لوگو طاقچه
با شنیدن کتاب صوتی تاریخی به دوران باستان سفر کنید

با ۱۱ کتاب صوتی تاریخی به دوران باستان سفر کنید!

57,213 بازدید

تاریخ ویژگی داستان‏‌گونه‏‌ای دارد که همواره شنیدن و خواندش لذت‏‌بخش است. اگر بتوانید کتاب تاریخی بخوانید، یا در برنامه‏‌ی مطالعاتی خود قرار دهید، تجربه‏‌ای به اندازه‌‏‏ی همه‌‏ی تاریخ به دست می‌آورید. عبرت‏‌آموزی، پرهیز از قضاوت‏‌های زودهنگام، آشنایی با عوامل پیشرفت و سقوط ملت‏‌ها، شناخت ملت‏‌ها و میراث‏ آن‏ها و مواردی از این دست، از مهم‌‏ترین نتیجه‌های مطالعه‏‌ی کتاب‌های تاریخی هستند. در این یادداشت مجموعه‏‌ای از کتاب‏‏‌های صوتی در حوزه‏‌ی تاریخ باستان جهان را معرفی می‏‌کنیم. شنیدن کتاب صوتی تاریخی باعث افزایش قدرت یادگیری، تقویت تمرکز، برداشت کامل و درک مناسب‏‌تر از وضعیت فعلی، سفر به دنیای تخیل، تفسیر و تشخیص دقیق مطالب، شنیدن تلفظ درست کلمات و …. می‌‏شود. در این یادداشت چند کتاب صوتی تاریخی معرفی می‌کنیم تا همراه با آن‌ها به تاریخ سفر کنید:

پیشنهاد می‌کنیم به یادداشت «کتاب صوتی روشی برای کتاب‏ خواندن» در وبلاگ طاقچه سری بزنید.

دانستنی‌هایی از تاریخ باستان

دانستنی‌هایی از تاریخ باستان

نویسنده: جو فالمن

مترجم: مجید عاطفی

دانش نگاران برنا

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید از خود پرسیده باشید که باستانی یعنی چه؟ تاریخ باستان چیست؟ و به چه دوره‌ای از تاریخ، باستانی گفته می‌شود؟ تاریخ باستان به قدیمی‏‌ترین تاریخ ملت‏‌ها می‏‌پردازد و از حدود سال‌های ۳۶۰۰ قبل میلاد مسیح آغاز می‌شود. این دوره‌ی تاریخی با پیدایش امپراتوری‌های مهمی از قبیل امپراتوری روم غربی، دودمان‌های چینی، امپراتوری گوپتا همزمان است. یعنی سال‌های ۵۰۰ پس از میلاد مسیح.

از تاریخ کهن ملت‏‌ها به علت کمبود اسناد، اطلاعات اندکی در دست است. بنابراین کشف جزئیات این قسمت از تاریخ و دانستن درباره‌‏ی آداب و رسوم ملل، مقدسات، آیین‏‌ها و فرهنگ‌‏ آنان کاری دشوار است. گاهی اوقات با رمزگشایی از یک سنگ‌‏نوشته، نقاشی یا بناها بخشی از تاریخ آن دوران آشکار می‌‏شود. اگر به دنبال کشف اسرار و شگفتی‏‌های آن دوران هستید، کتاب «دانستنی‌هایی از تاریخ باستان» می‌تواند کمک بسیاری به شما کند.

تمدن بین‌النهرین

در کتاب صوتی تاریخیِ «بین‌‏النهرین باستان» از تمدنی که میان دو رود دجله و فرات شکل گرفت و آغاز پیدایش یکجانشینی و شهرنشینی، مطلب‌هایی بیان شده است. این کتاب به زبانی ساده روایت می‏‌شود و فرید جواهرکلام آن را ترجمه کرده و فرناز مرکباتی خوانده است.

بخشی از کتاب صوتی بین النهرین باستان را بشنوید.

بین النهرین باستان دان ناردو

گوینده: فرناز مرکباتی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

امپراطوری ایران

«امپراتوری ایران» درباره‌ی تاریخ ایران پیش از ورود اسلام نوشته شده و از ابتدای شکل‌گیری ایران و همزمان با ورود اقوام بومی به ایران تا پایان عصر باستان است. این کتاب درباره‏‌ی امپراتوری دو پادشاه بزرگ کورش و کمبوجیه و زندگی رعایا و بردگان است. اگر می‌خواهید از ارتباط یونانیان و ایرانیان در زمان باستان دانشی کسب کنید، شنیدن این کتاب صوتی درباره تاریخ ایران گزینه‌ی مناسبی است.

بخشی از کتاب صوتی امپراطوری ایران را بشنوید.

امپراطوری ایران دان ناردو

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

امپراطوری آشور

نویسنده در کتاب «امپراتوری آشور» به چگونگی پیدایش تمدن آشور، تاریخ، فرهنگ و… آن می‏‌پردازد. تا دهه‌‏های اخیر اطلاعات دقیقی از تمدن و امپراتوری آشور نداشتیم. باستان‏‌شناسان با کشف شهرها و کاخ‏‌های این تمدن بر اطلاعات ما درباره‏‌ی فرهنگ، علم، هنر و دیگر ابعاد زندگی آشوریان افزودند. مهدی حقیقت‏‌خواه مترجم و فرناز مرکباتی گوینده کتاب صوتی «امپراطوری آشور» هستند.

بخشی از کتاب صوتی امپراتوری آشور را بشنوید.

امپراتوری آشور دان ناردو

گوینده: فرناز مرکباتی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

جمهوری روم باستان

جمهوری روم شش قرن پیش از میلاد شکل گرفت و تاریخ‌نگاران این دوره را مهم‌ترین دوره تاریخ اروپا می‌دانند. جنگ برای دموکراسی در این زمان رخ داده است. دان ناردو در کتاب «جمهوری روم» به چگونگی ظهور و افول این حکومت می‌پردازد و دستاوردهای آن را شرح می‌دهد.

بخشی از کتاب صوتی جمهوری روم را بشنوید.

جمهوری روم دان ناردو

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

یونان باستان

دان ناردو در کتاب «یونان باستان» به بررسی تأثیر تمدن یونان در رشد فرهنگ انسانی و کمک چشمگیر این تمدن در رشد هنر، معماری و فلسفه در سده‌های ششم، پنجم و چهارم قبل از میلاد می‌پردازد. این دوره‏‌ی تاریخی دستمایه‌‏ی بسیاری از سینماگران شده و فیلم‌های سینمایی متعددی در ظرف زمانی این دوره ساخته شده است؛ مثل هرکول، اسپارتاکوس، جیسن و آراگونات‏ها، تروا، گلادیاتور.

بخشی از کتاب صوتی یونان باستان را بشنوید.

یونان باستان دان ناردو

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

زنان یونان باستان

کتاب زنان یونان باستان به نگاه مردسالارانه در مورد زنان، جایگاه اجتماعی زنان، مبارزات آن‏‌ها برای دستیابی به حقوق اولیه‏‌شان در یونان باستان پرداخته است. در اواخر دوران باستان، زنان برای مقابله با نگاه تحقیرآمیز مردان و رهایی از استبداد، نهضتی پدید می‌آورند که نام‌شان به زنان پیشتاز برای کسب حقوق اولیه در تاریخ ثبت شده است.

بخشی از کتاب صوتی زنان یونان باستان را بشنوید.

زنان یونان باستان دان ناردو

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تمدن هند باستان

کتاب «هند باستان» به روایت تاریخ کهن این کشور می‌پردازد. این کشور بزرگ با وسعتی حدود سه میلیون و دویست و هشت هزار کیلومتر مربع یکی کشورهای پهناور جهان است که به ‌«شبه قاره» معروف است. در هند،‏ اعتقادات مذهبی گوناگون و متنوعی وجود دارد؛ از جمله آیین هندو، بودا، اسلام، مسیحیت، سیک، یهودیت و زرتشتی. هر یک از این تمدن‌های بزرگ در امتداد کرانه‌های یک یا دو رودخانه بزرگ مانند دجله و فرات در بین‌النهرین (عراق کنونی)، نیل در مصر، هوانگ در چین، سند در هند بوده است. به همین علت، هند را یکی از گهواره‏‌های تمدن نامیده‏‌اند، چون یکی از چهار فرهنگ پیشرفته است.

بخشی از کتاب صوتی هند باستان را بشنوید.

هند باستان دان ناردو

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تمدن امریکای باستان

اگر بخواهیم درباره‌‏ی امریکای باستان بیشتر بدانیم شنیدن اثر کاترین. ج. لانگ پیشنهاد خوبی است. لانگ در این کتاب به تاریخ تمدن‌های امریکای باستان همچون «مایاها»، «اولمک‌ها»، «اینکاها»، «آزتک‌ها» می‏‌پردازد و مطالبی را از دوره‌های قدرت و ضعف آن‌ها می‏‌آورد. در ادامه هم به اولین مهاجران و شروع تمدن جدید در آمریکا می‏‌پردازد. کتاب صوتی «امریکای باستان» را فرید جواهرکلام ترجمه و اکرم پریمون خوانده است.

بخشی از کتاب صوتی امریکای باستان را بشنوید.

امریکای باستان کاترین ج. لانگ

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تمدن مایا

مایاها از معروف‌ترین قبایل سرخ‏پوستی جهان بودند که همچنان با حدود هفت میلیون بازمانده در مکزیک و شمال امریکا زندگی می‌کنند. مایاها در قرن دهم پیش از میلاد وارد امریکای مرکزی شدند. تاریخ این قبیله به ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد برمی‏‌گردد. پاتریشیا د. نتزلی، نویسنده‏‌ی کتاب مایاها، به بررسی نژاد سرخ‏پوستان، عقاید، رخدادهای تاریخی و فرهنگی، آداب‌ و‌ رسوم، زندگی اجتماعی آنان می‏‌پردازد. فرناز مرکباتی کتاب صوتی «تمدن مایا» را با زبان گرمی خوانده است و فرید جواهرکلام آن را ترجمه کرده است.

بخشی از کتاب صوتی تمدن مایا را بشنوید.

تمدن مایا پاتریشیا د. نتسلی

گوینده: فرناز مرکباتی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تمدن مصر باستان

مصر، بزرگ‏ترین تمدن در جهان بود که در هر زمینه‌‏ای نظیر زبان، هنر، جنگ، ادبیات، اقتصاد، فرهنگ بر همه‏‌ی تمدن‌های دیگر برتری داشت. آنچه از مصر به یاد همگان هست، شگفت‌‏انگیزی و ابهام‏‌آمیزی اهرام ثلاثه است. مصریان معاصر درباره‏‌ی کهن‌ترین دوران تاریخ سرزمین خود اطلاعات کمی داشتند. به مرور زمان، با کشف آثار باستانی و دیگر اسناد، از تاریخ مصر اطلاعات بیشتری به‏‌دست آمد. برند اسمیت در کتاب صوتی مصر باستان به بررسی تاریخ مصر و ریشه‌های آن می‌پردازد. کتاب صوتی «مصر باستان» را آزیتا یاسائی ترجمه و آرمان سلطان‏زاده خوانده است.

بخشی از کتاب صوتی مصر باستان را بشنوید.

مصر باستان برندا اسمیت

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تمدن چین باستان

چین باستان تمدن بزرگی است که دودمان‌ها و سلسله‏‌های متعدد و مهمی بر آن حکومت کردند. در تاریخ چین، ملکه‏‌ها و خدایان، از تقدس و اهمیت به‌ سزایی برخوردارند. اوج و شکوفایی این فرهنگ، در میان سال‌های ۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰، پیش از میلاد بود که در آن چینیان اختراعات بسیاری را به نام خود ثبت کردند. در اواسط قرن بیستم، در این منطقه، پایه‌های تعدادی ساختمان و محل‌های روشن‏ کردن آتش، ظروف سفالی، گورهای حاوی اسکلت شناسایی شد که از زندگی گروهی‌ـ‌اجتماعی حکایت می‌کرد. کتاب صوتی تاریخی «تمدن چین باستان» را النور ج. هال نوشته و اکرم پریمون خوانده است.

بخشی از کتاب صوتی چین باستان را بشنوید.

چین باستان النور ج. هال

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تاریخ ناتمام

کتاب‏‌های حوزه‌‏ی تاریخ از ابتدا تا امروز بسیار گسترده است. تاکنون کتاب‏‌های متعددی درباره‏‌ی تاریخ نوشته و منتشر شده است. در این یادداشت با تعدادی از کتاب‏‌های حوزه‏‌ی تاریخ باستان آشنا شدیم. از آنجا که در این حوزه با گستردگی و تنوع مواجه‏‌ هستیم، یادداشت‏‌هایی از این دست ادامه‌‏دار خواهد بود. یادداشت‏‌های بعدی، درباره کتاب‏‌های تاریخی در دوران قرون وسطی، عصر روشنگری و دوران معاصر خواهد بود. با معرفی کتاب‏‌ صوتی تاریخی روش دیگری از مطالعه‏‌ی تاریخ را به شما پیشنهاد می‏‌کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم به یادداشت «کتاب صوتی از نگاه کاربران» نگاهی بیندازید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم پادکست‌ پاراگراف را نیز گوش دهید. در این مجموعه پادکست دوره‌های مختلف تاریخی بررسی شده‌ است.

57,214 بازدید

Avatar

الهه سوداچی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
12 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه