لوگو طاقچه
کتاب صوتی تاریخی انقلاب صنعتی و رنسانس به دنیای تاریخ سفر کنیم

با ۹ کتاب صوتی تاریخی به دوران انقلاب صنعتی و رنسانس سفر کنید!

6,599 بازدید

بشر برای آنکه به پیشرفت امروز برسد، دگرگونی‏‌های فراوانی را در عرصه‏‌ی کشاورزی، صنعت، هنر، ساخت ماشین و … پدید آورد و اتفاقات بزرگی را پشت سر گذاشت. در یادداشت‌های قبلی درباره دوران باستان و قرون وسطی گفتیم و به آن دوران سفر کردیم. سفری از جنس گوش‏ دادن به کتاب صوتی تاریخی . در این یادداشت به «دوران رنسانس» و «انقلاب صنعتی» سفر می‌کنیم.

اگر تاکنون شنیدن کتاب‏‌های صوتی را تجربه نکرده‌‏اید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب صوتی از نگاه کاربران» را بخوانید.

گذار از قرون وسطی به رنسانس

در آغاز قرن چهاردهم میلادی، قرون وسطی رو به پایان و رنسانس در حال ظهور بود. رنسانس به معنی «نوزایی» یا «حیات مجدد» است. رنسانس از ایتالیا آغاز شد و تاثیر زیادی ‌بر انقلاب‏‌های فرهنگی، هنری و مذهبی در اروپا گذاشت. جنبش رنسانس در برابر فساد و مشکلات اخلاقی و ظلم و ستم جامعه‏‌ی قرون وسطایی اروپا ایستاد و با حمله به سیاست (فئودالیسم) و مذهب (کلیسا)، صورت جدیدی از اجتماع اروپا را به‏ وجود آورد.

رنسانس و ظهور انسان‏گرایی

اروپاییان، در قرن پانزدهم، دست‏‌نوشته‏‌ها و آثار باقیمانده‏‌ی عصر یونانیان را بازنویسی کردند و اطلاعات فراوانی از آدم‌های دوره‌ی باستان، اندیشه‌ها و هنرشان به‌‏دست آوردند. مطالعه‏‌ی آثار گذشتگان در دوران رنسانس «دانش نو» نامیده می‏‌شد که سبب شکل‏‌گیری رنسانس شد. در این دوران، بشر بیشتر به مسائل انسانی توجه کرد و مفهوم انسان‏‌گرایی به‏ تدریج شکل گرفت. اگر می‏‌خواهید همه چیز را درباره‏‌ی رنسانس و انسان‏‌گرایی و تحول در هنرِ نقاشی و پیکرتراشی، داستان و شعر، علوم و طب، و نقش تجار و بازرگانان و کاشفان و فرمانروایان در این دوران را بدانید، کتاب «رنسانس» نوشته‏‌ی جمیز آ کوریک را بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی رنسانس را بشنوید.

رنسانس جیمز آ کوریک

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بخشی از کتاب صوتی رنسانس ایتالیا را بشنوید.

رنسانس ایتالیا کارن اسمن

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

عصر روشنگری

روشنگری دوره‌ی شور و هیجان فکری شدید بود. ریشه‌های روشنگری از سال ۸۵۰ میلادی دیده ‌شد و تا سال ۱۸۷۹ ادامه یافت. این جنبش در انگلستان متولد شد و در فرانسه بلوغ یافت. اندیشمندان، سیاستمداران، نویسندگان، بازرگان‏‌ها، اشراف، انقلابی‏‌ها و علمای الهی، که پیشگامان جنبش روشنگری بودند، از نیروی خرد انسان به‌ جای خرافات، عاطفه و وفاداری استفاده کردند. نویسنده، در این کتاب، ریشه‌ها و روند شکل‌گیری جریان و ادامه‌ی حیات، سرانجام و میراث روشنگری را طی چند فصل بیان می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی عصر روشنگری را بشنوید.

عصر روشنگری جان ام. دان

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

از میکل آنژ تا مارتین لوتر؛ شخصیت‌های تأثیرگذار عصر رنسانس

رنسانس حاصلِ نه یک حادثه، که مجموعه‌ای از اتفاقات در طول تاریخ است؛ برونلسکی بیمارستان کودکان بی‌سرپرست را ساخت. دانته کمدی الهی را نوشت. گوتنبرگِ آلمانی، نخستین کتاب چاپی را منتشر کرد. داوینچی تابلو شام آخر را کشید. میکل‌آنژ مجسمه حضرت داوود را ساخت. ماکیاولی کتاب «شهریار» را نوشت. کلیسای کاتولیک مارتین لوتر را تکفیر کرد. گالیله در باب حرکت را نوشت. دانستن درباره شخصیت‌های تاثیرگذار این دوران کمک بسیاری به ما می‌کند تا این برهه را بهتر درک کنیم.

دانلود کتاب صوتی میکل آنژ

دانلود کتاب صوتی مارتین لوتر

دانلود کتاب صوتی به دنبال لئوناردو داوینچی

دوران گذار

اروپاییان در دوران رنسانس بیشتر در جامعه‏‌ی روستایی زندگی می‏‌کردند و در کشتزارها مشغول کار بودند. تکنولوژی و صنعت در آن دوران بسیار ضعیف و ابتدایی بود.  ابزارهای چوبی می‏‌ساختند و از نیروی انسانی و حیوانات استفاده می‏‌کردند. رنسانس آغازگر بروز انقلاب صنعتی بود؛ انقلابی که در همه‏‌ی ابعاد زندگی بشر، از صنعت تا کشاورزی و… تاثیر گذاشت. ‌در پایان قرن هجدهم، انقلاب صنعتی از انگلستان به سایر بخش‏‌های جهان انتقال یافت. قطار، تلفن، هواپیما، ماشین و… اختراع شد و اروپا روزبه‏‌روز ترقی می‏‌کرد. اما اروپا برای گذار از رنسانس به انقلاب صنعتی یک دوره گذار طی کرد.

عصر اکتشافات دوران دنیای کامل‌تر

در سال‌های ۱۴۹۲ تا ۱۵۲۲ شناخت بشر از جهان و جغرافیای آن گسترش یافت. اروپاییان برای شناخت جهان و کشف دریاها و سرزمین‌هایی ناشناخته سفرهای دریایی را آغاز کردند. آن‌ها نقشه‌ی کامل‏‌تری از جهان کشیدند. این سفرها زمینه‌ی رشد اروپا را فراهم کرد و زندگی ساکنین قاره‌های دور را تغییر داد. از مهم‌ترین اکتشافات، کشف قاره‌ی امریکا به دست «کریستف کلمب» در سال ۱۴۹۲ بود. کتاب صوتی تاریخی «عصر‌اکتشافات» به قلم «سارا فلاورز» بسیار روان و جذاب ماجراهای آن دوره را روایت کرده است.

بخشی از کتاب صوتی عصر اکتشافات را بشنوید.

عصر اکتشافات سارا فلاورز

گوینده: فرناز مرکباتی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

انقلاب کشاورزی دوم برای تولید غذای بیشتر

انقلاب کشاورزی از حدود سال‏های ۱۷۰۰ تا ۱۷۵۰ در هلند و انگلستان و امریکا شکل گرفت که حدود ۱۵۰ سال طول کشید. «انقلاب کشاورزی» تغییرات عمده‌‏ای در کشاورزی کهن به ‏وجود آورد و کشاورزی صنعتی را رونق داد. با انقلاب کشاورزی، غذای بیشتر و جمعیت بیشتری تولید شد. نخستین کشاورزانی که روش‏‌های جدید را برای افزایش تولیدات به‏ کار گرفتند به کشاورزی مدرن کمک کردند. «کاترین ج. لانگ» در کتاب صوتی تاریخی «انقلاب کشاورزی»، از اولین کشاورزانی که کشاورزی مدرن را شروع کردند می‌گوید و تأثیرات گوناگون آن را بررسی می‏‌کند.

بخشی از کتاب صوتی انقلاب کشاورزی را بشنوید.

انقلاب کشاورزی کاترین ج. لانگ

گوینده: فرناز مرکباتی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

انقلاب صنعتی، زمانی برای رشد و پیشرفت

انقلاب صنعتی با اختراع ماشین بخار آغاز شد. اختراعی که منجر به افزایش سرعت مبادله و تولید کالا شد. کارگران فوج فوج از روستاها به شهرها مهاجرت کردند. ساعت‌ها در کارخانه‌ها کار کردند. تولید بالا رفت و اختراعات بیشتری ساخته شد. این رشد سریع، آسیب‌هایی را هم به همراه داشت. شرایط زندگی برای کارگران سخت شد و شهرهای صنعتی زیر دود و آلودگی و جمعیت کارگر فقیر کمر خم کردند.

انگلستان زادگاه انقلاب صنعتی

در سال ۱۷۰۰ جهان در آستانه‌ی انقلاب صنعتی قرار داشت و رفته‌رفته به سراسر جهان نیز منتقل می‌شد. اروپا، پیش از انقلاب صنعتی، جامعه‌ای ساده بود. با وقوع انقلاب صنعتی شکل زندگی اروپاییان به کلی تغییر کرد. نویسنده‌ی کتاب «انقلاب صنعتی»، جیمز آ. کوریک، انقلاب صنعتی را از تولدش در انگلستان تا گسترشش در اروپا و امریکا را بررسی می‌کند و نگاهی نیز به آینده‌ی این انقلاب می‌اندازد. این کتاب را مهدی حقیقت‌خواه ترجمه کرده و فرناز مرکباتی گویندگی این کتاب را انجام داده است.

بخشی از کتاب صوتی انقلاب صنعتی را بشنوید.

انقلاب صنعتی جیمز آ کوریک

گوینده: فرناز مرکباتی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

در گوشه و کنار دنیا چه خبر؟

همزمان با انقلاب صنعتی در اروپا، در نقاط دیگر جهان هم وقایعی رخ داد، مثل انقلاب مشروطه در ایران، جنگ‏‌های داخلی امریکا، استقلال امریکا،… در ادامه کتاب‌هایی را معرفی می‌کنیم که به بخشی از این وقایع اشاره می‌‏کنند.

جنگ‏‌های داخلی و یکپارچگی ایالات متحده

در این کتاب از چگونگی وقوع جنگ‌های داخلی و پیامدهای آن در امریکا و جهان می‌شنویم. در فاصله‌ی سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ جنگی میان ایالت‌های شمالی امریکا، به رهبری «آبراهام لینکلن»، رئیس‌جمهور امریکا و ایالت‌های جنوبی، به فرماندهی جفرسون دیویس، رئیس‌جمهور ایالات مؤتلفه‌ی امریکا شروع شد. مهم‌ترین نتیجه‏‌ی این جنگ اتحاد ایالات و پایان برده‌داری و آزادی سیاه‌پوستان بود. در این جنگ، برای اولین بار از سلاح‌های صنعتی جدید استفاده شد. جیمز آ. کوریک نویسنده‏‌ی این کتاب صوتی تاریخی و فاطمه حسینی روزبهانی مترجم آن است.

بخشی از کتاب صوتی جنگ داخلی آمریکا را بشنوید.

جنگ داخلی آمریکا جیمز آ کوریک

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

اعلامیه‌‏ی استقلال امریکا 

«اعلامیه‏‌ی استقلال امریکا» در چهارم ژوئیه سال ۱۷۷۶ به تصویب کنگره قاره‌ای رسید. این اعلامیه سیزده مستعمره‏‌ی بریتانیای کبیر را مستقل اعلام کرد و هدف آن، که توماس جفرسون از نویسندگان اصلی آن بود، توضیح رسمی این استقلال به جهانیان بود. توماس جفرسون اصول اولیه‌‏ی آرزوهای انسانی مثل آزادی، خودمختاری را در این اعلامیه گنجانده بود. کنگره همه‏‌ساله چهارم ژوئیه، سالروز تایید متن و عبارت‌بندی اعلامیه، را به عنوان روز استقلال امریکا جشن می‏گیرد. کتاب صوتی تاریخی «اعلامیه‏‌ی استقلال امریکا» را می‌‏توانید با ترجمه مهدی حقیقت‏‌خواه بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی اعلامیه استقلال آمریکا را بشنوید.

اعلامیه استقلال آمریکا دان ناردو

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

انقلاب مشروطه ایران

انقلاب صنعتی در ایران همزمان بود با دوران قاجار و به طور خاص انقلاب مشروطه.

مشروطه چیست و از کجا آمد؟ مشروطه تجربه‌‏ای تراژیک بود از بحران فرسایشی نهفته در دل تاریخ و حلقه‌‏ای از زنجیره‏‌ی حوادث تاریخ ایران. استبداد و دیکتاتوری حکام قاجار زمینه را برای یک انقلاب فراهم کرد. روحانیت و نخبگان سیاسی نیز توده‏‌های مردم را به حرکت درآوردند و بعد از مبارزات فراوان انقلاب مشروطه را به ثمر رساندند.
جامعه‌‏ی ایرانی از آغاز دوران قاجار در مجاورت با دنیای مدرن و مفاهیم جدیدی مانند جامعه‌ی مدنی قرار گرفته بود. بنابراین، به ‏تدریج آزادی مطبوعات و قانون حکومت مشروطه و آزادی‏‌های فردی در افکار و نوشتارشان دیده می‌شد. در کتاب صوتی تاریخی «انقلاب مشروطیت در ایران» نویسنده به فرازها و فرودها، روند شکل‏‌گیری و پیشرفت این انقلاب، دستاوردها و نقاط قوت و ضعف آن می‏‌پردازد.

بخشی از کتاب صوتی انقلاب مشروطیت ایران را بشنوید.

انقلاب مشروطیت ایران نسیم خلیلی

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پشت صحنه‏‌ی انقلاب صنعتی

از دستاوردها و تأثیرات مثبت انقلاب صنعتی بارها شنیده‌ایم و خوانده‌ایم. اما آن روی دیگر سکه توسعه و پیشرفت انقلاب صنعتی هم، دیدنی است. تأثیرات منفی زیست محیطی که در اثر زیاد شدن کارخانه‌ها به وجود آمد، شرایط سخت کار برای کارگران صنعتی، استعمار منابع و معادن کشورهای دیگر، وضعیت بهداشتی گتوهای کارگری همگی از پیامدهای انقلاب صنعتی است.

عصر استعمارگری

استعمار چیست؟ استعمارگر کیست؟ استعمار به در اختیار گرفتن منابع طبیعی یک سرزمین گفته می‌شود. استعمارگران در امور حکومتی مستعمره دخالت می‌کند و آن را به خود وابسته می‏‌کنند. کتاب «عصر استعماری» پژوهشی کاملی درباره تاریخ استعمار در جهان انجام داده است. این کتاب در هفت فصل به مباحثی مانند؛ امپریالیسم جدید، تلاش برای تسلط بر افریقا، گسترش امپراتوری بریتانیا، بازسازی جهان و… می‏‌پردازد. در این کتاب، استعمارگری مدرن، که از قرن پانزدهم در جهان شاهد آن بودیم، بررسی می‏‌شود. کتاب صوتی تاریخی «عصر استعمارگری» را دان ناردو نوشته و مهدی حقیقت‏‌خواه ترجمه کرده است.

بخشی از کتاب صوتی عصر استعمارگری را بشنوید.

عصر استعمارگری دان ناردو

گوینده: فرناز مرکباتی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

انسان‏‌محوری دستاورد انقلاب صنعتی

رنسانس زمانی بود که انسان باور کرد مبدأ امور خودش است. این باور باعث شد از خرافه و باور به ماوراءالطبیعه دست بکشد و کاری برای وضعیت خود کند. این حرکت جمعی باعث ظهور انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم شد. انقلاب صنعتی باعث رشد و توسعه‌ی شهرها شد. اما ماجرا به این سادگی‌ها نبود. آن روی دیگر توسعه رنج است. یک ضرب‌المثل اسپانیایی می‌گوید: «برای پختن یک املت حداقل باید یک تخم مرغ شکست» و این ماجرای رنج اجتناب‌ناپذیر توسعه و تجربه‌‏ی آن برای انسان‌هاست.

6,600 بازدید

Avatar

الهه سوداچی


اشتراک گذاری یادداشت
3 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه