لوگو طاقچه
معرفی کتاب هایی درباره سینما

معرفی کتاب هایی درباره سینما

20,939 بازدید

آغازگر سینما، فیلم کوتاه معروفی از یک قطار است که به ایستگاه وارد می‌شود. زمانی که این فیلم در بسیاری از مناطق جهان در نمایشگرهای بزرگ پخش شد، مردم واکنش یکسانی داشتند، ترسیدند و فرار کردند. کم کم سینما به نام هنر هفتم، شناخته و معروف شد. اگر پای صحبت بزرگ‌ترها نشسته باشیم، حتما چند خاطره‌ای را که از سینما رفتن‌های یواشکی با ساندویچ و نوشابه دارند، تماشای چندباره فیلم‌های مورد علاقه‌شان و … شنیده‌اید. سینما امروز یکی از شاخه‌های نسبتا جدید، محبوب و پر طرفدار هنر به شمار می‌رود.  شاخه‌ای که در دانشگاه‌ به عنوان رشته‌ای مستقل تدریس می‌شود و کتاب‌های بسیاری درباره‌اش نوشته‌اند و تمام ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌هایش را توضیح داده‌اند. در این یادداشت، تعدادی از کتاب هایی را معرفی می‌کنیم که درباره سینما نوشته شده‌اند و مطالبی مفید برای تمام سینماگران و علاقه‌مندان به سینما دارد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « معرفی کتاب هایی که فیلم شدند » را هم بخوانید.

مبانی سینما ۱

مبانی سینما ۱

نویسنده: ویلیام فیلیپس

مترجم: رحیم قاسمیان

ساقی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب مبانی سینما که در سه جلد نوشته شده است، ترکیبی از تمام مفاهیم و مسائلی است که باید درباره سینما بدانید؛ اطلاعات فنی، تحلیل‌های تخصصی و تاریخی. این کتاب یک فرهنگ سینمایی کامل و جامع است. اما نکته مثبت دیگری که درباره آن وجود دارد این است که این اثر به مخاطبان کمک می‌کند تا نگاه خود را به جنبه‌های تجزیه و تحلیل فیلم معطوف کنند. چرا که سینما، چیزی فراتر از تصاویری است که بر روی یک نمایشگر بزرگ نقش می‌بندد.

درباره‌ی سینما

درباره‌ی سینما

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

مترجم: بهمن فرزانه

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

نام گابریل گارسیا مارکز در جهان، همواره در کنار نام رمان محبوبش، صد سال تنهایی، می‌آید. این نویسنده که یکی از پایه‌گذاران رئالیسم جادویی است و با رمان‌های جذابش، نام خود را در تاریخ ادبیات جهان جاودانه کرده است، روزگاری در فکر کار سینماگری بود.

مارکز در مدرسه سینمایی رم تحصیل کرد و برنامه‌هایی برای نوشتن فیلم‌نامه، کارگردانی و  تاسیس مدرسه سینما در زادگاهش، کلمبیا داشت. اما البته این‌ها نتوانستند بیشتر از یک فکر باشند و هرگز عملی نشدند. بهرحال عشق او به سینما باعث شد تا از روی یکی از رمان‌هایش، فیلمنامه‌ای بنویسد و یادداشت‌هایی را که درباره سینما، به صورت پراکنده نوشته بود، در کتابی گردآوری کند. همین کتابی که اکنون پیش روی شما است: درباره سینما.

فواصل سینما

فواصل سینما

نویسنده: اسدالله غلامعلی

انتشارات ورا

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی دیگر از کتاب‌های جذابی که می‌توانید درباره سینما بخوانید، کتاب فواصل سینما است. انتخاب این نام دلیل خاصی دارد و آن این است که رانسیر، نویسنده کتاب، معتقد است مواجه‌اش با سینما به عنوان یک منتقد و پژوهشگر نیست؛ بلکه سینما برای او نشان از فواصل بین سینما- هنر-، سینما- سیاست و سینما- نظریه دارد. این کتاب هم درباره همین موضوعات است؛ مقالاتی که درباره سه موضوع مورد نظر نویسنده، یعنی «بعد از ادبیات»، «مرزهای هنر» و «سیاست در فیلم» نوشته شده است. رانسیر شیفته سینما، با دقت زیادش به جزئیات و با بیان خاطراتش در لابه‌لای مقالات به شما کمک می‌کند تا درک کلی و جامعی درباره سینما به دست بیاورید.

شهرها و سینما

شهرها و سینما

نویسنده: باربارا منل

مترجم: نوید پورمحمدرضا

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

شهرها و سینما را باید دو یار جدا نشدنی دید. رابطه‌ای که میان شهر و سینما ایجاد شده است، رابطه‌ای است که به قدمت خود سینما عمر کرده است و نمی‌توان کارنامه صد و چند ساله سینما را جدا از مکان‌ها و رفتارهای شهری دید. در این کتاب، باربارا منل سفری به دل تاریخچه سینما دارد. در ابتدا نگاهی به سیر تحول و سبک‌های زیباشناختی میان سینمای سه اقلیم، یعنی جمهوری وایمار و برلین به عنوان مهد هنر مدرن، لس آنجلس نوآور و شهر عشق، پاریس دارد. در بخش بعدی گذار از سینمای ملی مدرنیستی به سینمای فراملی پست‌مدرنیستی بررسی می‌شود و بخش آخر کتاب درباره مفاهیم مختلفی مانند هویت و مکان‌مندی در فرایند جهانی‌ شدن، صحبت می‌کند و به بررسی اجتماعات حاشیه‌نشین، زاغه‌ها، گتوها، سفر، مهاجرت، و وضعیت پناهندگان و کارگران غیرقانونی می‌پردازد.

سین مثل سینما

سین مثل سینما

نویسنده: عزت‌الله جامعی ندوشن

نشر آواژ

اطلاعات بیشتر و خرید

فیلم در ابتدا یک ایده است. اما این ایده با کمک افراد بسیاری پخته می‌شود. کامل می‌شود و در نهایت زمانی که مخاطبان به تماشایش بنشینند، هویتش تکمیل می‌شود. بنابراین یک ایده تنها را نمی‌توان فیلم یا حرکتی در سینما دانست. اما می‌توان راه‌هایی را پیدا کرد که ایده، تبدیل به یک اثر هنری شود. عزت الله جامعی ندوشن و فرشته فرشاد در کتاب سین مثل سینما درباره عوامل، برنامه‌ریزی و مدیریت تولید فیلم صحبت می‌کنند.

این اثر برای تمام کسانی است که دوست دارند در این رشته تحصیل کنند یا به کار مشغول شوند، چرا که با معرفی کامل و جامعی از تمام عوامل دست اندرکار فیلم، دید واضحی به فیلم‌ساز می‌دهند. نقش‌ها و فعالیت‌ها را واضح می‌کنند و کمک می‌کنند تا یک اثر هنری، با کمک یک کار گروهی به ثمر بنشیند.

آناتومی فیلم

آناتومی فیلم

نویسنده: برنارد اف دیک

مترجم: حمید احمدی لاری

ساقی

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر از سینماگران بخواهید یک کتاب معتبر با مطالب مفید درباره سینما به شما معرفی کنند، حتما نام کتاب آناتومی فیلم را هم از زبانشان می‌شنوید. این اثر درباره ساختار فیلم است و در کنار آن، نویسنده به شما کمک می‌کند تا سینمای کلاسیک و مدرن را تجزیه و تحلیل کنید. او برای بیان مفاهیمی که در ذهن دارد، از زبانی ساده و روان کمک گرفته است. همچنین برای هر مطلبی که بیان می‌کند، سراغ نمونه هایی از آثار برتر سینمای جهان در گذشته و حال، می‌رود.

برنارد اف دیک در این کتاب از شناخت رسانه، گرافیک و صدا؛ فیلم، مکان و تصویر، گونه های فیلم، فرامتن، کارگردان، ارتباط سینما و ادبیات و…  حرف می‌زند. کتاب مرجعی که همه چیز را درباره سینما به شما می‌آموزد.

نباید فراموش کنیم که نام سینما هم برآمده از یک واژه یونانی به معنای جنبش است. سینما با جنبش همراه است و زمانی که تمام این تحرکات در پس زمینه‌ای خوب قرار گرفته‌ باشند، می‌توان انتظار نتیجه‌ای چشمگیر را داشت؛ زمانی که فیلمنامه قوی باشد، کارگردان بداند که چه بازی می‌خواهد از هنرپیشگانش بگیرد و هنرمندان فیلم نقش خودشان را نه بازی، که زندگی کنند،  زمانی که موسیقی به حال و هوای داستان بخورد و مکان‌های فیلمبرداری، ویژگی‌های ذکر شده در فیلنامه را داشته باشند و هزاران عامل دیگر که دست به دست هم می‌دهند. وقتی این عوامل در اوج خود باشند، سینما، می‌تواند به چیزی فراموش نشدنی تبدیل شود.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

معرفی فیلمنامه های معروف

در ۶ دقیقه بخوانید

20,939 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه