه گاندی به بزدلی و ترس است. مفهوم «عدم خشونت» مفهوم ساده‌ای نیست. باید در نظر داشته باشید که فکر و عمل گاندی بسیار پیچیده‌تر و متفاوت‌تر از این مفهوم ساده است. حتی می‌توان گفت در همین «عدم خشونت» نیز پیچیدگی‌های زیادی پنهان است. نورمن فینکلشتاین با مطالعه‌ی مجموعه آثار گاندی که حدود ۱۰۰ جلد کتاب است تلاش می‌کند ما را در پیچیدگی‌های اندیشه گاندی راهنمایی کند. یکی از اولین مواردی که نورمن فینکلشتاین به آن اشاره می‌کند این است که در فلسفه خشونت‌پرهیزی گاندی، او از بزدلی بیش از خشونت نفرت دارد.

پادکست رخ در دو اپیزود زندگی گاندی را بررسی کرده است که با خواندن این کتاب می‌توانید درک بهتری از آن داشته باشید. 

حرمسرای قذافی

کتاب حرمسرای قذافی کتابی هولناک درباره‌ی پشت پرده‌ی جنایت‌های قذافی، نوشته آنیک کوژان است. این کتاب در دو بخش نوشته شده است. بخش اول به زندگی دختری به اسم ثریا می‌پردازد. دختر کوچکی که در ۱۵ سالگی زمانی که در مدرسه نشسته بود و قذافی برای دیدار از مدرسه‌اش آمده بود و موردتوجه او قرار گرفت و برای همیشه زندگی‌اش تغییر کرد. ثریا را به یکی از کاخ‌های او در طرابلس منتقل می‌کنند و او آزارهای جنسی و خشونت هولناکی را در دربار قذافی تجربه می‌کند. در بخش دوم کتاب احوالات قربانیان دیگر او هم روایت می‌شود. در این بخش به زندگی افرادی مانند مبروکه که خدمتکار مورد اعتماد قذافی بود، تا منصور ضو، رئیس امور امنیتی قذافی که از آخرین همراهان دیکتاتور مخلوع در مخفیگاهش بود پرداخته شده است. 

پادکست رخ در دو اپیزود با نام‌های «جناب سرهنگ» و «سرهنگ تمام» به روایت زندگی قذافی پرداخته است که با شنیدن کتاب صوتی حمسرای قذافی با صدای معصومه عزیزمحمدی و شنیدن این دو اپیزود اطلاعات کاملی درباره‌ی او به دست می‌آورید.

بخشی از کتاب صوتی حرمسرای قذافی را بشنوید.

حرمسرای قذافی آنیک کوژان

گوینده: معصومه عزیزمحمدی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پادکست راوکست

پادکست راوکست را ایمان نژاداحد روایت می‌کند. او در هر اپیزود از پادکستش داستان حقیقی یک واقعه‌ی تاریخی را روایت می‌کند. این وقایع می‌تواند فرار یک فرد از کره‌ی شمالی و معرفی شرایط هولناک زندگی مردم در این کشور باشد و یا زندگینامه اسامه بن لادن بنیان‌گذار و رهبر شبکه‌ی القاعده. 

او در این پادکست با روایتی داستانی سراغ وقایع جذاب تاریخ می‌رود و شنونده را به دنیای جذاب اتفاقات مهم می‌برد. 

برای درک بهتر پادکست راوکست می‌توانید کتاب‌هایی که معرفی می‌کنیم را مطالعه کنید.

بن لادن‌ها

بن لادن‌ها

نویسنده: استیو کل

مترجم: کیهان بهمنی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب بن لادن‌ها نوشته‌ی استیو کل به خانوادهٔ ثروتمند و پرجمعیت اسامه بن لادن می‌پردازد. اسامه بن لادن فرزند محمد بن لادن میلیاردر اهل عربستان سعودی از همسر دهم خودش است. او به‌ظاهر زندگی ساده‌ای داشت. عاشق سینما و فوتبال بود و دوست داشت فوروارد بازی کند و طرف‌دار تیم آرسنال بود، اما تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تروریست‌ها جهان شد. 

با شنیدن اپیزود اسامه پادکست راوکست و خواندن کتاب بن لادن‌ها می‌توانید همه چیز را درباره‌ی این شخصیت عجیب بدانید. 

تاریخ کامل نسل کشی ارمنیان (جلد اول)

تاریخ کامل نسل کشی ارمنیان (جلد اول)

نویسنده: ریموند کورکیان

مترجم: سعید کریم پور

نشر افکار

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب تاریخ کامل نسل کشی ارمنیان (جلد اول) نوشته‌ی ریموند کورکیان است. این کتاب به قتل‌های از پیش برنامه‌ریزی شده (نسل‌کشی) جمعیت ارمنی ساکن سرزمین‌های تحت قدرت عثمانی می‌پردازد. نسل‌کشی ارامنه عملیاتی در قالب کشتارهای دسته‌جمعی و تبعیدهای اجباری در شرایطی مرگبار بود که منجر به کشته‌شدن یک تا یک‌و‌نیم میلیون نفر شد. 

پادکست راوکست در اپیزود «نسل‌کشی ارامنه» به این موضوع پرداخته است و با خواندن این کتاب و شنیدن این اپیزود می‌توانید یکی از جنایت‌های معاصر تاریخ را بهتر درک کنید. 

پادکست درباره تاریخ ایران

پادکست گازت

پادکست گازت را الهه خسروی یگانه و صادق روحانی روایت می‌کنند. این پادکست نگاه متفاوتی به تاریخ دارد، گازت روایت تاریخ ایران از دریچه‌ی مطبوعات است. مرور مطبوعات ایران و شکل روایتشان از اتفاقات تاریخی نگاه متفاوتی به حوادث گذشته است که تا قبل از پادکست گازت به آن دقیق و جزئی پرداخته نشده بود. 

پادکست گازت به شما کمک می‌کند به گذشته‌ی ایران بروید و با بررسی مطبوعات،‌ تاریخ را از نگاه راویان آن بشنوید. این پادکست روایتی جذاب و مستند از تاریخ ایران پس از شکل‌گیری مطبوعات است. در ادامه چند کتاب به شما معرفی می‌کنیم که خواندن آن‌ها به درک بهتر این پادکست کمک می‌کند. 

تاریخ مطبوعات ایران

تاریخ مطبوعات ایران

نویسنده: سیدفرید قاسمی

انتشارات ثانیه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب تاریخ مطبوعات ایران اثری بسیار ارزشمند از سید فرید قاسمی پژوهشگر حوزه‌ی مطبوعات است. این کتاب تاریخ مطبوعات در ایران را از شروع تا پس از انقلاب ۱۳۵۷ روایت می‌کند. نویسنده در انتهای کتاب به طور مختصر به تاریخ مطبوعات و روزنامه‌نگاری در جهان هم می‌پردازد. 

این کتاب به شما کمک می‌کند در زمان شنیدن پادکست گازت اطلاعاتی کاربردی درباره‌ی مطبوعات داشته باشید و بتوانید از محتوای اپیزودهای این پادکست لذت بیشتری ببرید. 

امیرکبیر

امیرکبیر

نویسنده: عباس اقبال‌ آشتیانی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب امیرکبیر نوشته‌ی عباس اقبال آشتیانی یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌ها درباره‌ی زندگی میرزا محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر است. او نخستین صدراعظم ایران در دوران حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار بود و در دوران کوتاه صدارت خود، بین سال‌های ۱۲۲۷ تا ۱۲۳۰ اصلاحات بسیاری را در ایران به وجود آورد. از جمله‌ی این اصلاحات می‌توان به تأسیس مدرسه‌ی دارالفنون، تأسیس چاپارخانه‌های جدید، تأسیس روزنامه وقایع‌ اتفاقیه و حذف القاب و عنوان‌های درباری اشاره کرد. امیرکبیر در ۲۰ آبان ۱۲۳۰ از صدارت عزل شد و در ۲۰ دی ۱۲۳۰ در حمام فین کاشان به دستور ناصرالدین‌شاه به قتل رسید. 

پادکست گازت در قسمت  میرزا تقی‌خان به زندگی یکی از مهم‌ترین مردان دربار قاجار می‌پردازد و شما با مطالعه‌ی کتاب «امیرکبیر» می‌توانید با اطلاعات بیشتری سراغ این قسمت بروید. 

پادکست قاب تاریخ

پادکست قاب تاریخ را محمد ناظمی روایت می‌کند. محمد ناظمی معتقد است تاریخ روایت کارهای درست و نادرست بشر است که با مرورش شاید محکوم به تکرار آن نباشیم. او در پادکست قاب تاریخ شخصیت‌های مهم ملی تاریخ معاصر ایران را در برهه‌ای از زندگی و فعالیتشان معرفی می‌کند. 

او در این پادکست تلاش می‌کند از کتاب‌ها و مقالات و نوشته‌های پژوهشگران و روزنامه‌نگاران در روایت استفاده کند تا بتواند اطلاعات کاملی درباره‌ی تاریخ معاصر ایران ارائه کند. 

محمد ناظمی در این پادکست قصد دارد روایتی خاکستری از آدم‌ها ارائه کند. هرچند خودش در اولین اپیزود می‌گوید تاریخ می‌تواند بر اساس نظر راوی‌اش جهت‌گیری داشته باشد؛ اما مهم این است که آن را از ابعاد مختلف بررسی کنیم و نظر راویان متعدد را بخوانیم تا بتوانیم به نتیجه‌ای کامل برسیم. 

در ادامه با معرفی کتاب به شما کمک می‌کنیم از پادکست قاب تاریخ لذت ببرید. 

محمدعلی فروغی و ساختارهای نوین مدنی

محمدعلی فروغی و ساختارهای نوین مدنی

نویسنده: علی‌اصغر حقدار

انتشارات کویر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب محمدعلی فروغی و ساختارهای نوین مدنی نوشته‌ی علی‌اصغر حقدار است. این کتاب به اهمیت ذُکاءُالمُلک، یا همان محمدعلی فروغی در شکل‌گیری مدرنیته در ایران می‌پردازد. نویسنده در این کتاب به بررسی کامل و جامعی از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محمدعلی فروغی پرداخته است نقش او را در پیشبرد جریان‌های فرهنگی در ایران بررسی کند. 

با خواندن این کتاب و شنیدن اپیزود «محمدعلی فروغی؛ چهره دوگانه مدرنیست محافظه‌کار» می‌توانید اطلاعات کاملی درباره‌ی یکی از مهم‌ترین چهره‌های معاصر تاریخ ایران داشته باشید. 

31,729 بازدید
برچسب ها

Avatar

مرضیه صادقی


اشتراک گذاری یادداشت
3.5 6 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه