لوگو طاقچه
کتاب هایی درباره وسواس فکری و درمان وسواس

معرفی کتاب هایی درباره وسواس

24,086 بازدید

وسواس یکی از آن اختلالاتی است که می‌تواند تمام جنبه‌های مختلف زندگی انسان را تحت تاثیر قرار بدهد. ممکن است با شنیدن کلمه وسواس ناخودآگاه به یاد تمیزی و شستشوی بیش از حد دست‌ها بیفتیم اما این اختلال بسیار وسیع‌تر از صرف اهمیت دادن به تمیزی است. وسواس می‌تواند به دو شکل فکری و عملی بروز کند. در این یادداشت نگاهی به چند کتاب می‌اندازیم که درباره وسواس، تاثیر وسواس بر زندگی و راه‌های درمان آن نوشته شده‌اند.

اما پیش از اینکه به سراغ معرفی کتاب‌ها برویم، به سوالاتی درباره وسواس پاسخ می‌دهیم.

وسواس چیست؟

وسواس یک اختلال اضطرابی است. ذهن را به شدت مشغول نظم و ترتیب، نظافت، امور جزیی و … می‌کند و نوعی کمال‌طلبی را در فرد به وجود می‌آورد. افرادی که به وسواس مبتلا هستند رفتارهایی تکراری و تا حدی غیرارادی انجام می‌دهند. مثلا شستن مکرر دست‌ها، تمیز کردن بیش از حد همه چیز، چک کردن هزاران‌باره قفل‌ها و …

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب هایی برای غلبه بر کمرویی و خجالت» را هم بخوانید.

وسواس چطور به وجود می‌آید؟

دلایل زیادی برای ایجاد وسواس وجود دارد: مثلا تغییرات جسمی و بدنی یا رخدادهایی که شوک بزرگی در زندگی ایجاد می‌کنند مانند از دست دادن عزیزان و نزدیکان. محیطی که در آن قرار داریم. سابقه خانوادگی یا حتی داشتن یک زندگی پر از عوامل اضطراب‌زا.

وسواس چه تاثیری بر زندگی می‌گذارد؟

وسواس با واداشتن فرد به انجام کارهای تکراری غیر ارادی، باعث اتلاف وقت می‌شود. تمرکز حواس را از بین می‌برد و باعث می‌شود تا فرد از کارهای اصلی خود باز بماند. به همین ترتیب سبب خستگی ذهنی می‌شود و بر کیفیت روابط افراد نیز تاثیر می‌گذارد.

برای درمان وسواس چه باید کرد؟

فرد مبتلا به وسواس برای درمان باید سه مرحله روان‌درمانی شناختی رفتاری (به کمک روان‌درمانگر)، رفتاردرمانی و دارو درمانی را پشت سر بگذارد.

و اما کتاب‌ها

وسواس و درمان شناختی ـ رفتاری آن

وسواس و درمان شناختی ـ رفتاری آن

نویسنده: جاناتان اس آبراموویتز

مترجم: شعله نمازی

انتشارات نیوند

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب وسواس و درمان رفتاری شناختی آن نوشته جاناتان اس آبراموویتز است. این کتاب یکی از کتاب‌های مفید برای شناخت این اختلال است و راهنمایی برای برخورد عملی و درست با وسواس است. این کتاب هم می‌تواند برای روان‌درمانگر‌ها مفید باشد و هم می‌تواند برای کسی که به اختلال وسواس مبتلا است سودمند باشد. تمریناتی که در این کتاب ذکر شده است، اگر با کمک روان‌درمانگر مجرب انجام شوند، کمک بسیار مفیدی به فرد مبتلا به وسواس می‌کنند.

روان‌شناسی وسواس (فکری- عملی)

روان‌شناسی وسواس (فکری- عملی)

نویسنده: احمد علامه فلسفی

انتشارات فراروان‌شناسی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب روان‌شناسی وسواس، کتاب مفیدی است که به به مخاطبان کمک می‌کند با وسواس و علائم و تبعات آن آشنا شوند. درباره انواع وسواس صحبت می‌کند و از علائم شخصیت وسواسی می‌گوید. با کمک این کتاب می‌توانید با حالات و رفتارهای فرد وسواسی آشنا شوید و از عواملی آگاه شوید که وسواس را تشدید می‌کنند. در انتهای کتاب نیز راهکارهایی برای درمان این اختلال ذکر شده است. می‌توان این اثر را کتابی جامع و همه‌جانبه درباره وسواس دانست.

وسواس و صد پرسش

وسواس و صد پرسش

نویسنده: خوزان کوبرت

مترجم: بهزاد رحمتی

فرهنگ و دانش

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب وسواس و صد پرسش، کتابی است که موضوع اختلال وسواس در کودکان را به طور کامل بررسی می‌کند. این کتاب را به عنوان یکی از منابع عالی و مهم وسواس برای والدین می‌شناسند. چرا که این اثر به تمام سوالاتی که والدین درباره این موضوع دارند، پاسخ می‌دهد. اما چرا باید چنین کتابی را خواند؟ ابتلا به وسواس می‌تواند برای کودکان و همچنین خانواده آنان بسیار سخت باشد. والدین در این شرایط ممکن است عصبانی و سردرگم شوند یا روش درست برخورد را ندانند. رفتارهایی که به صورت ناآگاهانه مرتکب می‌شوند، می‌تواند تاثیر منفی بر روند بهبودی کودک داشته باشد از این رو، آگاهی والدین و درست گام برداشتن در این مسیر به داشتن خانواده‌ای سلامت کمک می‌کند.

تا اینجا کتاب‌هایی را معرفی کردیم که به طور علمی به موضوع وسواس پرداخته‌اند و راهکارهای علمی و عملی برای مقابله و درمان وسواس دارند. اما آیا می‌توان بازتاب این موضوع را در رمان‌ها و داستان‌ها هم مشاهده کرد؟

زمین بر پشت لاک‌پشت‌ ها

زمین بر پشت لاک‌پشت‌ ها

نویسنده: جان گرین

مترجم: فاطمه جابیک

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب رمانی از جان گرین است. همان نویسنده مشهور رمان بخت پریشان (خطای ستارگان بخت ما). او در این داستان به سراغ دختری رفته است که به شدت از اختلال وسواس و اضطراب رنج می‌برد و درگیر افکار مزاحم است. البته همه ما در زندگی چنین افکار مزاحمی را تجربه می‌کنیم اما کسی که از بیست و چهار ساعت روز، بیست و چهار ساعت درگیر این افکار است، چطور باید زندگی کند؟ این داستان به خوبی می‌تواند نشان بدهد که افرادی که درگیر چنین اختلالی هستند، چگونه زندگی می‌کنند؟ با چه افکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و چگونه می‌توانند خود را از شر افکار مزاحم خلاص کنند!

از پشت پنجره

از پشت پنجره

نویسنده: لیزا تامپسون

مترجم: نگار باغانی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

از پشت پنجره داستان جذابی است که به نام رمان نوجوان شناخته می‌شود. اما همانطور که می‌دانیم، هر کسی می‌تواند از خواندن یک کتاب خوب لذت ببرد، بدون اینکه به گروه سنی ذکر شده روی جلد کتاب اهمیت بدهد. این داستان را به خصوص به تمام پدر و مادرها و تمام کسانی که با نوجوانان کار می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم.

داستان درباره یک دزدی است. دزدی یک بچه کوچک. یک صحنه جرم بی نقص که شاهدی بی‌نقص دارد. پسرکی که به خاطر ابتلایش به اختلال وسواس، حاضر نیست از اتاق خوابش بیرون بیاید…. البته که قضیه به این سادگی‌ هم نیست. چرا متیو به وسواس دچار شده است؟ چرا حاضر نیست از اتاقش بیرون بیاید؟ چرا باید یک بچه کوچولو را بدزدند و اصلا ماجرا زیر سر چه کسی است؟ هرچند داستان به خوبی به تمام این سوالات شما پاسخ می‌دهد و چند روزی ذهنتان را درگیر ماجرای دزدی می‌کند، اما اهمیت دیگری هم دارد. آیا متیو می‌تواند با وسواسش کنار بیاید؟

مطالعه کتاب‌های داستانی به ما کمک می‌کنند تا توانایی درک و همدلی را در وجود خودمان افزایش دهیم. در خلال داستان با نکات و مسائل مهمی آشنا شویم که به ما در برخورد با افراد مبتلا به اختلال وسواس کمک می‌کند و در نهایت، ما را به دنیایی می‌برد که با تمام بالا و پایین‌هایش، پناهی برای فرار از زندگی روزمره است.

24,087 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه