لوگو طاقچه
کتاب برای افزایش خلاقیت

معرفی ۷ کتاب برای افزایش خلاقیت

35,856 بازدید

انتخاب ساده است! هر کدام از ما در مسیری از زندگی قرار داریم که در آن جایگاه شغلی، مهارت‌های ارتباطی، روابط خصوصی و اجتماعی پراهمیتند. یکی از انتخاب‌های ما می‌تواند حفظ سکون و حیطه‌ی امن همیشگی‌مان باشد اما راه چالش برانگیز دیگری نیز وجود دارد؛ تغییر و فراهم کردن امکان رشد در تمام زمینه‌ها. اگر بخواهیم ماجراجویی کنیم و روش دوم را برگزینیم، به خلاقیت و دیدگاهی منتقد نیازمندیم. شاید باور به نداشتن ذهن خلاق، مسئله‌ای باشد که ما را وادار می‌کند تا در محدوده‌ی خودمان باقی بمانیم و دست به انتخاب نزنیم؛ اما لازم است بدانیم خلاقیت امری ذاتی نیست و قابلیت پرورش یافتن دارد. ذهن فعالیتی پویا دارد و با کسب مهارت‌هایی مشخص و انجام تمرین‌هایی چالش برانگیز می‌توانیم قدرت خلاقیت را در کنار نگاه منتقد کسب کنیم و تحولی شگفت در بخش‌های مختلف زندگی شخصی و اجتماعی خود مشاهده کنیم. این کتاب ها ما را با اهمیت ضرورت خلاقیت و پرورش ذهن آشنا کرده و تمرین‌هایی برای افزایش خلاقیت ارائه می‌کنند.

دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌انگیز

دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌انگیز

نویسنده: مایکل ای. لانگ

مترجم: محمداسماعیل فلزی

انتشارات مازیار

اطلاعات بیشتر و خرید

گاهی رفتار ما ناشی از یک کنش شناختی نیست. مولکول دوپامین، ماده‌ای متشکل از هیدروژن، اکسیژن، کربن و نیتروژن، بخش مهمی از عملکرد مغز ما را کنترل می‌کند. این پیام‌رسان عصبی به روش‌های متنوعی ذهن را مجبور می‌کند تا تنها به لذت بردن اکتفا نکند، بلکه مشتاقانه به دنبال فرصت‌ها و احتمالاتی برود که تخیل‌مان می‌پرورد. زمانی‌که به این امکانات به شکل دسترسی‌پذیر بیندیشیم، بالاترین سطح هیجان را تجربه می‌کنیم و کارایی ما افزایش پیدا خواهد کرد.

دوپامین ماده‌ای است که این مسیر ذهنی را ممکن می‌سازد. در این کتاب با نگاه جدی به مطالعات علمی، درباره‌ی تأثیر دوپامین بر جنبه‌های مختلف زندگی مثل افزایش خلاقیت ، عشق و پیشرفت می‌خوانیم.

ایده‌ی عالی مستدام

ایده‌ی عالی مستدام

نویسنده: دن هیث

مترجم: مجتبی اسدی

انتشارات آریانا قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

ایده‌های عالی همیشه موفق نیستند. اغلب حتی برخی ایده‌های جذاب بدون پاداش باقی می‌مانند و فقط در قفسه پرونده‌ها خاک می‌خورند. اما ایده‌های بی‌ارزش‌تری مثل شایعات و افسانه‌های محلی به سرعت منتشر می‌شوند. برای مثال، وحشت مردم آمریکا در مورد آبنبات‌های مسموم هالووین را در نظر بگیرید. میلیون‌ها پدر و مادر نگران این بودند که فرزندانشان در شب هالوین از غریبه‌ای آبنبات مسموم دریافت کنند. آن‌چه آن‌ها نمی‌دانستند این بود که این شایعه تنها یک افسانه بی‌اساس محلی است. چرا داستان‌های این چنینی خیلی زود منتشر و همه‌گیر می‌شود؟ چرا فراموش کردن و نادیده گرفتن آن‌ها خیلی سخت است؟ پاسخ خیلی ساده است. دو ویژگی اساسی در آن‌ها وجود دارد. آن‌ها به یاد ماندنی هستند و مردم مشتاقند تا آن را به دیگران منتقل کنند. با بهره‌گیری از این دو اصل مهم، می‌توان هر ایده را طوری طراحی کرد که محبوب و مستدام (پایدار) باشد.

 در این کتاب می‌آموزید که چگونه یک ایده عالی بسازید که پایدار بماند و گسترش پیدا کند.

منحنی خلاقیت

منحنی خلاقیت

نویسنده: هما قناد

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب منحنی خلاقیت یک اثر خواندنی از آلن گنت است که به ما کمک می‌کند ایده‌ی درست را در زمان درست پرورش دهیم. آلن گنت در ابتدای کتاب مطالبی درباره‌ی خلاقیت می‌گوید. اینکه چطور تمام چیزهایی که درباره‌ی خلاقیت به ما گفته‌اند، چیزی بیشتر از یک مشت افسانه نیستند. او با استفاده از تجربه‌های بی‎نظیری که از سال‌ها کار کردن به دست آورده است و با تحلیل و بررسی کار شرکت‌های بزرگ و موفق و حتی افراد سرشناس در رشته‌های مختلف رازهایی را برملا می‌کند. رازهایی که رسیدن به موفقیت تجاری در هر زمینه‌ای را تضمین می‌کند.

خلاقیت زمانی می‌تواند مفید و موثر باشد که ایده‌هایمان را به مرحله‌ی عمل درآوریم. اما زمان درست برای انجام این کار را در کتاب منحنی خلاقیت می‌توانیم یاد بگیریم.

خودباوری در خلاقیت

خودباوری در خلاقیت

نویسنده: دیوید کلی

مترجم: مرتضی خضری‌پور

انتشارات آریانا قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

خلاقیت موضوعی است که در همه ابعاد زندگی می‌تواند به شما کمک کند. نویسندگان در این کتاب به ما یاد می‌دهند که خلاقیت موضوعی ذاتی نیست و همه‌ی آدم‌ها می‌توانند با تمرین و به کارگیری چند نکته وانجام چند کار به صورت روزمره در زندگی با خلاقیت بیشتری تصمیم بگیرند و عمل کنند. در نهایت این کتاب مبحث «تفکر طراحی» را به شما یاد می‌دهد. این مبحث یکی از جدیدترین متدولوژی‌های پرورش خلاقیت است که در کلاس‌های مختلف آموزشی نام آن را می‌شنویم. این کتاب علاوه بر کسانی که می‌خواهند خلاقیت را در خود پرورش دهند، برای مدیران سازمان‌ها هم مفید است. چرا که کمک می‌کند افراد خلاق‌تری را در سازمان خود جذب کنند و یا نیروهای فعلیشان را پرورش دهند.

موضوع مهم دیگری که درباره این کتاب باید بگوییم این است که این کتاب را نشر معتبری به نام آریاناقلم منتشر کرده است که به صورت تخصصی در زمینه کسب و کار کتاب‌های معروف را منتشر می‌کند و هم‌چنین دوره‌های تخصصی متناسب با بازار کار برگزار می‌کند. برای همین می‌توان به آموزه‌های این کتاب اعتماد کرد. چرا که انتشار این کتاب به زبان فارسی برآمده از نیاز بازار و جامعه است.

خلاقیت و حل مسئله: آشنایی با شیوه‌های شناسایی و تقویت خلاقیت

خلاقیت و حل مسئله: آشنایی با شیوه‌های شناسایی و تقویت خلاقیت

نویسنده: برایان تریسی

مترجم: صالح سپهری‌فر

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

خلاقیت مسئله‌ای آموختنی است. برایان تریسی در فصل‌های مختلف کتاب ابتدا ما را با منابع اصلی خلاقیت و عوامل مؤثر بر افزایش آن آشنا می‌کند، سپس راه‌کارهایی ارائه می‌دهد که با به کارگیری آن‌ها می‌توانیم به پرورش خلاقیت بپردازیم.

رویکرد مدیریتی این کتاب بر اهمیت خلاقیت در زندگی و کار تأکید می‌گذارد. امروزه اگر فعالیت‌های خود را به شکل خلاقانه‌ای مدیریت نکنیم و ذهن خود را آماده نگه نداریم، مجبور می‌شویم تا مثل یک ماشین برای افرادی با کنترل ذهنی بالاتر عمل کنیم؛ اما خوش‌بختانه خلاقیت آموختنی است و کافی است آماده شویم با بهبود کیفیت تفکرمان، بر کیفیت و رشد زندگی و شغل‌مان نیز اثرگذار باشیم.

ما مطالعه‌ی این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم تا با به کارگیری روش‌ها و راه‌کارهای عملی آن به ایده‌های شگفت‌انگیزی برای ایجاد دگرگونی در مسیر خود دست پیدا کنید.

تفاوت: چرا برخی برندها دلنشین‌ترند؟

تفاوت: چرا برخی برندها دلنشین‌ترند؟

نویسنده: برنادت جیوا

مترجم: صالح سپهری‌فر

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

نوآوری در تمام کارها به صورت مستقیم با مشاهده‌ی تفاوت‌ها ارتباط دارد. اگر بخواهیم در هیاهوی جهان امروز پیشرفت کنیم و ایده‌های‌مان دیده شوند، لازم است به نیازهای متفاوت توجه کنیم.

در این کتاب به خلاقیت با نگاهی فراتر از مدل‌های مرسوم پرداخته شده است. توجه به خواسته‌ها و کمبودهای افراد در ابعاد مختلف و اهمیت دادن به واقعیت موجود، باعث می‌شود بتوانیم فرصت‌های پرداخته نشده در این واقعیت را شناسایی کنیم و بر اساس کمبودهای آن دست به خلاقیت و پردازش ایده بزنیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی ۱۰ کتاب برای شروع کسب و کار» را هم بخوانید.

نیمه‌ی تاریک وجود

بسیار پیش می‌آید که به دیگران با ویژگی‌های شخصیتی مثبت یا منفی نگاه کنیم. آن‌ها را با صفات مشخص اخلاقی بشناسیم و دسته بندی کنیم. از دیدگاه دبی فورد، این رفتار نوعی فرافکنی در قبال وجوه شخصیتی خودمان است. ما به عنوان یک انسان کامل، ویژگی‌های مختلفی درون خود داریم و آن دسته از خصوصیات را که نمی‌خواهیم از دیگران و خودمان پنهان می‌کنیم. «کارل یونگ این بخش را سایه می‌نامد. سایه شامل همه‌ی آن ویژگی‌های شخصیتی ماست که سعی می‌کنیم پنهان و یا نفی کنیم». «کتاب نیمه‌ی تاریک وجود از آن بخشی از شخصیت ما پرده بر می‌دارد که روابط ما را به بن بست می‌کشاند، روح ما را می‌کشد و مانع از تحقق رویاهایمان می‌شود».

دبی فورد در این کتاب ابتدا سایه‌های شخصیتی را معرفی می‌کند، سپس به مسئله‌ی فرافکنی به عنوان پدیده‌ی اصلی ناشی از سایه می‌پردازد. با پذیرش نمونه‌ی کل نگرانه‌ای که فورد ارائه می‌کند، می‌توانیم به درک جدیدی از زندگی درونی و بیرونی‌مان برسیم، سایه‌ی خود را بشناسیم و به تدریج با پذیرش آن به عشق ورزی دست پیدا کنیم. «هنگامی که با سایه‌ی خود آشتی کنید، زندگی شما همچون کرم ابریشمی که به پروانه‌ای بسیار زیبا تبدیل شده است، دگرگون می‌گردد. دیگر نیازی نیست وانمود کنید کس دیگری هستید و یا ثابت کنید وجود شایسته‌ای می‌باشید. آن هنگام که سایه‌ی خود را در آغوش بگیرید، دیگر لازم نیست در ترس به سر ببرید».

این کتاب با ارائه‌ی تمرین‌ها، به ما ابزاری می‌دهد تا خلاقیت، استعداد و توانمندی‌هایمان را دوباره به دست آوریم و حتی آن‌ها را نسبت به قبل افزایش دهیم.

بخشی از کتاب صوتی نیمه تاریک وجود را بشنوید.

نیمه تاریک وجود دبی فورد

گوینده: سمیرا جواهریان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

«هریک از ما همه‌ی ویژگی‌های انسانی را داریم. چیزی وجود ندارد که ما ببینیم و یا درک کنیم و خود، آن نباشیم. هدف نهایی سفر ما این است که به این یکپارچگی بازگردیم».

شرکت خلاقیت

شرکت خلاقیت

نویسنده: ایمی والاس

مترجم: شورش بشیری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب را اد کتمول بنیان‌گذار شرکت پیکسار نوشته است و در آن به شرح جزئیات رویایی می‌پردازد که او در کنار همکارانش، از جمله استیو جابز و جان لستر، ساخته و سال‌هاست گروه خلاق آن‌ها، انقلابی در جهان انیمیشن ایجاد کرده است.

اد کتمول در این کتاب به اتفاق‌هایی که در پیکسار افتاده، اصول خلاقیت، موانع بروز خلاقیت، توانایی حل مسئله و روش‌های مدیریتی خلاق پرداخته است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که این گروه را در کنار هم قرار داده و موفقیت آن‌ها را در پی داشته، اهمیت دادن به قدرت خلاقیت و محافظت از آن بوده است. کتمول در شرکت خلاقیت به ۷ اصل اساسی اشاره می‌کند که موجب ایجاد فرهنگ خلاق در سازمان می‌شوند.

این کتاب از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز و بهترین کتاب سال هافینگتن پست است.

خلاقیت و نوآوری

خلاقیت و نوآوری

نویسنده: علی شمیسا

انتشارات ذهن آویز

اطلاعات بیشتر و خرید

علی شمیسا در این کتاب پایه‌ای‌ترین مفاهیم خلاقیت را بر می‌شمرد. او در ابتدا به ضرورت و اهمیت خلاقیت و عوامل مؤثر بر آن اشاره می‌کند و به معرفی بسترهایی می‌پردازد که ذهن در آن‌ها به سمت خلاق بودن پرورش می‌یابد؛ منابعی را مشخص می‌کند که فرد با قرار گرفتن در آن‌ها می‌تواند انرژی دهنی خود را فعالانه گسترش دهد، او را نظریه پرور کرده و درونش شور و انگیزه ایجاد می‌کند. چنین فرآیندی به انسان رهایی می‌بخشد و موجب می‌شود با تمام وجودش در ارتباط با جهان قرار گیرد.

با مطالعه‌ی این کتاب به زبان ساده با مفهوم خلاقیت آشنا می‌شویم و تمرین‌هایی عملی برای افزایش خلاقیت ، بهبود تفکر و تصور می‌آموزیم.

ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

نویسنده: لیندا الدر

مترجم: مهدی خسروانی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

ارتباط بین این دو جنبه‌ی تفکر، بسیار جداگانه از هم شناخته می‌شود. عموما افراد خلاق را انسان‌هایی با هوش هیجانی بالا می‌شناسیم و کسانی را که تفکر منتقد دارند به صورت افرادی منفی‌نگر و عیب‌جو می‌بینیم؛ اما در حقیقت هر دوی این ویژگی‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر به صورت مکمل قرار بگیرند و پرورش یابند.

حقیقت این است که راهکاری برای ایجاد نبوغ در افراد وجود ندارد. اما در این کتاب که توسط نشر نو چاپ شده، ارتباط بین وجه نقادانه و وجه خلاقانه‌ی ذهن بررسی می‌شود و الزام کنار هم قرار گرفتن آن‌ها به‌منظور دستیابی به ذهنی بزرگ و پویا بیان می‌گردد.

اگر مشتاقید با هوش هیجانی در کودکان و بزرگسالان آشنا شوید پیشنهاد میکنیم یادداشت «کتاب هوش هیجانی» را هم بخوانید.

35,857 بازدید
برچسب ها

Avatar

مریم زراعتکار


اشتراک گذاری یادداشت
3.3 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه